ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an.VII, nr. 150, 16–31 decembrie 2009

Activitatea instituțiilor publice

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1. Numiri. Demisii

Parlamentul a numit 6 membri ai Consiliului de Observatori al IPNA Compania "Teleradio-Moldova":

  • Viorica Cucereanu;
  • Raisa Lozinschi-Hadei;
  • Viorica Meșină-Prodan;
  • Aurelia Peru-Balan;
  • Eugen Rîbca;
  • Vitalie Țapeș.

Legislativul a desemnat reprezentanți în Consiliul Superior al Procurorilor:

  • Mihai Chirilă;
  • Andrei Negru;
  • Andrei Smochină;
  • Serghei Țurcan.

Marin Moloșag este numit prim-viceguvernator al BNM.

Victor Parlicov este numit șef al Consiliului de Administrație al Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE).

Notă ADEPT: Numirea survine imediat după modificarea legislației în domeniu, care a transferat competențele de desemnare a conducerii ANRE de la Guvern la Parlament și au majorat numărul de membri ai Consiliului de Administrație al Agenției (la momentul numirii lui Parlicov, legea respectivă nu era publicată și respectiv, nu intrase în vigoare).

Parlamentul a luat act de cererea de demisie a deputatului Andrei Popov, ales din partea PDM și a declarat mandatul vacant.

Este aprobată componența nominală a delegațiilor Parlamentului RM la Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei și Comitetul Parlamentar de Cooperare RM-UE. În componența delegațiilor nu au fost incluși Vladimir Voronin și Grigore Petrenco, motiv care a generat protestele reprezentanților PCRM.

2. Acte legislative

Sînt adoptate definitiv principalele legi bugetare ale anului 2010:

  • Legea bugetului de stat;
  • Legea bugetului asigurărilor sociale de stat.
  • Legea fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală;
  • Legea pentru modificarea și completarea unor acte legislative – politica financiară și fiscală pe anul 2010.

Legea cu privire la gazele naturale și Legea cu privire la energia electrică. Legile creează cadrul necesar aplicării actelor comunitare în materie energetică și pentru ratificarea Tratatului de constituire a Comunității Energetice.

Legi pentru aderarea/ratificarea unor acte intenționale:

  • Tratatul de constituire a Comunității Energetice;
  • Acordul privind fondarea și statutul Organizației Europene a Dreptului Public;
  • Convenția cu privire la informarea și cooperarea juridică ce ține de "Serviciile Societății Informaționale";
  • Convenția comună privind managementul în siguranță al combustibilului uzat și al deșeurilor radioactive;
  • Memorandumul privind garanțiile juridice și judiciare contra procesării ilegale a datelor cu caracter personal;

Legea pentru modificarea și completarea Legii cu privire la protecția socială specială a unor categorii de populație. Conform documentului, începînd cu 1 ianuarie 2010, compensații nominative pentru categoriile de populație prevăzute în respectiva lege nu se vor mai stabili, iar persoanelor cărora li s-a stabilit dreptul la compensații nominative pînă la 31 decembrie 2009 vor beneficia de acestea pînă la expirarea dreptului conform legislației, în modul stabilit de Guvern. Modificările sunt argumentate prin obiectivele Programului de stabilizare și relansare economică și Programul de eficientizare a sistemului de asistență socială, aprobat încă în anul 2007. Astfel, categoriile de persoane cărora li s-au stabilit compensații nominative, vor beneficia de acestea în continuare, pînă la încetarea dreptului, conform legislației, iar noii solicitanți vor putea aplica la ajutor social în condițiile Legii nr. 133-XVI din 13 iunie 2008 cu privire la ajutorul social. Economiile preconizată prin respectivele modificări ar putea ajunge la circa 30 milioane lei anual.

Hotărîrea pentru aprobarea numărului de personal al Curții de Conturi. Este păstrat același număr de personal – 150 de unități, în pofida faptului că anterior se anunțase necesitatea unor optimizări serioase în cadrul organelor de control, iar activitatea Curții de Conturi este apreciată ca fiind puțin eficientă din aspectul sancționării celor culpabili și al prevenirii deturnării fondurilor publice.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

1. Numiri

Guvernul a desemnat 3 membri ai Comisiei de certificare de pe lîngă Ministerul Justiției:

  • Corina CEPOI, director al școlii de studii avansate în jurnalism, Centrul pentru Jurnalism Independent;
  • Aurelia BONDARI, director executiv al Federației "AGROinform";
  • Elena GRIȚCO, funcționar în cadrul MJ

Tudor BALIȚCHI este numit Director General al Serviciului Vamal.

Sergiu SÎTNIC este numit în funcția de director al Agenției Naționale pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației (ANRCETI). Sîtnic a mai exercitat funcția respectivă în perioada aprilie 2008 – august 20009, cînd a demisionat "la cerere".

Executivul a numit în funcții mai mulți viceminiștri, conducerea ministerelor și instituțiilor centrale subordonate executivului fiind practic, formată.

2. Hotărîri

Hotărîrea cu privire la crearea Consiliului Național pentru Participare. Este creat Consiliul, aprobată componența nominală a acestuia și Regulamentul de activitate.

Notă ADEPT: Consiliul are menirea să asiste Guvernul în procesul de elaborare, implementare și monitorizare a documentelor de politici, să asigure cooperarea între executiv și societatea civilă. O structură de acest gen a fost creată și în anul 2008, însă aceasta nu a funcționat, executivul renunțînd fără explicații la cooperarea în domeniu.

Hotărîrea cu privire la reorganizarea Direcției generale pază de stat a Ministerului Afacerilor Interne și secțiilor pază de stat teritoriale. În scopul eliberării MAI de funcții nespecifice ce nu sînt legate cu menținerea ordinii publice și apărarea drepturilor cetățenilor, subdiviziunea respectivă a Ministerului se reorganizează în întreprindere de stat.

Hotărîri pentru aprobarea unor regulamente:

  • cu privire la cadrul instituțional și mecanismul de coordonare a asistenței externe acordate Republicii Moldova de organizațiile internaționale și țările donatoare;
  • cu privire la reținerea impozitului pe venit din salariu și din alte plăți efectuate de către patron în folosul angajatului;
  • privind produsele alimentare noi;
  • privind funcționarea Asociației Curativ-Sanatoriale și de Recuperare a Cancelariei de Stat a Republicii Moldova.

Hotărîri privind alocarea mijloacelor financiare din Fondul de rezervă al Guvernului:

  • peste 375 mii lei sunt alocați Asociației Curativ Sanatoriale a Cancelariei de Stat, pentru procurarea utilajului medical și servicii aferente;
  • peste 1,7 milioane lei sunt alocați Consiliului raional Nisporeni, pentru reparația unor instituții de învățămînt;
  • circa 50 mii lei sunt alocați Serviciului de Protecție și Pază de Stat, pentru lucrări de amplasare a camerelor de luat vederi în Piața Marii Adunări Naționale.

Hotărîrea pentru modificarea Hotărîrii Parlamentului cu privire la Comisia parlamentară de anchetă pentru elucidarea cauzelor și consecințelor evenimentelor de după 5 aprilie 2009. În legătură cu necesitatea studierii unui volum mare de materiale, Parlamentul a decis prelungirea activității Comisiei pînă în luna aprilie 2010.

3. Ședințe. Decizii

Întîlnire cu membrii Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova (CNSM)

Discuția s-a axat pe problemele cu care se confruntă angajații din sectorul bugetar și cei din economia națională și pe necesitatea eficientizării dialogului dintre sindicate și Guvern. Primul-ministru a optat pentru instituirea unui parteneriat cu sindicatele și a salutat inițiativa CNSM de a redimensiona formatul tripartit de dialog (Sindicate, Patronate, Guvern) în scopul eficientizării acestuia. Referindu-se la majorarea salariilor angajaților din sectorul bugetar, Prim-ministrul a menționat că aceasta se va face în dependență de resursele bugetului de stat și de dezvoltarea economiei naționale. În același timp, Premierul a evidențiat necesitatea ameliorării sistemului de administrare fiscală și reformării sistemului de pensionare, măsuri care urmează a fi coordonate cu partenerii sindicali.

Întrevedere cu membrii Confederației Naționale a Patronatului

Participanții s-au referit la un șir de probleme cu care se confruntă reprezentanții sectorului real al economiei, inclusiv: coordonarea insuficientă între autoritățile responsabile de elaborarea și promovarea politicilor și patronate în procesul elaborării și adoptării bazei normative care reglementează activitatea întreprinderilor, imperfecțiunea sistemului fiscal și a politicii tarifare, protejarea pieței interne și lupta cu comerțul ilicit, necesitatea reglementării tehnice a produselor și mărfurilor, condițiile nefavorabile de creditare a sectorului real al economiei. Prim-ministrul a salutat inițiativa membrilor CNPM privind extinderea și aprofundarea colaborării între Guvern și Patronat, menționînd, totodată, că aceasta urmează să includă și reprezentanții organizațiilor sindicale, pentru a asigura echilibrul în realizarea obiectivelor comune. Prim-ministrul a propus convocarea unei ședințe comune cu participarea tuturor membrilor Executivului pentru a discuta problemele concrete și a prezenta propunerile respective întru depășirea lor.

Discuții cu Asociația Investitorilor Străini în Republica Moldova

Reprezentanții celor mai mari întreprinderi cu capital străin care activează în Republica Moldova au menționat faptul că, în ultima perioadă, se atestă o îmbunătățire vădită a situației în ceea ce privește condițiile investiționale, dar au semnalat unele probleme și impedimente birocratice în deschiderea și dezvoltarea afacerilor. Prim-ministrul Vlad Filat a subliniat importanța menținerii unui parteneriat eficient în procesul promovării investițiilor străine în Republica Moldova și a spus că menținerea taxei "zero" la impozitul pe venitul reinvestit pentru următorii doi ani vine să confirme intenția Guvernului de a facilita dezvoltarea businessului. Guvernul își va îndrepta eforturile spre înlăturarea tuturor factorilor care influențează negativ activitatea investitorilor străini în țara noastră. La propunerea Primului-ministru, participanții la întrevedere au convenit asupra convocării unor ședințe trimestriale, în cadrul cărora vor fi puse în discuție problemele existente, se va face evaluarea realizărilor și vor fi punctate obiectivele pentru perioada următoare.

Declarație privind relațiile cu NIT

Guvernul a difuzat o declarație prin care se arată surprins de modul în care postul de televiziune NIT și anumite forțe politice prezintă situația creată ca urmare a expirării contractului de arendă dintre Direcția Generală Clădiri a Aparatului Guvernului (actualmente Cancelaria de Stat) și întreprinderea mixtă "Noile Idei Televizate". Conform documentului, afirmațiile precum că postul TV NIT va ajunge în stradă după expirarea contractului sînt total nefondate, deoarece anterior, NIT a privatizat în același edificiu 1732,2 metri pătrați la prețul de 3637 lei pe metru pătrat. În condițiile în care contractul n-a fost prelungit, NIT urma să-și soluționeze din timp problema de spațiu. Guvernul își exprimă regretul vizavi de faptul că o simplă relație contractuală a fost transformată absolut nejustificat într-o situație cu conotație politică și afirmă că nu atentează la dreptul postului TV NIT de a-și desfășura activitatea și îi va acorda un termen rezonabil de timp pentru a soluționa problema spațiului.

Primul-ministru a participat la un șir de manifestații cu caracter public:

  • Adunarea Generală a Procurorilor din Republica Moldova
  • festivitatea de înmînare a premiilor în cadrul Concursului național de susținere a științei "Savantul anului 2009", organizată de Academia de Științe a Moldovei;
  • manifestările prilejuite de aniversarea a 15-ea de la adoptarea Legii cu privire la statutul juridic special al unității administrativ-teritoriale Gagauzia.
  • ședința Consiliului Camerei de Comerț și Industrie(CCI).
cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

1. Decrete

Alexandru LUNCARI și Mihail BODEAN au fost eliberați din funcțiile de directori adjuncți ai Serviciului de Informații și Securitate.

A fost abrogat decretul Președintelui Republicii Moldova din 21 aprilie 2009 privind constituirea Comisiei de stat pentru elucidarea cauzelor, condițiilor și consecințelor evenimentelor din 7–8 aprilie 2009, în legătură cu formarea Comisiei parlamentare de anchetă pentru elucidarea cauzelor și consecințelor evenimentelor de după 5 aprilie 2009.

Președintele interimar al Republicii Moldova a emis cîteva decrete privind conferirea distincțiilor de stat.

Notă ADEPT: În perioada septembrie-decembrie 2009, Președintele interimar Mihai Ghimpu a conferit peste o sută de distincții de stat, printre care:

  • 20 distincții supreme – "Ordinul Republicii";
  • 26 de distincții – Ordinul "Gloria Muncii";
  • 14 distincții – "Ordinul de Onoare";
  • 31 de medalii – "Meritul Civic";
  • 16 titluri onorifice – "Om Emerit" ș.a.

În perioada martie 2001 – august 2009, Președintele RM, Vladimir Voronin, a conferit în total circa 2000 distincții de stat, dintre care: peste 600 ordine, peste 1050 de medalii și mai mult de 320 titluri onorifice. Conform Legii nr.1123 din 30.07.1992 cu privire la distincțiile de stat ale Republicii Moldova, tipul distincției de stat se stabilește în funcție de meritele persoanelor fizice și juridice cărora urmează să li se confere, iar conferirea lor se efectuează prin decrete ale Președintelui Republicii Moldova, în conformitate cu regulamentul aprobat de șeful statului. Regulamentul respectiv prevede că demersul cu privire la decorare se face organului sau organizației ierarhic superioare, de regulă, de către colectivul de muncă în care lucrează persoana propusă pentru decorare, iar candidaturile se examinează la adunarea colectivului de muncă. Decorarea cu distincții de stat poate fi efectuată de asemenea la propunerea autorităților publice, ministerelor, departamentelor, organelor supreme ale organizațiilor obștești, uniunilor de creație. Demersurile privind decorarea cu distincții de stat se coordonează cu primăria orașului sau consiliul raional, cu autoritățile centrale, care le examinează de comun acord cu comitetele sindicale republicane și, după coordonarea cu comisia permanentă respectivă a Parlamentului Republicii Moldova, le prezintă Președinției Republicii Moldova.

cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

1. Integrare europeană

Reuniunea Consiliului de Cooperare RM-UE

Reuniunea s-a desfășurat pe 21 decembrie la Bruxelles, delegația Republicii Moldova fiind condusă de prim-ministrul Vlad Filat și Iurie Leancă, viceprim-ministru, ministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene. Potrivit unui comunicat MAEIE, în timpul reuniunii, părțile au trecut în revistă mai multe subiecte legate de cooperarea moldo-comunitară: situația în domeniul justiției, respectarea drepturilor omului, rezultatele colaborării economice și sectoriale etc. De asemenea, a fost discutată și problematica transnistreană. La sfîrșitul reuniunii, părțile au semnat o declarație comună, din care pot fi evidențiate următoarele:

  • Uniunea Europeană recunoaște aspirațiile europene ale Moldovei;
  • Progresul Moldovei în respectarea drepturilor omului, a principiilor democratice și ale statului de drept este văzut drept o precondiție pentru consolidarea relațiilor moldo-comunitare. Societatea civilă are un rol deosebit în acest context;
  • Avansarea relațiilor UE-Moldova va depinde și de consolidarea capacității administrative a Moldovei la toate nivelurile. Un Program de Consolidare a Capacităților Instituționale va fi definit și implementat în acest sens din fondurile Parteneriatului Estic;
  • Instrumentele anuale de implementare a Planului de Acțiuni rămîn în vigoare drept instrumente menite să consolideze procesul de reformă internă în Moldova, precum și relațiile UE-Moldova;
  • Noul acord dintre UE și Moldova va fi unul inovator și ambițios, care va permite consolidarea relațiilor bilaterale și aprofundarea cooperării sectoriale;
  • În 2010 este planificată inițierea dialogului asupra examinării condițiilor pentru eliminarea vizelor de călătorie pentru cetățenii moldoveni în UE, ca un obiectiv pe termen lung;
  • Zonă Aprofundată și Cuprinzătoare de Liber Schimb (ZACLS) va fi stabilită, atunci cînd Moldova va îndeplini condițiile relevante, inclusiv și cele incluse în Planul de Acțiuni UE-RM;
  • Părțile consideră drept importantă finalizarea procesului de demarcare a frontierei moldo-ucrainene și expertiza tehnică a EUBAM ar putea fi folosită pentru facilitarea acestui proces;
  • UE va continua să participe la identificarea soluției durabile pentru soluționarea conflictului transnistrean în limita integrității teritoriale și a suveranității Republicii Moldova.

Totodată, a fost semnat un Memorandum de înțelegere privind acordarea de către UE a asistenței consultative Guvernului Republicii Moldova. UE va delega un grup de consilieri de rang înalt în instituțiile-cheie ale Republicii Moldova, care vor ajuta autorităților moldovenești să avanseze în realizarea reformele democratice și economice necesare pentru integrarea sa europeană. Potrivit prim-ministrului Vlad Filat, această reuniune a consemnat deschiderea UE față de RM și disponibilitatea UE de a sprijini Moldova în procesul valorificării plenare a noilor posibilități de apropiere de obiectivul integrării europene.

Moldova – membră a Comunității Energetice Europene

La 18 decembrie 2009, în cadrul celei de-a VII-a Reuniuni a Consiliului Ministerial al Comunității Energetice, care a avut loc la Zagreb, Croația, a fost aprobată aderarea Republicii Moldova și a Ucrainei la Comunitatea Energetică Europeană. Aderarea va fi efectivă doar dacă Moldova și Ucraina vor depăși lacunele din legislația națională privind gazele naturale și vor ajusta prevederile acesteia la cerințele Acquis-ului comunitar. Potrivit Comisarului European pentru Energie, Andris Piebalgs, aderarea Moldovei și Ucrainei la Comunitatea Energetică va cataliza reformele din sectorul energetic al acestor țări și va spori securitatea lor energetică.

2. Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

Consumarea alegerilor prezidențiale din România și desemnarea noului guvern al României, a adus o mai mare claritate în relațiile moldo-române. La scurt timp, după desemnarea guvernului Boc, prim-ministrul moldovean Vlad Filat și ministrul afacerilor externe, Iurie Leancă au purtat discuții telefonice cu omologii săi români, respectiv prim-ministrul român Emil Boc și ministrul român de externe, Teodor Baconschi, despre prioritățile curente ale relațiilor bilaterale. Pe de altă parte, guvernul Republicii Moldova dispus pregătirea documentelor necesare pentru îndepărtarea gardului de sîrmă ghimpată de la hotarul cu România și a aprobat o hotărîre de deschidere a Consulatului General al R. Moldova în Iași.

Republica Moldova – Ucraina

La 17 decembrie, ministrul ucrainean de externe, Piotr Poroșenko a efectuat o vizită-fulger la Chișinău, unde s-a întîlnit cu omologul său moldovean, Iurie Leancă și prim-ministrul Vlad Filat. Pe agenda discuțiilor s-au aflat mai multe subiecte de interes comun în planul relațiilor bilaterale: demarcarea hotarului moldo-ucrainean, soluționarea conflictului transnistrean, cooperarea în cadrul GUAM, precum și în cadrul Parteneriatului Estic. În timpul întrevederii, miniștrii au făcut o trecere în revistă a relațiilor moldo-ucrainene și au convenit asupra începutului procesului de demarcare al hotarului moldo-ucrainean pe porțiunea transnistreană. Totodată, a fost semnată o adresare comună către dna Catherine Ashton, Vice-președinte al Comisiei Europene, Înalt Reprezentant pentru Relații Externe și Politica de Securitate, prin care este anunțată intenția părților de a crea euroregiunea "Nistru" și se solicită susținerea corespunzătoare financiară și tehnică în cadrul Parteneriatului Estic. În timpul vizitei a fost semnat și Acordul de colaborare pentru asigurarea drepturilor minorităților naționale, miniștri au discutat despre

Pe 28 decembrie, a început procesul de demarcare al hotarului moldo-ucrainean prin plasarea primului stîlp de hotar în prezența delegațiilor oficiale ale ambelor state, precum și a reprezentanților Uniunii Europene.

Republica Moldova – China

Pe 17 decembrie, prim-ministrul Vlad Filat și Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Populare Chineze în R. Moldova, Shi Longzhuang au semnat un Acord privind cooperarea economică și tehnică dintre guvernele celor două țări. În baza acestui acord, Guvernul Chinei va oferi Republicii Moldova un grant nerambursabil în valoare de 20 milioane yuani (circa 3 mln dolari SUA) sub formă de asistență tehnică. Domeniile care vor beneficia de acest grant vor fi stabilite ulterior împreună cu partea chineză. Se preconizează că această asistență va fi direcționată spre acoperirea cheltuielilor de participare la expoziția mondială de la Shanghai din 2010 și pentru promovarea vinurilor moldovenești pe piața chineză. Totodată, continuă negocierile legate de semnarea Acordului de împrumut în valoare de 1 miliard de dolari SUA pentru Moldova din partea Guvernului Chinei.

Notă ADEPT: Eforturile Chinei de intensificare a relațiilor cu noul guvern de la Chișinău se încadrează în actuala strategie a Chinei de consolidare a relațiilor comerciale cu statele Europei Centrale și de Est. În același timp, grantul nerambursabil pe care-l oferă China Moldovei poate fi interpretat drept acțiune premergătoare pentru semnarea Acordului de împrumut de 1mld dolari SUA, care este o măsură ce se încadrează în actuala strategie a Chinei de diversificare a rezervelor sale valutare.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Anul politic 2009
Igor Boțan, 31 decembrie 2009

De obicei, evenimentele tragice au reverberații în formă de farse. Privite prin această optică, evenimentele din Republica Moldova au avut în anul 2009 o succesiune inversă. Anul a început cu o farsă, dar s-a terminat cu o constatare tragică – ex-președintele Vladimir Voronin și aderenții Partidului Comuniștilor din Republica Moldova (PCRM), pe care îl conduce, au ajuns la sfîrșit de an cu "inima zdrobită" »»»


Economia: retrospective 2009 vs. pronosticuri 2010
Iurie Gotișan, 31 decembrie 2009

Cu certitudine că în 2009 criza economică a avut efecte mai mult sau mai puțin devastatoare pentru Republica Moldova. În linii mari, nu putem vorbi despre un specific aparte al crizei moldovenești. Este de fapt o criză aferentă unei economii cvasi-dependentă de factorii din exterior, pentru că creșterea economică din ultima perioadă s-a datorat în mare parte banilor migranților moldoveni care muncesc în afara țării, deci este o economie preponderent bazată pe consum »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect