=
:

I (Centrul Independent de Jurnalism
/

Asocuria Prestr Inoepenoete

Monitoring of Mass Media
in the Electoral Campaign for the Election
of the Bashkan of TAU Gagauz Yeri

Report no. 2
October 25— November 1, 2006

& _a— e i TI ¢ National Endowment for Democracy
URASIA UNDATI Represen // Supporting frecdoms around the world

f FROM THE AMERICAN PEOPLE

The “Free and Fair Election of the Governor of Gagauz -Yeri” project is funded by the Eurasia
Foundation, Moldova Representative Office, with the contribution of the United States Agency for
International Development (USAID), the Swedish International Development Cooperation Agency
(SIDA/ASDI) and the National Endowment for Democracy, USA.

This project is made possible by the generous support of the American people through the United States
Agency for International Development (USAID). The content is the responsibility of the authors and do not
necessarily reflect the views of USAID or the United States Government.



1. General data

1.1 Project goal: monitoring of and informing the public opinion about the behavior of mass media
in the electoral period for the election of the Bashkan of TAU (Territorial Administrative Unit)
Gagauz Yeri.

1.2 Monitoring period — 9 October 2006—17 December 2006 — covers the electoral campaign with
two ballots.

1.3 Criteria of selection of media institutions subject to the monitoring:
e Type of ownership (public and private)
e Audience/ impact
e [Language of coverage

1.4 Monitored mass media:

TV
Moldova 1, NIT, TV Gagauzia

Radio
Radio Moldova, Radio Gagauzia

Print media
“Nezavisimaya Moldova”, “Vesti Gagauzii” (Comrat), “Znamya” (Ciadir-Lunga), “Stolitsa
Comrat” (Comrat), Panorama (Vulcanesti), “Nastoiascee Znamya” (Ciadir-Lunga).

1.5 Monitoring schedule

TV

Monday-Friday

06:30 — 09:00 and 17:00 — 22:30

Saturday-Sunday
06:30 — 22:30

Radio
Monday-Sunday
06:00 — 24:00

1.1 Methodological framework

The monitoring methodology was developed by Oxford Media Research for the projects monitored
by the international organization Global Campaign for Free Expression (GCFE) “Article 19”. The
characteristic features of this methodology are the following: 1) use of a broad spectrum of
quantitative indicators, including the type, duration, topic, circumstances of coverage, subjects of
news, frequency and duration of appearance of certain individuals in the newscasts, sources of
news. 2) the qualitative component is more developed than in other methodologies, which allows to
establish the partiality of the monitored station/newspaper in covering the events. This is done
through quantitative methods, which include the evaluation of the context and factors influencing
the behavior of mass media: each piece of news is subject to a content and context evaluation to



determine if it favors one or another party or political entity. A positive or negative content and/or
context does not necessarily indicate the biasness or partisanship of the station broadcasting the
news. It is possible that the news favors or disfavors one of the subjects and, nonetheless, be
equidistant and correct from a professional viewpoint. Only when there is a tendency to favor or
disfavor one of the subjects for a certain period of time, it is considered to be dealing with an
imbalance.

1.7 Team

The project is carried out by the Association of Independent Press (API), in partnership with the
Independent Journalism Center (IJC), within the project “Monitoring of mass media in the electoral
campaign for the election of the bashkan of TAU Gagauz Yeri”.

2. Candidates registered by the Central Electoral Commission of TAU Gagauz Yeri for the
election of the bashkan:

Gheorghii Tabunscic, independent
Alexandr Stoianoglo, independent
Nicolai Dudoglo, independent
Mihail Formuzal, independent

3. General conclusions

During the period October 26— November 1, 2006, as mentioned in the anterior report, the
tendencies to favor the actual Bashkan, Gheorghii Tabunscic, are being preserved on the radio,
television and in written press that are subject to monitoring. This favoring by means of news about
the accomplishments of the existent administration is being doubled by the fact that there is a lack
of any critical references to its address. One single exception: the independent newspaper
»Nastoiascee Znamea” (Ceadir-Lunga), supporting the independent candidate Mihail Formuzal, the
actual mayor of the town Ceadir-Lunga, depicts Mr. Tabunscic in dark colors.

As well, the monitored audio-visual mass-media, except for Radio Moldova, carry on neglecting the
other competitors.

The degree of involvement of national media in the electoral campaign is, naturally, much more
reduced that that of regional media. The national coverage newspaper ,,Nezavisimaia Moldova” has
not written anything about the local elections from Gagauzia. A possible explanation would be that,
during this period, the central authorities abstained from any praise or compliments addressed to the
actual administration of Gagauz Yeri.

From audio-visual channels only Radio Gagauzia provided the electors with electoral education
shows. On any other radio and TV channels subject to monitoring, the electoral debates are missing.



4. Data of monitoring
4.1 Involvement in the electoral campaign
Radio and Television

During the respective period, the involvement of TV Moldova 1 and Radio Moldova in the electoral
campaign resumed to the broadcasting of several pieces of news. NIT broadcast only one single
piece of news that indirectly concerned the elections from Gagauz Yeri. Further on, the biggest
amount of electoral news is being broadcast by TV Gagauzia.

No other TV channel offered shows regarding debates, electoral education or electoral publicity to
the viewers. Radio Gagauzia is the only channel that provided the electors with electoral education
shows.

TV
3500
0
3000
2500
" B Special electoral shows
2 2000 O Electoral education
S O Broadcasting time
b 3207 .
1500 B Publicity
O News
1000
0
)
500
660 0
0 nﬁ_ﬁé—|
TV Gagauzia Moldova 1 NIT TV




Radio
2500
20001
B Special electoral shows
§ 1500 O Electoral education
3 O Broadcasting time
® 1000 m Publicity
@ News
0
500 1028
634
0
Radio Gagauzia Radio Moldova

4.1.2 Newspapers

The newspaper ,,Vesti Gagauzii” provided 4410 sq.cm. of electoral news concerning the election of
the bashkan and 870 sq.cm of electoral publlicity. The newspapers ,,Znamea”, ,,Panorama” and
,Nastoiascee Znamea” wrote about the elections from December 3, 2006 on the utmost 1700 sq.cm.
The discrepancies in figures are caused mostly by the bulk of the monitored publications - ,,Vesti
Gagauzii” appears in 8 pages, while ,,Znamea”, ,Panorama” and ,,Nastoiascee Znamea” — appear in
only 4 pages.

Except for “Vesti Gagauzii”, the subject-to-monitoring newspapers have not published any
materials regarding electoral education and electoral publicity. The newspaper “Stolita Comrat” was
not published throughout this period.



Newspapers
6000
0
o
4000
NE U Electoral education
o 3000 B Pyblicity
O News
2000 4410 0
U Q Q
1000 - v
1700 1199 1158
O T
Vesti Gagauzii Znamea Nastoiascee Panorama
Znamea

4.2 The candidates addressed to, either directly or indirectly, in newscasts, the frequency and
context of media appearance.

421TV

The two pieces of electoral news broadcast by Moldova 1 during the monitoring period - reportage
in Russian and Romanian languages, from the commissioning of a block of flats in Ciadir-Lunga
built through the mortgage method, were in favor of the actual bashkan who took part in the
ceremony and appeared on the screen. The same reportage was presented only once by NIT.

G. Tabunscic was solidly favored (19 pieces of news) on TV Gagauzia. Unlike other electoral
competitors, he benefited from appearances on the screen (670 sec.) and direct interventions (245
sec.). One of the counter-candidates, Nicolai Dudoglo, was approached in a neutral manner in a
single piece of news, while the other candidates were completely ignored.



Moldova 1

7]

2

(]

<
k3 O Neutral

>

% W Negative contex

= @ Positive context

o

'S

Gheorghii Tabunscic
Moldova 1

»

-c .

§ 3 Duration of TV appearance
ps I Duration of intervention

Gheorghii Tabunscic




Frequency of appearance

NIT TV

Gheorghii Tabunscic

O Neutral

W Negative contex

O Positive context

Seconds

NIT TV

Gheorghii Tabunscic

[ Duration of TV appearance
M Duration of intervention




TV Gagauzia

O Neutral
| Negative contex

O Positive context

Frequency of news

Gheorghii Tabunscic Nicolai Dudoglo

TV Gagauzia

800
700
600

500

3 Duration of TV appearance
400
@ Duration of intervention

Seconds

300

200

100

Gheorghii Tabunscic Nicolai Dudoglo

Examples of direct or indirect favoring of the candidate Gh.Tabunscic on TV Gagauzia:

- Reportage about the efforts of Comrat administration to prepare the schools and
kindergartens for the winter period;

- Reportage about the anniversary of the Ethnographic Museum from Besalma, on this
occasion the bashkan Tabungcic donated a computer to the respective Museum;

- Reportage from the commissioning of a block of flats in Ciadir-Lunga, built through the
mortgage method; Tabunscic attended the event and personally intervened in the show;

- Reportage about the opening of a technological station in Gagauzia, event attended by Gh.
Tabunscic;



- Reportage about the meeting of Gh. Tabunscic with representatives from Greece, regarding
the administration of the Greek grant in amount of 13 million lei

- Reportage about the meeting of Gh. Tabunscic with the Head of OSCE Mission from
Moldova, in which discussions were held about the stabilization of the situation in Gagauzia
over the last years;

- Reportages about the Bashkan Chess and Checkers Cup, broadcast during several days;

- Reportage from the session of the Veterans’ Council Plenum from Republic of Moldova,
during which an appeal was made to the Gagauz population to vote for Gh. Tabunscic.

4.2.2 Radio

Radio Moldova broadcast three pieces of news of neutral content making reference to all electoral
candidates. Another reportage about the opening of a technological station in Gagauzia was also
broadcast, including the personal intervention of Gh. Tabunscic, who attended the event, as well as
another piece of news about the beginning of the computerizing process in schools from TAU
Gagauzia, indirectly favoring the actual bashkan.

In its electoral news, Radio Gagauzia referred only to the activity of the actual bashkan.

Radio Moldova

3 O Neutral

| Negative contex

@ Positive context

Frequency of news
w

2 9
3 3 3)
1 2
0 o T 0 T O T
Nicolai Dudoglo Alexandr Mihail Formuzal Gheorghe

Stoianoglo Tabunscic




Seconds

Radio Moldova

M Duration of intervention

Nicolai Dudoglo Alexandr Mihail Formuzal Gheorghii
Stoianoglo Tabunscic

Frequency of news

Radio Gagauzia

O Neutral
| Negative contex

@ Positive context

Gheorghii Tabunscic

Examples of direct or indirect favoring of the actual bashkan on Radio Gagauzia:

Reportage about the opening of a technological station in Gagauzia; during the ceremony,
the Minister of Agriculture and Food Industry states the successes of Comrat administration;
Reportage about pilot projects regarding the modernization of hospitals from Ciadir-Lunga,
gratitude being addressed to the administration of Gagauz Yeri;

Reportage from the commissioning of a block of flats in Ciadir-Lunga, built through the
mortgage method, in which the support of the TAU Gagauz-Yeri administration is
mentioned;

Reportages about the Bashkan Chess and Checkers Cup organized in Gagauzia, with
reference to the concern of Comrat administration regarding the young generation.



4.2.3 Written press

The electoral candidate benefiting from the most written media support over the period October 26
— November 1, 2006, remains to be the actual bashkan Gheorghii Tabunscic. He benefited from
favorable articles in local public newspapers ,,Vesti Gagauzii” (Comrat), ,,Panorama” (Vulcanesti)
and ,,Znamea” (Ceadir-Lunga).

Still, ,,Vesti Gagauzii” did not publish the speeches held by Gheorghii Tabunscic during certain
local events. (During the period October 9 — 25, 2006, the total area of Tabungcic’s intervention in
the pages of ,,Vesti Gagauzii” constituted 207 sq.cm., while the intervention of the other 3
candidates— 0 sq.cm.). From all the other candidates, ,,Vesti Gagauzii” refers only to Mihail
Formuzal but in a negative context.

»Znamea” completely praised the success and accomplishments of the actual bashkan over the last 4
years of governing.

»Panorama” adopted a more balanced style, depicting the actual bashkan in bright colors only once
while publishing his electoral program.

Vesti Gagauzii

8
7
6
3
>
% ° N |
] O Neutra
g 4 0 W Negative contex
[T
@ Positive context
3
2 4
| -:
0

Gheorghii Tabunscic Mihail Formuzal




Znamea

2.5

-
[$,]

O Neutral

| Negative contex

Frequency

O Positive context

0.5

Gheorghii Tabunscic Mihail Formuzal

Nastoiagcee Znamea

O Neutral

| Negative contex

Frequency
N
[§)]

N

@ Positive context

-
[$,]

-

0.5

Gheorghii Tabunscic Mihail Formuzal Nicolai Dudoglo

The independent newspaper ,,Nastoiascee Znamea” (Ceadir-Lunga), which was not subject to
monitoring in the previous monitoring period, opted in favor of the independent candidate Mihail
Formuzal, the actual mayor of Ceadir-Lunga town, presenting Gheorghii Tabunscic in a negative
light.



Panorama
25
2
Y
g 15 ! O Neutral
=]
S m Negative contex
- 1 O Positive context
0.5 1 1 1 1
0 : 0 : 8 : 6
Gheorghii Nicolai Dudoglo Alexandr Mihail Formuzal
Tabunscic Stoianoglo

On the whole, exactly as in the previous period, the regional public newspapers avoid presenting the
electoral candidates in a critical manner. The independent candidates, Nicolai Dudoglo and
Alexandr Stoianoglo, were practically forgotten by the subject-to-monitoring newspapers. The
actual mayor of Comrat was mentioned only once and in a neutral manner by the newspaper
»Nastoiagcee Znamea”, while Alexandr Stoianoglo does not figure in any piece of news in the
monitored newspapers.



