ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an.VII, nr. 134, 2–16 martie 2009

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Guvern

1.1. Numiri. Demisii

Artur Vîsotin este numit în funcția de șef al Centrului Serviciului Civil.

1.2. Hotărîri

Hotărîrea cu privire la indexarea prestațiilor de asigurări sociale și a unor prestații sociale de stat. Se stabilește coeficientul indexării prestațiilor în anul 2009 în mărime de 20% și de la 1 aprilie 2009 se indexează: – toate tipurile de pensii, stabilite și recalculate în temeiul Legii privind pensiile de asigurări sociale de stat; – pensiile stabilite pentru vechime în muncă, care se achită din mijloacele bugetului asigurărilor sociale de stat; pensiile funcționarilor publici, stabilite în temeiul Legii serviciului public; pensiile colaboratorilor vamali, stabilite în temeiul Legii serviciului în organele vamale; indemnizațiile de invaliditate, stabilite în temeiul Legii asigurării pentru accidente de muncă și boli profesionale; – pensiile, stabilite în temeiul Legii privind protecția socială a cetățenilor care au avut de suferit de pe urma catastrofei de la Cernobîl etc. Indexarea pensiilor deputaților, membrilor de Guvern, funcționarilor publici, aleșilor locali și colaboratorilor vamali se va efectua doar pentru partea de pensie achitată din mijloacele bugetului asigurărilor sociale de stat.

Hotărîrea cu privire la unele măsuri pentru lichidarea consecințelor calamităților naturale produse în vara anului 2008 și asigurarea sinistraților cu locuințe. Este instituit un grup pentru examinarea stării tehnice a caselor de locuit avariate și formată o Comisie de negocieri pentru procurarea caselor de locuit pentru sinistrați. Ministerul Construcțiilor și Dezvoltării Teritoriului, va asigura procurarea pînă la 1 mai 2009 a materialelor de construcție necesare pentru reparația și consolidarea caselor de locuit avariate și le va preda sinistraților cu titlu gratuit, iar Ministerul Finanțelor va aloca în acest scop 2 milioane lei pentru procurarea locuințelor și materialelor de construcție necesare.

Hotărîrea cu privire la unele măsuri privind asigurarea activității Portului Internațional Liber Giurgiulești. Agenția Relații Funciare și Cadastru este împuternicită să organizeze, prin intermediul instituțiilor subordonate, efectuarea lucrărilor, elaborarea documentației respective și realizarea tranzacțiilor ce țin de exproprierea bunurilor imobile (terenuri și construcții) proprietate privată, situate pe amplasamentul lucrărilor de utilitate publică din extravilanul satului Giurgiulești. Este formată și o Comisie pentru soluționarea întîmpinărilor expropriaților la propunerile de expropriere.

Hotărîri pentru aprobarea unor regulamente:

  • privind ocuparea funcției publice vacante prin concurs;
  • cu privire la perioada de probă pentru funcționarul public debutant;
  • cu privire la autorizarea activităților nucleare și radiologice;
  • Regulamentul Cadastrului obiectelor regnului vegetal.

Hotărîri pentru aprobarea unor planuri, programe, documente de politici:

  • Programul de dezvoltare a industriei ușoare pînă în anul 2015;

Hotărîre pentru alocarea mijloacelor financiare. Aparatului Guvernului i se alocă 1,987 milioane de lei pentru confecționarea, transportarea, importarea a 500 de însemne ale Ordinului "Bogdan Întemeietorul", confecționarea a 2000 de Medalii jubiliare "650 ani de la întemeierea Țării Moldovei", 100 de exemplare de însemne "Artist al Poporului", 300 de exemplare de însemne "Artist Emerit".

1.3. Ședințe. Decizii. Declarații

Pedepse celor care tergiversează achitarea salariilor majorate

Primul-ministru a solicitat ca reprezentanții administrației publice locale care tergiversează achitarea salariilor majorate pentru angajații din sfera bugetară să fie sancționați. Indicația a fost dată după ce Ministrul Finanțelor a menționat că deși la 1 martie pe contul administrației publice locale au fost deja transferate peste 621 mln de lei, în 13 raioane ale țării salarii majorate încă nu au fost achitate, fiind invocate diferite motive. Premierul a calificat situația creată drept sabotaj direct din partea administrației locale, în contextul campaniei electorale, pentru a destabiliza situația din țară și a cerut formarea unui grup de lucru care să efectueze controale în organele administrației publice locale pentru a soluționa problemele apărute.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

2.1. Decrete

Distincția "Ordinul de Onoare" a fost conferită Secretarului General al Consiliului Europei, domnul Terry Davis.

Membrii echipajului aeronavei SAAB-200 a Companiei "Carpatair" au fost decorați pentru înaltul profesionalism și spiritul de sacrificiu manifestate în situația excepțională apărută în timpul efectuării cursei aeriene Chișinău-Timișoara: "Ordinul de Onoare" a fost decernat piloților Leonid Babivschi și Iurie Oleacov, iar Medalia "Meritul Civic" – însoțitoarelor de bord Natalia Borozan și Violeta Țîbulschi.

Ordinul "Gloria Muncii" a fost conferit:

  • Galinei Bulat, viceministru al educației și tineretului;
  • lui Valeriu Bogdan, director general al Societății pe Acțiuni "Promtehgaz".

Cu prilejul încheierii misiunii diplomatice, John Beyer, Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord în Republica Moldova a fost decorat cu Medalia "Meritul Civic".

2.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Sporirea protecției sociale a veteranilor

Președintele Republicii Moldova a convocat o ședință de lucru consacrată acțiunilor ce urmează a fi întreprinse în contextul celei de-a 65-a aniversări a eliberării Moldovei de sub ocupația fascistă. În mod special au fost abordate chestiunile vizînd susținerea socială a participanților și invalizilor celui de-al doilea război mondial, Vladimir Voronin lansînd mai multe propuneri menite să sporească nivelul protecției sociale a invalizilor și participanților celui de-al doilea război mondial, printre acestea fiind și majorarea cu 50% a alocației de stat stabilite pentru invalizii și participanții celui de-al doilea război mondial.

Securitatea statului și protecția consumatorilor

La ședința Consiliului Suprem de Securitate s-a discutat problema protecției drepturilor consumatorilor, în cadrul căreia Președintele țării a apreciat drept alarmantă situația existentăși a solicitat adoptarea unor măsuri urgente în vederea îmbunătățirii ei. Printre neajunsuri au fost menționate: – imperfecțiunea cadrului legal și instituțional; – funcționarea ineficientă a structurilor abilitate cu funcții de control în sfera protecției drepturilor consumatorilor; - periclitarea sănătății publice și a securității populației. Șeful statului s-a referit la necesitatea stabilirii unor condiții foarte stricte privind calitatea mărfurilor și produselor importate.

Evoluții pozitive a indicatorilor macroeconomici

La Președinție a fost convocată o ședință cu privire la situația financiar-economică și acțiunile întreprinse de autorități în vederea menținerii stabilității financiare, în cursul căreia s-a remarcat că, în pofida unui mediu economic dificil în regiune, la începutul anului curent în Republica Moldova se atestă o evoluție pozitivă a indicatorilor macroeconomici. În contextul continuității procesului de îndeplinire a programelor sociale lansate de autorități, a fost discutată pregătirea pentru realizarea celei de-a doua etape a indexării depunerilor bănești ale cetățenilor în "Banca de Economii", Guvernul urmînd să prezinte, în cel mai scurt timp, mecanismul de implementare a acesteia. Vladimir Voronin a insistat asupra importanței deosebite a menținerii unui control exigent asupra situației în sfera economico-financiară.

Notă ADEPT: La doar cîteva zile după ședință pe piașța valutară au fost atestate tendințe de devalorizare a leului în raport cu principalele valute străine, situație pe care autoritățile au legat-o de declarațiile publice ale unor comentatori economici și preluarea lor de mass-media.

Atenție sporită sectorului agroalimentar

La ședința convocată de șeful statului a fost examinată situația din sectorul agroalimentar și măsurile necesare pentru desfășurarea cu succes a lucrărilor agricole de primăvară. În cursul ședinței s-a menționat că starea semănăturilor de toamnă este satisfăcătoare, necesarul de semințe este asigurat pe deplin. Printre problemele actuale din complexul agroalimentar au fost numite cele privind lipsa piețelor de desfacere, a mijloacelor circulante, posibilitățile reduse pentru producătorii agricoli de a beneficia de credite bancare, rata dobînzii fiind foarte înaltă, neachitarea întreprinderilor de prelucrare față de furnizorii de materie primă. Participanții la ședință au formulat propuneri de ordin organizatoric, financiar-bancar și bugetar, ce se impun a fi întreprinse în vederea ameliorării situației în complexul agroindustrial: – finalizarea licitațiilor pentru achiziționarea în rezerva de stat a 40 mii tone de grîu furajer; – neadmiterea blocării conturilor întreprinderilor agricole de către Inspectoratul Fiscal pe perioada lucrărilor de primăvară; – elaborarea unui sistem eficient de rambursare operativă a sumelor TVA producătorilor agricoli; – crearea unui mecanism de monitorizare a utilizării mijloacelor bănești de către băncile comerciale și micșorare a ratei dobînzii la creditele eliberate în agricultură; – reeșalonarea creditelor acordate anterior de către bănci agenților economici din complexul agroindustrial. Șeful statului a menționat suplimentar necesitatea plantării suprafețelor de 7000 ha de vii și 5000 ha de livezi,, precum și elaborarea unui grafic de achitare de către întreprinderile de prelucrare a producției agricole a restanțelor față de producătorii agricoli pentru producția achiziționată în anul 2008.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Inflația și prețurile

    Prețurile "dau înapoi"…

    Datele BNS arată că indicele prețurilor de consum (IPC) în februarie a.c. față de ianuarie 2009 a constituit 99%, iar față februarie 2008 – 103,1 % (informativ: în februarie 2008 față de ianuarie 2008 IPC a marcat 101,5% și față de februarie 2007 – 114,8%). Deci, în mod normal pentru primele 2 luni ale anului Moldova înregistrează o rată a inflației negativă (deflație) – (-1,1%). Diminuarea prețurilor medii de consum cu 1% a fost determinată de reducerea prețurilor la produsele alimentare – cu 1,8%, nealimentare – cu 1% și tarifele pentru prestarea serviciilor populației fiind în creștere – cu 0,2%.

    În această perioadă față de ianuarie a.c. s-au redus prețurile la orez – cu 7%, ulei vegetal – cu 5,5%, crupe – cu cca 5%, pâine – cu aproape 4%, struguri – cu cca 4%, zahăr – cu 3,5%, fructe proaspete – cu 3,4% (mere – cu cca 5%), legume proaspete, carne de pasăre și făină de grîu – cu peste 3,1%. La mărfurile nealimentare în perioada de raport a fost marcată scăderea prețurilor la: combustibil – cu 5,5 la sută (gaze naturale ambalate în butelii – cu 15,4%, cărbune – cu 3,1%, carburanți pentru transport – cu 0,8%), materiale pentru construcție – cu 1,7 la sută, încălțăminte – cu 0,7 la sută și la confecții – cu 0,5 la sută.

    La serviciile prestate populației în luna februarie 2009 a fost înregistrată o creștere a tarifelor în alimentația publică și telecomunicație – cu peste 1%. Totodată în februarie a.c. au fost reduse tarifele pentru serviciile prestate populației de transportul public auto interurban – cu cca 5%, transportul feroviar interstatal – cu 0,4% și la serviciile hoteliere – cu 0,5%.

2. Macroeconomie

    Prognozele internaționale "împing" Moldova în recesiune…

    Institutul britanic de analiză economică Economist Intelligence Unit anticipează că economia Moldovei se va contracta în anul curent cu 1%. Prognoza oficială a conducerii de la Chișinău este o creștere economică de 6%. Experții britanici susțin că PIB-ul Moldovei va scădea anul acesta, creșterea economică urmînd să fie reluată abia în 2010, cu aproximativ 3%.Dacă aceste pronosticuri se vor confirma deficitul bugetar ar putea să se ridice la 1,5 miliarde de lei, nu vor ajunge bani pentru realizarea programelor anunțate, ca urmare Guvernul va fi nevoit să revizuiască cheltuielile.

    Totodată, Fondul Monetar Internațional anticipează că rezervele valutare ale Republicii Moldova vor scădea, în acest an, cu peste 600 milioane USD. Experții Fondului au simulat și un model mai sumbru pentru Republica Moldova – în cazul în care remitențele, exporturile și investițiile străine vor cădea brusc, atunci rezervele valutare ale țării s-ar putea diminua cu peste 1,3 miliarde USD, de la actualul nivel de 1,365 miliarde USD. Spre exemplu, ianuarie 2009, transferurile bănești au constituit 64,8 milioane USD, micșorându-se cu cca 28% față de aceiași perioadă a anului 2008, cînd acest indicator constituia peste 71 mil.USD. Remitențele practic au substituit economia Moldovei și pe termen lung aceasta nu este o soluție bună. Reducerea volumului remitențelor va conduce la scăderea capacității de cumpărare a populației.

    Conform acestui scenariu, economia țării va intra în recesiune, iar scăderea ar putea atinge 4,5% în 2009. Este un exercițiu pur matematic, dar aceste estimări trebuie luate în calcul ca ultimă variantă. Recent, FMI și-a revizuit prognozele pentru cele mai sărace țări. Astfel, pentru Moldova FMI prognozează o creștere a PIB de 3,5% pe parcursul anului 2009. Pe de altă parte, economiștii de la BERD susțin că în anul 2009 economia Moldovei ar putea înregistra o creștere de 4,1%.

3. Infrastructura

    Potrivit celei de-a treia ediții anuale a Raportului Competitivității Călătoriilor și Turismului (Travel & Tourism Competitiveness Report 2009), Moldova ocupă locul 132 din 133 țări din lume după calitatea infrastructurii rutiere. Raportul elaborat de Forumul Economic Mondial (World Economic Forum), plasează Moldova lîngă țările cu cea mai proastă infrastructură rutieră ca Ciad, Bosnia și Herțegovina, Paraguay și Bolivia. De asemenea, calitatea rețelei de transport în Moldova este la fel de slabă unde țara noastră este situată pe locul 87. În plus, Republica Moldova este considerată o țară "scumpă" din punct de vedere al biletelor pentru călătorii aeriene și taxe aeroportuare. La acest capitol sîntem plasați pe locul 108 din 133 de țări. Raportul privînd Analiza Constrîngerilor elaborat în 2007 demonstrează o situație similară.

    Figura 1. Evoluția stării rețelei de drumuri din Moldova

    Evoluția stării rețelei de drumuri din Moldova

    Sursa: Analysis of the current status of the Moldovan Transport Sector, World Bank, 2007

    În același timp, Moldova a înregistrat performanțe la capitolul ospitalitate, nivelul prețurilor la carburanți, la servicii hoteliere. În clasamentul general al turismului, Moldova a urcat cinci poziții și s-a situat pe locul 93 din 133 față 98 în anul 2008. Moldova este poziționată între Kazahstan și El Salvador. România este plasată pe locul 66, Ucraina – pe 77, Rusia – pe 59. Ratingul a fost elaborat în baza unor indicatori precum reglementarea în turism, infrastructură, resurse naturale și capital uman. Pe primele trei locuri în top se află cele mai atractive țări pentru dezvoltarea turismului: Elveția, Austria și Germania, la polul opus situîndu-se Burundi, Lesotho și Ciad.

4. Protecția socială

    Nivelul pensiilor din Moldova este printre cel mai mic din regiune…

    Moldova se află pe locul opt în CSI și Țările Baltice după mărimea pensiilor minime. Potrivit datelor statistice la începutul lui februarie a.c. în Moldova unui pensionar îi revenea minimul de 45 USD. Cele mai înalte pensii minime sînt stabilite în Estonia – 170 USD, Letonia – 136 USD și Kazahstan – 101 USD. Înaintea Moldovei s-au poziționat Azerbaidjan – peste 93 USD, Lituania – 92 USD, Ucraina – 70 USD, Belarus – 67 USD și Rusia – 51 USD. Totodată, clasamentul este încheiat de Uzbekistan – 40 USD, Georgia – 33 USD, Armenia – 26 USD, Tadjikistan – 16 USD și Kîrgîstan – 13 USD.

    Figura 2. Valoarea pensiilor minime în țările CSI

    Nivelul pensiilor minime în unele țări din regiune

    Sursa: www.infotag.md

    De ceva vreme se vorbește de crearea fondurile nestatale sau private de pensii, parca legislația e bună în acest sens, dar carul încă nu se mișcă din loc. Pe de altă parte, aceste fonduri sînt parte într-o piața financiară dezvoltată, însă la noi piața financiară sau piața de capital este într-o fază embrionară. Spre exemplu, contribuțiile angajaților la fondurile private de pensii ar fi atît o investiție pentru o bătrînețe mai liniștită și stabilă, pe măsura contribuțiilor anuale, cît și o soluție să zicem durabilă pentru creditarea pe termen lung a agenților economici. Cu atît mai mult că aceste instituții, de rînd cu băncile, formează de regulă în toată lumea aceeași piață financiară și că legislația RM permite înființarea unor astfel de fonduri.

    O soluție pentru depășirea crizei ar fi ca Guvernul să identifice toate măsurile posibile pentru ca moldovenii plecați în străinătate cu contract de muncă, să se introducă obligativitatea de a contribui la sistemul de pensie în țările în care lucrează, urmînd ca drepturile sa fie transferate ulterior. Asta, în cazul în care Moldova are (sau va avea) asemenea acorduri cu țările respective. În caz contrar, imigranții moldoveni ar putea să contribuie din străinătate direct la sistemul de pensii autohton, deoarece siguranța acestuia poate fi amenințată pe viitor cînd o parte din emigranți vor reveni la baștină.

    În acest sens, potrivit unor estimări ale Fondului ONU pentru Populație (UNFPA) în perioada 2010–2050 în 45 de țări ale lumii, printre care Belarus, Bulgaria, Georgia, Germania, Letonia, Lituania, Moldova, Polonia, Rusia, România și Ucraina numărul populației va scădea cu 10%. Ultima prognoza a UNFPA arată că, daca lucrurile vor merge în ritmul actual (natalitate redusă, spor natural negativ, emigrarea în masă a populației), în 2050 vom fi doar 2,9 milioane de moldoveni, respectiv populația economic activă nu va depăși 1 milion de persoane, iar numărul de salariați nu va constitui mai mult de jumătate din aceștia, în timp ce numărul pensionarilor va depăși 1milion (actualmente aceștia sunt peste 640 mii). Respectiv, un salariat va "duce în spate" mai mult de 2 pensionari.

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

Consultații în format "2+1"

Liderul transnistrean, Igor Smirnov, a anunțat că "întîlnirea președinților în format 2+1" a fost programată să se desfășoare la 18 martie 2008, la Moscova. El a dat dispoziții departamentului pentru relații externe să pregătească întîlnirea în strînsă cooperare cu Ambasada Rusiei la Chișinău. Smirnov a subliniat că, în orice caz, va avea loc "întîlnirea președinților" Medvedev și Smirnov, confirmarea despre participarea lui Vladimir Voronin urmînd să parvină. Oficialitățile de la Chișinău au confirmat că șeful statului va participa la întîlnirea din 18 martie.

Ucraina acceptă consultații în format "2+1", dar nu și negocieri

Reprezentantul special al Ucrainei la negocierile în format "5+2", Victor Krîjanovskii, a vizitat Tiraspolul pentru a discutat cu șeful diplomației transnistrene pe marginea situației create în ajunul întîlnirii de la Moscova din 18 martie 2009 pe marginea reglementării transnistrene. Diplomatul ucrainean a menționat că după demisia ministrului ucrainean de Externe, Vladimir Ogrîzko, nu va urma schimbarea abordărilor Ucrainei sale față de reglementarea transnistreană. Krîjanovskii a subliniat că Ucraina nu este împotriva consultărilor în format "2+1", dar este categoric împotriva semnării oricăror documente politice fără participarea țării sale: "Noi sîntem împotriva negocierilor separate. Fără Ucraina nu poate exista niciun fel de înțelegere, aceasta însemnînd erodarea procesului de negocieri. Nu dorim să fim simpli semnatari, dorim să rămînem participanți activi ai procesului de negocieri". Șeful diplomației transnistrene, Vladimir Yastrebciak, a declarat că: "Această poziție a Ucrainei este binecunoscută, avem o atitudine înțelegătoare față de ea, iar întîlnirea de la Moscova, în format trilateral, nu înseamnă subminarea formatului "5+2". Vacuumul care s-a creat în procesul de negocieri trebuie umplut cu un anumit conținut și în acest sens sînt utile orice inițiative de mediere. Nu e vorba despre negocieri separate, totul va fi transparent pentru toți participanții la procesul de negocieri".

Ucraina va crea o structură interdepartamentală pentru reglementarea transnistreană

Reprezentantul special al Ucrainei la negocierile în format "5+2", Victor Krîjanovskii, aflat în vizită a Tiraspol, a declarat că țara sa promova o politică foarte clară și conturată în vederea reglementării transnistrene. El a precizat va fi creat un grup interdepartamental, în fruntea căruia de va afla adjunctul Secretarului Consiliului de Securitate și Apărare, Stepan Gavriș. Krîjanovski va fi adjunctul lui Gavriș. Necesitatea creării grupului este dictată de faptul că în prezent ministerele și departamentele ucrainene nu-și coordonează foarte bine acțiunile în relațiile cu Transnistria. "Fiecare minister sau departament care se ocupă de problema reglementării relațiilor moldo-transnistrene are interesele sale. Ministerul Afacerilor Externe este nevoit să armonizeze aceste interese, lucru care necesită timp. E nevoie să existe un echilibru în aceste interese".

Eventuala întîlnire Voronin-Smirnov

Liderul transnistrian a declarat că s-ar putea întîlni și separat, pe teritoriul Transnistriei, cu Vladimir Voronin în a doua jumătate a lunii martie pentru a discuta probleme legate de cooperarea comerciala, exporturile agenților economici transnistreni, alte probleme menite să faciliteze viața cetățenilor. Smirnov a subliniat că, întrucît autoritățile moldovene nu au dat un răspuns pozitiv la propunerea de a semna un tratat de prietenie și cooperare cu Transnistria, autoritățile de la Tiraspol, la rîndul lor, consideră inacceptabil "pachetul de documente" privind reglementarea conflictului pe care președintele Vladimir Voronin i l-a înmînat lui Igor Smirnov la întîlnirea din 24 decembrie 2008. Discuții serioase ar putea avea loc doar pe marginea unui "acord de armonizare a relațiilor" cu Republica Moldova.

Volumul comerțului extren a fost de peste $2,5 miliarde în 2008

În 2008 volumul comerțului extern al Transnsitriei a fost de $2,571 miliarde, potrivit departamentului de statistică din regiune. Volumul exportului a fost de $928,9 milioane, iar a importului – $1642,6 milioane. Balanța comercială a fost negativă – $713,7 milioane. În 2008 regiunea transnistreană a menținut relații comerciale cu 114 țări ale lumii, inclusiv cu cele 12 state ale CSI. Volumul comercial cu statele CSI a reprezentat 55% la exporturi și 68,7% la importuri. Raportul importului față de export în relațiile cu Ucraina este de 3:1. Volumul total al producției în 2008 a fost cu 2,1% mai mic decît în 2007. Inflația a fost de 33%.

Problemele saciale în regiunea transnsitreană

Departamentul de statistică din Transnsitria a făcut publică informația privind nivelul de salarizare în regiune. Astfel, salariu mediu lunar în 2008 a fost de $246. În organizațiile bugetare salariul mediu a fost de $118. Cele mai mari salarii medii lunare pe sectoare au fost înregistrate în energetică, sistemul bancar și de asigurări, respectiv: 595, 435 și 365 USD. În 2008 față de 2009 salariul mediu nominal a crescut 28,2%, totuși, salariul mediu real a constituit doar 96,1% față de cel din 2007. Către 1 ianuarie 2009 numărul totatl de pensionari era de 133209, cu 115 persoane mai mic decît la 1 ianuarie 2008. Pensia media în regiune în 2008 a fost de $54.

ONG-urile transnistrene pledează pentru trecerea la un sistem electoral proporțional

20 de ONG-uri transnsitrene și-au exprimat susținerea față de cerințele de introducere în regiune a sistemului electoral proporțional la alegerea Sovietului suprem. Se crede că sistemul proporțional va reprezenta mai plenar diferite grupuri de cetățeni. Inițiativa legată de adoptarea unui sistem electoral proporțional este motivată prin necesitatea armonizării legislației transnistrene cu cea din Rusia. Totuși, autorii inițiativei consideră că pragul electoral în Transnistria ar trebui stabilit la nivel de 2–3% și nu de 7% cum e în Rusia. De asemenea, ei pledează pentru liste deschise de candidați și nu liste închise, întrucît alegătorii trebuie să-i știe pe cei care îi vor reprezenta timp de cinci ani.

Ședințele Comisiei Unificate de Control rămîn ineficiente

Ședințele Comisiei Unificate de Control (CUC) rămîn ineficiente. Numai discuțiile pe marginea agendei necesită cîte două ore. La ultima ședință din 12 martie 2009 discuțiile s-au desfășurat pe marginea a două instituții penitenciare moldovenești, aflate în municipiul Bender, precum și pe marginea Centrului de instruire al ministerului apărării transnistrean dislocat în Cetatea Bender. Autoritățile separatiste cer cu orice ocazie închiderea penitenciarilor, iar reprezentanții Republicii Moldova invocă, la rîndul lor, necesitatea închiderii Centrului de instruire, dislocarea căruia contravine Convenției cu privire la principiile reglementării pașnice a conflcitului armat din zona nistreană a Republicii Moldova, semnat la 21 iulie 1992 de președinții rus și moldovean.

cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Integrare Europeană

Parlamentul britanic lansează o moțiune în sprijinul Republicii Moldova

Potrivit unui Comunicat al Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene a Moldovei, Camera Comunelor a Parlamentului Marii Britanii a lansat o moțiune parlamentară "Viitorul Moldovei" de susținere a eforturilor Republicii Moldova în realizarea obiectivelor sale de integrare europeană și reintegrare a țării.

Moțiunea parlamentară a fost elaborată de un grup de parlamentari în frunte cu dl Alun Michael, membru al Grupului parlamentar de prietenie britanico-moldovenesc, și a fost semnată la momentul lansării de 53 membri ai Camerei Comunelor. Moțiunea parlamentară sprijină perspectiva de integrare europeană a Moldovei, cu semnarea unui nou cadru juridic moldo-comunitar care ar asigura Moldovei calea spre aderarea la UE. În același timp, moțiunea susține suveranitatea și integritatea teritorială a Moldovei, îndempînd la reluarea procesului de negociere a conflictului transnistrean în formatul 5+2. Moțiunea apreciază înalt activitatea Misiunii UE de Asistență la Frontieră și pledează pentru extinderea mandatului acesteia după anul 2009. (potrivit comunicatului MAEIE)

Raportul general privind activitatea Uniunii Europene în 2008

Comisia Europeană a publicat raportul general de activitate al Uniunii Europene în 2008. Raportul poate fi accesat on-line.

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – Bulgaria

În perioada 12–13 martie 2009, Președintele Republicii Bulgaria, Gheirghi Pîrvanov a efectuat o vizită oficială la Chișinău, unde s-a întîlnit cu Președintele Republicii Moldova, Vladimir Voronin și a vizitat Universitatea de Stat din Taraclia. În timpul discuțiilor bilaterale, au fost abordate subiecte ce țin de cooperarea social-economică dintre Bulgaria și Moldova, precum și probleme internaționale de actualitate. În special, a fost menționată existența unui potențial nevalorificat în relațiile comercial-economice bilaterale și necesitatea realizării pe viitor a unor proiece investiționale comune, inclusiv cu destinațșie turistică. Referindu-se la opțiunea europeană a Moldovei, Gheorghi Pîrvanov a dat asigurări că Bulgaria va sprijini eforturile Moldovei de integrare europeană. (potrivit unui comunicat de presă al Președinției RM)

Notă ADEPT: Mai mulți comentatori politici au declarat că vizita președintelui bulgar în plină campanie electroală, face parte din vizitele aducătoare de capital electoral pentru PCRM, și vizează mai puțin obținerea suportului Bulgariei în procesul de integrare europeană a Moldovei, Bulgaria fiind una din țările care are mai mlte restanțe în cadrul UE.

Cooperarea multilaterală

Republica Moldova – Consiliul Europei

Decizii ale CEDO

La 3 martie 2009, Curtea Europeană a Drepturilor Omului (Curtea) s-a pronunțat în cauza Eugenia și Doina Duca c. Moldovei. Curtea a constatat violarea dreptului proprietății și la un proces echitabil. Valoarea satisfației morale și materiale va fi stabilită printr-o hotărîre separată.

La 10 martie 2009, Marea Cameră a Curții Europene pentru Drepturile Omului a pronunțat hotărîrea în cauza Paladi c. Moldovei. Retrimiterea cazului în fața Marii Camere a Curții s-a făcut la solicitatea solicitarea Guvernul Moldovei după ce la 10 iulie 2007, Camera a Patra a Curții a pronunțat deja o hotărîre favorabilă în cauza Paladi c. Moldovei. Marea Cameră a confirmat violarea dreptului la libertate și securitate și cel de a sesiza Curtea, precum și violarea articolului 3 al Convenției Europene pentru Drepturile Omului (interzicerea torturii și a tratamentului degradant). Curtea a acordat reclamantului 2 080 euro cu titlu de prejudicii materiale, 15 000 euro – prejudicii morale și 7 000 euro – costuri și cheltuieli.

(Sursa: www.echr.coe.int, www.lhr.md)

Vizita Secretarului General al Consiliului Europei, Terry Davis

În perioada 5–6 martie 2009, Secretarul general al Consiliului Europei, Terry Davis, a efectuat o vizită de lucru la Chișinău, unde a purtat discuții cu președintele Vladimir Vornin, prim-ministrul Zinaida Grecianîi, și a participat la ceremonia de inaugurare a primei promoții a Institutului Național de Justiție. În timpul discuțiilor, Terry Davis a apreciat realizarile inregistrate de Moldova în mai multe domenii, înclusiv în avansarea ei pe calea alinierii la standardele și normele europene. În același timp, Secretarul General a declarat că aceste succese nu sunt un motiv pentru relaxare, iar autoritățile moldovenești urmează să continue procesul de realizare a reformelor democratice, consolidare a statului de drept și de asigurare a respectării drepturilor și libertăților fundamentale ale omului. Cu referință la apropiatele alegeri parlamentare din Moldova, Terry Davis a menționat că Consiliul Europei își dorește mult ca aceste alegeri să fie corecte; Adunarea Parlamentară a CoE va participa la monitorizarea procesului electoral și va elabora și un raport.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Listele comune de candidați
Igor Boțan, 9 martie 2009

Modificările Codului electoral de acum un an au stîrnit comentarii diverse. Partidul Comuniștilor din Republica Moldova (PCRM) și Partidul Popular Creștin Democrat (PPCD), care au promovat ideea ridicării pragului electoral pînă la 6%, deopotrivă și interzicerea blocurilor electorale, și-au argumentat opțiunea prin necesitatea evitării fragmentării excesive a componenței viitorului Parlament »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect