
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 

 
2 mai 2007 

 
 

Comunicat de presă 
Privind rezultatele monitorizării mass-media în campania electorală pentru alegerile locale 

generale din Republica Moldova... 
 
Asociaţia Presei Independente şi Centrul Independent de Jurnalism anunţă lansarea, în cadrul 
Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte – Coaliţia 2007, a rezultatelor primei etape 
de monitorizare (10 - 24 aprilie 2007) a modului în care este reflectată campania electorală 
pentru alegerile locale generale de către principalele posturi de radio/televiziune şi ziare din 
Republica Moldova. 
 
CONCLUZII GENERALE 
 
Monitorizarea posturilor de radio şi tv în perioada 10 - 24 aprilie 2007 atestă două poziţii 
distincte în procesul de reflectare a campaniei electorale. Pe de o parte, posturile publice 
Moldova 1, Radio Moldova, precum şi postul privat cu acoperire naţională NIT îşi confirmă 
tendinţa manifestată în campania electorală precedentă de a favoriza indirect partidul de 
guvernământ şi de a evita atacurile asupra partidelor de opoziţie, ignorându-le. Spre aceeaşi 
politică editorială înclină şi fostul post municipal Antena C, în timp ce  Euro TV manifestă o 
oarecare propensiune către pluralism.  
 
Nucleul celuilalt grup îl constituie PRO TV şi TV 7 care încearcă să se menţină pe linia unei 
reflectări echidistante, dar nuanţate a evenimentelor, ţinând să nu omită nici activitatea  
formaţiunilor de opoziţie. Vocea Basarabiei se deosebeşte de aceste două posturi printr-un 
mesaj critic mai pronunţat la adresa PCRM, dar fără a ignora evenimentele care favorizează în 
mod obiectiv această formaţiune politică, iar Russkoe radio difuzează mai multe ştiri 
favorabile, decât defavorabile, partidului de guvernământ.  
 
Diferenţa de abordare între aceste două grupuri a putut fi observată în reflectarea iniţiativei 
prezidenţiale privind liberalizarea economiei. Spre deosebire de Moldova 1, Radio Moldova, 
NIT şi Antena C, la Vocea Basarabiei, PRO TV şi TV 7 au răsunat şi opinii critice faţă de 
iniţiativa respectivă. 
 
Aceleaşi opţiuni editoriale - de la favorizarea deschisă a partidului de guvernământ şi 
ignorarea opoziţiei până la partizanatul evident în folosul unor partide de opoziţie, cu 
materiale de critică acerbă la adresa PCRM, le oferă şi presa scrisă.  



În perioada monitorizării, atât la radio şi TV, cât şi în presa scrisă materialele de educaţie 
electorală au prezentat o excepţie.  
 
De menţionat în contextul campaniei electorale acţiunile abuzive ale poliţiei în raport cu 
presa. După cazul cu arestarea jurnaliştilor PRO TV şi sechestrarea casetei video a reporterilor 
DTV (de la finele lunii martie) a urmat, la 22 aprilie 2007, reţinerea unui cetăţean-pensionar 
pentru faptul distribuirii ziarului Democraţia.   
 
*** 
Proiectul se realizează în parteneriat cu Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC 
Chişinău. Perioada de monitorizare este 10 aprilie 2007 - 17 iunie 2007. Rezultatele vor fi 
făcute publice prin rapoarte bilunare, în prima lună a monitorizării, apoi săptămânale. De 
asemenea, rapoartele vor fi plasate pe pagina de internet dedicată alegerilor locale generale 
www.alegeri.md/2007 realizată în cadrul Coaliţiei 2007 de ADEPT.  
 
Proiectul este finanţat de către Fundaţia Eurasia, cu resursele Agenţiei Suedeze pentru 
Cooperare şi Dezvoltare Internaţională (Sida/Asdi) şi Agenţiei Statelor Unite pentru 
Dezvoltare Internaţională (USAID), Fondul Naţional pentru Democraţie, SUA şi Misiunea 
OSCE în Republica Moldova.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                
 

 

 

 

 

Publicarea acestui comunicat este posibilă datorită sprijinului financiar acordat de poporul american 
prin Agenţia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţionala (USAID). Opiniile exprimate în acest 
document aparţin autorilor şi nu  reflectă  neapărat  poziţia USAID sau a guvernului  american. 

 
 
 
 

Str. Şciusev, 53, Chişinău, 2012 MD, tel.(37322) 213652, 227539, fax (37322) 226681 

 

http://www.alegeri.md/2007

