ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an.VII, nr. 135, 17–31 martie 2009

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Guvern

1.1. Hotărîri

Hotărîrea cu privire la constituirea rezervației cultural-naturale "Orheiul Vechi". Este constituită Instituția Publică "Rezervația cultural-naturală Orheiul Vechi", în scopul protecției, conservării și salvării pentru generațiile prezente și viitoare a ansamblului de monumente istorico-culturale și natural-peisagistice cu valoare excepțională care formează complexul respectiv. De asemenea, sînt aprobate Regulamentul instituției, Planul hotarelor și a zonelor de protecție. Ministerul Culturii și Turismului urmează să prezinte spre examinare Strategia de dezvoltare a Rezervației cultural-naturale "Orheiul Vechi". Cheltuielile pentru elaborarea planului de urbanism, amenajarea teritoriului și salarizarea personalului vor constitui peste 350 mii de lei, iar pregătirea obiectivelor pentru înscrierea în Lista Patrimoniului UNESCO va fi necesar circa 1 milion de lei.

Hotărîrea cu privire la unele măsuri de dezvoltare a șahului. Prin hotărîre, se consideră promovarea șahului una din direcțiile prioritare ale dezvoltării sportului în Republica Moldova, iar Ministerul Educației și Tineretului urmează să includă în curricula la disciplina școlară "Educație fizică" un modul pentru studierea șahului și va asigura organizarea, în cadrul instituțiilor specializate, a formării cadrelor didactice pentru predarea șahului. Agenția Sportului, în comun cu Federația Națională de Șah va elabora și va prezenta spre examinareproiectul Programului național pentru dezvoltarea șahului.

Hotărîrea cu privire la aprobarea Cadastrului funciar conform situației de la 1 ianuarie 2009. Suprafața totală constituie 3384,56 mii ha, inclusiv 228,3 ha terenuri irigate și 69,2 mii ha terenuri desecate. Suprafețele coincid întru totul cu cele din Cadastrul funciar aprobat anul trecut.

Hotărîrea cu privire la transmiterea unui imobil. În gestiunea Curții de Conturi este transmis un imobil separat, situat în centrul mun.Chișinău, cu teren aferent, pentru amplasarea sediului acestei instituții.

Hotărîri pentru aprobarea unor reglementări:

  • cu privire la stabilirea riscurilor și obiectelor supuse asigurării subvenționate în agricultură în anul 2009;
  • Regulamentul privind rambursarea sumei contribuțiilor individuale de asigurări sociale de stat obligatorii virate în plus la bugetul asigurărilor sociale de stat.

Hotărîri pentru aprobarea unor planuri, programe, documente de politici:

  • Programul de valorificare a terenurilor noi și de sporire a fertilității solurilor pe anul 2009;
  • proiectul hotărîrii Parlamentului cu privire la aprobarea Concepției finanțării sistemului judecătoresc.

Hotărîri privind reorganizarea și dizolvarea unor întreprinderi:

  • Î.S. "Moldaeroservice" se reorganizează prin fuziune cu Î.S. "Compania aeriană "Agroavia";
  • SC. "Moldvinipoteca" se dizolvă[1]

1.3. Ședințe. Decizii. Declarații

Conferința de presă a Prim-ministrului

La conferința de bilanț a activității Guvernului au fost reiterate realizările anterioare și curente:

  • creșterea PIB în anul 2008 cu circa 7.2%, dar care nu va mi fi atinsă în 2009 (se estimează la doar 3%);
  • menținerea nivelului inflației la circa 7.3%;
  • reducerea sau scutirea parțială a impozitelor;
  • startul celui mai mare proiect investițional din istoria Moldovei, construcția centralei electrice de la Ungheni;
  • creșterea salariilor și indexarea pensiilor de la 1 aprilie 2009;
  • finalizarea cu succes a Planului de acțiuni RM-UE și lansarea procedurilor de pregătire a unui nou acord, de asociere (deși negocierea încă n-a început);
  • semnarea acordurilor de protecție socială a cetățenilor RM aflați în Spania și Portugalia etc.

Zinaida Greceanîi a îndemnat populația țării să participe la scrutinul parlamentar din 5 aprilie, pe care îl consideră de importanță vitală pentru viitorul țării noastre.

Cooperația de consum

Prim-ministrul a participat la ședința anuală a Consiliului de Administrație al Moldcoop, rostitnd o alocuțiune în cuprinsul căreia a apreciat tendința de creștere a indicatorilor economici ai Uniunii Centrale a Cooperativelor de consum și eficiența managementului acestei structuri. Moldcoop își desfășoară activitatea prin intermediul a peste 2900 de magazine și puncte comerciale deschise pe teritoriul țării și tradițional, Guvernul declară că își leagă mari speranțe de această structură în dezvoltarea sistemului de comerț intern. Zinaida Greceanîi a solicitat din partea Biroului Executiv al Moldcoop propuneri și o implicare activă în crearea unor mecanisme civilizate pentru funcționarea comerțului intern.

Combaterea traficului de ființe umane

Viceprim-ministrul Valentin Mejinschi a prezidat ședința Consiliului de coordonare a activității de prevenire și combatere a criminalității și corupției, în cadrul căreia au fost discutate problemele prevenirii și combaterii traficului de ființe umane, precum și prevenirea tergiversării termenelor în cadrul procesului de urmărire penală. Consiliul a dispus organelor de resort să ia măsuri pentru:

  • perfecționarea mecanismului de conducere și exercitare a urmăririi penale în cauzele despre traficul de ființe umane și prezentarea probelor incontestabile de învinuire în instanțele judecătorești, în scopul neadmiterii recalificării cauzelor penale despre traficul de ființe umane;
  • intensificarea colaborării cu organele de drept ale altor țări în domeniul prevenirii și combaterii traficului de ființe umane;
  • generalizarea practicii juridice privind tragerea la răspundere a persoanelor pentru traficul de ființe umane, precum și aplicarea sancțiunilor pe aceste cauze și necesitatea elaborării, în baza celor constatate, a unor recomandări cu privire la înlăturarea neajunsurilor și derogărilor de la prevederile legislației în domeniu;
  • inițierea în parteneriat cu instituțiile publice, societatea civilă, mass-media și sectorul privat a unor proiecte de profilaxie generală orientate spre prevenirea și combaterea traficului;
  • organizarea și desfășurarea seminarelor practico-metodologice cu efectivul subdiviziunilor zonale și teritoriale pentru orientate spre documentarea calitativă a delictelor, utilizarea eficientă a mijloacelor și forțelor din teritoriu, asigurarea respectării legalității în domeniul prevenirii și combaterii traficului;
  • efectuarea controlului respectării legislației în domeniu de către subiecții de drept privat (agențiile turistice, de modele, de distracții și de angajare peste hotare), în vederea depistării încălcărilor legate de traficul de ființe umane și tragerii la răspundere a persoanelor ce se fac vinovate.
cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

2.1. Decrete

Ordinul "Gloria Muncii" a fost conferit:

  • lui Serghei Lațanovschi, președintele Bursei imobiliare "Lara" SRL, pentru activitate prodigioasă;
  • lui Anatolie Ghilaș, membru al Curții de Conturi, pentru monitorizarea procesului de renovare a sediului instituției;
  • Piotr Codreanu, conducător al Instituției Publice "Căpitănia Portului Giurgiulești".

Medalia "Meritul Civic" a fost conferită unor conducători ce au participat la construcția Portului de pasageri Giurgiulești, unor angajați în servicii publice.

Titluri onorifice ("Artist al Poporului", "Maestru în Artă", "Om Emerit", "Artist Emerit") au fost conferite unui grup de oameni de artă.

2.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Apreciere pozitivă activității Guvernului

Șeful statului a participat la ședința Guvernului din 31 martie 2009, în cadrul căreia a apreciat că activitatea echipei Greceanîi a fost profesionistă și a permis realizarea tuturor proiectelor preconizate. În opinia Președintelui, Guvernul a reușit să gestioneze mai multe situații de criză și să mențină stabilitatea. În mod special a fost menționată creșterea salariilor și pensiilor, continuarea programelor naționale de gazificare, de aprovizionare cu apă potabilă, renovarea segmentelor de drumuri, consolidarea terenurilor agricole, darea în exploatare a tronsonului de cale ferată Cahul-Giurgiulești etc. Vladimir Voronin consideră că Guvernul a reușit să îndeplinească și toate prevederile Planului de Acțiuni RM-UE. Pe viitor, Guvernul nou-format va trebui să depună eforturi considerabile pentru a păstra stabilitatea macroeconomică, să sporească gradul de ocupare a populației și să asigure îndeplinirea obligațiilor sociale ale statului. Este nevoie de mai puțină birocrație, de mai multă participare și de sprijin real pentru procesele investiționale.

Activitatea gărzilor populare

Președintele Republicii Moldova a participat la o întrunire de bilanț a activității gărzilor populare, în cadrul căreia a subliniat meritul gărzilor populare la combaterea infracționalității și menținerea ordinii publice. Potrivit ministerului de interne, datorită conexiunii organelor de poliție și a gărzilor populare s-a reușit combaterea cu susces a crimelor deosebit de grave și a celor ce țin de relațiile familiale și a criminalității stradale. Actualmente în Republica Moldova activează 1 220 detașamente ale gărzilor populare, cu un efectiv de 16 mii membri, și parcursul anului 2008 aeștia au participat la reținerea în flagrant delict a peste 100 de infractori, au contribuit la descoperirea a circa 800 de infracțiuni, reținerea a 100 de persoane anunțate în căutare și au participat la documentarea a 15 mii de contravenienți.

Îngrijorări privind situația în domeniul financiar-bancar

Președintele Republicii Moldova a convocat o ședință pentru discutarea ultimelor evoluții de pe piața monetar-valutară și mersul executării bugetului de stat. Conform datelor BNM, valuta națională și-a păstrat stabilitatea în raport cu principalele valute de referință, iar sistemul bancar autohton manifestă un grad sporit de rezistență, coeficientul de lichiditate curentă, constituind în mediu 30,1%, față de limita minimă de prudență care constituie 20%. Intrările și ieșirile de valută sînt mai echilibrate față de anul 2008, ceea ce a permis concluzia că situația macroeconomică la capitolul fluxuri valutare este mai bună față de anul trecut, iar fluctuațiile de pe piața valutară nu au temei obiectiv, dar sînt provocate de presiunile exercitate asupra cetățenilor prin intermediul mass-media. Șeful statului a subliniat importanța monitorizării permanente a evoluțiilor în domeniul financiar-bancar în vederea menținerii condițiilor macroeconomice favorabile. În cadrul discuțiilor pe marginea executării bugetului de stat, s-a anunțat că veniturile bugetare acumulate din impozite și taxe interne înregistrează o ușoară creștere față de anul 2008, dinamici pozitive fiind atestate în veniturile administrate de Serviciul Vamal: importurile au crescut cu 3,7% și exporturile cu 4,2%, ceea ce a dus la o creștere cu 5% a încasărilor vamale la bugetul de stat. Veniturile curente ale bugetului de stat permit finanțarea ritmică a cheltuielilor prioritare, inclusiv achitarea salariilor, pensiilor și altor prestații sociale, a plăților externe.

Atenție sporită distincțiilor de stat pe perioada mandatului

Președintele Republicii Moldova a înmînat distincții unui grup de persoane și a spus în cadrul cuvîntului de felicitare că în cei 8 de activitate în calitate de Președinte al țării a participat la numeroase ceremonii de conferire a distincțiilor de stat și că din 4350 de dosare prezentate spre examinare a fost acceptată conferirea decorațiilor a 1950 de persoane. Șeful statului a apreciat că necesitatea conferirii distincțiilor de stat a apărut după o perioadă de muncă grea și asiduă, depusă în diverse domenii de activitate, urmare a căreia s-a reușit stabilizarea situației social-politice și consolidarea societății. Numărul impunător de persoane, cărora le-au fost conferite în 8 ani ordine, medalii și titluri onorifice constituie o dovadă a evoluțiilor pozitive care au loc în toate sferele vieții societății, a mai afirmat Președintele RM.

Prima promoție a Institutului Național al Justiției

Președintele Republicii Moldova a participat astăzi la ceremonia de înmînare a atestatelor primei promoții a Institutului Național al Justiției, în cadrul căreia a declarat că sistemul judiciar eficient va fi posibil doar în condițiile în care va fi asigurată atît pregătirea profesională temeinică, cît și antrenarea în exercitarea atribuțiilor de procurori și judecători a unor persoane de o probitate morală ireproșabilă. Vladimir Voronin a reamintit că cele mai multe nemulțumiri exprimate de populație vizează activitatea corpului judecătoresc, aceasta constituind și subiectul mai multor adresări ale cetățenilor Republicii Moldova la CEDO.


1 Compania de investiții ipotecare "Moldvinipoteca" a fost creată la finele anului 2007, în scopul înființării plantațiilor viticole și trebuia să aibă un plan de afaceri minim pentru perioada anilor 2007–2010. cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Piața muncii

    Moldovenii primesc salarii mai mici…

    Potrivit datelor BNS, în februarie 2009 salariul mediu al unui angajat din economie a constituit 2532 lei (173,6 euro), cu 1% mai puțin față de luna precedentă, cînd acesta a fost de 2555 lei (190 euro). Ținînd cont de deprecierea leului față de euro, salariul în februarie (173,6 euro) a constituit cu 8,6 % mai puțin față de ianuarie (190 euro). Față de luna februarie 2008, salariul din februarie 2009 s-a majorat cu 13%, iar cel mediu real majorîndu-se doar cu 10%.

    În sectorul bugetar salariul mediu a constituit 2237,3 lei (153,4 euro) și s-a mărit cu 24% față de perioada similară a anului trecut. În sectorul real salariul mediu lunar a înregistrat 2707,8 lei (158,7 euro) și a crescut cu 10% față de aceiași perioadă a anului trecut. Totuși, ca tendință salariile medii au scăzut în majoritatea sectoarelor economice, începînd cu sectorul agricol și terminînd cu cel financiar.

    Cel mai prost plătiți au fost angajații din domeniul agriculturii, economiei vînatului și silviculturii – cu 1236 lei sau 84,7 euro (față de 1260 lei sau 93 euro în ianuaarie 2009), pescuitului și pisciculturii – 1659,3 lei sau 113,9 euro (față de 1348,7 lei sau 100 euro în ianuarie 2009), învățămîntului -1930,6 lei sau 132,4 euro (față de 1766,6 lei sau 130 euro în ianuarie 2009) etc.

    Cele mai mari salarii, dar comparativ mai mici cu lunile precedente, le-au primit angajații din sfera financiară – 4783,3 lei (328 euro, față de 5822,8 lei sau 430 euro în ianuarie 2009), cei din industria energiei electrice și termine, haze și apă – 4442,4 lei sau 304,7 euro (față de 4522,1 lei sau 335 euro în ianuarie 2009), transporturi și comunicații – 3485,6 lei sau 239 euro (față de 3335,7 lei sau 247 euro în ianuarie 2009), tranzacții imobiliare- 3247,2 lei sau 222,7 euro (față de 3164 sau 234 euro în ianuarie 2009), administrația publică – 3140 lei sau 215,4 euro (față de 3017,6 lei sau 224 euro în ianuarie 2009).

2. Sistemul bancar

    Plafonul de garantare a depozitelor persoanelor fizice a fost majorat…

    Potrivit unei decizii a Consiliului de administrație al Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar (FGDSB) din 22 decembrie 2008, plafonul de garantare a depozitelor persoanelor fizice a fost majorat de la 4,5 mii lei pînă la 6 mii lei. Noul plafon va fi aplicat în perioada 1 aprilie 2009 – 31 martie 2010.

    Majorarea a fost efectuată prin stabilirea coeficientului de variație în mărime de 1,3333 de la plafonul stabilit în alin. 1 art.6 al Legii privind garantarea depozitelor persoanelor fizice îin sistemul bancar – 4,5 mii. Astfel, în cazul în care depozitele unei bănci autorizate devin indisponibile, Fondul garantează plata a 6 mii lei fiecărui deponent, indiferent de numărul și mărimea depozitelor sau de valuta în care au fost constituite.

    Totodată, mărimea obligației băncii față de deponent se calculează prin însumarea tuturor depozitelor acestuia, inclusiv a dobînzilor datorate și neplătite la data constatării indisponibilității depozitelor. Sumele de garantare a depozitelor în sistemul bancar se acumulează în special din contribuțiile anuale sau trimestriale ale băncilor comerciale.

    Conform Legii privind garantarea depozitelor persoanelor fizice în sistemul bancar, banca plătește o contribuție inițială unică de 1% din suma depozitelor înregistrate în bilanțul băncii și o contribuție trimestrială în mărime de 0,25% din suma totală a depozitelor garantate în funcție de plafonul stabilit, înregistrate în bilanțul băncii la sfîrșitul fiecărui trimestru. Potrivit datelor publicate pe site-ul Fondului, actualmente, suma totală a mijloacelor Fondului destinate garantării depozitelor persoanelor fizice constituie cca 73,7 milioane lei.

3. Poziția externă a țării

    De la începutul anului rezervele valutare s-au redus cu cca 490 milioane USD…

    Potrivit datelor BNM la sf. lui martie rezervele valutare constituiau 1,18 miliarde USD, diminuîndu-se cu cca 490 milioane USD (30%) față de situația înregistrată la 31 decembrie 2008, cînd rezervele valutare au însumat 1,67 miliarde USD. În special, în ianuarie rezervele valutare ale BNM s-au redus cu peste 168 milioane USD, iar în februarie – cu cca 140 milioane USD. În prognozele revizuite pentru anul 2009, FMI a menționat posibilitatea reducerii rezervelor valutare ale Moldovei cu 614 mil. USD. Potrivit unui scenariu mai pesimist, în cazul în care remitențele și exporturile vor continua să scadă, rezervele valutale ale țării ar putea scădea cu 1,3 miliarde USD, adică Moldova practic ar putea rămîne fără rezerve valutare.

    Reprezentanții BNM au menționat anterior că reducerea activelor oficiale de rezervă în 2009 a fost determinată de intervențiile pe piața valutară a Moldovei sub forma de vînzari, plățile efectuate în contul datoriei externe a țării, alte plăți externe, precum și reducerea cursului de schimb al valutelor componente ale rezervelor valutare în raport cu dolarul american. În 2008, rezervele valutare ale Moldovei s-au majorat cu 338,72 mil. USD (25,4%) – pînă la 1 mlrd. 672,41 mil. USD. La 31 decembrie 2007 rezervele valutare ale BNM au constituit 1 mlrd. 333,68 milioane USD.

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

Declarația din 18 martie 2009 de la Barviha

La 18 martie 2009 în localitatea Barviha din preajma Moscovei a avut loc întîlnirea președinților Rusiei și Republicii Moldova – Dmitri Medvedev și Vladimir Voronin, la care a participat și liderul transnistrean Igor Smirnov. Întîlnirea s-a terminat cu semnarea unei Declarații comune, care a fost dată publicității de către Ministerul Afacerilor Externe al Rusiei. Declarația specifică că la Barviha s-a întîlnit "conducerea Republicii Moldova și a Transnistriei" – părți ale conflictului, în prezența Președintelui Federației Ruse. Scopul întîlnirii este – consolidarea eforturilor în vederea reglementării transnistrene, exclusiv prin metode politice, pașnice. Participanții la întîlnire au căzut de acord asupra următoarelor clauze:

  • părțile vor continua contactele directe în vederea activizării procesului politic de negocieri;
  • părțile vor activiza lucrul grupurilor de experți îndreptate spre consolidarea măsurilor de încredere în domeniul social-economic și umanitar;
  • părțile confirmă importanța "consultațiilor permanente în probleme politice în cadrul procesului de negocieri privind reglementarea transnistreană" (formatul "5+2") și vor crea condiții pentru reluare cît mai urgentă a lucrărilor în acest format, de dorit în prima jumătate a anului 2009. Părțile îndeamnă toți participanții la formatul "5+2" să contribuie la crearea unor condiții propice în acest sens;
  • părțile consemnează rolul stabilizator al actualei misiuni de pacificare în regiune și consideră justificată transformarea ei în operațiune de garantare a păcii sub egida OSCE ca urmare a reglementării transnistrene;
  • părțile își exprimă recunoștința față de Federația Rusă pentru eforturile de mediere îndreptate spre reglementarea transnistreană plenară.

Liderul transnistrean despre semnificația Declarației de la Barviha

La 23 martie 2009, liderul transnistrean, Igor Smirnov, a oferit un interviu ziarului moscovit "Nezavisimaia Gazeta" în care a dezvăluit dedesubturile Declarației de la Moscova. Potrivit lui Smirnov, pozițiile Rusiei s-au consolidat în regiunea transnistreană, ceea ce va permite o mai ușoară integrare a regiunii în componența Rusiei. În timpul cel mai apropiat problema transnistreană urmează a fi discutată în cadrul Consiliului de Securitate al Rusiei. În același context, Igor Smirnov a deschis și alte paranteze referitoare la contextul semnării și conținutul Declarației de la Barviha. Astfel, potrivit lui:

  • Voronin și-a manifestat interesul sporit față de problema transnistreană din motive electorale, iar pentru Transnistria este importantă consolidarea factorului rusesc în regiune. În plus, în contextul semnării Declarației, Rusia i-a dăruit Moldovei 40 mii tone de păcură, iar referitor la Transnistria Președintele Dmitri Medvedev a dat dispoziții Guvernului să găsească posibilități pentru a oferi regiunii transnistrene un credit de $200 milioane;
  • punctul 1 al Declarației stipulează că Transnistria poartă negocieri cu Moldova, și nu cu Uniunea Europeană și SUA, care au un singur scop – eliminarea Rusiei din regiune, lucru imposibil, întrucît 135 mii de transnistreni sînt deja cetățeni ruși;
  • punctul 4 al Declarației indică foarte clar că nu mai poate fi vorba despre retragerea prezenței militare ruse din regiune. Transformarea misiunii actuale de pacificarea va avea loc doar după reglementarea conflictului. Dacă conflictul va rămâne nesoluționat, atunci se va menține status-quo-ul vis-a-vis de prezența militară rusă;
  • reunificarea Moldovei nu va avea loc niciodată, întrucît Transnistria are alte idealuri. Nu poate fi vorba despre reunificarea celor două maluri ale Nistrului, ci doar despre normalizarea relațiilor dintre două state vecine;
  • Moldova și Transnistria trebuie tratate și în continuare ca părți egale, așa cum se întîmplă din 1994, cînd au demarat negocierile. În acest sens, Tiraspolul a elaborat un sistem de garanții pe care părțile egale – Moldova și Transnistria, le va delega garanților – Rusiei și Ucrainei, care să asigure îndeplinirea înțelegerilor, inclusiv a celor anterioare;
  • Ucraina nu trebuie să se revolte că Rusia are un comportament mai activ în reglementarea transnistreană, să fie activă și ea. Afirmațiile reprezentantului UE, Kalman Mizsei, că UE nu va recunoaște acordurile atinse în format "2+1" sînt inoportune. În general, "cine este el pentru Transnistria? Un nimeni, un zero".
  • Transnistria poartă negocieri doar cu Moldova, negocieri pe care le garantează Rusia, nimeni mai mult. Rusia garantează și viața oamenilor din regiune. Ea și-a asumat în prezent toate cheltuielile sociale. Sistemul bancar transnistrean este menținut de cel rusesc. Cele $200 milioane pe care Transnistria urmează să le primească de la Rusia vor fi utilizate ca resurse financiare circulante pentru ca întreprinderile din regiune, preponderent proprietatea rusească, să poată activa și achita salarii;
  • Viitorul Transnistriei este cu Rusia, Transnistria va fi regiunea rusească;
  • Relațiile cu Medvedev sînt mai bune decît erau cu Putin. Resetarea relațiilor ruso-americane prevede recunoașterea Transnistriei drept zonă de influență a Rusiei, adică Rusiei i se recunoaște dreptul de a urmări și influența evoluțiile din spațiul post-sovietic. Scenariile rusești vor trebui luate în considerație la modul serios. Medvedev i-a dat de înțeles acest lucru lui Saakașvili: cine va sfida interesele rusești – acela va primi-o. Rusia confirmă acest lucru în ultimii 18 ani.

Proiectul "acordului privind garanțiile reglementării transnistrene"

După întîlnirea de la Moscova din 18 martie 2009, liderul transnistrean Igor Smirnov i-a transmis președintelui Vladimir Voronin proiectul de "acord privind sistemul garanțiilor în reglementarea moldo-transnistreană". Potrivit proiectului Moldova și Transnistria sînt părți egale ale conflictului, Rusia și Ucraina – garanți, iar OSCE depozitar al acordului. Proiectul de acord prevede că:

  • părțile conflictului, garanții și OSCE pledează pentru garanții juridice internaționale obligatorii a reglementării transnistrene;
  • părțile conflictului și garanții creează condițiile necesare pentru realizarea acordurilor, inclusiv a celor precedente, prioritar în domeniul soluționării problemelor social economice, umanitare etc.;
  • va fi menținut mecanismul de pacificare existent din 1992. Părțile nu vor admite: colectarea taxelor de la cealaltă parte, cu excepția celor de protejare a pieței interne; revizuirea titlurilor de proprietatea asupra bunurilor de pe teritoriul celeilalte părți; crearea impedimentelor la exportul mărfurilor și tranzit etc.;
  • statele garante vor întreprinde măsurile necesare pentru neadmiterea abaterilor de la clauzele acestui acord.

Propaganda transnistreană despre pericolul românesc

Agenția oficială din Transnistria a publicat la 16 martie, în ajunul întîlniri din 18 martie 2009, de la Moscova, a președinților Medvedev și Voronin cu liderul transnistrian Igor Smirnov, un comunicat prezidiul consiliului coordonator al organizațiilor obștești și partidelor din Transnistria în care se afirmă că încă nu au fost înlăturate cauzele care au provocat războiul din regiune, întrucît cercurile guvernante din Moldova continuă politica îndreptată spre aderarea politică, economică și etnoculturală cu România. Drept dovadă celor invocate mai sus ar servi:

  • promovarea ideii despre istoria moldo-română comună;
  • contopirea piețelor și economiilor Moldovei și României;
  • identitatea legislației, simbolurilor statale și a sistemelor financiare din Moldova și Romînia;
  • înlocuirea limbii moldovenești în baza grafiei chirilice (iar apoi nimicirea ei completă) cu limba română în baza grafiei latine;
  • lipsa tratatului de bază dintre Moldova și România, ceea ce, de fapt, înseamnă nerecunoașterea Moldovei de către România și existența pretențiilor teritoriale la adresa ei;
  • existența comisiilor guvernamentale și parlamentare moldo-române comune;
  • instruirea tineretului și a cadrelor manageriale ale Moldovei în România;
  • acordarea unui milion de cetățeni moldoveni a cetățeniei române;
  • implementarea de către Ministerul Apărării al Republicii Moldova a standardele NATO, dezvoltarea cooperării cu această organizație, oferirea teritoriului țării pentru amplasarea unui contingent militar NATO, pregătind aderarea la alianță.

Nota ADEPT: Această declarație este cea mai elocventă mostră de "spălare a creierilor" cetățenilor din Transnistria. Nu e nevoie să descrii starea relațiilor moldo-române pentru a combate propaganda transnistreană, este suficient de a menționa că în ajunul alegerilor parlamentare din 5 aprilie 2009, comisarul pentru relații externe și politică de vecinătate, Benita Ferrero-Waldner, s-a văzut nevoită să transmită prin intermediul purtătorului de cuvânt a următorului mesaj "Comisia Europeană monitorizează atent situația cu privire la presupusele interdicții de acces în Republica Moldova a unor cetățeni români, semnalate după data de 26 martie… Comisia consideră că nu trebuie impuse nici-un fel de obstacole călătoriilor legitime ale cetățenilor români în Republica Moldova". Iată cum, de fapt, se "integrează" Republica Moldova cu România.

Analistul Vladimir Socor despre Declarație de la Barviha

Comentînd semnarea la Barviha a Declarației "trilaterale" – Medvedev, Voronin, Smirnov, analistul de la Gamestown Foundation, Vladimir Socor, constata că:

  • președintele Vladimir Voronin a semnat Declarația din considerente electorale pentru a putea beneficia de prezența pe posturile de televiziune rusești care domină spațiul mediatic din Republica Moldova, alături de președintele Medvedev și Patriarhul Kirill, care se bucură de cea mai mare încredere printre cetățenii moldoveni;
  • semnînd Declarația, Voronin a cedat mai mult decît a obținut, nimerind într-o capcană. Cedările se datorează faptului că alături de Voronin nu au fost, ex-consilierul său, Mark Tkaciuc, sau ministru Reintegrării, Vasile Șova. Se presupune că Ministerul de Externe nu a fost implicat în pregătirile legate de vizita șefului statului la Moscova;
  • consecințele semnării Declarației nu sînt ireparabile, însă ele au făcut pozițiile Republicii Moldova mult mai vulnerabile. Viitorului șef al statului îi va fi foarte dificil să repare situația creată;
  • semnarea Declarație de la Barviha semnifică renunțarea de către autoritățile moldovene la documentele semnate de Rusia la summit-ul OSCE de la Istanbul și revenirea la cercul vicios – Rusia nu-și retrage trupele fiindcă nu există soluția politică a conflictului, iar soluționarea conflictul nu va fi atinsă fiindcă nu se dorește retragerea trupelor. Declarația subminează pozițiile UE și a SUA în problema retragerii prezenței militare ruse din regiune;
  • acceptînd continuarea consultărilor în format "2+1", președintele Voronin a creat premise pentru ca principalele decizii în problema transnistreană să fie negociate și adoptate, de fapt, anume în acest format, pentru ca ulterior, ca un fapt împlinit, să fie prezentate în format "5+2" pentru a le da legitimitate;
  • a avut loc subminarea poziției Moldovei din perspectiva Tratatului FACE și aordurile de la Istanbul din 1999, conform căruia trupele străine nu pot staționa pe teritoriul unei țări fără acceptul acesteia. Mai mult, în cazul Moldovei, cerințele de la Istanbul se refereau la retragerea deplină și necondiționată a prezenței militare rusești. Semnarea Declarației de către președintele Voronin permite Rusiei și unui șir de state occidentale să argumenteze că Republica Moldova a renunțat la pozițiile legate de retragerea prezenței militare ruse;
  • Declarația de la Moscova poate ajuta Rusia să convingă Occidentul să ratifice Tratatul FACE. Staționarea trupelor rusești pe teritoriul Moldovei era unul dintre impedimentele majore în acest sens. Germania și alte state membre NATO deja examinează astfel de posibilități. În acest sens, Germania îndeamnă la re-interpretarea acordurilor din 1999 astfel încît trupele ruse de pacificatori să nu fie supuse cerințelor de retragere.

Consecințele imediate ale Declarației de la Barviha

  • Doar peste cîteva zile după semnarea Declarație de la Barviha liderul transnistrean Igor Smirnov a interzis accesul în regiune pentru ambasadorii SUA, a Republicii Cehia, care prezidează UE, și a reprezentantului special al UE în Moldova. Prin acest gest Smirnov a demonstrate foarte elocvent care este atitudinea sa față de formatul "5+2" după semnarea Declarației de la Barviha. Drept răspuns, președintele Voronin a refuzat să se întîlnească la 25 martie 2009 cu liderul transnistrean așa cum prevede Declarația în cauză. Federația Rusă și-a exprimat regretul pentru gestul președintelui Voronin;
  • Partidul Comuniștilor din Republica Moldova (PCRM) a promis să rezolve rapid problema, atunci cînd a preluat puterea în februarie 2001. După 8 ani de guvernarea problema transnistreană a rămas nesoluționată. Ba mai mult, PCRM a preluat puterea după ce la summit-ul OSCE de la Istambul din 1999 Federația Rusă și-a asumat angajamente care anulau un șir de cedări nejustificate ale Republicii Moldova în reglementarea transnistreană. După 8 ani de guvernare, încheiați cu semnarea declarației de na Barviha, președintele Vladimir Voronin a readus, de fapt, situația la etapa "cercului vicios" dinaintea summit-ului OSCE de la Istanbul – trupele rusești nu se retrag fiindcă nu este soluționat conflictul, iar conflictul nu se rezolvă fiindcă nici Rusia, nici regimul transnistrean pe care-l patronează, nu doresc retragerea trupelor rusești. Cel puțin, autoritățile moldovene nu vor mai putea invoca argumentele pe care le-au vehiculat în ultimii 4 ani de la tribunele Adunării Generale a ONU, OSCE, etc. Acesta este "prețul electoral" pe care liderul PCRM, în calitate de șef al statului, a decis să-l plătească pentru imagini și vorbe elogioase în mass-media rusească, dominantă în spațiul mediatic moldovenesc.
cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Consiliul European aprobă o declarație privind Parteneriatul Estic

La 20 martie 2009, Consiliul European de la Bruxelles a adoptat o declarație privind Parteneriatul Estic, care se conține în Concluziile Președinției în urma Consiliului European de la Bruxelles. Declarația scoate în evidență următoare:

  1. UE are un interes major în dezvoltarea unor relații mai strînse cu partenerii săi estici – Armenia, Azerbaidjan, Belarus, Georgia, Republica Moldova și Ucraina, prin acordarea perspectivei de asociere politică și integrare economică cu UE;
  2. Parteneriatul estic va fi guvernat de principiile implicării comune, al diferențierii și al condiționalității. Valorile precum democrația, statul de drept, respectarea drepturilor omului, precum și principiile economiei de piață, dezvoltării durabile și bunei guvernări vor sta la baza Parteneriatului Estic;
  3. Parteneriatul va acorda un suport financiar de 600 mln euro pînă în 2013; la sporirea acestei sume se va ține cont de resursele disponibile în baza cadrului financiar multianual, inclusiv de marjele adecvate;
  4. Semnarea unor noi acorduri de asociere cu UE, care ar include acorduri de liber schimb consolidate și globale, se va face cu acei parteneri care au înregistrat suficiente progrese în direcția respectării principiilor economiei de piață și a valorilor democratice și care sunt dispuși și capabili să respecte angajamentele prevăzute în acorduri;
  5. Parteneriatul estic va promova mobilitatea cetățenilor și va lua măsuri pentru o liberalizare deplină a regimului vizelor ca obiectiv pe termen lung pentru diferitele țări partenere, și de la caz la caz, cu condiția instituirii condițiilor pentru o mobilitate bine gestionată și sigură.
  6. Parteneriatul estic va contribui la consolidarea cooperării în domeniul securității energetice a tuturor participanților, în ceea ce privește tranzitul de energie și aprovizionarea cu energie pe termen lung.

Declarația nu menționează nimic despre acordarea unei perspective europene clare statelor participante.

Parteneriatul Estic urmează a fi lansat la 7 mai 2009, în cadrul unui summit organizat special cu această ocazie.

EUBAM face public raportul său de activitate pentru anul 2008

La 26 martie 2009, Misiunea de Asistență la Frontieră a Uniunii Europene (EUBAM) a făcut public raportul de activitate pentru anul 2008. Potrivit raportului, Curtea Europeană de Auditorilor care a examinat eficiența suportului UE în domeniul libertății, securității și justiției în Moldova, Ucraina și Belarus, a constatat că EUBAM a contribuit considerabil la edificarea capacității serviciilor de frontieră și vamale moldovenești și ucrainene.

Reuniunea Troicii COEST Uniunea Europeană – Republica Moldova (Grupul de lucru al Consiliului UE pentru Relații cu Europa de Est si Asia Centrală)

La 25 martie, la Bruxelles, delegația moldovenească în frunte cu Valeriu Ostalep, vice-ministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene a participat la Reuniunea Troicii COEST UE-RM. În timpul întrevederii, au fost abordate subiecte legate de: desfășurarea campaniei electorale pentru alegerile parlamentare din Republica Moldova; ultimele evoluții în procesul de soluționare a diferendului transnistrean, viitorul relațiilor UE-RM și negocierea noului acord moldo-comunitar.

În timpul vizitei, delegația moldovenească s-a întîlnit cu Hugues Mingarelli, Director adjunct al DG RELEX, Comisia Europeană și cu cercetătorii științifici – Michael Emerson, Cercetător Superior Științific, Centrul de Studii Politice Europene (CEPS – Center for European Policy Studies), și Antonio Missiroli, Director de Studii, Centrul pentru Politici Europene (EPC – European Policy Center). (potrivit comunicatului MAEIE)

MAEIE lansează Buletinul Informativ privind Parteneriatul de Mobilitate RM – UE

Pe 27 martie, Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene a lansat, în versiune electronică, primul număr al Buletinului Informativ cu privire la Parteneriatul de Mobilitate Republica Moldova – Uniunea Europeană.

Buletinul prezintă un scurt istoric al negocierilor pe marginea Planului de Mobilitate RM-UE, mecanismul de monitorizare a implementării, evoluțiile în implementarea Parteneriatului de Mobilitate și evenimentele preconizate pentru perioada imediat următoare.

În viitoarele ediții, buletinul va oferi informații despre implementarea proiectelor din cadrul Parteneriatului de Activitate orientate spre:

  1. Consolidarea relațiilor cu diaspora moldovenească;
  2. Promovarea returului și reintegrării migranților moldoveni;
  3. Consolidarea capacităților instituționale în domeniul gestionarii migrației;
  4. Investirea remitențelor;
  5. Gestionarea frontierei și securitatea documentelor;
  6. Asigurarea protecției sociale;
  7. Cooperarea în domeniul luptei contra migrației ilegale și a traficului de ființe umane.

(potrivit comunicatului MAEIE)

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

După ce în a doua jumătate a lunii ianuarie, România a încercat să restabilească într-un fel bunele relații cu Republica Moldova, către sfîrșitul lunii martie, relațiile moldo-românești iarăși trec printr-un moment de încordare. Aceasta survine după ce mai multor cetățeni români le-a fost refuzat accesul pe teritoriul Republicii Moldova, fără careva motive clare. Potrivit datelor Ministerului Afacerilor Externe a României aproximativ 300 de cetățeni români și moldoveni nu au fost lăsați să intre în Republica Moldova în perioada 27–29 martie 2009. Situația dată a trezit atît nemulțumirea autorităților românești, cît și îngrijorarea Comisiei Europene. În particular, ministrul român de externe Cristian Diaconescu a declarat într-o conferință de presă, că "restricțiile privind libera circulație a cetățenilor în spațiul european denotă lipsa unei reale angajări [a Republicii Moldova] în parcursul european, susținut energic de România, la Bruxelles"[1], în timp ce o notă a MAE român subliniază că "tratamentul aplicat cetățenilor români este inacceptabil și neconform cu statutul acestora de cetățeni europeni, cu normele Uniunii Europene la care Republica Moldova dorește să adere și cu drepturile fundamentale ale omului…"[2]

Într-o conferință de presă din 31 martie 2009, Zinaida Grecianîi, prim-ministrul Republicii Moldova, a negat orice abuz din partea autorităților moldovene, afirmînd că acțiunile serviciilor grăniceri și vamale moldovenești au fost perfect legale[3]. În același timp, prim-ministrul a declarat că motivele reținerii au fost legate de prevenirea unor presupuse acțiuni destabilizatoare organizate de către grupuri de cetățeni români în ajunul alegerilor parlamentare din Moldova.

Trebuie menționat faptul că, la 20 martie, 2009, MAEIE l-a convocat pe Filip Teodorescu, Ambasadorul României la Chișinău, pentru a-l informa despre posibilele acțiuni publice cu caracter electoral, organizate de grupuri de cetățeni români la Chișinău în perioada 27–28 martie. În timpul întrevederii, MAEIE l-a informat pe diplomatul român că autoritățile moldovenești "vor întreprinde toate măsurile ce se impun pentru neadmiterea unei astfel de situații, care ar periclita bunele relații între Republica Moldova și România"[4].

Republica Moldova – Rusia

În a doua jumătate a lunii martie, relațiile moldo-ruse au fost marcate de două evenimente. Cel mai remarcabil eveniment, este vizita președintelui Republicii Moldova, Vladimir Voronin la Moscova, unde a avut o întrevedere cu președintele Federației Ruse, Dmitri Medvedev și a semnat împreună cu omologul său rus și liderul transnistrean; Igor Smirnov o Declarație comună (vezi Capitolul PROBLEMA TRANSISTREANĂ). Cel de-al doilea eveniment, mai puțin remarcat, este vizita ministrului Economiei al Federației Ruse, Elvira Nabiullina la Chișinău. În timpul vizitei, ministrul rus a avut întrevederi cu președintele Republicii Moldova, Vladimir Voronin, și oficiali din cadrul Ministerului Economiei și Comerțului. În timpul întrevederilor au fost discutate subiecte legate de situația relațiilor comercial-economice dintre Republica Moldova și Federația Rusă și oportunitățile de intensificare și extindere a acestora. În particular, Vladimir Voronin a menționat despre posibilitatea livrării produselor agro-alimentare moldovenești pe piața rusă, inclusiv prin intermediul Portului Internațional de la Giurgiulesti. La rîndul său, Elvira Nabiullina a afirmat că agenții economici din Federația Rusa vor continua sa investească și să realizeze noi proiecte investiționale în Republica Moldova, în special în sectorul energetic și telecomunicații, în pofida crizei economice mondiale.(potrivit comunicatului MEC)

Notă ADEPT: Unii analiști consideră că vizita ministrului rus al Economiei se înscrie în lista vizitelor "electorale" ale oficialilor străini în favoarea PCRM. Cu toate aceste, nu este exclus faptul că, scopul vizitei ministrului rus al economiei a fost de a identifica oportunități de investiții în sectorul energetic și de telecomunicații local și/sau de a stabili condițiile de oferire Moldovei a unei asistențe financiare din partea Rusiei, în condițiile cînd repercusiunile crizei financiare și economice mondiale se vor face resimțite și la Chișinău.

Cooperarea multilaterală

Republica Moldova – Consiliul Europei

Decizii ale CEDO

La 31 martie 2009, Curtea Europeană a Drepturilor Omului (Curtea) s-a pronunțat în cauzele Hyde Park și alții c. Moldovei (nr. 1), (nr.2), (nr.3). În toate cele trei cauze, Curtea a constatat violarea libertății de întrunire și asociere și a dispus acordarea reclamanților sumei de 9 000 euro pentru toate cauzele, cu titlu de prejudiciu moral și suma totală de 3 000 euro cu titlu de costuri și cheltuieli. (Sursa: www.echr.coe.int, www.lhr.md)


1 www.mae.ro, 29.03.2009

2 www.mae.ro, 27.03.2009

3 Info-Prim Neo

4 www.mfa.md, 20.03.2009
cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Clasamente internaționale, deficite externe, curs de schimb…
Iurie Gotișan, 31 martie 2009

Recent grupul Economist Intelligence Unit, parte a cunoscutei reviste britanice The Economist, a publicat un raport privind vulnerabilitatea statelor lumii la consecințele crizei economice mondiale. Raportul plasează Republica Moldova, Ucraina și Bosnia-Herțegovina ca cele mai instabile țări din punct de vedere politic, respectiv acestea fiind în același timp foarte vulnerabile la tot ceea ce se întîmplă pe plan economic »»»


Parteneriatul Estic – oportunitate sau barieră pentru integrarea europeană a Moldovei?
Oleg Cristal, 31 martie 2009

În cadrul sesiunii Consiliului European din 20 martie 2009, șefii de stat și guvern ai Uniunii Europene (UE) au aprobat propunerea Comisiei Europene privind Parteneriatul Estic, o inițiativă polono-suedeză. Parteneriatul Estic este parte a Politicii Europene de Vecinătate (PEV) și implică, pe lângă statele-membre ale UE, șase țări din vecinătatea estică a comunității: Ucraina, R. Moldova, Belarus, Georgia, Azerbaidjan și Armenia »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect