
            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Monitorizarea mass-mediei în campania electorală pentru alegerile 

locale noi din 20 mai 2018 

 

Raport nr.1  

20 – 27 aprilie 2018 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Acest raport  este parte a proiectului "Presa în sprijinul democrației, incluziunii și 

responsabilității în Moldova" (MEDIA-M), finanțat de Agenția Statelor Unite pentru 

Dezvoltare Internațională (USAID) și implementat de Internews in Moldova, care are ca scop 

promovarea dezvoltării mass media independente și profesioniste, și crearea unui sector media 

mai rezistent la presiunile politice și economice. Conținutul acestui material ține de 

responsabilitatea Centrului pentru Jurnalism Independent și nu reflectă în mod necesar 

viziunea USAID sau a Guvernului Statelor Unite.   



            

 

 
1. Date generale  

 
Scopul și obiectivele proiectului: Monitorizarea și informarea publicului cu privire la 
comportamentul mass-mediei în campania electorală și accesul concurenților electorali la 
mass-media. Monitorizarea își propune să analizeze tendințele reportericești care pot afecta 
performanța instituțiilor mass-media și compromite abilitatea acestora de a oferi publicului 
informații veridice, echidistante și pluraliste. 

 
Perioada de monitorizare: 20 aprilie – 19 mai 2018 

 
Criteriile de selectare a instituțiilor mass-media supuse monitorizării:  

• Audiența / impactul: național, regional 
• Tipul de media: audiovizual 
• Forma de proprietate: publică, privată 
• Limba difuzării: română, rusă 

 
Lista instituțiilor mass-media monitorizate: 
 

Moldova 1 (19:00) – post public, acoperire națională, difuzează în limbile română și rusă; 
Prime TV (19:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile română și rusă; 
Canal 2 (19:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limba română;  
Publika TV (versiunea online) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile 
română și rusă; 
Jurnal TV (19.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limba română; 
NTV Moldova (19.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile română și 
rusă; 
RTR Moldova (19.30) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile rusă și 
română; 
TV 8 (20:30) – post privat, acoperire regională, difuzează în română și rusă; 
Pro TV (20.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limba română; 
Accent TV (20.00) – post privat, acoperire regională; difuzează în limbile română și rusă. 

 
2. Cadrul metodologic  
 
A fost monitorizat conținutul integral al principalelor buletine de știri zilnice de la fiecare post 
de televiziune, fiind analizate materialele cu caracter electoral direct și indirect. Materialele au 
fost supuse unei evaluări de conținut și de context, pentru a determina dacă sunt favorabile 
sau defavorabile unui sau altui partid/unei sau altei formațiuni politice. De asemenea, 
materialele au fost analizate conform următoarelor criterii de reflectare obiectivă: 
 
Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic: Potrivit Codului deontologic al jurnalistului, 
știrile trebuie să fie imparțiale și obiective și să nu favorizeze anumite partide/grupuri/persoane 
în detrimentul altora. Prezența elementelor discriminatorii în cadrul reportajelor și știrilor 
reprezintă un prim criteriu de prezentare a realității prin prisma opiniilor jurnalistului. Filtrarea 
știrilor și analiza minimă a istoriei și contextului, de asemenea, vorbesc despre apărarea 
intereselor anumitor actori, dar nu ale publicului larg. 
 
Corectitudinea și echilibrul surselor/pluralismul de opinie: 
Pentru a fi corecte și echilibrate, materialele trebuie să prezinte toate părțile vizate, în special 
când e vorba de subiecte controversate, și să trateze în mod egal oponenții. De asemenea,  
 



            

mass-media trebuie să asigure accesul la o multitudine de păreri diverse care ar ajuta 
auditoriul să-și creeze propria opinie asupra celor întâmplate. 
 
Limbajul și imaginile utilizate: 
 
Exagerările și limbajul licențios utilizat în mod deliberat – cum ar fi limbajul peiorativ sau 
etichetele atribuite anumitor persoane sau organizații, precum și imaginile manipulate astfel 
încât anumite părți să apară în lumină negativă – ridică grave semne de întrebare cu privire la 
respectarea standardelor etice și profesionale. Comportamentul etic al jurnaliștilor este pus la 
îndoială de cele mai multe ori atunci când imaginile prezintă aspecte ce nu corespund realității, 
când acestea sunt trucate, dar și atunci când anumite știri sunt ilustrate cu imagini ce nu au 
legătură cu textul.  
 
3. Datele monitorizării 
 
Moldova 1 

Implicarea în campania electorală 

În perioada 20-27 aprilie 2018, postul public de televiziune Moldova 1 s-a remarcat prin 
reflectarea activă a subiectelor electorale. Televiziunea publică a reflectat subiectele cu 
caracter electoral într-o rubrică/secțiune aparte, clar delimitată, în buletinele de știri: „Alegeri 
Locale 2018”. În cele 8 buletine de știri, Moldova 1 a difuzat 42 de materiale cu caractere 
electoral. Majoritatea acestora au avut drept tematică lansarea în campanie a candidaților 
electorali, prezentarea programelor electorale ale acestora sau a priorităților, precum și 
problemele și soluțiile propuse de aceștia. Moldova 1 a acoperit subiecte/tematici ce țineau 
atât de campania electorală pentru funcția de primar al municipiului Chișinău, cât și de cele 
pentru funcția de primar al municipiului Bălți și pentru primăria din comuna Jora de Mijloc, 
raionul Orhei. Totuși, subiectele dominante s-au referit la campania pentru alegerile locale din 
municipiul Chișinău: aproximativ 70% din totalul acestora.  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

Din cele 42 de știri cu caracter electoral difuzate de Moldova 1 în perioada de referință 
majoritatea au prezentat informația obiectiv și echidistant. Nu s-au înregistrat abateri 
semnificative de la normele deontologice, care să ducă la deformarea informației sau probleme 
ce țin de separarea opiniilor de fapte. Doar într-o singură știre s-a putut sesiza nerespectarea 
principiului separării faptelor de opinii din partea prezentatorului Moldova 1. Astfel, în 
„Mesager”-ul din 21 aprilie, în știrea în care Valeriu Munteanu, candidatul PL la funcția de 
primar al municipiului Chișinău, a anunțat despre inițiativa sa de a crea un nou mecanism de 
partajare a banilor publici, reporterul a menționat: „Nemulțumit de mecanismul de partajare 
a banilor publici, candidatul PL la șefia capitalei, Valeriu Munteanu, propune amendarea legii 
finanțelor publice”. Replica poate fi interpretată drept un amestec al faptelor cu opiniile, prin 
faptul că jurnalistul exprimă o concluzie personală.  

Majoritatea știrilor s-au referit la evenimentele de lansare în campanie a concurenților 
electorali, prezentarea priorităților acestora, identificarea problemelor localităților pentru care 
candidează și enunțarea unor soluții pentru acestea. În total, cele mai multe apariții directe le-
au avut reprezentanții partidelor PSRM (opt), PL (șase) și PPDA/PAS/PLDM (șase). Trebuie 
remarcat faptul că dacă în cazul PL, și în special PSRM, declarațiile/inserturile reprezentanților 
acestor partide erau deseori difuzate direct, atunci în cazul PPDA/PAS/PLDM de cele mai 
multe ori erau utilizate parafrazări ale reporterului. Reprezentanții partidelor PPPN, PUN, DA, 
PVEM și candidata independentă Silvia Radu au avut trei intervenții directe și/sau au fost 
menționați, iar reprezentanții PP; PNL și Partidului Ruso-Slavean au avut câte două apariții 
directe/mențiuni. Toți concurenții electorali au fost prezentați sau menționați într-un context 
neutru. PSRM s-a bucurat de cele mai multe apariții directe sau mențiuni. În șase din cele opt 



            

buletine informative ale „Mesager”-ului monitorizate în perioada de referință, Ion Ceban, 
candidatul PSRM, a fost subiect al știrilor exclusive. 

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

Postul public de televiziune Moldova 1 a asigurat spațiu de emisie pentru majoritatea 
candidaților electorali. Totuși, cele mai multe știri difuzate au reflectat opinia unei singure surse 
(sursa primară a știrii), fără a oferi o a doua sursă și/sau a completa materialul cu informație 
de context (background). Pentru 35 de știri, sursele principale au fost candidații electorali 
(lansarea acestora în campanie, prezentarea priorităților sau programelor electorale, 
dezbaterile publice și înregistrarea acestora de CEC); alte trei știri au avut drept surse CEC-ul 
și reprezentanții acestei instituții, purtătorul de cuvânt al PDM, societatea civilă și activiștii 
civici.  

În perioada monitorizată, postul public de televiziune a difuzat trei știri de conflict și/sau care 
au conținut învinuiri/acuzații directe la adresa unor candidați electorali, partide politice sau 
autorități locale și centrale. În toate cazurile, Moldova 1 a omis să prezinte ambele părți 
implicate în conflict, ceea ce a adus un dezechilibru în reflectarea informației. Astfel, a rămas 
dezechilibrată știrea despre PDM care „... se declară dezamăgit de actuala campanie 
electorală și acuză partidele de dreapta de egoism” (24 aprilie); știrea privind declarațiile lui 
Ion Ceban, candidatul PSRM, privind demolarea clădirilor istorice și construcția blocurilor de 
locuit în locul acestora (25 aprilie); știrea despre candidatul PVEM, Victor Strătilă, care optează 
pentru un oraș curat, iar autoritățile fac prea puține pentru asta (26 aprilie).  

Limbajul și imaginile video utilizate 

Pe durata perioadei 20-27 aprilie 2018, la postul public de televiziune Moldova 1 nu au fost 
înregistrate cazuri de utilizare a limbajului discriminatoriu la adresa concurenților electorali și 
nici imagini capabile să deformeze realitățile și să creeze premise pentru a pune la îndoială 
respectarea standardelor etice și profesionale. 

 
Canal 2 

Implicarea în campania electorală 

Pe 5 aprilie 2018, „Telestar Media” S.R.L., deținătoarea licenței de emisie pentru postul Canal 
2, a înștiințat Consiliul Coordonator al Audiovizualului despre faptul că postul de televiziune 
„nu va reflecta campania electorală pentru alegerile locale noi ale primarilor în unele localități 
din data de 20 mai 2018”. În declarația înregistrată pe 6 aprilie de către CCA, radiodifuzorul 
mai anunță că nu va organiza dezbateri electorale televizate și nu va difuza publicitate 
electorală gratuită sau contra plată. Cu toate acestea, în perioada 20-27 aprilie 2018, Canal 2 
a reflectat constant campania electorală pentru alegerile locale noi, difuzând în cadrul 
principalului buletin de știri Reporter de la ora 19.00 20 de subiecte cu caracter electoral direct 
sau indirect. Mai mult, pe 23 aprilie Canal 2 a inserat în buletinul de știri rubrica Alegeri 2018, 
în care a pus pe post 4 subiecte cu caracter electoral direct. În fiecare din cele 8 ediții ale 
Reporterului au fost difuzate materiale cu caracter electoral direct sau indirect, iar cele mai 
multe (14) au vizat-o pe candidata independentă la funcția de primar, Silvia Radu. Alți candidați 
la care s-au referit subiectele de la Canal 2 au fost Ion Ceban (PSRM) – o știre; Valeriu 
Munteanu (PL) – o știre; Andrei Năstase (PPDA/PAS/PLDM) – o știre; și Andrei Munteanu 
(PSP, neînregistrat în cursă) – o știre. Alte două subiecte au anunțat începerea tipăririi de către 
CEC a buletinelor de vot, dar și poziția PPEM față de alegerile locale și cele legislative din 
toamnă. 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

Toate cele 14 subiecte în care Silvia Radu este protagonistă și/sau menționată au pus în 
lumină exclusiv pozitivă candidata independentă la funcția de primar. Atât până la înregistrarea 



            

candidatei în cursa electorală (20-24 aprilie), cât și după (25-27 aprilie), toate evenimentele cu 
implicarea serviciilor Primăriei au fost legate de numele Silviei Radu. Astfel, de exemplu, postul 
a informat că instituția a devenit, pentru prima dată, partener la organizarea unei curse de 
ciclism, iar Silvia Radu a promis să participe la cursă cu toată familia (20 aprilie); că peste 500 
de platforme pentru colectarea deșeurilor vor fi modernizate (în cadrul unui proiect început în 
2016, dar reporterul menționează că „anterior și primarul interimar al capitalei, Silvia Radu, a 
cerut ca toate platformele să fie verificate și modernizate, iar cele amplasate greșit să fie 
mutate” (21 aprilie); că problemele locatarilor mansardelor au ajuns în vizorul Silviei Radu, iar 
autoritățile au hotărât să repare acoperișul din bani publici (24 aprilie); că „ambuteiajele de la 
intersecția dintre Șoseaua Balcani și strada Petricani vor rămâne o amintire”, pentru că „în 
ultima zi în calitate de primar interimar al capitalei Silvia Radu a dispus instalarea în zonă a 
unui semafor pentru fluidizarea traficului” (25 aprilie); că gheretele din parcuri sunt evacuate 
la inițiativa „primarului suspendat Silvia Radu, care a fost sesizată de către chișinăuieni” (27 
aprilie) etc.   

Știrea în care este vizat candidatul PSRM la funcția de primar are un caracter subiectiv. Intitulat 
„Idei ”smart” de la Ion Ceban”, materialul se referă la câteva puncte din programul electoral al 
candidatului, iar textul știrii începe astfel: „Inovații...vechi. Candidatul socialiștilor la funcția de 
primar al capitalei Ion Ceban și-a propus să uimească locuitorii orașului Chișinău, doar că a 
întârziat cu câțiva ani...” (23 aprilie). 

De asemenea, pe 26 aprilie Canal 2 a difuzat un material care l-a avut în calitate de protagonist 
pe Andrei Năstase. Știrea a fost prezentată părtinitor, astfel: „candidatul din partea PPDA A. 
Năstase se ia din nou de reprezentanții presei. Jurnaliștii de la Ziarul Național sunt amenințați 
cu judecata dacă nu vor publica o dezmințire la știrea unde a fost reflectat un accident de la 
Bălți cu implicarea mașinii folosită de Năstase...”. Alte două știri cu elemente electorale au fost 
prezentate relativ echilibrat, pe 23 și pe 26 aprilie, și i-au vizat pe Valeriu Munteanu (PL) și pe 
Andrei Munteanu (PSP). 

În concluzie, în perioada 20-27 aprilie 2018, Canal 2, care a încălcat în mod evident Declarația 
de neparticipare la mediatizarea campaniei electorale pentru alegerile locale noi, a favorizat-o 
masiv pe candidata independentă Silvia Radu, aceasta apărând în toate cele 14 subiecte 
relevante în lumină pozitivă. Andrei Năstase (PPDA/PAS/PLDM), deși nu a fost vizat într-un 
subiect electoral direct, a avut parte de o atitudine defavorizantă din partea postului tv, iar alți 
trei candidați (Valeriu Munteanu – PL, Ion Ceban – PSRM și Andrei Munteanu – PSP, 
neînregistrat în cursă), au beneficiat de un tratament relativ neutru în știrile în care au fost 
vizați, cu o ușoară tentă de defavorizare a candidatului PSRM.   

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

Toate materialele în care apare candidata independentă Silvia Radu au fost prezentate de 
Canal 2 dintr-o singură perspectivă, chiar dacă, tot de fiecare dată, în știri au fost prezenți și 
cetățenii, funcționarii etc, iar un echilibru relativ al genurilor a fost asigurat. Toți actorii au 
susținut/confirmat/completat aceeași opinie/poziție. În știrea conflictuală despre Andrei 
Năstase jurnaliștii au recurs inclusiv la acuzații, dar poziția celeilalte părți nu a fost prezentată 
(„Nu este pentru prima dată când Andrei Năstase insultă și chiar agresează jurnaliștii....mai 
ales când a fost întrebat de ce folosește prompterul în conferințe de presă, de ce înjură 
jurnaliștii sau cum își întreține cele 11 case, dacă nu are niciun venit”, 26 aprilie). Într-o altă 
știre conflictuală difuzată în aceeași zi (despre neînregistrarea lui Andrei Munteanu în cursă), 
echilibrul surselor a fost respectat. 

Limbajul și imaginile video utilizate  

În perioada monitorizată, în subiectele cu caracter electoral direct sau indirect au fost incluse 
expresii sau fraze zeflemitoare (Candidatul socialiștilor la funcția de primar al capitalei Ion 
Ceban și-a propus să uimească locuitorii orașului Chișinău, doar că a întârziat cu câțiva ani...” 
(23 aprilie) și/sau etichetări (fugarul penal Renato Usatâi, 21 aprilie) la adresa concurenților 



            

electorali sau a reprezentanților partidelor politice. Imaginile utilizate în subiectul despre Andrei 
Năstase îl prezintă pe acesta în ipostaze defavorabile, fiind surprins în momente de 
agresivitate, stare nervoasă etc. De cealaltă parte, Silvia Radu, care apare în imaginile din 
toate știrile în care este protagonistă directă sau este doar vizată, se află printre oameni, 
muncitori, pe șantier, pe stradă, la primărie dând indicații și apostrofând subalternii, zâmbind 
chișinăuienilor sau sădind copaci împreună cu familia.  

Prime TV 

Implicarea în campania electorală 

Pe 5 aprilie 2018, „General Media Grup Corp.” S.R.L., deținătoarea licenței de emisie pentru 
postul Prime TV a înștiințat Consiliul Coordonator al Audiovizualului despre faptul că postul de 
televiziune „nu va reflecta campania electorală pentru alegerile locale noi ale primarilor în unele 
localități din data de 20 mai 2018”. În Declarația înregistrată pe 6 aprilie de către CCA, 
radiodifuzorul mai anunță că nu va organiza dezbateri electorale televizate și nu va difuza 
publicitate electorală gratuită sau contra plată. 

În perioada 20-27 aprilie, însă, Prime TV a reflectat zilnic evenimente cu caracter electoral 
direct sau indirect, iar pe 21 și pe 22 aprilie a inserat în principalul buletin de știri al zilei rubrica 
Alegeri 2018. În cele opt ediții ale Primelor Știri monitorizate, Prime TV a difuzat 33 de subiecte 
cu tangență electorală. Buletinele au conținut între două (20 aprilie) și opt (23 aprilie) astfel de 
subiecte. Din numărul total de știri cu caracter electoral, 19 coincid cu cele de la Canal 2, cu 
mici diferențe dintre expresiile/frazele utilizate. Alte 14 subiecte i-au vizat pe candidații Silvia 
Radu (șapte), Ion Ceban (PSRM - unul), Reghina Apostolova (Partidul Șor - unul), Andrei 
Năstase (PPDA/PAS/PLDM - unul), Vasile Costiuc (DA - unul), Victor Strătilă (PVEM - unul). 
Un subiect din 26 aprilie a relatat despre dezbaterea publică organizată de o agenție de presă, 
la care au participat patru candidați: Silvia Radu, candidată independentă, Constantin 
Codreanu (PUN), Alexandra Can (PNL) și Victor Strătilă (PVEM), iar un altul, difuzat pe 24 
aprilie, s-a referit la opinia PDM despre alegerile locale și candidați, exprimată în cadrul unei 
conferințe de presă.        

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

Pe lângă cele 14 subiecte similare cu cele difuzate și la CANAL 2, Prime TV a mai difuzat 
șapte materiale în care este protagonistă/menționată candidata independentă Silvia Radu, 
materiale care continuă profilarea imaginii exclusiv pozitive a acesteia, prin sublinierea 
inițiativelor și acțiunilor realizate la Primărie. Astfel, într-un subiect difuzat pe 21 aprilie Prime 
TV informează despre „o strategie ce va îmbunătăți situația transportului public din municipiu”. 
Sursa știrii este „un anunț făcut de primarul interimar S. Radu pe o rețea de socializare”, iar 
„schimbările urmează să fie făcute în perioada anilor 2018-2042”. Alte materiale s-au referit la 
anunțul făcut de S. Radu privind posibilitatea circulării în Chișinău a autobuzelor electrice (23 
aprilie); spălarea, la inițiativa S. Radu, a mai multor străzi din Chișinău (24 aprilie); sau la faptul 
că „troleibuzele din Chișinău nu vor mai fi un pericol” (după ce unul a luat foc din mers), pentru 
că „Edilul a dispus ca toate unitățile de transport public să fie dotate cu aer condiționat” (26 
aprilie). Modalitatea de prezentare a evenimentelor legate de Primăria Chișinău este similară 
celei practicate de Canal 2, iar toate activitățile serviciilor municipalității sunt asociate direct cu 
numele candidatei independente, Silvia Radu.  

În același timp, candidatul PPDA/PAS/PLDM Andrei Năstase este vizat în două rânduri în 
materiale abordate tendențios (pe 21 și 26 aprilie). În primul caz știrea citează îndoielile unui 
editorialist cu privire la „intențiile nobile ale liderului partidului DA și candidatului la primăria 
capitalei A. Năstase. Acesta a scris într-un articol pentru Ziarul Național că finul de cununie al 
oligarhului condamnat penal V. Țopa, cel care anunță lupta împotriva oligarhiei, este doar o 
sculă oligarhică”, și se mai referă la averea lui A. Năstase. Al doilea subiect este identic cu cel 
difuzat de Canal 2 despre atitudinea candidatului PPDA/PAS/PLDM față de jurnaliști. 



            

Celelalte subiecte cu caracter electoral în care au fost menționate inclusiv numele anumitor 
candidați (R. Apostolova-Partidul Șor, V. Costiuc-DA, V. Strătilă-PVEM, C. Codreanu-PUN, A. 
Can-PNL, și V. Strătilă-PVEM) au fost prezentate relativ echilibrat. În același timp, în subiectul 
ce a reflectat dezbaterile publice cu participarea a 4 candidați, Silvia Radu a beneficiat de un 
tratament preferențial în raport cu ceilalți trei participanți. Astfel, dacă celor trei li s-a acordat 
timp doar pentru prezentarea succintă a intențiilor de campanie, mesajul Silviei Radu a fost 
completat de cel al unui analist prezent la dezbatere, care s-a referit la avantajele candidatei 
independente în raport cu alți candidați (26 aprilie). În plus, Prime TV a dat dovadă de părtinire 
în cel puțin alte două cazuri. Pe 23 aprilie ultima știre din buletin este despre faptul că „mâine 
dimineață în studioul matinal va veni primarul interimar Silvia Radu pentru a vorbi despre cursa 
anuală de ciclism, Chișinău criterium, care va avea loc în data de 13 mai în Piața Marii Adunări 
Naționale”, iar pe 25 aprilie subiectul suspendării din funcție a Silviei Radu este dezvoltat în 
cadrul Primelor Știri în tableta de analiză De facto.   

De asemenea, imparțialitatea și obiectivitatea au fost afectate într-un subiect difuzat pe 27 
aprilie, care informa despre intențiile candidatului PSRM Ion Ceban. Astfel, știrea de la Prime 
TV anunță că „socialistul mai vrea să construiască pe strada Ialoveni un palat al sporturilor, 
chiar dacă autoritățile au început deja să pună în aplicare un asemenea proiect în apropierea 
capitalei”. Informația o completează pe cea din 23 aprilie despre „inovațiile vechi” ale 
candidatului PSRM, difuzată și de Canal2. 

În perioada 20-27 aprilie 2018, Prime TV, care a încălcat în mod repetat Declarația de 
neparticipare la mediatizarea campaniei electorale pentru alegerile locale noi, a favorizat-o pe 
candidata independentă S. Radu, care apare în 21 de subiecte relevante în lumină pozitivă 
și/sau neutră. A. Năstase (PPDA/PAS/PLDM) a fost defavorizat în materialele difuzate, iar alți 
7 candidați (R. Apostolova-Partidul Șor, V. Costiuc-DA, V. Strătilă-PVEM, C. Codreanu-PUN, 
A. Can-PNL, V.Munteanu-PL, A. Munteanu PSP, neînregistrat în cursă) au beneficiat de o 
mediatizare relativ neutră în știrile în care au fost vizați, cu o ușoară tentă de defavorizare a 
candidatului PSRM.   

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

Prime TV a utilizat aceeași modalitate de abordare a subiectelor și de utilizare/citare a surselor, 
ca și Canal 2. În cazul candidatei independente Silvia Radu informațiile au fost prezentate 
dintr-o singură perspectivă, susținută de fiecare dată de către cetățeni sau funcționari, iar în 
subiectele conflictuale în care este vizat candidatul Andrei Năstase lipsește opinia acestuia. În 
cazul lui Ion Ceban, echilibrul este asigurat de „autorități”, utilizate în calitate de a doua 
opinie.    

Limbajul și imaginile video utilizate  

Și la capitolul limbaj și imagini video utilizate, Prime TV a avut un comportament similar celui 
adoptat de Canal 2. În evidență a ieșit candidata independentă Silvia Radu, care a apărut 
inclusiv într-o știre în care nu i s-a menționat numele (25 aprilie, o știre despre marcajul rutier, 
care „va fi făcut până în vară, și la care se folosește vopsea de calitate”... În imagini apare 
Silvia Radu vorbind cu muncitorii). De cealaltă parte, candidatul PPDA Andrei Năstase este 
numit, în două rânduri, finul oligarhului condamnat penal Țopa (21 și 26 aprilie), și un limbaj 
peiorativ este utilizat în raport cu acesta.  

Publika TV 

Implicarea în campania electorală 

Pe 5 aprilie 2018, „General Media Grup Corp.” S.R.L., deținătoarea licenței de emisie pentru 
postul PublikaTV a anunțat CCA despre faptul că postul de televiziune „nu va reflecta 
campania electorală pentru alegerile locale noi ale primarilor în unele localități din data de 20 
mai 2018”.  



            

În perioada de raport, postul de televiziune Publika TV a difuzat 17 știri cu tangență electorală. 
Acestea au vizat de cele mai multe ori acuzații lansate de unii candidați împotriva altora, 
informații despre înregistrarea candidaților în cursa electorală, despre promisiuni electorale, 
dar și comentarii acide din presă la adresa unor  concurenți electorali. Postul a difuzat și 
materiale cu caracter electoral indirect, cum ar fi știrea despre participarea candidatei 
independente Silvia Radu la emisiunea Prima Oră de la Prime TV pentru a vorbi despre cursa 
anuală de ciclism (24 aprilie),  solicitarea candidatului PPDA și PAS, Andrei Năstase, adresată 
către Ziarul național de a publica o dezmințire (26 aprilie). 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

O mare parte din știrile relevante produse de Publika TV au fost părtinitoare, fiind realizate cu 
abateri de la prevederile de bază ale Codului deontologic. Deseori a fost remarcată 
nesepararea faptelor de opinie, autorii inserând propriile opinii în știri pentru a înclina și mai 
mult balanța în favoarea sau defavoare anumitor protagoniști. Astfel, de exemplu, în materialul 
intitulat Nicolae Negru îl face praf pe Andrei Năstase: Cel care anunță lupta împotriva 
oligarhilor este el însuți o sculă oligarhică (23 aprilie), pe lângă opinia editorialistului de la Ziarul 
național este inclusă și informația despre averea lui Năstase - 11 imobile pe care le-ar deține. 
Informația este eronată, or, în presă au fost publicate mai multe informații potrivit 
cărora,  numărul de imobile din vechea declarația de avere au inclus și construcții adiacente, 
în timp ce declarația pentru ultimul an conține informații separate pentru case și construcții  
adiacente. Într-un alt material - Integritate pusă la îndoială. Ion Ceban despre Andrei Năstase: 
Are legături cu oameni dubioși (27 aprilie), este citat candidatul PSRM, in jur de 40 secunde, 
după care, timp de aproape 3 minute, reporterul prezintă o retrospectivă a diferitelor opinii întru 
susținerea ipotezei că Năstase nu ar fi integru. Selectarea informației și tonalitatea ironică 
remarcată în știre vorbesc despre tendențiozitatea autorului.  

Materialul intitulat  Iulian Chifu: Năstase i-a furat startul Maiei Sandu și vrea voturile celor pe 
care i-a înjurat (24 aprilie) este făcut în baza unui comentariu din presă, din care au fost 
selectate pasaje care să-l pună în lumină negativă pe Năstase. De notat că burtiera de pe 
ecran conține enunțul  – Năstase, candidatul nepotrivit. O altă știre, cu titlul Năstase se ia iarăși 
de jurnaliști. Candidatul DA amenință Ziarul Național cu judecata și cere dezmințire (26 aprilie), 
a eșuat să prezinte motivul din care politicianul vizat a solicitat dezmințirea unor informații, 
incluzând doar o descriere a diferitelor situații în care Năstase ar fi agresat jurnaliștii.  

Un alt material tendențios se referă la conferința de presă a candidatului PL Valeriu Munteanu, 
din 24 aprilie: Valeriu Munteanu vrea să controleze aeroportul Chișinău. Pe lângă declarația 
lui Munteanu, echilibrată cu opinia unui expert, în știre se spune că pe timpul când colegul de 
partid Dorin Chirtoacă era edil, 20% din întreprinderile de gestionare a fondului locativ se aflau 
în proces de faliment. Nu este clar care e relevanța acestei informații în condițiile în care 
materialul se referea la subiectul aeroportului, și nu la întreprinderile de gestionare a fondului 
locativ. 

În concluzie, Publika TV a avut o abordare partizană în raport cu candidata independentă 
Silvia Radu, care a fost favorizată atât prin numărul mare de apariții (6 știri), cât și prin 
tonalitatea pozitivă a reflectării – 5 știri. Postul a selectând informații care să o prezinte drept 
o persoană profesionistă, care are mai multe avantaje decât contracandidații săi:  Silvia 
Radu – voi continua procesul de curățenie în Primărie. Cei care sunt neprofesioniști și 
numără creioanele vor pleca (26 aprilie); Silvia Radu, invitată la Prima oră (24 aprilie); Silvia 
Radu: În spatele meu nu se află niciun partid politic. Chișinăul trebuie să fie un oraș modern 
și european (25 aprilie); Silvia Radu: Activitatea în Primăria Chișinău trebuie să fie bazată pe 
interesele oamenilor, și nu pe dispute politice (25 aprilie); Silvia Radu: Toate televiziunile din 
Moldova au reflectat activitatea Primăriei, iar acesta este un lucru normal (25 aprilie). 
 
În contrast, Andrei Năstase, PPDA/PAS/PLDM, a apărut în 4 materiale, toate negative, nu de 
la evenimente electorale, ci în știri făcute în baza comentariilor din presă sau a declarațiilor 
altor concurenți, cum ar fi știrile ce includ comentariul lui Nicolae Negru (23 aprilie), al lui 



            

Iulian Chifu (24 aprilie), opinia candidatului PSRM Ion Ceban despre Năstase, cu privire la 
integritate (27 aprilie) și materialul despre intenția lui Năstase de a acționa un ziar în 
judecată (26 aprilie).  

 
Ion Ceban, candidatul PSRM la Primăria Capitalei, a apărut o dată în context negativ 
(Candidatul PSRM la Primăria Chișinău propune proiecte care deja funcționează de ani buni 
(23 aprilie) și o dată neutru, în știrea în care lansează acuzații la adresa lui Andrei Năstase (27 
aprilie). Și candidatul PL a fost vizat în 2 știri, în ambele cazuri negativ – Valeriu Munteanu se 
teme să nu fie umbrit la alegerile pentru Chișinău de contracandidatul său Andrei Munteanu 
(23 aprilie) și materialul Valeriu Munteanu vrea să controleze aeroportul Chișinău (24 aprilie). 

Victor Strătilă, PVE, și Andrei Munteanu, PSP, au apărut în câte o știre neutră, iar  ceilalți 
concurenți  au fost ignorați.  

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

O mare parte din cele 6 știri controversate au fost dezechilibrate, prezentând o singură părere, 
de regulă a celor care au lansat diverse acuzații. De exemplu, majoritatea știrilor despre Andrei 
Năstase au prezentat informația dintr-o singură perspectivă.  

Alte 2 știri, despre neînregistrarea lui Andrei Munteanu (PSP) în cursa electorală (26 aprilie) și 
materialul despre solicitarea lui Valeriu Munteanu (PL) de a nu-l înregistra pe Andrei Munteanu 
(23 aprilie) au fost echilibrate, prezentând opiniile ambelor părți. 

Limbajul și imaginile video utilizate 

Unele materiale relevante prezentei monitorizări de la Publika TV au conținut etichete, menite 
să proiecteze o imagine negativă asupra protagoniștilor. Astfel, concurentul electoral Andrei 
Năstase a fost prezentat deseori de surse sau reporteri drept finul condamnatului penal Topa, 
finul oligarhului Topa, scula oligarhică. Imaginile selectate pentru a ilustra materialele au fost 
întotdeauna defavorizante pentru Andrei Năstase, care a fost prezentat de cele mai multe ori 
în ipostaze agresive, în imagini de arhivă.  

 
RTR Moldova 

Implicarea în campania electorală 

În principalele buletine de știri ale zilei, difuzate în perioada 20-27 aprilie 2018, postul de 
televiziune RTR Moldova a difuzat în total 31 de materiale cu caracter electoral direct sau 
indirect. Toate aceste au fost știri simple, fiind reflectate într-o rubrică/secțiune aparte, clar 
delimitată în buletinele de știri: „Alegeri Locale Noi 2018”. Majoritatea știrilor au fost despre 
înregistrarea în campanie a candidaților electorali, prezentarea anumitor priorități și/sau 
reforme/activități pe care aceștia urmează să le implementeze odată cu câștigarea alegerilor, 
identificarea unui candidat unic de dreapta pentru alegerile locale din municipiul Chișinău, 
refuzul CEC de a înregistra un candidat în cursa electorală etc. Printre materialele cu caracter 
electoral indirect se numără știrea care se referă la reparația drumurilor în Chișinău (23 aprilie); 
știrea despre intenția Primăriei Chișinăului de a anula autorizațiilor companiei, care deține 
spațiu în clădirea în care a avut loc un incendiu, precum și anularea autorizațiile companiilor 
care s-au ocupat de construcția mansardelor în anii 2009-2012 (23 aprilie); și, de asemenea, 
știrea despre numirea unui primar interimar temporar nou (Ruslan Codreanu), care „va 
continua proiectele începute... ” (25 aprilie), pentru perioada campaniei electorale.  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

În perioada de monitorizare, în materialele difuzate de postul de televiziune RTR Moldova nu 
au fost înregistrate abateri grave de la normele deontologice care ar fi dus la distorsionarea 
realității. Totuși, au fost înregistrare câteva cazuri în care a fost sesizată atitudinea 
părtinitoarea a jurnalistului. De exemplu, în știrea despre Constantin Codreanu, candidat PUN, 



            

care va „...asigura integrarea europeană, prin unirea cu România” (27 aprilie); sau în știrea 
despre comemorarea victimelor Accidentului nuclear de la Cernobîl, unde reprezentanții 
Partidului „Șor” învinuiesc autoritățile că nu îi ajută pe cei care au suferit de pe urma 
accidentului (26 aprilie).  

Frecvența apariției unor concurenți electorali, includerea declarațiilor directe (nu parafrazate, 
sau declarații-carton preluate de pe paginile web și Facebook ale acestora) de la evenimentele 
organizate de candidații în alegeri, precum și unghiul de abordare a informației, denotă 
simpatia editorială a acestui post de televiziune față de PSRM și candidatul acestei formațiuni 
politice, precum și față de candidatul Partidului Șor. Pe de altă parte, candidații 
PPDA/PAS/PLDM, PL, PPPN în multe cazuri au fost parafrazați, citați indirect, sau declarațiile 
acestora au fost preluate de pe rețelele sociale sau web unde au fost inițial publicate 
(declarații-carton). În toate cele 6 buletine de știri din perioada de monitorizare, candidatul 
PSRM a fost prezent, zilnic, în cel puțin în una din știri și a fost reflectat într-un context exclusiv 
pozitiv. Pe de altă parte, în cazul candidaților PL și PUN s-a sesizat o ușoară defavorizare și 
prezentare a acestora în context negativ.  

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

RTR Moldova a asigurat spațiu de emisie majorității candidaților electorali și/sau partidelor 
politice. În marea majoritate a materialelor electorale difuzate în perioada de raport RTR 
Moldova a reflectat în știri opinia unei singure surse, fără a oferi o a doua sursă și/sau a 
echilibra știrea cu informație de context (background). RTR Moldova a apelat în știri la: 
politicieni și/sau candidați electorali (26) și funcționari publici (2). Experții, sau reprezentanți ai 
societății civile nu au fost citați în calitate de surse pentru știrile RTR Moldova. De asemenea, 
știrile acestui post de televiziune nu au inclus opiniile cetățenilor de rând.  

În perioada monitorizată, RTR Moldova a difuzat 2 știri de conflict. Astfel, în știrea din 24 aprilie, 
Vitalie Gămurari, purtătorul de cuvânt al PDM, a solicitat partidelor de dreapta să identifice un 
candidat unic pentru alegerile locale din municipiul Chișinău, reporterul menționând că acest 
a învinuit „...unele partide politice de demagogie și fals de informații”. În acest caz, pentru a 
respecta echilibrul surselor și pluralismul de opinie, postul de televiziune RTR Moldova era 
obligat să solicite și opinia unuia sau mai multor partide vizate sau a unui expert/analist politic.  

Al doilea material controversat a fost difuzat în buletinul de știri din 23 aprilie, fiind vorba despre 
solicitarea către CEC a lui Valeriu Munteanu, candidat PL la funcția de primar al municipiului 
Chișinău, de a nu admite candidatura Silviei Radu pentru alegerile locale la funcția de primar 
al municipiului Chișinău, pentru că cea din urmă „...nu a colectat corect semnăturile”. Astfel, 
chiar dacă a fost vizată/acuzată direct în știre, RTR Moldova nu i-a asigurat Silviei Radu dreptul 
la replică/opinie.  

Limbajul și imaginile video utilizate 

RTR Moldova nu a utilizat limbaj discriminatoriu în adresa concurenților electorali în știrile 
difuzate. În ceea ce privește imaginile, în mare parte acestea au fost neutre și au respectat 
standardele etice și profesionale 
 

Jurnal TV  
 
Implicarea în campania electorală 
 
În perioada 20-27 aprilie 2018, postul de televiziune Jurnal TV a difuzat în total 33 materiale 
relevante prezentei monitorizări, dintre care majoritatea - 29 - au fost știri cu caracter electoral 
direct. Materialele ce au avut tangență directă cu campania electorală au fost  
 
 



            

incluse în blocuri de știri la rubrica Electorala 2018. Acestea s-au referit în mare parte la 
înregistrarea candidaților și lansarea acestora în cursa electorală, întâlnirile cu alegătorii, 
activități ale Comisiei Electorale Centrale.  
 
Materialele cu caracter electoral indirect au vizat viața și activitatea de până la campanie a 
unor candidați, dar și activități cu implicarea membrilor partidelor, în măsură să influențeze  
opinia publicului cu privire la candidații respectivi. Printre materialele cu caracter electoral 
indirect se numără știrea despre concursul de selectare a șefului CSJ, în care s-a menționat 
că anterior Andrei Năstase (candidatul desemnat de PPDA/PAS/PLDM) a luptat împotriva lui 
Ion Druță, care candidează la șefia CSJ (24 aprilie). O altă știre de acest gen,  inclusă nu la 
rubrica Electorala 2018, ci la rubrica Social, se referă la salariul pe care l-a primit anterior 
candidata independentă Silvia Radu în calitate de președintă a Union Fenosa (26 aprilie). Alte 
2 știri cu tangență electorală indirectă se referă la decizia autorităților centrale de a permite 
mijloacelor de transport din regiunea transnistreană să călătorească peste hotare cu numere 
de înmatriculare transnistrene, în care este inclusă opinia lui Alexandru Slusari, 
vicepreședintele PPDA (24 aprilie), dar și reportajul despre conflictul dintre comercianții și 
administrația de la Piața Centrală din Chișinău, în care este inclusă opinia vicepreședintei 
PPDA, Inga Grigoriu (25 aprilie). Știrile respective transmit mesaje privind preocuparea PPDA 
față de problema transnistreană sau față de problemele oamenilor.  
 
Obiectivitate și imparțialitate. Partizanat politic 
 
În perioada de raport, postul a reflectat toate activitățile desfășurate de concurenții electorali, 
manifestând corectitudine în procesul de selectare a subiectelor privind activitățile electorale. 
Reportajele inserate la rubrica Electorala 2018 au fost, de regulă, desfășurate, incluzând 
informații despre acțiunile relevante ale candidaților, cu mențiunea că alte evenimente sau 
comunicate nu au fost organizate/difuzate în ziua respectivă. De notat că toate materialele au 
inserat doar declarațiile ce țin de platformele electorale ale concurenților, fără a include 
informații de context, opinii ale experților care ar fi conturat un tablou mai clar în ceea ce 
privește promisiunile electorale.  
 
În majoritatea cazurilor candidații au fost reflectați neutru sau pozitiv. Totuși, judecând după 
frecvența apariției în știri și tonalitatea reflectării, se remarcă o ușoară  înclinare a balanței spre 
reflectare pozitivă a candidatului PPDA/PAS/PLDM, Andrei Năstase, și spre reflectare 
negativă a candidatei Partidului Șor, Regina Apostolova, și a candidatei independente, Silvia 
Radu. Andrei Năstase a fost protagonistul a 6 știri privind activități de campanie, al unei știri 
despre proprietățile sale (în care au fost dezmințite informațiile din presă despre averea sa 
fabuloasă), Năstase fiind menționat și în știrea despre concursul de selecția a șefului CSM (24 
aprilie). În alte 2 știri, cu caracter electoral indirect, au apărut în context pozitiv reprezentanți 
ai PPDA.   
 
În contrast, Reghina Apostolova (Partidul Sor) este vizată în două știri și în ambele cazuri 
apare în lumină negativă, fiind incluse mai multe detalii care o defavorizează (nu vorbește 
româna, figurează în raportul Kroll (23 și 25 aprilie)). Din cele 6 știri în care apare Silvia Radu, 
în 5 cazuri e vorba de context negativ: știrea despre salariul „energetic” al Silviei Radu, care 
acreditează ideea că salariul de aproximativ 400 000 lei ar fi fost plătit din banii pe care îi 
achitau consumatorii de energie electrică (26 aprilie); cele 2 materiale pe baza comentariilor 
din presă despre scenariul pe care l-ar aplica șeful PD Vladimir Plahotniuc pentru a prelua 
controlul asupra Primăriei Chișinău (25 aprilie), știrea despre colectarea forțată de semnături 
în favoarea Silviei Radu (26 aprilie), informația despre sesizarea CEC  
 
 



            

de către Valeriu Munteanu pentru a verifica corectitudinea colectării de semnături de către 
Silvia Radu (27 aprilie). Ceilalți concurenți electorali au apărut în materiale despre activități de 
campanie în funcție de evenimentele organizate, beneficiind de reflectare neutră. 
 
Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 
 
Majoritatea materialelor electorale difuzate de Jurnal TV în perioada de raport au respectat 
principiul echilibrului surselor. O mare parte a materialelor controversate au prezentat de cele 
mai multe ori ambele părți implicate în conflict, fiind înregistrate însă și câteva cazuri în care 
reporterii s-au abătut de la regulă. Astfel, în ambele știri în care se vorbește despre Reghina 
Apostolova, se spune ca numele ei figurează în raportul Kroll, dar nu este inclusă și opinia 
persoanei vizate. Știrea privind posibila relație dintre Silvia Radu și Vladimir Plahotniuc, de 
asemenea nu prezintă opinia acestora. La fel, știrea privind colectarea forțată de semnături în 
favoarea Silviei Radu nu include opinia persoanei vizate, dar se menționează că aceasta nu a 
răspuns la telefon.  
  
Limbajul și imaginile video utilizate  
 
În perioada de raport, limbajul și imaginile video utilizate în reportajele electorale ale Jurnal TV 
au fost conforme cu principiile deontologice. 
 
NTV MOLDOVA 

Implicarea în campania electorală 

Postul de televiziune NTV Moldova s-a implicat activ în reflectarea campaniei electorale pentru 
alegerile locale noi în municipiile Chișinău și Bălți. Astfel, în perioada 20 – 27 aprilie 2018, 
subiectul alegerilor a fost abordat, direct sau indirect, în 28 de reportaje în jurnalele de știri de 
seară și în programul „Sinteza săptămânii”, difuzat duminica. Subiectele electorale directe au 
fost plasate la rubrica „Electorala 2018. Alegeri locale noi”, fiind vorba de unele conferințe și  

alte activități de campanie electorală ale candidaților la funcțiile de primar de Chișinău și Bălți, 
dar și de activitatea Consiliilor electorale de circumscripție. În același timp, în jurnalele de știri 
au fost difuzate, inclusiv în afara rubricii tematice, și reportaje care îi promovează atât direct, 
cât și indirect pe candidații Partidului Socialiștilor (PSRM).  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

În multe din reportajele care au vizat direct sau indirect campania electorală pentru alegerile 
locale noi (14 cazuri), postul NTV Moldova nu a asigurat caracterul imparțial și obiectiv al 
relatărilor jurnalistice. Astfel, pe de o parte, candidații PSRM la Chișinău și Bălți au fost 
prezentați de fiecare dată în context pozitiv, la fel tonalitatea prezentării acestora a fost una de 
apreciere a meritelor și capacităților acestora, iar pe de altă parte, oponenții electorali ai PRSM 
au fost prezentați în context mai mult negativ, în unele cazuri ridiculizați, iar caracterul părtinitor 
al reflectării campaniei s-a manifestat inclusiv prin limbajul cu elemente peiorative. 

Candidații PSRM pentru funcțiile de primar general la Chișinău (Ion Ceban) și la Bălți (Alexandr 
Usatîi) au fost favorizați masiv și vizibil de NTV Moldova, atât prin spațiul extins care le-a fost 
acordat în reportajele despre activitățile lor electorale, prin detalierea promisiunilor electorale, 
plasarea doar într-un context editorial favorabil, inclusiv interviuri cu oameni care îi apreciază 
pe acești candidați, cu titluri pozitive și/sau neutre. În contrast,  

 

 

ceilalți concurenți electorali din mun. Chișinău au fost prezentați, de regulă, într-un context în 
mare parte defavorizant, accentuând sau sugerând anumite aspecte care pun la îndoială 



            

capacitatea respectivilor candidați. Astfel, candidatul Ion Ceban (PSRM) a apărut în context 
pozitiv în toate cele 14 știri care l-au vizat direct sau indirect. Toate reportajele de la activitățile 
de campanie electorală ale candidatului PSRM la Chișinău au avut o durată medie de câte cel 
puțin trei minute fiecare și au fost însoțite de titluri cu nuanțe pozitive și aprecieri („O capitală 
prietenoasă pentru business”, 20 aprilie 2018; „Ion Ceban: vrem un oraș modern”, „Copiii 
străzii, în atenția lui Ion Ceban”, 23 aprilie 2018; „Soluții pentru păstrarea monumentelor”, 24 
aprilie 2018; „În apărarea edificiilor social-culturale”, 25 aprilie 2018; „Ion Ceban: să dezvoltăm 
suburbiile”, 26 aprilie 2018). Același lucru se poate spune și despre candidatul PSRM pentru 
funcția de primar de Bălți Alexandr Usatîi – favorizat în toate cele trei reportaje care l-au vizat 
(„Orașul Bălți are nevoie de un gospodar”, 20 aprilie 2018; „Haos în transportul public din Bălți” 
– situația este comentată de A. Usatîi care acuză managementul defectuos al orașului, 24 
aprilie 2018; „Va coopera cu oamenii de afaceri”, 26 aprilie 2018). Pe de altă parte, ceilalți 
concurenți electorali din Capitală sunt prezentați într-un context preponderent peiorativ și/sau 
defavorizat, iar alți candidați din mun. Bălți în general nu apar în știrile NTV Moldova sau sunt 
amintiți telegrafic, cel mai des – fără imagini sau alte detalii ale programelor lor electorale. 
Astfel, în cazul altor candidați, reportajele nu s-au focusat pe soluțiile și promisiunile electorale 
ale acestora (cum s-a întâmplat în cazul lui Ion Ceban la Chișinău și Alexandr Usatîi la Bălți), 
ci au accentuat unele aspecte problematice, cum ar fi neînțelegerile și viziunile diferite, dorința 
unor candidați de a face politică în loc de a gestiona treburile orașelor etc. (exemple de titluri: 
„PAS nu susține candidatul PPDA la Bălți”, 20 aprilie 2018 – se afirmă că PAS a refuzat să 
susțină candidatul PPDA la Bălți, așa cum s-a întâmplat la Chișinău; „Ultima șansă a dreptei 
divizate”, 23 aprilie 2018 – despre apelul candidatului Vasile Costiuc de a înainta un candidat 
comun de dreapta; „Candidați contestați în Capitală”, 23 aprilie 2018 – despre cererea 
candidatului Valeriu Munteanu de a respinge înregistrarea altor doi candidați; „Cu gândul la 
politică”, 24 aprilie 2018 – reportajul sugerează că candidații de dreapta se gândesc mai mult 
la politică decât la problemele orașului și se ceartă între ei; „Codreanu continuă să caute 
sprijin”, 26 aprilie 2018 – despre faptul că alți candidați de dreaptă nu-l susțin pe Constantin 
Codreanu, candidat PUN, iar Valeriu Munteanu îl consideră personaj politic dubios; „Lauda de 
sine...”, 26 aprilie 2018 – despre „auto-aprecierile” la care, potrivit reporterului, „s-au întrecut” 
participanții la dezbaterile electorale organizate de agenția de știri IPN, se mai menționează 
că Ion Ceban a refuzat să participe la aceste dezbateri și că trebuie discutate doar probleme 
de infrastructură a orașului și alte probleme ale cetățenilor, iar Primăria nu trebuie transformată 
în armă în luptele politice, astfel candidatul PSRM este prezentat într-o lumină favorabilă în 
comparație cu alți candidați. 

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

Majoritatea reportajelor care au relatat diferite situații de conflict sau care au conținut acuzații 
lansate de unii concurenți electorali (10 din 11 cazuri) au fost dezechilibrate editorial, deoarece 
au prezentat o singură perspectivă. Astfel, pluralismul opiniilor a lipsit, ceea e încalcă normele 
deontologice. De exemplu, știrea „Sistem antiincendiar vulnerabil”, difuzată la 20 aprilie 2018, 
include acuzații de ineficiență și funcționare defectuoasă a sistemelor antiincendiare, acuzații 
lansate de candidatul PSRM, Ion Ceban (care a inspectat locurile unde s-au produs incendiile 
din acea zi), însă replica instituțiilor vizate lipsește. În schimb, se accentuează că Silvia Radu 
„nu a avut nicio reacție privind incendiile din sectorul Centru al Capitalei”. În reportajul din 24 
aprilie 2018 despre problemele cu funcționarea transportului public în Bălți (24 aprilie 2018), 
este prezentată doar opinia candidatului PSRM Alexandr Usatîi referitor la ”haosul din oraș” 
care acuză managementul defectuos al orașului, nu însă și replica celor vizați din actuala 
administrație a orașului. Fără replică au rămas și acuzațiile că primăria „nu a mișcat un deget” 
și nu a reacționat la distrugerea patrimoniului social-cultural, irosește patrimoniul orașului, nu 
asigură marcajul rutier (25 aprilie 2018), că ar exista o mafie la Primărie care nu rezolvă 
problema transportului (26 aprilie 2018). 

Limbajul și imaginile video utilizate 



            

În unele cazuri, limbajul știrilor electorale a conținut epitete și calificative peiorative despre alți 
candidați decât cei ai PSRM, fiind înregistrate cazuri de manipulare cu textul declarațiilor făcute 
de concurenți. Astfel, în reportajul din 24 aprilie 2018 „Cu gândul la politică”, au fost utilizate 
elemente de limbaj peiorativ și calificative defavorizate în raport cu candidatul comun 
PPDA/PAS/PLDM Andrei Năstase: „...aici a sărit ca ars veșnicul luptător cu oligarhia Andrei 
Năstase” care „nu ascunde că va transforma Primăria într-un instrument de luptă cu dușmanii 
săi politici”. În realitate, A. Năstase s-a referit la știrile false care îl vizează și a spus că este 
cel mai atacat dintre candidați. În reportajul „Codreanu continuă să caute sprijin”, difuzat la 26 
aprilie 2018, reporterul afirmă că „...Codreanu spune că va continua să umble cu mâna întinsă 
pe la cei care se consideră pro-români și unioniști”, expresia „a umbla cu mâna întinsă” 
sugerând că ar cerși sprijinul altor partide. În realitate, C. Codreanu a declarat următoarele: 
„Noi în pre-campanie am început discuțiile cu toate partidele de dreapta și mâna pe care am 
întins-o atunci rămâne întinsă în continuare. Suntem oamenii dialogului...”. În aceeași ediție a 
jurnalului din 26 aprilie 2018, prezentatorul afirmă că participanții la dezbaterile electorale 
organizate de agenția de știri IPN „s-au dat în spectacol”, pentru ca ulterior și reporterul să 
adauge aprecierea părtinitoare că participanții „s-au întrecut în autoaprecieri”. 

Accent TV 

Implicarea în campania electorală 

În perioada 20 – 27 aprilie 2018, subiectul alegerilor locale noi în municipiile Chișinău și Bălți 
a fost abordat, direct sau indirect, în 26 de reportaje ale postului de televiziune Accent TV, 
difuzate în jurnalul de știri de seară „Accent Info”. Postul a inaugurat rubrica tematică „Alegeri 
locale noi 2018”, la care sunt difuzate reportaje despre unele activități de campanie electorală 
ale candidaților la funcțiile de primar, dar și despre activitatea consiliilor electorale de 
circumscripție. Au fost difuzate și unele reportaje care vizează indirect campania electorală, în 
afara acestei rubrici. La fel ca și NTV Moldova, postul Accent TV promovează masiv candidații 
Partidului Socialiștilor (PSRM). De asemenea, PSRM, deputații și consilierii socialiști se 
bucură de cea mai mare vizibilitate și promovare în știrile Accent TV, iar activitatea 
Președintelui Igor Dodon este mediatizată intens și în termeni elogioși. Celelalte partide 
politice sunt prezentate mai mult în context negativ sau sunt neglijate în știrile postului.  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

În multe reportaje care au vizat direct sau indirect campania electorală (12 cazuri), postul 
Accent TV nu a asigurat caracterul imparțial și obiectiv al relatărilor jurnalistice. Caracterul 
părtinitor al reflectării campaniei s-a manifestat atât prin selectarea aspectelor din programele 
electorale care au fost detaliate în reportaje (în cazul candidaților PSRM, acestea au fost 
desfășurate și argumentate, în unele cazuri amplificate de reporteri – de exemplu, în reportajul 
„Ceban a prezentat programul de dezvoltare a suburbiilor” din 26 aprilie 2018, reportera a 
enumerat cât de mult au contribuit consilierii PSRM la creșterea bunăstării suburbiilor, 
adăugând „Și asta nu e tot. Socialiștii nici gând să se oprească la cele obținute”; la fel prin 
inserarea unor interviuri cu cetățeni care apreciază candidații socialiști sau inițiativele 
acestora). În contrast, oponenții electorali ai PRSM au fost prezentați în context mai mult 
negativ, în unele cazuri ridiculizați, iar declarațiile acestora au fost distorsionate. 

Candidatul PSRM pentru funcția de primar general la Chișinău Ion Ceban a fost favorizat în 
fiecare reportaj care l-a vizat direct (6 cazuri); de asemenea, a fost favorizat indirect în alte 
câteva reportaje care au prezentat unele inițiative ale socialiștilor, inclusiv intenția PSRM de a 
contesta în instanță demolarea unei clădiri din sectorul Râșcani al Capitalei, inițiativa 
consilierilor socialiști de a introduce sistemul Eway pentru informarea despre graficul circulației 
transportului public etc. Reportajele despre prevederile programului electoral al lui Ceban au 
avut o durată de aproximativ 3 minute fiecare, iar în unele cazuri o durată și mai mare, 
tonalitatea lor a fost favorizantă, iar titlurile pozitive și/sau neutre. În contrast, ceilalți concurenți 
electorali din mun. Chișinău au fost prezentați, de regulă, într-un context defavorizat, unii au 
fost ridiculizați, indirect fiind pusă la îndoială capacitatea acestora de a conduce orașul. Astfel, 



            

în fiecare ediție informativă, candidatul Ion Ceban a beneficiat de reportaje extinse în care a 
fost detaliat programul său electoral (20 aprilie 2018: „Ceban: capitala trebuie să fie deschisă 
pentru business” – promisiuni de susținere administrativă pentru realizarea proiectelor, 
subvenționarea ratelor dobânzilor pentru creditele unor afaceri, crearea unei agenții pentru 
dezvoltarea orașului, susținerea tinerilor specialiști etc.; 23 aprilie 2018: „Ceban: în Capitală 
trebuie introdusă concepția de „oraș inteligent” – prezentarea conceptului de „oraș inteligent”, 
cu diferite aplicații și programe de plăți electronice; 24 aprilie 2018: „Ceban: Chișinăul trebuie 
să devină centru cultural, istoric, turistic” – propuneri pentru păstrarea monumentelor istorice 
și dezvoltarea patrimoniului; 25 aprilie 2018: „Ceban: orașul are nevoie de obiective sportive 
și culturale, și nu de centre comerciale” – nemulțumirea fată de demolarea Palatului 
sindicatelor din sectorul Râșcani; 26 aprilie 2018: „Ceban a prezentat programul de dezvoltare 
a suburbiilor”). În raport cu ceilalți concurenți electorali, oponenți ai PSRM, postul Accent TV a 
abordat o politică editorială diferită. Astfel, programele lor electorale nu sunt prezentate atât 
de detaliat ca în cazul lui Ceban sau sunt puse sub semnul întrebării, înșiși candidații fiind 
prezentați voit distorsionat și în contexte negative sau ridiculizați (exemple: 23 aprilie 2018, 
reportajul despre protestul locuitorilor din sectorului Râșcani împotriva unei construcții, întitulat 
„Lupta pentru supraviețuire” a fost anunțat de prezentatoare în felul următor: „După „un simplu 
prim-ministru Iurie Leancă”, pe durata mandatului căruia s-a furat miliardul, exemplul se pare 
că este preluat cu pași grăbiți de către primarul general interimar Silvia Radu”; la 25 aprilie 
2018, reportajul despre prezentarea programului electoral al candidatei partidului „Şor” 
Reghina Apostolova a fost întitulat „Experimentele pe copii marca „la Orhei”, posibil și la 
Chișinău”, iar reportera a afirmat că, în cazul creării combinatelor de alimentație, după cum 
propune candidata, bucătarii din grădinițe își vor pierde locurile de muncă; în aceeași ediție, 
se afirmă că Andrei Năstase, candidatul comun PPDA/PAS, își dorește schimbarea denumirii 
râului Bâc, deși candidatul s-a referit la necesitatea amenajării malurilor râului și a creării 
zonelor de agrement; 26 aprilie 2018: „Liberalii continuă să lupte împotriva moștenirii sovietice” 
– despre propunerea candidatului PL Valeriu Munteanu de a scoate calea ferată din perimetrul 
orașului Chișinău; „În loc de program, Codreanu a prezentat un nou membru al echipei” – 
despre conferința de presă a candidatului PUN Constantin Codreanu).  

Candidatul PSRM pentru Primăria Bălți Alexandr Usatîi de asemenea beneficiază de suport 
informațional electoral la Accent TV. Astfel, el a fost favorizat direct într-un reportaj de 2 minute 
de la o întâlnire cu cadrele didactice de la un liceu din Bălți, difuzat pe 23 aprilie 2018 
(„Alexandr Usatîi: vom purta discuții cu businessul”). În reportaj este prezentată viziunea 
candidatului privind dezvoltarea businessului în oraș și câteva interviuri cu oameni care îl 
apreciază înalt pe candidatul PSRM. Ceilalți candidați la primăria Bălți au fost prezentați doar 
telegrafic la Accent TV, iar în ediția din 20 aprilie 2018, într-o știre care relata despre 
înregistrarea candidaților de către consiliile electorale de circumscripție, Alexandr Usatîi a fost 
singurul candidat din Bălți, care a apărut în imagini. 

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

Reportajele care au relatat diferite situații de conflict sau cele care au conținut acuzații în 
context electoral, inclusiv lansate de unii candidați (7 cazuri) nu au respectat principiul 
echilibrului surselor, fiind prezentată o singură perspectivă sau lăsând acuzațiile fără replica 
celui/celei vizat/e. De exemplu, în știrea din 20 aprilie 2018 „Atenție, agitație electorală”, un 
activist reclamă afișarea portretului lui Traian Băsescu la un liceu și acuză directoarea că se 
comportă bădărănești și încălcă Codul Educației care interzice agitația electorală în scoli, însă 
replica directoarei acuzate nu a fost solicitată; în știrea „Ceban: Chișinăul trebuie să devină 
centru cultural, istoric, turistic”, difuzată la 24 aprilie 2018, candidatul PSRM lansează acuzații 
de atitudine criminală a administrației municipalității fată de patrimoniul orașului, însă replică 
vreunui reprezentant al actualelor autorități lipsește. 

Limbajul și imaginile video utilizate 

În unele cazuri, limbajul știrilor electorale a excelat în aprecieri și calificative cu nuanță 
peiorativă în adresa candidaților oponenți ai PSRM, fiind înregistrate cazuri de manipulare cu 



            

textul declarațiilor făcute de concurenți. Astfel, în reportajul din 20 aprilie 2018 „Cea de-a doua 
„viață” a covorului de flori”, cu referire la covorul de flori instalat în Piața Catedralei la inițiativa 
Silviei Radu, și care a fost dezasamblat după o săptămână, prezentatoarea afirmă că 
„chișinăuienii sunt stupefiați”, cu toate că nicio persoană intervievată în reportaj nu-și exprimă 
în vreun fel „stupefacția”; în reportajul din 23 aprilie 2018 „Lupta pentru supraviețuire” despre 
protestul locuitorilor din sectorului Râșcani împotriva unei construcții, reportera a apreciat că 
„oamenii s-au săturat de impotența primăriei”, iar ”drumul protestatarilor spre primarul general 
interimar s-a dovedit a fi de nestrăbătut”; în schimb, „la strigătul de ajutor al protestatarilor nu 
a rămas indiferentă consiliera municipală a PSRM Eugenia Ceban, oferindu-le sprijinul 
necesar de a intra în instituție și a discuta cu Silvia Radu”, însă „Silvia Radu s-a arătat vădit 
indispusă de solicitările oamenilor, preferând să vorbească abstract despre statul de drept și 
democrație”.  În reportajul „Năstase: denumirea râului Bâc trebuie schimbată” (25 aprilie 2018), 
Accent TV a scos din context o parte a declarației candidatului PPDA/PAS/PLDM Andrei 
Năstase și a interpretat-o speculativ, or, A. Năstase a spus următoarele: „...poate, va veni 
timpul când vor pune și problema schimbării acestei denumiri, dar degeaba schimbi denumirea 
dacă n-ai schimba calitatea acestui râuleț, care ar putea să se transforme întru zonă de 
agrement și asta ne propunem, pe o porțiune foarte mare a Bâcului să avem o zonă verde, o 
zonă de agrement”. 

 
TV8 
 
Implicarea în campania electorală 
 
În perioada 20 - 27 aprilie 2018, postul TV8 a reflectat subiecte electorale în principalul buletin 
al zilei, difuzat în fiecare zi lucrătoare la ora 19.00. În cele 6 jurnale (în week-end, pe 21 și 22 
aprilie nu au fost difuzate știri), instituția media a inserat în total 17 știri cu caracter electoral. 
13 știri se refereau la promisiunile făcute de candidați în cadrul evenimentelor publice 
organizate de aceștia, 2 - la acuzații aduse unuia dintre candidați, 1 - la mersul înregistrării 
candidaților (20 aprilie), 1 - la opinia liderului PPEM - care nu a desemnat un candidat în 
alegeri.  
 
Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 
 
În general, instituția a păstrat echidistanța și abordarea critică față de candidați și promisiunile 
lor, deși o parte din știri au fost realizate dintr-o singură sursă - fără ca informația/declarațiile 
candidatului respectiv să fie echilibrate cu opinii ale experților sau să fie trecute prin filtrul critic 
al jurnalistului. Exemple: știrea din 27 aprilie despre promisiunile făcute de candidatul liberal 
Valeriu Munteanu referitoare la construcția unui bulevard în locul Gării, în care jurnaliștii nu au 
inclus informații relevante de background (faptul că Gara a fost administrată până acum de 
către liberali, care au investit bani publici, iar acum candidatul acestui partid propune 
reamplasarea); știrea din 24 aprilie despre promisiunile lui Valeriu Munteanu referitoare la 
modificări în infrastructura Aeroportului Chișinău - reporterii nu s-au întrebat ce atribuție poate 
avea primarul Chișinăului la gestionarea aeroportului - obiect de importanță națională și cum 
se poate interveni de vreme ce Aeroportul este dat în gestiune pe o perioadă îndelungată unei 
companii.  
 
Doar în unele știri s-a observat atitudinea critică a reporterului, corespunzătoare unui jurnalism 
responsabil. Exemplu: în știrea din 23 aprilie despre promisiunile lui Ion Ceban, candidatul 
PSRM, reporterii au amintit că un soft care ar ajuta pacienții să se programeze online la medic 
a fost deja procurat de Guvern cu 20 de milioane de lei. 
 
În perioada monitorizată, cel mai des a fost reflectat în știri candidatul PSRM Ion Ceban (4), 
restul candidaților apar în câte o știre sau două. Acest fapt poate fi explicat prin aparițiile 
publice frecvente ale candidatului socialist, în timp ce concurenții lui au organizat mai rar 



            

conferințe de presă sau alte evenimente. Silvia Radu apare în două știri neutre (despre 
înregistrarea candidaturii sale și despre desemnarea unui interimar) și în altele două în context 
negativ. Și în acest caz, știrile au fost generate de evenimente sau declarații făcute în spațiul 
public. Andrei Năstase, PPDA/PAS/PLDM, Vasile Costiuc, DA, Constantin Codreanu, PUN, 
Valeriu Munteanu, PL, Reghina Apostolova, Partidul Șor, și Victor Strătilă, PVEM, au fost vizați 
în câte o știre fiecare. Numeric, TV8 l-a favorizat pe candidatul Ion Ceban, analiza conținutului 
știrilor însă nu denotă o favorizare clară a vreunui candidat și o defavorizare a altuia. În același 
timp, trebuie notat că și alți candidați, cum ar fi Maxim Brăila, PPRM, Alexandru Mâțu, Partidul 
Ruso-Slavean, sau Alexandru Roșco, Partidul Casa noastra - Moldova, au avut apariții publice 
(conferințe de presă) în această perioadă, însă ei nu au figurat în știrile TV8.  
 
Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 
 
În perioada monitorizată, TV8 a difuzat două știri de conflict: una referitoare la acuzațiile lui 
Valeriu Munteanu că Silvia Radu ar fi acumulat semnături prin fraudă, folosind, prin intermediul 
PDM, resurse administrative, și alta referitoare la declarațiile expertului în energetică Sergiu 
Tofilat, care a anunțat că ar exista un raport secret al ANRE cu nereguli  
 
descoperite în anul 2013 la Compania Union Fenosa, administrată atunci de Silvia Radu. În 
ambele cazuri echilibrul surselor a fost respectat, fiind solicitată opinia tuturor părților 
relevante. Totuși, în știrea despre raportul ANRE, reacția Silviei Radu ar fi putut fi prezentată 
mai pe larg - din postarea acesteia pe Facebook  - , redacția limitându-se la a spune că Silvia 
Radu a calificat acuzațiile drept minciuni.  
 
Limbajul și imaginile  video utilizate 
 
În știrile cu caracter electoral ale TV8 limbajul a fost în general, adecvat și neutru. Într-un singur 
caz a fost constatată o ușoară nuanță apreciativă: „După ce s-a lăudat cu realizările sale la 
Primărie…” (25 aprilie). Nu au fost identificate manipulări cu imagini sau tertipuri de montaj.  
 
PRO TV 
 
Implicarea în campania electorală 
 
În perioada de raport, PRO TV, în principalul jurnal, de la ora 20.00, a difuzat 19 știri cu caracter 
electoral, toate încadrate într-o rubrică specială, și una în care un candidat apare ca sursă într-
o știre ordinară (participarea lui Alexandru Roșco, Partidul Casa noastră - Moldova, la 
ceremonia de comemorare a lui Vladimir Lenin). Dintre acestea, 10 știri s-au referit la 
promisiunile electorale făcute de candidați, 8 - la mersul înregistrării candidaților, la alte 
chestiuni referitoare la scrutin sau  au conținut o sinteză a dezbaterilor din ajun din emisiunea 
„În profunzime” (2 știri), în care nu au apărut candidații, ci reprezentanții lor. O singură știre a 
implicat acuzații la adresa unui candidat (Silvia Radu, candidat[ independent[).  
 
 
 
 
Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 
 
În general, PRO TV a reflectat majoritatea evenimentelor organizate de candidații electorali, 
în care aceștia și-au expus programele politice și au făcut promisiuni. De asemenea, nu au 
fost ignorate nici subiectele relevante în care apăreau acuzații la adresa vreunui candidat. 
Redacția a realizat și știri separate din talk-show-ul propriu „În profunzime”, în care au 
participat, pe rând, candidații sau reprezentanții lor. Majoritatea știrilor cu caracter electoral s-
au caracterizat prin atitudine critică față de candidați. Chiar și în știrile, puține la număr, 



            

realizate dintr-o singură sursă, adică doar conținând promisiunile candidaților, redacția a 
abordat critic declarațiile tuturor politicienilor, folosind fie informații de background, fie întrebări 
de verificare, astfel fiind vădită distanțarea și tratamentul echilibrat al candidaților. Exemple: 
„Valeriu Munteanu susține că dacă va ajunge primar va face așa încât Primăria Chișinău să 
devină acționar majoritar al Aeroportului și să anuleze contractul de concesiune. Munteanu nu 
ne-a spus de ce deputații PL, care au drept de inițiativă legislativă, nu fac asta acum și nici nu 
a precizat cu ce l-ar ajuta funcția  de primar să se ocupe de aeroport” (24 aprilie); „Victor Strătilă 
susține că nu-și face PR pe problemele orașului, așa cum fac ceilalți candidați, ci le va rezolva. 
Nu a spus însă cum” (26 aprilie).   
 
Cele mai multe știri – 4 - au fost despre Silvia Radu. Una se referă la acuzațiile care i-au fost 
aduse, iar celelalte sunt știri scurte privind înregistrarea candidaturii sale, desemnarea unui 
înlocuitor etc. Postul a realizat subiecte scurte despre majoritatea candidaților care au avut 
evenimente publice în această perioadă, inserând teze scurte despre declarățiile sau 
promisiunile lor. Doi dintre candidații lipsă sunt Andrei Năstase, PPDA/PAS/PLDM, și 
Alexandra Can (PNL), care nu apar în nici una dintre știrile PRO TV din perioada 20-27 aprilie.  
 
Reprezentanții celor doi au avut scurte apariții în știrea din 27 aprilie, realizată din fragmente 
ale emisiunii „În profunzime” din ajun.  
 
Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 
 
Pentru instituțiile de presă a fost dificil să asigure echilibrul în știrile referitoare la prezentarea 
platformei fiecărui candidat, aceste subiecte fiind realizate, de multe ori, dintr-o singură sursă. 
Drept soluție, PRO TV a aplicat, în unele cazuri, un procedeu de background - amintea, la 
finalul știrii despre platforma unui candidat, cine mai sunt pretendenții la funcția de primar 
înregistrați în cursă. Astfel, cititorului i se comunica, indirect, că nu doar candidatul respectiv 
construiește planuri legate de Capitală, însă mai sunt alți 11 care fac la fel. Acest procedeu a 
avut rolul de a asigura un echilibru minim în știrile, în general pozitive, despre promisiunile 
candidaților. Cât privește știrile care implicau acuzații, redacția a solicitat toate opiniile 
relevante. Este vorba despre subiectul referitor la Silvia Radu și neregulile care ar fi fost 
descoperite la Union Fenosa. La fel, în cazul știrii despre neînregistrarea candidatului Andrei 
Munteanu, PSP, jurnaliștii au prezentat toate punctele de vedere.   
 
Limbajul și imaginile video utilizate 
 
Limbajul știrilor a fost corespunzător acestui gen de presă, neutru și laconic. Într-un singur caz 
a fost constatată o nuanță apreciativă: „Totodată, ea s-a lăudat cu diferitele distincții pe care 
le-ar fi primit în acea perioadă…” (27 aprilie, știrea despre acuzațiile aduse Silviei Radu). În 
imaginile folosite nu au fost descoperite elemente de manipulare sau încercări de a distorsiona 
realitatea. 
  
 
 
 
CONCLUZII GENERALE 
 
În baza rezultatelor monitorizării se poate de constatat că, în intervalul 20-27 aprilie 2018, 
majoritatea mass-media monitorizate nu au asigurat pluralismul de opinii în măsura necesară, 
promovând agenda politică a anumitor candidați în alegerile locale noi din 20 mai 2018. 

 Postul public Moldova 1 a avut un comportament echilibrat, oferind acces majorității 
concurenților electorali în știri, fără a favoriza sau defavoriza evident vreun candidat în 
alegeri. 



            

 Radiodifuzorii naționali Prime TV, Canal 2 și Publika TV, care au anunțat că nu vor 
reflecta campania electorală, au difuzat mai multe materiale cu caracter electoral direct 
și indirect, prin care au favorizat-o pe candidata independentă Silvia Radu. Totodată, 
Publika TV l-a defavorizat pe candidatul PPDA/PAS/PLDM – Andrei Năstase. 

 Jurnal TV s-a evidențiat prin reflectarea imparțială a tuturor candidaților care au 
organizat evenimente de campanie pentru presă. În același timp, în alte știri electorale, 
se observă defavorizarea candidatei independente Silvia Radu și favorizarea 
candidatului PPDA/PAS/PLDM Andrei Năstase.  

 NTV Moldova și Accent TV l-au promovat masiv pe candidatul PSRM Ion Ceban, 
defavorizând-i în același timp pe Silvia Radu, candidată independentă, Andrei Năstase 
PPDA/PAS/PLDM, Valeriu Munteanu, PL, Reghina Apostolova, Partidul Sor. 

 La RTR Moldova s-a remarcat o favorizare ușoară a candidatului PSRM Ion Ceban și 
a candidatei Partidului Sor, Reghina Apostolova (după frecvența reportajelor). 

 Pro TV și TV 8 au avut un comportament echilibrat, asigurând pluralismul de opinie și 
diversitatea surselor, fără a favoriza sau defavoriza evident vreun concurent electoral. 

  
 
ANEXA 1 

 
Studiu de caz nr.1. Legislație electorală defectuoasă, implementare defectuoasă  

Prezentul studiu de caz analizează cadrul normativ existent de reglementare a reflectării de 
către mass-media a campaniei electorale pentru alegerile locale noi din 20 mai 2018 și pe 
analiza conținuturilor Declarațiilor politicii editoriale prezentate Consiliului Coordonator al 
Audiovizualului (CCA) de către televiziunile monitorizate (Tv Moldova 1, Tv Prime, Tv Canal 2, 
NTV Moldova, Accent Tv, RTR Moldova, Jurnal Tv, ProTv și Tv8). 

Cadrul normativ: 

Codul electoral, art. 70. Particularităţile reflectării alegerilor de către mijloacele de informare 
în masă   
(1) În perioada electorală, programele (…) care vizează, într-un fel sau altul, concurenţii 
electorali şi/sau candidaţii se difuzează (…) cu respectarea Regulamentului privind reflectarea 
campaniei electorale în mijloacele de informare în masă, aprobat de Comisia Electorală 
Centrală (CEC) în primele 7 zile ale perioadei electorale.  
(2) În primele 7 zile de la aprobarea Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale 
în mijloacele de informare în masă, fiecare radiodifuzor depune la Consiliul Coordonator al 
Audiovizualului o declaraţie privind politica editorială pentru campania electorală, în care indică 
numele proprietarului/proprietarilor instituţiei. Declaraţiile se publică pe pagina web a 
Consiliului Coordonator al Audiovizualului. Controlul asupra respectării acestei obligaţii este 
exercitat de către Consiliul Coordonator al Audiovizualului din oficiu, conform prevederilor 
Codului audiovizualului al Republicii Moldova.   
(3) În campania electorală pentru alegeri parlamentare în circumscripţii uninominale, alegeri 
locale generale şi referendumuri locale, radiodifuzorii locali/regionali sunt obligaţi, iar cei 
naţionali sunt în drept să organizeze dezbateri electorale.  
(10) În perioada electorală, orice sondaje de opinie privind preferinţele politice ale alegătorilor 
pot fi efectuate numai cu condiţia înştiinţării prealabile a Comisiei Electorale Centrale. 
Rezultatele acestor sondaje pot fi date publicităţii cel târziu cu 5 zile înainte de ziua alegerilor. 
În ziua alegerilor, până la închiderea secţiilor de votare, se interzice a da publicităţii în 
mijloacele de informare în masă materiale, inclusiv interviuri cu alegătorii, despre numărul de 
voturi întrunite de concurenţii electorali pe parcursul zilei şi despre şansele acestora, inclusiv 
rezultatele exit-poll-urilor. 
 
Codul audiovizualului, art. 40. Atribuţiile Consiliului Coordonator al Audiovizualului   
Alin. (1), lit. c) adoptă concepţia de reflectare a campaniei electorale pentru alegerile 
parlamentare, alegerile locale generale şi referendumurile republicane, prezintă Comisiei 



            

Electorale Centrale rapoarte de monitorizare a modului de reflectare a campaniei electorale 
de către radiodifuzorii naţionali, în conformitate cu prevederile Codului electoral. 
 

Concepția privind reflectarea campaniei electorale la alegerile locale noi ale primarilor 
în unele localități din data de 20 mai 2018 de către instituțiile audiovizualului din 
Republica Moldova, adoptată prin Decizia CCA nr. 8/47 din 26 martie 2018: 
 
p. 27. Radiodifuzorii locali și regionali sunt obligați, iar cei naționali sunt în drept să organizeze 
dezbateri electorale.  
p. 37. În perioada electorală, orice sondaje de opinie privind preferințele politice ale alegătorilor 
pot fi efectuate numai cu condiția înștiințării prealabile a Comisiei Electorale Centrale. 
Rezultatele acestor sondaje pot fi date publicității cu cel târziu cu 5 zile înainte de ziua 
alegerilor, doar în cazul în care acestea sunt însoțite de următoarele informații: - denumirea 
organizației care a efectuat sondajul; - data sau intervalul de timp în care s-a desfășurat 
sondajul și metoda utilizată; - dimensiunea eșantionului și marja maximă de eroare; - 
comanditarul sondajului și sursa de finanțare; - dovada privind înștiințarea CEC despre 
desfășurarea sondajului de opinie cu tematică electorală în conformitate cu art. 64' alin. (10) 
din Codul electoral. În cazul exit-poll-urilor va fi prezentată hotărârea Comisiei Electorale 
Centrale cu privire la desfășurarea acestui sondaj.  
 
Cadrul normativ: constatări 
 
Cadrul normativ existent nu poate asigura o reflectare adecvată a alegerilor locale noi din 20 
mai 2018, deoarece: 
a. Codul electoral, în art. 70, se referă la alegeri parlamentare în circumscripţii 
uninominale, alegeri locale generale şi referendumuri locale, nu și la alegeri locale noi; 
b. Codul electoral, în art. 70, prevede obligativitatea mass-media de a reflecta alegerile în 
conformitate cu un Regulament aprobat de CEC. CEC nu a aprobat un asemenea Regulament 
în cazul alegerilor locale noi din 20 mai 2018, probabil, pentru că legea nu indică expres acest 
lucru; 
c. Codul electoral, în art. 70 alin. (2), prevede că fiecare radiodifuzor depune la CCA o 
declaraţie privind politica editorială pentru campania electorală, în care indică doar numele 
proprietarului/proprietarilor instituţiei, iar controlul asupra respectării acestei obligaţii este 
exercitat de către CCA. Este prea puțin pentru ca declarațiile privind politica editorială în alegeri 
să conțină doar numele proprietarului;  
d. Codul electoral nu face nici un fel de referință la Concepția privind reflectarea 
campaniei electorale, adoptată, în mod tradițional de către CCA, în conformitate cu Codul 
audiovizualului.  
e. Codul audiovizualului prevede că CCA adoptă concepţia de reflectare a campaniei 
electorale pentru alegerile parlamentare, alegerile locale generale şi referendumurile 
republican, nu și pentru alegeri locale noi. În același timp, Codul audiovizualului nu prevede 
expres obligativitatea radiodifuzorilor de a respecta prevederile Concepției. Dat fiind că în 
alegeri primează Codul electoral, nu este clară puterea juridică a prevederilor Concepției 
aprobată de CCA; 
f. CEC, în raport cu reflectarea adecvată a alegerilor de către mass-media, a demonstrat 
o atitudine incalificabilă, dacă luăm în calcul, că în municipiile Chișinău și Bălți sunt concentrate 
cam 60-70 la sută din numărul total al posturilor de radio și tv. Prin urmare, alegerile locale noi 
din 20 mai 2018, în 7 localități, inclusiv Chișinău și Bălți, nu trebuiau să fie echivalate cu 
alegerile locale noi anterioare, organizate în localități în care nu există nici un ziar, nici un post 
de radio sau tv;  
g. Concepția aprobată de CCA, în p.27, prevede obligativitatea radiodifuzorilor locali și 
regionali să organizeze dezbateri electorale. Dar, la alegerile locale noi din 20 mai 2018, CCA, 
pentru că nu prevede legislația, nici nu a publicat o listă a radiodifuzorilor locali/regionali, nici 



            

nu a insistat ca aceștia de la urmă, la aprobarea declarațiilor politicii editoriale pentru alegeri, 
să organizeze dezbateri electorale; 
h. CCA, în raport cu reflectarea adecvată a alegerilor de către radiodifuzori, a demonstrat 
o atitudine formală, atât în cazul elaborării și adoptării Concepției, cât și în cazul aprobării 
Declarațiilor politicilor editoriale, prezentate de către radiodifuzori. Astfel,  
 
Concepția, la p.37. stipulează că orice sondaje de opinie privind preferințele politice ale 
alegătorilor pot fi efectuate în conformitate cu art. 64' alin. (10) din Codul electoral. Să precizăm 
că în Codul electoral lipsește, de luni bune, art. 64'. Acest lucru a fost scos la iveală în cadrul 
unui seminar la temă pentru radiodifuzori, organizat de CCA pe 19 aprilie, cu participarea mai 
multor responsabili, inclusiv de la CEC. Oricum, nici CCA, nici CEC (care a plasat pe propriul 
site Concepția) nu au eliminat greșeala. CCA, în ședință publică, a aprobat ”la pachet” 
declarațiile politicilor editoriale în alegerile locale noi ale radiodifuzorilor, chiar dacă majoritatea 
declarațiilor sunt scrise neglijent și poartă caracter formal. Se creează impresia că CCA a 
aprobat declarațiile fără a le citi și a le confrunta cu normele juridice și cu cele ale propriei 
Concepții.       

 

Declarațiile politicii editoriale prezentate de radiodifuzorii monitorizați și aprobate de 
CCA: constatări 
 
Tv Moldova 1: 
p. 6.6.: ”Dezbaterile electorale la Tv Moldova 1 vor fi transmise în limbajul mimico-gestual”. 
Formularea e ambiguă, căci nu e clar dacă e vorba doar de limbajul mimico-gestual sau și în 
acest limbaj?! 
p. 8.5.: ”Concurenții electorali care se vor considera lezați în drepturi vor beneficia de dreptul 
la replică în condițiile art. 64, alin. (6) din Codul electoral”. Respectivul articol are 4 alineate și 
se referă la altceva. 
Pe 5 aprilie 2018 Consiliul de Observatori (CO) adoptă Decizia nr.31 cu privire la Declarația 
IPNA Compania ”Teleradio-Moldova” privind politica editorială, în care menționează: 
”În conformitate cu stipulările art. 64-64' din Codul electoral (…) Consiliul de Observatori 
hotărăște” să aprobe Declarație IPNA. Declarația care face trimitere la un articol care lipsește 
din Codul electoral republicat este adoptată cu 9 voturi, iar hotărârea, semnată de președintele 
CO Nicolae Spătaru și președinta companiei publice Olga Bordeianu, fiind ulterior aprobată de 
CCA.   
 
Tv Prime (și Tv Canal 2): 
”(…) Prime și Publika Tv nu vor reflecta campania electorală  (...) nu vor organiza dezbateri 
electorale televizate a candidaților și nu vor difuza publicitate electorală, cât gratuită, atât și 
contra plată”. Juridic, aceste două posturi tv naționale au dreptul să nu organizeze dezbateri 
electorale și să nu difuzeze publicitate electorală contra plată. La drept vorbind, Codul 
electoral, art. 70 (5) obligă doar radiodifuzorii publici să acorde gratuit concurenţilor electorali 
cîte un minut pe zi, timp de antenă pentru plasarea publicităţii electorale, în cadrul alegerilor 
parlamentare, prezidenţiale şi referendumurilor republicane. Deci, legea vizează expres 
dezbaterile și publicitatea electorale. Reflectarea alegerilor, însă, nu se limitează la dezbateri 
și la publicitate electorală. Mai există știri și ediții informative în grila oricărei televiziuni de știri 
sau generaliste. Și, dacă televiziunea, fie locală/regională sau națională, se îngrijește de 
informarea propriilor telespectatori care sunt și alegători, atunci trebuie să aibă și obligația 
morală, nu doar juridică, de a-i informa. Până la urmă, bunul public – frecvențele terestre 
utilizate de radiodifuzori, trebuie să aducă beneficii publice.  
 
Tv Canal 2 a depus o declarație aproape identică. 
 
NTV Moldova: 



            

Din demersul adresat CCA și CEC: ”În conformitate cu art. 38 alin (8) al Codului electoral al 
RM (…) Vă informăm următoarele (…)”. O precizare: art. 38 din Codul electoral se intitulează 
”Asigurarea mijloacelor necesare pentru desfăşurarea alegerilor” și conține 7 alineate; 
 
 
Din Declarație, p.2.: ”Postul TV ”NTV Moldova” va reflecta campania electorală (…) în 
conformitate cu prevederile (…)Legii Presei (…)”; 
Din Dispoziții finale ale Declarației: ”În conformitate cu prevederile Codului electoral art. 64, 
64' (…)”NTV Moldova” va asigura evidența timpului de antenă (…)”. 
 
Accent Tv: 
p.2.: ”Accent Tv” va reflecta campania electorală la alegerile prezidențiale în condițiile 
prevăzute de art.47, 64 și 64' ale Codului electoral și art.7 al Codului audiovizualului”; 
”În conformitate cu art. 38 alin (8) al Codului electoral al RM (…) Vă informează următoarele 
(…)”. Prin urmare, sunt invocate fie articole inexistente, fie irelevante pentru scopurile 
Declarației. 
 
RTR Moldova: 
Declarația, p. 9: ”Concurenții electorali care se consideră lezați în drepturi beneficiază de 
dreptul la replică în condițiile art. 64, alin. (6) din Codul electoral”. Să precizăm că art.64 din 
Codul electoral intitulat ”Totalizarea rezultatelor votării de către consiliul electoral de 
circumscripţie” se referă la alt subiect și are 4 alineate; 
p. 10. ”În programele de știri (…) evenimentele din campania electorală vor fi reflectate cu 
respectarea prevederilor art. 47, art. 64 și 64' din Codul electoral (…)”.  De reținut că art. 47 
se intitulează ”Colectarea semnăturilor în susţinerea candidaţilor, inclusiv a candidaţilor 
independenţi, şi pentru iniţierea referendumului”, iar art. 64' nu există. Referințe la art. 64' alin 
(10) se fac și în p. 35 din Declarație. 
 
Jurnal Tv: 
p.1.: ”Postul de televiziune Jurnal Tv va reflecta campania electorală (…)în conformitate cu 
prevederile Legii presei (…)”. 
 
Pro Tv: 
Declarația – fără obiecții. 
 
Tv 8: 
Declarația – fără obiecții. 
 

 
 
 
 
 
Concluzii: 
  

1. Cadrul normativ național este insuficient și ineficient în asigurarea unei reflectări 
adecvate a alegerilor locale noi, mai ales, în cazul, când sunt vizate localități 
importante, precum municipiile Chișinău și Bălți. 

2. Autoritățile responsabile de asigurarea unei informări adecvate a alegătorilor prin 
intermediul mass-media (CEC și CCA) au demonstrat o atitudine formală în elaborarea 
reglementărilor vizând reflectarea alegerilor locale noi din 20 mai 2018 de către 
radiodifuzori. 



            

3. CCA a demonstrat o atitudine formală atât în elaborarea Concepției privind reflectarea 
campaniei electorale la alegerile locale noi, cât și în analiza și aprobarea Declarațiilor 
politicii editoriale ale radiodifuzorilor pentru alegerile locale noi din 20 mai 2018. 

4. CO al IPNA ”Teleradio-Moldova” și administrația radiodifuzorului public național au 
demonstrat o atitudine formală în elaborarea Declarației politicii editoriale în alegerile 
locale noi din 20 mai 2018. 

5. 8 din 10 televiziuni monitorizate de către societatea civilă au admis inexactități în 
Declarațiile politicii editoriale în alegerile locale noi din 20 mai 2018, diminuând astfel, 
importanța documentului pentru informarea adecvată a alegătorilor. 

 
Recomandări: 

1. Cadrul normativ național și, în primul rând, Codul electoral, să fie completat astfel, încât 
să elimine ambiguitățile existente la moment. 

2. CEC, în cazuri similare cu alegerile locale noi din 20 mai 2018, să adopte reguli de joc 
clare pentru reflectarea campaniei electorale de către mass-media. 

3. CCA să trateze cu toată responsabilitatea atât prevederile legale cu referire la 
reflectarea de către radiodifuzori a alegerilor, cât și Declarațiile politicii editoriale ale 
radiodifuzorilor în campaniile electorale. 

4. CO al IPNA și administrația radiodifuzorului public național să elaboreze și să adopte 
Declarații ale politicii editoriale, pe măsură să devină de referință pentru alți 
radiodifuzori. 

5. Radiodifuzorii să renunțe la atitudinea formală în elaborarea Declarațiilor politicii 
editoriale în alegeri, demonstrând astfel grijă, deschidere, previzibilitate și respect 
pentru alegători.     

 


