
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Monitoring of Mass Media  
in the Electoral Campaign for the Election  

of the Bashkan of TAU Gagauz Yeri 
 

Report no. 5 
4 – 15 December, 2006 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 

 
The “Free and Fair Election of the Governor of Gagauz –Yeri” project is funded by the Eurasia 

Foundation,  Moldova Representative Office, with the contribution of  the United States Agency for 
International Development (USAID), the Swedish International Development Cooperation Agency 

(SIDA/ASDI) and the National Endowment for Democracy, USA. 
 

This project is made possible by the generous support of the American people through the United States 
Agency for International Development (USAID). The content is the responsibility of the authors and do not 

necessarily reflect the views of USAID or the United States Government. 



 
1. General data 
 
1.1 Project goal: monitoring of and informing the public opinion about the behavior of mass media 
in the electoral period for the election of the Bashkan of TAU (Territorial Administrative Unit) 
Gagauz Yeri.   
 
1.2 Monitoring period – 9 October 2006–17 December 2006 – covers the electoral campaign with 
two ballots.  
 
1.3 Criteria of selection of media institutions subject to the monitoring: 

• Type of ownership (public and private) 
• Audience/ impact 
• Language of coverage  

 
1.4 Monitored mass media: 
 
TV  
Moldova 1, NIT, TV Gagauzia 
 
Radio  
Radio Moldova, Radio Gagauzia 
 
Print media 
“Nezavisimaya Moldova”, “Vesti Gagauzii” (Comrat), “Znamya” (Ciadir-Lunga), “Stolitsa 
Comrat” (Comrat), Panorama (Vulcanesti), “Nastoiascee Znamya” (Ciadir-Lunga). 
 
1.5 Monitoring schedule  
TV 
Monday-Friday 
06:30 – 09:00 and 17:00 – 22:30 
 
Saturday-Sunday 
06:30 – 22:30 
 
Radio 
Monday-Sunday 
06:00 – 24:00 
 

 
1.1 Methodological framework 
 
The monitoring methodology was developed by Oxford Media Research for the projects monitored 
by the international organization Global Campaign for Free Expression (GCFE) “Article 19”. The 
characteristic features of this methodology are the following: 1) use of a broad spectrum of 
quantitative indicators, including the type, duration, topic, circumstances of coverage, subjects of 
news, frequency and duration of appearance of certain individuals in the newscasts, sources of 
news. 2) the qualitative component is more developed than in other methodologies, which allows to 
establish the partiality of the monitored station/newspaper in covering the events. This is done 
through quantitative methods, which include the evaluation of the context and factors influencing 

 2



the behavior of mass media: each piece of news is subject to a content and context evaluation to 
determine if it favors one or another party or political entity. A positive or negative content and/or 
context does not necessarily indicate the biasness or partisanship of the station broadcasting the 
news. It is possible that the news favors or disfavors one of the subjects and, nonetheless, be 
equidistant and correct from a professional viewpoint. Only when there is a tendency to favor or 
disfavor one of the subjects for a certain period of time, it is considered to be dealing with an 
imbalance.  
 
1.7 Team 
 
The project is carried out by the Association of Independent Press (API), in partnership with the 
Independent Journalism Center (IJC), within the project “Monitoring of mass media in the electoral 
campaign for the election of the bashkan of TAU Gagauz Yeri”. 
 
 
2. Candidates registered by the Central Electoral Commission of TAU Gagauz Yeri for the 
election of the bashkan: 
 
Gheorghii Tabunşcic, independent 
Alexandr Stoianoglo, independent  
Nicolai Dudoglo, independent 
Mihail Formuzal, independent 
 
 
3. General conclusions 
 
Radio and TV 
 
In the second electoral tour for the election of the bashkan of TAU Găgăuz Yeri, the subject-to-
monitoring radio and TV channels behaved in a rather balanced way, favoring slightly the 
independent candidate Nicolai Dudoglo in the context of a very passive involvement of national as 
well as regional channels.  
 
TV Moldova 1, NIT and Radio Moldova presented, on a large scale, the development of elections in 
TAU Găgăuzia in the day of December the 3rd, abandoning later the reflection of those elections. 
Moldova 1 and Radio Moldova spread only the piece of news containing the declaration of A. 
Stoianoglo in which he had not made an appeal to voters to support M. Formuzal in the second 
electoral tour, and that piece of news was indirectly not in favor of M. Formuzal. 
 
As soon as the results of the first electoral tour had been made public, the number of pieces of news 
broadcast on TV and Radio Găgăuzia referring, either directly or indirectly, to the electoral 
competitors was reduced in a drastic manner, up to a single piece of news in two or three days. Both 
channels diffused mainly electoral education shows, prepared by LADOM and ADEPT, and 
electoral publicity of the candidates. TV Găgăuzia broadcast a piece of news about the 
commissioning of an aqueduct in Comrat municipality that provides water to two sectors of this 
town. The news favors indirectly the candidate N. Dudoglo, Mayor of Comrat. 
 
Electoral debates were organized on Radio Găgăuzia and TV Găgăuzia with the participation of 
both candidates, who were to answer to the questions of radio listeners and TV-viewers. The 
presenters asked no questions at all. 

 3



 
Written press 
 
Having shown preference for the actual bashkan Gheorghi Tabunşcic in the first electoral tour, in 
the second tour written press took the side of the actual Mayor of Comrat, Nicolai Dudoglo, 
disfavoring Mihail Formuzal.  
 
4. Data of monitoring 
 
4.1 Involvement in the electoral campaign 
 
4.1.1 Radio and TV 
 
Throughout the period December 4 – 15, 2006, the involvement of national-coverage channels TV 
Moldova, Radio Moldova and NIT  resumed mainly to the presentation of results of the first 
electoral tour.  
 
TV Găgăuzia increased the bulk of electoral debates, while electoral publicity predominated on 
Radio Găgăuzia. 

TV

8000 

7000 

6000 

News 5000 

Se
co

nd
s 

Publicity 
36534000 Broadcasting time

Electoral education
3000 

2000 1507

1000 
292

0 
TV Gagauzia Moldova 1 NIT TV

Special electoral programs

 
 

 4



Radio

12000 

10000 

8000 News 

Se
co

nd
s Publicity 

6000 Broadcasting time
Electoral education

4000 3054

2000 1130 

0 
Radio Gagauzia Radio Moldova

Special electoral programs

 
 
4.1.2 Newspapers 
 
During the first week since the elections from December the 3rd, the newspaper „Vesti Gagauzii” 
published a single piece of news, announcing the results of the first electoral tour to the inhabitants 
of Gagauz Yeri. It should also be mentioned that, during the period of monitoring, the publication 
„Vesti Gagauzii” was issued only twice, while previously it appeared twice per week. 
 
The national newspaper „Nezavisimaia Moldova” was the newspaper that wrote the least about the 
elections from TAU Gagauzia. In the first week after the elections from December the 3rd, 
„Nezavisimaia Moldova” published 3 pieces of news of electoral nature, writing neutrally or 
disfavoring both candidates. Last week, the concerned publication „NM” did not publish any word 
about the elections from the autonomy.  
 
„Stoliţa Comrat” was the single newspaper to publish electoral publicity during the period of 
monitoring, the financial sources for it coming from the electoral fund of the candidate Nicolai 
Dudoglo. In addition, only „Stoliţa Comrat” quoted the two final candidates from the electoral race. 
The duration of intervention of Nicolai Dudoglo constituted 48 sq.cm., while that of Mihail 
Formuzal – 39 sq.cm.   
 
Just as „Vesti Gagauzii”, in the first week after the first tour of elections the newspaper „Znamea” 
published very little about the elections from the autonomy.  

 5



Newspapers

5000 
4500 
4000 
3500 

 
 
4.2 The candidates addressed to, either directly or indirectly, in newscasts, the frequency and 
context of media appearance. 
 
4.2.1 Radio and TV* 
 
TV Moldova 1 and Radio Moldova favored indirectly the candidate Nicolai Dudoglo, broadcasting 
the declaration of A. Stoianoglo regarding his refusal to support Mihail Formuzal in the second tour 
of elections. 
TV Găgăuzia spread the piece of news about the commissioning of an aqueduct in Comrat 
municipality (N.Dudoglo is the Mayor of Comrat) that provides water to two sectors of this town. 
 

4490 

3086

1740

460 
0 

500 
1000 
1500 
2000
2500

Sq
.c

m
. 3000 Electoral education

 Publicity
 

Vesti Gagauzii Nezavisimaia Stolita Comrat Znamea
Moldova 

News

 6



Moldova 1
 

10 
9 
8 
7 

Fr
eq

ue
nc

y 
of

 n
ew

s 

6 Neutral 7 
Negative context 5 
Positive context 4 

7
3 
2 
1 
0 0 0

Mihail Formuzal Nicolai Dudoglo

 

NIT TV

7 

6 

5 

Fr
eq

ue
nc

y 
of

 n
ew

s 

 
 

0 

1 

2 

3 

4 Neutral 
 Negative context 
 Positive context 

Mihail Formuzal Nicolai Dudoglo

 

 7



TV Gagauzia 

3.5 

3 0 0

2.5 

Fr
eq

ue
nc

y 
of

 n
ew

s 

 
 

 
 

3 

2

0 

0.5 

1 

1.5 

2 Neutral 
 Negative context 
 Positive context 
 

Nicolai Dudoglo Mihail Formuzal

Radio Moldova 

18 

16 

14 

Fr
eq

ue
nc

y 
of

 n
ew

s 

12 
Neutral 10 
 Negative context 

8  Positive context 
6 

4 

2 

0 
3 

0 00
Mihail Formuzal Nicolai Dudoglo

 

 8



Radio Gagauzia 

1.2 

1 

Fr
eq

ue
nc

y 
of

 n
ew

s 

0.8 
Neutral 
 Negative context 0.6 
 Positive context 1 1

0.4 

0.2 

0 0 0 00
Mihail Formuzal Nicolai Dudoglo

 

 
 
4.2.3 Written press 
 
The independent candidate Nicolai Dudoglo benefited from positive articles in local public 
newspapers „Stoliţa Comrat” (Comrat) and „Vesti Gagauzii” (Comrat). „Znamea” (Ceadîr-Lunga) 
maintained a neutral position towards the Mayor of Comrat, criticizing Mihail Formuzal. On the 
other side, the national newspaper „Nezavisimaia Moldova” did not favor any of the two final 
candidates for the position of bashkan.  
 
„Vesti Gagauzii” published two articles supporting the actual Mayor of Comrat and presented 
Mihail Formuzal in dark colors in one piece of electoral news. 
 
„Stoliţa” showed preference for the actual Mayor of Comrat town, simultaneously presenting 
Mihail Formuzal in a neutral context. 

 9



Nezavisimaia Moldova

2.5 

2 

Fr
eq

ue
nc

y 
 

1 1.5 1 Neutral 
 Negative context 
 Positive context 1 
 

1 0.5 1

0 0 0
Mihail Formuzal Nicolai Dudoglo

 
 

Znamea

4.5 

4 

3.5 

3 2 

Fr
eq

ue
nc

y 

Neutral 2.5 
 Negative context 

2  Positive context 
1.5 

1 2 2

0.5 

0 0 00
Mihail Formuzal Nicolai Dudoglo

 

 
 

 10



Vesti Gagauzii

6 

5 

4 

Fr
eq

ue
nc

y 

3 Neutral 3

 Negative context 3 
 Positive context 
 2 0 

1

1 2 
1

0 
Nicolai Dudoglo Mihail Formuzal

 
 

Stolita Comrat

7 

6 

5 
3 

Fr
eq

ue
nc

y 

 
 
*For technical reasons, the data from December 2-6 for Radio Găgăuzia are missing. The lack of 
such data in no way modifies the general conclusions. 
 

3 

00

0 
5

0 

1 

2 

3 

4 Neutral 
 Negative context 
 Positive context 

Nicolai Dudoglo Mihail Formuzal

 

 11


