ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an.VIII, nr. 153, 1–14 februarie 2010

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

Parlamentul este convocat în sesiunea de primăvară-vară începînd cu data de 11 februarie 2010.

1. Numiri. Demisii

Deputatul Veaceslav UNTILĂ este exclus din Biroul Permanent, în locul lui fiind numit Vasile Balan, la cererea AMN.

Deputatul Vladimir ȚURCAN a fost exclus din Biroul permanent, fiind substituit cu reprezentantul PCRM Galina Balmoș.

Deputatul Marian LUPU, liderul PDM, a fost ales în funcția de membru al Comisiei securitate națională, apărare și ordine publică.

Deputatul Dumitru DIACOV (PDM) a fost numit în calitate de membru al Comisiei politică externă și integrare europeană.

Deputatul Oleg SÎRBU (PDM) a fost inclus în Comisia administrație publică, mediu și dezvoltare regională.

Parlamentul a desemnat 3 membri în Comisia centrală de control a declarațiilor cu rivire la ventiuri și proprietate:

  • Anatolie GHILAȘ, din partea PDM;
  • Ion PLEȘCA din partea AMN;
  • Oxana DOMENTI, din partea PCRM.

2. Acte legislative

Hotărîrea privind crearea Comisiei de anchetă pentru examinarea modului de repartizare a ajutoarelor umanitare și a resurselor financiare din fondul de rezervă în legătură cu inundațiile din 2008. Comisia urmează să prezinte Parlamentului, în termen de 60 de zile, un proiect de hotărîre cu privire la examinarea modului de repartizare a ajutoarelor umanitare și a resurselor financiare respective. Conform notei informative la proiectul de hotărîre, locuitori din raionul Briceni au prezentat plîngeri privind distribuirea ajutoarelor umanitare și resurselor financiare din fondul de rezervă care erau preconizate pentru susținerea persoanelor care au suferit în urma inundațiilor, invocîndu-se că respectivele fonduri au fost alocate cu preponderență susținătorilor Partidului Comunist, uneori nejustificat, iar unele materiale de construcție în genere nu au fost distribuite.

3. Control parlamentar. Declarații

Informații privind relațiile cu Ucraina

Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene, precum și Primul-ministru al RM au prezentat în Parlament informații privind discuțiile și raporturile bilaterale cu Ucraina.

Propunere de creare a unei Comisii speciale

Deputatul PL Valeriu Nemerenco a propus să fie creată o comisie parlamentară pentru studierea situației create în sistemul de pensionare, din punct de vedere al echității sociale și stabilirii unor reglementări unificate în domeniu.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

1. Numiri

Maria CĂRĂUȘ este numită viceministru al Finanțelor.

Ion PASCAL este numit viceministru al Construcțiilor și Dezvoltării Regionale, în locul lui Anatol Țurcan, care este eliberat din funcția respectivă.

Anatolie LĂPTEANU a fost numit în funcția de șef al Oficiului teritorial Edineț al Cancelariei de Stat, reprezentant al Guvernului în teritoriu.

Gheorghe POPA este numit în postul de rector al Universității de Stat "Alecu Russo" din Bălți.

Radu MUDREAC este eliberat din funcția de director al Agenției sanitar-veterinare și pentru siguranța produselor de origine animală.

2. Hotărîri

Hotărîrea privind neaplicarea sancțiunilor pecuniare asupra mijloacelor bănești nerepatriate, provenite din exportul producției alcoolice în Federația Rusă în perioada 1 aprilie 2005 – 1 aprilie 2006. Guvernul a luat act de informația prezentată de Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare și a decis că nu vor fi supuse sancțiunilor pecuniare mijloacele bănești nerepatriate, provenite din exportul producției alcoolice în Federația Rusă în perioada 1 aprilie 2005 – 1 aprilie 2006, înregistrate conform situației la data de 17 octombrie 2008.

Hotărîrea privind Centrul de telecomunicații speciale. Guvernul a decis să transmită din gestiunea Serviciului de Informații și Securitate în gestiunea Cancelariei de Stat Întreprinderea de Stat "Centrul de Telecomunicații Speciale". Întreprinderea respectivă administrează sistemul de telecomunicații al autorităților administrației publice centrale, asigură schimbul protejat de informații între autoritățile publice, reprezentanțele Republicii Moldova din străinătate, organizații, instituții și întreprinderi, autoritățile publice ale altor state. Concomitent, Centrul este administrator tehnic și tehnologic al paginii web oficiale a Guvernului RM: www.gov.md. Schimbările efectuate au menirea de impulsiona dezvoltarea în domeniu, de a spori transparența informațională a executivului și a autorităților publice subordonate.

Hotărîrea cu privire la acțiunile de implementare a Legii privind transparența în procesul decizional. Este aprobat Regulamentul cu privire la procedurile de asigurare a transparenței în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor și se obligă autoritățile administrației publice centrale, în termen de 2 luni, să adopte regulamente interne pentru informare, participare și consultare a deciziilor elaborate, precum și să desemneze coordonatori ai procesului de consultare publică. Cancelaria de Stat va asigura monitorizarea implementării prevederilor referitoare la implementarea legislației în domeniu.

Hotărîrea privind participarea Republicii Moldova la expozițiile internaționale în anul 2010. Se aprobă programul de participare la expoziții și cheltuielile ce vor fi suportate din bugetul Programului "Promovarea exportului pentru anul 2010", în sumă circa 9 milioane de lei.

3. Ședințe. Decizii

Prima ședință a Comisiei guvernamentale pentru integrare europeană

La 12 februarie Prim-ministrul Vlad Filat a prezidat prima ședință a Comisiei guvernamentale pentru integrare europeană, în cadrul căreia a fost audiată informația MAEIE despre acțiunile întreprinse în 2009 la capitolul integrare europeană și acțiunile ce urmează să fie întreprinse în 2010. În context, Prim-ministrul a spus că liberalizarea regimului de vize pentru cetățenii Republicii Moldova este o prioritate a Guvernului și a solicitat eforturi maxime la acest capitol, informînd și despre faptul că UE va oferi Republicii Moldova ajutor financiar în valoare de 2 mln de euro pentru asigurarea populației cu pașapoarte biometrice, condiție necesară pentru liberalizarea regimului de vize. Suportul financiar va contribui și la reducerea cu 33% a costurilor pentru aceste pașapoarte. Premierul a mai spus că își dorește ca la ședințele Comisiei guvernamentale pentru integrare europeană să fie discutate probleme, și nu realizări.

Cancelaria de Stat solicită verificarea înstrăinării unor publicații

Cancelaria de Stat solicită Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției și Procuraturii Generale să examineze corectitudinea procedurii de lichidare a publicațiilor "Moldova Suverană" și "Nezavisimaia Moldova". Deși se afrima că cele două publicații vor fi deetatizate, însă o analiză efectuată a arătat că în realitate a fost inițiată procedura de lichidare a celor două instituții și acest proces nu a fost finalizat, iar statul a mai și alocat contrar prevederilor legale o sumă de peste un milion de lei pentru achitarea datoriilor acestor întreprinderi de stat. Conform informațiilor deținute, Camera Înregistrării de Stat a înregistrat trei întreprinderi noi private, la care fondatori erau administratorii întreprinderilor de stat "Moldova Suverană" și "Nezavisimaia Moldova" și care, contrar legislației în vigoare, purtau denumiri similare întreprinderilor de stat "Moldova Suverană" și "Nezavisimaia Moldova", a precizat Victor Bodiu.

Prima ședință a Consiliului Național pentru Participare (CNP)

La prima ședință a CNP au fost examinate direcțiile principale de activitate, a fost aleasă conducerea CNP și determinate mecanismele de conlucrare. Participînd la ședința inaugurală, Prim-ministrul a declarat că Guvernul Republicii Moldova este deschis spre colaborare și dispus să stabilească un dialog productiv și practic cu societatea civilă, inclusiv prin intermediul CNP. Conform Premierului, președintele CNP va fi invitat să participe la toate ședințele Executivului, la alte întruniri importante ale Guvernului, unde va putea expune poziția societății civile referitor la chestiunile examinate și deciziile aprobate. Totodată, Guvernul va dezvolta un parteneriat deschis cu societatea civilă și la nivelul tuturor autorităților publice centrale prin stabilirea unor mecanisme de consultare a sectorului asociativ, în special, la etapa elaborării și expertizării proiectelor de acte normative și legislative. CNP și-a ales Biroul permanent, constituit din 7 membri:

  • Președintele CNP – Sorin MEREACRE, Reprezentanța în Moldova a Fundației Eurasia;
  • Vice-președintele CNP – Ecaterina MARDAROVICI, Asociația Obștească "Clubul Politic al Femeilor 50/50";
  • Sergiu OSTAF, Asociația Obștească "Centrul de Resurse al Organizațiilor Neguvernamentale pentru Drepturile Omului din Moldova";
  • Antonița FONARI, Centrul de Resurse "Tineri și Liberi";
  • Alexandru COICA, Consiliul Național al Tineretului din Moldova;
  • Dinu ARMAȘU, Asociația Investitorilor Străini;
  • Petru MACOVEI, Asociația Presei Independente.

Situația în sectorul energetic

La ședința convocată de Primul-ministru au participat reprezentanții ai mai multor autorități publice, precum și ai operatorilor din domeniu. S-a discutat despre necesitatea unei analize ample în domeniu, inclusiv în ceea ce ține de formarea tarifelor, precum și despre situația de pe piața energiei electrice, în contextul liberalizării acesteia, din 31 martie 2010. Un subiect de discuției a fost și situația privind aprovizionarea cu apă a municipiului Bălți, Premierul solicitînd factorilor de decizie să se deplaseze la fața locului, să discute cu autoritățile locale situația creată și să identifice soluții pentru depășirea ei.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

1. Decrete

Ștefan URÎTU este numit consilier al Președintelui Republicii Moldova în probleme politice.

Președintele interimar al Republicii Moldova a emis decretul privind numirea unor membri ai Comisiei centrale de control al declarațiilor cu privire la venituri și proprietate:

  • Ion CASIAN, jurist, avocat;
  • Rodica HÎNCU, doctor habilitat, profesor universitar;
  • Vladislav POGHIRCĂ, consultant principal, Aparatul Președintelui Republicii Moldova.

Președintele interimar a conferit titluri onorifice unor oameni de artă (soliști, dirijori, conducători artistici)

2. Ședințe. Decizii

Acțiuni de parteneriat cu România

Bilanțul vizitei Președintelui României Traian Băsescu în Republica Moldova a fost prezentat în cadrul unei ședințe speciale prezidată de Președintele interimar al Republicii Moldova, Mihai Ghimpu. Președintele țării a solicitat miniștrilor să monitorizeze aplicarea proiectelor convenite și elaborarea unui plan concret de acțiuni, cu termeni reali de aplicare, precum și identificarea pîrghiilor de gestionare a proiectelor moldo-române aflate în curs de pregătire: – acordul privind micul trafic de frontieră; – acordul de finanțare a Republicii Moldova în valoare de 100 mln euro; – cuplarea sistemului energetic al Republicii Moldova la sistemele europene; – interconectarea infrastructurii feroviare; – acordul care prevede recunoașterea și echivalarea reciprocă a diplomelor; proiecte în domeniile agricol și turistic; deschiderea consulatelor românești la Cahul și Bălți; – semnarea acordului privind legalizarea forței de muncă provenită din Republica Moldova în România; – acord de protecție socială a cetățenilor moldoveni etc. În mod special, Președintele interimar a solicitat Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene elaborarea unui plan de acțiuni concrete pentru semnarea cît mai grabnică cu România a parteneriatului de integrare a Republicii Moldova în UE, care ar prevedea utilizarea fondurilor europene, precum și existența unei platforme agricole comune.

Solicitare de desecretizare

Mihai Ghimpu a solicitat Guvernului desecretizarea, în regim de urgență, a unui șir de documente de arhivă, care urmează a fi studiate și analizate de Comisia pentru studierea și aprecierea regimului comunist totalitar din Republica Moldova. Solicitarea are la bază sesizarea venită din partea președintelui respectivei Comisiei, care l-a informat pe șeful statului despre imposibilitatea de a examina o serie de documente de după 1974, din fondurile de arhivă din Republica Moldova, deoarece acestea sînt cu acces restricționat.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Sectorul bancar

    Băncile "au dat semne de oboseală" în 2009…

    Potrivit unei note informative a Băncii Naționale a Moldovei din 10 februarie 2010, pe parcursul anului 2009 sistemul bancar din Republica Moldova a înregistrat tendințe generale mai mult sau mai puțin involutive, generate, în mare parte, de efectele crizei economice globale. Astfel, capitalul de gradul I pe sistem s-a micșorat cu 2,4% constituind la sfîrșit de perioadă ceva mai mult de 6,45 miliarde lei. Conform cerinței BNM, capitalul de gradul I al băncilor comerciale din Moldova trebuie să fie de cel puțin 100 de milioane lei.

    La toate băncile, indicatorul în cauză depășește valoarea minimă reglementată și reflectă în continuare capacitatea de rezistență a acestora la riscurile asumate (riscul creditelor neperformante, al altor active ș.a.). Descreșterea capitalului de gradul I per sistem a fost determinată de retragerea licenței Investprivatbank-ului, precum și de înregistrarea de către unele bănci a pierderilor legate preponderent de completarea rezervelor pentru acoperirea riscurilor de credit. În condițiile de criză, unii acționari au acordat băncilor o susținere financiară, prin emisiuni suplimentare de acțiuni în sumă de peste 290 milioane lei.

    Cota investițiilor străine în capitalul băncilor a constituit peste 77% sau cu cca 4 p.p. mai mult comparativ cu începutul anului 2009 și exprimă majorarea capitalului social din contul investițiilor acționarilor nerezidenți. Media suficienței capitalului ponderat la risc pe sistem a fost de peste 32% la sfîrșit de an, nivelul minim necesar fiind de 12%. Menținerea la nivel înalt a acestui indicator conferă activității băncilor siguranță, în condițiile de existență a unui potențial sporit de creditare. Un alt indicator financiar important, activele totale, au crescut pe parcursul anului trecut cu 2,2% pînă la cca 39,92 miliarde lei (cca 3,63 miliarde USD). Această creștere a fost determinată, în special, de creșterea obligațiunilor cu peste 3%.

    Ponderea creditelor neperformante în totalul creditelor s-a majorat cu 10,4 p.p. față de începutul anului, constituind la sfîrșitul acestuia 16,3%. Necesitatea de a acoperi eventualele pierderi cauzate de creditele sus-menționate a condus la majorarea ponderii reducerilor pentru pierderi la credite în portofoliul total cu 4,7 p.p. pînă la 9,7% la sfîrșitul anului. Tot la capitolul credite vom menționa și administrarea riscurilor, în contextul destinației creditării, care reflectă prioritățile economiei naționale. Astfel, ponderea cea mai mare în totalul portofoliului de credite la 31.12.2009 au deținut-o creditele acordate industriei și comerțului – 51,6% din total, urmate de cele acordate agriculturii și industriei alimentare – 15,9%, creditele acordate pentru imobil, construcții și dezvoltare – 12,5% și creditele de consum – 8,7%.

    BNM constată că în anul 2009 sistemul bancar a înregistrat pierderi în valoare de 145,5 milioane lei. Ca rezultat, rentabilitatea activelor și cea a capitalului acționar au avut valori negative la sfîrșitul anului: ROA (-0.4)% și respectiv ROE (-2.1)%. Totuși, un aspect pozitiv prezintă în continuare indicatorii lichidității pe sistemul bancar, care pe parcursul anului 2009, au exprimat o capacitate satisfăcătoare a băncilor de a-și onora atît obligațiunile curente, cît și cele pe termen lung. Gradul de lichiditate conform principiului I (activele cu termenul de rambursare mai mare de doi ani nu trebuie să depășească resursele financiare cu termenul potențial de retragere mai mare de doi ani) a constituit 0.6. Gradul de lichiditate conform principiului II (active lichide/total active nu trebuie să fie mai mic de 20%) a constituit 38,3%.

    Dacă ar fi să privim situația la depozitele atrase de bănci, acestea s-au micșorat în 2009 cu cca 3% pînă la cca 26,417 miliarde lei, inclusiv depozitele persoanelor fizice – cu 3,7% pînă la cca 16,466 miliarde lei. Depozitele persoanelor juridice au crescut cu cca 5% pînă la 8,012 miliarde lei (http://www.bnm.md).

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

Eforturile președinției kazahe a OSCE pentru reglementarea transnistreană

În calitate de deținătoare a președinției OSCE Republica Kazahstan și-a propus să contribuie activ la soluționarea problemei transnistrene. Declarații în acest sens au fost făcute de către reprezentantul Kazahstanului la OSCE, Bolat Nurgaliev, care a vizita Republica Moldova la începutul lunii februarie 2010. După întîlnirea cu conducerea Republicii Moldova și cu liderii administrației de la Tiraspol Nurgaliev a anunțat despre faptul că pentru 1 martie este programată o întîlnire la Viena a reprezentanților participanților la procesul de reglementare transnistreană pentru consultări. Potrivit lui ar exista premise pentru a impulsiona atingerea unor înțelegeri care s-au profilat încă anul trecut, în primul rînd a problemelor ce țin de necesitățile oamenilor ce locuiesc pe cele două maluri ale Nistrului.

Reprezentantul politic al Republicii Moldovei, vice-premierul pentru reintegrare, Victor Osipov, a subliniat că este vorba despre relansarea activității grupurilor de experți, care urmează să contribuie la consolidarea încrederii reciproce și care are drept scop relansarea cooperării bilaterale. Potrivit lui Victor Osipov, în perioada 11–25 februarie grupurile de lucru ar fi trebuit să discute pe marginea eventualelor proiecte comune care ar urma să fie dezvoltate. Cu această ocazie, au fost date publicității numele șefilor grupurilor de lucru din partea Chișinăului: economie și comerț – Octavian Calenîi; infrastructură și comunicații feroviare – Boris Gherasim; ocrotirea sănătății – viceministrul Gheorghe Țurcanu; demilitarizare – șeful Biroului pentru reintegrare al Executivului, Ion Stăvilă; agricultură și ecologie – vicepreședintele Uniunii Producătorilor Agricoli, Vasile Bumacov; educație și învățămînt – viceministrul Loretta Handrabura; asistență umanitară – viceministrul muncii, protecției sociale și familiei, Sergiu Sainciuc.

Pe de altă parte, reprezentatul regiunii transnistrene, șeful diplomației de la Tiraspol, Vladimir Yastrebceak, a insistat asupra unei abordări complexe a problemelor cooperării bilaterale și dezvoltarea unor proiecte comune în beneficiul cetățenilor, evitîndu-se politizarea acestora. În acest context, liderul administrației de la Tiraspol, Igor Smirnov, a ținut să specifice că problemele economice și cele politice trebuie tratate în mod separat. Astfel, administrația de la Tiraspol își reconfirmă clauzele strategiei mai vechi – să soluționeze cu Chișinăul doar problemele de interes economic pentru Transnistria, iar cele politice să rămînă nesoluționate cît mai mult.

Șirul de provocări ale administrației de la Tiraspol continuă să se extindă

După provocarea legată de reținerea de către vameșii transnistreni la sfîrșitul lunii ianuarie a șefului pacificatorilor moldoveni, Aurel Fondos, la începutul lui februarie au urmat altele. Astfel, patru cetățeni ai Republicii Moldova locuitori ai unei comune de pe malul drept al Nistrului, aflate în Zona de securitate, au fost reținuți pe 27 ianuarie de grăniceri transnistreni înarmați pentru că au traversat pe gheață rîul Nistru și, deci ar fi trecut ilegal frontiera transnistreană. Reprezentanții Comisiei Unificate de Control (CUC) din partea Moldovei au indicat asupra absurdității acestor învinuiri pe motiv că încă în 2008 administrația transnistreană anulase pentru locuitorii localităților de frontieră a obligativității achitării taxei vamale și a înregistrării la trecerea frontierei.

Cu toate acestea justiția transnistreană a dispus arestarea celor patru cetățeni pentru o perioadă de 60 de zile și achitarea de către aceștia a unei amenzi totale de aproximativ $20 mii pentru o presupusă tăiere neautorizată a copacilor. Rudele celor reținuți au declarat că al cincile reținut a fost eliberat imediat pentru a le anunța despre necesitatea achitării banilor, lucru care se aseamănă mai mult cu o tentativă de estorcare de bani. Abia pe 11 februarie cei patru reținuți au fost eliberați după ce autoritățile moldovene au implicat în soluționarea acestui caz reprezentanții organizațiilor internaționale, precum și reprezentanții statele care participă în formatul "5+2" de soluționare a conflictului transnistrean.

Cîteva zile înainte, pe 8 februarie avuse loc o altă manifestare provocatoare – interzicerea intrării pe teritoriul controlat de regimul transnistrean pentru ambasadorul SUA în Moldova, Asif Chaudhry, care intenționa să asiste la întîlnirea grupurilor de lucru moldo-transnistrene, activitatea cărora ar avea menirea să consolideze încrederea între cele două maluri ale Nistrului.

Alegerile municipale din regiunea transnistreană polarizează forțele politice

Alegerile municipale din regiunea transnistreană, programate pentru 28 martie 2010, au motivat interesul pentru o încercare suplimentară de a-i face opoziție regimului lui Igor Smirnov. Astfel, la începutul lunii februarie a fost anunțată inițiativa creării unui bloc politic al partidelor de stînga. Inițiativa a fost susținută de: Partidul Comunist din Transnistria, condus de Oleg Horjan; Partidul Social Democrat, condus de Alexandr Radcenco; Organizația Comsomolistă din Transnistria, condusă de Mihail Mihalițîn. Suportul pentru această inițiativă l-au exprimat și cîteva organizații nonguvernamentale.

Scopul declarat al inițiatorilor ideii este de consolida o forță politică de opoziție, care ar avea drept obiective: soluționarea problemelor stringente cu care se confruntă cetățenii din stînga Nistrului; extinderea atribuțiilor administrației locale; limitarea atribuțiilor șefului administrației centrale, limitarea numărului de termene pentru deținerea acestei funcții; trecerea la un sistem electoral proporțional; asigurarea unor condiții pentru acces egal a cetățenilor la justiție și a forțelor politice la mass-media etc. Este de menționat că nicio forță politică organizată din Transnistria, chiar și sub umbrela business-ului mare din regiune, nu a reușit încă să-i facă opoziție serioasă liderului administrației de la Tiraspol, Igor Smirnov, care conduce regiune de aproximativ 20 de ani.

Scandal de spionaj între garanții soluționării conflictului transnistrean

Publicația ucraineană "Zercalo nedeli", nr 5. din 13 februarie 2010 a publicat un articol intitulat "Istoria eșecului serviciilor secrete rusești în Ucraina. Autorul articolului Iurii Butusov a descris în amănunte despre arestare a cinci ofițeri ai serviciilor secrete ruse de către autoritățile ucrainene ca urmare a operațiunilor subversive desfășurate împotriva Ucrainei, acțiuni desfășurate atît pe teritoriul Ucrainei cît și a Transnistriei, cu participarea serviciilor speciale transnistrene, subordonate de fapt celor rusești. Autorul se întrebă retoric cum se încadrează această activitatea subversivă a serviciilor secrete rusești în misiunea pacificatoare declarată de către autoritățile de la Kremlin și despre ce fel de obiecte secrete pe teritoriul Transnistriei vorbesc autoritățile rusești, care au recunoscut desfășurarea unor acțiuni speciale. În legătură cu acest incident este interesant dacă autoritățile ruse vor mai insista asupra misiunii sale pacificatoare de interes pe teritoriul Transnistriei sau va recurge la alte găselnițe propagandistice pentru a-și justifica prezența militară pe teritoriul Republicii Moldova.

cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

1. Integrare europeană

Concluziile Consiliului UE pentru Educație, Tineret și Cultură privind

Pe 15 februarie, la Bruxelles s-a desfășurat ședința Consiliul Uniunii Europene pentru Educație, Tineret si Cultura (EYC), la care au fost printre altele adoptate Concluziile Consiliului privind stabilirea Dialogului dintre Uniunea Europeană și Republica Moldova cu privire la Drepturile Omului. Prin aceste concluzii, Consiliul stabilește obiectivele dialogului cu Republica Moldova: 1) ridicarea problemei drepturilor omului, inclusiv a cazurilor individuale, în Republica Moldova și în Uniunea Europeană într-o mod mai aprofundat; 2) intensificarea dialogului privind drepturile omului în forurile multilaterale. Dialogul cu privire la Drepturile Omului va avea loc sub formă de ședințe, organizate cel puțin o dată pe an, fie în Moldova sau Uniunea Europeană, cu participarea reprezentanților societății civile și ad-hoc, cu reprezentanți ai organizațiilor internaționale și regionale, cum ar fi ONU, OSCE sau Consiliul Europei.

Comisia Europeană are o nouă componență

Pe 9 februarie, Parlamentul European a adoptat componența noii Comisii Europeană cu 488 voturi pentru, 137 voturi-contra și 72 abțineri. Președintele Comisiei rămîne pentru al doilea mandat Jose Manuel Barroso. Noul Comisar pentru Extindere și Politica de Vecinătate este cehul Stefan Fule, care în timpul audierilor sale în fața Parlamentului European a salutat orientarea pro-europeană a Guvernului R. Moldova.

Lansarea consultărilor publice privind Strategia UE pentru regiunea dunăreană

Pe 2 februarie a avut loc prima rundă de consultări publice pentru elaborarea Strategiei UE pentru regiunea dunăreană, organizate de Comisia Europeană. Consultările s-au desfășurat în cadrul a patru ateliere de lucru:

  • îmbunătățirea conectivității și a sistemelor de comunicare (în cadrul regiunii Dunării și în afara acesteia);
  • protecția mediului, conservarea resurselor de apă și prevenirea riscurilor naturale;
  • consolidarea dezvoltării socio-economice, umane și instituționale;
  • guvernarea.

Consultările vor continua pînă în iunie 2010 atît on-line pe pagina web a Comisiei Europene, cît și în cadrul unor ședințe: Ungaria (26 februarie), Austria și Slovacia (Aprilie), Bulgaria (Mai), România (Iunie). Prezentarea variantei finale a Strategiei și a Planului de acțiuni este planificată pentru decembrie 2010.

Prima ședință a Comisiei de Stat pentru Integrare Europeană din 2010

Pe 12 februarie, s-a desfășurat prima ședință a Comisiei de Stat pentru Integrare Europeană în noua componență. În cadrul ședinței a fost dezbătute următoarele subiecte:

  • Rezultate activității de promovare a procesului de integrare europeană a R. Moldovei în 2009 și prioritățile pentru 2010;
    Drept priorități pentru anul 2010 au fost stabilite: – obținerea sprijinului statelor membre ale UE pentru procesul integrării europene a Moldovei, inclusiv prin consolidarea dialogului cu Spania, Belgia, Ungaria; – lansarea negocierilor pentru lansarea Zonei de Liber Schimb Cuprinzător și Aprofundat și pentru liberalizarea regimului de vize; – implicarea Moldovei în activitățile celor 4 platforme de cooperare a Parteneriatului Estic; – elaborarea unui plan de armonizare a legislației moldovenești cu acquis-ul communitaire (în baza proiectului Twinning); – identificarea de posibilități de acordare a asistenței financiare Moldovei (24 martie – reuniunea grupului consultativ al donatorilor pentru Moldova).
  • Inițierea dialogului privind liberalizarea regimului de vize, dezvoltarea Strategiei biometrice pentru R. Moldova
  • Organizarea procesului de negociere a Acordului de Asociere dintre Republica Moldova și UE
  • Organizarea procesului de pregătire a instituțiilor RM pentru lansarea procesului de consolidare instituțională a acestora în vederea negocierii Acordului de Asociere.

2. Cooperare bilaterală

Republica Moldova – Ucraina

Pe 1 februarie, prim ministrul Vlad Filat a avut o întrevedere cu prim-ministrul ucrainean Iulia Timosenko, în cadrul căreia au fost discutate mai multe aspecte problematice din relațiile bilaterale. În particular, Vlad Filat a solicitat prim-ministrului ucrainean, excluderea definitivă a Moldovei din lista statelor cu risc migraționist sporit, cetățenii care trebuie să prezinte o confirmare a stării lor financiare la intrarea pe teritoriul Ucrainei (aplicarea acestei cerințe față de cetățenii Moldovei a fost temporar sistată, dar nu și anulată). Un alt subiect abordat a fost cel al importului de energie electrică din Ucraina. Importul de energie electrică din Ucraina a fost sistat la 1 ianuarie 2009 din cauza divergențelor asupra prețurilor de livrare. În prezent, au fost inițiate negocieri privind reluarea importurilor. De asemenea, a fost abordată și problematica transnistreană, fiind apreciate progresele înregistrate la demarcarea frontierei comune, care odată realizată cu succes la oferi noi perspective pentru ambele țări în negocierea regimului liberalizat de vize cu UE.

În timpul întrevederii, au fost semnate 2 documente: Protocolul între Guvernul R.Moldova și Cabinetul de Miniștri al Ucrainei referitor la operarea unor modificări în Acordul între Guvernul R.Moldova și Guvernul Ucrainei privind recunoașterea reciprocă a drepturilor și reglementarea raporturilor de proprietate din 11 august 1994; Acordul între Guvernul Republicii Moldova și Cabinetul de miniștri al Ucrainei de colaborare în domeniul politicilor de tineret.

Republica Moldova – Rusia

Pe 4–5 februarie la Chișinău și-a desfășurat lucrările Comisia interguvernamentale pentru colaborare economică între Moldova și Rusia, prima după o pauză de aproape 4 ani. Potrivit unui comunicat de presă a Ministerului Economiei, în timpul reuniunii au fost abordate 10 subiecte privind cele mai importante aspecte ale colaborării comercial-economice, precum și teme ce țin de cooperarea în complexul agroindustrial, termoenergetic, transporturi, migrația de muncă și sfera umanitară. Rezultatele reuniunii sunt următoarele:

  • Rusia a confirmat decizia de a acorda Moldovei creditul de 150 mil. USD, însă doar în baza unor proiecte de infrastructură din partea Moldovei;
  • Experții din ambele țări vor elabora un plan de restructurare a datoriilor "Moldovagaz" față de companiile ruse "Gazprom" și "Factoring-Finance";
  • Rusia va acorda asistență Republicii Moldova în contextul participării la cea de-a XVII-a Expoziție Internațională "Prodexpo" din 8–12 Februarie 2010, la Moscova, în cadrul căreia se vor desfășura și "Zilele vinului moldovenesc";
  • Se planifică implementarea de acțiuni pentru facilitarea și diversificarea exporturilor de produse alcoolice pe piața rusă;
  • Vor continua negocierile privind semnarea Programului de Cooperare între Guvernul Republicii Moldova și Guvernul Rusiei pentru 2009–2020.

3. Cooperare multilaterală

Republica Moldova – Consiliul Europei

Decizii ale CtEDO

Pe 2 februarie, Curtea a pronunțat decizia sa în cauza Partidul Popular Creștin Democrat (nr. 2) c. Moldovei. Curtea a constatat violarea dreptului de la întrunire (cu referință la o manifestație de protest din 25 ianuarie 2004) și a acordat PPCD EUR 3,000 cu titlu de prejudiciu moral și EUR 1,000 cu titlu de costuri și cheltuieli.

Vizita delegației Comisiei de la Veneția

Pe 10 februarie, o delegație a Comisiei Consiliului Europei pentru democrație prin drept(Comisia de la Veneția, condusă de Președintele acestei comisii,Gianni Buquicchio, a efectuat o vizită de lucru la Chișinău, la invitația președintelui interimar Mihai Ghimpu pentru a discuta aspectele procedurale ale reformei constituționale.

În timpul vizitei, oficialul european a confirmat disponibilitatea Comisiei de la Veneția să acorde autorităților moldovenești asistența necesară în contextul inițiativei acestora de reformare/modificare a Constituției. După mai multe întrevederi cu liderii partidelor politice, comisia parlamentară pentru reforma parlamentară, Gianni Buquicchio a declarat că decizia de reformare integrală a Constituției este una pripită, la moment fiind necesară doar modificarea art.78 din Constituție privind alegerea șefului statului pentru depășirea crizei instituționale. De asemenea, în conformitate cu prevederile constituționale existente, parlamentul urmează a fi dizolvat și anunțate alegeri anticipate. Ca reacție, președintele interimar, Mihai Ghimpu a opinat că în cadrul Alianței pentru Integrare Europeană există o poziție unică privind ineficiența unor alegeri anticipate și în cazul existenței unor căi juridice de depășire a alegerilor, acestea vor fi folosite la maximum.


e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect