ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an.VII, nr. 131, 19 ianuarie – 1 februarie 2009

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Guvern

1.1. Numiri. Demisii

Iurie Carp este eliberat din funcția de director general al Agenției Agroindustriale "Moldova-Vin", în baza cererii depuse. În funcția vacantă Guvernul l-a numit pe Andrei Gurin, fost șef al Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Producției Alcoolice".

1.2. Hotărîri

Hotărîri pentru aprobarea unor reglementări:

  • Regulamentul cu privire la modul de finanțare din bugetul de stat a programelor, proiectelor sau acțiunilor culturale desfășurate de asociațiile obștești;
  • Regulamentul privind bifenilii policlorurați;
  • Regulamentul privind modul de organizare a activităților de protecție a lucrătorilor la locul de muncă și prevenire a riscurilor profesionale.

Hotărîrea pentru aprobarea proiectului de lege cu privire la statutul personalului din cabinetul persoanelor ce exercita funcții de demnitate publică. Conform proiectului, cabinetul demnitarului se propune a fi o subdiviziune interioara distinctă din cadrul autorității publice, cu personal propriu. Vor beneficia de asemenea structuri Președintele și vicepreședinții Parlamentului, președinții fracțiunilor parlamentare, Președintele RM, Primul-ministru, viceprim-miniștrii, miniștrii și directorii generali ai autorităților administrative centrale.

Hotărîrea pentru aprobarea proiectului de lege cu privire la Strategia securității naționale. Documentul stabilește căile de asigurare a securității și va servi drept bază pentru elaborarea Strategiei militare naționale și a altor strategii sectoriale în domeniul securității. În baza Strategiei, Guvernului urmează să adapteze politica din domeniul securității naționale și să identifice segmentele specifice ale sistemului securității naționale care necesită reformare. Acțiunile prevăzute de Strategie vor fi orientate spre atingerea obiectivelor securității naționale: asigurarea și apărarea independenței, suveranității, integrității teritoriale, ordinii constituționale, dezvoltării democratice, securității societății și a cetățenilor țării, consolidarea statalității Republicii Moldova, apărarea și promovarea valorilor naționale.

Hotărîrea privind comanda de stat pentru anul 2009 de perfecționare profesională a personalului din administrația publică. Pe parcursul anului se prevede instruirea a 1170 de funcționari publici și aleși locali, la cursuri organizate de Academia de Administrare Publică pe lîngă Președintele Republicii Moldova. Se stipulează și realizarea cursurilor de instruire inițială a 200 de funcționari publici debutanți, angajați pentru prima dată în autoritățile administrației publice.

Hotărîrea pentru aprobarea Planului de acțiuni consacrate sărbătoririi a 650 de ani de la întemeierea Statului Moldovenesc. Sînt preconizate conferințe, seminare, concursuri, expoziții, festivaluri, publicații, restaurări de monumente, lansarea în instituțiile de învățămînt preuniversitar a unui curs de lecții tematice etc.

Hotărîrea cu privire la reorganizarea Institutului de Filozofie, Sociologie și Științe Politice. Este acceptată propunerea Academiei de Științe a Moldovei cu privire la reorganizarea prin transformare a Institutului de Filozofie, Sociologie și Științe Politice în Institutul Integrare Europeană și Științe Politice, cu statut de instituție publică finanțată integral de la bugetul de stat, în subordinea Academiei de Științe a Moldovei.

Dispoziție privind consultarea sindicatelor. Conform dispoziției emise de Prim-ministru, proiectele de acte normative și legislative cu caracter economico-social, elaborate de structurile Guvernului, vor fi consultate în mod obligatoriu de către patronate și sindicate.

Notă ADEPT: Și anterior Guvernul a emis dispoziții similare, iar Legea privind tranaprența decizională, adoptată la finele anului 2008 obligă autoritățile publice să întreprindă măsurile necesare pentru asigurarea posibilităților de participare a cetățenilor, a asociațiilor constituite în corespundere cu legea, a altor părți interesate la procesul decizional și în aceste condiții, emiterea unei dispoziții suplimentare constituie mai mult o măsură formală,

1.3. Ședințe. Decizii. Declarații.

Aprecieri pozitive pentru Ministerul Justiției

Participînd la ședința Consiliului colegial al Ministerului Justiției, Prim-ministrul a caracterizat drept satisfăcătoare activitatea din anul 2008, menționînd aparte armonizarea legislației naționale cu legislația comunitară, în privința căreia "practic nu există restanțe". Premierul a mai specificat însă că obținerea rezultatelor teoretice nu este suficientă, realizarea practică a normelor adoptate urmînd să devină prioritate. Greceanîi a mai atenționat asupra evoluției cazurilor contra Moldovei la CEDO, numărul cărora este în creștere inclusiv din cauza neexecutării deciziilor judecătorești, domeniu în care Ministerul justiției are rezerve. Printre prioritățile de bază pentru anul 2009, premierul a menționat necesitatea facilitării accesului la serviciile notariale al populației cu venituri mici, în special la sate.

Critici la adresa CCCEC

La ședința Consiliului colegial al Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției Prim-ministrul a apreciat activitatea drept insuficientă și i-a chemat pe angajați să se implice mai activ în procesul de reducere a nivelului de corupție. Zinaida Greceanîi specificat necesitatea prevenirii actelor de corupție, a analizei și evaluării riscurilor. Ca prioritară pentru anul 2009 a fost stabilită contracararea actelor de corupție și protecționism, iar atenția din partea conducerii statului față de CCCEC și pe viitor va fi una sporită.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

2.1. Decrete

Ordinul de Onoare este conferit lui William Emmett Ingram, comandant al Gărzii Naționale a Statului Carolina de Nord din SUA.

Medalia "Meritul Civic" a fost conferită Lidiei Gratila, procuror la Procuratura Generală și lui Vasile Pascari, prim-adjunct al Procurorului General.

2.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Securitatea alimentară

Președintele Republicii Moldova a convocat o ședință în probleme vizînd securitatea alimentară, în cadrul căreia menționat că structura sectorului producerii alimentare și a consumului de produse alimentare se impune a fi perfecționată. În opinia Președintelui, cota prețului produselor alimentare în coșul de consum trebuie să fie redusă și anume în aceste scopuri urmează a fi îndreptate eforturile atît la nivel macroeconomic, cît și al sectoarelor corespunzătoare de producere. A fost exprimată opinia că rezultate obținute și nivelul redus al inflației permit să se conteze pe micșorarea costurilor produselor alimentare de bază, preșul la tipurile de bază de pîine urmînd a fi reduse cu circa 20 la sută, de la 1 februarie 2009.

Renovarea Spitalului Clinic Republican

În cadrul unei ședințe convocate la Președinție a fost discutată inițiativa creării unui Centru de Performanță în baza Spitalului Clinic Republican, ceea ce ar presupune îmbunătățirea considerabilă a bazei tehnico-materiale a acestei instituții medicale, dotarea cu dispozitive medicale moderne și asigurarea cu resurse umane instruite, modernizarea structurii organizaționale și a metodelor de diagnostic și tratament. Proiectul în cauză se planifică a fi realizat cu suportul Guvernului Republicii Moldova și al mai multor donatori, printre care Banca Mondială, Banca Consiliului Europei pentru Dezvoltare, Comisia Europeană. Renovarea se planifică a fi efectuată în 8 faze, la sfîrșitul fiecărei etape fiind prevăzută procurarea și instalarea echipamentului medical respectiv. Se prevede construcția unui nou bloc chirurgical, costul total al investiției se estimează la aproximativ 90 mln euro, cu realizarea lucrărilor pe parcursul a 8,5 ani. Vladimir Voronin s-a referit la oportunitatea antrenării în realizarea lucrărilor de proiectare și de construcție a unor companii străine cu experiență în modernizarea instituțiilor spitalicești de un atare profil.

Ședință în problematica transnistreană

În cadrul ședinței au fost examinate prioritățile agendei politice și social-economice pentru anul 2009 în problematica transnistreană și s-a afirmat despre reușita menținerii sub control a situației. Președintele Republicii a cerut definitivarea tuturor aspectelor de pe agenda reglementării transnistrene pentru anul în curs și depunerea eforturilor părții moldovenești în vederea reluării cît mai grabnice a tratativelor în problema transnistreană exclusiv în formatul "5+2". Voronin a reconfirmat rezultatele pozitive obținute de către Misiunea UE de asistență la frontiera moldo-ucraineană și a relevat importanța activizării procesului de implementare a măsurilor de consolidare a încrederii dintre Chișinău și Tiraspol. O atenție sporită din partea tuturor reprezentanților autorităților moldovenești, implicați în procesul de restabilire a integrității teritoriale a Republicii Moldova, trebuie să fie acordată soluționării problemelor cetățeanului concret din această regiune a țării, creșterii nivelului vieții acestuia. Vladimir Voronin a cerut elaborarea unui plan de măsuri în vederea susținerii sociale a cetățenilor din stînga Nistrului.

Comemorarea lui Lenin

Vladimir Voronin a participat la ceremonia de depunere a florilor la monumentul lui Vladimir Lenin (Ulianov), primul conducător al statului sovietic, cu ocazia împlinirii a 88 de ani din ziua morții sale. În alocuțiunea sa, Președintele RM a menționat că Lenin a fost primul care a realizat în practică ideea edificării unui stat social și istoria a demonstrat că această idee tot mai des și mai des este materializată în prezent în multe țări ale lumii, inclusiv în Republica Moldova. Voronin a mai declarat că în toți anii post-sovietici foarte mulți au încercat să ponegrească numele lui Lenin, însă nimeni nu a reușit aceasta și nu va reuși, deoarece Lenin a fost nu numai un conducător genial, ci și un organizator genial.

Nota ADEPT: La 23 august 1915, în #44 al ziarului "Social-Democratul, V.I. Lenin argumenta că o eventuală instituire a Statelor Unite ale Europei (echivalentul din prezent al Uniunii Europene?) este posibilă ca urmare a unui înțelegeri temporare între statele capitaliste în vederea strivirii cu eforturi comune a socialismul în Europa. Din aceste considerente, V.I. Lenin a ajuns la concluzia despre esența păguboasă a lozincii Statelor Unite ale Europei.

Apreciere pozitivă activității poliției

Participînd la ședința Consiliului colegial al MAI, Președintele țării a declarat că apreciază înalt eforturile poliției în menținerea ordinii de drept și stabilității, prin combaterea fermă a criminalității. Conform spuselor șefului statului, măsurile întreprinse de conducerea ministerului și de efectivul acestuia pentru modernizarea subdiviziunilor și a serviciilor desconcentrate, pentru întărirea și dezvoltarea colaborării atît cu cetățenii, cu organizațiile obștești, cu mass-media, cît și cu alte organe de drept sînt receptate pozitiv de către societate. În activitatea MAI persistă și deficiențe, încălcări ale disciplinei și cazuri de comitere a infracțiunilor sau a unor fapte de corupție, ceea ce diminuează eficiența eforturilor depuse de efectiv, sustrag atenția conducerii țării și a ministerului de la soluționarea altor probleme. Președintele țării a nominalizat principalele sarcini ce revin MAI în anul 2009: continuarea procesului de reformare și transformare a organelor afacerilor interne într-o instituție modernă și eficientă; diminuarea nivelului infracționalității; combaterea infracțiunilor violente; sporirea gradului de stabilitate în societate și a încrederii cetățeanului că drepturile sale sînt apărate; promovarea unei imagini pozitive a polițistului; măsuri permanente și insistente pentru lichidarea fenomenului corupției în structurile MAI; dezvoltarea capacităților de susținere a autorităților publice centrale și locale în situații excepționale etc. În contextul alegerilor parlamentare, organelor afacerilor interne le revine un rol aparte în asigurarea desfășurării libere, în condițiile legii, a alegerilor parlamentare.

Revizuirea politicii de adopție

Președintele Republicii Moldova a convocat o ședință în problema adopțiilor, în cursul căreia au fost prezentate materiale ce vizează implicarea în cazuri de adopții ilegale a unor persoane cu funcții de răspundere din cadrul unor subdiviziuni ale administrației publice locale. Potrivit informației prezentate, au fost create scheme instituționale criminale care favorizau adopțiile internaționale ilicite. Șeful statului a menționat că această stare de lucruri a fost posibilă din cauza coruperii extreme a funcționarilor implicați în cazuri de adopție criminală, precum și a imperfecțiunii cadrului legislativ-normativ în domeniul adopțiilor și aprobării tacite a situației create din partea organelor de resort. Vladimir Voronin a cerut întreprinderea, în regim de urgență, a unor măsuri drastice în vederea eliminării din procedurile de adopții a oricăror lacune, abuzuri și neglijențe. A mai fost propusă crearea și legiferarea Comisiei naționale pentru adopții internaționale și a Comisiei naționale pentru adopții interne, instituirea Registrului Național al Adopțiilor. Misiunile diplomatice ale Moldovei vor trebui să informeze periodic Comisia națională pentru adopții internaționale, iar în legislație urmează a fi specificată participarea obligatorie a procurorului în procesul judiciar de adopție a copiilor. S-a mai decis și instituirea moratoriului asupra adopțiilor internaționale pe durata efectuării modificărilor normativ-legislative și organizatorice.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Sectorul bancar

    Banca centrală reduce dobînzile…

    Luna trecută Consiliului de administrație al Băncii Naționale a Moldovei a redus cu 1,5% pînă la 12,5% rata dobînzii de bază. Este a patra micșorare în ultima perioadă. Măsura luată de BNM ar putea avea ca efect reducerea dobânzilor la credite, însă aceasta va putea fi în funcție de cum băncile comerciale vor opera modificări în politica lor de creditare. Totuși, o reducere de doar 0,5–1% (mai ales în actualele condiții de piață) ar avea un efect nul practic. Potențiale reduceri ale dobînzii de politică monetară pe viitor vor depinde în mare măsură de dinamica și evoluția inflației, de conjunctura financiară și economică din țară și nu în ultimul rînd de ceea ce se întîmplă și se va întîmpla în afara țării (în particular pe piețele regionale).

    Pe de altă parte, decizia într-un fel surprinzătoare a BNM sugerează că instituția financiară subestimează într-un fel riscul prețurilor viitoare. Solicitările de creșteri salariale și accelerarea investițiilor vor accentua inflația. Aceasta este joasă, dar este greu de crezut că se va menține pe același ritm al dezinflației. Probabil că banca centrală încearcă, de fapt, să urmărească două obiective antagoniste: atingerea țintei de inflație și împiedicarea unei întăriri prea accentuate a leului. Potrivit economiștilor, reducerea dobînzii de bază va determina deprecierea monedei naționale.

    Realități regionale…

    Nivelul maxim al ratei de bază a fost stabilit în luna mai 2008 în mărime de 18,5%, decizia BNM fiind impusă de creșterea inflației ce atinsese o rată anualizată de 16,9%. Din septembrie 2008, cînd inflația s-a redus semnificativ, BNM a operat mai multe reduceri a ratei, pînă la 12,5% în prezent. Spre exemplu, În Ucraina rata dobînzii de bază sau rata de refinanțare a fost redusă pînă la 7% în decembrie 2008, în speranța că astfel va fi stimulată creditarea la prețuri mai joase și respectiv creșterea economică. Rata de refinanțare în România este de 10,25%. Federația Rusă a majorat rata de refinanțare de la 12% la 13% pentru a face mai atractivă piața de capital și a opri refluxul de capital din țară.

    Sistemul bancar moldovenesc se "ține tare"…

    Potrivit publicației The Banker Republica Moldova ocupă locul cinci în lume la Indicele Mondial de Sănătate Financiară 2009. Conform acestuia Moldova are nivele foarte joase de datorii (736 USD pe cap de locuitor, în comparație cu Marea Britanie 171 000 USD pe cap de locuitor), în schimb băncile moldovenești prezintă un raport mare dintre capital și active de peste 17% și nivele joase de acordare a împrumuturilor.

    Instituțiile bancare din Moldova și-au extins împrumuturile la doar 35% din PIB, în comparație cu SUA, unde împrumuturile băncilor locale a atins 230% din PIB. Moldova achită doar 2,8% din veniturile sectorului public pentru deservirea datoriei Guvernului, iar Italia, de exemplu, cheltuiește cca 12% din veniturile guvernului pentru achitarea dobînzii.

    Indicele Mondial de Sănătate Financiară 2009 realizat de publicația The Banker include 184 de țări, cu 25 indicatori de sănătate financiară și economică. Conform noului model de risc financiar al publicației The Banker, Moldova, Chile, Bolivia și Peru riscă să fie afectate în măsură mai mică de prezenta criză financiară, în comparație cu SUA, Marea Britanie sau Japonia.

2. Piața muncii

    Guvernul "nu s-a ținut" de promisiuni…

    Potrivit datelor BNS salariul mediu lunar al unui lucrător din economia națională în ianuarie-decembrie 2008 a constituit 2529 lei (244 USD). Guvernul nu a reușit să facă față promisiunilor din 2005 precum că la începutul anului 2009 salariul mediu pe economie va constitui echivalentul 300 de dolari. Din păcate asta nu a fost să fie. Probabil că din mai multe motive, inclusiv cele din exterior, cît și a sectorului productiv care pe parcursul anului 2008 nu a avut parte de situația cea mai bună. Iar asta in mod normal s-a reflectat și în acumulările la buget, fapt pentru care nu s-au operat majorări repetate de salarii. Cu toate acestea, salariile au crescut în medie cu cca 22% pentru majoritatea ramurilor din economie.

    Despre puterea de cumpărare…

    Bineînțeles că trebuie să facem o distincție între salariul nominal și cel real. Că de fapt au crescut salariile nominale nu și cele reale. Deoarece salariul real pe care l-au simțit cetățenii în buzunare, și care este raportul dintre salariul nominal la IPC, a crescut cu doar 7–8%, acesta fiind subțiat de rata inflației, de efectele crizei economice etc. Cu alte cuvinte, puterea de cumpărare a populației în 2008 a fost mai mică decît în 2007 și departe de realitățile pieței. Spre exemplu, puterea de cumpărare a salariu med. de 2500 lei este de două ori mai mică decît ceea ce-și putea permitea un cetățean în 2004–2005. In plus, acestea mai sunt erodate și de întărirea constantă a leului față de principale monede de referință. Mai mult decît atît, de pe urma aprecierii cei mai afectați sunt cei care primesc bani din afară urmare a raportului de schimb.

    Situația în profil ramural…

    Salariile pe care la primesc angajații din agricultură sau cei din învățămîntul de cultură generală spre exemplu, sînt ceva mai mari decît minimul de existență care este în jur de 1300 lei. Salariul mediu plătit în agricultură abia atinge jumătate 60% din media pe economie. În plus, potrivit statisticii oficiale numărul de angajați în acest sector scade continuu: în cele 9 luni ale anului 2008 personalul angajat în agricultură a scăzut cu 10%. În acest sector a început un reflux puternic de personal care caută ocupații în alte sectoare, încearcă să deschidă mici afaceri sau evaluează posibilitățile de emigrare.

    Totodată, în cadrul sistemului bugetar salariile din anumite ramuri sînt cu mult mai mari decît cele din alte ramuri. În particular, salariul mediu din sfera administrației publice este practic de două ori mai mare decît salariul primit de un învățător din învățământul de cultură generală sau de un medic, iar urmările acestei situații sunt tot mai vizibile și se manifestă prin degradarea învățămîntului, lipsa profesorilor sau emigrarea acestora.

    Situația în profil regional…

    În plus, statistica ar trebui să fie foarte precaută atunci cînd dă asemenea cifre, mai ales că avem în țară circumstanțe diferite și dimensiuni salariale foarte diferite. La utilizarea indicatorului "salariul mediu" trebuie de ținut cont de faptul că relevanța lui este redusă din cauza polarizării regional-economice. Spre exemplu, în 2008 salariul mediu plătit în municipiul Chișinău depășea cu 40% salariul mediu plătit în țară, iar în Bălți – cu 25%. Zone cu totul defavorizate din punct de vedere a veniturilor salariale (și, implicit, defavorizate în termeni general-economici) sînt raionale Telenești, Râșcani, Leova, Șoldănești și Briceni, unde salariul plătit a fost chiar sub 60% din media națională.

    Comparații regionale…

    Salariul mediu în sectorul bugetar românesc, potrivit Institutului Național de Statistică, este în prezent de peste 1.000 de lei românești, sau aproximativ 400 USD. În Ucraina salariu mediu în sectorul bugetar este de peste 300 USD. Decalajele sunt și mai mari dacă am compara cotele salariale cu cele din statele Baltice. Spre exemplu, în 2008 salariul mediu pe economie în Țările Baltice a constituit ceva mai mult de 850 USD, fiind de 5 ori mai mare decît cel din Republica Moldova. Deci și puterea de cumpărare a unui estonian, lituanian sau leton este cu mult mai mare decît a unui moldovean. Aș recurge la o simplă comparație, în Moldova cu un salariu mediu poți cumpăra cca 32 kg de carne de porc (4 USD/kg), pe cînd în Estonia cu un salariu mediu, salariu care echivalează cu 680 USD poți cumpăra 170 kg carne de porc, prețurile fiind în general aceleași.

    Consecințe asupra bugetarilor…

    Salariale și așa mici care sînt vor fi afectate în primul rînd de creșterea prețurilor de consum sau a inflației. Persoanele cu venituri mici și medii vor resimți în mod prioritar salturile inflaționiste din acest an, generate de scumpirea agenților energetici (electricitate, gaze naturale). De asemenea, scumpirea acestora va crea premise economice si psihologice pentru creșterea prețurilor la majoritatea produselor alimentare și nealimentare.

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

Estimarea evoluțiilor în domeniul reglementării transnistrene

La 26 ianuarie Președintele Vladimir Voronin a convocat o ședință cu participarea ministrului Reintegrării, Vasile Șova, pentru a estima progresele în domeniul reglementării transnistrene. Apreciind evoluțiile ca fiind pozitive, s-a menționat că "pe parcursul anului 2008, s-a reușit menținerea sub control a situației legate de problematica transnistreană și, in special, a celei din Zona de Securitate". De asemenea, s-a specificat ca în 2009 prioritățile vor fi:

  • accelerarea reluării negocierilor in vederea soluționării definitive a problemei transnistrene în baza Legii privind prevederile de baza ale statutului juridic special al localităților din Transnistria;
  • implicarea mai activă a comunității internaționale în problematica transnistreană, în special în dialogul politic;
  • reluarea cît mai grabnică a tratativelor in problema transnistreană exclusiv în formatul "5+2", dar și a consultărilor cu mediatorii și observatorii în format "2+1";
  • continuarea activității EUBAM;
  • realizarea unor proiecte în sfera social-economica pentru ameliorarea calității vieții populației din regiunea transnistreană prin elaborarea unui plan de măsuri cu impact asupra vieții sociale.

În cadrul unei conferințe de presă, o zi mai tîrziu, Președintele Voronin își etala optimismul în privința soluționării problemei transnistrene. Potrivit lui, problema transnistreană va fi una prioritară în cadrul discuțiilor cu omologul rus, Dmitri Medvedev, care ar urma să aibă loc în timpul apropiat.

În același timp, serviciul de presă a-l liderului transnistrean, Igor Smirnov, afirmă că declarațiile optimiste ale autorităților moldovene sînt iresponsabile și provocatoare, în special, în privința susținerii de către Rusia a "abordării de pachet", lansată de autoritățile moldovene. În acest sens, serviciul de presă respectiv reamintește despre un șir de promisiuni și inițiative ale autorităților moldovene, care nu au fost onorate sau au fost folosite în scopuri propagandistice.

Consultări pe marginea reglementării transnistrene

În perioada 21 – 27 ianuarie 2009, Ministrul Reintegrării Vasile Șova a avut un șir de întîlniri cu reprezentantul special al Ucrainei pentru reglementarea transnistreană, Viktor Krijanovski; Remi Duflot, referent pentru Moldova, Ucraina si Belarus din cadrul Directoratului General pentru Relații Externe (DG RELEX) al Comisiei Europene; Ambasadorul cu misiuni speciale al Ministerului de Externe al Federației Ruse, Valeri Nesteruskin; șeful Misiunii OSCE în Moldova, Philip Remler. În cadrul întîlnirilor, discuțiile s-au axat asupra necesității:

  • reluării procesului de negocieri in formatul "5+2";
  • consolidarea încrederii reciproce dintre Chișinău și Tiraspol;
  • elaborarea unui statut juridic special pentru Transnistria exclusiv în cadrul formatului "5+2", cu respectarea suveranității si integrității teritoriale a Republicii Moldova,
  • extinderea mandatului Misiunii EUBAM, in scopul consolidării securității la frontiera de stat moldo-ucraineana;
  • demarcării segmentului frontierei moldo-ucrainene pe segmentul transnistrean, etc.

Cooperarea serviciilor de securitate din Moldova și Ucraina cu misiunea EUBAM

La 22 ianuarie 2009, directorul Serviciului de Informații și Securitate (SIS) al Republicii Moldova, Artur Resetnicov, a avut o întîlnire cu directorul-adjunct al Serviciului de Securitate al Ucrainei, Valentin Nalivaicenko, și Ferenc Banfi, șeful Misiunii Uniunii Europene de Asistență la Frontiera (EUBAM) Moldovei și Ucraina. Întîlnirea a fost dedicată discutării eforturilor ce urmează a fi întreprinse în vederea "diminuării pericolelor de securitate la frontiera moldo-ucraineana și crearea grupurilor specializate în combaterea traficului de ființe umane, droguri, armament, produse de larg consum, etc., formate din specialiști ai serviciilor speciale din ambele state și misiunea europeana… In mod deosebit, interlocutorii au evidențiat recenta conlucrare de succes în contracararea unei tentative de contrabandă cu țigări în proporții deosebit de mari din Ucraina pe piața Uniunii Europene prin teritoriul Republicii Moldova. Acțiunea în cauză a fost realizata în octombrie 2008, în colaborare cu organele de drept ale statelor-membre ale Uniunii Europene, in urma căreia a fost pornită o urmărire penală in Moldova si Ucraina, aceasta prevenind pierderea a circa 5 mln euro drept impozite in UE".

Participarea locuitorilor transnistreni la alegerile parlamentare

Reprezentanții autorităților transnistrene au declarat că nu vor permite deschiderea secțiilor de votare în localitățile din stînga Nistrului. În același timpe ei au declarat că nu vor ridica bariere în exercitarea dreptului de vot pentru deținătorii cetățeniei moldovenești, care vor putea vota în secțiile electorale speciale, deschise în localitățile de pe malul drept al Nistrului. În același timp, cîțiva comentatori politic transnistreni sugerează autorităților de la Tiraspol să i-a prin surprindere Chișinăul, permîțînd desfășurarea alegerilor în regiune cu scopul de a le influența în interesul Transnsitriei. Se are în vedere susținere unei forțe politice pro-rusești, ostile actualului partid de guvernămînt din Republica Moldova.

În aceeași ordine de idei, deputatul Radei Supreme a Ucrainei, fost guvernator al regiunii Odesa, Serghei Grinevețki, a publicat în revista "Вестник Центра исследований южно-украинского пограничья" un studiu în care, de asemenea, se referă la o eventuală participare masivă a locuitorilor transnistreni la alegerile din Republica Moldova cu scopul de a susține masiv forțele politice ostile reglementării transnistrene pentru a face imposibil dialogul Chișinău-Tiraspol și a fortifica și mai mult pozițiile Rusiei în regiune. În acest context, Grinevețki identifică cinci cauze care fac imposibilă reglementare transnistreană:

  • existența, atît la Chișinău, cît și la Tiraspol, a unor regimuri autoritare, liderii cărora se urăsc în mod reciproc, făcînd imposibil dialogul între părți;
  • apartenența Moldovei și Transnistriei la spații culturale diferite, avînd aspirații integraționiste opuse;
  • diferența accentuată a structurilor economiilor și a reglementărilor în domeniul economic;
  • starea de colaps a sectoarelor agrare din Moldova și Transnsitria, care reduce dramatic interesul de cooperare, cel puțin, în domeniul securității agro-alimentare;
  • distrugerea infrastructurii comune, care anterior lega cele două maluri ale Nistrului.

Presa oficială din Transnistria caută și găsește pretexte pentru subminarea încrederii

Apropierea alegerilor parlamentare din Republica Moldova, programate pentru 5 aprilie 2009, face ca autoritățile moldovene și propaganda acestora, ca de obicei, să-și etaleze tot mai insistent optimismul și "succesele" în reglementarea transnistreană, iar autoritățile de la Tiraspol și propaganda acestora, dimpotrivă, să pună în evidență eșecurile și evenimentele cu potențial de dezbinare:

  • după tragicul accident din ianuarie 2009, care a provocat decesul unuia dintre cei mai renumiți poeți din Moldova, Grigorie Vieru, un șir de forumiști, internauți, a propus redenumirea străzii Pușkin cu numele poetului decedat. Propunerea a fost reluată pentru discuții de unele instituții private mass-media, dar a fost, de fapt, respinsă prin luări de atitudine din partea reprezentanților principalilor partide politice din Republica Moldova. Cu toate acestea, propagandiștii și presa oficială din Transnsitria au concluzionat că număi faptul că o astfel de propunere a fost discutată imaginea Republicii Moldova a avut de suferit imens, iar procesul de apropierea dintre cele două maluri a fost subminat, amînînd pentru mult timp perspectivele reglementării conflictului;
  • cazul Burgugi, cazul Pasat, persecutarea unui șir de politicieni din Republica Moldova de către autorități, iar de curînd și implicarea publică a Procuraturii Generale și a Ministerului de Interne în răspîndirea informațiilor despre o presupusă intenție a unor deputați moldoveni de a-l asasina pe colegul lor, la etapa elaborării versiunilor, cînd probele și dovezile sînt mai mult decît vagi, face că presa transnistreană și propagandiștii, inamici ai consolidării încrederii dintre Chișinău și Tiraspol, să argumenteze de ce propunerile Chișinăului trebuie ignorate ca fiind nedemne de orice încredere;
  • camuflarea de către autoritățile moldovenești a consecințelor crizei economice mondiale asupra situației economice din țară. În acest sens, sînt vehiculate un șir de date statistice care ar arata că starea economiei "celei mai sărace țări din Europa, aflată la nivelul dezvoltării unor state africane", se deteriorează dramatic, lipsind de sens eventuala reunificare a Transnistriei cu Moldova.

Impactul crizei economice asupra situației din regiune

Buletinul băncii republicane transnistrene estimează că criza economică mondială a afectat profund toate ramurile economiei transnistrene. După începutul crizei producția metalurgică de ciment și de textile, principalele articole de export, s-a micșorat cu aproximativ 50%. De asemenea, criza a afectat foarte grav sectorul construcțiilor de mașini și cel electrotehnic. Așteptările sînt pesimiste și pentru primele luni ale anului 2009, producția bunurilor industriale urmînd să se reducă în continuare. În aceste circumstanțe, autoritățile transnistrene se văd nevoite să continue susținerea populația prin dotarea cheltuielilor pentru consumul gazelor naturale și a energiei electrice. În prezent, populația din regiune achită doar 1/5 din costul gazelor și 1/3 din costul energiei electrice consumate, restul costului fiind achitat din resursele bugetare. Acesta în pofida faptului că 60% din rețele de aprovizionare cu agent termic și electricitate sînt uzate.

cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Integrare Europeană

Ședința Comisiei Naționale pentru Integrare Europeană

La 27 ianuarie 2009 s-a desfășurat ședința ordinară a Comisiei Naționale pentru Integrare Europeană la care a fost puse în discuție rezultatele reuniunii Troicii COPS UE-RM din 14 ianuarie 2009 și aprobate două documente de referință pentru procesul de integrare europeană a RM în 2009: Agenda de Integrare Europeană pentru anul 2009 și Prioritățile relațiilor UE-RM pe durata Președinției Cehe a Uniunii Europene.

Agenda stabilește acțiunile ce urmează a fi realizate în 2009 de către autoritățile Moldovei pe plan intern în vederea implementării obiectivelor de reformă în conformitate cu prevederile Planului de acțiuni UE-RM în domenii caracterizate de către Comisia Europeană drept problematice pentru Moldova: asigurarea respectării drepturilor omului și libertății mass-media, asigurarea independenței justiției, combaterea corupției, gestionarea migrației și managementul frontierei, îmbunătățirea climatului investițional, eficientizarea politicilor în domeniul social. În același timp, potrivit celui de-al doilea document, pe plan extern RM va trebui să avanseze dialogul politic cu UE în negocierea unui Acord de Asociere, a unui Acord de Liber schimb aprofundat și în simplificarea procedurilor de obținere de către cetățenii RM a vizelor, precum și să intensifice colaborarea în domeniul securității, justiției și afacerilor interne.

Făcînd referință la începutul campaniei electorale, președintele Comisiei, Vladimir Voronin a îndemnat membrii comisiei să informeze oficialii europeni cu regularitate în timpul campaniei electorale despre evoluțiile RM pe dimensiunea integrării europene, inclusiv prin întrevederi cu ambasadorii țărilor europene, precum și să reacționeze prompt la problemele sesizate de oficialii europeni prin emiterea de note de argumentare.

Notă ADEPT: Începutul campaniei electorale va "îngheța" implementarea reformelor interne pentru aproximativ jumătate de an, fapt ce poate fi sesizat și din Agenda de Integrare Europeană pentru 2009, în care majoritatea acțiunilor au stabilite termene de realizare pentru a doua jumătate a anului 2009. În această perioadă electorală, pentru oficialii europeni va conta mai degrabă corectitudinea desfășurării alegerilor parlamentare din 2009 decît rezultatul reformelor interne. De aici și insistența guvernării asupra comunicării "riguroase" cu oficialii europeni.

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

În a doua jumătate a lunii ianuarie, România a făcut un efort să readucă relațiile diplomatice pe făgașul normalității, prin vizita proaspăt-desemnatului ministru de externe al României, Cristian Diaconescu la Chișinău pe 22 ianuarie 2009. Fiind prima vizită peste hotare a lui Cristian Diaconescu în noua postură, aceasta a vrut să demonstreze importanța pe care o atribuie România relațiilor cu Republica Moldova.

În timpul vizitei, Cristian Diaconescu a avut convorbiri cu ministrul moldovean de externe, Andrei Stratan și a fost primit de președintele țării, Vladimir Voronin. În cadrul întrevederii celor doi șefi ai diplomațiilor, au fost discutate: rezultatele cooperării bilaterale dintre cele două țări, menționîndu-se succesele înregistrate în cooperarea comercial-economică; aspirațiile de integrare europeană ale Moldovei și problema transnistreană.

De asemenea, părțile și-au expus doleanțele, în special legate de finalizarea unor proiecte de cooperare transfrontalieră (inaugurarea punctului de trecere a frontierei Lipcani-Rădăuți), lansarea unor proiecte în domeniul securității energetice, protecției mediului, întăririi malurilor Prutului, dar și a depășirii unor subiecte mai sensibile legate de semnarea tratatului de bază și cel de frontieră, Convenția privind micul trafic la frontieră, deschiderea consulatelor române la Bălți și Cahul. La finalul întrevederii, ambii șefi ai diplomațiilor au dat asigurări că relațiile moldo-române vor fi în continuare coordonate de pragmatismul, în spirit european, declarînd că problemele sensibile legate de semnarea celor două tratate sunt foarte aproape de a fi rezolvate. În același timp, Cristian Diaconescu a declarat că România va face demersuri la Bruxelles pentru ca UE să încurajeze Moldova pe calea integrării europene și să acorde relațiilor cu Moldova un statut special. Ca răspuns, omologul moldovean a menționat că Republica Moldova nu are nevoie de un avocat în relația autoritățile de la Bruxelles, deoarece nu a comis nicio încălcare în ultima perioadă.

Reacția ministrului moldovean de externe afost susținută și de președintele Vladimir Voronin, care la cîteva zile după încheierea vizitei ministrului român de externe a declarat într-un interviu cu jurnaliștii ruși că Republica Moldova nu are nevoie de ajutorul României pe calea integrării in Uniunea Europeana, acuzîndRomânia că tergiversează semnarea tratatelor bilaterale.

Republica Moldova – Italia

Pe 28 ianuarie 2009 și-a început activitatea Serviciul Consular pentru eliberarea vizelor de către Ambasada Italiei la Chișinău. Sediul Serviciului Consular se află pe strada Vlaicu Pârcălab, 63.

Cooperarea multilaterală

Republica Moldova – Consiliul Europei

Decizii ale CEDO

La 27 ianuarie 2009, Curtea Europeană a Drepturilor Omului (Curtea) s-a pronunțat în cauza Cebotari și alții c. Moldovei. Curtea a condamnat Republica Moldova în violarea dreptuluila un proces echitabil și protecției proprietății ca urmare a neexecutării depline în termen rezonabil a hotărîrii judecătorești. Curtea a decis că statul trebuie să garanteze executarea hotărîrii judecătorești și a acordat cîte 2000 euro fiecărui reclamat (în total 10000 euro) cu titlu de prejudicii morale.

Republica Moldova – SEECP

La 30 ianuarie 2009, la Chișinău s-a desfășurat Reuniunea Informală a conducătorilor Ministerelor Afacerilor Externe ale Procesului de Cooperare în Europa de Sud-Est (SEECP), cu participarea reprezentanților Comisiei Europene, actualei Președinții Cehe la UE și a viitoarei Președinții Suedeze, Secretarul General al Consiliului Regional de Cooperare.

În cadrul reuniunii au fost discutate subiecte legate de intensificarea cooperării în regiunea Europei de Sud-Est în toate domeniile de interes comun: dezvoltarea socială și economică; infrastructura; justiția și afacerile interne; cooperarea în domeniul securității; consolidarea capitalului uman, precum conjugarea eforturilor în prevenirea crizelor financiare și energetice și depășirea efectelor acestora.

La finalul reuniunii, au fost prezentate rezultatele preliminare ale Președinției în exercițiu a Republicii Moldova la SEECP pe parcursul anului 2008. Hido Biscevic, Secretarul General al Consiliului Regional de Cooperare a apreciat Președinția Moldovei la SEECP drept un succes, exprimînd convingerea că Republica Moldova va duce la bun sfîrșit acest mandat.

(potrivit Comunicatelor de presă a MAEIE)

Republica Moldova – CSI

Pe 30 ianuarie 2009, la Minsk, Efim Chilari, conducătorul Grupului pentru coordonarea activității de asigurare a președinției Republicii Moldova la CSI în 2009, a făcut o prezentare a programului Președinției RM în toate structurile CSI (Consiliul șefilor de guvern CSI, Consiliul șefilor de state CSI, Consiliul miniștrilor afacerilor externe etc.)[1] Înainte de prezentarea programului, Efim Chilari a subliniat (citîndu-l pe președintele Vladimir Voronin) că Moldova nu deține un potențial de influență geopolitică, dar ar putea valorifica poziția sa geografică de liant între Uniunea Europeană și Comunitatea Statelor Independente.

Conform programului, Moldova va încerca să realizeze în 2009 următoarele priorități:

  • finalizarea procesului de creare a zonei de liber schimb și eliminarea barierelor fiscale și vamale artificiale în calea liberei circulații a mărfurilor, serviciilor și forței de muncă în zona CSI;
  • consolidarea securității energetice a statelor-membre CSI;
  • intensificarea cooperării statelor-membre CSI în domeniul politicii de transport;
  • intensificarea colaborării statelor-membre CSI în depășirea consecințelor crizelor economice și financiar-bancare mondiale;
  • dezvoltarea cooperării în domeniul consolidării securității alimentare a țărilor CSI;
  • consolidarea cooperării în domeniul politici de tineret, cu ocazia declarării anului 2009 drept An al Tineretului.

Efim Chilari a notat că în realizarea acestor priorități, în special cele de natură economică, Moldova se va conduce de Strategia dezvoltării economice a CSI pînă în 2020 (și care nu poate fi accesată public).

Notă ADEPT: Prioritățile programului președinției Moldovei la CSI sunt mai mult decît ambițioase, dacă luăm în calcul următorii factori greu de ignorat: perioada electorală, care va "neutraliza" Guvernul pentru o jumătate de an; lipsa resurselor financiare adecvate, în situația cînd mijloacele financiare existente vor fi, de asemenea, "aruncate" în lupta electorală; lipsa unui potențial și a pîrghiilor de influențare a politicii la nivelul CSI, fapt recunoscut de însăși oficialii moldoveni.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

La ce servește dreptul de vot universal, egal, direct, secret și liber exprimat?
Igor Boțan, 1 februarie 2009

La alegerile parlamentare din 5 aprilie 2009 Partidul Comuniștilor din Republica Moldova (PCRM) speră să obțină o victorie tranșantă. Aceeași speranță o nutrește și mai bine de o jumătate de duzină de partide de opoziție, cu un rating peste 6%, cît e pragul electoral, sau oscilant în preajma acestuia »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect