ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. VI, nr. 124, 1–15 septembrie 2008

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Guvern

2.1. Numiri. Demisii

Guvernul a susținut propunerea Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene privind desemnarea lui Alexandru Cujbă în funcția de reprezentant al Republicii Moldova la Organizația Națiunilor Unite (ONU), cu sediul la New York.

Valentin Crudu este eliberat din funcția de viceministru al Educației și Tineretului, cu formula "în baza cererii depuse".

Vasile Mămăligă a fost eliberat din funcția de viceministru al Industriei și Infrastructurii, în legătură cu desființarea acestei structuri.

Notă ADEPT: Ministerul Industriei și Infrastructurii a fost desființat prin Legea nr.49-XVI din 07.03.2008 și astfel se poate constata că Mămăligă a deținut timp de 6 luni o funcție într-o structură inexistentă "de iure".

2.2. Hotărîri

Hotărîrea cu privire la aprobarea Regulamentului privind metodologia de calcul al venitului în scopul acordării asistenței juridice calificate garantate de stat. Documentul este aprobat în scopul implementării Legii cu privire la asistența juridică garantată de stat și aprobă Regulamentul privind metodologia de calcul al venitului în scopul acordării asistenței juridice calificate garantate de stat și Declarația-tip cu privire la venituri. Se stabilește că asistența juridică calificată garantată de stat se acordă persoanelor a căror venit mediu lunar este mai mic decît nivelul minim de existență pe cap de locuitor din țară. Valoarea minimului de existență se determină în baza calculelor efectuate de către Biroul Național de Statistică, în conformitate cu Regulamentul cu privire la modul de calculare a minimului de existență (HG nr.902 din 28 august 2000).

Notă ADEPT: De notat că Legea cu privire la asistența juridică garantată de stat trebuia să intre în vigoare nu mai tîrziu de 1 iulie 2008, însă adoptarea actelor normative necesare punerii în aplicare a fost tărăgănată, ceea ce va extinde și termenul punerii în aplicare depline a legii. Respectiv, efectele pozitive ale noilor reglementări vor fi amînate pe o perioadă îndelungată, deși implementarea reformelor în domeniu este declarată prioritară pe plan intern și în cadrul angajamentelor internaționale (UE-RM).

Hotărîrea cu privire la aprobarea modelelor permiselor de conducere de tip nou. Este aprobat modelul permisului și condițiile provizorii pentru eliberarea acestora. Se stabilește că pînă la 1 ianuarie 2011, Ministerul Dezvoltării Informaționale va asigur implementarea noului sistem de documentare, permisele de tip nu fiind eliberate ori schimbate pe cele de tip vechi doar la cerer3e posesorilor acestora.

Hotărîrea cu privire la crearea Întreprinderii de Stat "Fiscservinform". Întreprinderea este creată în baza Întreprinderii de Stat "Centrul de evidență a circulației alcoolului etilic și producției alcoolice", funcțiile de fondator fiind preluate de Inspectoratul Fiscal principal de Stat. Ministerul Finanțelor urmează să suplimenteze capitalul social al întreprinderii, însă suma concretă nu este stabilită expres.

Hotărîrea pentru aprobarea standardelor minime de calitate privind serviciile sociale prestate în cadrul centrelor maternale. Se stabilește că Standardele minime de calitate se aplică de toate instituțiile de resort "în limita alocațiilor prevăzute de bugetele respective", precum și a altor mijloace (granturi, donații).

Hotărîrea cu privire la reorganizarea unor întreprinderi. Întreprinderea de Stat "Institutul de Tehnică Agricolă "Mecagro" este reorganizată prin fuziune (absorbție) cu Întreprinderea de Stat "Tipografia Universității Agrare".

1.3. Ședințe. Decizii. Declarații

Întrevedere cu Asociația Producătorilor Agricoli

La inițiativa Prim-ministrului, au fost abordate aspecte referitoare la recolta din anul curent și situația exporturilor. Reprezentanții Uniunii producătorilor agricoli Uniagroprotect au propus a propus liberalizarea comerțului cu produse agricole, cu condiția înregistrării contractelor de export la Bursa Universală de Mărfuri, urmînd ca filiale ale acesteea să fie deschise în centrele raionale. Totodată, Uniagroprotect a propus subvenționarea prioritară a unor ramuri agricole cu valoare adăugată înaltă. Oficialii Guvernului au răspuns că Guvernul este în căutare de noi posibilități de finanțare a agriculturii, inclusiv din surse externe și va da prioritate ramurilor care produc valoare adăugată înaltă", a declarat Zinaida Greceanîi. În contextul solicitărilor de reeșalonare a plăților la bugetul asigurărilor sociale de stat, Prim-ministrul a anunțat că toate solicitările producătorilor agricoli vor fi luate în considerare, însă "nu va exista o a doua amnistie fiscală".

Întîlnire cu reprezentanții FMI

Șeful misiunii FMI a menționat că politicile promovate de Guvernul Moldovei deja dau rezultate și în economia națională există unele evoluții încurajatoare, ținînd cont de situația regională. Conform șefului misiunii FMI, Banca Națională a Moldovei reduce cu succes presiunea asupra cererii, performanțele bugetare sînt bune, iar inflația de bază este în scădere, și nu doar datorită reducerii prețurilor la produsele alimentare, ceea ce constituie o realizare importantă a Guvernului, avînd în vedere presiunile inflaționiste și creșterea prețurilor la resursele energetice.

Vizită la penitenciarul pentru femei

Prim-ministrul Zinaida Greceanîi a vizitat penitenciarul pentru femei din satul Rusca, raionul Hîncești, unde s-a familiarizat cu lucrările de reconstrucție și reparație capitală, efectuate cu sprijinul financiar al Agenției Elvețiene de Dezvoltare și Cooperare. În cadrul întrevederii cu persoanele deținute, Premierul a menționat că Guvernul încearcă să creeze deținuților condiții mai bune de detenție și că pentru a finaliza lucrările de reparație a blocului medical și a cantinei s-au alocat peste 2 milioane de lei. Concomitent, Executivul încearcă să reducă numărul deținuților în penitenciare, propunînd un proiect de lege ce ar permite eliberarea condiționată înainte de termen a deținuților care au comis infracțiuni mai puțin grave. Deținutele au solicitat Guvernului să se implice pentru majorarea numărului locurilor de muncă pentru condamnați și au abordat problema perfectării actelor pentru pensionarea persoanelor în vîrstă.

Continuă elaborarea Strategiei securității naționale

Procesul de elaborare a Strategiei securității naționale a fost examinat într-o ședință prezidată de Prim-ministru. Membrii Comisiei pentru elaborarea Strategiei au apreciat că documentul a fost îmbunătățit structural și calitativ, dar sînt necesare prevederi adecvate în Planul de acțiuni pentru implementarea Strategiei. Astfel, instituțiile vizate vor stabili priorități pentru acțiunile prevăzute în Plan, pentru a le racorda la Cadrul de Cheltuieli pe Termen Mediu. În timpul apropiat, proiectul Strategiei și a Planului de acțiuni pentru implementarea ei urmează a fi remise spre examinare comisiei parlamentare de specialitate și la Președinție, afirmîndu-se că toate documentele vor fi publicate pe site-ul MAEIE și în mijloacele de informare în masă, pentru a consulta opinia publică.

Eficiența întîlnirilor cu cetățenii

Guvernul a examinat executarea Hotărîrii privind stabilirea zilei de întîlnire a membrilor Guvernului și a conducătorilor organelor administrației publice centrale și locale cu cetățenii și a adoptat o "decizie protocolară" prin care, membrilor Executivului și altor conducători ai autorităților administrative centrale li se indică: – să ia cunoștință, anterior deplasărilor în unitățile teritoriale respective, de informația privind problemele abordate anterior de cetățeni și mersul soluționării acestora, de pe site-ul Ministerului Administrației Publice locale (MAPL); – să efectueze vizite și în localitățile rurale (nu doar în centrele raionale); – să întreprindă măsuri pentru soluționarea în teritoriu a problemelor abordate și să prezinte la MAPL informația despre problemele de importanță majoră. MAPL urmează să efectueze o analiză a eficienței și randamentului vizitelor în teritoriu, să aplice principiul rotației în elaborarea orarului vizitelor, să monitorizeze rezultatele desfășurării întîlnirilor și să intensifice controlul asupra respectării termenelor de prezentare a informațiilor privind soluționarea problemelor abordate.

Notă ADEPT: Experții consideră că acordarea atenției sporite vizitelor în teritoriu și eficienței acestora poate aduce și beneficii electorale, în rezultatul lor fiind depistate și grupate problemele speciale cu care se confruntă alegătorii și a căror soluționare ar avea un impact electoral corespunzător, de eforturile prealabile ale Guvernului și exponenților acestora beneficiind în final partidul de guvernămînt. Concomitent, este testată și garnitura guvernamentală, fiind testate capacitățile organizatorice și propagandistice ale membrilor echipei.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

Notă ADEPT: După ce a participat la cîteva ceremonii oficiale de la finele lunii august, în perioada 1–14 septembrie Președintele Republicii Moldova, și-a luat un nou concediu de odihnă, pe care l-a petrecut la o stațiune balneară din Cehia.

2.1. Decrete

Președintele Republicii Moldova a semnat cîteva decrete, inclusiv despre conferirea "Ordinului Republicii" lui Andrei Galben, rector al Universității Libere Internaționale din Moldova.

2.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Lichidarea consecințelor inundațiilor

În prima zi după revenirea din concediu, Președintele țării a convocat o ședință la tema lichidării consecințelor inundațiilor din vară, în cadrul cărei a fost audiată informația despre acțiunile întreprinse de autorități în scopul asigurării sinistraților cu spațiu locativ și asistența oferită de stat persoanelor fizice, terenurile agricole ale cărora au fost afectate de calamități. Conform datelor oficiale, din cele 244 de case de locuit deteriorate de inundații pentru 108 familii deja au fost procurate alte locuințe; în proces avansat de negocieri se află procurarea a încă 84 de locuințe; pentru 52 de case se caută soluții adecvate; familiilor locuințele cărora necesită reparații le-au fost distribuite materiale de construcție. Din cele 11 mln de lei necesare pentru susținerea persoanelor fizice, terenurile agricole ale cărora au fost afectate de inundații, circa 10 mln de lei deja au fost repartizate, pentru fiecare hectar de teren agricol de pe lîngă casă fiind alocate cîte 10 mii de lei. Vladimir Voronin a cerut tuturor persoanelor implicate în acțiunile de restabilire a localităților să accelereze procesul de asigurare a familiilor sinistrate cu spațiu locativ, să fie finalizate negocierile de procurare a locuințelor și să fie identificate modalități de rezolvare a problemelor în privința caselor pentru care încă nu au fost identificate soluții. În contextul măsurilor de prevenire a efectelor negative ale calamităților naturale, șeful statului a subliniat necesitatea creării condițiilor necesare în scopul activizării procesului de asigurare în agricultură, împotriva riscurilor legate de calamități.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Prețurile și inflația

    Pentru primele nouă luni ale anului inflația a constituit 6%…

    Creșterea prețurilor de consum în august a fost de 0.7%, astfel că rata anuală a inflației a urcat la 6%, avansul fiind determinat de majorarea tarifelor la serviciile prestate populației cu 5%. În particular, creșterea a fost influențată, în mare parte, de scumpirea gazelor naturale și a energiei electrice. Potrivit datelor BNS, nivelul inflației a fost influențat de reducerea prețurilor la produsele alimentare – cu 2,2% și creșterea prețurilor la produsele nealimentare – cu 0,6%, precum și a tarifelor pentru prestarea serviciilor populației – cu 5%.

    Creșterea tarifelor la servicii în august 2008 a fost înregistrată la: tarifele pentru gazele naturale distribuite prin rețele centralizate pentru consum menajer – cu 22,5%, alimentația cu apă potabilă și serviciile de canalizare – cu peste 15%, asigurarea cu energie electrică pentru consumatorii casnici – cu circa 12% și serviciile transportului urban cu microbuze – cu peste 6%. De la începutul anului 2008 (august 2008 față de decembrie 2007) nivelul inflației a constituit 6% (informativ: în august 2007 față de decembrie 2006 nivelul inflației a marcat 7,3%).

    Creșterea prețurilor medii pe parcursul ultimelor 12 luni (august 2008 față de august 2007) a constituit 11,7% (august 2007 față de august 2006 – 13,5%). Aparent, inflația arată semne de scădere pe fundalul unor reduceri de prețuri la mai multe produse în lunile de vară. Totuși, aceasta ar avansa în lunile de toamnă, perioadă în care se fac achiziții masive de carburanți și agenți energetici influențînd direct evoluția prețurilor, iar pe sfîrșit de an nivelul acesteia poate să depășească valoarea de 10%.

    Inflația în Zona Euro și implicații asupra pieței locale…

    Este adevărat ca starea economiei europene este în pericol de stagnare sau chiar de recesiune. Ritmul de dezvoltare a economiei zonei euro încetinește periculos de mult, în particular sub impactul prețului relativ ridicat al petrolului și al aprecierii monedei unice. În plus, acestor riscuri cred că se mai adaugă și cel legat de accelerarea inflației în mai multe state europene. Rata inflației în zona euro este la cel mai înalt nivel din ultimii 10 ani, iar criza financiară din SUA complică mult sarcinile BCE.

    Vulnerabilitatea inflației se mai referă și la dezechilibre externe mari și, corelat, la un deficit bugetar în ascensiune, care ar provoca o depreciere în perioada următoare a monedei naționale, ceea ce ar amplifica puseul inflaționist de acum. Raționamentul este simplu, cînd agenții economici locali fac importuri de produse și mărfuri din UE cu acestea se importă și o parte din inflație care este inclusă în prețul final al mărfii, iar aceasta în majoritatea statelor din Europa este în continua creștere. Totuși, situația nu este atît de dramatică din simplu motiv ca volumul operațiunilor de export-import nu este exagerat de mare ca să influențeze radical mersul economiei moldovenești.

2. Comerțul extern

    Deficitul comercial al Moldovei este de cca 1,9 miliarde USD…

    Volumul mărfurilor importate de Moldova în șapte luni ale anului curent a crescut cu peste 45% față de aceeași perioadă a anului trecut, înregistrînd valoarea de aproape 2,78 miliarde USD. Pe de altă parte, volumul mărfurilor exportate de Moldova în aceeași perioadă a sporit cu ceva mai mult de 26%, atingînd valoarea de 894 milioane USD. Astfel, evoluția exporturilor și importurilor a determinat acumularea în ianuarie-iulie 2008 a unui deficit al balanței comerciale în valoare de cca 1,9 miliarde USD. Acesta este cu cca 678 milioane USD sau cu 56% mai mare față de cel înregistrat în perioada similară a anului trecut.

    Cele mai multe produse, în special, alimentare, Moldova le importă din Ucraina (în șapte luni ale anului curent, importurile din această țară au constituit cca 473 milioane USD), România (355 milioane USD) și Rusia (350 milioane USD). Ca urmare, majoritatea produselor alimentare comercializate în Moldova sînt mai scumpe decît în țările vecine. Altfel nici nu poate fi, deoarece în prețul mărfurilor importate sunt incluse taxele vamale, TVA, adaosul comercial și alte taxe. La scumpirea mărfurilor și serviciilor contribuie, de asemenea, acțiunile speculative ale diferitor monopoliști sau ale intermediarilor, care se înmulțesc mai rapid în condițiile importurilor masive de mărfuri și ale unei economii de consum. În același timp, scumpirile sînt alimentate de volumul mare al remitențelor.

    Gradul de acoperire a importurilor cu exporturi este tot mai mic…

    Datele Biroului Național de Statistică arată că cel mai mare deficit al balanței comerciale Republica Moldova l-a înregistrat în raport cu țările Uniunii Europene – 768 milioane USD (în ianuarie-iulie 2007 – 524,3 milioane USD). Deficitul balanței comerciale înregistrat cu țările CSI – a constituit 626,5 milioane USD (în ianuarie-iulie 2007 – 416,1 milioane USD). În fiecare an, statisticile arată că situația Moldovei la capitolul comerțul extern se agravează alarmant. În șapte luni ale acestui an, gradul de acoperire al importurilor cu exporturi a fost de 32%, față de 37%, în ianuarie-iulie 2007.

    Totodată, România se regăsește pe prima poziție în topul țărilor în care Moldova exportă cele mai multe mărfuri. În opt luni ale anului curent, valoarea mărfurilor exportate în România a constituit peste 190 milioane USD, în creștere de 1,7 ori față de aceeași perioadă a anului trecut. În același timp, Moldova a micșorat cu cca 7% exporturile în Ucraina, care a coborît pe poziția a patra în topul principalilor importatori de mărfuri moldovenești. Pe pozițiile doi și trei se situează Federația Rusă și Italia, în care Moldova a exportat mărfuri în valoare de 176 milioane USD și, respectiv, 102 milioane USD.

3. Poziția valutară externă a țării

    Rezervele valutare au crescut cu peste 31% in acest an…

    În perioada ianuarie-august 2008 activele oficiale de rezervă ale Republicii Moldova s-au majorat cu peste 31% (cca 442 milioane USD) și au atins un nou maxim istoric – peste 1,77 miliarde USD, la finele lunii august. Această creștere este cea mai mare înregistrat într-o perioadă similară de la constituirea rezervelor valutare ale statului și depășește de aproape două ori creșterea înregistrată în perioada respectivă a anului trecut cînd rezervele valutare au crescut cu 227 milioane USD sau 29%. În cea mai mare parte creșterea rezervelor valutare s-a produs ca urmare a procurărilor de valută efectuate de Banca Națională a Moldovei, fluctuației puternice a ratei de schimb a dolarului SUA față de alte valute, a tranzacțiilor efective reflectate în balanța de plăți, dar și ca urmare a deciziei Bordului director al FMI referitoare la transferarea în conturile BNM a tranșei ordinare de 18,6 milioane USD.

    Conform prevederilor Memorandumului de politici economice și financiare ale Guvernului și BNM pentru anul 2008, coordonat cu Fondul Monetar Internațional, pînă la finele anului curent activele oficiale de rezervă ale țării urmau să crească pînă la 1,7 miliarde USD, iar către finele anului activele oficiale de rezervă s-ar putea apropia de 2 miliarde USD. În ultimul timp BNM a redus pondera rezervelor valutare constituite în dolari SUA, dar moneda americană continuă să dețină ce mai mare cotă parte. În prezent rezervele valutare ale statului sînt formate în proporție de 50% din dolari SUA, 35% din acestea revin monedei europene, iar restul – lirei sterline și francului elvețian.

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

Formatul eventualelor negocieri: "5+2" versus "3+0"

Pe 3 septembrie 2008 Președintele rus Dmitrii Medvediev l-a primit în audiență pe liderul transnistrean Igor Smirnov, după o coordonare a întîlnirii cu Președintele Vladimir Voronin. În consecință, Smirnov s-a văzut nevoit să renunțe la moratoriul în contactele cu Chișinăul, instaurat după demararea conflictului ruso-georgian. În rest, potrivit declarațiilor lui Smirnov, Președintele rus a reiterat condițiile de susținere a reglementării conflictului – Rusia va susține orice decizia acceptată în egală măsură de Chișinău și Tiraspol, știind că Chișinăul este pregătit să ofere Transnsitriei un statut juridic ce i-ar asigura cea mai largă autonomie în cadrul actualului stat unitar, cum definește Constituția Republica Moldova, iar Tiraspolul insistă asupra semnării cu Republica Moldova a unui acord de prietenie și cooperare, adică – la recunoașterea independenței sale. Pentru renunțarea lui Smirnov la moratoriu, Președintele rus a promis Transnsitriei suport economic și reluarea acțiunilor prevăzute de așa-zisul Protocol Jukov-Smirnov. Ca urmare a întrevederii lui Medvedev cu Smirnov s-a vehiculat posibilitatea organizării sub auspiciile Președintelui rus, către sfîrșitul lunii septembrie, a unei noi întrevede Voronin-Smirnov, care să dea startul reluării procesului de negocieri în format "3+0" (Rusia, Transnsitria, Republica Moldova) asupra unei variante adaptate a faimosului "Memorandum Kozak", pentru ca eventualele înțelegeri să fie supuse aprobării în format "5+2".

În acest context, la 5 septembrie 2008, în cadrul "Dialogurilor transnistrene" întreținute cu suportul Asociației pentru Politică Externă (APE), reprezentantul special al UE în Republica Moldova, Kalman Miszei, a exprimat un punct de vedere, potrivit căruia, o soluție durabilă a conflictului transnistrean poate fi identificată și asigurată în formatul "5+2".

La 8 septembrie 2008, la Viena au avut loc consultări în formatul "3+2" ale mediatorilor și observatorilor în problema transnistreană. După consultări, șeful Misiunii OSCE în Republica Moldova, Philip Remler, a împărtășit cu autoritățile moldovene părerea precum că la acest moment ar exista premise pentru soluționarea conflictului. În acest context, la 15 septembrie, președintele legislativului Moldovei, Marian Lupu, a ținut să specifice că procesul de negocieri în vederea reglementării conflictului poate fi reluat doar în format "5+2", care asigură un cadru optim de transparență și credibilitate, dar și pentru evoluțiile post-conflictuale.

La 10 septembrie 2008, la Bruxelles, a avut loc reuniunea Consiliului Nord-Atlantic în formatul 26 + Republica Moldova, la care a participat Andrei Stratan, Ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene. Cu această ocazie, ministrul Stratan au avut o întrevedere cu dl Jaap De Hoop Scheffer, Secretarul General al NATO. În cadrul discuțiilor, Andrei Stratan a reiterat poziția oficială a autorităților moldovene privind problema transnsitreană: soluționarea pașnică poate avea loc doar în formatul 5+2; poziția Republicii Moldova rămîne fermă și neschimbată vis-a-vis de Tratatului FACE Adaptat, în special, privind respectarea de către Rusia a angajamentelor de la Istanbul din 1999. În acest context, ministrul Stratan a exprimat mulțumiri pentru susținerea din partea NATO a suveranității și integrității teritoriale a Republicii Moldova, prezentînd și o amplă informație despre evoluțiile, pe plan național, în procesul implementării Planului Individual de Acțiuni al Parteneriatului Republica Moldova – NATO (IPAP). Ministrul Stratan a confirmat că Republica Moldova va continua cooperarea sa cu NATO, în special în cadrul IPAP, în baza principiului de neutralitate constituțională. Clauzele exprimate de Andrei Stratan s-a dorit, probabil, să fie auzite de către autoritățile Federației Rusie, dar și de forțele politice de la Chișinău, însemnînd că Republica Moldova: nu va renunța la formatul "5+2" în favoare formatului "3+0"; sub presiunile agendei electorale, nu va accepta să facă cedări în chestii principiale de dragul soluționării rapide a conflictului transnistrean; problema neutralității Republicii Moldova este una reglementată de constituția și legislația țării și nu necesită confirmare internațională. În acest sens, merită menționat faptul că și ministrul Reintegrării, Vasile Șova, în contactele pe care le-a avut cu diplomați ucraineni, dar și în luările de poziție publice, a reiterat că cel mai potrivit format pentru reluarea negocierilor este "5+2".

Șansele recunoașterii independenței Transnsitriei sînt pe potriva susținătorilor acesteia?

În contextul recunoașterii de către Rusia a independenței Abhaziei și Osetiei de Sud, regimul separatist transistrean și-a găsit susținătorii printre niște formațiuni politice de orientare comunistă din Republica Moldova și Ucraina, care nu au capacitatea măcar să se înregistreze oficial, și din Transnistria, care are un rating de zecimi de procente. Astfel, la 15 septembrie 2008, Partidul Comunist din Moldova – Partidul Comunist din Uniunea Sovietică (PCM-PCUS), Partidul Comunist din Ucraina – PCUS (PCU-PCUS) și Partidului Comunist din Transnistria – PCUS (PCT-PCUS) au emis o declarație adresată parlamentelor Rusiei, Ucrainei și Republicii Moldova de a recunoaște independența Transnsitriei. Ei și-au motivat demersul prin pericolul "pretențiilor teritoriale ale României", care ar pune în pericol însăși existența Republicii Moldova.

Evoluțiile social-economice

Situația social-economică din Transnsitria rămîne complicată. Într-un interviu pentru postul de televiziune ucrainean "Inter", speaker-ului transnistrean Evgheniy Șevciuc a afirmat că greutățile întîmpinate sînt o consecință a faptului că Transnsitria rămîne de-a lungul anilor nerecunoscută pe plan internațional. Din cauză nerecunoașterii în Transnsitria nu se creează noi locuri de muncă, salariile sînt mici, calitatea învățămîntului e proastă, populația emigrează, situația demografică e deplorabilă, în anii de existență a Transnistriei micșorîndu-se cu peste ¼. Potrivit lui, dacă n-ar fi existat blocada economică din partea Republicii Moldova, economia Transnistriei ar avea un spor anual de 15%. În același timp, Șevciuc a repetat teza despre supraviețuirea Transnsitriei ca entitate politico-economică ca urmarea a suportului Federației Ruse.

O analiză a structurii produselor din Transnsitria arată că o jumătate din acestea revin industriei alimentare, care a fost afectată anul trecut de o secetă cumplită. De asemenea, a avut de suferit ramura transporturilor, care din cauza scumpirii carburanților are în anul curent un volum de 80% față de cel al anului trecut. O altă cauză a scăderii volumului transporturilor este legată de faptul că din cauza nerecunoașterii internaționale a Transnsitriei transportatorii acesteia nu pot primi carta-TIR pentru transporturile internaționale. În plan general, anul curent industria transnistreană a înregistrat, deopotrivă, succese și insuccese. Astfel, anumite succese au fost totuși în producerea energiei electrice, producției metalurgice, industriei construcției de mașini și de prelucrare, industria ușoară și cea alimentară. Cea mai impresionantă creștere de aproximativ trei ori a revenit producerii materialilor de construcție. Insuccesele au revenit pe seama industriei chimice, de prelucrare a lemnului, dar mai ales în cea a producere a sticlei, care în anul curent e la un nivel de doar 7% față de anul trecut.

În pofida greutăților, volumul exporturilor transnistrene au crescut semnificativ în 2008. Ziarul sindicaliștilor transnistreni "Profsoiuznîe Vesti" a publicat un șir de date statistice privind geografia exporturilor transnistrene. Conform publicației, pînă la 1 august 2008, instituțiile de specialitate moldovenești au înregistrat 454 de agenți economici din Transnistria, dintre care 160 au înregistrare permanentă, iar ceilalți 294 – provizorie. Volumul total al comerțului exterior al Transnistriei înregistrat de organele vamale ale Republicii Moldova a constituit $654,4 milioane, dintre care $569,5 milioane la export și $84,9 milioane la import. Geografia exporturilor transnistrene cuprinde 69 de state. 80% din exporturi revine la 9 țări: Rusia, România, Polonia, Italia, Germania, Ucraina, Turcia, Siria, Austria. 47% din exporturile transnistrene sînt orientate spre statele CSI, statelor UE revenindu-le 34,3%.

Uzinei Metalurgice de la Rîbnița i-a revenit 88% din totalul declarațiilor de export, înregistrînd o creștere cu 55% față de aceeași perioadă a anului trecut. Aproape jumătate (46%) din produsele Uzinei sînt exportate în Rusia, iar cealaltă jumătate a fost îndreptată în alte 36 de țări. Exportul produselor industriei ușoare (țesuturi, îmbrăcăminte, încălțăminte etc.) a crescut cu 39%. Principala piață de destinație pentru aceste mărfuri (peste 85%) este UE. Poziția a treia în exportul transnistrean o ocupă cimentul, volumul producerii cărui a crescut de 8 (!) ori față de aceiași perioadă a anului trecut. Geografia exportului acestui produs cuprinde preponderent Rusia, România și Palestina. După înșirarea datelor statistice, sindicaliștii transnistreni își exprimă mirarea – "muncim, muncim, iar trezoreria transnistreană tot pustie rămîne".

Regrupări de forțe politice

La 15 septembrie 2008 a fost anunțată intenția de fuzionare a Partidului Patriotic din Transnistria (PPT), condus de Oleg Smirnov, fiul liderului transnistrean Igor Smirnov, și Partidului Republican din Transnsitria (PRT), condus de Vladimir Rîleacov, unul din faimoșii, directori roși, care a susținut separatismul transnistrean la începutul anilor ’90 ai secolului trecut. Noutatea vine să confirme luările de atitudine exprimate la 13 septembrie, cînd în cadrul unei conferințe de presă cu participarea lui Oleg Smirnov, Vladimir Rîleakov și Roman Hudeakov, lideri ai filialei din Transnsitria a Partidului Liberal Democrat din Rusia, formațiune condusă de faimosul Vladimir Jirinovskii, s-a vorbit despre unirea eforturilor celor trei formațiuni care, deocamdată, sînt solidari în susținerea trecerii de la sistemul electoral majoritar la cel proporțional. Consolidarea forțelor politice cu participarea fiului lui Igor Smirnov – Oleg, poate fi privită și drept un indicator suplimentar că acesta din urmă va deveni succesorul părintelui său. Un alt indicator, în acest sens, este că anul curent Igor Smirnov s-a prezentat de mai multe ori în compania fiului său la diverse întîlniri cu oficialii ruși. Și mesajele principale ale congresului al IV al PPT, condus de Oleg Smirnov, arată că acesta se pregătește pentru o competiție politică serioasă cu Partidul "Obnovlenie", condus de speaker-ul transnistrean Evgheniy Șevciuk, și care-i face, oarecum, concurență politică lui Igor Smirnov. În acest sens, nu poate fi întîmplător atacul lui Oleg Smirnov la adresa cursului de liberalizare a economiei Transnistriei, curs susținut de "Obnovlenie" ca exponent politic al intereselor influentei firme "Sheriff". De curînd, Oleg Smirnov și partidul său propun introducerea unui impozit nou pentru corporațiile monopoliste și supraprofiturile acestora, în acest caz "Sheriff-ul fiind vizat în mod direct. De asemenea, se propune impozitarea proporțional veniturilor și a obiectelor luxoase. Tenta electorală a acestor propuneri este evidentă, ea fiind consolidată de mesaje patriotice, recunoașterea ortodoxiei în calitate de religie oficială, introducerea educației religioase în școli etc.

După: Regnum.Ru, Olvia-Press, Noviy Reghion, Nezavisimaia Gazeta

cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Integrare Europeană

Moldova solicită semnarea unui Acord de Asociere cu Uniunea Europeană și asocierea la Programul Cadru FP7 al UE în domeniul cercetării

La 10 septembrie 2008, Andrei Stratan, Viceprim-ministru, Ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene s-a întâlnit la Bruxelles cu mai mulți oficiali ai Comisiei Europene, Consiliului Uniunii Europene și Parlamentului European. În cadrul discuțiilor cu dna Benita Ferrero-Waldner, Comisarul European pentru Relații Externe și Politica Europeană de Vecinătate, ministrul moldovean de externe a abordat chestiuni ce vizează evoluțiile interne din Republica Moldova din perspectiva integrării europene a acesteia, relațiile RM-UE și reglementarea conflictului transnistrean. Cu referință la aceste subiecte, dna Ferrero Waldner a apreciat poziția Moldovei față de situația din Georgia și a reiterat sprijinul UE pentru obținerea mandatului privind viitorul Acord de cooperare RM-UE, menționînd că acesta trebui să fie suficient de ambițios raportat la realitățile interne ale UE. În același timp, oficialul european a remarcat importanța organizării și desfășurării corecte a alegerilor parlamentare din 2009 pentru viitorul european al Moldovei. Ca răspuns, Andrei Stratan a asigurat că negocierile privind soluționarea conflictului transnistrean vor fi reluate doar în formatul "5+2", accentuînd, în același timp că, viziunea Moldovei asupra viitorului acord juridic cu UE este cea a unui Acord de Asociere. În cadrul aceleiași vizite, ministrul moldovean de externe împreună cu Gheorghe Duca, președintele Academiei de Științe a Moldovei, s-a întîlnit cu dl Janez Potocnik, Comisarul European pentru Cercetare și Inovații pentru a discuta subiectul asocierii Moldovei la Programul Cadru FP7 al UE în domeniul cercetării, participarea la proiecte comune de cercetare, identificarea programelor de mobilitate pentru cercetători, preluarea bunelor practici ale statelor membre UE în domeniul cercetării și consolidării capacităților centrelor științifice/Academiei de Științe. (potrivit comunicatului de presă al MAEIE din 11.09.2008)

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – Cehia

În perioada 2–3 septembrie 2008, Prim-ministrul moldovean, dna Zinaida Greceanîi a efectuat o vizită oficială în Cehia, unde s-a întîlnit cu mai mulți înalți demnitari cehi: Președintele Republicii Cehe, Vaclav Klaus, Prim-ministrul ceh, Mirek Topolanek, Președinții Camerelor Superioară și Inferioară ale Parlamentului Republicii Cehe, Premysl Sobotka și Miloslav Vlcek etc. În cadrul întrevederilor cu oficialii cehi, prim-ministrul moldovean a făcut o prezentare a reformelor implementate în R.Moldova și a discutat oportunitățile de dezvoltare a relațiilor bilaterale moldo-cehe (în domeniul energetic, comercial și cel al regimului de vize) în contextul preluării de către Republica Cehă a Președinției Uniunii Europene din ianuarie 2009, mulțumind partea cehă pentru sprijinul acordat Moldovei în procesul de integrare europeană și lichidarea consecințelor inundațiilor. La rîndul lor, Președintele și Prim-ministrul ceh au asigurat că Cehia susține aspirațiile europene ale Moldovei și va continua să acorde Moldovei asistența necesară în acest sens. În timpul vizitei, prim-miniștrii ceh și moldovean au semnat un protocol la Acordul privind protejarea reciprocă a investițiilor. De asemenea, Zinaida Greceanîi a participat la forumul economic moldo-ceh, organizat la Praga cu ocazia vizitei sale oficiale, precum și la inaugurarea noului sediu al Ambasadei Republicii Moldova în Republica Cehă.

Cooperarea multilaterală

Republica Moldova – Consiliul Europei

În perioada 8–9 septembrie, Coraportorul Consiliului Europei pentru R.Moldova, Josette Durrieu, a efectuat o vizită de documentare la Chișinău. În cadrul vizitei, dna Durrieu a avut întrevederi cu persoane din conducerea statului și parlamentului, liderii fracțiunilor parlamentare, șefi de ministere și departamente, reprezentanți ai Consiliului Coordonator al Audiovizualului și ai Companiei publice "Teleradio – Moldova" etc. În declarații sale, Coraportorul Consiliului Europei a apreciat stabilitatea situației economice și politice din Moldova, salutînd realizarea majorității angajamentelor Moldovei de revizuire a cadrului legal. În același timp, organizarea campaniei electorale și desfășurarea alegerilor parlamentare din 2009 continuă să rămînă un "test de maturitate politică" pentru Moldova, iar susținerea acestui test este în interesul Guvernului, pentru că doar va susține integrarea europeană a țării. Potrivit oficialului european, monitorizarea organizării alegerilor parlamentare din 2009 a început deja.

Republica Moldova – NATO

La 10 septembrie 2008, la Bruxelles s-a desfășurat reuniunea Consiliului Nord-Atlantic în formatul 26+ R. Moldova. Reuniunea a avut ca subiect principal evaluarea progresului înregistrat de R.Moldova în implementarea Planului Individual de Acțiuni al Parteneriatului cu NATO (IPAP), în baza raportului Misiunii NATO de evaluare din martie 2008. Partea moldovenească a fost reprezentată de Andrei Stratan Viceprim-ministru, Ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene, și Vitalie Vrabie, Ministrul Apărării. În cadrul reuniunii șeful delegației moldovenești, Andrei Stratan, a ținut un discurs în care a făcut o prezentare a rezultatelor implementării IPA, subliniind viitoarele obiective în reformarea sistemului național de securitate și apărare și domeniile de cooperare în care este necesară asistența NATO. În același timp, ministrul moldovean a informat Consiliul despre evoluția reformelor interne în Moldova în contextul aspirațiilor europene a țării și a relevat dorința Moldovei de a încheia cu UE un Acord de Asociere, care ar prevede statutul de candidat al Moldovei la UE. Reprezentanții țărilor membre ale Alianței au reiterat poziția NATO de continuare a cooperării cu R. Moldova, însă în baza unui IPAP actualizat. În acest sens, participanții au formulat mai multe recomandări privind implementarea în continuare a Planului, exprimîndu-și disponibilitatea de a oferi asistență. În cadrul reuniunii, delegația moldovenească s-au întîlnit și cu Jaap De Hoop Scheffer, Secretarul General al NATO, cu care suplimentar la subiectele ce vizează IPAP au fost discutate ultimele evoluții în procesul de reglementare a conflictului transnistrean. (potrivit comunicatelor de presă a MAEIE)

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

"Planul Kozak-2" sau recunoașterea Transnistriei?
Maxim Kuzovlev, 15 septembrie 2008

Agenda Președintelui rus Dmitri Medvedev pentru 26 august curent a fost una destul de încărcată. În acea zi, șeful statului rus a anunțat comunitatea mondială despre semnarea Decretului cu privire la recunoașterea Republicii Osetia de Sud (ROS) și a Republicii Abhazia »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect