ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an.VII, nr. 132, 2–14 februarie 2009

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

Important: Parlamentul s-a întrunit în două ședințe plenare, pe 2 și 3 februarie, în cadrul cărora a examinat peste 30 de proiecte și adoptat definitiv 25 de acte legislative. Printre primele documente adoptate la 2 februarie 2009 a fost Hotărîrea prin care, în legătură cu expirarea, la 7 martie 2009, a mandatului Parlamentului de legislatura a XVI-a și în temeiul art.76 alin.(2) din Codul electoral, este stabilită data de 5 aprilie 2009 pentru desfășurarea alegerilor Parlamentului.

1.1. Numiri

Domnul Vasile FOLTEA este numit în funcția de director adjunct al Centrului Național pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal, pentru un mandat de 5 ani.

1.2. Acte legislative

Codul subsolului. Sînt reglementate relațiile miniere, în scopul asigurării folosirii raționale și complexe a subsolului pentru satisfacerea necesităților de materie primă minerală și altor necesități ale economiei naționale, protecției subsolului, asigurării securității lucrărilor la folosirea subsolului, precum și protecției drepturilor persoanelor fizice și juridice, indiferent de tipul proprietății și forma juridică de organizare. Principiile puse la baza Codului sînt: asigurarea folosirii raționale, complexe și în siguranță a subsolului; asigurarea protecției subsolului și mediului înconjurător; asigurarea îmbinării intereselor republicane și regionale; asigurarea extinderii bazei de materie primă minerală; publicitatea la folosirea subsolului; asigurarea egalității în drepturi și a intereselor legitime ale tuturor persoanelor juridice, persoanelor fizice care beneficiază de folosirea subsolului.

Legea pentru aprobarea Strategiei Naționale de Tineret (2009–2013). Scopul Strategiei rezidă în asigurarea tinerilor cu oportunități egale și condiții adecvate, ce le-ar permite să-și dezvolte cunoștințele și competențele pentru a participa activ în toate aspectele vieții. Obiectivele generale ale Strategiei sînt: – asigurarea accesului tinerilor la educație și informare; – dezvoltarea serviciilor de sănătate și protecție socială; – asigurarea oportunităților economice pentru tineri; – participarea tinerilor la viața publică; – consolidarea capacităților instituționale în domeniul tineret. La implementarea strategiei vor participa Ministerul Educației și Tineretului, Ministerul Economiei și Comerțului, Ministerul Protecției Sociale, Familiei și Copilului, Ministerul Sănătății, Ministerul Justiției, Ministerul Culturii și Turismului, Ministerul Administrației Publice Locale, Ministerul Finanțelor, Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene, Agenția Sportului, Academia de Științe a Moldovei, autoritățile administrației publice locale, instituțiile de învățămînt, reprezentanții societății civile din Republica Moldova.

Legea privind prevenirea și combaterea infracțiunilor săvîrșite prin intermediul sistemelor informaționale. Sînt reglementate raporturile juridice privind: prevenirea și combaterea infracțiunilor săvîrșite prin intermediul sistemelor informaționale; cadrul de asistență mutuală în prevenirea și combaterea criminalității în domeniul informațional, în protecția și acordarea de ajutor furnizorilor de servicii și utilizatorilor de sisteme informaționale; colaborarea autorităților administrației publice cu organizațiile neguvernamentale și cu alți reprezentanți ai societății civile în activitatea de prevenire și combatere a criminalității în domeniul informațional; cooperarea cu alte state și organizații internaționale și regionale cu competențe în domeniu.

Legea privind Supravegherea de Stat a Sănătății Publice. Este stabilit cadrul juridic privind asigurarea și supravegherea de stat a sănătății, conform legislației comunitare și recomandărilor Organizației Mondiale a Sănătății. Legea va substituie actuala Lege privind asigurarea sanitaro-epidemiologică a populației.

Legea pentru modificarea și completarea Legii privind actele de identitate din sistemul național de pașapoarte. Noua reglementare a exclus cîteva categorii de deținători de pașapoarte cu regim special:

  • Judecătorii Curții Constituționale;
  • Directorul Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției și vice-directorul acestuia;
  • Vice-președinții Camerei de Comerț și Industrie;
  • Cetățenii care dețin funcția de judecător la Curtea Europeană a Drepturilor Omului din partea Republicii Moldova, precum și soților și copiilor lor minori care domiciliază împreună cu ei în perioada exercitării acestei funcții;
  • Judecătorii Curții Supreme de Justiție, președinții și vicepreședinții Curții de Apel;
  • Persoanele care pleacă peste hotarele republicii în componența delegațiilor oficiale prezidențiale, parlamentare sau guvernamentale, pentru perioada deplasării.

La capitolul persoanelor care au dreptul la pașapoarte diplomatice și de serviciu au fost incluși:

  • Președintele Consiliului Superior al Magistraturii;
  • Directorii Generali ai Serviciului Vamal și Serviciului Grăniceri, Directorul Serviciului de Informație și Securitate;
  • Reprezentanții Republicii Moldova în organismele internaționale;
  • Președintele Comisiei Electorale Centrale;
  • Conducătorii și locțiitorii lor din cadrul administrației publice centrale de pe lîngă Guvern;
  • adjuncții Directorului Serviciului de Informații și Securitate

Legea pentru modificarea și completarea Codului penal. A fost introdus un articol nou – articolul 13412 – Starea de ebrietate alcoolică, care determină concentrația de alcool în sînge, depășirea căreia va fi apreciată drept infracțiune. Sancțiunile pentru asemenea încălcări au fost majorate, Codul fiind completat și cu un articol nou – articolul 2641 – Conducerea mijlocului de transport în stare de ebrietate avansată produsă de alcool sau stare de ebrietate produsă de alte substanțe. Comiterea faptelor prevăzute de acest articol va atrage de la sancțiunea amenzii începînd cu 400 unități convenționale (8000 lei) și pînă la privațiune de liberate pe un termen de pînă la 3 ani.

Legi pentru ratificarea unor acte internaționale:

  • Amendamentul la Acordul între Guvernul Republicii Moldova și Guvernul Regatului Suediei cu privire la cadrul general și condițiile pentru cooperarea în dezvoltare pe perioada 2003–2008;
  • Convenția Consiliului Europei privind criminalitatea informatică;
  • Acordul între Republica Moldova și Republica Bulgaria în domeniul asigurărilor sociale;
  • Acordul-cadru de împrumut dintre Guvernul Republicii Moldova și Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei.

1.3. Declarații

Deputatul Dumitru Braghiș a dat citire unei declarații prin care Partidul Social Democrat cheamă al aprobarea programului anticriză.

Deputatul Valentina Cușnir a dat citire unei declarații prin care acuză că unul din avocații parlamentari a avut deficiențe la studierea dreptului, nu a achitat mai mulți ani contribuții de asigurări sociale de stat și a prezentat acte neconforme privind activitatea de muncă.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

Notă ADEPT: Pe lista de candidați în alegerile parlamentare din partea Partidului Comuniștilor figurează Primul-ministru, 2 viceprim-miniștri, 8 miniștri și 2 viceminiștri. Conform art.13 alin.(3) al Codului electoral, miniștrii sînt obligați să-și suspende activitatea pe perioada campaniei electorale. Actuala structură a Guvernului numără 16 ministere și astfel, mai bine de jumătate dintre acestea vor fi conduse pe durata campaniei electorale de vice-miniștri, interimari.

2.1. Numiri. Demisii

Filip Lozovan este rechemat din funcția de director adjunct al Departamentului colaborare umanitară, probleme politice și sociale al Comitetului Executiv al CSI, în funcția respectivă fiind desemnat Dumitru Prijmireanu, deputat în Parlamentul Republicii Moldova.

2.2. Hotărîri

Hotărîrea privind pregătirea pentru realizarea etapei a doua a indexării depunerilor bănești în "Banca de Economii". Conform deciziei guvernamentale, Ministerul Finanțelor va asigura, pînă la 20.04.2009, elaborarea mecanismului de indexare și va prezenta, pînă la 15.09.2009, propunerile privind termenele de achitare a indexării. S.A. "Banca de Economii" va asigura prezentarea informațiilor privind beneficiarii indexării și a sumei aferente acestora. Ministerul Dezvoltării Informaționale va asigura actualizarea listei beneficiarilor (conform datelor prezentate și informația pentru pregătirea bazei de date.

Hotărîrea cu privire la prelungirea termenului procedurii planului pentru S.A. "Termocom". Conform deciziei guvernamentale, termenul procedurii planului se prelungește pentru o perioadă de 3 ani, dată fiind importanța S.A. "Termocom" pentru asigurarea securității energetice a țării.

Notă ADEPT: Conform Legii insolvabilității, durata procedurii planului se stabilește în baza hotărîrii adunării creditorilor și nu poate depăși 3 ani, iar în cazul cînd debitorul este de importanță vitală pentru economia națională, prin hotărîre de Guvern, durata procedurii planului poate fi stabilită pe un termen de pînă la 5 ani. În cazul în care termenul de 5 ani nu a fost suficient pentru finalizarea procedurii planului, iar lichidarea debitorului ar putea avea un impact negativ asupra economiei naționale, acest termen se poate prelungi, prin hotărîre de Guvern, pînă la 3 ani. Anterior autoritățile municipiului Chișinău, partidele de opoziție și experți independenți au calificat activitatea S.A. "Termocom" drept ineficientă din puncte de vedere economic, iar menținerea acestei întreprinderi în procedură de insolvabilitate prelungită este considerată drept pîrghie de influență economică asupra autorităților municipale.

Hotărîrea pentru modificarea Planului de acțiuni privind implementarea Strategiei Naționale de Dezvoltare. Esența modificărilor constă în schimbarea termenelor de implementare a acțiunilor care nu au fost îndeplinite în anul 2008.

Hotărîri pentru aprobarea unor reglementări:

  • Regulamentul privind licitațiile cu strigare și cu reducere;
  • Cu privire la organizarea activității Asociației Curativ-Sanatoriale și de Recuperare;
  • Normele de dotare a subdiviziunilor Ministerului Afacerilor Interne cu mijloace de transport de serviciu.

Hotărîri pentru aprobarea unor planuri, programe:

  • Planul național de acțiuni pentru ocuparea forței de muncă pe anul 2009;
  • Programul de dezvoltare a industriei electronice pînă în anul 2015;
  • Programul de stat de susținere a dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii pentru anii 2009–2011;
  • Planul de acțiuni pentru implementarea Legii nr.158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcția publică și statutul funcționarului public în anul 2009.

Hotărîrea cu privire la repartizarea mijloacelor financiare. Se alocă 2300 mii lei Centrului Național pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal (CPD), din contul mijloacelor aprobate pentru implementarea Strategiei de reformă a administrației publice centrale.

Notă ADEPT: Legea cu privire la protecția datelor cu caracter personal a fost adoptată la 15 februarie 2007, dar CPD a fost creat în baza Legii nr.182-XVI din 10.07.2008, care a intrat în vigoare "la data adoptării" și stabilea deschiderea finanțării Centrului începînd cu 1 ianuarie 2009. În același timp, în Legea bugetului de stat pentru anul 2009 nici Guvernul, nici Parlamentul nu au inclus mijloacele necesare activității respectivei instituții publice, situație ce a blocat și continuă să facă deficientă activitatea ei.

2.3. Ședințe. Decizii. Declarații.

Sarcina principală – asistență businessului

Prim-ministrul a făcut un comentariu pe marginea situației economice din Republica Moldova:

  • creșterea PIB-ului pentru întreg anul 2008 a constituit 7,2%, astfel încît obiectivul stabilit în programul "Progres și Integrare" a fost realizat cu succes;
  • și pentru anul 2009 va fi asigurată creșterea economică, deși în unele ramuri este iminentă diminuarea indicatorilor;
  • sarcina principală a executivului, în principal, a blocului economic, este de a acorda maximă asistență mediului economic din țară, de a elimina orice barieră administrativă în calea dezvoltării businessului, de a accelera activitățile de atragere a noilor investiții și de valorificare a acelor proiectele în derulare;
  • toți miniștrii și conducătorii de autorități din blocul economic, mai ales acei cu competențe de reglementare a activității de antreprenoriat, trebuie să depună toate eforturile pentru a asista businessul. Fiecare dintre cei vizați trebuie să deschidă o linie telefonică fierbinte la care agenții economici ar putea semnala problemele pe care le au cu instituțiile respective;
  • agenții economici sînt îndemnați să utilizeze toate metodele de sesizare despre deficiențe.

Salarii majorate pentru angajații din medicină

Salariile angajaților din instituțiile medico-sanitare publice încadrate în sistemul asigurărilor obligatorii de asistență medicală vor fi majorate, de la 1 martie 2009, cu circa 22%. Astfel, salariului pentru prima categorie de calificare va spori de la 615 lei la 750 de lei și salariul mediu al acestor categorii de angajați se va încadra între 2394–3809 lei. Pentru efectuarea majorărilor de salarii vor fi necesare peste 342 mln de lei anual. Cheltuielile ce țin de realizarea majorărilor de salarii vor fi acoperite din limita mijloacelor contractate de Compania Națională de Asigurări în Medicină, precum și din alte surse de venit ale instituțiilor medico-sanitare publice. De majorările de salarii vor benefia circa 50 de mii de angajați ai instituțiilor medico-sanitare publice.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Macroeconomie

    PIB-ul se "ține tare"…

    Statistica oficială arată că în anul 2008, PIB-ul a avut o valoare nominală de 62,84 miliarde lei (cca 6 miliarde USD), prețuri curente de piață, depășind în termeni reali cu 7,2% realizările anului precedent (Figura 1). Valoarea adăugată brută produsă în sectorul de bunuri a crescut cu 14,7% comparativ cu anul 2007 și a influențat cu 3,6% sporirea reală a PIB-ului. Creșterea a fost condiționată de majorarea semnificativă a valorii adăugate brute produsă în agricultură – cu peste 35% față de anul precedent. În industrie, în anul 2008, valoarea adăugată brută a crescut cu doar 0,3% comparativ cu anul precedent.

    Valoarea adăugată brută, înregistrată în sectorul de servicii s-a majorat față de anul anterior cu 3,8%, influențînd creșterea reală a produsului intern brut cu 2,3%. Volumul impozitelor pe produs și import a depășit cu 9,2% nivelul anului precedent, contribuind la formarea PIB cu 18,8% și cu 1,7% la creșterea lui reală. Creșterea PIB pe elemente de cheltuieli a fost condiționată, preponderent, de majorarea consumului final față de anul precedent cu 4,6%, asigurînd creșterea reală a produsului intern brut cu 5,2%. Formarea brută de capital fix s-a majorat cu 1,8% comparativ cu anul 2007, contribuind cu peste 34% la formarea PIB și cu 0,6% la creșterea lui reală.

    Figura 1. Dinamica principalilor indicatori economici, valori anuale în %

    Creșterea PIB-ului și inflația

    Sursa: BNS, BNM, FMI, prognozele Guvernului

2. Inflația și prețurile

    Față de realitățile regionale, prețurile în Moldova scad…

    Potrivit BNS în ianuarie a fost înregistrată o deflație de 0,1%. Descreșterea prețurilor medii de consum a fost determinată de reducerea prețurilor la produsele nealimentare – cu 0,6%, prețurile la produsele alimentare și tarifele pentru prestarea serviciilor populației fiind în creștere – cu cîte 0,2%.

    La produsele alimentare în luna de referință a fost înregistrată creșterea prețurilor medii de consum la: legume proaspete – cu cca 6%, cartofi – cu 2,3%, fructe proaspete – cu 1,1% (mere – cu 4,6%), lapte și produse lactate – cu 0,6%. Totodată, în această perioadă față de decembrie 2008 s-au redus prețurile la: orez – cu 7,5%, ulei vegetal – cu cca 7%, fructe citrice – cu 5%, zahăr – cu 4,8%, produse de morărit – cu 1,2% (crupe – cu 3,6%).

    La mărfurile nealimentare în perioada de raport a fost marcată scăderea prețurilor la: combustibil – cu 3,6% (carburanți pentru transport – cu 6,3%, gaze naturale ambalate în butelii – cu peste 7%), materiale pentru construcție – cu 0,5%, confecții, încălțăminte, televizoare, aparate de telefonie, audiovizuale și electrocasnice – cu cîte 0,2%.

    La serviciile prestate populației în luna ianuarie 2009 a fost înregistrată o creștere a tarifelor la serviciile pentru educație și întreținerea copiilor la creșe și grădinițe – cu 3,4%, serviciile prestate de instituțiile medicale cu plată – cu 2,4% și serviciile stațiunilor balneare-sanatoriale – cu 3,7%.

3. Sistemul bancar

    Tranzacțiile cu cardurile bancare sunt tot mai în vogă…

    Volumul tranzacțiilor efectuate în Moldova în 2008 cu utilizarea cardurilor bancare emise în țară a crescut cu cca 44 % în 2008, comparativ cu 2007. Pe de altă parte, volumul tranzacțiilor efectuate prin intermediul cardurilor locale s-a micșorat cu cca 8%, de la 25,3 milioane lei pînă la 23,3 milioane lei, în timp ce utilizarea cardurilor internaționale a crescut cu cca 44%, de la 8 miliarde lei pînă la cca 11,5 miliarde lei. Volumul tranzacțiilor efectuate în Moldova cu utilizarea cardurilor străine a crescut cu peste 13% – de la 1,1 miliarde lei, pînă la 1,3 miliarde lei.

    În 2008 moldovenii au trimis bani acasă echivalentul unui buget…

    Potrivit statisticii operațiunilor bancare internaționale, moldovenii care muncesc în afară pe parcursul anului 2008 au transferat în țară mijloace bănești în valoare de 1,65 miliarde USD, în creștere cu cca 36% față de 2007. Prin sistemele de transfer rapid au fost transferate peste 1,32 miliarde USD, în creștere cu cca 44%. Cea mai mare sumă a fost transferată în trimestrul III al anului 2008 – aproape 504 milioane USD.

    Remitențele s-au majorat constant de la începutul anului pînă în luna august, cînd a fost înregistrată o scădere a volumului remitențelor. Astfel, în august 2008 au fost transferate 166,33 mil. USD, în septembrie – 156,8 mil. USD, în octombrie – 139,1 mil. USD, în noiembrie – peste 111 mil. USD. În decembrie 2008 volumul remitențelor s-a majorat cu 44% față de noiembrie și au constituit 141,5 mil. USD. În anul 2008 transferurile în euro au constituit 48,7%, în dolari SUA – 45,4%, în ruble rusești – 5,5% și în alte valute – 0,4%, structura valutară în anul 2007 fiind: 40,5% – în euro, 57,9% – în dolari SUA, 1,6% – în ruble rusești și în alte
    valute – 0,2%.

    Figura 1. Dinamica remitențelor, valori anuale, mln. USD

    Valoarea anuala a remitentelor
    Sursa: BNM, FMI

4. Comerț extern

    Tentativele Moldovei de a se ralia la standardele europene…

    Pe durata anului 2008 Republica Moldova a deținut președinția în cadrul CEFTA (Acordul Central European de Comerț Liber). Deoarece majoritatea țărilor-membre ale CEFTA sunt candidate sau potențiale candidate la UE, acestea deja s-au alineat la legislația comunitară. În special, aceasta se referă la standardizare și metrologie, sistemul vamal etc. Pentru eliminarea barierelor netarifare Moldova are nevoie să-și armonizeze legislația la aquis-ul comunitar.

    În ceea ce privește produsele industriale, Moldova a adoptat toate deciziile legale necesare și a ajustat legislația în domeniu la standardele UE, acum rămîne doar să le implementeze și să facă funcționale aceste mecanisme. În ceea ce privește produsele alimentare, în special măsurile sanitare și fitosanitare, situația nu este favorabilă. Pe de o parte, există foarte multe legi, prioritatea executării cărora nu este clară pentru însăși autoritățile moldovene. Nu există o strategie separată care s-ar referi la măsurile sanitare și fito-sanitare. În ceea ce privește domeniul vamal, practic întregul cadru legislativ și instituțional a fost racordat cu cel al UE și în prezent este vorba despre funcționalitatea acestora.

    În 2009, președinția în cadrul CEFTA va fi preluată de către Muntenegru. Acordul Central European de Comerț Liber (CEFTA), supranumit și anticamera UE, prevede anularea tuturor către anul 2010 a tuturor taxelor vamale la import și export, a restricțiilor cantitative și a altor taxe cu efect echivalent în comerțul cu produse industriale și majoritatea produselor agro-industriale. Actualmente, membrii CEFTA sînt: Albania, Bosnia și Herțegovina, Macedonia, Moldova, Muntenegru, Croația, Serbia, UNMIK Kosovo. Schimbul comercial al Moldovei cu țările CEFTA în 2008 a constituit 25 milioane USD sau 0,4% din totalul comerțului exterior al Moldovei.

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

Eforturile OSCE de impulsionare a reglementării transnistrene

  • La 5 februarie 2009 șeful misiunii OSCE din Republica Moldova, Philip Remler, a avut o la Tiraspol o întrevedere cu liderul transnistrean Igor Smirnov. Philip Remler a menționat că în a doua jumătatea a lunii februarie Republica Moldova și regiunea transnistreană vor fi vizitate de reprezentantul președinției grecești a OSCE pentru a lua cunoștință despre stare de lucruri în procesul reglementării transnistrene. Vizita în cauză va avea loc după recenta vizită în Republica Moldova a unei delegații alcătuite din reprezentanți ai Italiei și Turciei, în frunte cu Președintele Adunării Parlamentare a OSCE Joao Soares. Delegația a vizitat și regiunea transnistreană unde s-a întreținut cu reprezentanți autorităților locale pentru a se documenta despre stare de lucruri la fața locului. Potrivit lui Joao Soares concluzia la care a ajuns delegația OSCE este că nu există premise de îngrijorare în privința unei eventuale confruntări militare între părți, întrucît au loc consultări permanente îndreptate spre consolidarea încrederii reciproce.
  • În incinta biroului din Chișinău al misiunii OSCE a avut loc întîlnirea grupurilor de experți în probleme economice din partea Chișinăului și Tiraspolului. Partea transnistreană s-a arătat interesată de "micșorarea impozitelor și a presiunilor din partea Moldovei, evitînd problemele politice". De asemenea, autoritățile transnistrene manifestă interes pentru problemele ocrotirii sănătății, în special pentru proiecte comune în echiparea Centrului de transfuzie a sîngelui din Tiraspol, profilaxia tuberculozei și a SIDA. Se preconizează că din mijloacele bugetare ale Republicii Moldova (~€500 mii) să fie echipat un spital pentru copii din Transnistria cu utilaj modern.

Perspectivele reluării procesului de negocieri

  • În cadrul întîlnirii din 5 februarie 2009 a șeful misiunii OSCE din Republica Moldova, Philip Ramler, cu liderul transnistrean Igor Smirnov, ultimul a menționat că în procesul de negocieri a intervenit o pauză cauzată de campania electorală din Republica Moldova. Potrivit lui Smirnov discuțiile despre susținerea de către OSCE a propunerilor moldovenești de reglementare a conflictului fac parte din arsenalul propagandistic. Transnistria insistă asupra reglementării conflictului în baza celor 80 de documente semnate de cele două părți, avîndu-i garați și mediatori pe Rusia, Ucraina și OSCE. "În prezent, avem din partea Republicii Moldova doar un jaf permanent". Cu toate acestea Smirnov s-a arătat dispus să susțină măsurile de încredere dintre cele două părți prin intermediul grupurilor specializate de lucru. Referindu-se la situația din "zona de securitate", Smirnov a menționat că încă în 2004 autoritățile moldovene au refuzat în mod unilateral cooperarea forțelor de ordine moldovenești și cele transnistrene.
  • Referindu-se la eventuala întîlnire cu președintele Voronin, preconizată pentru luna martie, Smirnov a declarat că nu este sigur că ea va avea loc. El a menționat că susține continuarea consultărilor, întrucît "Tiraspolul își îndeplinește promisiunile date Rusiei de a purta astfel de consultări", deși autoritățile moldove nu sînt constructive. "Noi ne-am înțeles verbal să ne întîlnim în martie, întrucît înțelegerile scrise nu se respectă. Ne vom întîlni doar pe teritoriul Transnistriei – la Tiraspol, Bender sau Dubăsari, acolo unde statul recunoscut Moldova a ucis cetățenii noștri. Noi nu am asaltat Basarabia. Noi ne-am apărat. Și vom purta negocieri doar pe teritoriul nostru. În aceasta constă dreptatea istorică… Negocierile cu Republica Moldova vor fi purtate ținîndu-se cont de rezultatele referendumului din 2006, în cadrul cărui 98% din participanți s-au pronunțat pentru dezvoltarea alături de Rusia".
  • În așteptarea ministrului rus de Externe, Serghei Lavrov, la Chișinău, Ministerul Afacerilor Externe al Rusie a făcut publice viziunile sale asupra condițiilor reglementării transnistrene: egalitatea în drepturi a părților – Chișinăului și Tiraspolului; atingerea unui acord privind renunțarea la soluțiile unilaterale și la alte forme de presiune; necesitatea soluționării tuturor chestiunilor controversate exclusiv prin mijloace pașnice și politice, care trebuie să contribuie la restabilirea încrederii în regiune și la realizarea unor pași concreți de către ambele părți. Această abordare face inutilă și chiar dăunătoare pentru PCRM întîlnirea Voronin-Smirnov din preajma alegerilor.

Autoritățile transnistrene acuză Moldova și mulțumesc Rusia pentru ajutor

  • Conducerea Camerei de Comerț a Transnistriei a acuzat autoritățile moldovene de dezinformarea opiniei publice din CSI precum că ar oferi ajutor Transnistriei. Yuri Ganin, vicepreședinte al Camerei de Comerț a afirmat că începînd cu 2001 Republica Moldova a instituit o blocadă împotriva Transnistriei, care a fost înăsprită după 2006. Potrivit lui Ganin suma pe care ar fi cîștigat-o exportatorii transnistreni în 2007 și 2008 de pe urma preferințelor comerciale oferite Republicii Moldova ar fi fost de cîte aproximativ $19 milioane anual. Însă după 2006 toate comunicațiile feroviare ale Transnistriei se efectuează prin partea de nord a Republicii Moldova, ceea ce i-a costat pe exportatori ~ $20 milioane, la care se mai adaugă pierderi de ~$5 milioane din cauza refuzului autorităților moldovene de a accepta serviciile transportatorilor auto transnistreni. În plus, exportatorii transnistreni achită Moldovei plăți pentru servicii vamale etc. de ~$3 milioane anual. Un calcul mai minuțios ar demonstra că Transnistria ar avea pierderi anuale de $35 milioane, sumă care depășește de aproximativ două ori beneficiile de pe urma preferințelor acordate de Moldova. În opina lui Ganin Republica Moldova joacă un rol de cămătar și mediator în relațiile comerciale ale Transnistriei cu UE.
  • Potrivit conducerii Căilor Ferate din Transnistria (CFT) autoritățile moldovene se opun reluării traficului feroviar pe teritoriul Transnistriei. Astfel, conducerea Căilor Frate din Moldova (CFM) insistă asupra reluării traficului și reluării cooperării cu CFT în baza unor condiții inacceptabile: întoarcerea a 13 locomotive și a 297 vagoane care au fost reținute la stația din Bender de către transnistreni; însoțirea trenurilor de către poliția moldovenească a transportului; efectuarea controlului trenurilor de pasageri care traversează hotarul Transnistriei de către personalul CFM. După întreruperea, în martie 2006, a traficului feroviar prin Transnistria, fiind calificat drept un element al blocadei împotriva Transnistriei, acesta a fost reluat doar pe ruta "Chișinău-Moscova" după ce în decembrie 2006 Republica Moldova a semnat un acord cu Ucraina și Rusia în acest sens. Pînă în prezent însă nu există legătură feroviară prin Transnistria pe rutele: Chișinău-Odesa; Chișinău-Sankt Petersburg; Chișinău-Minsk; Chișinău-Adler; Chișinău-Simfiropol; Chișinău-Murmansk.
  • Într-un interviu acordat serviciului de limbă rusă a postului de radio BBC vice-președintele transnistrean, Alexand Koroliov, că după introducerea noilor reguli vamale în martie 2006 agenții economici din regiune suportă pierderi semnificative. El a exemplificat că Republica Moldova primește ajutoare din partea organizațiile europene și internaționale, dar nu se împarte cu Transnistria, care nu primește nici un fel de ajutor din partea Republicii Moldova, întîmpinînd doar piedici din partea acesteia. În replică, Ministerul Reintegrării al Republicii Moldova a emis o declarație prin care a dezmințit afirmațiile oficialului transnistrean, subliniind că în perioada 2006–2008 Guvernul Republicii Moldova, deopotrivă cu instituțiile internaționale, a oferit Transnistriei ajutoare în sumă de ~$40 milioane. În plus, Chișinăul extinde programele sale naționale și asupra Transnistriei, în special în domeniile dezvoltării economice, sociale, ocrotirii sănătății, culturale, umanitar etc.
  • Federația Rusă a decis iarăși să ofere un ajutor financiar "frățesc" Transnistriei. Ajutorul este o reacție de răspuns la adresarea Sovietului supreme de la Tiraspol. De această dată suma transferată Transnistriei va fi de $40 milioane, de 1,5 mai mare decît ajutorul din anul trecut de $27,2 milioane. În consecință, plățile lunare pentru pensionarii transnistreni vor fi majorate cu 85 de ruble transnistrene (echivalentul a ~$15). În conformitate cu datele Fondului de pensii al Transnistriei pensia minimă în regiune este de 313 ruble (~$36), cea ce reprezintă ~38,6% din minimul de existență, stabilit pentru pensionari. Pensionarii alcătuiesc ~ ¼ din populația regiunii, numărînd 134,5 mii de persoane.
  • În contextul celor menționate merită subliniat faptul că autoritățile transnistrene desfășoară Programul de armonizare a legislației regiunii cu cea a Federației Ruse. Programul prevede revizuirea a cel puțin 100 de acte normative, lucru de care se ocupă, în special, ministerul justiției transnistrean. Prioritate are armonizarea legislației fiscale, bugetare, procesuale de arbitraj etc. Se preconizează ca pînă în 2010 procesul de armonizare legislativă să fie terminat.

Efectele crizei economice internaționale asupra Transnistriei

  • Aflat în vizită la Moscova, liderul transnistrean Igor Smirniov a comunicat cu ziariștii la 12 februarie. El a făcut estimări privind situația din Transnistria, calificînd-o drept dificilă, dar controlabilă datorită compensărilor oferite din resursele bugetare pentru suportul social al locuitorilor. Potrivit lui, în pofida crizei internaționale "nivelul de viață din Transnistria, cel puțin, nu s-a înrăutățit. Principalele întreprinderi au funcționat, iar salariul mediu în regiune a fost de $244". Smirnov i-a mulțumit Rusiei pentru suportul umanitar și financiar pe care îl acordă Transnistriei, lăsînd însă să se înțeleagă că Rusia ar fi obligată să ajute Transnistria, întrucît 125 mii din locuitorii Transnistriei sînt deținători ai pașapoartelor rusești, alte 15 mii de locuitori sînt pe cale să primească pașapoarte rusești și încă 25 mii fiind în proces de perfectare a actelor pentru obținerea cetățeniei rusești. Smirnov a mai specificat că locuitori transnistreni "au mentalitatea rusească, spre deosebire de moldoveni, care au mentalitatea basarabeană".
  • Potrivit datelor Ministerului Reintegrării a Republicii Moldova în ianuarie 2009 exporturile din Transnistria s-au micșorat cu 47,3% față de aceeași lună a anului 2008. În ianuarie 2009 suma exporturilor celor 35 de agenți economici din Transnistria a fost de $31,4 milioane. Exporturile industriei metalurgice au scăzut cu 54%; industriei ușoare – 19%; industriei construcției de mașini – 57,1%; alcool – 71,4%. Exporturile produselor din ciment au fost stopate completamente. Este de menționat că 63,5% din exporturile transnistrene sînt îndreptate spre statele UE, 14,7% – spre statele CSI. În ianuarie între exportul de energie electrică a fost spre statele UE, 84,9% din exporturile de industriei ușoare și 47,5% a industriei metalurgice. Importul în Transnistria a scăzut în ianuarie cu 59,7% față de aceeași perioadă a anului trecut, constituind $2,9 milioane.

Prioritățile politicii externe a Transnistriei

Cu diferite ocazii, șeful diplomației transnistrene, Vladimir Yastrebciak, deopotrivă cu adjunctul său Serghey Simonenco, au explicat pentru mass-media internațională punctele de reper ale politicii externe a regimului de la Tiraspol:

  • Transnistria nu planifică să se reintegreze în Republica Moldova;
  • Recunoașterea independenței Osetiei de Sud și Abhaziei care, deopotrivă, cu Transnistria fac parte din "Uniunea pentru Democrație și Drepturile Popoarelor" este o încurajarea pentru aspirațiile de independență a Transnistriei, fiindcă izvoarele conflictelor în toate cele trei regiuni au fost similare, deci și soluțiile finale trebuie să fie similare;
  • UE și SUA trebuie să acționeze în limitele statutului de observatori pe care îl au, iar negocierile trebuie purtate între Chișinău și Tiraspol;
  • Relațiile cu Rusia și Ucraina au, deopotrivă, importanță strategică pentru Transnistria. Deși Ucraina pune accentul pe reglementarea conflictului în format "5+2", iar Rusia pe dialogul bilateral dinte păți, ambele state garante pledează pentru egalitate între părților conflictului;
  • Formatul de negocieri "5+2" este unul consultativ și nu trebuie exagerată importanța lui;
  • Autoritățile de la Kremlin vor continua să faciliteze procesul de acordare a cetățeniei ruse locuitorilor Transnistriei, iar autoritățile de la Tiraspol vor insista și mai mult asupra deschiderii consulatelor rusești în regiune;
  • Autoritățile transnistrene vor continua să depună eforturi pentru recunoașterea internațională a actelor emise cetățenilor. În acest sens, există acorduri semnate de președintele Voronin și de Igor Smirnov în mai 2001, pe care însă autoritățile moldovenești le ignoră;
  • În timpul apropiat nu se așteaptă eforturi deosebite în reglementarea transnistreană, în special din cauza desfășurării alegerilor parlamentare în Moldova;
  • Prioritare în perioada următoare vor fi consultările grupurilor de experți în probleme concrete – activitatea economică externă, ocrotirea sănătății .

Punctul de vedere al ex-ministrului de Externe român Adrian Cioroianu

Presa rusă și cea transnistreană a comentat pe larg interviul pentru revista "Foreign Policy România", oferit de ex-ministrului de externe al României, Adrian Cioroianu. În cadrul interviului fostul șef al diplomației române și-a exprimat punctul de vedere în privința reglementării transnistrene:

  • administrația președinției moldovene este dispusă să accepte "scenariul rusesc" de soluționare a conflictului transnistrean. Însă interesele de durată ale Chișinăului contravin unei soluționări de acest fel;
  • conflictul de pe Nistru este cea mai eficientă pîrghie a Rusiei de menținere a Republicii Moldova în sfera sa de influență. Menținerea formală a Transnistriei în hotarele Republicii Moldova este cea mai bună garanție că ea nu se va putea detașa de interesele Rusiei;
  • Prin intermediul Transnistriei Rusia va menține "in check" administrația de la Chișinău, indiferent de culoarea acesteia pe viitor;
  • Moscova niciodată nu a fost interesată în soluționarea definitivă a conflictului, dat fiind faptul că tensiunile dintre cele două maluri ale Nistrului îi legitimează prezența militară în regiune, ceea ce-i convine;
  • Regimul transnistrean îi este util Moscovei și în relațiile acesteia cu Ucraina;
  • O soluție pentru Republica Moldova ar fi decuparea temporară a Transnistriei, care să fie menținută sub un protectorat garantat de un mandat internațional, întrucît Republica Moldova, oricum, nu poate garanta cu forțe proprii respectarea normelor sale legale, a democratizării și demilitarizării regiunii;
  • Decuparea ar permite Republicii Moldova să se concentreze asupra propriului proiect european, iar Transnistria ar avea timp să se determine în privința propriului viitor.

Notă ADEPT: Soluția decupării temporare a Transnistriei de Republica Moldova, fără recunoașterea independenței, fost propusă în 2002 de către Oleg Serebrian, pe atunci președinte al Partidului Social Liberal din Moldova. O soluție similară a fost propusă în octombrie 2007 și de către ex-consilierul prezidențial, Segiu Mocanu, care a insistat și asupra tragerii hotarului pe Nistru.

MGB-ul apără regimul de "revoluția cromatică"

Departamentul de anchetă a ministerului securității (MGB) din Transnistria a inițiat o cauză penală împotriva lui Serghei Kolerov, redactor al portalului www.regnum.ru din Federația Rusă. Cauza penală are drept subiect de investigație articolul "Sindromul Stockholm – consecințele regionale a "războiului gazelor" dintre Rusia și Ucraina". Autorul publicației și-a exprimat nemulțumirea față de politica autorităților transnistrene de a echilibra influențele și interesele Rusiei și Ucrainei în regiune. Kolerov și-a exprimat punctul de vedere în sensul că odată ce Rusia ajută Transnistria pe diverse căi, politica externă a acesteia trebuie să fie fără echivoc pro-rusească, altminteri guvernarea transnistreană va trebui schimbată, inclusiv pe cale "revoluționară". În acest sens, MGB l-a acuzat pe Kolerov de instigarea la răsturnarea puterii de stat din Transnistria. La 10 februarie ofițerii MGB au efectuat percheziții la fostul sediu regional din Tiraspol al redacției "REGNUM", fără măcar să țină cont că aceasta l-a părăsit demult, confiscînd purtătorii de informație a redacției revistei "Partner" a Camerei de Comerț din regiune. Liderul transnistrean Igor Smirnov a comentat cazul, afirmînd că nu se amestecă în procesul de anchetare, dar că acum cîțiva ani l-a primit la Tiraspol pe proprietarul portalului în cauză, Modest Kolerov. Pe atunci Kolerov deținea funcția de consilier al președintelui Vladimir Putin "pentru relațiile cu compatrioții". Potrivit lui Smirnov "nimeni nu a simțit efectele activității acestuia, în schimb acum Kolerov instigă la revoluție cromatică". În contextul celor expuse mai sus, este de remarcat că Banca Republicană din Transnistria s-a răzbunat pe "REGNUM" refuzînd să-i ofere informații despre volumul de remitențe ale gastarbeiterilor transnistreni în anul 2008.

Notă ADEPT: Smirnov nu are dreptate cînd afirmă că activitatea lui Kolerov n-a avut nici-un impact. Rețeaua mișcărilor "PRORÎV" din Transnistria, Crimeea, Osetia și Abhazia este opera lui Kolerov. Mișcări respective au fost înființate în 2005, după seria de "revoluții cromatice" în spațiul CSI, și aveau menirea să se opună valului generat de "revoluții cromatice" prin promovarea unor acțiuni pro-rusești. Ironia sorții este că inițiatorii mișcărilor anti-revoluții cromatice amenință cu o eventuală revoluție cromatică. Cum să nu-ți amintești de zicala – "unde dai și unde crapă!"

cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Integrare Europeană

Uniunea Europeană lansează un nou proiect de asistență tehnică pentru Moldova

Luni, 2 februarie 2009, Comisia Europeană a lansat un nou proiect de asistență tehnică pentru Moldova finanțat de Uniunea Europeană – "Suport pentru promovarea exportului și atragerea investițiilor în Republica Moldova". Beneficiarii proiectului vor fi Ministerul Economiei și Comerțului și Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare din Moldova. Proiectul urmărește să stimuleze companiile locale să exporte pe piețele străine, inclusiv prin: consolidarea agențiilor de suport, precum Organizația de Atragere a Investițiilor și Promovare a Exporturilor din Moldova (MIEPO); instruirea personalului laboratoarelor de testare pentru introducerea standardelor recunoscute de calitate; stabilirea parteneriatelor; stimularea investițiilor străine în Moldova. Proiectul, în valoare de 1,6 mln euro, va dura 2 ani și va fi implementat de GFA Consulting Group (Germania) în consorțiu cu compania IDI (Irlanda).

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – Ungaria

La 11 februarie 2009, Valeriu Ostalep, Viceministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene, a efectuat o vizită de lucru la Budapesta, unde a avut întrevederi cu Matyas Eorsi, Președintele Comisiei pentru Afaceri Europene a Parlamentului ungar și oficiali ai ministerului de externe ungar – Gabor Szentivany, Secretar de Stat și Director politic și Mihaly Bayer, Ambasador cu Misiuni speciale din cadrul MAE al Ungariei.

În timpul discuțiilor bilaterale au fost discutate următoarele subiecte: prioritățile Moldovei la negocierea noului Acord moldo-comunitar și disponibilitatea Ungariei de a acorda asistența necesară Moldovei în procesul de pregătire pentru negocieri; securitatea energetică din regiune și dezvoltarea de proiecte energetice, inclusiv NABUCCO; cooperarea economică bilaterală și intensificarea parteneriatelor în cadrul programelor ale UE. (potrivit MAEIE)

Cooperarea multilaterală

Republica Moldova – Consiliul Europei

Decizii ale CEDO

La 10 februarie 2009, Curtea Europeană a Drepturilor Omului (Curtea) s-a pronunțat în cauza Iordachi și alții c. Moldovei. Curtea a constatat că legislația moldovenească nu acordă o protecție adecvată împotriva abuzului puterii de stat în domeniul interceptării convorbirilor telefonice și a condamnat Republica Moldova în violarea dreptului la respectarea vieții private și de familie (art. 8 CEDO). Curtea a acordat 3500 euro cu titlu de costuri și cheltuieli. (Sursa: www.lhr.md)

Republica Moldova – OSCE

În perioada 10–12 februarie, Moldova a fost vizitată de o delegație a Adunării Parlamentare (AP) a OSCE condusă de Președintele AP, Joăo Soares. În timpul vizitei, delegația s-a întîlnit cu înalți oficiali ai guvernului și parlamentului Republicii Moldova, cu oficiali fin Tiraspol, cu președintele CEC, Eugeniu Știrbu și cu reprezentanții partidelor politice și ai societății civile. Două subiecte s-au aflat pe agenda vizitei delegației AP OSCE: pregătirea și desfășurarea alegerilor parlamentare din 5 aprilie 2009 și procesul de soluționare a problemei transnistrene.

Joăo Soares a menționat importanța unui proces electoral transparent, liber și corect, în condițiile unui acces echitabil la mass-media, posibilități egale de a face agitație electorală și aplicarea justiției în mod echitabil pentru toți concurenții electorali. În particular, Președintele AP OSCE s-a arătat îngrijorat de cazurile de intimidare a partidelor din opoziție de către organele de drept în perioada electorală, de care a aflat în timpul vizitei sale. Joăo Soares a asigurat că OSCE va investiga toate aceste cazuri, însă dacă cazurile se vor confirma, acest lucru va discredita serios alegerile din 5 aprilie.

Republica Moldova – Inițiativa Central Europeană (ICE)

Pe 9–10 februarie, 2009, Secretarul General al ICE, Pierro Ercole Ago, a efectuat o vizită de lucru în Moldova, cu ocazia încheierii Președinției Moldovei la ICE. Scopul vizitei a fost de a discuta rezultate atinse pe parcursul președinției moldovenești și planurile de viitor ale Moldovei în cadrul ICE.

În timpul vizitei, Pieero Ercole Ago a participat la reuniunea Punctelor Focale naționale (reprezentanți ai instituțiilor de stat) care au fost responsabili de elaborarea proiectelor în diverse domenii sectoriale pe parcursul anului 2008. Participanții au discutat mecanismele de conlucrare cu ICE și prioritățile de finanțare ale ICE pentru 2009, Secretarul General ICE îndemnînd pentru o participare și implicare mai activă a Rețelei Punctelor Focale ICE în activitățile sectoriale ICE. (potrivit MAEIE)

Republica Moldova – CSI

La scurt timp după lansarea la Minsk a programului Moldovei în CSI (30 ianuarie 2009), Secretarul Executiv și Președintele Comitetului Executiv al CSI, Serghei Lebedev a efectuat în perioada 9–10 februarie o vizită de lucru la Chișinău. În timpul vizitei Serghei Lebedev a fost primit de președintele Vladimir Voronin și s-a întîlnit cu prim-ministrul Zinaida Greceanîi, ministrul afacerilor externe și integrării europene, Andrei Stratan și președintele Academiei de Științe a Moldovei, Gheorghe Duca – toți membri ai Comisiei Naționale pentru asigurarea președinției Republicii Moldovei în CSI. În timpul întrevederilor a fost discutat detaliat programul președinției Moldovei în CSI și agenda reuniunilor structurilor CSI. Serghei Lebedev a atenționat despre necesitatea realizării deciziei Consiliului Șefilor de State CSI privind instituirea Coordonatorilor Naționali[1]. La rîndul său, Vladimir Voronin a invitat observatorii CSI să monitorizeze alegerile parlamentare din 5 aprilie 2009.


1 Aceștia urmează să coordoneze activitatea organelor guvernamentale locale de implementare a deciziilor din cadrul CSI. cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Votul cetățenilor Republici Moldova din regiunea transnistreană
Igor Boțan, 14 februarie 2009

După declararea independenței Republicii Moldova autoritățile moldovene nu au putut crea condiții pentru organizarea votării în raioanele din stînga Nistrului, controlate de autoritățile separatiste. Acestea din urmă s-au opus constant pe motiv că Transnistria ar fi un stat independent »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect