ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an.VII, nr. 149, 1–15 decembrie 2009

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1. Acte legislative

Legea pentru modificarea și completarea Legii bugetului de stat pe anul 2009. Conform proiectului prezentat în Parlament, bugetul public național pe anul 2009 se estimează la venituri în sumă de circa 22,5 miliarde lei, iar la cheltuieli – în sumă de circa 27,8 miliarde lei, cu un deficit de circa 5,3 miliarde lei.

Legea pentru modificarea Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2009. Sînt redistribuite unele poziții de cheltuieli, majorarea Fondului de protecție a familiilor cu copii, a Fondului de șomaj și micșorarea Fondului de recuperare a sănătății, cheltuielile de organizare și funcționare a sistemului public de asigurări sociale.

Legea pentru modificarea și completare a unor acte legislative. Se prevede că atribuțiile ce țin de realizarea politicii Guvernului în domeniul administrației publice locale să fie exercitate de către Cancelaria de Stat, prin intermediul oficiilor sale teritoriale, conduse de "reprezentanții Guvernului în teritoriu", cu statut de persoane de demnitate publică.

Legea pentru modificarea și completarea unor acte legislative. Documentul prevede excluderea normelor care instituie obligația autorităților administrației publice locale sau statului de a acorda spațiu locativ în condiții prioritare unor categorii de persoane (procuratura, poliție, cetățenilor care au avut de suferit de pe urma catastrofei de la Cernobîl, victimele represiunilor politice, deputați în parlament, judecători ș.a.).

Legea privind modificarea articolului 1 din Legea cu privire la folosirea unor bunuri imobile. Prin modificarea respectivă, adoptată prin derogare, terenul alocat anterior Curții Supreme de Justiție a fost transmis în scopul construirii sediului Ambasadei Republicii Federale Germania în Republica Moldova.

Notă ADEPT: Modificările sînt motivate prin aceea că Curtea Supremă de Justiție nu dispune de mijloace financiare pentru efectuarea lucrărilor de construcție. În același timp, CSJ a luat atitudine față de respectivul proiect, prin care, a considerat drept dăunător intereselor naționale, contrar scopului justiției și principiilor de activitate a puterii judecătorești într-o societate democratică, proiectul de Lege elaborat în scopul retragerii de la Curtea Supremă de Justiție a imobilului din str. Mateevici 85 (Hotărîrea CSJ nr.7 din 09.11.2009).

Hotărîrea pentru aprobarea bugetului Curții Constituționale pe anul 2010. Bugetul Curții va constitui la venituri în sumă de 5929,4 mii lei și la cheltuieli în sumă de 5929,4 mii lei, Guvernul urmează să includă respectiva sumă în proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2010. În anul 2009 bugetul Curții Constituționale a constituit 5,47 milioane lei.

2. Declarații

Deputatul PCRM Galina Balmoș a prezentat o declarație privind modificarea Legea bugetului de stat și a legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2009.

Deputatul PCRM Ludmila Belcencova a prezentat o declarație privind situația din sfera audiovizualului.

Deputatul PLDM Liliana Palihovici a dat citire unei declarații privind Ziua Internațională a Persoanelor cu Dizabilități.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

1. Hotărîri

Hotărîri pentru aprobarea unor regulamente:

  • privind organizarea și funcționarea Ministerului Mediului, structurii și efectivului-limită ale aparatului central al acestuia;
  • privind organizarea și funcționarea Agenției Rezerve Materiale, structurii și efectivului-limită ale aparatului central al acesteia.

Hotărîrea cu privire la Comisia națională extraordinară de sănătate publică. Se aprobă componența nominală a Comisiei și regulamentul acesteia.

Hotărîri privind alocarea mijloacelor financiare din Fondul de rezervă al Guvernului:

  • pentru ședințele unor consilii ale CSI au fost alocați peste 630 mii lei;
  • pentru tratamentul unui deputat în Parlament Asociației Curativ-Sanatoriale și de Recuperare a Cancelariei de Stat i-au fost alocați 145 mii lei.

2. Ședințe. Decizii

Întîlnire cu locuitorii din Palanca

Prim-ministrul Vlad Filat s-a întîlnit cu locuitorii satului Palanca din raionul Ștefan-Vodă, pentru a discuta aspecte legate de porțiunea de traseu Odesa-Reni, cu o lungime de 7,7 km, care trece pe teritoriul satului Palanca și care, potrivit Tratatului de delimitare a frontierei moldo-ucrainene și Protocolului adițional, semnate în 1999, această porțiune a trecut în utilizarea părții ucrainene. Locuitorii satului l-au informat pe Prim-ministru despre problemele de circulație și de acces la propriile terenuri pe care le au din cauza grănicerilor ucraineni și au menționat problemele pe care le au cu unitățile comerciale amplasate de-a lungul porțiunii de traseu, activitatea cărora este practic blocată din cauza prezenței grănicerilor și a restricțiilor impuse de ei. Prim-ministrul Vlad Filat a menționat că problema este importantă nu doar pentru localitatea Palanca, ci și pentru întreaga țară și că ea ar trebui abordată în complex. Totodată, Tratatul privind delimitarea frontierei moldo-ucrainene urmează a fi îndeplinit, deoarece este un document internațional în vigoare. Premierul i-a asigurat pe oamenii din Palanca că Guvernul va ține cont de interesele lor în procesul de negocieri cu partea ucraineană și a declarat că nu va semna documentul cu privire la transmiterea terenului adiacent porțiunii de traseu către Ucraina fără a se ajunge la un consens cu localnicii.

Întrevedere cu reprezentanții companiilor petroliere

În cadrul ședinței convocate la Guvern au fost abordate probleme ce țin de importul și comercializarea produselor petroliere pe piața internă, necesitatea modificării actelor normative ce reglementează activitățile de pe piața produselor petroliere. Participanții la ședință au făcut un schimb de opinii privind modul în care se formează prețul la produsele petroliere și Prim-ministrul a solicitat agenților economici din domeniu să trateze cu maximă responsabilitate acest aspect, să nu admită majorări nejustificate. Premierul a menționat disponibilitatea Guvernului de a avea cu mediul de afaceri un dialog sincer și eficient, iar reprezentanții companiilor petroliere au declarat că nu vor admite majorări nejustificate.

Întrevedere cu conducătorii băncilor comerciale

La ședință a fost făcută o prezentare a situației de pe piața valutară a Republicii Moldova, menționîndu-se că situația înregistrată pe piața valutară nu trebuie să îngrijoreze populația, deoarece este un fenomen normal, un rezultat al consolidării rezervelor internaționale de către BNM și al procurărilor sezoniere de valută de către importatori. Guvernatorul BNM a dat asigurări să situația este stabilă, iar motive de îngrijorare nu există. La ședință a fost discutată și situația din domeniul construcțiilor și sectorul viti-vinicol.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

1. Decrete

Este formată Comisia pentru reforma constituțională condusă de Președintele interimar al țării, dl Mihai Ghimpu, din componența căreia fac parte 39 de persoane notorii, cu experiență în diverse domenii de activitate. Comisia urmează să identifice și analizeze lacunele sistemului constituțional existent, să elaboreze propunerile privind reforma constituțională. La Prima ședință a Comisiei, convocată la 4 decembrie 2009, s-a decis crearea unui grup de lucru pentru cercetări și analize constituționale, care să analizeze din perspective științifice lacunele sistemului constituțional, să identifice consecințele politice, juridice, sociale sau de alt gen ale unor astfel de reglementări, să studieze cadrul constituțional al țărilor cu o democrație avansată pentru a prezenta o analiză comparată a instituțiilor constituționale supuse noilor reglementări și să elaboreze propuneri pentru reforma constituțională.

Mihai Balan este numit consilier al Președintelui Republicii Moldova, în probleme de politică externă și integrare europeană.

Prin decret prezidențial, Alexandru Roman a fost eliberat din funcția de rector al Academiei de Administrare Publică de pe lîngă Președintele Republicii Moldova.

Domnii Alexandru Cuznețov, Viorel Furdui și Ion Manole au fost numiți membri în Comisia de Certificare de pe lângă Ministerul Justiției.

Distincția "Ordinul de Onoare" a fost conferită lui Petr Kypr, Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Cehe în Republica Moldova.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Inflația și prețurile

    S-ar putea ca pentru 2009 să avem o inflație 0…

    Statistica oficială arată că rata inflației pentru luna noiembrie a fost în creștere cu 1% față de octombrie curent. Însă pentru cele 11 luni ale anului cumulativ aceasta a avut o valoare negativă -0,5%, adică avem deflație. Produsele alimentare s-au scumpit în luna trecută cu 1,6%, nealimentare – cu 0,9%, iar tarifele pentru prestarea serviciilor populației – cu 0,2%. Această dinamică sau mai bine spus stare de fapt, o situație firească de altfel de stagnare a prețurilor pentru majoritatea produselor si serviciilor, a putut fi observată cu ochiul liber de simplii cetățeni, fiind vorba fie de prețurile pentru locuințe, la produse alimentare și servicii prestate populației etc.

    Deci la prima vedere ar trebui să ne bucurăm dacă nu cumva acest indicator arată altceva în profunzime. Totuși, este greu sa te gîndești la o combinație mai rea de factori decît există în acest caz, în primul rînd:

    • scăderea consumului, care în mare parte a fost generată de micșorarea veniturilor populației;
    • scăderea remitențelor;
    • reducerea salariilor și altor venituri, inclusiv din investiții;
    • concediile forțate sau chiar concedierea angajaților etc.;
    • micșorarea veniturilor companiilor, de fapt avem o stare de blocaj, puțin se vinde, respectiv puțin și se cumpără;
    • utilizarea economiilor, precum și reducerea capacității populației și a întreprinderilor de a obține împrumuturi.

    Deci toate acestea luate la un loc, direct sau indirect, uneori generează, alteori chiar stimulează deflația. Într-o asemenea situație avem și cîștigători, dar și perdanți. Indiscutabil, deflația este benefică tuturor consumatorilor din Republica Moldova, în special celor cu venituri reduse. De asemenea, beneficiază și statul în calitate de consumator atunci cînd face achiziții publice de produse alimentare și nealimentare pentru casele de copii, grădinițe, aziluri de bătrîni, armată ș.a. Și cred că continuarea scăderii prețurilor îi va face pe consumatori și mai mulțumiți. Însă satisfacția prețurilor în scădere rămîne a fi doar pe termen scurt, pe cînd pe termen lung aceasta se poate transforma în nemulțumire, pentru că în condițiile deflației prelungite, întreprinderile își reduc sau chiar stopează producția si deseori in cele din urma devin insolvabile și/sau chiar se lichidează.

    Acest fapt, amplificat de scăderea veniturilor populației în Moldova, conduce la diminuarea veniturilor la bugetul public național și veniturilor salariale ale populației. În consecință, au de suferit toți: angajații din sectorul privat și cel public, pensionarii, studenții și chiar întreprinderile, care furnizează statului bunuri, lucrări sau servicii. Se creează situații cînd mai mulți angajatori le spun angajaților că trebuie să accepte reduceri salariale dacă vor să rămînă competitivi. În acest fel, gospodăriilor le este și mai greu să scape de datoriile acumulate în timpul perioadei de boom economic, deci deflația sporește datoriile. Pe de altă parte, evoluția cursului de schimb din ultima perioadă ar putea inversa acest trend care ar duce la o ușoară creștere a prețurilor.

2. Macroeconomie

    În nouă luni ale lui 2009 am avut recesiune economică de 7,7%…

    În perioada ianuarie-septembrie 2009 PIB a înregistrat o valoare nominală de cca 44,17 miliarde lei în prețuri curente de piață și a fost în scădere – în termeni reali – cu 7,7% comparativ cu ianuarie-septembrie 2008 (www.statistica.md). Valoarea adăugată brută total pe economie s-a redus cu 8,3% în raport cu ianuarie-septembrie 2008. Valoarea adăugată brută din sectorul de bunuri a marcat o scădere de peste 19% în raport cu ianuarie-septembrie 2008, condiționată de reducerea semnificativă (-23,3%) a valorii adăugate brute din industrie, urmată de diminuarea (-10,6%) valorii adăugate brute din agricultură, economia vînatului, silvicultură și pescuit. Din punct de vedere al contribuției la formarea PIB, valoarea adăugată brută înregistrată în sectorul de bunuri s-a diminuat cu 1,4 p.p. față de perioada analogică a anului precedent, influențînd negativ (-4,2%) indicele de volum al PIB.

    Valoarea adăugată brută din sectorul serviciilor a înregistrat o diminuare de 4,5% comparativ cu perioada respectivă a anului precedent. Reduceri semnificative au fost marcate pentru volumul de activitate din sectorul construcțiilor (-30,8%), urmat de volumul de activitate din sectoarele transporturilor și comunicațiilor (-14,8%) și comerțului cu ridicata și cu amănuntul (-4,5%), atunci cînd volumul de activitate din sectorul "alte activități de servicii" a depășit cu 5,9 % realizările perioadei similare a anului anterior, deținînd 52,2% din sectorul serviciilor și 34,2% din PIB față de 46,2% și 29,5% respectiv în ianuarie-septembrie 2008.

    În perioada de referință rata valorii adăugate brute (valoarea adăugată brută raportată la volumul de producție) total pe economie a depășit cu 3 p.p. nivelul perioadei respective a anului precedent, cea înregistrată în sectoarele de bunuri și servicii – respectiv cu cca 2% și 2,3%, fapt datorat diminuării ponderii consumului intermediar în volumul producției (de la 62,6% în ianuarie-septembrie 2008 la 59,6% în ianuarie-septembrie 2009 – total pe economie și de la 75,5% în ianuarie-septembrie 2008 la 73,6% în ianuarie-septembrie 2009 pentru sectorul de bunuri și de la 52,3% în ianuarie-septembrie 2008 la 50,0% în ianuarie-septembrie 2009 pentru sectorul de servicii).

    Figura 1. Evoluția PIB-ului și ratei inflației

    Dinamica PIB și a ratei inflației

    Sursa: Datele BNS

3. Piața valutară

    Evoluțiile recente ale cursului…

    Ceea ce observăm actualmente pe piața valutară, se arată a fi o situație firească, dat fiind faptul ca fluctuații din astea bruște au mai fost în diferite perioade de timp. Totodată, deprecierea cu cca 10% a leului față de dolar și cu peste 8% a leului față de euro ar ieși din spectrul mai multor afirmații recente, atît din partea băncii centrale, cît și a unor economiști că aceste devieri bruște ale cursului ar fi influențați de unii factori sezonieri. Spre exemplu, cursul de schimb pentru perioada similară a anului trecut, sau chiar 2007 a fost unul dintre cele mai mici 10,4 lei/USD și 14,5 lei/Euro. Deci să spunem că această devalorizare ar fi in mare proporție pe seama unor factori sezonieri, probabil ca ar fi greșit.

    Factori sezonieri…

    Din mai multe raționamente leul ar trebui să se aprecieze în această perioadă sau cel puțin asta ar aștepta o bună parte a populației. Însă nu trebuie să uitam, că timp de un an de zile multe s-au schimbat. Trebuie să privim cu atenție la suflul economiei în actuala conjunctură. Sistemul economic, în particular sectorul productiv, a fost pradă efectelor crizei economice. Datoria externă și cea internă este în creștere, deficitul bugetar destul de mare, majoritatea indicatorilor în declin constituie motive serioase pentru ca statul să i-a o oarecare atitudine. Iar asta ar face-o, presupunem, prin intermediul BNM care intervine pe piață printr-o devalorizare ușoară a leului, deoarece statul se confruntă cu o mare "foame" de bani, oferind un respiro și exportatorilor în aceste vremuri grele. Deci, repet, doar presupun, îndată ce nu avem încă niște cifre oficiale ca să se interpreteze altfel, deprecierea leului ar putea fi rezultatul unei intervenții a BN pe piață, intervenție care pe termen scurt poate aduce doar beneficii.

    Evoluția pe piețele internaționale…

    Nu credem că conjunctura de pe piețele internaționale și dinamica perechii euro-dolar ar fi influențat atît de puternic ascensiunea acestora pe piața internă. Da, piața locală este intr-un fel sau altul conectată la exterior, dar nu în măsură în care efectele cursului internațional să se simtă puternic pe intern și cu rapiditate imediată. Mai ales că piețele financiare nu au înregistrat asemenea evoluții simțitoare cum s-au observat pe piața valutară locală.

    Prognoze

    Probabil că în actuala conjunctură economică stabilitatea cursului de schimb este mult mai importantă decît o liberalizare. Bineînțeles, un leu mai slab ar avantaja exportatorii, însă odată ce piețele externe sînt în blocaj, mai ales că nu sînt atît de avide după produsele moldovenești, atunci se mai poate aștepta. În plus, un leu mai tare, mai stabil favorizează o inflație mai mică, or la acest capitol avem progrese mari. De aceasta considerăm că nu ar trebui să se riște în acest sens, mai ales că o devalorizare ar resuscita panica populației, aceasta fiind un rău mult mai mare decît înrăutățirea unor indicatori economici.

    Știți cum este: sînt oameni de afaceri sau agenți economici care văd un curs de schimb de 18–19 lei pentru un euro (în particular exportatorii), există pe de altă parte, estimări ale unor centre de analiză, să zicem, ce vorbesc despre un curs de 17–17,5 lei pentru un euro, avem un buget pentru 2010 în care este indicat un curs de schimb de 12,5 lei/USD și autoritățile vor încerca să nu devieze prea mult de la aceste limite. Sperăm doar să putem evita o depreciere bruscă a leului.

cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

1. Integrare Europeană

Reuniunea Miniștrilor Afacerilor Externe ai UE și Parteneriatului Estic

Pe 8 decembrie la Bruxelles a avut loc prima reuniune a miniștrilor afacerilor externe a țărilor-participante la Parteneriatul Estic (PE). La reuniune au fost prezenți miniștrii de externe din 27 state membre ale Uniunii Europene, 6 state beneficiare ale Parteneriatului Estic – Armenia, Azerbaidjan, Belarus, Georgia, Republica Moldova și Ucraina, precum și reprezentanți ai instituțiilor UE. Participanții au discutat despre realizările obținute pe parcursul primului an de implementare a Parteneriatului Estic și au stabilit prioritățile pentru următorul an. În timpul reuniunii, patru reprezentanți ai Forumului Societății Civile din cadrul Parteneriatului Estic (FSC PE) au prezentat miniștrilor concluziile și recomandările FSC PE, organizat pe 16–17 noiembrie 2009.

Drept o mare realizare a fost catalogată elaborarea programelor de activitate pentru cele patru platforme tematice de cooperare (1. democrație, buna guvernare și stabilitate, 2. integrare economică și convergența cu politicile sectoriale ale UE, 3. securitatea energetică, 4. contactele inter-umane) ale PE pe o perioadă de 2 ani și lansarea unor inițiative-pilot în domeniul gestionării integrate a frontierelor, integrarea regională a piețelor de electricitate, sporirea eficienței energetice și utilizării energiei recuperabile etc. În primul trimestru al anului 2010 se așteaptă lansarea încă a doua inițiative – susținerea IMM-urile și protecția mediului.

Miniștrii au subliniat necesitatea de a progresa în realizarea prioritățile PE, în special privind negocierile pe marginea Acordurilor de Asociere, și a Zonelor de Comerț Aprofundat și Cuprinzător, mobilitatea cetățenilor, deschiderea unor posibilități de finanțare din partea BEI, BERD și instituțiilor financiare internaționale, lansarea programelor de consolidare instituțională etc.

În timpul reuniunii, Ministrul moldovean de externe, Iurie Leancă a reiterat angajamentul Republicii Moldova de a valorifica plenar oportunitățile oferite de Parteneriatul Estic, subliniind că obiectivele Moldovei în cadrul acestei inițiative sunt de legate de consolidarea continuă a relațiilor cu UE, semnarea unui Acord de Asociere, care să prevadă stabilirea unei zone de comerț liber și aprofundat și liberalizarea regimului de vize cu UE.

Notă ADEPT: Deși UE a confirmat că viitorul acord semnat cu Republica Moldova va purta denumirea de Acord de Asociere, dar acesta nu va oferi o perspectivă europeană. Există șanse puține ca în viitorul apropiat vreuna din statele beneficiare ale Parteneriatului Estic să devină candidat la aderarea în UE.

2. Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

La începutul lunii decembrie, ministerul român de externe a realizat un inventar al măsurilor ce trebuie luate la nivelul administrației pentru realizarea deciziilor convenite în urma vizitei prim-ministrului moldovean la București pe 13–14 noiembrie. În percepția ministrului interimar de externe al României, Cătălin Predoiu, relația actuală dintre România și Republica Moldova este una excelentă de lucru și pragmatică.

Deschiderea din partea oficialităților române este susținută și de guvernarea de la Chișinău. Într-o declarație de presă, prim-ministrul moldovean Vlad Filat a confirmat că Republica Moldova va continua relațiile foarte bune și foarte necesare cu România, indiferent de cine va deveni președintele României.

Republica Moldova – Rusia

Republica Moldova continuă eforturile de stabilire a unor relații pragmatice cu Federația Rusă și de intensificare a cooperării economice cu această țară. Pe 11 decembrie, viceprim-ministrul, ministrul economiei, Valeriu Lazăr a efectuat o vizită de lucru la Moscova unde în cadrul reuniunii a 44-a a Consiliului Economic al CSI, s-a întîlnit cu copreședintele Comisiei interguvernamentale ruso-moldovenești Andrei Fursenko, ministru al învățămîntului și științei al Rusiei. Într-o declarație oferită agenției Novosti-Moldova, Valeriu Lazăr a declarat că Rusia este pentru Moldova principalul partener strategic, iar buna cooperare cu Rusia reprezintă cel mai serios factor de stabilizare a economiei Moldovei.

Republica Moldova – Slovacia

Guvernul Slovaciei a acordat Moldovei un grant în valoare de 35 mii de euro pentru realizarea proiectelor sociale. Este vorba de 7 proiecte care prevăd repararea obiectivelor sociale din cîteva sate, precum și reparația drumurilor. (Potrivit Infotag)

Republica Moldova – SUA

Pe 1 decembrie, Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Statelor Unite ale Americii în Republica Moldova Asif J. Chaudhry a anunțat într-o conferință de presă despre decizia Consiliului de Directori al Corporației Provocările Mileniului a Guvernului SUA de a aproba Programul Compact pentru Republica Moldova în valoare de 262 milioane dolari SUA. Asistența va fi acordată sub formă de grant în decursul a 5 ani pentru două domenii de asistență: agricultură (renovarea a 11 sisteme de irigare) și transport (reparația drumurilor). Semnarea Programului "Compact" pentru Republica Moldova va avea loc la Washington, în a doua jumătate a lunii ianuarie 2010.

Totodată, autoritățile Moldovei au declarat că își doresc un Acord de parteneriat strategic cu SUA, care să prevadă consolidarea dialogului politic bilateral, intensificarea colaborării comercial-economice și cooperarea în domeniul securității internaționale. În timpul unei întrevederi cu Celeste Wallander, asistent adjunct al Secretarului american al Apărării pentru Rusia, Ucraina și Eurasia, președintele parlamentului și președinte interimar al R. Moldova, Mihai Ghimpu a informat că proiectul acordului a fost deja transmis Ambasadei SUA la Chișinău.

Republica Moldova – Polonia

Pe 10 decembrie au demarat negocierile dintre organele de resort ale Poloniei și Moldovei privind acordarea unui credit în valoare de 15 mil. dolari SUA pentru acoperirea deficitului bugetar la Moldovei. Conform unor înțelegeri preliminare, creditul va fi oferit pentru un an, la o rata a dobînzii de 3–4%.

3. Cooperare multilaterală

Republica Moldova – Consiliul Europei

Decizii CEDO

În perioada examinată, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a pronunțat hotărîrile în cauzele Gavrilovici c. Moldovei, Leva c. Moldovei și Fedotov c. Moldovei. Curtea a constatat violarea dreptului de a nu fi supus torturii și tratamentelor degradante, dreptului la libertatea exprimării, dreptului la un proces echitabil și la un recurs efectiv, dreptului la protecția proprietății, dreptul la liberate și securitate, dreptul de a fi informat despre motivele arestării. În total, Curtea a acordat reclamanților 18300 de euro cu titlu de daune morale, materiale și pentru acoperirea costurilor și cheltuielilor.

Republica Moldova – OSCE

Pe 2–3 decembrie, la Atena s-a desfășurat Consiliul ministerial al OSCE, la care a participat și delegația Moldovei în frunte cu viceprim-ministrul, ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene Iurie Leancă.

Subiectul principal pe agenda reuniunii a fost dialogul privind arhitectura de securitate europeană (Procesul Corfu) în fața noilor riscuri la adresa securității. La finalul reuniunii, participanții au adoptat mai multe declarații și decizii vizînd viitorul dialog asupra Procesului Corfu, soluționarea pașnică a conflictului din Nagorno-Karabah, consolidarea cooperării în domeniul securității energetice etc.

Ministrul moldovean de externe a ținut un discurs în plenul reuniunii prin care a făcut un apel pentru reluarea promptă și necondiționată a negocierilor în formatul 5+2 în vederea soluționării problemei transnistrene, retragerea completă a forțelor și munițiilor Federației Ruse de pe teritoriul regiunii transnistrene și transformarea operațiunii existente de menținere a păcii într-o misiune multinațională de observatori civili cu mandat internațional.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

BOP la sfîrșit și început de guvernare…
Igor Boțan, 15 decembrie 2009

Fenomenul Schimbării guvernării prin care a trecut Republica Moldova în 2009 a influențat percepția cetățenilor asupra vieții social-politice din Moldova comparativ cu perioada de guvernare a Partidului Comuniștilor din Republica Moldova (PCRM) »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect