ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. VI, nr. 128, 16–30 noiembrie 2008

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Acte legislative

Legea privind secretul de stat. Documentul stabilește cadrul juridic de protecție a secretului de stat în scopul asigurării intereselor și/sau securității Republicii Moldova. Sistemul național de protecție a secretului de stat include totalitatea organelor de protecție a secretului de stat, a metodelor și mijloacelor utilizate de protejare a informațiilor și a purtătorilor materiali de informații atribuite la secret de stat, precum și a măsurilor întreprinse în acest domeniu.

Notă ADEPT: Anterior, mai multe organizații neguvernamentale locale și internaționale au atenționat asupra deficienței unor prevederi din proiect, care vor afecta transparența informațiilor publice[1].

Legea cu privire la securitatea hemotransfuzională. Sînt reglementate relațiile sociale din sfera donărilor de sînge/componente sanguine, autoasigurarea serviciului hemotransfuzional cu componente sanguine și utilizarea eficientă a acestora; normele de asigurare a calității și securității donării, prelucrării și utilizării sîngelui și a componentelor sanguine.

Legea pentru modificarea și completarea unor acte legislative în domeniul salarizării. Conform modificărilor, unitățile economice și partenerii sociali vor avea autonomie mai largă în organizarea salarizării angajaților, în funcție de posibilitățile lor financiare, renunțînd parțial la actualul sistem tarifar de salarizare. În sectorul real al economiei, unitățile economice vor aplica pentru organizarea salarizării sisteme tarifare și/sau netarifare de salarizare, competența alegerii revenindu-i angajatorului, după consultarea reprezentanților angajaților.

Legea pentru ratificarea Convenția contra dopajului și Protocolului adițional la aceasta. Convenția are menirea de a garanta buna desfășurarea a manifestărilor sportive, cât și protecția sănătății celor care participă la ele, promovând cooperarea între statele-părți în vederea eliminării dopajului în sport.

Proiectul legii cu privire la Curtea de Conturi. Documentul are drept scop declarat racordarea legislației din domeniul managementului finanțelor publice la standardele internaționale de audit al finanțelor, precum și îmbunătățirea activității Curții de Conturi. Obiectivul principal al documentului este trecerea de la activitatea de control financiar la cea de audit public extern. Se prevede și o nouă procedură de alegere a membrilor Curții de Conturi.

Proiectul legii pentru modificarea Codului penal. Conform modificărilor propuse, pedepsele aplicate pentru infracțiuni vor fi micșorate, termenul maxim al închisorii fiind redus de la 25 de ani la 20 de ani, iar detenția pe viață ar putea fi înlocuită cu închisoare pentru 35 de ani. Conform Ministerului Justiției (autorul proiectului), scopul noilor modificări este de a diminua numărul deținuților din penitenciare. Proiectul a fost elaborat la inițiativa șefului statului, care a propus acum un an ca sistemul pedepselor penale să fie optimizat.

1.3. Control parlamentar. Declarații

Audieri

Președintele Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA) a răspuns interpelării privind corespunderea legislației și Codului electoral a emisiunii "În profunzime", difuzată de postul de televiziune PRO TV, la care au participat Vasile Botnaru și Igor Boțan. CCA a constatat că informația și comentariile despre sondaje nu pot fi calificate drept agitație electorală, iar Codul audiovizualului nu conține nici o prevedere care s-ar referi la difuzarea publicității electorale sau agitație electorală din cadrul programelor televizate sau radiofonice făcute înainte de începerea sau după finisarea campaniei electorale și, respectiv, nu este stipulată nici o formă de sancționare.

Ministerul Economiei și Comerțului a informat despre executarea Hotărîrii Curții de Conturi privind raportul asupra controlului gestionării patrimoniului public și măsurile întreprinse de minister: – schimbarea managementului unor întreprinderi; – acceptarea unor investiții; – inițierea proceselor de judecată; – perfecționarea auditului intern ș.a.

Întrebări. Interpelări

Reprezentanți ai fracțiunii AMN au prezentat interpelări, prin care:

  • se solicită Guvernului să comunice despre existența unei scrisori a Președintelui RM, prin care se solicită modificarea reglementărilor din sfera serviciilor rituale și dacă modificările respective au fost coordonate cu Mitropolia Moldovei.
    Notă ADEPT: Serviciile de presă ale Președinției și Guvernului au infirmat existența respectivei indicații scrise, fără a oferi detalii. Ulterior, procuratura a anunțat inițierea unei anchete vizînd "utilizarea de către S.Urechean a unor documente falsificate";
  • se atenționează asupra politizării activității unor organe de drept, invocînd scrisoarea-explicație adresată de un comisar de poliție Președintelui RM;
  • sînt solicitate informații despre interesele economice ale unui deputat PCRM, care protejează activitatea unor întreprinderi private ce admit încălcări ale legislației;
  • se solicită informații despre existența unui proces penal pornit sau dosar operativ în privința jurnalistei Lorena Bogza, care ar permite efectuarea acțiunilor operative de investigație (filare, interceptarea convorbirilor și corespondenței);
  • a fost cerută informație despre legalitatea privatizării întreprinderilor din subordinea "Moldova-Film".

Deputatul Valentina Cușnir a solicitat Guvernului informații despre executarea Legii cu privire la restituirea averii fostelor victime ale represiunilor comuniste și problemele existente în domeniu.

Deputatul Dumitru Braghiș a solicitat Guvernul?? informații despre cele circa 150 mii locuri de muncă vacante, care ar fi vacante în prezent în Republica Moldova.

Declarații

Deputatul Vladimir Filat a dat citire unei declarații prin care a cerut Parlamentului să abroge legea care interzice mai multor categorii de persoane cu funcții de răspundere să aibă dublă cetățenie. Filat a menționat că recent CCEDO a decis că respectiva lege încalcă dreptul fundamental al persoanelor de a alege și de a fi ales și și contravine normelor internaționale privind discriminarea.

Deputatul Vitalia Pavlcenco a prezentat o declarație prin care î-ți exprimă indignarea în legătură cu faptul că radiodifuzorul public "Moldova-1" nu reflectă campania electorală a alegerilor parlamentare din România.

Fracțiunea AMN a prezentat declarații privind:

  • starea deplorabilă la capitolul combaterea corupției;
  • abuzurile guvernării, manifestate prin încălcarea drepturilor constituționale ale deputaților din opoziție, ale aleșilor locali și ale cetățenilor.

Deputatul Dumitru Braghiș a dat citire unei declarații prin care a informat despre intențiile de renovare și consolidare ale Partidului Social Democrat (PSD), cu scopul de a cîștiga alegerile din 2009. Braghiș a mai spus că PSD "nu va discuta cu nimeni pe marginea problemei de creare a alianțelor", conformîndu-se ulterior doar voinței alegătorilor.


1 A se vedea opiniile: TI Moldova, Centrului Acces-Info, CAPC, Organizația Articolul 19 etc. cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Numiri. Demisii

Urmare a ședinței Consiliului Suprem de Securitate, la care au fost discutate aspecte vizînd plata și rambursarea TVA, Guvernul a decis eliberarea din funcții a lui Sergiu Pușcuță, directorul Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției (CCCEC) și a Tatianei Loghin, șeful Inspectoratului Fiscal Principal de Stat. Ambii funcționari au fost concediați cu aceeași formulă oficială "la cerere". Ulterior, director al Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției a fost numit Sergiu Burduja, ex-vicedirector al Serviciului de Informații și Securitate.

În funcția de viceministru al Administrației Publice Locale este numit Radu Căruță, fost șef de direcție în cadrul aceluiași minister.

În funcția de Reprezentant Permanent al Republicii Moldova pe lîngă Consiliul Europei a fost numită Eugenia Chistruga, acutalmente viceministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene.

Lucia Gavriliță este numită consilier pe probleme sociale al Primului-ministru.

Viorica Dumbrăveanu este numită în funcția de viceministru al Protecției Sociale, Familiei și Copilului.

Radu Mudreac este numit în funcția de director general al Agenției sanitar-veterinare pentru siguranța produselor de origine animală.

Andrei Pogurschi este eliberat din funcția de viceministru al Afacerilor Interne, în baza cererii depuse.

Prin hotărîri de Guvern:

  • Ion Ababii este confirmat în funcția de rector al Universității de Stat de Medicină și Farmacie "Nicolae Testimițanu!";
  • Veaceslav Manolachi este confirmat în funcția de rector al Universității de Stat de Educație Fizică și Sport.

2.2. Hotărîri

Hotărîrea cu privire la privire la Consiliul Național de Coordonare a Dezvoltării Regionale. Este aprobată componența nominală a Consiliului, în atribuțiile acestei structuri intrînd: avizarea Strategiei naționale de dezvoltare regională; aprobarea criteriilor de evaluare a discrepanțelor din dezvoltarea regională și prioritățile naționale ale dezvoltării regionale; aprobarea finanțării din Fondul național pentru dezvoltare regională etc.

Notă ADEPT: Conform Legii privind dezvoltarea regională în Republica Moldova, componența Consiliului respectiv trebuia aprobată de Guvern pînă la mijlocul lunii aprilie 2007.

Hotărîrea privind crearea Consiliului Național de combatere a criminalității și corupției. În componența Consiliului au intrat vicepremierul Valentin Mejinschi, Procurorul general, directorul SIS, Ministrul Justiției, ministrul afacerilor interne, directorul general al Serviciului Vamal, directorul general al Serviciului Grăniceri și președintele Curții de Conturi. Consiliul va coordona acțiunile anticorupție ale organelor de drept, activitățile de asigurare a legalității și respectării drepturilor și libertăților cetățenilor, menținerea ordinii publice, traficul de ființe umane, și prevenirea migrației ilegale. Consiliul va conlucra cu organizațiile neguvernamentale care activează în domeniile respective. Guvernul consideră că formarea respectivului Consiliu oferă posibilități de coordonare, implementare a acțiunilor de prevenire și combatere a criminalității și corupției, asigurînd continuitatea implementării planurilor, stategiilor și acordurilor internaționale în domeniu.

Notă ADEPT: Conform Hotărîrii Parlamentului nr.421 din 16.12.2004, Consiliul coordonator în problemele combaterii corupției și criminalității, creat pe lîngă Președintele Republicii Moldova urma să coordoneze implementarea Strategiei naționale de prevenire și combatere a corupției și alte măsuri în domeniu, însă, de la formarea respectivului Consiliu prin Decretul Președintelui nr.57-III din 28.05.2001, practic nu se cunosc detalii referitor la activitatea desfășurată de acesta.

Hotărîrea privind comasarea Centrului de chirurgie a inimii și Institutului de cardiologie. Instituțiile sînt comasate în scopul economiei de mijloace, iar măsura respectivă va permite diagnosticarea și tratamentul maladiilor cardiovasculare în cadrul unei structuri integre.

Hotărîri pentru aprobarea unor reglementări:

  • Regulamentul Departamentului instituțiilor penitenciare;
  • Regulamentul cu privire la modul de acumulare și de utilizare a mijloacelor pentru finanțarea lucrărilor de constituire a bazei normative în construcții;
  • tarifele pentru serviciile cu plată prestate de Ministerul Finanțelor și Regulamentul privind utilizarea mijloacelor financiare astfel acumulate;
  • Planul național de armonizare a legislației pentru anul 2009.

Hotărîrea cu privire la stabilirea conținutului minim al truselor și prim ajutor medical din dotarea autovehiculelor. Este aprobat conținutul minim de ustensile, materiale și preparate medicale ce trebuie să le conțină trusele medicale și se stabilește obligativitatea dotării cu aceste truse a tuturor automobilelor, începînd cu luna februarie 2009.

Notă ADEPT: Experții remarcă faptul că Hotărîrea Guvernului nu menționează sancțiunile ce vor putea fi aplicate pentru lipsa respectivelor truse medicale sau pentru lipsa din acestea a unor preparate sau materiale obligatorii, fapte care poate determina nerespectarea noilor reglementari, dar și comiterea unor abuzuri din partea organelor cu drept de control (poliția rutieră)

Hotărîri privind aprobarea unor proiecte de lege:

  • privind azilul în Republica Moldova;
  • cu privire la Procuratură;
  • privind dreptul de autor și drepturile conexe.

2.3. Ședințe. Decizii. Declarații.

Ședința Comisiei pentru elaborarea Strategiei Securității Naționale

La ședință au fost abordate chestiuni ce țin de completarea proiectului strategiei și a Planului de acțiuni pentru implementarea acesteia. S-a declarat, că proiectul Strategiei urmează să fie consultat cu societatea civilă, iar obiecțiile acesteia să fie luate în considerație. Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene, în comun cu celelalte autorități publice vizate, urmează să organizeze evenimente (conferințe, mese rotunde, seminare, prezentări) cu participarea reprezentanților cercurilor academice, ai societății civile și mijloacelor de informare în masă.

Suport prin Programul Compact

Prim-ministrul Moldovei și vicepreședintele Corporației Provocările Mileniului (CPM) au semnat Memorandumul de înțelegere privind acordarea de suport în lansarea Programului Compact. Valoarea totală a împrumutului nerambursabil este de circa 12 milioane de dolari, aceștia fiind destinați realizării studiilor de fezabilitate, tehnice, de mediu și sociale pentru proiectele investiționale de reabilitare a drumurilor naționale și de tranziție la agricultură performantă.

Locuințe pentru tinerii specialiști de la sate

Circa 600 de tineri specialiști care vor lucra în instituțiile bugetare de la sate conform repartizării după absolvirea instituției de învățămînt vor primi locuințe gratuite. Pentru implementarea programului, în bugetul de stat pentru anul 2009 au fost prevăzute 60 milione de lei. Beneficiari ai programului vor fi tineri absolvenți ai instituțiilor de învățămînt superior și ai studiilor postuniversitare de rezidențiat, care activează la sate în sfera pedagogică, medicină, cultură și asistență socială. Locuințele vor fi date în folosință tinerilor specialiști pe un termen de 5 ani, după care vor fi transmise cu titlu gratuit în proprietate, în baza unui contract de donație. Costul unei locuințe va constitui în jur de 100 mii de lei și nu prevede cofinanțarea din partea beneficiarului.

Întrevedere cu liderii sindicatelor

Primul-ministru a avut o întrevedere cu membrii Biroului Executiv al Confederației Naționale a Sindicatelor din Republica Moldova, în cadrul căreia au fost punctate subiectele care urmează a fi discutate la începutul lunii decembrie, în cadrul unei ședințe în format extins. Reprezentanții sindicatelor s-au referit la problemele stringente, semnalate din cadrul organizațiilor primare: – povara fiscală a salariaților; – economia tenebră; – tarifele înalte la servicii; – protecția socială în cadrul procesului de privatizare; – accidentele de muncă; – situația dificilă în agricultură; – consecințele care pot afecta economia în legătură cu criza financiară mondială. Premierul a menționat că acțiunile Guvernului vor rămîne în continuare axate pe realizarea obiectivelor Programului său anunțat la începutul mandatului și nu va face promisiuni populiste, iar toate deciziile vor fi adoptate după o analiză prealabilă profundă, pentru ca acestea să fie ulterior realizabile.

Îngrijorări repetate privind securitatea circulației rutiere

La o nouă ședință convocată de Prim-ministru s-a decis reexaminarea Regulamentului Consiliului Național pentru Securitatea Circulației Rutiere și crearea unui grup de lucru, care ?? identific? problemele existente în domeniul prevenirii situațiilor accidentare, combaterii încălcărilor de circulație rutieră și educației conducătorilor auto și a pietonilor. La ședință a fost remarcat faptul, că situația în domeniu rămîne îngrijorătoare, în 10 luni ale anului 2008 fiind înregistrate 2449 accidente rutiere, în care au decedat 393 de persoane, iar alte peste 3030 au fost traumatizate. Printre măsurile care urmează să fie îndeplinite în cel mai scurt timp, Prim-ministrul a menționat eficientizarea activității Poliției Rutiere, revizuirea legislației ce sancționează încălcările în domeniu, revizuirea procesului de instruire și certificare a candidaților pentru conducători auto. Responsabil de domeniul respectiv și președinte al Consiliului Național pentru Securitatea Circulației Rutiere va fi numit viceprim-ministrul Valentin Mejinschi.

Doar 7 partide cu acte verificate

Conform unui comunicat al Ministerului justiției, doar șapte partide din 28 existente s-au conformat noii Legi cu privire la partidele politice și și-au adus documentele de constituire în conformitate cu prevederile acesteia. Încă 7 seturi de acte se află în examinare, iar unui partid i s-a refuzat înregistrarea modificărilor statutare. Ministerul Justiției preconizează să purceadă la verificarea actelor celorlalte 13 formațiuni politice, pentru a vedea dacă ele corespund noii Legi a partidelor. În același comunicat, Ministerul Justiției respinge învinuirile aduse privind obstacolele puse la înregistrarea partidelor politice sau a modificărilor în statutele acestora, afirmînd că la examinarea cererilor de înregistrare a partidelor politice sau a modificărilor în statutele acestora, ministerul se ghidează de prevederile legislației în vigoare și asigură transparența necesară în domeniu.

Notă ADEPT: Într-o recentă Declarație comună, șefii Misiunilor Statelor Membre ale UE, Delegația Comisiei Europene și Biroul Reprezentantului Special al UE au atras atenția Ministerului Justiției al RM să asigure că procedurile pentru înregistrarea partidelor și a mișcărilor politice vor fi aplicate într-un mod transparent, corect și la timp. Reacția oficială a Ministerului Justiției la respectiva declarație a provocat critici dure din partea opoziției parlamentare. Notăm că și studiul "Contextul electoral-2009", recent lansat în cadrul Coaliției pentru alegeri libere și corecte Coaliția-2009, printre principalele îngrijorări legate de campania electorală a menționat anume tendințele de împiedicare a înregistrării/reînregistrării partidelor politice și a recomandat că Ministerul Justiției să procedeze în cadrul acestui proces într-o manieră tolerantă și neabuzivă.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

Andrei Neguța a fost rechemat din funcția de Reprezentant Permanent al Republicii Moldova pe lîngă Consiliul Europei și numit în funcția de Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova în Federația Rusă. Concomitent, lui Neguța i-a fost conferit rangul diplomatic de Ambasador.

  • Distincția "Ordinul Republicii" a fost conferită lui Anatolie Popușoi, directorul general al Agenției pentru Silvicultură "Moldsilva".
  • "Ordinul de Onoare" este conferit lui Vladimir Suetnov, președinte al Consiliului de Administrație al Băncii Comerciale "Banca Socială" S.A.

3.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Nemulțumiri de activitatea CCCEC

Președintele Republicii Moldova l-a prezentat colectivului pe Sergiu Burduja, noul director al Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției. La întîlnirea cu șefii de subdiviziuni șeful statului a menționat că nu s-a reușit a fi realizate în măsura cuvenită sarcinile trasate la crearea CCCEC, iar aportul Centrului la contracararea infracțiunilor este nesemnificativ. Voronin a mai declarat că în activitatea CCCEC predomină metodele polițienești, nu se manifestă inițiativă în perfecționarea cadrului legislativ necesar pentru prevenirea crimelor economice și corupției, nu a fost asigurată activitatea analitică și de prevenire a infracțiunilor. În rezultatul activității ineficiente a CCCEC statul suportă pierderi și este necesară revizuirea organigramei Centrului, reatestarea efectivului, introducerea obligativității testării la poligraf. Noului director al CCCEC îi revine sarcina de realizare a complexului de acțiuni necesare în vederea asigurării unei funcționări efective a instituției, conform priorităților stabilite la instituirea acesteia.

Construcția și renovarea drumurilor naționale și locale

Vladimir Voronin a prezidat o ședință la tema construcției și renovării drumurilor naționale și locale, la care au fost discutate chestiuni legate de procesul de implementare a proiectelor de reabilitare a infrastructurii drumurilor naționale, precum și de lansare a unor proiecte noi de modernizare a căilor de comunicație pentru anul 2009. Conform comunicatului oficial de presă, a fost discutat în detaliu fiecare segment de drum în parte. În context, șeful statului a subliniat necesitatea respectării de către întreprinderile de construcție a normelor și standardelor de calitate înaltă în domeniu, iar mecanismul de selectare a antreprenorilor trebuie să devină mai rigid. S-a mai menționat că în viitorii trei ani urmează să fie renovate sau construite o mie de kilometri de drumuri naționale, în conformitate cu standardele internaționale în domeniu.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Macroeconomie

    Creșterea internă vs. consecințe externe…

    Recent, autoritățile au făcut declarații precum că creșterea economică pentru cele nouă luni ale anului curent a fost de 7,7%, cu toate ca aceste date încă nu sunt făcute publice de statistica oficială. Totodată, mai multe instituții internaționale cum ar fi FMI, BERD, EIU s-au data cu părerea privitor la evoluția principalilor indicatori economici, unele din acestea declarînd că creșterea va încetini. Totuși, creșterea declarată de oficialii guvernamentali este oricum surprinzătoare, mai ales că în ultimii doi ani aceasta a încetinit substanțial. Surpriza e și mai mare cu cît cifrele se referă la o perioadă a anului în care agricultura, unul dintre principalele sectoare ale economiei moldovenești, nu prea a intrat în calcule. Totuși, în pofida intemperiilor din acesta vară, sectorul agricol a avut o contribuție destul bună la creșterea PIB. O contribuție importantă la avansul PIB a fost ca urmare a creșterii consumului public cît și celui privat, contribuția sectorului serviciilor care este de peste 60% ca pondere în PIB, precum și veniturile obținute din impozitarea mărfurilor, produselor și serviciilor (chiar rapoartele Ministerului Finanțelor arată ca peste 60% din veniturile acumulate la visteria statului sînt "stoarse" din impozitele indirecte, adică TVA, accize, taxe vamale).

    Cu toate acestea, mai mulți economiști susțin că creșterea economică va încetini ca urmare a consecințelor crizei economice. Totuși, ca aceasta să se producă ar trebui, de exemplu, să avem o criză în sistemul bancar, care să provoace daune colaterale mari economiei reale. Este foarte improbabil ca sistemul bancar local să cunoască o astfel de criză în viitorul prefigurabil – în pofida gradului înalt de dolarizare și euroizare a împrumuturilor. Mai sînt modificări importante în prețurile relative la produse de bază (energie și unele alimente), creșterea costului creditului (în condițiile crizei financiare internaționale), care antrenează costuri suplimentare mari pentru majoritatea agenților economici – ceea ce diminuează din marjele de profit și poate antrena o debandadă a costurilor în lanț. Este adevărat că aceste șocuri s-ar putea să fie sînt severe și că ele se vor simți în timp în activitatea firmelor, punînd totodată presiune pe salarii. Dar este greu de crezut că toți acești factori ar putea provoca o cădere a ritmului activității economice, astfel încît să anuleze orice creștere economică.

    Referitor la deficitele externe, o scădere importantă a trimiterilor de bani de afară ar reduce din importuri, din consum. Dar nu credem că ar putea afecta într-atît consumul intern, încît să-l diminueze în termeni absoluți. Mai dur ar putea fi efectul unei diminuări a liniilor de finanțare pentru unele bănci din Moldova precum și sistarea creditării din partea donatorilor externi. Dar și aici avem dubii că vom asista la o tăiere drastică. Mai degrabă văd o scădere graduală a ritmului de creditare. Destul de frecvent în ultimul timp se aud tot mai multe voci "strigătoare la cer" legate de imensitatea deficitului comercial și de gravitatea deficitului de cont curent, pe de o parte. Însă, pe de altă parte, trebuie să menționăm că contul curent și alte componente ale balanței de plăți, cum este balanța comercială, sînt structurale și atît timp cît acestea sînt completate (în mare parte din remitențele valutare și parțial prin investiții străine directe) nu vedem o problemă în acest sens. Poate fi o situație absolut firească o dată ce în țară există un excedent de valută și trebuie redirecționat de unde a venit asta o demonstrează și valoarea înaltă a importurilor. Mai mult ca atît, ar trebui să se uite și la structura importurilor. Or, în situația cînd 23% din importuri sînt pe seama produselor minerale (inclusiv a gazelor naturale) pentru care prețurile de import au fost majorate de peste 2 ori, atunci este și normal ca deficitul comercial să urce vertiginos. În plus, sînt factori incontrolabili cum ar fi creșterea prețurilor pentru gazele naturale importate din Rusia, creștere care inevitabil duce la avansarea deficitelor externe.

    În cele din urmă, ar fi posibilă o diminuare a ritmului de creștere a activității economice. Dacă execuția bugetară publică va fi chibzuită și vom reuși să folosim banii instituțiilor creditoare pentru dezvoltarea infrastructurii, efectele de antrenare vor putea compensa parțial deteriorarea mediului internațional – ceea ce ar permite menținerea unui ritm de creștere de aproximativ jur de 5–6% anual.

2. Sectorul real

    Volumul producției industriale a crescut cu doar 2%…

    În perioada ianuarie-octombrie a. c. întreprinderile industriale din Moldova au fabricat producție în valoare de cca 24,5 miliarde lei (cca 2,4 miliarde USD) sau cu 2% mai mult comparativ cu aceiași perioadă a anului trecut. Majorarea producției în ansamblu, pe parcursul perioadei în cauză, a fost generată, în particular, de creșterea producției la întreprinderile din industria alimentară și a băuturilor cu cca 8%, precum și din sectorul energetic cu 5%. La sporirea volumului producției industriale au contribuit mai semnificativ întreprinderile cu activități principale în fabricarea vinului, a băuturilor alcoolice distilate, fabricarea zaharului, produselor lactate, prelucrarea și conservarea cărnii și produselor din carne, fabricarea mobilei, etc.

    De asemenea, creșteri ale volumului de producție s-au înregistrat la întreprinderile din industria metalurgică, la cele specializate în fabricarea medicamentelor și produselor farmaceutice, a lacurilor și vopselelor, mașinilor-unelte, prelucrarea lemnului și fabricarea articolelor din lemn s.a. În același timp, a avut loc o reducere a volumului producției la întreprinderile specializate în fabricarea îmbrăcămintei, a hîrtiei și cartonului, prelucrarea și conservarea fructelor și legumelor, fabricarea uleiurilor și a grăsimilor, produselor din tutun, fabricarea sticlei si articolelor din sticla, etc.

3. Moneda și piața valutară

    Visteria băncii centrale s-a redus…

    În ultimele trei luni activele oficiale de rezervă ale BNM s-au redus cu cca 188,7 milioane USD, preponderent ca urmare a fluctuației ratelor de schimb ale valutelor în care sînt păstrate rezervele și care au avut mai mult un caracter volatil, în special în ultima perioadă de timp. Fluctuațiile ratelor au avut o influență semnificativă asupra rezervelor în USD în totalul celorlalte valute din rezerve.

    Într-un comunicat al BNM se arată că deprecierea cursului de schimb al valutelor componente ale rezervelor valutare în raport cu USD a dus la diminuarea rezervelor în ultimele trei luni cu 136,6 milioane USD. Alți factori, inclusiv și vînzările pe piața valutară internă (cca 60,6 milioane USD neto sau 3,4% din rezerve) au influențat rezervele valutare într-o proporție mai mică. Efectuarea intervențiilor pe piața valutară în perioada menționată a condus la echilibrarea pieței valutare, neadmițînd fluctuații excesive ale cursului de schimb. În plus, asupra nivelului rezervelor valutare internaționale influențează și alți factori, ca plățile externe ale BNM și Ministerului Finanțelor (29,82 milioane USD în ultimele trei luni).

    La sfîrșitul lui noiembrie a.c. activele oficiale de rezervă constituiau cca 1,59 miliarde USD, în scădere cu cca 188,7 milioane USD fața de sf. lunii august cînd acestea au atins nivelul de cca 1,78 miliarde USD. Rezervele valutare ale BNM sînt menținute în mai multe valute și sînt exprimate în USD, dat fiind faptul că această valută are ponderea cea mai mare pe piața valutară a Republicii Moldova (între 60–70%).

4. Sistemul bancar

    Banca centrală reduce cu 1,5% dobînda de politică monetară…

    Decizia respectivă a fost luată în ședința din 27 noiembrie a Consiliul de administrație al Băncii Naționale. Totodată, a fost adoptată decizia de a diminua cu aceeași mărime – 1,5 p.p. norma rezervelor obligatorii din mijloacele atrase de către bănci în lei moldovenești și valută neconvertibilă, precum și din mijloacele atrase în valută liber convertibilă. Micșorarea normei rezervelor obligatorii va duce la restituirea de către Banca Națională a lichidităților, ce aparțin sistemului bancar, în mărime cca 232 milioane lei, precum și 8,8 milioane USD și 9,8 milioane Euro.

    Nivelul inflației de 9,8% pentru ultimele 12 luni, înregistrat la sf. lui octombrie 2008 față de luna octombrie 2007 se încadrează în limita obiectivului BNM aprobat pentru anul 2008. Inversarea trendului inflației și tendința continuă a reducerii inflației înregistrată pe parcursul perioadei mai – octombrie 2008 este o dovadă fermă a corectitudinii politicii monetare promovate de Banca Națională, susținută prin politica bugetar-fiscală a guvernului. Totuși, reducerea inflației a fost posibilă și prin intervenția directă a statului asupra prețurilor administrate.

5. Piața muncii

    OIM prognozează scăderi a salariilor…

    Organizația Internațională a Muncii prognozează pentru 2008 o creștere a salariilor de 0,8% în țările dezvoltate și de 1,7% în lume. Totodată, în 2009 salariile reale se vor reduce cu 0,5% în țările dezvoltate și vor crește cu 1,1% în lume. Potrivit raportului OIM, în timp ce salariile reale în lume vor avea tendința de creștere, în unele țări acestea vor scădea. Potrivit OIM, În unele țări, prețurile la produsele alimentare vor fi atât de înalte încât vor lovi foarte puternic veniturile angajaților. În absența unor măsuri rapide in partea guvernelor, inflația la produsele alimentare ar putea conduse la reducerea nivelului de trai. Astfel, în 2008–2009 va crește ponderea din venituri alocată pentru produsele alimentare. În special, aceasta va fi mai mare pentru populația săracă și cu venituri scăzute din țările în curs de dezvoltare.

    Astfel, potrivit datelor OIM, în ultimii ani, 75% din veniturile păturilor sărace din Moldova sunt alocate pentru produsele alimentare. Într-un top alcătuit de OIM la acest indicator, Moldova este urmată doar de România – cu 78%, Armenia – 81% și Nigerul cu 83%. Potrivit OIM, creșterea cheltuielilor pentru mîncare, în timp ce salariile nu vor crește prea mult, va reduce din cheltuielile familiilor pentru celelalte necesități, precum serviciile și alte bunuri necesare pentru un trai decent. Drept rezultat, OIM avertizează că s-ar putea înrăutăți starea sănătății a copiilor, femeilor gravide și celor ce alăptează.

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

Formatul "5+2" – cel mai adecvat

La 24 noiembrie ambasadorul SUA în Republica Moldova, Asif Chaudhry, a efectuat o vizită la Tiraspol unde a avut întrevederi cu oficiali transnistreni. Potrivit agenției "Olvia-press", diplomatul american a împărtășit interesul țării sale de a contribui la dezvoltarea infrastructurii regionale prin intermediul proiectului corporației "Provocările mileniului", în special la reconstruirea a două porțiuni a celui de al noulea coridor European de tranzit, care traversează teritoriul din stînga Nistrului. Fiind solicitat să-și expună punctul de vedere față de soluționarea conflictului transnistrean, ambasadorul american a menționat că: soluționarea trebuie să aibă loc în baza integrității teritoriale a Republicii Moldova; formatul de negocieri "5+2" este cel mai adecvat pentru găsirea unei soluții optime; retragerea forțelor militare ruse din regiunea transnistreană reprezintă un moment esențial în soluționarea conflictului.

Problema transnistreană va fi discutată la summit-ul ministerial anual al OSCE

La 29 noiembrie Secretarul general al OSCE, Marc Perrin de Brichambaut, acompaniat de șeful Misiunii OSCE din Republica Moldova, Philip Remler, a vizitat la Transnistria. Scopul vizitei este informarea privind procesul de negocieri în vederea soluționării conflictului, întrucît în cadrul summit-ului ministerial din perioada 4–5 decembrie le la Helsinki va fi dezbătută și problema transnistreană. În cadrul vizitei a avut loc o întîlnire cu liderul transnistrean Igor Smirnov, care a vorbit despre întîlnirile pe care le-a avut cu președinții Voronin, Iușcenco și Medvedev pe parcursul anului curent. În ultima vreme, reprezentanții OSCE s-au referit cu diferite ocazii la necesitatea reluării negocierilor în format "5+2", care ar fi cel mai adecvat. Smirnov însă a reiterat poziția Rusiei, care ar susține orice soluție acceptată de părțile implicate în conflict, formatul "5+2" avînd doar menirea să fixeze înțelegerile atinse în format "2+1".

Comandatul forțelor terestre ale Rusiei a inspectat pacificatorii ruși din Transnistria

La 26 noiembrie regiunea transnistreană a fost vizitată de comandantul forțelor terestre ale Rusiei, generalul Bladimir Boldîrev. Scopul declarat al vizitei a fost să inspecteze locurile de dislocare a pacificatorilor ruși. Potrivit agenție oficiale de la Tiraspol "Olvia-Press" pacificatorii ruși ar număra un efectiv de 700 de persoane. Agenția mai afirmă că misiunea de pacificarea ar fi reglementată de Convenția cu privire la principiile reglementării pașnice a conflictului armat din zona nistreană a Republicii Moldova.

Notă ADEPT: Afirmațiile agenției "Olvia-press" nu corespunde adevărului În primul rînd, agenția transnistreană schimonosește denumirea convenției. În al doilea rînd, convenția nu se referă la misiunea de pacificare, ci la "contingente militare crete în bază de voluntariat".

Impactul crizei financiare mondiale asupra economiei Transnistriei

Potrivit estimărilor vice-președintelui Camerei de comerț din Transnsitria, Yuri Ganin, volumul producție a scăzut în ultimele luni, ca urmare a crizei financiare mondiale, cu aproximativ 20%. Potrivit sursei, pînă la declanșarea crizei Transnistria exporta lunar produce în valoare de $94 milioane, iar în octombrie costul exporturilor a scăzut pînă la $74 milioane (pe piața mondială, prețurile la metal și ciment, principalele produse de export ale Transnistriei au scăzut de 2 ori). Așteptările pentru prima jumătate a anului viitor sînt pesimiste, scăderile de mai departe a importului fiind foarte probabile. Pentru depășirea efectelor crizei experții Camerei de comerț transnistrene propun măsuri, care ar cuprinde: asigurarea băncilor cu lichidități; combaterea inflației; stimularea exportului. Însă cea mai mare speranță în depășirea crizei se pune pe suportul financiar al Rusiei. În estimarea sa Yuri Ganin s-a referit și la situația gravă, pe care o numește catastrofală, din agricultura Transnsitriei. Potrivit lui, regiunea transnistreană importă 85% din produsele alimentare de care are nevoie. În prezent, volumul producției agricole din regiune reprezintă doar 10% din volumul anului 1991, cînd s-a destrămat URSS. Ganin consideră că actuala criză este un prilej pentru a începe redresarea economiei regiunii transnistrene și depășirea a trei dezechilibre:

  • primul dezechilibru se referă la faptul că anual Transnistria achită pentru import cu $400 milioane mai mult decît obține de pe urma exporturilor. Deficitul balanței de comerț are drept efect deficitul de valută;
  • al doilea dezechilibru este cel bugetar. Din an în an cresc cheltuielile bugetare și nu există nici o viziune strategică privind sursele de completare a cheltuielilor în afară de creșterea poverii impozitare asupra unităților industriale;
  • al treilea dezechilibru constă în raportul dintre industrie, agricultură și micul business. Economia Transnsitrie este bazată pe industrie, existînd vreo 10 întreprinderi care completează veniturile bugetare. Acest dezechilibru face economia transnistreană extrem de instabilă. Astfel dacă din anumite considerente și-ar stopa activitatea Uzina metalurgică din Rîbnița, atunci economia Transnistriei ar pierde imediat aproximativ 60% din volum. Ponderea micului business in GDP-ul transnistrean constituie doar 13%. (după agenția "Olvia-press")

Republica Moldova recunoaște proprietățile Rusiei în Transnistria?

După terminarea lucrărilor Summit-ului CSI din 13–14 noiembrie 2008, premierul moldovean Zinaida Greceanîi și cel rus, Vladimir Putin, au avut o întîlnire bilaterală în cadrul căreia au fost semnat patru documente. Unul dintre ele se referă la Centrala electrică de la Cuciurgan, amplasată pe teritoriul din sînga Nistrului, "aparținînd investitorului rus Inter RAO EES" (Centrala electrică a intrat în proprietatea "Inter RAO EES" după ce a trecut scandalos prin mîinile altor "investitori"). Astfel, în cadrul întîlnirii Greceanîi-Putin, întreprinderea moldovenească de stat "Moldelectrica" a semnat cu Inter RAO EES un contract de utilizare a rețelelor electrice moldovenești pentru exportul energiei de la centrala de la Cuciurgan în România.

Nota ADEPT: Semnarea contractului dintre "Moldelectrica" și "Inter RAO EES" în prezența premierilor Greceanîi și Putin ar trebui, probabil, să însemne că Republica Moldova recunoaște proprietatea companiei ruse asupra Centralei electrice de la Cuciurgan, deși aceasta nu a fost privatizată în conformitate cu legislația Republicii Moldova. Este curios, că acum exact cinci ani Vladimir Putin, în calitatea sa de Președinte al Rusiei, trebuia să asiste, la Chișinău, la semnarea "Memorandumului Kozak", conferindu-i acestuia ponderea necesară.

Smirnov își pregătește succesorul?

Partidul Patriotic din Transnistria (PPT), condus de Oleg Smirnov, fiul liderului transnistrean, și-a adoptat un program nou. Potrivit autorilor noului program acesta are un caracter "social-patriotic", care neagă liberalismul, întrucît acesta ar prevedea "evadarea statului din economie și indiferența față de stratificarea socială". Programul mai prevede: trecerea la sistemul electoral proporțional; constituirea Camerei obștești pentru controlul autorităților publice; recunoașterea Ortodoxiei drept confesie a majorității; introducerea măririi graduale a impozitării, în dependență de suma venitului; impozitarea luxului în mărime de 1–5% din costul obiectelor luxoase. Resursele acumulate de pe urma colectării ultimului impozit ar trebui să fie folosite pentru finanțarea programelor sociale. PPT își propune stabilirea unui parteneriat strategic cu sindicatele.

Respingerea unei inițiative a societății civile

Redacția ziarului de opoziție "Novaya gazeta" din Bender a lansat o inițiativă referitoare la consolidarea încrederii între cele două maluri ale Nistrului. Potrivit inițiativei, după întîlnirea din 11 aprilie 2008 a Președintelui Voronin cu liderul transnistrean, Igor Smirnov, e nevoie de un forum al organizațiilor societății civile de pe ambele maluri ale Nistrului care ar permite dezvoltarea unor contacte permanente ce ar putea contribui la creșterea încrederii reciproce. Agenția oficială de știri din Transnistria, Olvia-press, a publicat la 20 noiembrie un amplu comentariu pe marginea inițiativei menționate, pornind de la constatarea că organizațiile societății civile de pe malul drept al Nistrului, și un șir de organizații din stînga Nistrului, sînt susținute financiar de către instituții occidentale. Din aceste considerente, agenția Olvia-press trage concluzia că noua inițiativă ar fi o emanație a unor instituții occidentale care susțin reluarea procesului de negocieri în format "5+2". Caracterul persiflant al comentariului și atitudinea de neîncredere în utilitatea acestei inițiative este fundamentată de faptul că Rusia niciodată nu și-a exprimat suportul pentru implicarea organizațiilor societății civile în consolidarea măsurilor de încredere".

Nota ADEPT: Începînd cu 2005 Rusia a susținut financiar, prin structurile controlate de fostul consilier prezidențial, Modest Kolerov, finanțarea rețelei de organizații "Prorîv" în Transnsitria, Osetia de Sud, Abhazia, care aveau scopuri contrare celor de consolidarea a încrederii între părțile implicate în conflictele din regiunile menționate, iar în Crimea scopul organizației "Prorîv" a fost de escaladarea a unui conflict.

cuprins articolul precedent


Relații externe

Integrarea europeană

La 25 noiembrie, șefii misiunilor statelor membre ale UE, Delegația Comisiei Europene și Biroul Reprezentantului Special al UE au difuzat o Declarație comună referitoare la situația din Republica Moldova în preajma apropiatelor alegeri parlamentare din 2009. În cuprinsul Declarației ambasadorii:

  • fac apel la autoritățile Republicii Moldova să se asigure că viitoarele alegeri parlamentare se vor desfășura în conformitate cu standardele internaționale pentru alegeri democratice; remarcă importanța garantării deplinului respect al principiului pluralismului politic și exprimă îngrijorări referitoare la faptul că o serie de partide politice au reclamat dificultăți în îndeplinirea noilor proceduri, impuse de Legea privind partidele politice;
  • exprimă îngrijorări în legătură cu creșterea numărului investigațiilor penale care au fost recent inițiate împotriva politicienilor din opoziție;
  • consideră importantă garantarea accesului la mijloacele mass-media al tuturor partidelor participante la alegeri și asigurarea unei acoperiri media echilibrate a procesului alegerilor;
  • acordă o importanță deosebită independenței editoriale a mijloacelor audio-vizuale publice și caracterului pluralist al acestora în timpul campaniei electorale, o relevanță deosebită avînd în acest context reînnoirea licențelor de emisie;
  • solicită autorităților Moldovei să modifice Codul electoral, corespunzător recomandărilor OSCE/ODIHR și ale Comisiei de la Veneția a Consiliului Europei, și jurisprudența relevantă a CEDO.

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect