L83
( ﬁ_)

COALITIA 2007

[ P 5:
2 -"ﬂ'&;
: (C;tru_l Independent de Jurnalism
/

AsociaTia PRESEI INDEPENDENTE

14 iunie 2007

Comunicat de presa
privind rezultatele monitorizarii mass-media in turul doi al campanie electorale pentru alegerile
locale generale din Republica Moldova (4 — 11 iunie 2007)

Asociatia Presei Independente si Centrul Independent de Jurnalism anuntd lansarea, in cadrul
Coalitiei Civice pentru Alegeri Libere si Corecte — Coalitia 2007, a rezultatelor celui de-a
cincilea raport de monitorizare (4 — 11 iunie 2007) a modului in care este reflectat turul doi al
campaniei electorale pentru alegerile locale generale de catre principalele posturi de
radio/televiziune si ziare din Republica Moldova.

CONCLUZII GENERALE

In turul doi al alegerilor locale, se atestd unele schimbri, atét pozitive, cit si negative, in modul
de reflectare a campaniei electorale de catre posturile radio si TV supuse monitorizarii.

Desi au continuat sd favorizeze cu aceeasi frecventd partidul de guvernamant, prezentand in
calitate de stiri comunicatele de presa ale Guvernului si Presedintiei, posturile publice Moldova
1, Radio Moldova au difuzat si punctele de vedere ale unor partide de opozitie privind scrutinul
din 3 iunie. De mentionat ca Radio Moldova a pus pe post doua stiri favorabile PCRM chiar in
ziua de 2 iunie (despre participarea premierului Tarlev la deschiderea unei gradinite, donand
fiecarei grupe de copii cate un televizor; despre darea in exploatare a unei portiuni de drum
Cimiglia-Chisindu, si satisfactia locuitorilor cu acest prilej), cand campania electorald este
interzisa de lege.

Si Antena C s-a manifestat ca porta voce a guvernarii, informand despre ,,progrese notabile in
sectorul de sanatate”, modificarea legii bugetului si majorarea viitoare a salariilor bugetarilor, a
cheltuielilor pentru gazificare, deschiderea la Chisindu a unor tabere pentru copii, in care parintii
achitd doar 20% din cost, reducerea poluantilor in atmosferd, comparativ cu tarile europene,
intentia dlui Tarlev de a finisa blocurile din anii 80-90 etc.

Au continuat sd ignore opozitia posturile NIT, Antena C. O oarecare evolutie pozitivd a
inregistrat N4 care, spre deosebire de perioadele precedente, a folosit ca sursa de informare nu
numai CEC, dar si unele partide politice. N4 a transmis si stiri critice privind realitatea capitalei.

Russkoe Radio s-a limitat la difuzarea informatiei de la Comisia Electorald Centrala. 7V 7 si-a
redus volumul stirilor care pun intr-o luminad defavorabild guvernarea, acordand insa, impreuna
cu PRO TV si Vocea Basarabiei, acces tuturor concurentilor electorali. In buletinele de stiri si



emisiunile de opinie ale Vocii Basarabiei au predominat, ca si panda la 3 iunie, atitudinile
anticomuniste si criticile la adresa PCRM. O implicare activa, de pe pozitii pluraliste, in
reflectarea alegerilor a demonstrat §i Euro TV. Ca urmare a semnalarii de catre Euro TV
Chisinau a unor incalcari ale legislatiei electorale, politia a descins abuziv la sediul postului
respectiv, intimidand angajatii acestuia.

De notat ca reprezentantul partidului de guvernamant nu a dat curs solicitarilor de a participa la
dezbateri electorale, nici chiar la posturile care il favorizeaza.

Publicatiile ex-guvernamentale si cele publice locale continud sa mediatizeze actiunile cu tenta
electorald ale administratiei publice centrale si locale, si sd atace — unele dintre ele — candidatii
din opozitie ramasi in cursa electorald dupa 3 iunie 2007. Moldova Suverana publica materiale
denigratoare si ofensatoare la adresa lui Dorin Chirtoaca. Ca si in perioada precedentd, in
majoritatea ziarelor private au prevalat articole critice la adresa guverndrii comuniste si
publicitatea in folosul partidelor de opozitie. Dupa 3 iunie 2007, majoritatea ziarelor private
nationale, cu exceptia Saptamdnii si Komsomolskaia Pravda, 11 favorizeaza direct sau indirect pe
Dorin Chirtoaca, candidatul PL. Ziarele private locale au prezentat si analizat relativ obiectiv
rezultatele scrutinului la nivel local, fara a favoriza evident un concurent electoral.

kg

Proiectul se realizeaza in parteneriat cu Institutul de Marketing si Sondaje IMAS-INC Chisinau.
Perioada de monitorizare este 10 aprilie 2007 - 17 iunie 2007. Rezultatele vor fi facute publice
prin rapoarte bilunare, In prima lund a monitorizarii, apoi saptdmanale. De asemenea, rapoartele
vor fi plasate pe pagina de internet dedicatd alegerilor locale generale www.alegeri.md/2007
realizatd in cadrul Coalitiei 2007 de ADEPT.

Proiectul este finantat de catre Fundatia Eurasia, cu resursele Agentiei Suedeze pentru Cooperare
si Dezvoltare Internationala (Sida/Asdi) si Agentiei Statelor Unite pentru Dezvoltare
Internationala (USAID), Fondul National pentru Democratie, SUA si Misiunea OSCE 1in
Republica Moldova.

e ?/<\</4 Slda @@ @ o st o ey

EURASIA FOUNDATION

e’ Publicarea acestui comunicat este posibila datorita sprijinului financiar acordat de poporul american
= p pry) pop
US\ERID prin Agentia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internationala (USAID). Opiniile exprimate in acest
eewenne document apartin autorilor sinu reflectd neaparat pozitia USAID sau a guvernului american.

Str. Sciusev, 53, Chisinau, 2012 MD, tel.(37322) 213652, 227539, fax (37322) 226681


http://www.alegeri.md/2007

