ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an.VIII, nr. 157, 15–30 noiembrie 2010

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Guvern

Evenimente de importanță sporită

Vizită în Italia și Summit-ul șefilor de guverne din CSI

În perioada 17–18 noiembrie, Primul-ministru al Moldovei a întreprins o vizită în Republica Italiană, în cadrul căreia a avut întrevederi cu Primul-ministru italian Silvio Berlusconi și alți oficiali italieni.

Pe 19 decembrie, Primul-ministru Vlad Filat a participat la lucrările Summit-ului șefilor de guverne din statele CSI, în cadrul căruia a avut întrevederi bilaterale cu prim-miniștrii Rusiei, Ucrainei și Kazahstanului.

Hotărîri

Hotărîrea cu privire la completarea Regulamentului cu privire la serviciul în organele afacerilor interne. Regulamentul este completat cu prevederi conform cărora, la calcularea vechimii în serviciu pentru stabilirea sporului la salariu pentru vechimea în muncă se includ și: serviciul militar activ, serviciul în organele afacerilor interne și instituții asimilate; studiile în instituții de învățămînt militar (special); vechimea în muncă în ramurile civile înrudite cu specialitatea prevăzută pentru funcția deținută, calculîndu-se un an de serviciu special pentru doi ani de vechime în muncă, dar nu mai mult de 10 ani de serviciu; durata aflării rezerviștilor la concentrări speciale, legate de participarea la acțiunile militare pentru apărarea integrității și independenței Republicii Moldova între 2 martie 1992 și 13 august 1992; perioada concediului parțial plătit pentru îngrijirea copilului pînă la vîrsta de 3 ani.

Hotărîrea pentru aprobarea unor reglementări:

  • Regulamentul cu privire la clasificarea situațiilor excepționale și la modul de acumulare și prezentare a informațiilor în domeniul protecției populației și teritoriului în caz de situații excepționale.

Hotărîri pentru aprobarea unor strategii, planuri:

  • Concepția de reformare a Ministerului Afacerilor Interne, a structurilor subordonate și desconcentrate;
  • Programul de dezvoltare a accesului la Internet în bandă largă pe anii 2010–2013 și Planul de acțiuni privind realizarea Programului.

Ședințe. Decizii

Vizită în Italia

În cadrul vizitei, Primul-ministru al Moldovei a avut întrevederi cu:

  • Prim-ministrul Republicii Italiene, Silvio Berlusconi;
  • primarul orașului Verona din regiunea Veneto;
  • Franco Frattini, Ministrul Afacerilor Externe al Republicii Italiene;
  • Maurizio Sacconi, ministrul Muncii și Politicilor Sociale al Republicii Italiene;
  • cetățenii moldoveni ce lucrează și trăiesc în capitala Italiei, orașul Roma.
Summit-ului șefilor de guverne din CSI

În cadrul Summit-ului a avut loc ședința Consiliului șefilor de guverne al CSI în format lărgit, au fost discutate peste 20 de chestiuni ce țin de colaborarea în cadrul CSI și a fost făcut bilanțul anului 2010. Prim-ministrul Vlad Filat a avut o întrevedere tete-a-tete cu Vladimir Putin, premierul Rusiei, în cadrul căreia au discutat problemele relațiilor bilaterale. Au mai avut loc întrevederi cu Prim-ministrul Ucrainei, Nikolai Azarov și Prim-ministrul Kazahstanului, Karim Masimov.

Dezmințiri oficiale

Igor Volnițchi, purtătorul de cuvînt al Prim-ministrului, a convocat un briefing, drept reacție la o campanie de dezinformare a populației despre ajutorul social acordat de Guvern începînd cu 1 noiembrie 2010. În declarație se menționează că în luna noiembrie a demarat procesul de achitare a compensațiilor sociale pentru perioada rece a anului pentru familii social-vulnerabile, însă anumite forțe distructive au declanșat o campanie de dezinformare a beneficiarilor de compensații și de inducere în eroare a opiniei publice. Astfel, se distribuie foi volante cu antetul Guvernului, în care se spune că beneficiarii de compensații ar trebui să achite un impozit din suma primită, în caz contrar vor fi amendați. Guvernul Republicii Moldova califică această informație drept fals ordinar, menit să inducă în eroare opinia publică și declară că beneficiarii de compensații sociale nu trebuie să achite nici un fel de impozite din sumele primite, deoarece, este un ajutor pentru perioada rece a anului, care se înscrie în politicile sociale ale Guvernului.

Asistență europeană considerabilă

Prim-ministrul Moldovei a contrasemnat, în prezența Șefului Delegației UE în Moldova, Dirk Schuebel, 5 acorduri de finanțare cu Uniunea Europeană, în mărime totală de 79 milioane Euro. Banii vor fi alocați ca grant, pentru proiecte de infrastructură: susținerea mediului de afaceri, crearea de noi locuri de muncă la sate, realizarea proiectelor energetice, transferul de experiență și expertiză de la instituțiile europene, asigurarea aprovizionării cu apă potabilă și canalizare, modernizarea transportului municipal.

Vlad Filat și Dirk Schuebel au semnat și "Documentul-Cadru privind Programul comprehensiv de dezvoltare instituțională pentru perioada 2011–2013", în cadrul Parteneriatului Estic. Republica Moldova este prima țară din Parteneriatul Estic care semnează un astfel de acord, ce prevede contribuția de 41 milioane euro, grant nerambursabil, la dezvoltarea capacităților instituționale ale Republicii Moldova în vederea onorării angajamentelor ce urmează a fi asumate în cadrul viitorului Acord de Asociere. Documentul presupune dezvoltarea a 3 grupuri de instituții, divizate după ariile de reforme-cheie: reforma administrației publice; consolidarea statului de drept, respectarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale; pregătirea pentru un viitor spațiu de comerț liber cu UE.

Împrumut de la BEI

Primul-ministru moldovean și Directorul Operațiuni Europa de Est a Băncii Europene pentru Investiții (BEI), au semnat două contracte de împrumut în valoare totală de 150 milioane euro, pentru reabilitarea drumurilor și dezvoltarea sectorului vitivinicol. Condițiile financiare ale împrumutului prevăd durata de 12 ani, cu perioada de grație de 5 ani și rata dobînzii variabilă, care nu va depăși 3%.

Grijă pentru sinistrați

Primul ministru a vizitat de cîteva ori șantierele de construcție din raionul Hîncești, a înmînat certificate de proprietate la 72 de familii au optat pentru locuințe existente deja, în diferite localități ale țării și a participat la slujba de sfințire a locului unde se va înălța biserica din satul Cotul Morii, reconstruit integral după inundațiile din vară.

Asistență din partea Chinei

Prim-ministrul Vlad Filat și Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Chinei în Republica Moldova, Fang Li, au semnat un act de predare-primire a lotului de echipament tehnic (calculatoare, printere, mașini de fax) din partea Republicii Populare Chineze, acordat ca urmare a solicitării Guvernului Republicii Moldova și avînd o valoare totală de circa 750 mii dolari SUA.

Primele săli de calculatoare în căminele studențești

Premierul Vlad Filat a participat la inaugurarea sălii de calculatoare din Căminul studențesc nr.2 al Universității de Stat de Medicină și Farmacie "Nicolae Testemițeanu" și Căminul nr.4 al Colegiului Național de Medicină și Farmacie din Chișinău. Conducerea instituțiilor de învățămînt și studenții au apreciat nivelul performant al calculatoarelor instalate, iar Vlad Filat a precizat că echipamentul instalat face parte dintr-o donație a Guvernului Chinei, constituită din 360 de calculatoare, 80 printere și aparate multifuncționale, care va permite echiparea parțială a circa 70 de cămine studențești. În cadrul vizitei, Primul-ministru a remarcat, că majoritatea căminelor studențești au nevoie de reparație capitală, de asigurare cu energie electrică și apă caldă.

Conferință despre predarea religiei în școală

În cadrul manifestației, Mitropolitul Chișinăului și al Întregii Moldove a menționat că pentru prima dată după 20 de ani de independență a Republicii Moldova în societatea moldovenească a început să fie discutată mai activ necesitatea predării religiei în școală și cu toate că decizia actualului Guvern privind predarea opțională a religiei cu începere de la 1 septembrie 2010 inițial a fost întîmpinată foarte sceptic de Mitropolia Moldovei, se simte necesitatea de implicare mai activă a bisericii în predarea orelor de religie și la elaborarea manualelor. Mitropolitul a apreciat deschiderea Guvernului pentru un dialog privind perfecționarea procesului de predare a religiei în școală, iar Primul-ministru a menționat importanța desfășurării conferinței, care va permite a scoate în evidență lucrurile bune și anumite probleme care urmează a fi înlăturate pentru a realiza obiectivele propuse. Conform informației prezentate, actualmente religia se predă în 691 de instituții de învățămînt din republică, numărul total al elevilor care studiază religia este de 74 656 persoane (circa 23,3% din numărul total al elevilor). Obiectul este predat de 791 de persoane, inclusiv 516 cadre didactice, ceilalți fiind slujitori ai cultelor.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

Evenimente de importanță sporită

Vizita Președintelui Georgiei

Președintele Georgiei Mihail Saakașvili a întreprins, o vizită oficială în Republica Moldova, în perioada 23 – 24 noiembrie. Mihail Saakașvili s-a întîlnit cu președintele interimar la Moldovei, Mihai Ghimpu, cu alți politicieni din Republica Moldova, doar liderul PCRM, Vladimir Voronin refuzînd întrevederea. Agenda vizitei a inclus deplasarea în satul Obileni, pe șantierul de construcții, unde cu suportul autorităților georgiene sunt construite case de locuit pentru cetățenii, care au avut de suferit în urma inundațiilor din vara anului curent.

Decrete

Prin decrete semnate de Președintele interimar al țării:

  • Ziua Contabilului va fi sărbătorită ca zi profesională anual la 4 aprilie;
  • Ziua Națională de Înverzire a Plaiului se va organiza în ultima sîmbătă a lunii octombrie. Începînd cu anul 1995, ziua respectivă era declarată în prima sîmbătă a lunii aprilie.

Președintele interimar a conferit distincții de stat:

  • "Ordinul Republicii" a fost conferit lui Mihail Saakașvili, Președintele Georgiei;
  • Ordinul "Credință Patriei" de clasa I a fost conferit lui Gheorghe Mihai, director al Serviciului de Informații și Securitate.

Mihai Ghimpu, a semnat un decret privind abrogarea Decretului despre conferirea "Ordinului Republicii" lui Dumitru Ciubașenco, în legătură cu renunțarea acestuia la distincție.

Notă ADEPT: Dumitru Ciubașenco a renunțat la distincție în semn de protest față de decorarea cu aceeași distincție a Președintelui Georgiei, Mihail Saakașvili. Distincția fusese confeirtă lui Ciubașenco la 24 decembrie 2009, în semn de înaltă apreciere a meritelor deosebite în afirmarea libertății exprimării, pentru contribuție substanțială la procesul de renaștere națională și la promovarea democrației și a valorilor general umane.

Decizii. Ședințe. Întîlniri

Vizită comună la Obileni

Președintele interimar al Republicii Moldova Mihai Ghimpu și Președintele Georgiei Mihail Saakașvili au participat la ceremonia de inaugurare a străzii Georgiei în satul Obileni, raionul Hîncești, unde au fost construite 9 case cu suportul financiar al statului georgian. Mihail Saakașvili a declarat că Georgia va sprijini financiar și construcția unei grădinițe de copii cu toată infrastructura necesară, iar în școala din localitate va fi amenajată o clasă dotată cu echipament tehnic modern. Localnicii din Obileni și-au exprimat în mod special gratitudinea pentru ajutorul acordat de Georgia la lichidarea consecințelor inundațiilor din vara anului curent, inclusiv pentru faptul că copiii din localitățile inundate s-au odihnit la taberele de vară din Georgia.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

Piața muncii

Principalii indicatori sînt în derivă…

Potrivit datelor Biroului Național de Statistică (BNS) în T3’2010 populația economic activă (populația ocupată plus șomerii) în Republica Moldova a constituit aproape 1,314 milioane persoane, în descreștere cu cca 13 mii față de perioada similară a anului 2009. Disparități semnificative pe sexe și medii în cadrul persoanelor active nu s-au înregistrat: ponderea bărbaților (51,2%) a depășit neesențial ponderea femeilor (48,8%), iar ponderea persoanelor active din mediul rural a fost semnificativ mai mare față de cea a populației active din mediul urban (53,7% și respectiv 46,3%). Rata de activitate a populației de 15 ani și peste[1] a constituit ceva mai mult de 44%, păstrînd practic valoarea trimestrului respectiv al anului precedent (44,8%). Populația ocupată a constituit peste 1,228 milioane persoane sau cu peste 22 mii persoane mai puține față de T3’2009. Ca și în cazul populației active, nu au fost înregistrate disparități pe sexe (50,9% bărbați și 49,1 % femei), în timp ce pe medii s-au înregistrat diferențe notabile (45,3% în mediul urban și 54,7% în mediul rural). Rata de ocupare a populației de 15 ani și peste[2] a fost de 41,4%, fiind în descreștere cu 1% față de perioada similară a anului 2009. La bărbați ea a fost mai înaltă (44,5%) în comparație cu femeile – 38,6%. În distribuția pe medii de reședință rata de ocupare a avut valoarea 44,1% în mediul urban și 39,4% în mediul rural. Rata de ocupare a populației în vîrstă de muncă (16–56/61 ani) a fost de 48,6%, a populației de vîrstă de 15–64 ani – 46,2% și în categoria de vîrstă 15–29 ani acest indicator a avut o valoare de peste 28%.

Cca 1/3 din populația ocupată activează in sectorul agricol…

În sectorul agricol activau în această perioadă peste 384 mii persoane sau peste 31% din totalul persoanelor ocupate. Totodată fiecare a doua persoană ocupată în agricultură continuă să lucreze în gospodăria auxiliară proprie, ceea ce înseamnă peste 15% din total ocupare. În activitățile non-agricole numărul persoanelor ocupate a fost de cca 844 mii persoane. Ponderea persoanelor ocupate în industrie a constituit ceva mai mult de 12% și în construcții, respectiv, peste 7%. Fiecare a doua persoană ocupată sau peste 49% din total activează în sectorul servicii. Totodată, datele BNS indică că în sectorul informal lucrau în această perioadă cca 15% din totalul persoanelor ocupate în economie, iar fiecare a treia persoană din totalul celor ocupați (cca 34%) a avut un loc de muncă informal. Numărul șomerilor[3] a fost de peste 85 mii, în creștere cu 9,2 mii față de T3’2009. Șomajul a afectat într-o proporție mai mare bărbații – 55,7% din total numărul de șomeri, la fel și persoanele din mediul urban – 61,4%. În perioada vizată rata șomajului a înregistrat valoarea de 6,5%, fiind mai mare față de valoarea 5,7% înregistrată în T3’2009. Rata șomajului la bărbați și femei a fost de 7,1% și 5,9%, respectiv. Disparități semnificative s-au înregistrat între rata șomajului în mediul urban – 8,6%, față de mediul rural – 4,7%. În rîndurile tinerilor (15–24 ani) rata șomajului a constituit 18,8%. În categoria de vîrstă 15–29 ani acest indicator a avut o valoare de cca 14%.

…iar nivelul salariilor practic a rămas același

Aceleași date ale BNS arată că în ianuarie-octombrie 2010 salariul mediu lunar (nominal) pe economie a constituit 2910 lei și s-a mărit față de perioada similară a anului precedent cu cca 8%, salariul real însă rămînînd practic la nivelul anului trecut. În sfera bugetară salariul mediu a constituit 2526 lei și a crescut față de aceiași perioadă a anului trecut cu cca 8%, în sectorul real al economiei – 3130 lei și s-a majorat cu la fel cu 8% fața de perioada similară a anului precedent.

Reflecții subiective…

În pofida faptului că am fost martorii relansării unor indicatori economici, cum ar fi creșterea PIB, creșterea veniturilor la buget, etc., per ansamblu populația nu simte asta în propriul buzunar, așa după cum mai consemnează unii experți. De fapt, acea creștere economică înregistrată în statistici este mai mult pe seama unor creșteri de taxe și impozite și nu urmare a creșterii productivității sau a unor salarii mai mari cum ar trebui să fie. Aici contează și faptul că o bună parte din populație are venituri modeste și submodeste, aici avîndu-se în vedere salariul mediu pe economie. Anul 2009, dar îndeosebi anul 2010 putem spune că este anul cînd intensitatea pieței muncii a scăzut vizibil. Asta, după cum s-a relatat anterior, o arată și datele statistice, creșterea șomajului, scăderea ratei de ocupare etc. Mai mult decît atît, această stare de fapt a fost asociată cu creșterea numărului persoanelor/întreprinderilor care au migrat din sectorul formal către cel informal. Astfel, este mai mult decît firească preocuparea sau grija față de locurile de muncă și această grijă este peste tot în regiune, în Europa și nu numai. Cînd se trece printr-o criză de amploare, locurile de muncă sînt de fapt principala obsesie a oamenilor, fapt care tot mai des este evidențiat de majoritatea sondajelor sociologice. Există însă și riscuri care nu se află sub controlul autorităților. Astea sînt de fapt consecințele unor conjuncturi internaționale, scăderea exporturilor, diminuarea producției întreprinderilor (criza a lovit puternic în sectorul privat), fapt care a somat acestea din urmă să scruteze timpul de lucru pentru personalul angajat sau chiar să recurgă la disponibilizări. Anul 2010 a fost anul goanei după joburi, iar tendințele relevă că și pentru 2011 scenariul va rămîne același. Angajatorii se dovedesc a fi mai exigenți și mai pretențioși. În plus, scăderea investițiilor (influențată și de situația socio-politică internă), care de altfel sunt generatoare de locuri de muncă, a făcut presiuni asupra unor indicatori ai pieței muncii. Totuși, situația în Moldova nu este, deocamdată, dramatică precum în unele țări din regiune, unde s-au operat reduceri de salarii, pensii, sau alte plăți sociale și probabil că mai devreme sau mai tîrziu cifrele optimiste, pe care ni le oferă statistica, se vor face simțite și în buzunarele oamenilor.

Sectorul real

Industria pare să-și revine…

Aceleași date statistice arată că în ianuarie-octombrie 2010 întreprinderile industriale de toate formele de proprietate au fabricat producție în valoare de 21,45 miliarde lei (1,8 miliarde USD) în prețuri curente. Respectiv, indicele volumului producției industriale față de ianuarie-octombrie 2009 a crescut cu 7,6% în prețuri comparabile. Creșterea a fost determinată de majorarea producției în industria prelucrătoare cu peste 8% și în sectorul energetic – cu 4%, ceea ce a motivat majorarea volumului total de producție cu 7% și, respectiv, cu 0,5%. Creșteri substanțiale s-au înregistrat la întreprinderile cu următoarele activități: fabricarea articolelor de îmbrăcăminte – cu 9,6%; fabricarea produselor de tutun – cu cca 41%; fabricarea vinului – cu peste 9%; fabricarea produselor lactate – cu 9%; fabricarea încălțămintei – cu peste 21% (deținînd ponderea de 2% a motivat creșterea cu 0,4%); fabricarea de mașini și echipamente – cu peste 31% (deținînd ponderea de 1,5% a motivat creșterea cu 0,4%); fabricarea băuturilor alcoolice distilate – cu cca 12% fabricarea de medicamente și produse farmaceutice – cu 25% etc. În același timp, a avut loc reducerea volumului de producție la întreprinderile cu următoarele activități: fabricarea uleiurilor și grăsimilor vegetale și animale – cu peste 12%; fabricarea produselor de morărit – cu cca 16% etc.

Transferuri și remitențe

Moldovenii aparent trimit mai mulți bani acasă…

Potrivit datelor BNM în primele 10 luni ale anului 2010 în Moldova au intrat prin intermediul băncilor 1014,64 milioane dolari SUA, transferați din străinătate de către persoanele fizice rezidente și nerezidente. Dintre acestea 870,73 milioane dolari SUA sau aproximativ 85,82% au intrat prin Sisteme de Transfer rapid internațional (STR) de bani utilizate în Moldova. Totodată, cei mai mulți bani contabilizați de sistemul bancar au fost înregistrați în luna septembrie, cînd s-au făcut transferuri de cca 133 milioane dolari SUA, ceea ce înseamnă peste 13% din totalul transferurilor pentru primele 10 luni ale anului curent. În luna octombrie 52,7% din transferurile de mijloace bănești realizate prin STR au fost în dolari SUA, 35,2% – în Euro și cca 11% – în ruble rusești. În perioada de referință prin intermediul băncilor au intrat în țară cu cca 6% mai mulți bani în comparație cu aceeași perioadă a anului 2009.

Figura 1. Dinamica transferurilor valutare, milioane dolari SUA

Dinamica transferurilor valutare, milioane dolari SUA

Sursa: Datele BNM

  1. Proporția populației active de 15 ani și peste în populația totală în vârstă de 15 ani și peste
  2. Proporția persoanelor ocupate în vârstă de 15 ani și peste față de populația totală din aceeași categorie de vîrstă
  3. Estimat conform metodologiei Biroului Internațional al Muncii

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

Reacția Rusia la scrisoarea președintelui interimar Mihai Ghimpu către NATO

Scrisoarea adresată de către președintele interimar al Republicii Moldova, Mihai Ghimpu, Secretarului General NATO, Anders Fogh Rasmussen, în care se solicita asistență în privința retragerii prezenței militare ruse în Transnistria a trezit reacția Ministerului Afacerilor Externe (MAE) al Rusiei. Andrei Nesterenco, reprezentant oficial al MAE al Rusiei a făcut o declarație potrivit căreia demersul lui Mihai Ghimpu trebuie privit prin prisma campaniei electorale parlamentare din Republica Moldova ca o acțiune propagandistică preelectorală. Potrivit reprezentantului MAE al Rusiei pacificatorii ruși se afla în zona de securitate, avînd mandat pentru menținerea stabilității. În aceiași ordine de idei, militarii ruși asigură paza depozitelor de armament, rămase pe teritoriul Transnistriei încă din perioada sovietică. Astfel, retragerea militarilor ruși din zonă ar însemna că sarcinile menționate ar rămîne fără executanți. Potrivit aceleași surse contingentul militar rus din Transnistria numără aproximativ 1300 de militari, care își fac datoria în vederea realizării acordurilor politice pînă la restabilirea integrității teritoriale a Republicii Moldova și elaborarea unui statut garantat pentru regiunea transnistreană.

Ucraina și-a reafirmat atașamentul față de integritatea teritorială a Republicii Moldova

În cadrul întîlnirii din 16 noiembrie, la Kiev, cu reprezentanții consultărilor pe marginea reglementării transnistrene, în format "5+2", ministrul Afacerilor Externe al Ucrainei, Constantin Grișcenco, a declarat că Ucraina în calitatea sa de garant și mediator în procesul de negocieri va depune toate eforturile pentru soluționarea problemei prin mijloace exclusiv pașnice, cu păstrarea suveranității și integrității teritoriale a Republicii Moldova. Întîlnirea de la Kiev s-a axat pe discutarea problemelor referitoare la sistemul de garanții din eventualul proces de negocieri, libertatea circulației persoanelor, mărfurilor, serviciilor și consolidarea măsurilor de încredere. O săptămînă mai tîrziu, în cadrul summit-ului Ucraina-UE, părțile au anunțat despre susținerea reluării negocierilor în format "5+2" în calitate de parteneri, care își propun să colaboreze intensiv în acest sens.

Consultări ruso-germano-ucrainene privind reglementarea transnistreană

La 25 noiembrie, la Ministerul Afacerilor Externe al Rusiei au avut loc consultări cu participarea reprezentanților diplomatici ai Rusiei, Germaniei și Ucrainei privind reglementarea transnistreană. Din partea Rusiei la întîlnire au luat parte Grigorii Carasin, adjunct al ministrului Afacerilor Externe rus, și șeful-adjunct al Consiliului de Securitate, Yuri Zubacov. Discuția s-a rezumat la necesitatea reluării negocierilor în format "5+2".

Dezmințiri privind declarațiile referitoare la soluționarea problemei conexiunii telefonice

Pe 22 noiembrie, autoritățile transnistrene au dezmințit informația precum că legătura telefonică între cele două maluri ale Nistrului ar fi fost restabilită. Potrivit reprezentanților transnistreni această problemă nu poate fi soluționată prin acte administrative unilaterale, ci prin eforturi comune. Administrația transnistreană consideră incorectă abordarea potrivit căreia operatorul telefonic transnistrean ar trebuie să se înregistreze în Republica Moldova pentru a obține licență, așa cum s-a insistat încă în 2005. Problema rezidă în faptul că atunci Republica Moldova a decis să implementeze un nou plan de numerotare telefonică fără să se consulte cu Transnistria, în plus există și problema banilor pe care operatorul transnistrean i-a achitat către Republica Moldova fără ca acesta să-și onoreze obligațiile contractuale. Reprezentanții Transnistriei consideră că drept urmare a "întîlnirilor de meci" dintre Premierul Vlad Filat și liderul transnistrean Igor Smirnov urmează a fi încheiat un acord bilateral privind soluționarea problemei legăturii telefonice, care ar sta la baza tuturor reglementărilor în acest domeniu.

Transnistria s-a adresat participanților summit-ului OSCE de la Astana

La 30 noiembrie autoritățile transnistrene s-au adresat către participanții la summit-ul OSCE de la Astana, care urma și-a desfășurat lucrările în perioada 1–2 decembrie 2010, cu un mesaj în care se subliniază necesitatea "abordării unei atitudini echilibrate și obiective la luarea deciziilor pentru a nu admite escaladarea tensiunilor în procesul de reglementarea a problemei transnistrene". Transnistria, nefiind reprezentată la summit, a chemat participanții la o abordare nepărtinitoare a problemei în baza principiilor bunei vecinătăți a Transnistriei cu Republica Moldova. În același timp, autoritățile transnistrene le-au acuzat în mesajul lor pe cele moldovene de abordări neconstructive.

cuprins articolul precedent


Relații externe

Integrare europeană

Moldova primește suplimentar asistență pentru dezvoltare din partea UE

Republica Moldova continuă să beneficieze de deschiderea din partea Uniunii Europene. În a doua jumătate a lunii noiembrie, Republica Moldova a devenit beneficiarul mai multor programe de finanțare europene:

  • 5 acorduri de finanțare cu Uniunea Europeană pentru proiecte de infrastructură și proiecte energetice, proiecte de susținere a mediului de afaceri, de dezvoltare a capacității administrative și de dezvoltare regională. Acordurile în mărime totală de 79 milioane Euro vor fi alocați sub formă de grant.
  • Documentul-Cadru privind Programul comprehensiv de dezvoltare instituțională pentru perioada 2011–2013, în valoare de 41,16 milioane Euro, semnat în cadrul Parteneriatului Estic. Asistența oferită sub formă de grant nerambursabil, va fi utilizată pentru dezvoltarea capacităților instituționale ale Republicii Moldova în vederea onorării angajamentelor ce urmează a fi asumate în cadrul viitorului Acord de Asociere. Documentul identifică principalele probleme ce țin de implementarea reformelor și instituțiile-beneficiare ale programului. Programul vizează următoarele domenii: 1) reforma administrației publice, 2) consolidarea statului de drept și respectarea drepturilor omului și libertăților fundamentale, 3)pregătirea Moldovei pentru negocierea și implementarea angajamentelor Moldovei ce vor fi asumate la semnarea Acordului de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător. Instituțiile ce vor beneficia de activitățile programului sunt: Cancelaria de Stat, Ministerul Finanțelor, Agenția Achiziții Publice, Ministerul Afacerilor Interne, Procuratura generală, Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției, Ministerul Economiei, Misterul Agriculturii, Agenția Națională pentru Protecția Concurenței, Agenția de Stat pentru Proprietate Intelectuală, Inspectoratul General de Supraveghere Fitosanitară și Control Semincer, Agenția Sanitar-veterinară și pentru Siguranța Produselor de Origine Animală, Centrul Național pentru Sănătate Publică a Ministerului Sănătății. Fondurile vor fi alocate pentru realizarea programelor twinning, proiecte de asistență tehnică, stagii administrative și instruiri specializate, procurarea de echipament.
  • Programul de Acțiuni Interregionale ENPI (Instrumentul European de Vecinătate și Parteneriat) pentru 2011, în valoare de 52 milioane de euro, avînd drept beneficiari statele vecine ale Uniunii Europene printre care și Republica Moldova. Banii vor fi alocați pentru implementarea a trei programe: 1) mobilitatea studenților și profesorilor (prin intermediul programului Erasmus Mundus); 2) armonizarea legislații statelor partenere cu cea comunitară; 3) sprijinirea reformelor de guvernare în statele partenere (prin intermediul programului SIGMA).

Totodată, Parlamentul European și-a dat acordul pentru participarea Republicii Moldova în mai multe programe și agenții ale Uniunii Europene din domeniul transportului, siguranței alimentare și securității aviatice, domeniul vamal, în scopul susținerii eforturilor țării pentru reformarea și modernizarea domeniilor respective. Pentru a participa la aceste agenții, Moldova va putea folosi asistența oferită de Instrumentul European de Vecinătate și Cooperare.

În noiembrie, a fost lansat și proiectul Twinning "Sprijin pentru Sistemul de Achiziții P Publice al Republicii Moldova", finanțat de către Uniunea Europeană prin intermediul "ENP National Action Programme 2007". Proiectul în valoare de 993 638 Euro va fi implementat de către Ministerul Finanțelor Publice din România. Activitățile din cadrul proiectului presupun ajustarea legislației naționale în domeniul achizițiilor publice la cea comunitară, formarea actorilor implicați în procesul de achiziții publice, precum și îmbunătățirea eficienței și funcționalității Agenției Achiziții Publice.

Forumul Societății Civile din cadrul Parteneriatului Estic (FSC PE) la a doua ediție

Pe 18–19 noiembrie, la Berlin s-a desfășurat cel de-al doilea Forum al Societății Civile în cadrul Parteneriatului Estic, cu participarea a peste 200 de reprezentați ai societății civile din cele șase state membre ale Parteneriatului Estic și din statele Uniunii Europene. Lucrările forumului s-au desfășurat în cadrul a patru grupuri de lucru:

  • Democrația, buna guvernare, stabilitatea și managementul frontierei;
  • Integrarea economică și convergența cu politicile UE;
  • Securitatea energetică, schimbarea climei și mediul;
  • Contactele inter-umane.

În timpul forumului au fost discutat evoluțiile din ultimul an în domeniul funcționării instituțiilor democratice, respectării drepturilor omului și statului de drept, dezvoltarea economică și cooperarea regională din cadrul statelor membre ale Parteneriatului Estic. Participanții au venit cu propuneri și recomandări către instituțiile europene pentru eficientizarea activității forumului, pentru o mai mare implicare a societății civile în democratizarea și modernizarea țărilor în care activează și pentru extinderea pîrghiilor societății civile în a influența instrumentele Parteneriatului Estic astfel ca acestea să corespundă necesităților statelor Parteneriatului Estic.

Recomandările forumului vor fi prezentate miniștrilor afacerilor externe ai statelor participante la Parteneriatul Estic care se vor reuni pe 13 decembrie 2010 la Bruxelles.

Comisia Europeană despre alegerile parlamentare din Republica Moldova

Pe 30 noiembrie Catherine Ashton, Înaltul Reprezentant al UE pentru afaceri externe și politică de securitate și Štefan Füle, Comisarul European pentru Extindere și Politica de Vecinătate, au transmis un mesaj de încurajare pentru continuarea reformelor interne și apropierea țării de UE, îndemnînd forțele politice să formeze un nou guvern și să aleagă șeful statului. Înalții oficiali europeni au salutat faptul că alegerile au întrunit majoritatea standardelor internaționale pentru alegeri democratice și au confirmat angajamentul Uniunii Europene de a aprofunda relațiile cu Uniunea Europenă.

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – Rusia

Dialogul dintre Moldova și Rusia continuă să stagneze și se limitează la întrevederi și declarații oficiale. Federația Rusă lasă să înțeleagă că cauza acestei situației rezidă în lipsa unei guvernări politice funcționale la Chișinău ca urmare a instabilității politice și perioadei electorale prelungite prin care trece Moldova. Scrisoarea trimisă de către președintele interimar al Republicii Moldova, Mihai Ghimpu secretarului general al NATO, Anders Fogh Rasmussen, prin care solicită susținerea de către NATO a retragerii trupelor ruse din regiunea transnistreană, doar a alimentat această atitudine a Rusiei față de executivul moldovenesc. Deși Ministerul Afacerilor Externe rus a avut o reacție mai rezervată, catalogînd acțiunea lui Mihai Ghimpu drept una de propagandă electorală, ambasadorul rus la Chișinău, Valeri Kuzimin a fost mult mai categoric în declarațiile sale, afirmînd că acțiunea președintelui interimar moldovean este "ruptă de realitate", iar "Rusia urmărește cu durere haosul politic și economic care domnește în Moldova".

Republica Moldova – Ucraina

Relațiile moldo-ucrainene au fost marcate de un incident la frontiera de stat moldo-ucraineană, care ar putea tensiona relațiile dintre cele două state, aflate deja într-o perioadă de stagnare. Pe 15 noiembrie, autoritățile ucrainene, în mod unilateral, au demontat semnele de frontieră aflate în preajma satului Palanca. Potrivit ministerului de externe ucrainean, autoritățile ucrainene au întreprins o asemenea acțiune pentru a înlătura eroarea care a avut loc anterior în procesul de delimitare a frontierei moldo-ucrainene în zona satului Palanca. Recunoscînd că Ucraina a acționat unilateral, ministerul de externe ucrainean, a pretins că a informat în repetate rînduri ministerul moldovean de externe despre necesitatea soluționării acestei probleme, însă din cauza "poziției neconstructive" a acestuia autoritățile ucrainene au decis să repare unilateral această eroare de delimitare a frontierei de stat.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Rezultatele BOP din ajunul alegerilor parlamentare
Igor Boțan, 18 noiembrie 2010

Cel mai recent BOP a fost realizat în perioada 17 octombrie – 7 noiembrie 2010, pe un eșantion reprezentativ de 1104 de respondenți, ceea ce corespunde marjei de eroare a eșantionării de ±3%. Interesul față de ultima investigație este dictat de faptul că e una preelectorală, desfășurată în condiții de influențare a opiniei publice de către principalii concurenți electorali »»»


Miza alegerilor și eventualele scenarii post-electorale
Igor Boțan, 21 noiembrie 2010

Partidul Comuniștilor din Republica Moldova (PCRM) dorește să se revanșeze cu orice preț. Liderii PCRM repetă constant că la 7 aprilie 2009 le-a fost furată victoria electorală repurtată cu două zile înainte. Astfel, miza alegerilor parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010 este revanșa, altminteri nu se recurgea la boicoturi, pe de o parte, și încercări de depășire a impasurilor provocate de aceste prin referendum și alte acțiuni, pe de altă parte »»»


Comerțul cu Uniunea Europeană: ce urmează?
Iurie Gotișan, 1 decembrie 2010

Indiscutabile sînt progresele pe care le-a făcut Moldova în 2010 pe dimensiunea integrării europene, și alături de cele politice cele economice au avansat le fel de mult. Pe lîngă multitudinea de capitole și dimensiuni ale potențialului Acord de Asociere (AA) cu UE, discuțiile și negocierile pe marginea Acordului de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (ALSAC) sînt unele dintre cele mai importante »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect