:
PI (Centrul Independent de Jurnalism
/

Asocuria Prestr Inoepenoete

Monitoring of Mass Media
in the Electoral Campaign for the Election
of the Bashkan of TAU Gagauz Yeri

Report no. 5
18 November — 1 December, 2006

Tllr Mational E ndnwm( nt for Drm DCTACY
EURASIA FOUNDATION | Moldova Representative Office Supporting freedom around the world
«®

f FROM THE AMERICAN PEOPLE

The “Free and Fair Election of the Governor of Gagauz -Yeri” project is funded by the Eurasia
Foundation, Moldova Representative Office, with the contribution of the United States Agency for
International Development (USAID), the Swedish International Development Cooperation Agency
(SIDA/ASDI) and the National Endowment for Democracy, USA.

This project is made possible by the generous support of the American people through the United States
Agency for International Development (USAID). The content is the responsibility of the authors and do not
necessarily reflect the views of USAID or the United States Government.



1. General data

1.1 Project goal: monitoring of and informing the public opinion about the behavior of mass media
in the electoral period for the election of the Bashkan of TAU (Territorial Administrative Unit)
Gagauz Yeri.

1.2 Monitoring period — 9 October 2006—17 December 2006 — covers the electoral campaign with
two ballots.

1.3 Criteria of selection of media institutions subject to the monitoring:
e Type of ownership (public and private)
e Audience/ impact
e Language of coverage

1.4 Monitored mass media:

TV
Moldova 1, NIT, TV Gagauzia

Radio
Radio Moldova, Radio Gagauzia

Print media
“Nezavisimaya Moldova”, “Vesti Gagauzii” (Comrat), “Znamya” (Ciadir-Lunga), “Stolitsa
Comrat” (Comrat), Panorama (Vulcanesti), “Nastoiascee Znamya” (Ciadir-Lunga).

1.5 Monitoring schedule

TV

Monday-Friday

06:30 — 09:00 and 17:00 — 22:30

Saturday-Sunday
06:30 —22:30

Radio
Monday-Sunday
06:00 — 24:00

1.1 Methodological framework

The monitoring methodology was developed by Oxford Media Research for the projects monitored
by the international organization Global Campaign for Free Expression (GCFE) “Article 19”. The
characteristic features of this methodology are the following: 1) use of a broad spectrum of
quantitative indicators, including the type, duration, topic, circumstances of coverage, subjects of
news, frequency and duration of appearance of certain individuals in the newscasts, sources of
news. 2) the qualitative component is more developed than in other methodologies, which allows to
establish the partiality of the monitored station/newspaper in covering the events. This is done
through quantitative methods, which include the evaluation of the context and factors influencing
the behavior of mass media: each piece of news is subject to a content and context evaluation to



determine if it favors one or another party or political entity. A positive or negative content and/or
context does not necessarily indicate the biasness or partisanship of the station broadcasting the
news. It is possible that the news favors or disfavors one of the subjects and, nonetheless, be
equidistant and correct from a professional viewpoint. Only when there is a tendency to favor or
disfavor one of the subjects for a certain period of time, it is considered to be dealing with an
imbalance.

1.7 Team

The project is carried out by the Association of Independent Press (API), in partnership with the
Independent Journalism Center (IJC), within the project “Monitoring of mass media in the electoral
campaign for the election of the bashkan of TAU Gagauz Yeri”.

2. Candidates registered by the Central Electoral Commission of TAU Gagauz Yeri for the
election of the bashkan:

Gheorghii Tabunscic, independent
Alexandr Stoianoglo, independent
Nicolai Dudoglo, independent
Mihail Formuzal, independent

3. General conclusions
Radio and TV

During the second half of November, just as in the first half of the same month, the national-
coverage public channels — 7V Moldova 1 and Radio Moldova, as well as the national-coverage
private channel - NIT, preferred to involve the least possible in the elections from the Gagauz
Autonomy. However, in the last days of the electoral campaign, all the three channels strayed from
the position of non-involvement, spreading several pieces of news which were indirectly in favor of
the actual bashkan Gh. Tabunscic. The pieces of news were about the positive appreciation which
the President Voronin made to the address of the relationships established over the last four years
between central authorities and regional authorities from Gagauz Yeri.

It should be mentioned as well that the editorial policy of non-engagement in the electoral campaign
gives advantages to the actual bashkan, the voter remaining uninformed about the other candidates.

Instead, the regional channels — Radio and TV Gagauzia have re-intensified the broadcasting of
news that favor Gheorghi Tabunscic, both directly and indirectly, ignoring his counter-candidates.
Except for Tabunscic, the image of no other candidate appeared in the news spread by TV
Gagauzia. All the same, just as in the newscasts diffused by Moldova 1 and NIT during the electoral
campaign from the Gagauz Autonomy, only the image of the actual bashkan appeared.

At the same time, on both above mentioned channels, there can be noticed an increase in the bulk of
electoral publicity, electoral education materials, elaborated with the assistance of Ladom and
Adept, as well as in the frequency of debate shows.



Unfortunately, TV Gdgauzia organized the debates during 4 p.m. — 5 p.m., when a big part of voters
were still at work. The actual bashkan did not take part in the debates. In the last days, similar to the
national-coverage channels, 7V Gagauzia spread the reportage with the participation of the
President V. Voronin, who mentioned the fruitful collaboration between the central authorities ad
the Gagauz Executive body from the last years, indirectly favoring the actual bashkan.

TV Gagauzia also broadcast three opinion shows, in which Gh. Tabunscic was highly praised and
M. Formuzal vehemently criticized. In one of the shows, N. Dudoglo was also severely addressed
to. The respective materials were highlighted by means of video and sound signals — Elections
2006. However, any reference to the authors of these signals was missing. During the last three days
of the electoral campaign, Radio Gagauzia did not organize debates among the competitors, but
spread a reportage regarding the re-launching of the agricultural sector in the village Cotovsc,
thanks to the support of the Gagauz administration.

Written press

During the period November 18 — December 1, 2006, most of newspapers subject to monitoring —
Nezavisimaia Moldova, Vesti Gagauzii, Znamea maintain or come back to their position of favoring
the actual bashkan Gheorghi Tabunscic, disregarding the other candidates.

The only exception: the independent newspaper ,,Nastoiascee Znamea” (Ceadir-Lunga) intensifies
its criticism to the address of the actual bashkan and promotes Mihail Formuzal, the actual mayor of
the town Ceadir-Lunga.

On the whole, just in the preceding monitoring periods, the audio-visual and the written press are
pre-occupied with praising a single candidate, ignoring his competitors.

4. Data of monitoring
4.1 Involvement in the electoral campaign

4.1.1 Radioand TV

Throughout November 18 — December 1, 2006, there can be noticed the disengagement of
national-coverage channels 7V Moldova, Radio Moldova and NIT. Except for Radio Moldova
which broadcast two more pieces of news about the electoral process from Gagauz Yeri, these
channels referred to bashkan elections only in the last three days of electoral campaign.

Also in the respective period, a significant augmentation in the bulk of electoral publicity and
education can be seen on TV Gagauzia and Radio Gagauzia. It should be mentioned that, on 7V
Gagauzia, the practice of inserting electoral publicity within cultural programs (artistic movies,
music shows) is being preserved. In the last days of electoral campaign, TV Gagauzia diffused
opinion shows. On the other side, TV Gagauzia and Radio Gagauzia cease broadcasting electoral
debates.



November 18 — December 1, 2006

25000

20000

15000

Seconds

10000

5000

TV Gagauzia Moldova 1

TV
12000
10000
8000 M News
35 B Publicity
o O Broadcasting time
o 6000 .
3 O Electoral education
B Special electoral programs
4000 @ Opinion show
2000
0
TV Gagauzia NIT TV Moldova 1
October 9 — December 1, 2006
TV

O News

B Publicity

O Broadcasting time

O Electoral education

B Special electoral programs
@ Opinion show

B Vox Populi

NIT TV




November 18 — December 1, 2006

O News
® Publicity

O Broadcasting time
O Electoral education
B Special electoral programs

D

Radio
35000
30000
25000
n
T 20000
c
o
& 15000
N
10000
>000 1943
0 [
Radio Gagauzia Radio Moldova

October 9 — December 1, 2006

Radio

50000

45000

40000

35000

© 30000

c
S 25000

(]
v 20000

B News
B Publicity

O Broadcasting time
O Electoral education
B Special electoral programs

15000
10000
5000

63

6485

475

0

Radio Gagauzia

Radio Moldova




4.1.2 Newspapers

Similarly as in the previous period, during November 18 — December 1, 2006 the newspaper ,,Vesti
Gagauzii” published the biggest bulk of electoral material, whereas ,,Panorama” included
exclusively publicity and electoral education articles in its pages.

November 18 — December 1, 2006

Newspapers

10000
9000
8000
7000
6000 O Electoral educatiof
5000 i B Publicity
4000 O News
3000

20001 | -
1000 . ]

Vesti Znamea Stolita Panorama Nastoiascee Nezavisimaia
Gagauzii Comrat Znamea Moldova

=}

Sg.cm

October 9 — December 1, 2006

Newspapers

35000
300007 |
250007

£ 20000 | B News

= i B Publicity
& 15000 [ O Electoral educatior
100007

o il e [

Vesti Znamea  Stolita Panorama Nastoiascee Nezavisimaia
Gagauzii Comrat Znamea Moldova

=4




4.2 The candidates addressed to, either directly or indirectly, in newscasts, the frequency and
context of media appearance.

4.2.1 Radio and TV

While TV Moldova 1, Radio Moldova and NIT did not get involved in the electoral campaign from
the Gagauz Autonomy during the period November 18-28, 2006, the regional channels TV
Gagauzia and Radio Gagauzia come back to their attitude of favoring, either directly or indirectly,
the actual bashkan. Gh. Tabunscic appeared in the reportages about Gagauz Yeri hard athletics
championship, about the commissioning of the Center for Youth in Comrat. Indirect favoring of the
actual bashkan was done through a reportage about the sessions of the Comrat Executive body, in
which the achievements and performances of Gagauz Yeri administration were mentioned.

The other candidates were ignored in the newscasts on 7V Gagauzia and neutrally mentioned in two
pieces of news on Radio Gagauzia.

Throughout the last three days, there can be observed an effort to support the actual bashkan on
behalf of all audio-visual channels subject to monitoring.

TV Moldova 1, Radio Moldova and NIT broadcast, on a repeatedly basis, a piece of news in which
the president Voronin positively appreciates the collaboration between central authorities and

Gagauz authorities, favoring indirectly the actual bashkan.

November 18 — December 1, 2006

Moldova 1
2.5
2
[
=
[}
c
5 15 O Neutral
>
= B Negative contex
(]
qg; 1 2 O Positive context
L
0.5
0
Gheorghii Tabunscic




October 9 — December 1, 2006

Frequency of news

Gheorghii
Tabunscic

Moldova 1

O Neutral

O Positive context

E Negative contex

Alexandr Nicolai Dudoglo Mihail Formuzal

Stoianoglo

Seconds

Gheorghii
Tabunscic

Moldova 1

Alexandr Nicolai Dudoglo
Stoianoglo

[ Duration of appearance
M Duration of intervention

Mihail Formuzal




November 18 — December 1, 2006

Frequency of news

NIT TV

O Neutral
| Negative contex

O Positive context

Gheorghii Tabunscic

October 9 — December 1, 2006

Frequency of news

NIT TV

O Neutral
| Negative contex

@ Positive context

Gheorghii Tabunscic

10



Seconds

NIT TV

Gheorghii Tabunscic

[ Duration of appearance
M Duration of intervention

November 18 — December 1, 2006

Frequency of news

Radio Moldova

Gheorghii Tabunscic

O Neutral

H Negative contex
O Positive context

11



October 9 — December 1, 2006

Radio Moldova
30
25
10
[
3 20
c
© O Neutral
>\ .
2 15 | Negative contex
()
> O Positive context
(&)
L 10
8
5 9 8
0 : : [ :
Gheorghii Nicolai Dudoglo Mihail Formuzal Alexandr
Tabunscic Stoianoglo

Although less frequent than in the previous period, the candidate Gh. Tabunscic appears in the
newscasts on TV Gagauzia and Radio Gagauzia during November 18- 28, being favored, directly
or indirectly, within several reportages. Thus, the actual bashkan figured in the reportage about the
hard athletics championship Gagauz Yeri (personally intervening during the show on Radio
Gagauzia), and the one about the commissioning of the Center for Youth from Comrat. Indirect
favoring of the candidate Gh. Tabunscic was done by means of the news about the sessions of the
Comrat Executive body, presented on the two local channels, in which the performances of Gagauz
Yeri administration had been mentioned.

Other candidates were not mentioned during news shows on those two local channels.

Over the last three days, apart from the piece of news mentioned above regarding the harmonious
collaboration instituted lately between Chisinau and Comrat, TV Gagauzia offered three opinion
shows praising Gh.Tabunscic and criticizing M.Formuzal and N. Dudoglu:
- The appeal of Gh. Tabunscic towards the electors, repeatedly broadcast on December 1, 2006
(720 sec).
- Show presenting the interviews with some local leaders from Ciadar-Lunga, who criticize
vehemently the candidate M. Formuzal and give compliments to Gh. Tabunscic, this material
was repeated as well on December 1, 2006 (1100 sec).
- The appeal of a group of councilors from Comrat City Council to the address of electors in
order to support Gh. Tabunscic; criticism was brought to M. Formuzal and N. Dudoglo (1900
sec).

During the last days, Radio Gégauzia broadcast a reportage regarding the re-launching of the

agricultural sector in the village Cotovsc, gratitude being addressed to the support of the Gagauz
administration, favoring, thus, indirectly, the candidate Gh. Tabunscic.

12



November 18 — December 1, 2006

TV Gagauzia
[
=
()
c
© O Neutral
>
§ ® Negative contex
= @ Positive context
(]
i
Gheorghii Tabunscic Mihail Formuzal Nicolai Dudoglo
TV Gagauzia
(2]
-c .
§ O Duration of appearance
3 I Duration of intervention
1

13



October 9 — December 1, 2006

Frequency of news

120

100

80

60

40

20

TV Gagauzia

O Neutral

W Negative contex
O Positive context

Gheorghii Mihail Formuzal Nicolai Dudoglo Alexandr

Tabunscic

Stoianoglo

Seconds

2500

2000

1500

1000

500

Gheorghii
Tabunscic

TV Gagauzia

Mihail Formuzal Nicolai Dudoglo Alexandr
Stoianoglo

O Duration of appearance
| Duration of intervention

14



November 18 — December 1, 2006

Frequency of news

Gheorghii
Tabunscic

Radio Gagauzia

Nicolai Dudoglo Mihail Formuzal

Alexandr
Stoianoglo

O Neutral
| Negative contex

@ Positive context

October 9 — December 1, 2006

Frequency of news

Gheorghii
Tabunscic

Radio Gagauzia

Mihail Formuzal Alexandr Nicolai Dudoglo

Stoianoglo

O Neutral
H Negative contex

O Positive context

15



4.2.3 Written press

Throughout the period November 18 — December 1,

2006, the newspapers ,,Nezavisimaia

Moldova” ,,Vesti Gagauzii and ,,Znamea” (Ceadir-Lunga) continued favoring the actual bashkan.
»otolita” (Comrat) supported the actual mayor of Comrat, Nicolai Dudoglo, while Gh.Tabunscic

was criticized as well as praised altogether.

The independent newspaper ,,Nastoiascee Znamea” preserved its critical opinion towards Gheorghi

Tabunscic, favoring Mihail Formuzal and negatively presenting the other two candidates.

November 18 — December 1, 2006

Nezavisimaia Moldova

3.5

N
3

N

Frequency

=
3

0.5

Gheorghii Tabunscic

O Neutral
| Negative contex

@ Positive context

October 9 — December 1, 2006

Nezavisimaia Moldova

14

= [
o N

[ee]

Frequency

O Neutral
| Negative contex

O Positive context

Gheorghii
Tabunscic

Mihail Formuzal Nicolai Dudoglo Alexandr
Stoianoglo

16



November 18 — December 1, 2006

Frequency

Gheorghii Tabunscic

Vesti Gagauzii

O Neutral
| Negative contex

O Positive context

Mihail Formuzal Alexandr Stoianoglo

October 9 — December 1, 2006

Frequency

Tabunscic

Vesti Gagauzii

O Neutral
| Negative contex
@ Positive context

Gheorghii Mihail Formuzal Nicolai Dudoglo Alexandr
Stoianoglo

17



November 18 — December 1, 2006

Stolita Comrat

4.5

N

w
3

w

O Neutral

N
3

| Negative contex

Frequency

N

@ Positive context

=
3

[N

o
3]

o

Gheorghii Nicolai Dudoglo Alexandr Mihail Formuzal
Tabunscic Stoianoglo

October 9 — December 1, 2006

Stolita Comrat

O Neutral

| Negative contex

Frequency

w

@ Positive context

Nicolai Dudoglo Gheorghii Alexandr Mihail Formuzal
Tabunscic Stoianoglo

18



November 18 — December 1, 2006

Frequency

Zn

Gheorghii Tabunscic

amea

Mihail Formuzal

O Neutral
| Negative contex
O Positive context

October 9 — December 1, 2006

Frequency

Gheorghii
Tabunscic

4

Mihail Formuzal

namea

Nicolai Dudoglo

Alexandr
Stoianoglo

O Neutral
W Negative contex

@ Positive context

19



November 18 — December 1, 2006

Nastoiascee Znamea

4.5

Frequency
= N w
&) N [63] w (&) S

[

0.5

Gheorghii Mihail Formuzal Nicolai Dudoglo Alexandr
Tabunscic Stoianoglo

O Neutral
| Negative contex

O Positive context

October 9 — December 1, 2006

Nastoiascee Znamea

Frequency

Gheorghii Mihail Formuzal Nicolai Dudoglo Alexandr
Tabunscic Stoianoglo

O Neutral
W Negative contex
@ Positive context

20



October 9 — December 1, 2006

Frequency

Gheorghii
Tabunscic

Alexandr
Stoianoglo

Panorama

O Neutral

| Negative contex

O Positive context

Nicolai Dudoglo Mihail Formuzal

21



