ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an.VII, nr. 147, 1–15 noiembrie 2009

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1. Numiri. Demisii

La 10 noiembrie 2009 Parlamentul s-a întrunit în ședință specială pentru alegerea Președintelui Republicii Moldova. La ședință au participat majoritatea deputaților, inclusiv de la PCRM, însă ulterior, fracțiunea comuniștilor a boicotat procedura de alegere. Astfel, unicul candidat înregistrat, Marian Lupu, a acumulat doar 53 de voturi acordate de deputații majorității parlamentare (AIE). Conform legislației, urmează să se organizeze alegeri repetate, care trebuie să aibă loc în cel mult 30 de zile de la ultimele alegeri ordinare, însă Parlamentul nu a stabilit o dată concretă la care se vor desfășura alegerile repetate.

În funcția de Guvernator al Băncii Naționale a Moldovei a fost numit Dorin Drăguțanu, care, pînă la numire a fost angajat în Departamentul Audit al companiei PricewaterHouseCoopers Serbia.

Parlamentul a aprobat componența delegațiilor în forurile parlamentare internaționale, care vor fi conduse, după cum urmează:

  • la Uniunea Interparlamentară – deputatul Liliana Palihovici (PLDM);
  • la Adunarea Parlamentară a Cooperării Economice la Marea Neagră – deputatul Igor Dodon (PCRM);
  • la Adunarea Parlamentară a GUAM – deputatul Mihai Șleahtițchi (PLDM);
  • la Adunarea Parlamentară a Francofoniei – deputatul Valentin Guznac (PCRM);
  • la Adunarea Parlamentară a OSCE – deputatul Vasili Șova (PCRM);
  • la Adunarea Parlamentară a Atlanticului de Nord – deputatul Veaceslav Untilă (AMN)
  • la Adunarea Inițiativei Central-Europene – Iurie Muntean (PCRM)
  • la Adunarea Uniunii Europei Occidentale – Oleg Reidman (PCRM).

Componența delegațiilor parlamentare la APCE și CSI nu au fost confirmate.

2. Acte legislative

Legea pentru modificarea Legii privind partidele politice. S-a dispus suspendarea aplicării prevederilor privind finanțarea partidelor politice din bugetul de stat, conform cărora, pentru partidele cu reprezentarea parlamentară și în organele APL urmau să se aloce 0,2% din veniturile prevăzute în bugetul de stat pentru anul respectiv.

Notă ADEPT: Decizia a fost motivată de criza financiară cu care se confruntă Republica Moldova, însă anterior respectivele prevederi au fost salutate de opoziția parlamentară, de organismele internaționale și experți în domeniu. Conform opiniilor generale, finanțarea bugetară a partidelor contribuie la combaterea corupției politice, la sporirea încrederii societății și la perfecționarea managementului formațiunilor politice, asigurarea transparenței activității acestora.

3. Control parlamentar. Declarații

Raportul Curții de Conturi

Raportul asupra modului de gestionare a resurselor financiare publice din exercițiul bugetar 2008 a fost prezentat în plenul Parlamentului de către Președintele Curții de Conturi, care a informat deputații despre anumite aspecte îngrijorătoare, cum ar fi:

  • activitatea insuficientă a organelor de administrare fiscală (Serviciul fiscal de stat);
  • neajunsuri în procesul de restituire a TVA;
  • activitatea unor firme-fantomă care au prejudiciat bugetul de stat de sume considerabile (circa 900 milioane lei);
  • nereguli și disfuncționalități la organizarea și desfășurarea procedurilor de achiziții publice;
  • nereguli în gestionarea patrimoniului public.

Mai mulți deputați s-au declarat nemulțumiți de calitatea raportului, declarînd că acesta a abordat superficial situația din domeniul gestionării finanțelor publice și a întreprinderilor de stat, nu a evaluat legalitatea și corectitudinea privatizării unor importante întreprinderi de stat ș.a.

Apelul Comisiei speciale

Comisia specială pentru elucidarea cauzelor și consecințelor evenimentelor de după 5 aprilie 2009 a făcut apel către toți cei care dispun de informații veridice privind evenimentele ce au avut loc în aprilie 2009, să le transmită pentru examinare pînă la data de 27 noiembrie curent. Activitatea comisiei se va axa pe acumularea de informații, analiză și întocmirea raportului privind rezultatele investigării, la lucrările ei vor fi cooptați experți din partea organizațiilor nonguvernamentale și ai organismelor internaționale. În cadrul anchetei ar putea fi audiați și unii lideri politici, cum ar fi Vladimir Filat, Vladimir Voronin, Mihai Ghimpu, Dorin Chirtoacă etc.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

1. Numiri. Demisii

Guvernul a hotărît eliberarea din funcții a unor viceminiștri și conducători de instituții centrale, care activau încă din cabinetul anterior. Executivul a decis și eliberarea din funcții a șefilor oficiilor teritoriale ale Ministerului Administrației Publice Locale, în legătură cu lichidarea respectivului minister.

Numiri în funcții de viceminiștri:

  • Oleg Efrim (avocat parlamentar) – viceministru al Justiției;
  • Iurie Cheptănaru (șeful Direcției afacerilor interne în UTA Gagauzia) – viceministru al Afacerilor Interne;
  • Octavian Grama (antreprenor, membru al PLDM) -viceministru al sănătății;
  • Roman Cazan (ex-vicedirector al Aparatului Guvernului) – viceministru de stat;
  • Sergiu Sainciuc (ex-viceministru al economiei) – viceministru al muncii, protecției sociale și familiei;
  • Boris Gherasim (antreprenor) – viceministru al transporturilor și infrastructurii drumurilor;
  • Anatolie Zolotcov – viceministru al construcțiilor și dezvoltării regionale;
  • Octavian Calmîc – viceministru al economiei;
  • Natalia Gherman – este reconfirmată în funcția de viceministru al afacerilor externe și integrării europene;

Numirea unor conducători de instituții centrale:

  • Viorel Chetraru (angajat al MAI) este numit director al Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției;
  • Elena Beleacova (antreprenoare, membru a PDM) este numită director general al Biroului Relații Interetnice;
  • Gheorghe Vdovîi (antreprenor, membru AMN) este numit director general al Agenției "Moldsilva";
  • Vasile Pîntea (ex-deputat AMN) este numit director general al Agentiei Rezerve Materiale.

Executivul a aprobat și componența nominală a Consiliului de Administrație al Casei Naționale de Asigurări Sociale (CNAS), în funcția de Președinte al CNAS acestei structuri rămînînd Maria Bortă.

2. Hotărîri

Hotărîrea privind aprobarea componenței Comisiei guvernamentale pentru integrare europeană. Președinte ale Comisiei va fi Primul ministru, iar vicepreședinte – Iurie Leancă, ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene, Comisia urmînd să se înntrunească cel puțin o dată pe lună sau mai des, după necesitate.

Hotărîrea cu privire la organizarea audienței cetățenilor. Conform deciziei, Primul-ministru va primi cetățenii în a treia zi de luni a lunii curente, iar vice-prim-miniștrii fără portofolii – în prima și a doua zi a lunii curente, iar ministrul de stat – în a patra zi de luni a lunii curente. Miniștrii și alți conducători vor primi în audiență în prima și a treia zi de luni a lunii curente. Informația despre rezultatele examinării petițiilor și primirii în audiență vor fi prezentate anual Guvernului.

Notă ADEPT: În programul de activitate al Guvernului Filat, la capitolul "Reformarea procesului decizional" există prevederi exprese despre "dezvoltarea și implementarea sistemelor de circulație a documentelor și actelor normative, inclusiv prin introducerea sistemelor de înregistrare, distribuire și monitorizare electronică a documentelor … îmbunătățirea procesului de gestionare a petițiilor". Hotărîrea recent aprobată nu instituie proceduri și mecanisme noi, perfecționate, păstrînd practic aceleași reglementări în domeniu, aprobate încă în 2001 (HG Nr.461 din 15.06.2001).

Hotărîrea pentru aprobarea proiectului de lege privind reformarea sistemului judecătoresc (lichidarea instanțelor judecătorești specializate). Se propune ca toate cauzele judiciare să examinate în exclusivitate de instanțele de drept comun, judecătoriile specializate (economică și militară) urmînd a fi lichidate.

Notă ADEPT: programul de activitate al Guvernului Filat prevede lichidarea instanțelor economice cu preluarea competentelor acestora de către instanțele de drept comun cu specializarea pe colegii/secțiuni după caz. Anterior, Ministrul Justiției a argumentat necesitatea lichidării acestor instanțe prin eficiența lor redusă, pierderea mai multor dosare la CEDO și nivelul mare al corupției în cadrul acestor instanțe.

Hotărîrea cu privire la achiziționarea medicamentelor antivirale și a dispozitivelor medicale. Din motive de maximă urgență, ca urmare a situației epidemiologice privind gripa pandemică A (H1N1) în țările vecine cu Republica Moldova și pentru prevenirea răspîndirii acesteia, a fost acceptată propunerea Ministerului Sănătății privind achiziționarea de urgență dintr-o singură sursă, a medicamentelor antivirale și a dispozitivelor medicale pentru asigurarea necesităților sistemului de sănătate în prevenirea răspîndirii și tratamentul gripei pandemice A (H1N1) în sumă de pînă la 31,2 mil.lei (din mijloacele fondului de profilaxie). Cele 200 mii doze de Oseltamivir (preparat antiviral) costă circa 18 milioane de lei, mijloacele de protecție și dezinfectații – 12 mln lei, iar cheltuielile de transport și depozitare sînt estimate la circa un milion de lei.

Notă ADEPT: Deși hotărîrea Guvernului operează cu noțiunea "în condiții de maximă transparență", la momentul deciziei de alocare a banilor nu au fost făcute publice detalii despre ofertele existente, procedura de achiziție, agentul economic de la care au fost procurate preparatele și calitatea acestora etc.

Hotărîri pentru aprobarea regulamentelor și statelor de personal ale unor structuri. Au fost aprobate regulamentele privind organizarea și funcționarea, structura și efectivul-limită ale:

  • Cancelariei de stat;
  • Ministerului Construcțiilor și Dezvoltării Regionale;
  • Ministerului Educației.
  • Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare;
  • Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor;
  • Ministerului Muncii, Protecției Sociale și Familiei
  • Ministerului Sănătății;
  • Ministerului Culturii.

Hotărîrea privind lichidarea unei întreprinderi de stat. În legătură cu hotărîrea CEDO privind încălcarea dreptului de proprietate prin revizuirea privatizării Hotelului "Dacia", Executivul a decis dizolvarea Întreprinderii de Stat "Hotelul Dacia", cu derularea procedurii de lichidare.

Hotărîrea cu privire la Asociația Curativ-Sanatorială și de Recuperare. Conform Hotărîrii, Asociația și întreprinderile subordonate se transmit din administrarea Ministerului Sănătății în administrarea Cancelariei de Stat.

Hotărîre privind alocarea mijloacelor financiare. Circa 1,2 mln de lei au fost alocate pentru compensații persoanelor care au fost supuse represiunilor politice. Banii vor fi alocați consiliilor raionale Cahul și Florești și comitetului executiv al Găgăuziei pentru executarea deciziilor instanțelor de judecată privind recuperarea averii persoanelor reabilitate,

3. Ședințe. Decizii

Ședința Comisiei extraordinare antiepidemice

La ședință au fost discutate evoluțiile legate de virusul gripal A(H1N1) și s-a accentuat asupra necesității continuării informării corecte a populației, asigurării populației cu necesarul de medicamente, vaccinării persoanelor din grupurile de risc, asigurării prezenței medicilor în punctele de trecere a frontierei etc. Prim-ministrul a cerut să se efectueze un control strict asupra activității farmaciilor pentru a nu admite majorarea nejustificată a prețurilor la medicamente.

Ședințe ale Comitetului interministerial de planificare strategică

Prim-ministrul Vladimir Filat a prezidat două ședințe, în cadrul cărora s-au pus în discuție prevederi ale Planului de Stabilizare și Recuperare Economică a Republicii Moldova pentru anii 2009–2011; aspecte ce țin de Acordul negociat cu Misiunea FMI, în partea referitoare la majorarea accizelor la automobilele de lux, țigarete și băuturi alcoolice tari; costul poliței de asigurare medicală obligatorie, în privința căreia s-a decis creșterea etapizată, în anul 2010 majorarea constituind doar 0,1%. De asemenea, s-a decis a propune: majorarea cotei impozitului pe venit din cîștigurile obținute de la jocurile de noroc, pînă la 18%; dublarea taxei pentru eliberarea licenței în domeniul jocurilor de noroc; asigurarea fluxului adecvat și constant al mijloacelor în Fondul rutier și perfecționarea sistemului de finanțare a lucrărilor rutiere. Prim-ministrul a cerut și urgentarea lucrului în vederea operării de rectificări la Legea bugetului de stat pentru anul curent, precum și asupra proiectului Legii bugetului de stat pentru anul viitor.

Întrunirea reprezentanților serviciilor de presă

Vladimir Filat a participat la întrunirea reprezentanților serviciilor de presă din ministerele și serviciile Guvernului, în cadrul căreia a accentuat necesitatea elaborării unei Strategii de comunicare a Guvernului, care ar permite promovarea unui mesaj comun în societate. Conform Primului-ministru, acțiunile pe care le întreprinde Guvernul sînt prea importante "pentru a informa cetățenii despre ele sporadic și pe alocuri chiar neprofesionist". Filat i-a îndemnat pe reprezentanții serviciilor de presă să nu uite de faptul că trebuie să abordeze problemele responsabil, deoarece mesajele pe care ei le promovează fac imaginea Guvernului în general și i-a chemat pe cei prezenți să învețe în permanență pentru a fi buni specialiști în domeniul comunicării.

Prevenirea și combaterea traficului de ființe umane

Prim-ministrul a prezidat ședința Comitetului național pentru combaterea traficului de ființe umane, în cadrul căreia au prezentat rapoarte ministrul Afacerilor Interne, ministrul Muncii, Protecției Sociale și Familiei, ministrul Educației și Procurorul General. Conform informației prezentate, în primele 10 luni ale anului 2009, au fost înregistrate în total pe țară 452 de infracțiuni ce se referă la categoria respectivă, dintre care: trafic de ființe umane – 172 (cu 14% mai puțin comparativ cu perioada analogică a anului trecut); trafic de copii – 36 (-7%); scoatere ilegală a copiilor din țară 18 (+63%), proxenetism – 130 (-3%); organizarea migrației ilegale – 96 (-5%). În aceeași perioadă, au fost trimise în judecată pentru examinare în fond 266 de cauze penale, dintre care: 88 cauze penale cu privire la infracțiunea de trafic de ființe umane; 19 cu privire la infracțiunea de trafic de copii; 10 cauze privind scoaterea ilegală a copiilor din țară, 97 cu privire la infracțiunea de proxenetism; 52 cu privire la infracțiunea de organizare a migrației ilegale. În alocuțiunea sa, Prim-ministrul Vladimir Filat a menționat că prevenirea și combaterea traficului de ființe umane este o prioritate a noului Guvern al Republicii Moldova, iar "abordările și politicile greșite promovate pînă în prezent au plasat Republica Moldova în postura de țară de origine a traficului". Premierul a solicitat să fie făcută o analiză amplă privind impedimentele în executarea Planului de prevenire șai combatere a traficului de ființe umane și a cerut organelor abilitate să sporească nivelul de eficiență în combaterea fenomenului.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

1. Decrete

Prin decret prezidențial:

  • a fost conferit gradul de clasificare consilier juridic de stat de rangul I domnului Valeriu Zubco, Procuror General.
  • gradul special de general-maior al Serviciului de Informații și Securitate a fost conferit lui Gheorghe Mihai, director al Serviciului de Informații și Securitate.

Iurie Richicinschi este numit în funcția de șef al Serviciului Consiliului Suprem de Securitate al Aparatului Președintelui Republicii Moldova și secretar al Consiliului Suprem de Securitate.

Ordinul "Gloria Muncii" este conferit lui Veaceslav Didâc, director executiv adjunct al Institutului Național al Justiției.

"Ordinul de Onoare" a fost conferit lui Krzysztof Suprowicz, Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Polonia în Republica Moldova.

Ordinul "Gloria Muncii" a fost conferit lui Mihail Formuzal, Guvernatorul Găgăuziei.

Președintele Republicii Moldova a emis decretul privind constituirea Comisiei naționale pentru implementarea Planului Individual de Acțiuni al Parteneriatului RM-NATO, care va fi condusă de ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene. Împreună cu membri ai Guvernului și alți demnitari, în componența Comisie au intrat și exponenți ai societății civile: Viorel Cibotaru, director al Centrului de informare și documentare NATO și Igor Munteanu, director executiv al IDIS "Viitorul".

La propunerea Guvernului, Președintele Republicii Moldova a emis cîteva decrete privind rechemarea din funcții a unor ambasadori ai Republicii Moldova:

  • Sergiu Stati – Ambasador în Republica Turcia;
  • Victor Postolachi – Ambasador în Republica Austria și în Republica Slovacă, Reprezentant Permanent al Republicii Moldova pe lîngă OSCE și de Reprezentant pe lîngă ONU de la Viena;
  • Larisa Miculeț – Ambasador în Statul Israel și în Republica Cipru;
  • Valentin Mejinschi – Ambasador în Republica Polonia;
  • Victor Gaiciuc – Ambasador în Regatul Belgiei, în Marele Ducat de Luxemburg și în Regatul Țărilor de Jos, precum și din cea de Reprezentant al Republicii Moldova la NATO;
  • Mihail Camerzan – Ambasador în Republica Portugheză și în Regatul Maroc.
cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Prețurile și inflația

    S-ar putea ca pentru întreg anul 2009 să avem deflație…

    Datele BNS arată că indicele prețurilor de consum (IPC) în octombrie 2009 față de septembrie 2009 a constituit 101,5 %, iar față de octombrie 2008 – 98,4% (informativ: în octombrie 2008 față de septembrie 2008 IPC a marcat 100,8% și față de octombrie 2007 – 109,8%). De la începutul anului prețurile s-au micșorat cu 1,4%. Creșterea prețurilor medii de consum cu 1,5% a fost determinată de creșterea prețurilor la produsele alimentare – cu 3%, nealimentare – cu 0,7% și a tarifelor pentru prestarea serviciilor populației – cu 0,8%.

    La serviciile prestate populației în perioada de raport a fost înregistrată o majorare a tarifelor la: aprovizionarea cu apă potabilă și serviciile de canalizare – cu 6,3%, transportarea pasagerilor cu transportul urban auto și electric – cu 17,2%, serviciile poștale prestate populației – cu 17,7% etc. În această perioadă au scăzut tarifele la serviciile pentru aprovizionarea populației cu gaze naturale prin rețelele centralizate – cu 3,6% și altele cea ce au compensat majorarea tarifelor sus menționate. În rezultat tarifele la serviciile comunal-locative au scăzut cu 0,3%.

2. Sistemul bancar

    Banca centrală intervine pe piața monetară…

    Banca Națională a decis să revină la operațiunile de punere a lichidităților monetare în sistemul bancar prin operațiuni de piață deschisă, în scopul impulsionării activității de creditare a economiei naționale de către bănci. Lichiditățile vor fi acordate băncilor prin tranzacții REPO de cumpărare a valorilor mobiliare de stat, la rata de bază a Băncii Naționale, care actualmente constituie 5% anual. Operațiunile menționate vor fi efectuate permanent, prin licitații desfășurate săptămânal, conform unui grafic stabilit. La licitații pot participa toate băncile comerciale ce întrunesc condițiile determinate de Banca Națională a Moldovei prin Regulamentul cu privire la operațiunile de piață deschisă ale Băncii Naționale a Moldovei cu valori mobiliare de stat.

    Graficul privind operațiunile de politică monetară pentru perioada noiembrie 2009 – decembrie 2010 este deja plasat pe pagina electronică a Băncii Naționale. La necesitate, acesta va fi completat cu alte tipuri de operațiuni de piață deschisă, în funcție de evoluțiile indicatorilor monetari și macroeconomici. Livrările de lichidități vor încuraja băncile comerciale să crediteze economia națională la rate mai joase, determinate de costul redus al resurselor creditoare obținute de la Banca Națională.

3. Comerțul extern

    Uniunea Europeană absoarbe însă 53% din exporturile moldovenești…

    După ce timp de aproape 2 ani de zile România a fost principala piață de desfacere a produselor moldovenești, actualmente avem o răsturnare de clasament, dacă vreți, de cîteva luni, pe locul întîi în topul celor mai importante destinații ale mărfurilor moldovenești la export se află piața rusă, România trecînd pe locul doi. Această tendință nu înseamnă o reorientare a structurii generale a exporturilor moldovenești. Pînă la urmă, țările Uniunii Europene își mențin poziția de cea mai mare piață de desfacere a produselor din Republica Moldova, cu o cotă de peste 53% din totalul exporturilor moldovenești în primele nouă luni ale anului. Totuși, statistic, exporturile sînt în scădere atât în Occident, cît și pe piețele din Est cu 23% și, respectiv, 28%.

    Explicația acestor evoluții sau involuții…

    Să spunem că în această repoziționare de clasament ar exista niște premise legate de criza economică ar fi cred ceva banal, cu toate că nu este exclus că și criza ar fi influențat cumva pozițiile, însă asta într-o foarte mică măsură. Pierderea pozițiilor pe piața română este prețul pe care îl plătim acum pentru regimul de vize care a existat pentru cetățenii români, fapt care a afectat semnificativ schimburile comerciale între cele două țări. Livrările de mărfuri din Republica Moldova pe piața românească au scăzut în nouă luni cu peste 30%, iar ponderea în total exporturi de la cca 22% la 20%. Deci, deocamdată cantitativ nu se poate estima, dar procentual se vede limpede.

    Riscuri ca Moscova să revină la practica embargourilor…

    Totuși, întîietatea deținută de Federația Rusă nu este atît de consistentă și macazul se poate schimba oricînd. Dacă e să comparăm valoarea exporturilor moldovenești spre Rusia (188 milioane USD) și România (de cca 179 milioane dolari), atunci putem spune ca diferența nu este atît de mare, de 9 milioane. Eventualele embargouri impuse de Rusia, fie ca să-și protejeze piața sau producătorii interni, fie asta mai mult pe substrat politic, indiferent de asta, exporturile moldovenești oricînd își pot schimba direcția. În tot cazul, piața rusească oricum va rămîne și pe viitor o piață importantă, deoarece o perioadă lungă de timp atît ca structură, dar și cantitativ, produsele moldovenești au fost orientate spre Est, în particular spre Rusia. Probabil că și consumatorul rus a fost obișnuit cu mai multe produse moldovenești. Dar, ca tendință, exporturile moldovenești deja din 2006–2007 sînt sigur orientate spre Occident și acesta este un factor pozitiv pentru că reduce riscul dependenței economice, mai ales pe timp de criză.

4. Sectorul agricol

    Agricultura continuă să fie subvenționată…

    Ministerul Finanțelor a propus Guvernului o rectificare bugetară prin suplimentarea fondului pentru subvenționarea producătorilor agricoli cu 210 milioane de lei, pînă la peste jumătate de miliard de lei. Banii vor fi utilizați pentru restituirea taxei pe valoarea adăugată. Potrivit modificărilor la Legea bugetului de stat pentru anul 2009, fondul pentru subvenționarea producătorilor agricoli va constitui după majorare cca 564 milioane lei.

    Pe de altă parte, fondul de susținere a înființării plantațiilor viticole va vi redus de la suma de 87 milioane lei la 50,5 milioane lei. Pentru anul 2010 fondul de subvenționare va fi același ca în 2009 – de 313,5 mln. lei. Au fost determinate trei domenii prioritare de subvenționare: 1 – de majorare a produsului pe valoare adăugata în sectorul vegetal prin crearea plantațiilor pomicole și viticole, în special cu sisteme de irigare, 2 – de stimulare a sectorului legumiculturii pe teren protejat, de asemenea, cu sisteme de irigare, 3 – de asigurare a agricultorilor cu tehnici agricole și de irigare.

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

Deblocarea procesului de negocieri – scop irealizabil în ultimii trei ani și jumătate

La 6 noiembrie 2009, la Viena a avut loc o reuniune în format "5+2" privind reglementarea transnistreană. Potrivit Agenției INFOTAG delegația moldovenească a fost reprezentată de viceprim-ministrul Reintegrării, Victor Osipov, și de colaboratorul acestuia, Ion Stăvilă; Transnistria – de șeful diplomației de la Tiraspol, Vladimir Yastrebceak; Rusia – de ambasadorul cu misiuni speciale al MAE rus, Valerii Nesterușkin; Ucraina – de reprezentantul permanent al Președintelui ucrainean în reglementarea transnistreană, Yurii Krîjanovski, SUA – de înaltul oficial al Departamentului de Stat, Dan Rastel; UE – de Reprezentantul Special, Kalman Mizsei; OSCE – de Șeful misiunii din Moldova – Philip Remler. Scopul întîlnirii a fost de a încerca deblocarea negocierilor și desfășurarea lor în format "5+2".

Potrivit viceprim-ministrul Reintegrării, Victor Osipov, o eventuală reluare a negocierilor este precedată de un dialog referitor "dezvoltarea cooperării sociale a părților în domeniul infrastructurii, ocrotirii mediului, medicinii și comerțului". La moment, sarcina principală a Chișinăului "este să soluționeze pe cît posibil complexitatea problemelor cu care se confruntă populația din stînga Nistrului". De asemenea, Osipov a declarat că "Moldova va examina propunerea Tiraspolului, susținută de Moscova, privind introducerea regimului permanent de întrevederi între reprezentanții Moldovei și Transnistriei în formatul 1+1".

Cu toate acestea, reprezentantul Transnistriei la dialog, Vladimir Yastrebceak, a ținut să menționeze că așteptările Chișinăului de reluare rapidă a negocierilor sînt neîntemeiate. Potrivit lui, abordarea problemei reluării negocierilor ar trebuie să aibă loc:

  • prin prisma Declarației de la Barviha din 18 martie 2009, care menționează desfășurarea dialogului în regim "2+1" (Chișinău+Tiraspol+Moscova) și confirmarea faptului că Chișinăul nu va mai insista asupra retragerii prezenței militare ruse din Transnistria;
  • eliminarea de către Chișinău a barierelor pentru exportul transnistrean, adică a obligativității perfectării documentelor vamale de către autoritățile moldovene.

Plus la cele menționate, Tiraspolul va insista în continuare asupra semnării de către Republica Moldova a unui acord de prietenie și colaborare ca între două state suverane și independente.

Conflictul constituțional din Transnistria

Ca urmare a dezbaterilor din Sovietul Suprem al Transnistriei, din 18 noiembrie 2009, și respingerea intenției de organizare pe 24 ianuarie 2010 a proiectului de constituție, elaborat de administrația lui Igor Smirnov, serviciul de presă al acestuia din urmă a dat publicității o declarație în care se menționează că:

  • în aprilie 2009 un grup de deputați transnistreni au lansat inițiativa de modificare a constituției astfel încît să aibă loc trecere de la regimul prezidențial la cel parlamentar;
  • însă, pentru realizare sarcinilor ce pornesc de la rezultatele referendumului din septembrie 2006 privind asigurarea independenței Transnistriei și alipirea ulterioară a acesteia la Rusia, e necesară consolidarea regimului prezidențial;
  • pe lîngă administrația prezidențială a fost constituită o comisie specială cu participarea reprezentanților diferitelor ramuri ale puterii centrale și locale, care a activat în perioada 7 mai – 16 octombrie, care a avut drept scop compilarea unei variante de constituție (de alternativă modificărilor propuse de Sovietul suprem);
  • reprezentanții Sovietului suprem au ignorat jumătate de ședințele comisiei speciale, care a acumulat peste 80 de propuneri de amendare a proiectului administrației prezidențiale;
  • la 26 octombrie Sovietului suprem i-a fost înaintat un proiect de lege pentru desfășurarea unui referendum în vederea adoptării proiectul constituției prezidențiale,
  • proiectul a fost examinat de Sovietul suprem la18 noiembrie de o manieră emoțională și denigratoare la adresa administrației și autorilor documentului, demonstrînd o atitudine preconcepută și neconstructivă față de o chestiune atît de importantă;
  • organizațiile obștești și un șir de partide politice au decis încă la 16 noiembrie să nu participe la dezbaterile din Sovietul suprem, despre care se știa că vor degrada într-un show politic. În acest context, exprimînd mulțumiri susținătorilor, administrația prezidențială continuă să insiste că Transnistria are nevoie de o constituție nouă, cu un sistem echilibrat de "checks and balances", care ar asigura o armonizare maximală cu prevederile Constituției Federației Ruse.

Astfel, declarația menționată lasă să se înțeleagă că în eventualitatea refuzului Sovietul suprem de a adopta proiectul administrației lui Smirnov, aceasta va iniția procedura colectării a 15 mii de semnături în vederea organizării referendumului. În acest context, trebuie menționat faptul că imediat după dezbaterile din Sovietul suprem din 18 noiembrie la care a fost adoptată decizia de a crea o comisie de conciliere în privința definitivării proiectului constituției, Smirnov a acuzat majoritatea parlamentară a partidului "Obnovlenie" de "uzurpare a puterii legislative" din regiunea transnistreană. În replică, unul din "părinții fondatori" ai regimului separatist de la Tiraspol, fost președinte al Sovietului suprem și partener fidel al lui Igor Smirnov, Grigorii Maracuță, l-a acuzat la rîndul său pe Smirnov de "uzurpare a puterii" (din punct de vedere al prevederilor Constituții Republicii Moldovenești ambii au dreptate). Smirnov și-a argumentat punctul de vedere, invocînd pericolul la adresa statalității transnistrene ca urmare a "monopolizării luării deciziilor de către legislativ, în care poate accede orice partid (se are în vedere "Obnovlenie", finanțat de "prietenii" republicii"". Din aceste considerente doar un legislativ bicameral, așa cum prevede proiectul constituției prezidențiale, ar putea reduce pericolul "dictatura puterii legislative", nici vorbă de "instaurarea unei dictaturi a lui Smirnov". În plus, Smirnov a făcut dezvăluiri referitoare la finanțare din exterior a forțelor politice transnistrene (la fel ca și Vladimir Voronin în cazul evenimentelor din 7 aprilie în Republica Moldova), potrivit cărora de peste hotare, inclusiv din Republica Moldova, ar fi fost alocate peste două milioane de euro pentru fortificarea partidelor transnistrene. De asemenea, Smirnov a negat că suportul financiar direct din partea Rusiei pentru Fondul de pensii al Transnistriei s-ar datora "colaborării" dintre partidul "Obnovlenie" a ex-speaker-ului, Evghenii Șevciuc, și partidul de guvernămînt din Rusia "Edinnaya Rossia".

Suportul financiar din partea Rusiei pentru Transnistria

La începutul lunii noiembrie Federația Rusă a oferit Transnistriei o nouă tranșă în valoare de $2,3 milioane pentru suplimentarea Fondului de Pensie. Ajutorul Rusiei suplimentează pensia media din regiunea transnistreană cu aproximativ $15. Acest suport a fost negociat de Sovietul Suprem al Transnistriei și este privit ca o manifestare de neîncredere față de administrația lui Smirnov care anterior a făcut abuz de susținerea financiară a Rusiei. Potrivit datelor statistice aproximativ 1/3 din populația Transnistriei este alcătuită din pensionari a căror pensie media este de aproximativ $60. Ajutorul financiar al Rusiei este cardinal pentru supraviețuirea Transnistriei, producția industrială a căreia a scăzut în 2009 cu aproximativ 40% față de anul 2008, constituind cele 10 luni ale anului curent aproximativ $570 milioane. Cel mai mult a căzut industria metalurgică și producerea materialelor de construcție – cu peste 2/3; industria alimentară aproximativ 1/5.

cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

1. Integrare europeană

Parlamentul a avizat mandatul MAEIE pentru începerea negocierii noului acord politic cu UE

Comisia parlamentară pentru politică externă și integrare europeană a avizat la începutul lunii noiembrie mandatul Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene pentru începerea negocierilor cu UE asupra noului acord politic bilateral. Într-un interviu agenției NewsIn, președintele Comisiei, Igor Corman, a declarat că autoritățile de la Chișinău își doresc un acord care să conțină perspective clare de aderare la UE. Potrivit lui Igor Corman, acest lucru va depinde în egală măsură de evoluțiile din interiorul UE, cît și de evoluțiile interne din Republica Moldova. Echipa de negociatori din partea Moldovei va fi condusă de ministrul de externe, Iurie Leancă și compusă din miniștrii adjuncți ai ministerelor implicate. Viitorul acord va fi structurat în patru blocuri-părți: blocul politic și de securitate, justiția și afacerile interne, blocul economic și blocul sectorial. Igor Corman a mai specificat că este puțin probabil că Republica Moldova va fi cuplată cu Ucraina în procesul de aderare la UE, principiul diferențierii fiind declarat de Ue drept unul de bază în relațiile cu vecinii săi estici.

2. Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

În perioada 13–14 noiembrie, prim-ministrul Vlad Filat a întreprins o vizită de lucru la București unde a avut întrevederi cu președintele României, Traian Băsescu, prim-ministrul român în exercițiu, Emil Boc, președintele Senatului, Mihai Geoană și președintele Camerei Deputaților, Roberta Anastase, cu oameni de afaceri români. La București, Vlad Filat a semnat trei acorduri bilaterale moldo-române: Acordul privind micul trafic la frontieră, Acordul cu privire la punctele de trecere a frontierei de stat dintre Moldova și România și un protocol de amendare a Acordului privind promovarea și protejarea reciprocă a investițiilor, semnat la București pe 14 august 1992.

În timpul întrevederilor sale cu oficialitățile române, prim-ministrul Vlad Filat a primit asigurări că și după alegerile prezidențiale din România, România va fi un susținător al aspirațiilor europene a Moldovei, iar relațiile României cu Republica Moldova vor deveni prioritare.

În aceeași perioadă, președintele României, Traian Băsescu a semnat Decretele privind înființarea consulatelor României la Bălți și Cahul, iar guvernul României a stabilit numele consulilor generali ai României la Bălți (Dumitru-Nicanor Teculescu) și Cahul (Gențiana Șerbu), urmînd în scurt timp să desemneze și ambasadorul României la Chișinău. Activitatea consulatelor va începe cel tîrziu în ianuarie 2010.

Republica Moldova – Ucraina

Pe 3 noiembrie, Secretara Consiliului Suprem de Securitate și Apărare al Ucrainei, Raisa Bogatyreva s-a aflat într-o vizită de lucru la Chișinău, unde s-a întîlnit cu mai multe oficialități. Această vizită poate fi considerată drept un prim pas în restabilirea relațiilor moldo-ucrainene și soluționarea multiplelor probleme care au trenat de-a lungul ultimilor ani. În timpul întrevederilor cu oficialitățile de la Chișinău, părțile au abordat mai multe subiecte sensibile: delimitarea frontierei moldo-ucrainene, rezolvarea problemelor de proprietate, semnarea acordului de colaborare pentru asigurarea drepturilor minorităților, regimul de circulație pe teritoriul Ucrainei pentru cetățenii moldoveni. Ultimul subiect este unul foarte sensibil pentru cetățenii moldoveni, după ce în urma unei decizii a guvernului ucrainean, Moldova a fost inclusă în lista statelor cu risc "migraționist", iar cetățenilor moldoveni li s-a impus condiția de a deține asupra lor suma de 1100 de euro pentru a intra în Ucraina. Ulterior, la cererea lui Vlad Filat, acestă decizie a fost temporar sistată. Iurie Leancă, Vice-prim-ministru, ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene, a declarat că noul Guvern de la Chișinău tratează Ucraina ca pe un partener de importanță strategică și este dispus să abordeze problemele bilaterale cu pragmatism și eficiență. La rîndul ei, Raisa Bogatyreva a apreciat noua viziune a autorităților moldovenești privind relațiile cu Ucraina și a menționat că în dependență de evoluția dialogului politic privind soluționarea problemelor pe care le înaintează Kievul, Ucraina va decide anularea definitivă a restricției pentru circulația cetățenilor moldoveni pe teritoriul ucrainean. Totodată, ambii oficiali au declarat despre intenția Ucrainei și Moldovei de reanimare a blocului GUAM.

3. Cooperare multilaterală

Republica Moldova – ICE

Pe13 noiembrie, la București a avut loc Reuniunea șefilor de guverne ai Inițiativei Central Europene (ICE), cu participarea prim-miniștrilor din cele 18 state-membre ICE. În timpul reuniunii prim-ministrul Republicii Moldovei, Vlad Filat a făcut o alocțiune, în care a prezentat prioritățile noului program de activitate a guvernului moldovean, a pledat pentru o susținere continuă a statelor ICE care încă nu sunt membre ale UE, în realizarea aspirațiilor lor europene și și-a exprimat susținerea pentru consolidarea continuă a relațiilor între ICE și UE. La finalul reuniunii, participanții au adoptat raportul anului al Secretarului general al ICE pentru anul 2009 și Planul de Acțiuni a ICE pentru anii 2010–2012.

Republica Moldova – NATO

În perioada 2–4 noiembrie, o delegație a Adunării Parlamentare a NATO (NATO PA), condus de Marc Angel (Luxemburg), Raportor special cu privire la Moldova al Comisiei pentru Dimensiunea Civilă a Securității, a vizitat Republica Moldova. Parlamentarii NATO s-au întâlnit cu oficiali guvernamentali, parlamentari, cadre universitare și reprezentanți ai societății civile, diplomați străini și reprezentanți ai organizațiilor internaționale la Chișinău și Tiraspol. Vizita a fost organizată în legătură cu raportul domnului Angel "Republica Moldova: provocări interne; Perspectivele pentru Integrarea euro-atlantică" care va fi discutat la Sesiunea anuală a AP NATO din Edinburgh, Marea Britanie, pe 14–17 noiembrie 2009. Principalele concluzii ale vizitei pot fi rezumate la următoarele:

  • Situația politică din Chisinau: deși noul guvern a adoptat un program ambițios de reforme, situația politică nu este stabilă pînă cînd incertitudinea legată de alegerea președintelui Republicii nu se va consuma;
  • Conflictul nerezolvat din regiunea transnistreană: Guvernul a adoptat o nouă viziune asupra rezolvării conflictului transnistrean; însă pe termen scurt și lung există mai multe provocări și obstacole serioase pentru soluționarea conflictului;
  • Integrarea în Uniunea Europeană (UE): integrarea europeană, armonizarea legislației Republicii Moldova și instituțiilor sale la standarde europene sînt prioritatea cheie a noului guvern; obiectivele imediate includ încheierea unui acord de asociere cu UE și liberalizarea vizelor;
  • Integrarea în NATO și reforma sectorului de securitate și de apărare: mai multe obstacole au tergiversat cooperarea cu NATO în trecut; noul guvern speră să dea un nou impuls relațiilor cu NATO și să sporească eforturile în vederea reformării sectorului de securitate și de apărare;
  • Alte priorități de politică externă ale Republicii Moldova, relațiile cu vecinii săi: delegația de asemenea, a discutat prioritățile noului guvern în sfera relațiilor cu Rusia, România și Ucraina.
cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Nici ca Deng Xiaoping și nici ca Charles de Gaulle – lupta continuă!
Igor Boțan, 9 noiembrie 2009

Partidul Comuniștilor din Republica Moldova (PCRM) a declanșat în ultimele două luni o campanie furibundă de convingere a simpatizanților că nu există alternativă pentru blocarea alegerii șefului statului și provocarea alegerilor parlamentare anticipate. Campania a culminat cu mitingul de protest al PCRM împotriva guvernării Alianței pentru Integrare Europeană (AIE) »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect