ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an.VIII, nr. 154, 15–28 februarie 2010

Activitatea instituțiilor publice

Relații externe

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1. Numiri. Demisii

Cîțiva deputați care cumulau funcții în cadrul Guvernului au declarat că își depun mandatele de parlamentar:

  • Vladimir FILAT
  • Valeriu LAZĂR
  • Marcel RĂDUCAN
  • Valentina BULIGA
  • Leonid BUJOR

Modificări în componența Biroului Permanent al Parlamentului:

  • Veaceslav UNTILĂ este exclus din componența Biroului permanent, în locul acestuia fiind desemnat deputatul AMN Vasile BALAN;
  • Vladimir ȚURCAN a fost exclus din componența biroului permanent la cerearea PCRM, în locul lui fiind desemnată deputatul PCRM Galina BALMOȘ

Remanieri între deputații fracțiunii PDM:

  • Marian Lupu a fost numit membru al Comisiei securitate națională, apărare și ordine publică;
  • Dumitru Diacov a fost numit membru al Comisiei politică externă și integrare europeană;
  • Oleg Sîrbu a fost inclus în Comisia administrație publică, mediu și dezvoltare regională

2. Acte legislative

Legea privind compensațiile sociale în perioada rece a anului. Compensațiile sociale sînt destinate persoanelor și familiilor defavorizate, pentru perioada între 1 noiembrie și 31 martie și se acordă: familiilor defavorizate care au obținut dreptul la ajutor social; – salariaților din ramurile sectorului bugetar care se încadrează în categoriile I-VII de salarizare ale Rețelei tarifare unice; – beneficiarilor de pensii sau alocații sociale în sumă de pînă la 700 lei, de la vîrsta de 65 de ani. Compensațiile vor fi achitate prin intermediul Casei Naționale de Asigurări Sociale, în cuantumul stabilit de Guvernul RM.

Legea privind modificarea și completarea articolului 139 din Codul electoral. Conform modificărilor, în cazul apariției uneia dintre circumstanțele care determină organizarea alegerilor noi, autoritatea administrației publice locale este obligată să comunice în scris despre acest fapt Comisiei Electorale Centrale, în termen de cel mult 10 zile de la data apariției acestei circumstanțe. Data alegerilor noi se va stabili de către Comisia Electorală Centrală în termen de cel mult 30 de zile de la data constatării circumstanțelor menționate, cu cel puțin 60 de zile înainte de ziua alegerilor.

Legi pentru ratificarea unor acte internaționale:

  • Acordul de colaborare în domeniul industriei forestiere și al gospodăriei silvice (semnat la Moscova, la 11 septembrie 1998);
  • Hotărîrii Consiliului șefilor de state al CSI privind medalia jubiliară comună "65 de ani de la Victoria în Marele Război pentru Apărarea Patriei din anii 1941–1945".

Hotărîrea pentru completarea Hotărîrii Parlamentului cu privire la zilele de sărbătoare și la zilele de odihnă în Republica Moldova. Prin documentul adoptat, a fost instituită ziua comemorativă – Ziua Memoriei (2 martie), de comemorare a celor căzuți în conflictul armat din anul 1992 pentru apărarea integrității și independenței Republicii Moldova și a victimelor acestui conflict.

Proiectul legii pentru modificarea și completarea Legii cu privire la asociațiile obștești. Documentul propune reglementări perfecționate referitoare la:

  • criteriile de oferire a statutului de utilitate publică;
  • exigențele speciale pentru asociațiile care vor să obțină statutul de utilitate publică;
  • cerințele privind structura organelor de conducere și de control;
  • cerințele privind evitarea conflictului de interese;
  • temeiurile exprese al refuzului de conferire a statutului de utilitate publică;
  • posibilitățile de verificare a activității asociațiilor de utilitate publică și a respectării cerințelor legale;
  • cerințele privind transparența activității asociațiilor de utilitate publică etc.
De asemenea, este propusă reglementarea formelor de susținere a asociațiilor de utilitate publică de către stat și autoritățile publice de diferite nivele.

3. Control parlamentar. Declarații

Audieri

La 26 februarie 2010 Parlamentul a organizat audieri privind executarea Hotărîrii pe marginea audierilor privind hotărîrile Curții Europene a Drepturilor Omului cu privire la Republica Moldova, executarea acestora și prevenirea încălcării drepturilor omului și a libertăților fundamentale. Au fost audiate rapoartele președintelui Consiliului Superior al Magistraturii, al Agentului guvernamental la CEDO, a președintelui Curții Supreme de Justiție și al Procurorului General. În dezbateri au luat cuvîntul Președintele Parlamentului și deputați reprezentînd fracțiunile parlamentare ale AMN, PLDM și PCRM.

Declarații

Deputatul PL Valeriu Nemerenco a prezentat o declarație de omagiere a lui Vasile Coroban, scriitor și critic literar.

Deputați ai fracțiunii PCRM au dat citire unor declarații privind:

  • posibilele efecte nocive ale vaccinei contra gripei A(H1N1), produsă în România și donată autorităților Republicii Moldova;
  • zborurile efectuate de Primul-ministru al RM cu avioane charter și închiriate.
cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

1. Numiri

  • Victor Țuțuc este numit director al Inspectoratului general de supraveghere fitosanitară și control semincer;
  • Vasile Bahău este numit director al Agenției sanitar-veterinare pentru asigurarea sănătății animalelor și siguranța alimentelor;
  • Gheorghe Rusu și Constantin Sula sînt numiți vicedirectori ai Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției;
  • Vitalie Verebceanu este eliberat din funcția de vicedirector al CCCEC, în baza cererii de demisie.

2. Hotărîri. Dispoziții

Hotărîrea cu privire la acțiunile de implementare a Legii privind transparența în procesul decizional. Este aprobat Regulamentul cu privire la procedurile de asigurare a transparenței în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor, iar în sarcina Cancelariei de Stat, a ministerelor, altor autorități administrative centrale și desconcentrate în teritoriu este pusă sarcina de a aproba regulile interne de informare, consultare și participare în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor; de a desemna coordonatorii procesului de consultare publică în procesul decizional și vor mediatiza informația respectivă, în modul stabilit; de a opera modificări și completări în regulamentele de organizare și funcționare, conform prevederilor privind transparența în procesul decizional. Suplimentar, se recomandă autorităților de reglementare și autorităților administrației publice locale să elaboreze și să aprobe regulile interne proprii de organizare a procedurilor de asigurare a transparenței în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor. Cancelaria de Stat urmează să monitorizeze respectarea prevederilor Legii privind transparența în procesul decizional și să expună rezultatele monitorizării în raportul anual cu privire la implementarea reformei administrației publice centrale.

Hotărîrea cu privire la monitorizarea tranzacțiilor comerciale de import și a lanțului valoric în comerțul interior. Documentul este aprobat în scopul "echilibrării prețurilor de comercializare a mărfurilor pe piața internă" și conține prevederi despre: – mecanismul de monitorizare a tranzacțiilor comerciale de import și a lanțului valoric în comerțul interior; – lista mărfurilor importate supuse monitorizării; – componența Comisiei de monitorizare. Respectiva hotărîre nu se extinde asupra evaluării în vamă a valorii tranzacțiilor comerciale. În Lista mărfurilor sînt incluse carnea, peștele, produsele lactate, legume, fructe, produse cerealiere, sucuri etc.

Hotărîrea cu privire la încetarea procedurii de lichidare a unor întreprinderi de stat. Este încetată procedura de lichidare a întreprinderilor de stat ziarul "Moldova Suverană" și ziarul "Nezavisimaia Moldova", iar Cancelaria de Stat urmează să exercite funcțiile de fondator al întreprinderilor de stat ziarul "Moldova Suverană" și ziarul "Nezavisimaia Moldova", să modifice și aprobe actele privind organizarea și funcționarea întreprinderilor respective, precum și să asigure înregistrarea acestor acte. De asemenea, urmează a fi întreprinse măsuri pentru asigurarea administrării eficiente a bunurilor transmise în gestiunea întreprinderilor respective, precum și respectarea drepturilor de proprietate intelectuală ale acestora.

Hotărîri privind alocarea mijloacelor financiare:

  • Întreprinderii de Stat "Palatul Republicii" i se alocă peste 3 milioane de lei pentru acoperirea cheltuielilor ce țin de achitarea serviciilor comunale, exploatarea clădirii și a impozitelor de stat;
  • Institutului Oncologic i se alocă 500 mii lei, pentru reparația secției oncologie pediatrică;
  • Cancelariei de Stat și Ministerului Culturii le sînt alocate mijloace de circa 400 mii lei pentru cîteva acțiuni protocolare;

Primul-ministru a emis cîteva dispoziții, privind:

  • crearea Grupului de lucru pentru evaluarea riscurilor și amenințărilor la adresa securității naționale, care urmează să elaboreze lista riscurilor și amenințărilor la adresa securității naționale;
  • crearea Grupului de lucru pentru elaborarea proiectului Strategiei Securității Naționale, document ce va fi elaborat pînă la data de 25 martie 2010;
  • desfășurarea eficientă a prezentării Republicii Moldova în cadrul ședinței Grupului consultativ al donatorilor;
  • Dispoziție cu privire la coordonarea activităților privind implementarea reformei administrației publice centrale și monitorizării executării Fondului Fiduciar creat în acest scop;

3. Ședințe. Decizii

Ședință cu rectorii

Agenda ședinței convocate de Prim-ministru a inclus chestiuni privind racordarea învățămîntului superior la rigorile Procesului de la Bologna, problemele actuale ale domeniului, inclusiv: finanțarea, taxele de studii, taxele de cazare în căminele studențești, bursele studenților, salarizarea cadrelor universitare, dotarea instituțiilor de învățămînt superior, pregătirea specialiștilor în învățămîntul superior și sporirea accesului acestora pe piața muncii. Prim-ministrul a optat pentru acordarea unei autonomii universitare adevărate instituțiilor de învățămînt, precizînd că Guvernul va susține în continuare sistemul educațional. Un subiect aparte al discuției l-a constituit problema salarizării în domeniul învățămîntului, fiind înaintate propuneri pentru modificarea Legea salarizării în sectorul bugetar, în scopul ameliorării situației privind condițiile de salarizare în domeniul învățămîntului.

Liberalizarea regimului de vize

Primul-ministru a prezidat o ședință privind pregătirea instituțiilor statului pentru discuții cu membrii Misiunii Comisiei Europene pe marginea dialogului privind liberalizarea regimului de vize. În cadrul ședinței s-a discutat despre experiența țărilor balcanice, care au obținut în termeni reduși liberalizarea regimului de vize, după implementarea condițiilor tehnice solicitate de Comisia Europeană. În context, Premierul a cerut maximă responsabilitate din partea tuturor instituțiilor de care depinde lansarea dialogului cu Comisia Europeană privind liberalizarea regimului de vize și a solicitat evaluarea cadrului legislativ, ajustarea acestuia în conformitate cu standardele europene. A fost subliniată și importanța asigurării cu pașapoarte biometrice a cetățenilor Republicii Moldova, condiție obligatorie pentru circulația liberă în spațiul european.

Ședință cu sindicatele și patronatele

În cadrul unei ședințe convocate la Guvern s-a discutat despre compensațiile sociale acordate de Guvernul Republicii Moldova în perioada rece a anului, economia tenebră și impactul negativ a acesteia asupra dezvoltării statului. Un subiect aparte l-a constituit repartizarea foilor de tratament balneo-sanatorial care, începînd cu acest an, sînt distribuite de Casa Națională de Asigurări Sociale, ce are în dotare un sistem informațional performant. Reprezentanții sindicatelor au afirmat că înlăturarea sindicatelor de la repartizarea foilor de tratament nu este un lucru bun, fiind necesar un dialog constructiv în domeniul dat. Primul-ministru a afirmat în cadrul ședinței, că situația dificilă în care se află Republica Moldova se datorează și economiei tenebre, care presupune achitarea de salarii în plic, din cauza eschivărilor de la impozite Guvernul fiind nevoit să intervină cu circa 2 miliarde de lei pentru acoperirea plăților sociale

Primul-ministru a participat la un șir de manifestații cu caracter public:

  • Adunarea generală a Federației Naționale a Fermierilor din Moldova (FNFM);
  • Ședința lărgită a Colegiului Ministerului Finanțelor;
  • Ședința Grupului de lucru al Comisiei de Stat pentru reglementarea activității de întreprinzător etc.
cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

1. Decrete

Președintele interimar al Republicii Moldova a emis un decret prin care se introduc modificări în structura Aparatului Președintelui RM și condițiile de salarizare a funcționarilor. Sînt prevăzute reduceri de funcții pentru consultanți ai consilierilor și experți juridici, dar și suplimentarea unor posturi în Direcția generală (bibliotecă, rețea de calculatoare). Condițiile de salarizare și compensare pentru funcționarii Aparatului prezidențial includ și:

  • compensație lunară în mărime de 30% în raport cu salariul funcției pentru compensarea cheltuielilor legate de îndeplinirea atribuțiilor de serviciu;
  • spor la salariu pentru păstrarea confidențialității în mărime de pînă la 20% din salariul funcției;
  • spor la salariu în mărime de pînă la 20% din salariul funcției, pentru șefii de subdiviziuni;
  • compensație anuală în mărime de un salariu mediu lunar pentru cheltuielile aferente tratamentului în instituțiile medico-curative sau balneo-climaterice.

Notă ADEPT: Astfel, în conformitate cu prevederile specifice de salarizare, anumiți funcționari pot beneficia de salarii practic dublate față de cele stabilite expres în Legea cu privire la sistemul de salarizare în sectorul bugetar (între 1000–3000 lei).

Distincția "Ordinul de Onoare" a fost conferit coregrafului și conducătorului artistic al Baletului Național Georgian "Sukhishvili" din Georgia.

Alexandru OHOTNICOV este numit în funcția de șef al Direcției drept și relații publice a Aparatului Președintelui Republicii Moldova, iar Mariana SĂCĂREANU este numită șef adjunct al Direcției drept și relații publice a Aparatului Președintelui RM

2. Ședințe. Decizii

Conferința jubiliară a Curții Constituționale

Președintele interimar al țării a participat la Conferința "Asigurarea supremației Constituției – funcția de bază a Curții Constituționale", prilejuită de împlinirea a 15 ani de activitate a instanței de control constituțional. În alocuțiunea rostită, Mihai Ghimpu a regretat lipsa posibilităților sesizării Curții Constituționale de către cetățenii RM. Președintele a mulțumit judecătorilor și experților în drept constituțional pentru munca depusă și pentru contribuția la dezvoltarea democrației, consolidarea statului de drept, respectarea valorilor democratice.

cuprins articolul precedent


Relații externe

1. Integrare europeană

Reuniunea a 12-a a Comitetului de Cooperare Parlamentară UE-R.Moldova

Pe 16–17 februarie 2010, la Chișinău și-a ținut lucrările Comitetul de Cooperare Parlamentară UE-R.Moldova, în noua sa componență[1]. Participanții au trecut în revistă ultimele evoluții politice, economice și sociale din Republica Moldova, inclusiv cele privind problematica transnistreană și colaborarea regională. Monica Macovei care un susținător al Moldovei în Parlamentul European, în timpul discuțiilor cu prim-ministrul Vlad Filat și președintele Parlamentului și președintele interimar, Mihai Ghimpu, a precizat că UE dorește să exporte în Republica Moldova reforme, stabilitate, statul de drept, iar instituțiile europene, și în particular Parlamentul European, vor acorda sprijinul necesar pentru atingerea acestor obiective. În același timp, partea moldovenească a accentuat că prioritățile imediate ale Republicii Moldova în relațiile sale cu UE sunt: negocierea urgentă a Acordului de Asociere, lansarea discuțiilor privind crearea zonei de comerț liber dintre Moldova și UE în iulie 2010 și liberalizarea regimului de vize.

În rezultatul reuniunii, a fost semnată o declarație comună formată din 4 capitole, conținînd recomandări de urmat pentru Republica Moldova în procesul său de integrare europeană, în mare parte legate de continuarea reformelor interne, în special a reformei justiției.

Summitul Dunării

Pe 25 februarie, la Budapesta, s-a desfășurat cel de-al doilea summit al Dunării din procesul de elaborare a Strategiei pentru Regiunea Dunării, lansat de Uniunea Europeană. La summit au participat reprezentanții guvernelor a statelor dunărene (statele UE – Austria, Bulgaria, Republica Cehă, Germania, România, Slovacia, Slovenia și Ungaria, și statele non-EU – Croația, Bosnia-Herțegovina, Moldova, Serbia și Ucraina). Summitul s-a încheiat cu semnarea unei declarații privind importanța, obiectivele și domeniile-cheie ale viitoarei Strategii pentru Regiunea Dunării. Moldova a fost reprezentată de prim-ministrul Vlad Filat, care a avut întrevederi bilaterale și cu prim-ministrul român Emil Boc și liderul partidului FIDESZ, Viktor Orban. Pentru Moldova, Strategia pentru Regiunea Dunării reprezintă o nouă platformă de cooperare regională și de consolidare a relațiilor cu UE.

Notă ADEPT: Fiind un proiect inițiat și promovat de Austria și România, Strategia EU pentru regiunea Dunării, similar Strategiei UE pentru Marea Baltică lansată în 2009, urmărește să valorifice și să dezvolte potențialul economic al Dunării și să îmbunătățească condițiile sociale și de mediu din regiunea dunăreană. Strategia se va axa pe trei domenii mari: transport și comunicare (acoperi transportul naval, securitatea energetică și telecomunicațiile), protecția mediului (terestru și acvatic) și dezvoltarea socio-economică (cultură, educație, turism, dezvoltare rurală). Deoarece nu există fonduri speciale alocate pentru proiecte transfrontaliere în cadrul Strategiei Dunării, nu sunt încă clare instrumentele de finanțare și mecanismele de implementare a proiectelor transfrontaliere. Provocarea e cu atît mai mare cu cît Strategia vizează state UE, state candidate și state non-UE.

2. Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

Relațiile moldo-române au fost marcate de două evenimente: inaugurarea podului Rădăuți-Lipcani și intrarea în vigoare a Acordului privind micul trafic la frontieră. Podul Rădăuți-Lipcani și cel de-al zecelea punct de trecere a frontierei între România și Republica Moldova a fost inaugurat pe 15 februarie, cu participarea prim-ministrului Vlad Filat și al ministrului român al Administrației și Internelor, Vasile Blaga. Noul punct vamal urmează să favorizeze dezvoltarea economică a raionului Briceni și intensificarea schimburilor economice cu regiunea Cernăuți.

Acordul dintre România și Republica Moldova privind micul trafic de frontieră a intrat în vigoare pe 26 februarie. Conform acordului, rezidenții R.Moldova care domiciliază de cel puțin un an într-o localitate situată la o distanță de 50 km de la frontieră vor avea dreptul să circule în România pe baza permiselor de mic trafic. Aproximativ un milion de cetățeni moldoveni vor putea beneficia de permise de mic trafic, din 363 de localități de frontieră. Valabilitatea permiselor va fi de 2 ani și vor fi eliberate de către secția consulară a Ambasadei României la Chișinău într-un termen de 60 de zile de la data depunerii cererii. Pînă la aderarea României la Spațiul Schengen permisele de mic trafic vor fi acordate gratuit, iar ulterior prețul acestora va fi stabilit cu acordul Comisiei Europene.

Un subiect nou care a apărut pe agenda relațiilor moldo-române a fost cel legat de instalarea pe teritoriul României a elementelor sistemului de apărare antirachetă al NATO începînd cu anul 2015. Informația despre instalarea elementelor anti-rachetă pe teritoriul României a declanșat reacții negative în rîndul PCRM și PDM. Liderii acestor partide consideră că această decizie a României reprezintă un pericol la adresa securității regionale și va afecta negativ soluționarea conflictului transnistrean. Ca urmare, pe 18 februarie, la Chișinău au avut loc consultări politice moldo-române la nivelul directorilor ai ministerelor afacerilor externe. Potrivit unui comunicat MAEIE, în timpul discuțiilor partea română a accentuat că decizia de participare la sistemul de apărare antirachetă ține de securitatea națională a României și securitatea colectivă a aliaților NATO, iar elementele care vor fi instalate pe teritoriul Românesc vor permite acoperirea teritoriului României și a altor state aliate din regiune, precum și a statelor nealiate, precum Moldova, și vor reduce astfel riscurile de securitate din regiune.

Republica Moldova – Ucraina

A continuat procesul de restabilire a relațiilor moldo-ucrainene și de soluționare a problemelor "înghețate" din relațiile bilaterale. Ultimele au fost dezbătute în cadrul unor consultări interministeriale la nivel de viceminiștri de externe ai Republicii Moldova și Ucraina, care au avut loc pe 22–23 februarie la Chișinău. Pe agenda s-au aflat subiecte legate de continuarea procesului de demarcare a frontierei de stat, stimularea procesului de recunoaștere a proprietăților RM pe teritoriul Ucrainei, colaborarea în domeniul protecției mediului în rîurile Nistru și Dunărea, dezvoltarea relațiilor economice și valorificarea potențialului de colaborare bilaterală.

Republica Moldova – Polonia

Pe 18 februarie, prim-ministrul Vlad Filat a efectuat o vizită de lucru în Polonia unde a avut întrevederi cu președintele Poloniei, Lech Kaczynski, omologul său Donald Tusk, Mareșalul Senatului Poloniei, Bogdan Borusewicy, Vicemareșalul Seimului, Stefan Niesiolowski, Ex-Vice-prim-ministrul polonez, Leszek Balcerowicz.

În timpul vizitei au fost semnate următoarele documente: 1) Acordul de credit în valoare de 15 mln de USD (termenul – 1 an cu posibilitatea extinderii lui de două ori; rata dobînzii – 2,8% anual; destinație – suport bugetar) acordat Moldovei de către Polonia; 2) Memorandumul în domeniul colaborării regionale dintre Republica Moldova și Polonia. De asemenea, prim-miniștrii moldovean și polonez au aprobat o Declarație comună privind cooperarea în domeniul integrării europene, în care părțile au convenit să consolideze mecanismul existent al Forului Moldo-Polonez pentru integrarea europeană, să intensifice cooperarea bilaterală în domeniul comerțului și investițiilor în cadrul Comisiei polonezo-moldave pentru cooperare economică, iar Polonia s-a oferit să să-și împartă experiența privind integrarea europeană cu Republica Moldova. Rezultatele acestei vizite au reafirmat rolul Poloniei drept unul dintre suporterii principali ai Moldovei în procesul de integrare europeană.

  1. Comitetul de Cooperare Parlamentară UE-R. Moldova este format din 28 membri permanenți, cîte 14 din fiecare parte și 24 membri supleanți, cîte 12 membri din fiecare parte, respectiv. Copreședinții Comitetului de Cooperare Parlamentară UE-Moldova sînt Igor Corman, președintele Comisiei Parlamentului R. Moldova pentru politică externă și integrare europeană și Monica Macovei, Europarlamentar din partea României.

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect