ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an.VII, nr. 146, 19–31 octombrie 2009

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Relații externe

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1. Numiri. Demisii

Parlamentul a acceptat cererea de demisie a deputatului PL, Dorin Chirtoacă și a declarat mandatul vacant.

În locul deputaților Vladimir Filat, Marcel Răducan și Anatol Șalaru, în componența Biroului permanent au fost aleși:

  • Mihai Godea (PLDM);
  • Ion Hadîrcă (PL);
  • Alexandru Stoianoglo (PDM).

2. Acte legislative

Hotărîrea privind formarea Comisiei de anchetă pentru elucidarea cauzelor și consecințelor evenimentelor de după 5 aprilie 2009. Comisia va avea 9 membri, președinte al acesteia fiind ales deputatul PLDM Vitalie Nagaceschi. La lucrările Comisiei de anchetă, prin decizia acesteia, vor participa reprezentanți ai societății civile, experți și reprezentanți ai organizațiilor internaționale. Comisia va prezenta Parlamentului, în termen de 2 luni, un raport cu privire la rezultatele investigării evenimentelor de după 5 aprilie 2009.

Legea pentru modificarea legii despre statutul deputatului în Parlament. Conform modificărilor, deputații aleși în funcții de miniștri își vor putea continua în paralel activitatea parlamentară pe o perioadă de 6 luni. Astfel, pe o durată de jumătate de an a fost permisă cumularea funcțiilor de către 9 deputați: Vladimir Filat, Prim-ministru, Iurie Leancă, viceprim-ministru și ministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene, Valeriu Lazăr, viceprim-ministru, ministru al Economiei, Alexandru Tănase, ministru al Justiției, Marcel Răducan, ministru al Construcțiilor și Dezvoltării Regionale, Anatol Șalaru, ministru al Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, Leonid Bujor, ministru al Educației, Valentina Buliga, ministru al Muncii, Protecției Sociale și Familiei și Vladimir Hotineanu, ministru al Sănătății. Deputații fracțiunii PCRM au indicat asupra incompatibilității funcției de deputat cu cea de ministru și a încălcării principiului separării puterilor în stat, declarînd că vor contesta modificările.

Legea pentru modificarea și completarea Legii cu privire la procedura de alegere a Președintelui Republicii Moldova. Modificările prevăd, între altele, că:

  • alegerile președintelui se pot desfășura cu participarea unui singur candidat;
  • procedura de alegere trebuie începută în termen de două luni (nu se stabilește un termen limită);
  • la ședința specială a Parlamentului pentru alegerea președintelui trebuie să participe 3/5 (61) din deputați;
  • pe parcursul unui an Parlamentul poate fi dizolvat doar o singură dată, dizolvarea repetată este posibilă la expirarea a 365 de zile din momentul ultimei dizolvări.

3. Declarații

Declarația cu privire la starea justiției și acțiunile necesare pentru îmbunătățirea ei

Parlamentul constată cu îngrijorare că justiția în Republica Moldova este grav afectată de corupție și prezintă simptoame serioase de angajare politică, situație generată de mai multe cauze:

  • cadru normativ insuficient, care a permis promovarea în funcțiile de conducere a instanțelor judecătorești și în funcția de judecător pe alte criterii decît cele admise într-o societate democratică, bazată pe drept;
  • eliminarea, în anii 2002–2003, din justiție pe criterii politice a unui număr considerabil de judecători onești și calificați și promovării în funcțiile vacante a unor persoane obediente guvernării;
  • neglijarea sau aplicarea selectivă de către Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a legislației care reglementează răspunderea judecătorilor;
  • lipsa de reacție din partea CSM și a organelor procuraturii la acțiunile, pe alocuri criminale, ale judecătorilor;
  • lipsa de reacție și de rezistență din partea corpului judecătoresc la acțiunile de intimidare și de presiune politică din partea exponenților guvernării;
  • lipsa de transparență în actul de justiție și în activitatea Consiliului Superior al Magistraturii, în special în ceea ce privește selectarea, numirea, promovarea, sancționarea judecătorilor;
  • insuficiența pregătirii inițiale și pregătirii continue a judecătorilor;
  • asigurarea materială inadecvată a judecătorilor etc.

Activitatea necorespunzătoare a instanțelor a condus la pierderea totală a încrederii societății în actul de justiție și a compromis grav imaginea Republicii Moldova în ochii comunității internaționale. Întru remedierea cît mai rapidă a situației, se propun mai multe acțiuni, inclusiv:

  • reformarea și optimizarea sistemului judecătoresc;
  • reformarea atribuțiilor CSM;
  • impunerea transparenței totale a actului de justiție și a activității CSM;
  • elaborarea unor programe performante de pregătire inițială și de pregătire continuă a judecătorilor;
  • responsabilizarea judecătorilor pentru hotărîrile adoptate;
  • asigurarea materială adecvată a judecătorilor;
  • examinarea de către CSM a corespunderii funcției deținute a celor care cu certitudine nu mai îndeplinesc exigențele caracteristice unui judecător într-un stat democratic și bazat pe drept.
cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

1. Hotărîri

Hotărîrea privind alocarea mijloacelor financiare. Conform hotărîrii, 20 mln de lei vor fi alocați din fondul de rezervă pentru reparația clădirilor Președinției și Parlamentului. Inițial în acest scop erau solicitate în jur de 80 mln de lei, după o revizuire a cheltuielilor suma a fost redusă considerabil. Cu această ocazie Prim-ministrul Vladimir Filat a informat că pînă în prezent pentru renovarea celor două edificii au fost cheltuiți 130 mln de lei, donați de SA "Moldtelecom" și SA "Banca de Economii". Finalizarea reparației edificiilor Președinției și Parlamentului este prognozată pentru luna ianuarie și, respectiv, martie anul viitor.

Hotărîrea privind unele măsuri de executare a Legii pentru modificarea Legii cu privire la Guvern. În legătură cu aprobarea noii structuri a administrației publice centrale, crearea, reorganizarea sau schimbarea denumirii unor ministere și autorități administrative centrale, se transferă competențele unor autorități ale administrației publice centrale:

  • Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor – competențele ce țin de domeniul transporturilor și cele ce țin de domeniul infrastructurii drumurilor, exercitate anterior de Agenția Transporturi și, respectiv, de Ministerul Construcțiilor și Dezvoltării Teritoriului;
  • Ministerului Tineretului și Sportului – competențele ce țin de domeniul tineretului și cele ce țin de dezvoltarea culturii fizice și sportului, exercitate anterior de Ministerul Educației și Tineretului și, respectiv, de Agenția Sportului;
  • Ministerului Culturii și Agenției Turismului – competențele ce țin de domeniul culturii, artelor, editării, poligrafiei, comerțului cu carte, cinematografiei și, respectiv, cele ce țin de domeniul turismului, exercitate anterior de Ministerul Culturii și Turismului;
  • Ministerului Construcțiilor și Dezvoltării Regionale – competențele ce țin de dezvoltarea regională, exercitate anterior de Ministerul Administrației Publice Locale;
  • Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare – competențele exercitate anterior de Agenția Agroindustrială "Moldova-Vin";
  • Ministerului Muncii, Protecției Sociale și Familiei – competențele ce țin de domeniile dezvoltării resurselor umane, demografiei, muncii, politicii salariale și migrației forței de muncă, precum și cele ce țin de recepționarea și distribuirea ajutoarelor umanitare, exercitate anterior de Ministerul Economiei și Comerțului și, respectiv, de Agenția Rezerve Materiale, Achiziții Publice și Ajutoare Umanitare;
  • Ministerului Finanțelor – competențele ce țin de achizițiile publice, exercitate anterior de Agenția Rezerve Materiale, Achiziții Publice și Ajutoare Umanitare;
  • Cancelariei de Stat – competențele ce țin de domeniul reintegrării statului și cele ce țin de relațiile Guvernului cu autoritățile administrației publice locale, exercitate anterior de Ministerul Reintegrării și, respectiv, de Ministerul Administrației Publice Locale;
  • Serviciul Vamal se transferă în subordinea Ministerului Finanțelor;
  • Camera de Licențiere se transferă în subordinea Ministerului Economiei;
  • Agenția "Apele Moldovei" se transferă în subordinea Ministerului Mediului;
  • Serviciul Stare Civilă se transferă în subordinea Ministerului Justiției;
  • Ministerul Justiției va exercita atribuțiile de fondator al Întreprinderii de Stat "Camera Înregistrării de Stat".

2. Ședințe. Decizii

Implicarea sectorului asociativ

Guvernul propune societății civile elaborarea în comun a unui mecanism de implicare în elaborarea, monitorizarea și evaluarea politicilor publice. Un proiect de regulament cu privire la procedurile de desfășurare a consultărilor publice a fost propus sectorului asociativ în cadrul unei întruniri a Prim-ministrului Vladimir Filat și reprezentanții diferitor organizații neguvernamentale. Prim-ministrul a anunțat că Guvernul vine cu inițiaiva privind crearea pe lîngă Executiv a unui consiliu ce va instituționaliza colaborarea între autoritățile centrale și sectorul asociativ, care să facă expertiza proiectelor de acte normative și legislative și să poată lansa propuneri de îmbunătățire a cadrului legal. Reprezentanții societății civile au salutat inițiativa lansată de executiv, dar au solicitat și întreprinderea unor acțiuni ce ar îmbunătăți condițiile de înregistrare și activitate ale asociațiilor obștești.

Ședința Colegiului CCCEC

Prim-ministrul a participat la ședința Colegiului Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției (CCCEC, în cadrul căruia au fost discutate aspecte privind evaluarea riscurilor de corupție, suportul metodologic acordat autorităților publice centrale în domeniul dat, precum și executarea Planului de implementare a Strategiei de prevenire și combatere a fenomenului spălării de bani și al finanțării terorismului. În alocuțiunea sa, Prim-ministrul a menționat că noul Guvern a monitorizat activitatea subdiviziunilor Guvernului și s-a decis a păstra CCCEC ca parte a structurii Guvernului, pentru a lupta cu corupția și crima organizată. Vladimir Filat a spus că are mai multe întrebări privind unele situații ce țin de activitatea Centrului referitor la importul de mărfuri, majorări ilegale de tarife, spălarea banilor, activitatea firmelor fantomă, monopolul la importul de carne și pește etc.

Ședința Comisiei extraordinare antiepidemice republicane

În cadrul ședinței a fost prezentată o informație amplă privind situația la momentul actual și măsurile întreprinse în scopul prevenirii răspîndirii virusului A(H1N1). Potrivit datelor prezentate, pînă la data de 30 octombrie curent, în Republica Moldova au fost investigate 132 cazuri suspecte la gripa pandemică, 19 dintre acestea au fost confirmate prin teste de laborator, inclusiv un caz deces. Este elaborat și implementat Planul de acțiuni privind măsurile de prevenție, combatere și intervenție în gripa pandemică, aprobat de Ministerul Sănătății în coordonare cu Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, precum și Planul de comunicare în gripa pandemică. Este pus în aplicare și un plan de îmbunătățire a condițiilor de igienă în instituțiile de educație și învățămînt. Prim-ministrul a solicitat să se asigure măsurile de protecție în special pentru persoanele din grupul de risc (grăniceri, vameși, polițiști, medici), precum și să fie organizată o amplă campanie de informare privind măsurile de protecție împotriva virusului gripal A(H1N1).

Întrevedere cu reprezentanții sindicatelor din diferite ramuri

În cadrul întîlnirii cu reprezentanții sindicatelor a fost discutată situația asigurării salariaților cu foi de odihnă și tratament pentru anul 2009, care s-a complicat din cauza nealocării de la buget a 62 mln. lei. Reprezentanții sindicatelor au lansat și propunerea de a revizui cota beneficiarului de foaie de tratament. Premierul a declarat că Guvernul va examina posibilitatea de a aloca resursele financiare solicitate și a dat indicații în acest sens ministrului Finanțelor. Pe de altă parte, Primul-ministru a spus că Guvernul dorește constituirea parteneriatului durabil cu sindicatele și dialog pentru depășirea problemelor.

Planul de eliminare a constrîngerilor asupra mediului de afaceri

Ministerul Economiei a elaborat Planul de eliminare a constrîngerilor asupra mediului de afaceri, care a fost expus dezbaterilor în ședința Grupului de lucru pentru reglementarea activității de întreprinzător. Planul respectiv a fost conceput și elaborat drept urmare a unei analize minuțioase a multitudinii de constrîngeri și probleme cu care se confruntă mediul de afaceri. Au fost elaborate propuneri privind îmbunătățirea mediului de afaceri în 15 domenii, inclusiv: construcțiile, inițierea afacerii, licențierea, siguranța produselor alimentare, reglementarea de stat a prețurilor, transporturile etc. Planul enunță modificări legislative și normative pentru: – eliminarea dublării controalelor în construcții; – revizuirea listei genurilor de activitate licențiate; eliminarea din legislație a obligativității obținerii "mărcii comerciale de stat"; – liberalizarea în domeniul exportului metalelor feroase și neferoase; – reducerea cotei TVA etc. Acțiunile prevăzute în plan sînt preconizate pentru sfîrșitul anului 2009 – anul 2010, după ce va fi adoptat de Guvern.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

1. Decrete

Prin decret prezidențial a fost aprobată noua componență a Consiliului Suprem de Securitate (CSS). Consiliul va fi condus de Președintele țării, Comandant Suprem al Forțelor Armate. Membri ai CSS sînt: Vladimir Filat, prim-ministru; Serafim Urechean, prim-vicepreședinte al Parlamentului; Marian Lupu, deputat; Iurie Leancă, viceprim-ministru, ministru al afacerilor externe și integrării europene; Veaceslav Negruța, ministru al finanțelor; Victor Catan, ministru al afacerilor interne; Vitalie Marinuța, ministru al apărării; Gheorghe Mihai, director al Serviciului de Informații și Securitate; Valeriu Zubco, procuror General.

Distincția Ordinul de Onoare a fost acordată:

  • lui Nicolay Iliev, Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Bulgaria în Republica Moldova, cu ocazia încheierii mandatului său în Republica Moldova.
  • lui Cesare De Montis, șeful Delegației Comisiei Europene în Republica Moldova, în legătură cu încheierea mandatului în țara noastră.

Distincția "Ordinul Republicii" este conferită lui Aurelian Silvestru, director al Liceului de Creativitate și Inventică "Prometeu-Prim" din municipiul Chișinău, cu ocazia aniversării a 60 de ani de la naștere.

2. Ședințe. Declarații

Ședința Consiliul Suprem de Securitate (CSS)

La prima ședință în noua sa componență, CSS a discutat problema contracarării și prevenirii infracțiunilor cu caracter terorist, cu referire directă la explozia din 14 octombrie 2009 din centrul Chișinăului. Membrii Consiliului au audiat rapoartele directorului Serviciului de Informații și Securitate, a ministrului Afacerilor Interne și a Procurorului General, privitor la dinamica investigațiilor în cazul anchetei penale inițiate. Au fost formulate un șir de recomandări la adresa structurilor competente în vederea contracarării și prevenirii infracțiunilor cu caracter terorist:

  • Guvernului i-a fost recomandată revizuirea și perfecționarea cadrului normativ ce vizează desfășurarea acțiunilor de masă și procesele de asigurare a securității acestora;
  • Procuratura Generală urmează să urgenteze investigarea multilaterală a cauzelor penale inițiate în cadrul anchetei;
  • Ministerul Afacerilor Interne va investiga complet și complex circumstanțele penale, asigurînd relevarea tuturor factorilor care au condus la comiterea acestora;
  • Serviciul pentru Informații și Securitate urmează să asigure suportul informațional și operativ adecvat în vederea prevenirii unor infracțiuni similare cu caracter terorist.

Totodată, CSS a recomandat inițierea unor măsuri profilactice suplimentare în prevenirea infracțiunilor cu caracter terorist, precum și revizuirea modalităților prin care este asigurată securitatea cetățenilor în condițiile desfășurării acțiunilor de masă.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Sectorul real

    Politici structurale – "carul pare să o i-a din loc"…

    Ministerul Economiei a elaborat Planul de eliminare a constrîngerilor asupra mediului de afaceri, care a fost expus dezbaterilor unei ședințe a Grupului de lucru pentru reglementarea activității de întrerprinzător. Planul a fost conceput și elaborat, de către experții Ministerului Economiei, drept urmare a unei analize minuțioase a multitudinii de constrîngeri și probleme cu care se confruntă mediul de afaceri autohton. Respectiv, au fost reglementate un șir de propuneri concrete privind îmbunătățirea mediului de afaceri în 15 domenii precum ar fi: construcțiile, inițierea afacerii, licențierea, siguranța produselor alimentare, reglementarea de stat a prețurilor, transporturile etc.

    În plan sînt indicate și schimbările legislative ce se impun a fi efectuate întru eliminarea dublării controalelor în construcții iar în domeniul licențierii a fost propusă să fie revizuită lista genurilor de activitate licențiate. La exportul de vinuri îmbuteliate a fost recomandată eliminarea din legislație a așa-numitului act permisiv obligatoriu cum este "marca comercială de stat". De asemenea a fost propusă liberalizarea în domeniul exportului metalelor feroase și neferoase. În domeniul fiscal este propusă reducerea cotei TVA, precum și optimizarea procedurilor de restituire a TVA la export. Acțiunile prevăzute în plan sînt preconizate pentru sfîrșitul anului 2009- anul 2010. Planul de eliminare a constrîngerilor asupra mediului de afaceri va fi prezentat Guvernului în perioada imediat următoare.

2. Sectorul agricol

    Cenușăreasa economiei naționale…

    Fără îndoială că seceta din acest an și efectele crizei economice au influențat negativ producția agricolă, sector care în primăvara era speranța economiei în acest an de recesiune. Recesiune care la rîndul a influențat negativ cererea de produse agricole atît pe intern, cît și în exterior. Practic, în egală măsură au fost afectate ambele ramuri, adică fitotehnia și zootehnia . Totuși, dacă producția din fitotehnie la toți indicatorii a fost negativă, apoi cea din zootehnie, în particular producția de carne, industria cărnii care a avut o creștere de cca 14% și cea de producerea a laptelui de cca 1%, au fost principalele sectoare care au temperat într-un fel recesiunea din agricultura, dar care tot în minus a fost pentru aceasta perioadă (peste -10%).

    Actuala guvernare și-a reiterat suportul masiv pentru susținerea producătorilor agricoli, însă prea puține masuri "revoluționare" am găsit în actualul program de guvernare pentru sectorul agro-industrial[1]. Principalele obiective ale acestuia cum ar fi asigurarea securității alimentare a țării, armonizarea sistemului național de standarde sau eficientizarea sistemului de subvenționare a agriculturii în mare parte figurau și pe agenda de lucru a vechiului guvern.

    Bineînțeles, sînt stipulate acțiuni care merită atenția ca de exemplu eliminarea barierelor interne (specificat a tuturor barierelor) la exportul produselor agricole; sau susținerea accesului producătorilor agricoli la proiectele investiționale finanțate din fondurile europene, prin asigurarea de la bugetul de stat a sumelor necesare cofinanțării asta e de fapt una din acțiuni care merită atenția; extinderea accesului la servicii de irigare (se cunoaște deja că Fondul Provocările Mileniului va acorda asistenta financiară nerambursabilă de peste 100 milioane USD pentru reabilitarea unor sisteme centrale de irigare); sau liberalizarea și dezvoltarea pieței funciare (cu toate că nu este de fapt specificat in program daca li se vor permite si străinilor sa cumpere terenuri agricole).

    Deocamdată este cam dificil să spunem că avem suficiente capacități intelectuale, financiare, manageriale la nivel de stat pentru impulsionarea și promovarea unei restructurări rapide a sectorului agricol. Agricultura noastră deja, mai bine de un deceniu, este într-o perioadă de agonie. Aceasta demonstrează că statul, cel puțin pînă acum, nu a avut o viziune clară asupra faptului cum ar trebui să arate agricultura peste 15–20 ani. Acesta nu trebuie să intervină cu indicații și control asupra recoltelor așa cum o a făcut-o pînă acum. Trebuie să aibă alte genuri și formele de intervenție.

    Acesta ar trebui să se preocupe de dezvoltarea infrastructurii de care are nevoie agricultura – irigația, toate obiectivele pentru stocare, depozitare, prelucrare, comercializare, accesul la informații, stimularea cooperării producătorilor agricoli, pentru a putea colecta volume mai mari de producție, pentru a comercializa, exporta producția sa în mod independent. În plus, Guvernul ar trebui să se gîndească la dezvoltarea sistemului de compensare a riscurilor în agricultură.

3. Comerțul extern

    Exporturile au înregistrat cel mai jos nivel de pînă acum…

    Exporturile pentru primele 9 luni au intrat în statistică cu un minus de cca 37%. Este de fapt cel mai jos nivel de pînă acum pe fondul instalării recesiunii în țările din Europa, principalii noștri parteneri comerciali (exporturile moldovenești sînt orientate în măsură de peste 52% către țările Europei Centrale și de Vest). Acel ritm de creștere a exporturilor care a fost prognozat pentru anul curent de 19–20%, a fost unul foarte optimist. Și probabil ca valoarea exporturilor pentru 2009–2010 va stagna la un nivel de 1,6–1,7 miliarde USD. Fără îndoială că reducerea cererii și a ofertei, atît interne, cît și externe, pentru export și a creditării comerțului exterior, neachitările reciproce pentru loturile de marfă livrate au influențat la rîndul căderea exporturilor.

    Probabil că autoritățile ar trebui să se gîndească asupra structurii și diversificării exporturilor. Datele statistice arată că ponderea cea mai mare în exporturile moldovenești o dețin textilele si articolele din acestea, peste 20%. Mai mult, o buna parte din textile sînt materiale prelucrate și nu produse gata, care în terminologia economică acestea se mai numesc produse în lohn. Finalmente, ponderea mare a mărfurilor livrate în lohn în total exporturi relevă calitatea proastă a exporturilor moldovenești.

    În plus, o parte importanta la export o mai au produsele alimentare, vinurile și divinurile. Deci mărfuri cu o valoare adăugata scăzută. Dar asta este realitatea pînă la urmă și nu poate fi altfel cînd structura economiei așa a fost gîndită. Spre exemplu, în sectorul agricol este antrenată cca 40% din forța de muncă economic activă, pe cînd ponderea agriculturii la formarea PIB variază între 18–20%. Mai mult, rentabilitatea în agricultură este mai mult dependentă de condițiile climaterice decît de politicile statului în acest sector.

    Probabil că managerii locali prea puțin investesc pe segmentul de marketing și promovare a mărfurilor, ceea ce este foarte important. Spre exemplu, în România marea majoritate a companiilor alocă pentru promovarea produselor între 5–10% din cifra de afaceri, la noi însă, potrivit unor sondaje pentru aceste măsuri este repartizat între 1–3% max. din cifra de afaceri, asta pe de o parte. Pe de altă parte, dacă întreprinderile moldovenești și pe viitor nu se vor preocupa de creșterea productivității și calității (sarcină care cade direct în activitatea managerilor de întreprinderi și mai puțin în cea a structurilor de stat), ele se vor confrunta cu probleme serioase.

    Creșterea productivității și calității trebuie sa fie una dintre prioritățile strategice ale Moldovei în perioada imediat următoare pentru ca atunci cînd se va merge la negocieri cu Occidentul cu privire la acordarea unui sistem comercial mai avantajos decît cel existent, oficialii de la Chișinău vor trebui să aibă exemple concrete. Deoarece, incompatibilitatea standardelor de calitate, de certificare, standardizare și conformitate cu cele din țările UE, sînt bariere ce îngreunează mai mult sau mai puțin pătrunderea mărfurilor moldovenești pe piețele din Occident.


1 Programul de Activitate a Guvernului "Integrare Europeană: Libertate, Democrație, Bunăstare", www.gov.md cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

1. Integrare europeană

Vizita delegației Comisiei Europene la Chișinău

În perioada 21–23 octombrie, o delegație a Comisiei Europene, condusă de șeful Direcției pentru Europa de Est, Caucaz și Asia Centrală a Comisiei Europene, dl Gunnar Wiegand a efectuat o vizită de lucru la Chișinău. În timpul vizitei, delegația Comisiei Europene a participat la prima reuniune de consultări cu Guvernul Republicii Moldova asupra viitorului Acord de Asociere și la reuniunea a X-a a Comitetului de Cooperare Republica Moldova – Uniunea Europeană. Totodată, delegația Comisiei Europene a avut întrevederi cu ministrul Justiției, Alexandru Tănase, vice viceprim-ministrul Reintegrării Victor Osipov, cu experți în domeniul drepturilor omului etc.

În timpul discuțiilor cu Alexandru Tănăse, Gunnar Wiegand a salutat crearea Comisiei parlamentare pentru investigarea evenimentelor din 7 aprilie și a venit cu propunerea de a trimite la Chișinău experți europeni care să participe la lucrările comisiei. Gunnar Wiegand a mai declarat că pentru o integrare mai rapidă în Uniunea Europeană, Moldova trebuie să accelereze reformarea sistemului judiciar.

În cadrul discuțiilor cu Victor Osipov, Gunnar Wiegand a exprimat disponibilitatea Comisiei Europene de a spori asistența acordată pentru promovarea măsurilor de întărire a încrederii dintre cele două maluri ale Nistrului, prin oferirea unui grant în valoare de cca. 2 milioane de Euro pentru proiecte în sfera economică. Potrivit reprezentantului CE, schimbarea și modernizarea realităților cotidiene în viața socială și economică va face Republica Moldova mai atractivă pentru populație, inclusiv și pentru cea din regiunea transnistreană.

Consultările privind Acordul de Asociere dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană

Pe 21 octombrie a avut loc prima rundă de consultări tehnice privind viitorul acord de asociere între Republica Moldova și Uniunea Europeană. În timpul consultărilor a fost discutată structura acordului, procedura negocierii, componența echipelor de negociatori. De asemenea, a fost stabilit calendarul negocierilor, convenindu-se că la 12 ianuarie 2010 să fie organizată prima rundă oficială de negocieri. Potrivit dlui Iurie Leancă, Viceprim-ministru, Ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene, la 12 ianuarie, vor fi abordate probleme politice și de securitate care constituie primul din cele trei subiecte de bază ale viitorului acord. Celelalte subiecte – semnarea unui acord de liber schimb și liberalizarea regimului de vize cu UE, vor fi abordate ulterior. Potrivit ministrului, este imposibil de stabilit un termen concret de semnare a acordului, însă apropierea acestuia va depinde de promptitudinea și implicarea tuturor instituțiilor statului în procesul de aproximare legislativă cu Uniunea Europeană. La rîndul său Gunnar Wiegand a confirmat că semnarea acordului nu se va produce curînd, deoarece negocierea unui acord bun necesită timp, însă Uniunea Europeană este dispusă să acorde tot sprijinul necesar Republicii Moldova.

Notă ADEPT: În pofida deschiderii UE față de Moldova, la moment, proiectul acordului propus de Bruxelles nu oferă o perspectivă europeană Moldovei. Acesta nu depășește cadrul stabilit de noul Acord aprofundat pe care îl negociază în prezent Ucraina cu UE.

Reuniunea a X-a a Comitetului de Cooperare Republica Moldova – Uniunea Europeană

Cea de-a X-a reuniune a Comitetului de Cooperare Republica Moldova-Uniunea Europeană a fost prezidată de Natalia Gherman, Viceministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene și Gunnar Wiegand, Șeful Direcției pentru Europa de Est, Caucaz și Asia Centrală a Comisiei Europene. În cadrul ședinței au fost examinate rezultatele implementării din ultimul an al Planului de Acțiuni UE-RM și s-a convenit asupra procedurii de inițiere a negocierilor privind liberalizarea regimului de vize și crearea unei zone de liber schimb cuprinzător și aprofundat, precum și asupra listei de subiecte pentru misiunile UE de evaluare a aspectelor economice și celor ce țin de regimul de vize. De asemenea, au fost discutate posibilitățile pentru Moldova de a atrage finanțe europene pentru dezvoltare, în special pentru construcția și reparația drumurilor, precum și pentru dezvoltarea infrastructurii. (potrivit comunicatului MAEIE)

2. Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

În pofida crizei guvernamentale de la București, relațiile moldo-române cunosc un adevărat reviriment nu doar la nivel declarativ, ci și la cel al acțiunilor concrete. Astfel, după mai mult de un an de la tergiversarea semnării Convenției privind micul trafic la frontieră, pe 19 octombrie, au fost inițiate negocierile dintre delegațiile ministerelor afacerilor externe moldovenesc și român asupra textului Convenției, iar la 20 octombrie, Convenția a fost parafată, urmînd a fi semnată în noiembrie de către premierii moldovean și cel român, în timpul vizitei prim-ministrului Filat la București. Convenția va permite cetățenilor moldoveni ce locuiesc la o distanță de 50 km de frontiera moldo-română să se poată deplasa pe teritoriul României la aceeași distanță în baza unui permis de mic trafic, eliberat gratuit pentru o perioadă de 1 an. Ulterior acesta va putea fi prelungit în funcție de comportamentul posesorului. De asemenea, delegațiile au discutat despre deschiderea a două consulate ale României la Cahul și Bălți și a consulatului Moldovei la Iași.

Un alt lucru ce merită a fi menționat este adoptarea de către Camera Deputaților a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.36/2009 pentru modificarea Legii cetățeniei prin care este simplificată modalitatea de redobîndire a cetățeniei romane pentru cei care au pierdut-o din motive neimputabile lor sau le-a fost ridicată fără acceptul lor.

Republica Moldova-Rusia

La 29 octombrie ministrul apărării Vitalie Marinuță a avut o întrevedere cu atașatul militar al Federatiei Ruse în Moldova, generalul-maior Leonid Azarin. În urma întrevederii, Vitalie Marinuță a declarat disponibilitatea Moldovei de a colabora cu Rusia în domeniul asigurării securității și creșterii nivelului de calificare a militarilor.

Republica Moldova – Ucraina

La sfîrșitul lunii octombrie, președintele Parlamentului, președintele interimar Mihai Ghimpu, a avut o întrevedere cu ambasadorul Ucrainei la Chișinău, Serghei Pirojkov, în timpul căreia a discutat despre posibilitățile de intensificare a relațiilor moldo-ucrainene și dezvoltarea unor parteneriate economice durabile. Părțile au convenit că drept prim pas pentru realizarea acestui obiectiv este intensificarea dialogului interparlamentar prin formarea în viitorul apropiat al unui grup interparlamentar de prietenie Republica Moldova – Ucraina.

Republica Moldova – China

Ambasadorul Chinei la Chișinău, Longzhuang Shi, a confirmat în timpul unei întrevederi cu prim-ministrul Vlad Filat, disponibilitatea Chinei de a acorda Moldovei creditul în valoare de 1 mld dolari SUA pentru realizarea de proiecte de infrastructură. Condițiile de acordare a acestui credit vor fi negociate în viitorul apropiat. Totodată, ambasadorul chinez s-a pronunțat pentru aprofundarea dialogului bilateral, precizînd că China a acordat deja Republicii Moldova ajutoare în valoare a de 5 mil. yuani sub formă de rechizite de birou pentru Parlament și Președinție, precum și ajutoare pentru susținerea reformelor în Armata Națională.

Republica Moldova – Polonia

Pe 21 octombrie, în timpul unei întrevederi cu președintele Parlamentului, președintele interimar Mihai Ghimpu, Ambasadorul Poloniei în Moldova, Krzysztof Suprowicz a declarat disponibilitatea Poloniei de a acorda Moldovei un lot de tehnică de calcul pentru dotarea Parlamentului, precum și a două credite: unul pentru acoperirea deficitului bugetar și al doilea pentru dezvoltarea infrastructurii. Ambasadorul polonez a exprimat sprijinul țării sale pentru realizarea aspirațiilor europene ale Moldovei și a reformelor democratice interne.

Republica Moldova – SUA

Pe 29 octombrie, prim-ministrul moldovean Vlad Filat și ambasadorul SUA la Chișinău, Asif Chaudhry au semnat un acord ce prevede extinderea suportului continuu al Guvernului SUA pentru reformele democratice și supremația legii în Republica Moldova. Acordul prevede extinderea perioadei de implementare a componentei din cadrul Programului Preliminar de Țară al Corporației Provocările Mileniului ce ține de reforma Serviciului Vamal. În special este vorba de conectarea Serviciului Vamal la sistemul electronic european pentru controlul transportului internațional de mărfuri. Bugetul acestei componente este aproximativ de 1.5 mln dolari SUA. Ambasadorul Asif J. Chaudhry a precizat că Guvernul SUA va continua să susțină Republica Moldova pe calea reformelor democratice.

3. Cooperare multilaterală

Republica Moldova – Consiliul Europei

Reuniunea patrulaterală între Consiliul Europei și Uniunea Europeană

Pe 27 octombrie, la Luxemburg s-a desfășurat cea de-a 29-a reuniune patrulaterală între Consiliul Europei și Uniunea Europeană, la care au fost abordate mai multe subiecte, inclusiv și ultimele evoluții din Republica Moldova. Participanții la reuniune au căzut de acord că Republica Moldova face progrese în implementarea reformelor, însă au menționat că sunt încă necesare eforturi concentrate în domeniul supremației legii, drepturilor omului, inclusiv dreptul la exprimare și în domeniul libertății presei. Participanții au consimțit să susțină Moldova în acest sens, prin implementarea Pachetului Democrația, inițiat de Consiliul Europei în cooperare cu Comisia Europeană.

Decizii CEDO

În perioada dată, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a pronunțat hotărîrile sale în următoarele cauze: Valeriu și Nicolae Roșca c. Moldovei, Matei și Tutunaru c. Moldovei. În prima cauză Curtea a constatat violarea dreptului de a nu fi supus torturii, iar în cea de-a doua – încălcarea dreptului la un proces echitabil. Suma totală a despăgubirilor în cele 2 cauze este de 36556 euro.

Republica Moldova – OCEMN

În perioada 20–22 octombrie o delegație a Republici Moldova condusă de ministrul de stat Victor Bodiu a participat la lucrările Reuniunii Comitetului Înalților Funcționari ai Organizației Cooperării Economice la Marea Neagră (OCEMN) și a Reuniunii Consiliului Miniștrilor Afacerilor Externe (CMAE) ai OCEMN.


e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect