ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. IX, nr. 161, 17–31 ianuarie 2011

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Guvern

Evenimente de importanță sporită

Vizita Comisarului European pentru Afaceri Interne

Prim-ministrul Moldovei Vlad Filat și Comisarul European pentru Afaceri Interne, Cecilia Malmström au susținut o conferință de presă comună, privind aspectele ce țin de liberalizarea regimului de vize pentru cetățenii Republicii Moldova și Planul de Acțiuni în domeniu. Comisarul European a apreciat realizările autorităților Republicii Moldova în contextul promovării dialogului moldo-comunitar, în special în partea ce ține de realizarea agendei pentru liberalizarea regimului de vize. Cecilia Malmström a menționat că Planul conține un șir de condiții tehnice care vizează asigurarea cu documente conforme (pașapoarte biometrice), fortificarea frontierelor, combaterea corupției etc. Premierul Moldovei a declarat că obținerea planului de acțiuni constituie un pas important în calea obținerii dezideratului de abolire a regimului de vize pentru cetățenii Republicii Moldova pentru a călători liber în spațiul comunitar.

Numiri. Demisii

Prin hotărîri de Guvern, au fost confirmați ori numiți în funcții mai mulți viceminiștri:

  • Natalia Gherman – al afacerilor externe și integrării europene;
  • Octavian Calmîc – al economiei;
  • Victor Barbăneagră – al finanțelor;
  • Oleg Efrim – al justiției;
  • Boris Gherasim – al transporturilor și infrastructurii drumurilor;
  • Loretta Handrabura – viceministru al educației;
  • Sergiu Sainciuc – al muncii, protecției sociale și familiei;
  • Anatolie Zolotcov – al dezvoltării regionale și construcțiilor;
  • Dona Școla – al tehnologiei informației și comunicațiilor;
  • Octavian Bodișteanu – al tineretului și sportului (în locul lui Nicolae Andronachi);
  • Rodion Bajureanu – al mediului (în locul lui Corneliu Mârza);
  • Viorel Guțu – viceministru al Agriculturii și Industriei Alimentare.

Executivul a numit în funcții conducerea Secretariatului Guvernului:

  • Victor Bodiu – Secretar general al Guvernului;
  • Roman Cazan – secretar general-adjunct;
  • Eduard Bănăruc – secretar general-adjunct.

Hotărîri

Hotărîri pentru aprobarea unor proiecte de legi:

  • privind repararea de către stat a prejudiciului cauzat în urma încălcării termenului rezonabil în procesul de judecare a cauzelor sau de executare a hotărîrilor instanțelor judecătorești. Se propune reglementarea procedurii de realizare a dreptului persoanei fizice sau juridice la obținerea unei compensații pentru încălcarea dreptului la judecarea cauzei în termen rezonabil sau la executarea hotărîrii în termen rezonabil. Este vizată orice procedură: civilă, contencios administrativ, proces contravențional sau penal. Aprecierea și repararea prejudiciului (material, moral, costuri și cheltuieli de judecată) se va face luînd în considerare doar încălcările comise din cauze ce nu pot fi imputate persoanei care a depus cererea de reparare a prejudiciului. Repararea prejudiciului pentru încălcarea termenului rezonabil se face indiferent de vinovăția instanței de judecată, organului de urmărire penală sau a autorității competente să execute hotărîrea judecătorească, care a admis încălcarea termenului rezonabil. Persoana interesată va putea solicita constatarea încălcării termenului rezonabil în timpul procesului judiciar sau în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a ordonanței procurorului de încetare a urmăririi penale sau de scoatere de sub urmărire penală sau a actului judecătoresc de dispoziție, pe parcursul procedurii de executare sau în termen de 6 luni de la încetarea procedurii de executare. Prin proiect se urmărește și diminuarea sarcinii de cauze ale RM la Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO), prin instituirea mecanismului de examinare la nivel național a cererilor pe marginea cărora există deja o jurisprudență bine stabilită de către CEDO.
  • pentru modificarea art.16 din Codul Audiovizualului. Conform modificărilor, radiodifuzorii vor fi obligați să ofere persoanelor vizate dreptul la replică în aceeași emisiune, în același interval de timp și cu aceeași durată, în termen de 15 zile după primirea cererii întemeiate, iar dacă emisiunea care a răspîndit această informație apare mai rar decît o dată la 15 zile, răspunsul se difuzează în următoarea emisiune.
  • privind modificarea și completarea Legii cu privire la activitatea editorială. Proiectul prevede transmiterea funcțiilor Camerei Naționale a Cărții în competența Bibliotecii Naționale, iar autorităților publice locale le vor fi puse în atribuție sarcini de extindere a rețelei de difuzare a cărții.

Ședințe. Decizii

Atenție continuă sferei produselor farmaceutice

Prim-ministrul a convocat o ședință cu participarea factorilor de decizie din cadrul autorităților publice și a reprezentanților mai multor firme farmaceutice, în cadrul căreia s-a discutat implementarea Hotărîrii Guvernului privind Regulamentul cu privire la modul de aprobare și înregistrare a prețurilor de producător la medicamente. Conform informației prezentate, în Catalogul național de prețuri de producători la medicamente au fost incluse 3100 de denumiri de medicamente, iar din cele reevaluate diminuarea de preț este de peste 39%. Diminuări de preț cu 10 lei se constată la peste 64% din produsele farmaceutice reevaluate, de la 10 la 50 de lei – la aproape 30%, 50–100 lei – 5,8%, la peste 100 lei în cazul a peste 2,6%. Premierul Vlad Filat s-a arătat nemulțumit de faptul că în Catalogul național de prețuri de producători la medicamente nu au fost incluse toate denumirile de medicamente ce se comercializează pe piața autohtonă și a mai afirmat că unii operatori de pe piața locală au majorat semnificativ în ultima perioada a anului 2010 importurile de produse farmaceutice, pentru a avea un argument privind menținerea prețurilor. Ministerului Sănătății i s-a cerut să facă o amplă evaluare a stocurilor de medicamente de primă necesitate, iar CCCEC – a stocurilor de produse farmaceutice. De asemenea, a fost cerută evaluarea situației farmaciilor din localitățile rurale și a impactului implementării Hotărîrii de Guvern asupra acestora. Farmaciștii prezenți la ședință au precizat că cei care s-au pregătit din timp de implementarea noilor reglementări nu se confruntă cu probleme, iar stocurile de produse farmaceutice, chiar dacă există, sînt destul de mici. Ei au propus ca prețurile la produsele farmaceutice incluse în Catalogul național să fie publicate și în "Monitorul Oficial", propunerea fiind susținută de Prim-ministru. În cadrul ședinței, s-a mai convenit ca la fiecare 3 zile Premierul să primească informații referitor la situația de pe piața farmaceutică.

Îngrijorări privind creșterea prețurilor

Vlad Filat a convocat o ședință pentru examinarea situației privind prețurile la servicii și produse de primă necesitate, precum și pentru stabilirea acțiunilor în vederea asigurării respectării legislației și a prețurilor reale. Ministrul Economiei a prezentat o informație detaliată privind evoluția indicelui prețului de consum anual în Republica Moldova, care în anul 2010 a constituit 8,1%. Conform informației, tendințele respective sînt derivate din tendințele piețelor regionale și internaționale. Totuși, vis-a-vis de metodologia de formare a prețurilor la produsele respective, elaborată de Agenția Națională de Reglementare în Energetică există anumite rezerve. În același timp, continuă lucrul asupra elaborării soluțiilor privind diversificarea surselor de asigurare cu resurse energetice, iar în cel mai apropiat timp vor fi înaintate propuneri în acest sens. Cu referire la prețurile la produse alimentare și mărfuri de larg consum, s-a decis ca acestea să fie în permanență monitorizate și analizate în cadrul comitetelor naționale pe categorii de produse. Prim-ministrul s-a arătat nemulțumit de activitatea organelor fiscale în contextul prevenirii și combaterii ilegalităților fiscale în domeniu. Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei a primit indicația de a elabora, în colaborare cu alte instituții ale statului, propuneri concrete privind acordarea asistenței necesare și compensațiilor sociale populației țării în vederea atenuării consecințelor majorării prețurilor la servicii și produse.

Întrevedere cu deputați ai PCRM

Premierul Vlad Filat a avut o întrevedere cu un grup de deputați ai PCRM, care i-au înmînat un dosar care ce ar conține viziuni, propuneri și sugestii ale cetățenilor Republicii Moldova vizavi de dezvoltarea în continuare a țării și soluționarea unor probleme cu care se confruntă populația. Deputații comuniști au spus că speră că solicitările respective vor fi examinate, cu adoptarea deciziilor de rigoare, iar Prim-ministrul a menționat că aceste propuneri și sugestii vor fi examinate în modul corespunzător. Vlad Filat a mai menționat că rămîne deschis în continuare propunerilor ce vor veni în adresa guvernării, inclusiv din partea opoziției, dacă acesta vor avea scopul soluționării problemelor cu care se confruntă societatea.

Probleme în sfera construcțiilor

În cadrul unei ședințe convocate la Guvern a fost discutată situația unui grup de cetățeni protestatari, care susțin că ar fi victimele unei escrocherii imobiliare. Conform reprezentanților protestatarilor, circa 200 de persoane au încheiat contracte de investire în construcția unor blocuri de locuit, însă compania de construcții nu și-a onorat obligațiunile și în prezent se află în proces de insolvabilitate. Conform informațiilor deținute de Premier, în situații similare se află peste 2000 de cetățeni, care așteaptă finalizarea a circa 200 de blocuri locative, situația fiind generată în anii 2005–2008.

Ulterior, a fost convocată o ședință cu participarea reprezentanților autorităților guvernamentale și ai organelor de drept, în cadrul căreia au fost examinate chestiuni privind starea lucrurilor în domeniul construcțiilor de locuințe, în special a construcțiilor nefinalizate. Conform informațiilor deținute, în Republica Moldova sînt 246 de blocuri de locuit în construcție, dintre care la 71 de blocuri lucrările de construcție au fost stopate. În legătură cu diverse probleme apărute în urma neonorării obligațiunilor contractuale vizînd construcția locuințelor de către CCCEC au fost înregistrate 257 de adresări, pe 57 dintre acestea au fost pornite cauze penale, unele fiind deja pe rol în instanță. Majoritatea contractelor care actualmente generează probleme, datează cu anii 2003–2005, cînd au fost eliberate și circa 3000 de licențe operatorilor în construcție, dintre care o mare parte au demonstrat incapacitatea de a-și onora obligațiile contractuale, creînd premise pentru agravarea situației în domeniu. Prim-ministrul a cerut ca situația să fie examinată sub aspectul asigurării legalității și sub aspect economic, prin identificarea unor soluții eficiente pentru ajutorarea persoanelor care au avut de păgubit. Totodată, instituțiile de drept și cele abilitate cu funcții de control și anchetă au primit indicația de a investiga minuțios cazurile de încălcare a legii în domeniul construcțiilor, analizînd situația în ansamblu și să elaboreze propuneri privind perfecționarea cadrului normativ pentru prevenirea și contracararea ilegalităților în domeniu.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

Decrete

Președintele interimar a emis ?ecretul privind numirea unor membri ai Comisiei centrale de control al declarațiilor cu privire la venituri și proprietate. În componența Comisiei au fost desemnați:

  • Sergiu Lipcean;
  • Alexandru Lîsîi;
  • Vadim Enicov.

Ședințe. Decizii

Totalizarea activității Procuraturii

Participînd la ședința de totalizare a activității procuraturii în anul 2010, Președintele Parlamentului a ținut un discurs, în cuprinsul căruia s-a referit la un șir de probleme vizînd:

  • reforma sistemului Procuraturii;
  • măsurile menite să asigure respectarea drepturilor constituționale ale cetățenilor;
  • prevenirea și combaterea corupției din propriile rînduri.
Întrevedere cu reprezentanții Congresului Autorităților Locale din Moldova

Președinte interimar al Republicii Moldova a avut o întrevedere cu reprezentanții Congresului Autorităților Locale din Moldova (CALM), în cadrul căreia au fost abordate chestiuni privind consolidarea autonomiei locale și descentralizarea puterii. Congresul Autorităților Locale din Moldova are ca membri peste 400 de autorități publice locale de nivelul 1 și 2, fiind o structură neafiliată politic, care dorește un dialog cu alianța de guvernare în vederea elaborării unui mecanism eficient de colaborare între administrația publică locală și autoritățile centrale. Marian Lupu și-a exprimat convingerea că discuțiile la nivel de experți vor demara în timpul apropiat, astfel încît să se aplice experiența Uniunii Europene în domeniul autoguvernării locale. Autoritățile centrale se vor include activ în procesul de descentralizare a puterii, luînd la bază mecanisme eficiente și consultări cu administrația publică locală, a declarat Președintele interimar.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

Sistemul bancar

În pofida distorsiunilor de pe piețele financiare și bancare internaționale și regionale, sistemul bancar din Republica Moldova pe parcursul anului 2010 a înregistrat tendințe pozitive de dezvoltare. Capitalul de gradul I, indicatorul financiar determinant al solvabilității băncilor și al nivelului de consolidare a acestora la sfîrșit de an constituia cca 6,76 miliarde lei sau în creștere cu peste 5% față de sfrîrșitul anului 2009. Dinamica în cauza, în raport cu descreșterea consemnată în anul 2009 cu 2,8%, confirmă creșterea din sistem și depășirea crizei. Cota investițiilor străine în capitalul băncilor a constituit 77%, fiind cu 0.6 p.p. mai mică în comparație cu sfîrșitul anului 2009, ca urmare a majorării capitalului social din contul investițiilor acționarilor rezidenți. Media suficienței capitalului ponderat la risc pe sistem e situată în continuare la un nivel înalt, constituind peste 30% (nivelul minim necesar fiind de 12%). Reducerea acestuia cu 2 p.p. față de sfîrșitul anului 2009 vădește o avansare a băncilor în valorificarea potențialului lor de efectuare a operațiunilor de credit, fără a-și periclita siguranța financiară. Activele totale, un indicator ce indică dezvoltarea extensivă a sistemului bancar, la sfîrșitul lui 2010 au totalizat cca 42,303 miliarde lei (peste 3,5 miliarde USD – Figura 1), fiind în creștere față de sfîrșitul anului 2009 cu ca 6%. Pe parcursul lui 2010 s-a îmbunătățit, de asemenea, calitatea portofoliului de credite, astfel ponderea creditelor nefavorabile (dubioase si compromise) în totalul creditelor s-a redus cu 3.1 p.p. față de finele anului 2009, constituind 13,3% la sfîrșit de an. Rentabilitatea activelor (ROA) și rentabilitatea capitalului acționar (ROE) au constituit respectiv 0,5% și 3% față de valorile negative (-0,5%) și (-2.5%) consemnate în anul 2009.

Figura 1. Ponderea activelor din sistemul bancar in PIB în %, date estimative 2010

Ponderea activelor din sistemul bancar in PIB în %, date estimative 2010

Sursa: BNM

Comerțul intern

Vînzările pe intern sînt în creștere, fapt confirmat și prin creșterea consumului…

Datele BNS arată că în anul 2010 unitățile comerciale de toate formele de proprietate au comercializat populației mărfuri de consum în valoare de 25,1 miliarde lei (aproape 2 miliarde USD), înregistrînd în termeni reali o creștere de cca 9% față de anul 2009. Această creștere a fost determinată în mare pate de majorarea vînzărilor de mărfuri nealimentare (cu peste 11%) și produse alimentare (cu cca 4%). Creșterea volumului de vînzări cu amănuntul s-a înregistrat la unitățile comerciale cu formă de proprietate mixtă, cu participarea capitalului străin (ca cca 10%), privată (cu peste 9%) și publică (cu puțin peste 5%). În același timp, s-au redus (cu cca -12%) volumele de vînzări la unitățile comerciale cu formă de proprietate mixtă, adică în cele cu proprietate publică și privată. Această situație a determinat modificarea ponderii sectoarelor în totalul vînzărilor cu amănuntul.

Figura 2. Structura vînzărilor cu amănuntul la unitățile comerciale cu diferite forme de proprietate în %, 2010

Structura vînzărilor cu amănuntul la unitățile comerciale cu diferite forme de proprietate în %, 2010

Sursa: BNS, www.statistica.md

Ponderi semnificative în totalul valoric al vînzărilor de mărfuri cu amănuntul revin municipiilor Chișinău – peste 58% și Bălți – cca 8%, UTA Gagauzia – aproape 3%, urmată de raioanele Cahul, Orhei, Edineț, Drochia, Ungheni și Soroca. Totodată, în 2010 unitățile oficial înregistrate au acordat populației servicii cu plată în sumă de 14,2 miliarde lei, marcînd în condiții comparabile de prețuri, o creștere de peste 5% față de anul 2009. Agenții economici cu formă de proprietate mixtă (publică+privată), mixtă (cu participarea capitalului străin) și privată au sporit volumele de servicii cu plată prestate populației respectiv cu peste 23%, 9% și 4%. Totodată, la agenții economici din sectorul public s-a înregistrat o diminuare a volumului de servicii prestate (-0,3%).

Sectorul agricol

Creșterile din agricultură pe fundalul unui sector extensiv și rudimentar…

Potrivit estimărilor preliminare ale aceluiași BNS, producția globală agricolă în gospodăriile de toate categoriile și formă de proprietate în anul 2010 a constituit în prețuri curente 19,72 miliarde lei, înregistrînd o creștere de cca 8% față de anul 2009. Creșterea din sectorul agricol a fost determinată atît de producția animalieră cu cca 14%, cît și a producției vegetale cu peste 5%. În 2010 ponderea producției vegetale în totalul producției agricole a constituit 66% (în anul 2009 – 68%), iar producției animale i-a revenit 34% (în anul 2009 – 32%). Creșterea producției vegetale în anul 2010 față de anul precedent a fost generată atît de majorarea suprafețelor însămînțate, cît și de creșterea roadei medii a principalelor culturi agricole. Spre exemplu, producția medie la un hectar a sfeclei de zahăr s-a majorat cu 84%, a soiei – cu 70%, porumbului – cu 22%, floarei soarelui – cu 20%, grîului – cu 9%, legumelor – cu 4%. Majorarea șeptelului mediu anual de vite și porcine în gospodăriile de toate categoriile, de asemenea creșterea efectivului de păsări au generat sporirea producției principalelor produse animaliere și producției animale în total. Situația în profil pe categorii de gospodării indică, că 32% din volumul producției globale agricole revin întreprinderilor agricole, 19% – gospodăriilor țărănești (de fermier), 49% – gospodăriilor populației. Ponderea înaltă a gospodăriilor populației în producția agricolă este determinată în special de cota importantă a producției animale în aceste gospodării (cca 80% din totalul producției zootehnice pe țară).

Industria

Sectorul industrial la fel atestă creștere…

În 2010, față de 2009, sectorul industrial de asemenea a înregistrat creștere, aceasta fiind de 7%. Astfel că întreprinderile industriale de toate formele de proprietate au fabricat producție în valoare de cca 27,1 miliarde lei în prețuri curente. Creșterea volumului producției industriale a fost determinată de majorarea volumului de producție în industria prelucrătoare cu 8%, în cea extractivă – cu cca 6%, în sectorul energetic – cu 1%. Creșteri substanțiale s-au înregistrat la întreprinderile cu următoarele activități: fabricarea zahărului – de 2,5 ori (deținînd ponderea de 3,3%); fabricarea produselor de tutun – cu peste 30% (deținînd ponderea de 2,6%); fabricarea vinului – cu 6% (deținînd ponderea de 7,5%); fabricarea produselor lactate – cu peste 9%; fabricarea băuturilor alcoolice distilate – cu 11% etc. În același timp, a avut loc reducerea volumului de producție la întreprinderile cu următoarele activități: fabricarea uleiurilor și grăsimilor vegetale și animale – cu cca 14%; fabricarea produselor finite din metal, exclusiv producția de mașini și utilaje – cu 19%; fabricarea de articole din cauciuc și din material plastic – cu cca 7%; prelucrarea lemnului și fabricarea articolelor din lemn – cu peste 21% etc.

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

Miroslav Lajèák a fost desemnat reprezentant special al UE în Moldova

La 24 ianuarie 2011 șeful Delegației UE în RM, Dirk Schuebel, a anunțat că UE a desemnat un nou reprezentant în Republica Moldova, care se va preocupa de reglementarea transnistreană. Declarația dlui Dirk Schuebel a fost dată publicității de Agenția INFOTAG: "Potrivit Acordului de la Lisabona, a fost format Serviciul European pentru Acțiune Externă. În locul domnului Kalman Mizsei UE va fi reprezentată în calitate de observator în formatul de negocieri 5+2 de către domnul Lajèák, fostul ministru al afacerilor externe al Slovaciei". Aceeași Agenției INFOTAG a publicat CV-ul lui Miroslav Lajèák, "cetățean slovac, catolic, născut pe 6 martie 1963 la Poprad (Cehoslovacia)A absolvit facultatea de drept a Universității Comenius (Bratislava), a studiat dreptul internațional la Moscova, a învățat la Centrul European "George Marshall" din Garmisch-Partenkirchen (Germania). Din 1988 activează în diplomația Cehoslovaciei, apoi a Slovaciei. În 1991–1993 a lucrat la ambasadele cehoslovace și slovace de la Moscova, apoi a lucrat în aparatul central al MAE al Slovaciei. În 1994–1998 a fost ambasador în Japonia. Cunoaște limbile rusă, engleză, germană, bulgară și sârbo-croată. În 2001–2005 Lajèák a fost ambasador al Slovaciei în Iugoslavia (din 2003 în Serbia și Muntenegru) și prin cumul ambasador în Albania și Macedonia (cu reședința la Belgrad). Din decembrie 2005 până în mai 2006 Lajèák a fost reprezentantul special al Înaltului reprezentant al UE Javier Solana în problema pregătirii și desfășurării referendumului pentru independența Muntenegrului. Aici Lajèák a jucat un rol important în asigurarea pe linia diplomației europene a secesiunii Muntenegrului din statul Serbia și Muntenegru. La 1 iulie 2007 Miroslav Lajèák a ocupat funcția de Înaltul reprezentant al comunității internaționale și Reprezentant special al UE în Bosnia și Herțegovina. În 2009–2010 Lajèák a fost ministru al afacerilor externe al Slovaciei. În decembrie 2010 a fost numit director de țară în Rusia, vecinii din Est și Balcanii de Vest în departamentul de politică externă al UE (Managing Director for Russia, Eastern Neighborhood and the Western Balkans in the EU’s External Action Service)".

Următoarea rundă de consultări privind reglementarea transnistreană

Următoarea rundă de consultări în reglementarea transnistreană în format "5+2" va avea loc în perioada 14–15 februarie 2011, la Viena. Trei dintre participanții la consultări vor debuta în noua lor postură. Este vorba despre noul vicepremier pentru reintegrarea al Republicii Moldova Moldovei, Eugen Carpov, care îl va înlocui pe ex-vicepremierul moldovean, Victor Osipov; noul reprezentantul special al președintelui în exercițiu al OSCE, Giedrius Cekuolis, care reprezintă președinția lituaniană a OSCE, în locul reprezentantului Kazahstanului; și reprezentantul special al UE, fostul ministru de externe al Slovaciei, Miroslav Lajkac, numit participant la negocieri din partea UE în locul lui Kalman Mizsei. Acum patru luni, la 1 octombrie 2010, și Ucraina a numit un nou reprezentant special la negocieri, Igor Harcenko, acesta însă a debutat în noiembrie 2010 la consultările în format "5+2" de la Kiev. Rusia a numit un nou reprezentant special în procesul reglementării transnistrene, Serghei Gubarev, în mai 2010. În vederea pregătirii întîlnirii de la Viena reprezentantul special al președintelui în exercițiu al OSCE, Giedrius Cekuolis, a efectuat la 19 ianuarie o vizită la Tiraspol, unde s-a întîlnit cu conducerea Transnistriei. La întrevederea cu șeful diplomației de la Tiraspol, Vladimir Yastrebceak, Giedrius Cekuolis a declarat că președinția Lituaniei în OSCE intenționează să joace un rol activ în normalizarea relațiilor dintre Tiraspol și Chișinău, printre obiectivele imediate ale președinției lituaniene fiind reluarea consultărilor în formatul "5+2" la nivel oficial, consolidarea activității grupurilor de experți ai Moldovei și Transnistriei. Vladimir Yastrebceak a reiterat poziția Tiraspolului referitor la posibilitatea reluării activității oficiale a formatului "5+2", care constă în faptul că "orice probleme legate de această temă necesită o activitate și o pregătire minuțioasă împreună cu toți partenerii internaționali, cu țările garante Rusia și Ucraina". La Chișinău, Giedrius Cekuolis a avut o întrevederea cu Ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene, Iurie Leancă, care a menționat că "diplomația moldovenească va purta un dialog activ cu partenerii externi în vederea avansării procesului de reglementare și valorificării inițiativelor politice majore lansate în anul 2010". Cei doi oficiali au căzut de acord în privința necesității relansării necondiționate a negocierilor oficiale în format "5+2". Giedrius Cekuolis a subliniat că pe agenda discuțiilor dintre Chișinău și Tiraspol ar trebuie să aibă prioritate probleme legate de libera circulației a persoanelor și mărfurilor între cele două maluri ale Nistrului. La rîndul lui, ministrul Leancă a confirmat disponibilitatea Guvernului Moldovei de a promova în continuare măsurile de consolidare a încrederii, menite să creeze o atmosferă favorabilă în procesul de reglementarea a conflictului.

Rusia și Ucraina pledează pentru integritatea teritorială a Moldovei, dar…

Ambasadorului Federației Ruse în Republica Moldova, Valerii Kuzimin, a oferit la 24 ianuarie 2011 un interviu Agenției Info-Prim Neo în care a menționat că țara sa susține integritatea teritorială a Republicii Moldova și pledează pentru soluționarea problemei transnistrene prin intermediul oferirii Transnistriei unui statut garantat. Potrivit lui Kuzimin, integritatea teritorială nu înseamnă automat și caracterul unitar al statului, existînd modele de state federative și chiar confederative. El a mai menționat că în procesul de reglementare se va schimba și formatul implicării internaționale în acest proces. Actuala misiune militară mixtă va fi substituită de o misiune civilă, multinațională, de pacificare. Dar acest aspect va interveni abia în faza finală a procesului și nicidecum nu reprezintă o premisă de început. Ambasadorul Kuzimin a condamnat exacerbarea fobiilor legate de prezența militară rusă în Transnsitria, subliniind că desfășurarea bazelor militare americane în România și Bulgaria influențează mult mai mult instabilitatea politică din regiune. În aceeași ordine de idei, la 28 ianuarie 2011, Ministrul Afacerilor Externe al Ucrainei, Constantin Grișcenco, a declarat că soluționarea pașnică a problemei transnistrene răspunde intereselor naționale ale țării sale. Această poziție este clară, fermă și echilibrată. Conflictul urmează a fi soluționat respectînd integritatea teritorială și suveranitatea Republicii Moldova, iar Transnsitria trebuie să obțină un statut juridic special în cadrul Republicii Moldova.

Reprezentanții Rusiei și Ucrainei au vizitat depozitul de muniții de la Colbasna

La 26 ianuarie 2011, reprezentații speciali ai Rusiei și Ucrainei în reglementarea conflictului transnistrean, Serghei Gubarev și Igor Harcenko, însoțiți de liderul transnistrean, Igor Smirnov, au vizitat depozitul de arme din Colbasna, situat în stînga Nistrului. Inspectorii s-au arătat mulțumiți de starea munițiilor din depozit, declarînd că "stocarea acestora nu prezintă nici un pericol… deși, suprafața de protecție a unora a expirat și ele trebuiesc transportate în locuri speciale pentru reciclare". Pe de altă parte, Igor Smirnov a declarat că aflarea munițiilor pe teritoriul transnistrean este o garanție împotriva agresiunii Moldovei, din cauză că "atitudinea Chișinăului față de cetățenii transnistreni, care nu au trăit niciodată în Moldova și nu au planuri de a face acest lucru nu s-a îmbunătățit".

Sovietul suprem al Transnistriei și-a început activitatea

La 19 ianuarie 2011, la Tiraspol, și-a început activitatea Sovietul suprem de legislatura a V-a al Transnistriei, ales pe 12 decembrie 2010. Președinte al forului legislativ transnistrean a fost ales Anatolii Kaminskii, deputat din partea partidului "Obnovlenie", care dispune de 28 de mandate din 43. Vicepreședinți ai Sovietului suprem au fost aleși – Mihail Burla, care va deține și funcția de președinte al comisiei parlamentare pentru politică economică, buget și finanțe; și Serghei Ceban, care va deține și funcția de președinte al comisiei pentru sănătate, protecție socială. În total, Sovietul suprem va avea 7 comisii pentru:

  • dezvoltarea businessului mic și mijlociu și a industriei – Victor Guzun;
  • construcții de stat, administrație locală, drepturile și libertățile cetățenilor, securitate și apărare – Galina Antiufeeva;
  • complexul agroindustrial și transport – Efim Covali;
  • asociații obștești, politica de tineret, sport, și mass-media – Veaceslav Tobuh;
  • învățămînt, știință și cultură – Vladimir Bodnari;
  • politică externă – Dmitri Soin;
  • imunități, regulament și etica deputaților – Grigore Diacenco.

În activitatea sa, Sovietul suprem se va axa pe soluționarea problemelor sociale. Una din probleme este statutul limbilor ucraineană și moldovenească, care sînt declarate drept limbi oficiale, însă potrivit președintelui comisiei pentru învățămînt, știință și cultură – Vladimir Bodnari, au acest statut doar pe hîrtie. Bondari susține că există probleme imense pentru obținerea educației în limba moldovenească, doar Rusia și Ucraina oferă suport substanțial în acest sens, iar din partea Republicii Moldova și României nimeni nu acordă nici un suport. În pofida acestui fapt, că moldovenii cunosc și comunică în limbile rusă și ucraineană, în educație toți urmează a fi egali". Printre prioritățile în domeniul politicii externe, președintele legislativului transnistrean Kaminskii a evidențiat eforturile pentru recunoașterea independenței Transnsitriei și "consolidarea activității de cooperare cu comitetele Dumei de Stat a Rusiei, precum și lucru pe linia cooperării între parlamentarii transnistreni și cei ruși".

Proiectul modificării constituției Transnistriei a fost dat publicității

La 28 ianuarie 2011, Sovietul suprem al Transnistriei a dat publicității proiectul modificării constituției pentru a fi consultat și discutat de opinia publică. Președintele Sovietului suprem, Anatolii Kaminskii, a declarat că proiectul a fost elaborat de o comisie constituțională, în cadrul căreia din decembrie 2009 au activat reprezentanții instituțiilor puterii legislative, executive și judecătorești. Principalele probleme constituționale supuse revizuirii au fost coordonate cu reprezentanții celor trei puteri, la bază fiind puse principiile checks and balances. De asemenea, s-a subliniat că proiectul a fost elaborat în cadrul inițiativei de armonizare a legislației Transnistriei cu cea a Rusiei. În acest sens, se preconizează introducerea funcției de prim-ministru, care va coordona activitatea guvernului (în prezent Transnistria are un sistem prezidențial pur, președintele fiind șeful executivului), urmează a fi micșorat numărul deputaților în forul legislativ, aceștia activînd permanent. Proiectul prevede modificarea procedurilor de numire a judecătorilor, care se va face după modelul rusesc – judecătorii vor fi numiți de Sovietul suprem, la propunerea președintelui. Censul de vîrstă pentru judecători va fi mărit de la 65 la 70 de ani. Va fi modificată și procedura de numire a conducătorilor administrației locale din orașe și raioane, care vor fi numiți de prim-ministru după consultările cu sovietele locale, se presupune că acest mecanism de numire va consolida responsabilitate celor numiți. Proiectul de modificare a constituției transnistrene va fi examinat în prima lectură la 9 martie 2011, iar adoptarea lui finală se preconizează pentru toamna anului curent. O parte a noilor norme constituționale vor intra în vigoare în anul curent, iar cele referitoare la formarea guvernului din 2012, după alegerile prezidențiale preconizate pentru decembrie 2011.

cuprins articolul precedent


Relații externe

Integrare europeană

Republica Moldova primește Planul de Acțiuni pentru liberalizarea regimului de vize

La 24 ianuarie 2011, Comisarul European pentru Afaceri Interne, Cecilia Malmström, aflată într-o vizită de lucru la Chișinău, a înmînat Guvernului Republicii Moldova Planul de Acțiuni privind liberalizarea regimului de vize cu Uniunea Europeană. Moldova este cea de-a doua țară din cadrul Parteneriatului Estic, după Ucraina, care beneficiază de un asemenea document. În una din alocuțiunile saleEN, oficialul european a accentuat că procesul de liberalizare a regimului de vize este unul dificil și presupune reforme structurale costisitoare și dureroase. Totodată, Cecilia Malmström a menționat și despre faptul că mai multe state ale UE se opun deschiderii frontierelor UE după ce s-au confruntat cu un val de emigranți din statele balcanice care au primit regimuri liberalizate de vize în 2009. Ca urmare, progresul în liberalizarea regimului de vize va depinde exclusiv de realizările țării partener în implementarea condițiilor expuse în planul de acțiuni. Comisarul european a asigurat partenerii moldoveni că Comisia va oferi atît suport financiar, cît și expertiza necesară pentru realizarea agendei de reforme.

Spre deosebire de foile de parcurs privind liberalizarea regimului de vize oferite statelor balcanice, planurile de acțiuni pe care le-au primit Republica Moldova și Ucraina sunt structurate în două componente de bază: 1) armonizarea cadrului legislativ în domeniul justiției și afacerilor interne la normele și standardele UE; 2) implementarea acțiunilor necesare îndeplinirii condițiilor UE pentru stabilirea unui regim de călătorie fără vize în UE pentru cetățenii Republicii Moldova. Trecerea la implementarea acțiunilor din cea de-a doua componentă va fi precedată de o evaluare minuțioasă a gradului și calității de implementare a măsurilor incluse în prima componentă a planului de acțiuni, efectuată de Comisia Europeană și Consiliul European. Înainte de aprobarea deciziei de inițiere a componentei secunde, Comisia va lua în considerare și evoluțiile privind rata de refuz a vizelor, numărul de cetățeni moldoveni repatriați din UE, numărul de cetățeni moldoveni aflați ilegal pe teritoriul UE etc.

Cecilia Malmström a evitat să specifice un termen pentru finalizarea procesului de liberalizare a vizelor, în timp ce autoritățile de la Chișinău și-au propus drept țintă pentru obținerea regimului liberalizat de vize sfîrșitul anului 2012.

Un nou reprezentant special al Uniunii Europene în Republica Moldova

Fostul ministru de Externe al Slovaciei, Miroslav LajèákEN a fost desemnat noul reprezentant special al UE în Republica Moldova, în schimbul lui Kalman Mizsei, mandatul căruia a expirat la 31 august 2010. Miroslav Lajèák va reprezenta Uniunea Europeană în procesul de negocieri privind reglementarea transnistreană, în formatul 5+2.

Cooperarea bilaterală

Republica Moldova – Rusia

După ce Parlamentul a votat componența Guvernului și programul de activitate al Guvernului pentru următorii patru ani, ambasadorul rus la Chișinău, Valeri Kuzimin, a avut mai multe întrevederi cu liderii Partidului Liberal Democrat din Moldova, Partidului Democrat di Moldova și Partidului Comuniștilor din Republica Moldova. Potrivit comunicatului de presăRU difuzat de Ambasada Federației Ruse la Chișinău, în timpul discuțiilor s-a pus accentul pe dinamizarea relațiilor bilaterale moldo-ruse care să corespundă obiectivelor noului Guvern, dar și a opoziției parlamentare, de stabilire a unui parteneriat strategii, bazat pe principii pragmatice și reciproc avantajoase cu Federația Rusă.

Republica Moldova – România

Pe 20 ianuarie 2011, președintele României, Traian Băsescu a organizat adunarea anuală cu șefii misiunilor diplomatice acreditați la București, la care a făcut o trecere în revistă a activității diplomatice a României în anul 2010 și a trasat obiectivele politicii externe românești pentru anul 2011. Referindu-se la Republica Moldova, președintele român a apreciat pozitiv dinamizarea, extinderea și aprofundarea relațiilor moldo-românești care s-a produs în anul 2010. România va continua și în 2011 politica de solidaritate și sprijin pentru Republica Moldova, în particular însistînd la nivel european "pe includerea Republicii Moldova în grupul țărilor balcanice în cadrul procesului de aderare la UE" și oferirea unei perspective clare de integrare europeană.

Republica Moldova – Ucraina

Relațiile politice dintre Ucraina și Republica Moldova continuă să stagneze după ce au trecut printr-o nouă încercarea serioasă în noiembrie 2010, cînd Ucraina unilateral a schimbat stîlpii de la frontiera moldo-ucraineană. Totuși, se pare că dialogul economicRU este mai puțin afectat de problemele politice. Pe 28 ianuarie, reprezentanții ministerelor economiei din ambele țări s-au întîlnit la Kiev pentru a negocia unele prevederi din proiectul Acordului privind zona de comerț liber în CSI. În urma negocierilor, părțile au convenit să reducă numărul de excepții din regimul de comerț liber. Astfel, va fi retras din grupul de excepții – spirtul etilic, cogniac-ul și vodka, ceea ce va permite exportul fără TVA în ambele state a produselor respective. Totodată, partea ucraineană a acceptat retragerea din grupul de excepții a pieilor de animale și a resturilor de metale feroase și neferoase, cu păstrarea taxării pentru exportul de resturi de metale feroase și neferoase.

Cooperarea multilaterală

Republica Moldova – Consiliul Europei

Pe 24–28 ianuarie 2011, la Strasbourg s-a desfășurat sesiunea ordinară a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, la care, printre alte subiecte de pe agenda sesiunii, a fost audiat raportul despre alegerile parlamentare din MoldovaEN din 28 noiembrie 2010 și raportul privind implementarea deciziilor Curții Europene pentru Drepturile OmuluiEN (CEDO).

Cu referire la alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie, grupul de observatori din partea Consiliului Europei a constatat că acestea s-au conformat majorității angajamentelor OSCE și Consiliului Europei; alegerile s-au desfășurat într-un mod transparent și imparțial, iar diversitatea candidaților a oferit o alegere veritabilă. În scopul consolidării încrederii cetățenilor în procesele democratice din Moldova, raportorii APCE au venit cu următoarele recomandări pentru Republica Moldova:

  • fortificarea de către noul Parlament a cooperării cu Comitetul de Monitorizare al APCE pentru a continua îmbunătățirea funcționării instituțiilor democratice în Moldova și reformele riguroase.
  • fără a aștepta următoarele alegeri naționale, liderii forțelor politice trebuie să se angajeze într-un dialog constructiv și responsabil privind sistemul politic al statului, pentru a găsi un consens cît mai larg asupra posibilelor amendamente ale constituției. PACE își dorește să participe la acest proces.
  • implementarea recomandărilor făcute de către Comisia de la Veneția la 4 iunie 2010, în strînsă cooperare cu Comisia de la Veneția și în baza unui consens larg dintre principale partide politice.

În cadrul raportului APCE privind implementarea deciziilor CEDO, Adunarea constată, printre altele că, în Republica Moldova continuă să se înregistreze deficiențe majore sistemice care subminează statul de drept și generează numeroase cazuri împotriva Moldovei la CEDO. Aceste deficiențe sunt legate de:

  • fenomenul maltratării de către forțele de ordine și lipsa unor investigației efective a acestor cazuri
  • fenomenul detenției ilegale și durata excesivă de detenție în izolatoarele de detenție provizorie
  • ne-executarea deciziilor juridice domestice
  • condițiile proaste de detenție în izolatoarele de detenție provizorie și în închisori.

APCE cheamă Moldova să ia măsuri prompte pentru asigurarea executării deciziilor judecătorești finale, în special a celor legate de alocarea locuințelor sociale (ex. cazul Olaru și alții c. Moldovei), să consolideze eforturi de prevenire a cazurilor de maltratare în custodia politiei și să asigure investigarea efectivă a cazurilor de abuz din partea forțelor de ordine. De asemenea, Moldova trebuie să ia măsuri suplimentare pentru îmbunătățirea condițiile de detenție și pentru excluderea lacunelor procedurale privind arestul și detenția în instituțiile de detenție provizorie. Este important, ca Moldova să introducă o remediere domestică efectivă în raport cu decizia Olaru și alții c. Moldovei.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Rezultatele alegerilor din Găgăuzia și situația post-electorală
Igor Boțan

Compararea rezultatelor recente ale alegerilor pentru funcția de Guvernator al Găgăuziei este importantă pentru a înțelege evoluția peisajului politic din autonomie, întrucît, în ultimii cinci ani, în regiune au fost constituite mișcări civice în susținerea anumitor lideri și curente politice, care intră în competiție cu partidele politice de nivel național »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect