
Monitorizarea
mass-media în perioada electorală şi postelectorală

Raport general
6 ianuarie 2005 – 6 mai 2005

Proiect realizat cu suportul financiar al Ambasadei SUA, al Ambasadei Britanice,
al Fundaţiei Eurasia, din mijloacele acordate de Agenţia SUA pentru Dezvoltare Internaţională 

(USAID) şi Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (SIDA/ASDI).

Opiniile exprimate în această publicaţie aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat poziţia
finanţatorilor.

COALIŢIA CIVICĂ PENTRU ALEGERI LIBERE ŞI CORECTE 
Str. Bucureşti nr. 83, Chişinău, tel: 233947; 233948, e-mail: mgodea@contact.md

British Embassy
Chişinău



2



3

Sumar
1. Introducere          4 
            
1.1. Metodologia         4
1.2. Mass-media monitorizate        5

2. Contextul politic al alegerilor parlamentare din 6 martie 2005   6
2.1. Starea mass-media din RM       7
2.2. Concurenţii electorali        11

3. Concluziile generale ale monitorizării      13

4.1. TV           15
4.1.1. Ştiri cu caracter electoral       15
4.1.2. Emisiuni          27
4.2. Radio          27
4.2.1. Ştiri cu caracter electoral       28
4.2.2. Emisiuni                      39                
4.3. Presa scrisă                            40                  

5. Instruirea alegătorilor                                                                            47

6. Timp de antenă contra plată                                                                 50

7. Tematica ştirilor                                                                                     57

8. Genul surselor de ştiri                                                                          64

9. Geografia surselor de ştiri                                                                     65



4

1. Introducere

Monitorizarea mass-media în perioada electorală şi postelectorală a avut ca obiectiv informarea 
opiniei publice referitor la comportamentul presei în alegerile parlamentare din 6 martie 2005 şi 
sesizarea comunităţii internaţionale asupra cazurilor de abuz împotriva libertăţii presei. 

Proiectul a fost realizat, în cadrul “Coaliţiei 2005”, de către Centrul Independent de Jurnal-
ism (coordonarea generală a proiectului, analiza datelor şi elaborarea raportului) şi Centrul de 
Analiză şi Investigaţii Sociologice, Politologice şi Psihologice CIVIS (colectarea şi procesarea 
datelor, elaborarea graficelor) cu participarea Organizaţiei Internaţionale Campania Globală
pentru Libertatea de Exprimare (OICGLE) “Articolul 19”, care a asigurat metodologia şi softul 
pentru formarea şi procesarea bazei de date.

1.1. Metodologia

Metodologia a fost elaborată de Oxford Media Research pentru proiectele de monitorizare ale 
OICGLE „Articolul 19”. Caracteristicile acestei metodologii sînt următoarele: 1) folosirea unui 
spectru larg de indicatori cantitativi, inclusiv numărul şi identitatea surselor de ştiri, tematica, 
genul şi originea geografică a ştirilor. În felul acesta, partizanatul mass-media în reflectarea
evenimentelor politice poate fi relevat într-o formă mai nuanţată, nu doar indicîndu-se faptul că
ştirea respectivă favorizează pe unul dintre candidaţi; 2) componenta calitativă ameliorată în 
comparaţie cu alte metodologii, stabilindu-se părtinirea postului monitorizat în reflectarea eveni-
mentelor. Aceasta se face prin metode calitative, care includ evaluarea contextului şi a factorilor 
care influenţează comportamentul mass-media în campania electorală.

Astfel, au fost monitorizate:
• Ştirile
• Publicitatea (timpii de antenă)
• Timpul de vorbire în direct
 Opiniile
• Programele electorale speciale (dezbateri etc.)
• Vox populi
• Materialele de instruire a alegătorilor

Fiecare dintre materialele cu caracter politic este supus unei evaluări de conţinut şi de context, 
pentru a determina dacă sînt favorabile sau defavorabile unui sau altui partid /unei sau altei 
formaţiuni politice. Un conţinut şi/sau un context al ştirii pozitiv ori negativ nu indică neapărat 
tendenţiozitatea sau partizanatul postului care difuzează ştirea. E posibil ca ştirea să favorizeze 
sau să defavorizeze pe unul dintre candidaţi şi, cu toate acestea, să fie echidistantă şi corectă
din punct de vedere profesional. Numai dacă există tendinţa, pe o anumită perioadă, ca unul 
dintre concurenţi să fie favorizat sau defavorizat, atunci vom consideră că e vorba despre un
dezechilibru. 

Fiecare material monitorizat este codificat în funcţie de tematică,  sursele acestuia fiind identifi-
cate, codificate şi contabilizate. Preferinţa pentru anumite surse, pe parcursul unui interval de
timp, de asemenea poate indica un dezechilibru de reflectare în favoarea unui sau altui candidat.

În perioada 13-15 ianuarie 2005 a avut loc un trening cu participarea operatorilor şi experţilor 
implicaţi în colectarea şi analiza datelor monitorizării. În cadrul treningului condus de experţii 
Organizaţiei „Articolul 19”, operatorii şi experţii de la CIVIS şi de la Centrul Independent de Jur-
nalism (CIJ) au fost instruiţi să utilizeze corect metodologia descrisă mai sus. 

Perioada de monitorizare 6 ianuarie - 6 mai 2005 cuprinde campania electorală parlamentară, 
etapa postelectorală, precum şi reflectarea campaniei de alegere a noului preşedinte de către
parlament.



5

Orarul monitorizării 
TV
Luni-vineri
6.30 – 9.00 şi 17.00 – 22.30

Sîmbătă-duminică
6.30 – 22.30

Radio
Luni-duminică
6.00 – 24.00

Criteriile de selectare a instituţiilor de presă supuse monitorizării:
• tirajul/audienţa/impactul
• forma de proprietate (de stat şi private)
• limba (română/rusă)
• aria de acoperire (naţională, locală)

De menţionat că, potrivit sondajului efectuat de IMAS, în octombrie-noiembrie 2004, la comanda 
CIJ, circa 63% din moldoveni preferă ca primă sursă de informaţie TV,  22% - radio, iar 3,5% 
- presa scrisă (www.ijc.md)

1.2. Mass-media monitorizate:

Presa scrisă cu acoperire naţională 
de stat
„Moldova Suverană”, „Nezavisimaia Moldova”
privată
„Timpul de dimineaţă”, „Săptămîna”, „Komsomolskaia Pravda v Moldove”, „Moldavskie Vedomosti” 

Presa regională şi locală
Publicaţii de stat
„Vesti Gagauzii” (Comrat),
„Farul nistrean” (Rezina)
private
„Unghiul” (Ungheni), „Spros i Predlojenie” (SP) (Bălţi),

Posturi TV 
cu acoperire naţională
Moldova-1 (post public) 
NIT, „Pervîi kanal v Moldove”

regionale şi locale locale
publice 
Euro TV Chişinău, TV Găgăuzia, TV Bălţi 
private
PRO TV, TVC 21,  RIF TV, Blue Star (Bălţi), Canal X (Briceni), Cvant TV (Cahul)

Posturi radio 
cu acoperire naţională

publice
Radio Moldova, Antena C
private
„Serebreanîi Dojdi”, „Russkoe Radio”, Hit FM



6

cu acoperire regională
Radio Găgăuzia (public)
private
Sănătatea (Edineţ), Radio Nova, Europa Plus, Kiss FM, 103.5 (Bălţi), Vocea Basarabiei

2. Contextul politic al alegerilor parlamentare din 6 martie 2005

O dată cu revenirea comuniştilor la putere, în februarie 2001, procesul democratizării în RM a 
fost stopat sau doar mimat. Deşi cîştigase în alegerile parlamentare 50 la sută din sufragii, în 
urma redistribuirii voturilor, PCRM a obţinut, în condiţiile unui prag electoral foarte ridicat (de 
6%), peste două treimi de mandate parlamentare. Profitînd de acest fapt, PCRM a monopolizat
toate ramurile puterii şi a efectuat schimbări legislative în detrimentul autonomiei locale şi al 
independenţei justiţiei. La televiziunea şi radioul de stat a fost reinstituită cenzura şi a fost limitat 
accesul opoziţiei. Alegerile locale din 2003 au scos la iveală o serie de nereguli şi abuzuri care 
fuseseră constatate în alegerile precedente, de după proclamarea Independenţei RM, în 1991. 
Astfel, RM a făcut un pas înapoi din punctul de vedere al corectitudinii şi libertăţii alegerilor.  
Puterea comunistă a utilizat în scopuri electorale resursele administrative. Radio Moldova şi 
Moldova-1 au servit drept instrumente de propagandă şi de discreditare a opoziţiei. Dacă în 
raportul OSCE/ODHIR din 2001 se spune că televiziunea de stat a oferit populaţiei „informaţii 
nepărtinitoare despre concurenţii electorali”, în cel din 2003 se subliniază  că „mass-media de 
stat au prezentat informaţii distorsionate, extrem de părtinitoare”. 

Debutul campaniei electorale parlamentare în decembrie 2004 a fost marcat de un scandal. 
Majoritatea partidelor de opoziţie au considerat că stabilirea datei alegerilor de către CEC, 
a cărei independenţă a fost pusă la îndoială, s-a făcut cu încălcarea legislaţiei în vigoare, în 
avantajul partidului de guvernămînt. În ciuda promisiunilor puterii de a respecta condiţiile unor 
alegeri democratice, Coaliţia  2005 „Pentru alegeri libere şi corecte” a constatat în raportul său 
din 16 - 31 ianuarie 2005 că „tendinţele negative relevate în rapoartele precedente se menţin”, 
fiind vorba de  „utilizarea abuzivă a resurselor publice în scop electoral, nerespectrarea egalităţii
de şanse între concurenţii electorali, implicare nejustificată a structurilor de forţă în campania
electorală”. La acestea mai pot fi adăugate: intimidarea alegătorilor, distribuirea de ajutoare
umanitare în scop electoral etc. (www.alegeri2005.md/monitoring/) 

La 9 februarie, Uniunea Europeană s-a adresat conducerii R. Moldova cu îndemnul de „a asigu-
ra un climat transparent şi corect pentru alegerile parlamentare din 6 martie 2005, în condiţii de 
pluralism şi reflectare nepărtinitoare a campaniei electorale, cu păstrarea neutralităţii de către
administraţia de stat cu privire la toţi concurenţii electorali şi părtaşii acestora”. În declaraţia 
Uniunii Europene se mai spunea că “nivelul raporturilor dintre UE şi RM va depinde de gradul 
de implementare în republică a valorilor recunoscute de UE”. (Infotag, 11 februarie 2005). Şi 
Departamentul de stat al SUA şi-a exprimat îngrijorarea în legătură cu desfăşurarea campaniei 
electorale în R. Moldova. 

În declaraţia din 19 februarie a purtătorului de cuvînt al Departamentului de stat, Rich-
ard Bowcher, se spune că “informaţiile despre reflectarea părtinitoare a evenimentelor de
către mass-media publice, persecutarea opoziţiei de către organele de poliţie, ameninţarea 
organizaţiilor independente ale societăţii civile şi utilizarea resurselor publice în scopuri elec-
torale trezesc o nelinişte deosebită şi pot pune sub semnul întrebării legitimitatea alegerilor”. 
Departamentul de stat al SUA a declarat că susţine declaraţia Uniunii Europene din 9 febru-
arie, care îndeamnă autorităţile moldoveneşti să desfăşoare o campanie electorală deschisă 
şi corectă, cu o reflectare nepărtinitoare în mass-media a tuturor candidaţilor şi partidelor şi o
atitudine echidistantă faţă de toţi candidaţii şi partizanii acestora din partea puterii de stat.
“Chemăm autorităţile Moldovei să întreprindă măsuri imediate şi hotărîtoare pentru eliminarea ce-
lor mai mici dubii referitor la corectitudinea campaniei electorale şi a alegerilor. Sperăm că mersul 
alegerilor viitoare va confirma ataşamentul Moldovei la valorile comunităţii euroatlantice a statelor
democratice şi va crea condiţii în cadrul cărora SUA vor putea acorda o susţinere cît mai eficientă



7

pentru înaintarea Moldovei pe calea apropierii unui viitor european prosper”, se arăta în declaraţia 
purtătorului de cuvînt al Departamentului de stat al SUA (Infotag, 11 februarie 2005).

Din păcate, cel puţin din punctul de vedere al reflectării campaniei electorale de către mass-me-
dia publice, îndoielile vizavi de corectitudinea alegerilor din 6 martie 2005 nu au fost eliminate. 

2.1. Starea mass-media din RM

Potrivit catalogului „Moldpresa”, la finele anului 2004, în RM se publicau 28 de ziare cu dis-
tribuire naţională în limba română, inclusiv 2 cotidiene şi 2 bisăptămînale, 34 de ziare în limba  
rusă, inclusiv 4 cotidiene (2 editate la Moscova) şi 1 bisăptămînal. Statul editează 2 dintre 
cotidienele enumerate mai sus - unul în limba română şi altul - în limba rusă. Cel puţin 6 ziare, 
inclusiv un cotidian de limba română sînt afiliate unor partide. Dintre ziarele de limba rusă sînt
afiliate, în mod deschis sau camuflat, unor partide 6 ziare.

În raioanele de est (transnistrene) ale RM apar 7 ziare, dintre care unul de partu ori pe 
săptămînă şi altul – de trei ori pe săptămînă. Doar un săptămînal apare în limba română (cu 
alfabet rusesc). În afară de aceasta, în RM se editează circa 40 de publicaţii locale şi regionale 
(inclusiv în UTA Gagauz-Yeri), dintre care aproape jumătate sînt finanţate de la bugetele locale.

În afară de Radio Moldova, care acoperă întreg terioriul RM, doar cîteva posturi de radio (Antena 
C al Primăriei Chişinău, posturile private HitFM, Russkoe Radio) acoperă 70 la sută din teritoriul 
RM. Pe lîngă televiziunea publică Moldova-1, de acoperire naţională beneficiază televiziunea
publică a Rusiei, Pervîi kanal, şi cea a României – TVR-1. Din decembrie 2004, televiziunea 
privată NIT, loială puterii, acoperă circa 70 la sută din teritoriul RM. Posturi private locale de radio 
cu emisie prin eter şi cablu există în aproape toate oraşele şi centrele raionale ale RM.  

Populaţia are acces liber la mass-media interne şi internaţionale, fără bariere politice, legislative 
sau tehnice; acesta fiind limitat doar de posibilităţile financiare. Cetăţenii moldoveni pot asculta
posturi de radio globale, precum BBC, Vocea Americii, Radio Europa Liberă/Radio Libertatea şi 
Radio France Internationale, DW, care emit pe frecvenţele FM şi UHF. Un şir de posturi TV lo-
cale cu emisie prin eter şi cablu retransmit BBC World, CNN, TV 5, RAI, DW ş.a. De asemenea, 
sînt accesibile cele mai importante canale ale României, Rusiei şi Ucrainei. 

În contrast cu municipiul Chişinău, unde există un număr mare de surse de informaţie, în ma-
joritatea localităţilor rurale situaţia este complet diferită. În multe sate nu există chioşcuri, pro-
gramele radio nu sînt transmise cu regularitate, fiind accesibile doar un canal sau două TV.
Presa ajunge în sate cu întîrziere, cînd informaţia este deja depăşită. Mulţi oameni sînt privaţi 
de cea mai elementară informaţie, chiar şi din surse locale. 

O familie îşi poate permite – în cel mai bun caz – să se aboneze la (sau să cumpere) o singură 
publicaţie. Conform unui sondaj efectuat în noiembrie 2004, la comanda Institutului de Politici 
Publice, circa 27,7 la sută din populaţie n-a citit nici un ziar în ultimele trei luni, 12,4%  citeşte 
ziare  „o dată pe lună sau mai rar”, iar 18,9% - „de cîteva ori pe lună”. Doar 11% dintre cetăţeni 
citesc presa zilnic, iar 27,7% - de cîteva ori pe săptămînă.
 
Situaţia mass-media din RM este marcată de discrepanţa dintre libertăţile şi drepturile garan-
tate de Constituţie şi respectarea acestora în realitate. Aplicarea principiilor libertăţii presei, 
libertăţii de exprimare şi al pluralismului de opinii, în corespundere cu obiectivele de integrare 
europeană, este compromisă de reflexele autoritariste, de tendinţa guvernanţilor de a ţine
mass-media sub control şi de a le folosi ca instrument în lupta politică cu opoziţia.

Totodată, potenţialul redus al pieţei de publicitate, dificultatea de a atrage capitalul autohton
şi străin condiţionează dependenţa majorităţii mass-media private de sursele financiare supli-
mentare. În consecinţă, mass-media respective sînt expuse unor imixtiuni editoriale din partea 



8

partidelor politice şi, nu în ultimul rînd, a guvernanţilor, alimentînd reflexele de autocenzură şi
partizanatul politic. 

Din cauza salariilor mici, jurnalistii sînt nevoiti să caute venituri suplimentare. De notat că nu 
întotdeauna salariile jurnaliştilor exprimă gradul lor de profesionism.

Autocenzura şi partizanatul sînt fenomene generale ale jurnalismului moldovenesc, întîlnite nu 
numai în mass-media publice, dar si în cele private. În ultimul timp, fenomenul partizanatului 
politic pătrunde tot mai larg şi în producţia de ştiri a agenţiilor informaţionale. În acelaşi timp, 
autorităţile ignoră investigaţiile jurnaliştilor referitoare la faptele grave din societate. 

Se atestă fenomenul asimilării de către putere, prin persoane interpuse, a unor mijloace de 
informare independente şi al acordării preferenţiale de licenţe de emisie şi frecvenţe radio unor 
persoane private, loiale puterii. Autorităţile au revenit la practica sovietică de a edita ziare din 
bugetele instituţiilor administrative locale, strîmtorînd presa locală independentă.

Întîmpină dificultăţi financiare şi presa editată de minorităţile naţionale. Breasla jurnalistică se
scindează în continuare după criterii politice. Acest proces este încurajat de autorităţi prin stimularea, 
pe diverse căi, a presei loiale, inclusiv prin acordarea unui acces preferenţial la informaţia oficială.
(Memoriu “Starea presei din Republica Moldova”, 3 mai 2005) 

Legislaţia
 
Codul Civil

Autorităţile au reacţionat la semnalele societăţii civile, ale experţilor internaţionali (Organizaţia 
„Articolul 19”) şi au exclus din Codul Penal articolul 170 ce prevedea responsabilitatea penală a 
jurnaliştilor pentru calomnie şi privarea de libertate a acestora pe un termen de pînă la cinci ani. În 
acelaşi timp, în pofida demersurilor reprezentanţilor mass-media şi ale experţilor internaţionali, au
rămas în vigoare prevederile din Codul Civil, care anulează plafonul privind compensaţiile băneşti 
pentru repararea prejudiciului moral. Fiind deseori aplicate în practica judiciară, aceste prescripţii 
exercită un efect psihologic negativ asupra jurnaliştilor, stimulînd autocenzura. 

Mărimea compensaţiilor depăşeşte, de obicei, cu mult posibilităţile financiare ale instituţiilor
mass-media, apropiindu-le de faliment sau chiar ruinîndu-le, cum a fost cazul ziarului Timpul. 
Existenţa acestei prevederi legislative e cu atît mai îngrijorătoare, cu cît se constată tendinţa de 
a stabili pentru persoane publice compensaţii cu mult mai mari decît pentru   cetăţenii simpli. 

Nu corespunde normelor internaţionale şi articolul 16 al Codului Civil, prin care pîrîtul este obli-
gat să demonstreze că informaţiile publicate de el corespund realităţii. În consecinţă, jurnaliştii şi 
instituţiile mass-media sînt obligaţi să achite compensaţii disproporţionate, chiar dacă acţionează cu 
bună-credinţă şi verifică informaţiile pe care le difuzează. Publicaţia va rãspunde pentru difuzarea
declaraţiilor, împreună cu persoana care a fãcut declaraţia, indiferent dacă a subscris acestora. 

Legea presei

La 14 octombrie 2004, Parlamentul Republicii Moldova a adoptat în prima lectură un proiect 
de modificare a Legii presei şi a Legii cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi, prin care se
stipulează că publicaţiile periodice şi agenţiile de presă urmează să se reînregistreze la Min-
isterul Justiţiei, în aşa-numitul Registru Unic Naţional (RUN). În afară de aceasta, o dată cu 
adoptarea respectivului amendament instituţiile mass-media vor fi obligate să se reprofileze în
organizaţii non-profit, ceea ce contravine principiilor unei prese independente.

De menţionat că adoptarea unor legi ce privesc mass-media se face în baza unor motive ob-
scure, în lipsă de transparenţă, fără discuţii publice şi fără implicarea societăţii civile. 



9

Accesul la informaţie

Conform Legii accesului la informaţie, oricine poate solicita orice informaţie sau document de la 
autorităţile sau instituţiile publice fără a da explicaţii privind motivele solicitării. Însă rezultatele 
monitorizării efectuate de Acces Info demonstrează că în realitate obţinerea informaţiei solicitate 
e o excepţie, şi nu o regulă. Autorităţile publice de toate rangurile ignoră, sub diferite pretexte, 
legea respectivă. Cu o deosebită reticenţă este tratat interesul pentru informaţia privind ges-
tiunea banilor publici, politica de cadre, corupţia etc. În unele cazuri, informaţia este refuzată 
chiar şi după ce judecata stabileşte faptul încălcării legii accesului la informaţie. 

La 3 decembrie 2004, Parlamentului Republicii Moldova i-a fost prezentat spre examinare proi-
ectul de Lege cu privire la secretul de stat şi secretul de serviciu (nr. 4039), elaborat de Serviciul 
de Informaţii şi Securitate şi aprobat prin Hotărîrea Guvernului (nr. 1333 din 2 decembrie 2004). 
Redactat, ca şi în alte cazuri, în taină, fără antrenarea societăţii civile, respectivul document nu 
ţine cont de actuala practică internaţională, de prevederile constituţionale şi de Legea accesului 
la informaţie. Potrivit acestui proiect de lege, drept informaţii secrete de serviciu sînt calificate
„informaţiile protejate de stat în domeniile de activitate a autorităţilor publice, a căror divulgare sau 
pierdere poate cauza prejudicii autorităţilor publice şi/sau statului şi accesul la care este limitat 
în interes de serviciu”. Adoptarea legi în varianta respectivă ar permite secretizarea arbitrară a 
oricărei informaţii oficiale pe motivul pericolului „prejudicierii autorităţilor publice şi/sau statului”.

Radioul şi televiziunea publică 

Procesul de transformare a Companiei de stat Teleradio-Moldova în instituţie publică prezintă 
un caz antologic de duplicitate, de necorespundere între declaraţiile şi faptele  autorităţilor. 
Intenţiile bune au fost învinse de stereotipurile vechi, sovietice: schimbarea politicii editoriale în 
conformitate cu standardele unui serviciu public veritabil nu s-a produs. 

Transformarea radioteleviziunii de stat în instituţie publică, iniţiată sub presiunea Consiliu-
lui Europei şi OSCE, care le-au cerut autorităţilor RM să asigure condiţiile unor alegeri libere 
şi corecte, s-a soldat cu epurarea persoanelor incomode şi selectarea personalului după 
nişte principii străine profesionismului. Protestele jurnaliştilor au rămas fără efect, în pofida
recomandărilor şi sprijinului venit din partea OSCE, a reprezentanţilor SUA şi UE. 

Monitorizarea TV Moldova-1 şi Radio Moldova vădeşte că utilizarea instituţiilor publice ca armă 
de propagandă şi de anihilare a oponenţilor politici s-a intensificat în perioada preelectorală
şi electorală. Situaţia nu s-a ameliorat nici după ce, răspunzînd unor îngrijorări exprimate de 
reprezentanţii Consiliului Europei, OSCE, UE, SUA, preşedintele RM, Vladimir Voronin, a pro-
pus, la sfîrşitul lunii decembrie, limitarea drastică a timpului de reflectare a activităţii curente a
puterii, acuzînd lipsa de profesionalism în cadrul Companiei Teleradio Moldova.

De pe aceleaşi poziţii cu observatorii locali, observatorii internaţionali au constatat că în 
alegerile parlamentare de la începutul anului 2005 situaţia mass-media nu s-a îmbunătăţit în 
comparaţie cu alegerile locale din 2003 şi că autorităţile statului şi-au menţinut controlul asupra 
audiovizualului public naţional, care a favorizat masiv partidul de guvernămînt şi i-a discreditat 
pe adversarii politici ai acestuia. 

Rezultatele monitorizărilor de după alegerile parlamentare arată că situaţia nu s-a schimbat 
în mod esenţial. Ştirile şi emisiunile Companiei Teleradio Moldova denotă, de asemenea, o 
anumită discrepanţă între problemele reale ale oamenilor şi ceea ce reflectă în mod preponder-
ent teleradiodifuziunea publică. Avînd însă sprijinul tacit al autorităţilor, administraţia companiei 
publice ignoră rezultatele monitorizărilor, nu acceptă sugestiile şi recomandările experţilor. În 
opinia acestora din urmă, baza legislativă existentă nu asigură în deplină măsură independenţa 
editorială a Companiei Teleradio Moldova şi functionarea acesteia ca instituţie publică a audiovi-
zualului. 



10

Acordarea licenţelor 

Modul de formare şi componenţa Consiliului Corodonator al Audiovizualului (CCA) nu 
garantează independenţa politică şi obiectivitatea acestui organism. În plus, Legea audiovizua-
lului prevede nişte criterii vagi de eliberare a licenţelor de emisie şi a frecvenţelor radio şi TV, 
oferind suficiente posibilităţi pentru a refuza în mod arbitrar acordarea licenţelor. Astfel, în pofida
faptului că majoritatea posturilot TV din RM deţin licenţe pentru retransmiterea unor posturi 
străine, CCA a respins, în noiembrie 2004, grila de emisie propusă de Euronova TV - o reţea 
naţională de posturi de televiziune (Telecanal-26 din Chisinau, Albasat TV din Nisporeni, TV 
Euronova din Ungheni şi TV-Prim din Glodeni), pe motiv ca aceste posturi prevăd în grila lor şi 
retransmiterea altor canale. În decembrie, grila în cauză a fost aprobată. În raportul, din decem-
brie 2004, al reprezentantului OSCE pentru libertatea presei, Miklós Haraszti menţionează, prin-
tre altele, că “concursurile pentru acordarea frecvenţelor se anunţă în timp foarte scurt, fapt ce 
nu le pemite potenţialilor solicitanţi să pregătească documentele necesare. Componenţa CCA 
nu garantează obiectivitatea acestuia. De asemenea, există o lipsă de transparenţă în procesul 
de luare a deciziilor privind acordarea frecvenţelor”. 

Folosirea CCA ca instrument de presiune asupra mass-media ce critică puterea a fost  suspectată 
mai cu seamă în cazul deciziei de suspendare, la începutul anului 2004, a licenţelor de emisie ale 
posturilor municipale Antena C şi Euro TV-Chişinău, pe motiv că statutul juridic al acestora nu ar 
corespunde întru totul prevederilor Legii audiovizualului. În opinia reprezentanţilor societăţii civile, 
ai OSCE, CE, SUA, a fost vorba despre o decizie abuzivă şi arbitrară, neconformă cu principiile 
libertăţii presei, în condiţiile în care CCA nu a formulat pretenţii faţă de conţinutul programelor 
Euro TV şi Antena C, iar Primăria Chişinău şi-a exprimat disponibilitatea să ajusteze statutul aces-
tor unităţi mass-media în conformitate cu legislaţia în vigoare. 

De menţionat că CCA a retras, în 2001, licenţa postului privat cu acoperire naţională Stil TV, iar în 
decembrie 2004 a acordat licenţe de emisie ce asigură acoperire naţională pentru postul de tel-
eviziune NIT. În pofida prevederilor Legii audiovizualului, unul dintre membrii CCA este, în acelaşi
timp, şi preşedinte al holdingului din care face parte NIT. Conform rezultatelor monitorizării din 
campania electorală, NIT a favorizat cel mai mult partidul de guvernămînt şi a dezavantajat par-
tidele de opoziţie. Astfel, în condiţiile în care TV Moldova-1 este controlată tot de putere, aceasta 
asigură un monopol informaţional dublu pe întreg teritoriul RM. (Din sondajul IMAS, realizat în 
noiembrie 2004, rezultă că 82,5% din moldoveni preferă ca sursă de informaţie televiziunea.) 

Atacarea jurnaliştilor

Atacurile asupra jurnaliştilor nu sînt un fenomen răspîndit în RM. Totuşi, atunci cînd acestea au 
loc, reacţia autorităţilor nu denotă operativitatea şi perseverenţa necesare. Elocvent în acest 
sens e, de exemplu, cazul jurnalistei Alina Anghel, care a fost bătută cu o bară de metal lîngă 
blocul în care locuieşte, după ce a publicat în ziarul Timpul un articol privind o tranzacţie dintre 
Cancelaria de stat şi Compania „DAAC Hermes”. Deşi a trecut mai bine de un an de la produce-
rea incidentului, poliţia încă nu a reuşit să-i prindă pe făptaşi. 

Mass-media ca afacere

Guvernul nu consideră mass-media drept un domeniu de afaceri care trebuie sprijinit din punct 
de vedere economic, cum ar fi producţia vinului sau cultura nucului. În acelaşi timp, mass-media
independente sînt discriminate în raport cu cele guvernamentale atît în ce priveşte accesul la 
informaţie, cît şi prin subsidii în procesul de abonare. Guvernul dă indicaţii ca instituţiile publice şi 
întreprinderile de stat să se aboneze la ziarele guvernamentale şi să-şi plaseze publicitatea în ele.

Reînfiinţarea gazetelor raionale de către administraţia publică locală pune în condiţii de
concurenţă neloială ziarele locale independente şi poate fi considerată drept o formă de presi-
une a guvernării asupra mass-media independente. 



11

Statul deţine în continuare un rol important pe piaţa mass-media, în calitate de proprietar al 
Casei Presei (un complex conceput ca centru naţional pentru presa scrisă, în care îşi au sediul 
o jumătate din ziarele şi revistele editate în RM), al întreprinderilor de difuzare a presei, prin 
abonament şi vînzări în chioşcuri (Moldpresa, Poşta Moldovei), al multor tipografii, în Chişinău
şi în centrele raionale, al reţelei fixe de transmisii a semnalelor radio (care este gestionată de
Întreprinderea de stat „Radiocomunicaţii”);  De atitudinea statului depind taxele pentru chirie 
achitate de majoritatea ziarelor, preţul pentru tipar, distribuţie şi vînzări în chioşcuri, pentru serv-
icii de comunicaţii şi transmiterea semnalelor radio. 

În general, veniturile mass-media sînt dependente în continuare, uneori în mare măsură, de fac-
torul politic sau de alţi factori, extraeconomici. Agenţii economici şi publicitari evită mass-media 
bănuite de simpatii pentru opoziţie.

Acutizarea luptei politice în preajma alegerilor parlamentare a făcut şi mai dificile condiţiile
de funcţionare a organizaţiilor de breaslă şi profesionale. Pe de o parte, acestea nu au putut 
să se eschiveze de la luări de atitudine în cazurile de atentate la libertatea de exprimare şi la 
independenţa presei, cum au fost, de exemplu, suspendarea licenţelor de emisie ale Euro TV 
Chişinău şi Antena C, protestele jurnaliştilor de la Compania Teleradio Moldova, adoptarea în 
prima lectură a amendamentului privind reînregistrarea publicaţiilor periodice. Pe de altă parte, 
lucrul acesta a determinat îndepărtarea celora care fie că aprobau acţiunile autorităţilor, fie că
nu doreau să intre în conflict deschis cu acestea.

Proprietarii mass-media

Nu există nici o reglementare ce ar asigura transparenţa în privinţa proprietăţii şi surselor de 
finanţare a majorităţii instituţiilor media din RM. În aceste condiţii, partidul de guvernămînt
recurge la persoane interpuse pentru procurarea unor instituţii de presă independente, cu 
reputaţie bună (cazul ziarului “Accente”, care îşi cîştigase popularitate prin articolele sale de 
investigaţie; al Agenţiei BASA-press, una dintre primele agenţii private din RM).

Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale  

De menţionat caracterul restrictiv al concepţiei şi regulamentului privind reflectarea campaniei
electorale de către mass-media din TM, aprobate, respectiv, de CCA şi Comisia Electorală 
Centrală (CEC). În special, a trezit nedumerire limitarea timpului de dezbateri şi interdicţia de 
a începe dezbaterile pînă la înregistrarea tuturor candidaţilor. („Dezbaterile vor fi organizate
numai după expirarea termenului prevăzut de Codul Electoral pentru înregistrarea concurenţilor 
electorali. Instituţiile audiovizualului pot oferi pentru dezbaterile electorale nu mai mult de 120 
de minute pe săptămînă pentru una sau mai multe emisiuni, cu excepţia zilei de duminică. Acest 
timp poate fi utilizat pentru una sau mai multe emisiuni” – art. 23 al Concepţiei reflectării cam-
paniei electorale pentru alegerile parlamentare de către instituţiile audiovizuale din Republica 
Moldova.) Suplimentarea timpului pentru dezbateri s-a făcut doar după intervenţia observatorilor 
internaţionali, către sfîrşitul campaniei electorale. 

2.2. Concurenţii electorali

La scrutinul parlamentar din 6 martie 2005 au participat 23 de concurenţi electorali, inclusiv 2 
blocuri electorale, 9 partide sau mişcări social-politice şi 12 candidaţi independenţi.



12

Partidul Comuniştilor din Republica Moldova (PCRM)

Partidul Popular Creştin-Democrat (PPCD)
Blocul electoral “Moldova Democrată” (BMD)
Partidul Social-Democrat din Moldova (PSDM
Blocul electoral “Patria-Родина” (BEPR)
Kirillov Silvia (candidat independent)
Mişcarea Social-Politică Republicană “Ravnopravie” (MSPRR)
Uniunea Centristă din Moldova (UCM)
Buşmachiu Alexandru (candidat independent)
Partidul Uniunea Muncii “Patria-Родина” (PUMPR)
Laguta Maia (candidat independent)
Matei Ştefan (candidat independent)
Partidul Ţărănesc Creştin-Democrat din Moldova (PŢCDM)
Ivanţoc Andrei (candidat independent)
Arseni Alexandru (candidat independent)
Busuioc Alexei (candidat independent)
Tătaru Tudor (candidat independent)
Ghelici Fiodor (candidat independent)
Slivinschi Victor (candidat independent)
Soloviov Anatoli (candidat independent)
Partidul Republican din Moldova (PRM)
Tiron Mircea (candidat independent)
Partidul Dreptăţii Social-Economice din Moldova (PDSEM)

Concurenţii electorali, în ordinea în care au figurat în buletin (www.alegeri2005.md):

Componenţa blocurilor electorale

Blocul electoral “Moldova Democrată” (BMD)
• Partidul Democrat din Moldova 
• Partidul “Alianţa Moldova Noastră”
• Partidul Social-Liberal

Blocul electoral “Patria-Родина” (BEPR) 
• Partidul Socialist din Moldova  
• Partidul Socialiştilor din Republica Moldova

Rezultatele alegerilor

Rata de participare la scrutin a fost de 64,84%. Doar trei formaţiuni au reuşit să treacă pragul 
electoral şi să intre în Parlament: PCRM, cu 45,98% din voturile valabil exprimate, BMD – cu 
28,53%, şi PPCD – cu 9,07%. 

În procesul alegerii preşedintelui RM, contextul politic suferă o schimbare radicală, după ce 
deputaţii PPCD, ai Partidului Democrat şi ai Partidului Social-Liberal decid să sprijine realege-
rea în calitate de preşedinte a liderului PCRM, Vladimir Voronin. 



13

Iurie Roşca, liderul PPCD, a explicat sprijinul acordat candidaturii lui Vladimir Voronin în felul 
următor: “Ne-am consultat cu partenerii noştri externi. Am discutat personal cu prietenii mei de 
la Bucureşti, Tbilisi, Kiev, Washington şi Bruxelles. Am pus pe cîntar timpul restrîns pe care îl 
are de valorificat din plin Republica Moldova pentru realizarea Planului de Acţiuni RM-UE…
Atunci cînd am de luat o decizie politică dificilă procedez în felul următor. Studiez cu grijă ce
vrea de la mine adversarul meu politic şi procedez exact invers. Timp de o lună de zile, m-am 
convins de nenumărate ori că adversarii politici externi ai Republicii Moldova urmăresc împ-
iedicarea alegerii lui Voronin. Logica elementară, simţul răspunderii şi interesele statului m-au 
condus la concluzia să optez pentru candidatura domnului Voronin”. (AP Flux, 4 aprilie 2005). 

Din cei 78 de deputaţi care au participat la alegerea şefului statului 75 au votat pentru Vladimir 
Voronin. Contracandidatul acestuia, Gheorghe Duca, preşedintele Academiei de Ştiinţe, a 
obţinut un singur vot (deşi a fost propus de 15 deputaţi), 2 buletine au fost declarate nevalabile. 
Deputaţii Alianţei „Moldova Noastră”, din componenţa BMD, nu au participat la vot.
Realegerea lui Vladimir Voronin este prezentată drept consecinţă a “consensului politic” în 
“interes naţional”, determinat de presupusele intenţii  ale Rusiei de a destabiliza situaţia din 
RM. Voronin s-a angajat, în schimbul voturilor obţinute, să realizeze, printre altele, “implemen-
tarea Planului de Acţiuni RM-UE în vederea asigurării integrării europene a RM”, valorizarea 
„potenţialului relaţiilor bilaterale dintre Moldova şi Federaţia Rusă” etc. 

3. Concluziile generale ale monitorizării 

3.1. Radio şi TV

Majoritatea posturilor radio şi TV, a publicaţiilor periodice supuse monitorizării au reflectat cam-
pania electorală de pe poziţia unui angajament clar de partea puterii sau a opoziţiei. Puterea 
a avut de partea sa nu numai majoritatea instituţiilor media publice, cu excepţia celor munici-
pale, dar şi majoritatea mijloacelor audiovizuale private supuse monitorizării. Toate posturile cu 
acoperire naţională, publice şi private, au reflectat campania electorală de pe poziţia PCRM şi în
interesul PCRM, difuzînd ştiri preponderent favorabile partidului de guvernămînt şi defavorabile 
partidelor de opoziţie, urmărind astfel scopul de a discredita concurenţii electorali ai PCRM. Din 
acest punct de vedere, politica editorială de la Radio Moldova relevă o atitudine mai temperată 
decît cea de la Moldova-1. 

De partea opoziţiei s-au situat în mod evident doar posturile municipale Antena C, Euro TV 
Chişinău, Vocea Basarabiei (în ultima etapă a campaniei electorale) şi cîteva publicaţii pe-
riodice. De remarcat însă că, favorizînd BMD-ul, posturile respective au încercat în acelaşi 
timp să se menţină pe poziţia unei reflectări pluraliste, care să acopere un spectru de interese
electorale cît mai larg, fără a exclude partidul de guvernămînt. Reprezentanţii PCRM refuzau 
invitaţiile de colaborare venite din partea posturilor  Antena C şi Euro TV Chişinău. 

Atît în mediile audiovizuale, cît şi în presa scrisă, reflectarea echidistantă, imparţială a prezentat
o excepţie, nu o regulă (PRO TV, Spros i Predlojenie ş.a.). Chiar şi unele posturi care şi-au de-
clarat neimplicarea în campania electorală au difuzat ştiri cu conţinut electoral camuflat („Pervîi 
Kanal”). Neimplicarea unor posturi poate fi interpretată drept nedorinţă de a se ralia în campanie
de partea puterii sau drept teamă de a fi considerate sprijinitoare ale  opoziţiei.  

CEC a permis organizarea dezbaterilor la posturile de radio şi TV “numai după expirarea ter-
menului prevăzut de Codul Electoral pentru înregistrarea concurenţilor electorali” şi, în afară de 
aceasta, a limitat durata dezbaterilor, descurajînd astfel interesul pentru acest tip de emisuni. 
Suplimentarea timpului pentru dezbateri s-a făcut, la insistenţa observatorilor străini, cu multă 
întîrziere.
  
Insuficienţa dezbaterilor trebuie considerată drept o ratare regretabilă a mass-media la capitolul
informarea corectă şi deplină a auditoriului privitor la ofertele electorale ale partidelor de opoziţie. 



14

În acelaşi timp, limitările operate de CEC consună cu tendinţele de a feri partidul de guvernămînt 
de demersurile critice ale concurenţilor electorali, manifestate de mass-media  neloiale puterii.

În perioada apropiată zilei alegerilor, în mass-media din ambele tabere se înregistrează radicaliza-
rea discursului electoral, folosirea unui limbaj violent, a unor procedee mediatice agresive, murd-
are, sfidîndu-se astfel  bunul-simţ (de ex., filmul „Opriţi extremismul” difuzat de Moldova-1,  ş.a.).  

Procesul monitorizării şi publicării rezultatelor intermediare a avut în unele cazuri un efect ben-
efic asupra modului de reflectare a campaniei electorale, dar, din păcate, insuficient pentru a
schimba în mod radical starea de lucruri. Administraţia Companiei publice „Teleradio Moldova” a 
adoptat o poziţie de nerecunoaştere a rezultatelor, de discreditare şi de intimidare a ONG-urilor 
care au efectuat monitorizarea. Unele schimbări încep să se producă abia după 4 aprilie, cînd a 
fost ales preşedintele RM.

După alegerile prezidenţiale din 4 aprilie, posturile publice naţionale Moldova-1 şi Radio 
Moldova fac un prim pas în direcţia unei reflectări mai echilibrate a evenimentelor politice,
reducînd drastic atît numărul ştirilor ce favorizează partidul de guvernămînt, cît şi al celor ce 
defavorizează partidele de opoziţie. În această perioadă Radio Moldova nu a difuzat în general 
ştiri şi emisiuni de opinie cu caracter negativ vizînd opoziţia.

În acelaşi timp, demersurile critice în emisiunile postului Moldova-1 au fost în continuare îndrep-
tate, deşi cu o durată mai redusă, doar spre opoziţie, evitîndu-se aprecierile critice la adresa 
puterii. Pentru a atinge cotele unei reflectări echilibrate a politicului, instituţiile publice ale audio-
vizualului vor trebui să facă următorul pas: să nu „filtreze” ştirile în avantajul puterii şi să accepte
punctele de vedere ce diferă de cele ale partidului de guvernămînt. 

O politică editorială similară se atestă la posturile private cu acoperire naţională NIT, „Pervîi 
kanal”, precum şi la RIF şi TV 21. De menţionat că frecvenţa ştirilor favorabile PCRM-ului în 
cazul NIT s-a redus într-o măsură neînsemnată. 

S-a observat că, după 4 aprilie, la posturile municipale Euro TV Chişinău, Antena C şi postul pri-
vat Vocea Basarabiei s-a diminuat considerabil intensitatea difuzării ştirilor în favoarea opoziţiei, 
precum şi a ştirilor cu conţinut sau în context negativ privind partidul de guvernămînt. De remar-
cat că ştirile şi emisiunile de opinie defavorabile ale acestor posturi vizează nu numai PCRM, ci, 
într-o măsură mai mică, şi partidele de opoziţie. 

Majoritatea posturilor TV au preferat să se informeze de la preşedinţie, miniştri şi alte oficialităţi
guvernamentale. Sursele cele mai frecvente ale posturilor de radio au fost mass-media.

În general, monitorizarea de după 4 aprilie a audiovizualului relevă încheierea campaniei elec-
torale şi trecerea majorităţii posturilor radio şi tv din RM la reflectarea evenimentelor în regim
obişnuit.  

3.2. Presa scrisă

În primă etapă a monitorizării presa de stat şi cea privată au fost deopotrivă părtinitoare în reflec-
tarea campaniei electorale, în prezentarea concurenţilor electorali şi a evenimentelor care au avut 
o legătură directă sau indirectă cu alegerile parlamentare. Excepţie - ziarul SP şi, parţial, Unghiul, 
care au prezentat o informaţie echilibrată, iar opiniile exprimate în favoarea sau în defavoarea 
unui sau altui concurent electoral au fost delimitate clar de restul conţinutului editorial. 

Presa de stat (Moldova Suverană, Nezavisimaia Moldova, parţial Vesti Gagauzii şi Farul Nis-
trean) a prezentat articole de laudă la adresa guvernării şi, totodată, articole care au urmărit dis-
creditarea principalilor oponenţi ai partidului de guvernămînt, deseori materialele respective fiind
„mascate” ca scrisori ale cititorilor. De asemenea, în presa de stat au fost inserate numai ştirile 



15

care favorizau partidul de guvernămînt sau cele care defavorizau, direct sau indirect, partidele 
de opoziţie. De regulă, articolele au avut o singură sursă de informare, cea oficială (Preşedinţie,
Parlament, Guvern, ministere).
 
O parte din publicaţiile private (Timpul de dimineaţă, Săptămîna, Moldavskie Vedomosti) au 
adoptat o politică editorială critică la adresa partidului de guvernămînt şi au promovat Blocul 
Electoral „Moldova Democrată” sau alţi concurenţi electorali. Ziarele SP şi Unghiul nu au pro-
movat nici un concurent electoral, deşi în unele articole au vizat în mod critic PCRM. În prima 
perioadă de monitorizare, ziarul Komsomolskaia Pravda v Moldove a publicat puţine articole 
care vizează procesul electoral.

Atît în presa de stat, cît şi în cea privată a existat multă publicitate electorală deghizată, 
nemarcată conform cerinţelor Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale în mass-
media, aprobat de CEC. Majoritatea ziarelor nu au rezervat spaţii speciale pentru publicitatea 
electorală, ceea ce a putut crea anumite confuzii în rîndul cititorilor neavizaţi. 

În a doua etapă a monitorizării, s-a constatat o delimitare mai clară între articolele cu caracter 
electoral (publicitate electorală) şi restul materialelor, dar s-au menţinut tendinţele precedente, 
pe de o parte de lăudare a PCRM pentru „realizările economice şi sociale din ultimii patru ani” şi 
de discreditare a partidelor de opoziţie în presa guvernamentală, iar, pe de altă parte, de spri-
jinire activă a partidelor de opoziţie în unele ziare private. 

După 4 aprilie, ziarele monitorizate au prezentat ştiri echilibrate despre procedura de alegere 
a preşedintelui Republicii Moldova şi despre desemnarea şi instalarea noului guvern. Comen-
tariile şi articolele de opinie privind procesul politic au fost diferite. Ziarele guvernamentale au 
continuat să favorizeze fără rezerve partidul de guvernămînt şi i-au prezentat doar în context 
negativ pe oponenţii realegerii preşedintelui V. Voronin. La rîndul lor, ziarele private au criticat 
vehement comportamentul postelectoral al partidelor politice care au asigurat realegerea lui V. 
Voronin în funcţia de preşedinte al Republicii Moldova.

4. Rezultatele monitorizării  (grafice)

4.1. T V

4.1.1. Ştirile cu caracter politic (electoral)

NIT, Moldova-1, Euro TV Chişinău, RIF au difuzat cele mai multe ştiri cu caracter politic (elec-
toral). Diferenţa dintre ponderea ca frecvenţă şi ponderea ca durată  reflectă dinamismul
prezentării ştirilor politice la postul respectiv.



16

Ştiri favorabile partidelor politice 

Absoluta majoritate a ştirilor pozitive difuzate de posturile TV supuse monitorizării au fost fa-
vorabile partidului de guvernămînt. Doar Euro TV a acordat preferinţă BMD, cu 38% din ştirile 
favorabile vreunui concurent electoral, iar PRO TV a fost echidistant, nefavorizînd pe nimeni 
în mod evident. De asemenea, diagramele demonstrează că proporţiile favorizării BMD şi 
defavorizării PCRM la Euro TV sînt cu mult mai reduse decît proporţiile favorizării PCRM la 
Moldova-1 şi NIT. Datele relevă diminuarea bruscă atît a ştirilor favorizante cît şi a celor defavo-
rabile, după 4 aprilie, la toate posturile supuse monitorizării.



17



18



19



20

Partide favorizate în ştirile posturilor TV Bălţi şi TV 6, în diverse perioade - frecvenţa

2

1 1 1

3

2

1

3

7

2 2 2

1

2

0

1

2

3

4

5

6

7

8

PCRM BMD RAVN PTCD PCRM BMD PSDM UMPR PTCD PDSE

TV Balti TV 6

nevcerf
ţa

16.01 - 31.01
1.02 - 4.03
5.03 - 4.04
5.04 - 6.05



21

Partide favorizate în ştirile posturilor TV Bălţi şi TV 6, în diverse perioade - frecvenţa

2

1 1 1

3

2

1

3

7

2 2 2

1

2

0

1

2

3

4

5

6

7

8

PCRM BMD RAVN PTCD PCRM BMD PSDM UMPR PTCD PDSE

TV Balti TV 6

nevcerf
ţa

16.01 - 31.01
1.02 - 4.03
5.03 - 4.04
5.04 - 6.05

Ştiri defavorabile partidelor politice

După 4 aprilie, postul public naţional TV Moldova 1 a redus numărul de ştiri lunare defavorabile 
BMD-ului. În acelaşi timp, se menţine politica editorială de evitare a difuzării unor ştiri critice la 
adresa puterii. Aceeaşi politică editorială în raport cu partidul de guvernămînt şi partidele de 
opoziţie se atestă şi la postul privat NIT. 

Postul municipal Euro TV Chişinău este singurul post de televiziune care a difuzat în perioada de 
după 4 aprilie ştiri critice vizînd PCRM-ul; totuşi, frecvenţa acestora s-a redus radical. În schimb, a 
crescut numărul ştirilor ce defavorizează partidele de opoziţie care au coalizat cu PCRM-ul.



22



23

Sursele utilizate în ştirile cu caracter politic

PRO TV e în topul posturilor care utilizează preponderent două şi mai multe surse. Pe locul doi 
se situează Euro TV Chişinău.



24

Cele mai utilizate surse în ştirile cu caracter electoral difuzate de postul public Moldova-1, NIT 
şi Pervîi Kanal, RIF au fost preşedintele, miniştrii, oficialităţile guvernamentale, diplomaţii străini,
iar la Euro TV – administraţia publică locală, oficialităţile şi diplomaţii străini.

Partidele de opoziţie au fost citate de cele mai multe ori în ştirile PRO TV, Euro TV, TVC 21, TV 
6. Posturile publice TV Bălţi şi TV Găgăuzia nu au citat deloc opoziţia.
TV 6 a evitat referinţele la PCRM.



25

Ti
pu

l s
ur

se
lo

r u
til

iz
at

e 
în

 c
ad

ru
l b

ul
et

in
el

or
 d

e 
şt

iri
 - 

fr
ec

ve
nţ

a



26

II aet raP

PRES

MIN

GUV

APL

EXP

CET

CEC

SO

MED

JUD

SOC

DIP

SIN

CCA

POL

BUS

BIS

TRAN

PCM

1– avodlo
M

.r
N

273
262

961
78

511
6 03

191
41

551
45

311
66 3

71
91

88
82

71
8

%
1 ,41

9,9
4,6

3, 3
4,4

6,11
2,7

5,0
9,5

2
3,4

8, 31
6,0

7,0
3,3

1, 1
6,0

3,0

TI
N

.r
N

283
95 3

502
86

67
026

671
9

9 91
74

801
363

4 1
51

201
83

22
6

%
5,21

7,11
7,6

2,2
5,2

3,0 2
8,5

3, 0
5,6

5,1
5, 3

9, 11
5,0

5 ,0
3,3

2,1
7,0

2, 0

lana
K iîv reP

.r
N

44
25

93
3

33
24

44
3

22
72

42
88

2
7

1
1

5
%

9,8
5, 01

9,7
6, 0

7,6
5,8

9,8
6, 0

5,4
5,5

9, 4
8,71

4, 0
4,1

2,0
2,0

1

VT 
O

RP
.r

N
44

84
87

22
95

09
301

2
25

53
36

3 6
21

3
1 1

%
6,4

5
1,8

3,2
1,6

3,9
7,0 1

2,0
4, 5

6, 3
5,6

5,6
2,1

3, 0
1,1

VT oruE
.r

N
55

33
66

422
931

993
62 1

7
581

62 1
5 91

432
6 1

72
3

2
%

4,2
4 ,1

9,2
8,9

1,6
5,7 1

5,5
3, 0

1,8
5,5

5,8
2 ,01

7, 0
2,1

1,0
1 ,0

12 
CVT

.r
N

45
36

94
11

25
42

24
5

6
92

64
28

4
4

61
52

1
9

1
%

1,8
5 ,9

4,7
7,1

8,7
6, 3

3,6
8,0

9,0
4,4

9, 6
3,21

6,0
6,0

4, 2
8,3

2,0
4,1

2, 0

FI
R

.r
N

88
381

59
51

35
97

2 8
8

4
25

0 8
2 61

5
6

3
2

%
6,8

9, 71
3,9

5, 1
2,5

7,7
8

8,0
4, 0

1, 5
8,7

8,5 1
5,0

6,0
3,0

2,0

B VT
ăl

ţi
.r

N
2

2
16

1
3

1
2

%
4,7

4,7
3,95

7,3
1, 11

7,3
4 ,7

6VT
.r

N
6

3 1
9 1

3
2

1 3
3 2

83
2

83
31

4
1

2
%

6,2
7 ,5

3,8
3,1

9,0
5,3 1

01
5,6 1

9, 0
5, 61

7,5
7,1

4,0
9,0

G VT
ăg

ă
aizu

. r
N

6
51

51
361

41
31

35
2

76
11

11
3

3
%

6,1
9 ,3

9,3
8,24

7,3
4,3

9,31
5,0

6 ,71
9,2

9,2
8,0

8, 0

X lana
C

. r
N

6 2
8

11
1

2
5 1

8
321

6
31

03
%

7,9
3

1, 4
4,0

7,0
6,5

3
1,64

2, 2
9,4

2,1 1

VT tnav
C

.r
N

2
2

%
05

05

A
br

ev
ie

ri:
 

P
C

R
M

 –
 P

ar
tid

ul
 C

om
un

iş
til

or
 d

in
 R

ep
ub

-
lic

a 
M

ol
do

va
P

P
C

D
 –

 P
ar

tid
ul

 P
op

ul
ar

 C
re

şt
in

-D
em

oc
ra

t
B

M
D

 –
 B

lo
cu

l „
M

ol
do

va
 D

em
oc

ra
tă

”
P

S
D

M
 –

 P
ar

tid
ul

 S
oc

ia
l-D

em
oc

ra
t d

in
 

M
ol

do
va

B
P

R
 –

 B
lo

cu
l E

le
ct

or
al

 „P
at

ria
-R

od
in

a”
R

AV
N

 –
 M

iş
ca

re
a 

„R
av

no
pr

av
ie

” 
PŢ

C
D

 –
 P

ar
tid

ul
 Ţ

ăr
ăn

es
c 

C
re

şt
in

-D
em

oc
ra

t
P

D
S

E
 –

 P
ar

tid
ul

 D
re

pt
ăţ

ii 
S

oc
ia

l-E
co

-

no
m

ic
e 

U
M

P
R

 –
 U

ni
un

ea
 M

un
ci

i „
P

at
ria

-R
od

in
a”

U
C

M
 –

 U
ni

un
ea

 C
en

tri
st

ă 
di

n 
M

ol
do

va
FG

 –
 c

an
di

da
tu

l i
nd

ep
en

de
nt

 F
io

do
r G

he
lic

i
A

I –
 A

nd
re

i I
va

nţ
oc

TT
 –

 T
ud

or
 T

ăt
ar

u
P

C
M

 –
 P

ar
tid

ul
 C

om
un

is
t d

in
 M

ol
do

va
 

(n
eî

nr
eg

is
tra

t)
S

C
 –

 S
ilv

ia
 C

hi
ril

ov
S

M
 –

 Ş
te

fa
n 

M
at

ei
A

M
N

 –
 A

lia
nţ

a 
„M

ol
do

va
 N

oa
st

ră
”

P
S

L 
– 

P
ar

tid
ul

 S
oc

ia
l-L

ib
er

al
P

R
 –

 P
ar

tid
ul

 R
ep

ub
lic

an
P

L 
– 

P
ar

tid
ul

 L
ib

er
al

C
I –

 c
an

di
da

ţi 
in

de
pe

nd
en

ţi

P
R

E
S

 –
 p

re
şe

di
nt

e 
   

   
   

   
   

   
   

   
   

 
M

IN
 –

 m
in

iş
tri

  
G

U
V

 –
 o

fic
ia

lit
ăţ

id
in

gu
ve

rn
   

   
   

  
B

IS
 - 

 B
is

er
ic

a 
   

   
   

   
   

   
JU

D
 –

 ju
de

că
to

ri,
 a

vo
ca

ţi 
   

   
   

   
   

  
C

C
A

- C
on

s.
 C

oo
rd

. a
l A

ud
io

vi
z.

 

A
P

L 
– 

ad
m

in
is

tra
ţia

 p
ub

lic
ă 

lo
ca

lă
   

P
O

L 
– 

po
liţ

ia
/a

rm
at

a 
   

   
C

E
C

 –
 C

om
is

ia
 E

le
ct

or
al

ă 
C

en
tra

lă
  

TR
A

N
S

 –
 T

ra
ns

ni
st

ria
   

   
   

   
   

   
D

IP
 –

 d
ip

lo
m

at
i, 

ofi
ci

al
ită

ţi
st

ră
in

e
B

U
S

 –
 o

am
en

i d
e 

af
ac

er
i  

 
M

E
D

 –
 m

as
s-

m
ed

ia
   

   
   

   
   

   
   

   
 

S
IN

 - 
si

nd
ic

at
e

E
X

P
 –

 e
xp

er
ţi 

   
   

   
   

   
   

C
E

T 
 - 

ce
tă

ţe
ni

   
   

   
   

   
   

   
   

   
   

   
 

S
O

C
 –

 s
oc

ie
ta

te
a 

ci
vi

lă
, O

N
G

-u
ri



27

4.1.2. Programe electorale speciale (opinii) 

Pînă la 6 martie, au organizat dezbateri, interviuri la tema alegerilor posturile publice Moldova-
1, Euro TV şi TV Bălţi, iar dintre posturile private Canal X (Briceni). După 4 aprilie, se atestă o 
creştere a duratei emisiunilor de opinie pe teme politice la postul public naţional Moldova- 1 şi la 
posturile private PRO TV şi NIT.

Ponderea posturilor monitorizate în difuzarea emisiunilor de opinie cu caracter politic - durata

Moldova 1
13%

RIF
1%

TV6
2% Canal X 

2%
Euro TV

20%

Pro TV
24%

Pervii Canal
4%

NIT
34%

Ponderea posturilor monitorizate în difuzarea emisiunilor de opinie cu caracter politic - durata

Moldova 1
13%

RIF
1%

TV6
2% Canal X 

2%
Euro TV

20%

Pro TV
24%

Pervii Canal
4%

NIT
34%

Emisiuni de opinie în favoarea partidelor politice

După 4 aprilie, postul public naţional Moldova-1 măreşte durata emisiunilor laudative la 
adresa partidului de guvernământ şi, într-o măsură mai mică, a PPCD-ului. NIT dă dovadă de 
moderaţie în acest sens.

Emisiuni de opinie în defavoarea partidelor politice

Postul public Moldova-1 şi postul privat NIT au criticat în emisiunile lor numai opoziţia. Emisiunile 
critice ale postului public municipal Euro TV Chişinău au vizat nu doar partidul de guvernămînt. În 
cadrul dezbaterilor de la PRO TV şi RIF s-au exprimat diverse puncte de vedere.



28

Ponderea posturilor monitorizate în difuzarea emisiunilor de opinie cu caracter politic - durata

Moldova 1
13%

RIF
1%

TV6
2% Canal X 

2%
Euro TV

20%

Pro TV
24%

Pervii Canal
4%

NIT
34%

4.2 Radio

4.2.1 Ştiri cu caracter politic (electoral)

Radio Moldova, Antena C şi postul privat Vocea Basarabiei se situează în topul difuzorilor de 
ştiri cu caracter politic.



29

Partidele politice favorizate în ştirile radio

După 4 aprilie, postul public naţional Radio Moldova îşi reduce pînă la un număr neînsemnat 
ştirile în favoarea partidului de guvernămînt, iar postul public municipal Antena C şi un şir de 
posturi private nu au favorizat nici un partid.



30

20

25

30

35



31

20

25

30

35



32



33

Partidele politice defavorizate în ştirile radio

După 4 aprilie, postul public naţional Radio Moldova nu a difuzat ştiri în defavoarea vreunui par-
tid de opoziţie şi a continuat să evite ştirile cu caracter negativ vizînd partidul de guvernămînt. 
Frecvenţa ştirilor critice la adresa PCRM s-a redus simţitor în cazul postului public municipal 
Antena C şi a postului privat Vocea Basarabiei. Acesta din urmă îşi menţine atitudinea critică 
faţă de majoritatea formaţiunilor parlamentare, în special faţă de PPCD.



34



35

Sursele utilizate

Doar ştirile postului privat Sănătatea sînt bazate, în majoritatea cazurilor, pe două şi mai multe 
surse. O tendinţă pozitivă în acest sens se atestă şi în cazul postului public Radio Moldova.



36

Tipul surselor 

Cele mai utilizate surse în ştirile difuzate de majoritatea posturilor monitorizate, inclusiv Radio 
Moldova şi Antena C, sînt mass-media  şi Comisia Electorală Centrală.
 
În ştirile de la Antena C, Kiss FM, Vocea Basarabiei, Serebreanîi Dojdi s-au făcut referinţe mai 
frecvente la partidele de opoziţie, decît în ştirile celorlalte posturi monitorizate. De asemenea, 
Antena C a apelat mai des la informaţia difuzată de societatea civilă. Teleradio Găgăuzia a 
ignorat opoziţia ca sursă de ştiri.



37

Ti
pu

l s
ur

se
lo

r u
til

iz
at

e 
în

 c
ad

ru
l b

ul
et

in
el

or
 d

e 
şt

iri
 - 

fr
ec

ve
nţ

a



38

A
br

ev
ie

ri:
 

P
C

R
M

 –
 P

ar
tid

ul
 C

om
un

iş
til

or
 d

in
 R

ep
ub

-
lic

a 
M

ol
do

va
P

P
C

D
 –

 P
ar

tid
ul

 P
op

ul
ar

 C
re

şt
in

-D
em

oc
ra

t
B

M
D

 –
 B

lo
cu

l „
M

ol
do

va
 D

em
oc

ra
tă

”
P

S
D

M
 –

 P
ar

tid
ul

 S
oc

ia
l-D

em
oc

ra
t

B
P

R
 –

 B
lo

cu
l E

le
ct

or
al

 „P
at

ria
-R

od
in

a”
R

AV
N

 –
 M

iş
ca

re
a 

„R
av

no
pr

av
ie

”
P

ŢC
D

 –
 P

ar
tid

ul
 Ţ

ăr
ăn

es
c 

C
re

şt
in

-D
em

o-
cr

at
P

D
S

E
 –

 P
ar

tid
ul

 D
re

pt
ăţ

ii 
S

oc
ia

l-E
co

-
no

m
ic

e 

U
M

P
R

 –
 U

ni
un

ea
 M

un
ci

i „
P

at
ria

-R
od

in
a”

U
C

M
 –

 U
ni

un
ea

 C
en

tri
st

ă 
di

n 
M

ol
do

va
FG

 –
 c

an
di

da
tu

l i
nd

ep
en

de
nt

 F
io

do
r G

he
-

lic
i

A
I –

 A
nd

re
i I

va
nţ

oc
TT

 –
 T

ud
or

 T
ăt

ar
u

P
C

M
 –

 P
ar

tid
ul

 C
om

un
is

t d
in

 M
ol

do
va

 
(n

eî
nr

eg
is

tra
t)

S
C

 –
 S

ilv
ia

 C
hi

ril
ov

Ş
M

 –
 Ş

te
fa

n 
M

at
ei

A
M

N
 –

 A
lia

nţ
a 

„M
ol

do
va

 N
oa

st
ră

”
P

S
L 

– 
P

ar
tid

ul
 S

oc
ia

l-L
ib

er
al

P
R

 –
 P

ar
tid

ul
 R

ep
ub

lic
an

P
L 

– 
P

ar
tid

ul
 L

ib
er

al
C

I –
 c

an
di

da
ţi 

in
de

pe
nd

en
ţi

P
R

E
Ş

 –
 p

re
şe

di
nt

e 
   

   
   

   
   

   
   

   
   

 
M

IN
 –

 m
in

iş
tri

  
G

U
V

 –
 o

fic
ia

lit
ăţ

id
in

gu
ve

rn
   

   
   

  
B

IS
 - 

 B
is

er
ic

a 
   

   
   

   
   

   
JU

D
 –

 ju
de

că
to

ri,
 a

vo
ca

ţi 
   

   
   

   
   

  
C

C
A

 - 
C

on
s.

C
oo

rd
. a

l A
ud

io
vi

z.
 

A
P

L 
– 

ad
m

in
is

tra
ţia

 p
ub

lic
ă 

lo
ca

lă
   

P
O

L 
– 

po
liţ

ia
/a

rm
at

a 
   

   

C
E

C
 –

 C
om

is
ia

 E
le

ct
or

al
ă 

C
en

tra
lă

  
TR

A
N

S
 –

 T
ra

ns
ni

st
ria

   
   

   
   

   
   

D
IP

 –
 d

ip
lo

m
at

i, 
ofi

ci
al

ită
ţi

st
ră

in
e

B
U

S
 –

 o
am

en
i d

e 
af

ac
er

i  
 

M
E

D
 –

 m
as

s-
m

ed
ia

   
   

   
   

   
   

   
   

 
S

IN
 - 

si
nd

ic
at

e
E

X
P

 –
 e

xp
er

ţi 
   

   
   

   
   

   
C

E
T 

 - 
ce

tă
ţe

ni
   

   
   

   
   

   
   

   
   

   
   

 
S

O
C

 –
 s

oc
ie

ta
te

a 
ci

vi
lă

, O
N

G
-u

ri



39

4.2.2. Emisiuni de opinii

Vocea Basarabiei şi Radio Nova sînt posturile de radio care au organizat în mod permanent 
emisiuni de opinie. După 4 aprilie, a renunţat la dezbaterile politice postul municipal Antena C.

Partidele politice favorizate în emisiunile radio

În timp ce la Vocea Basarabiei se reduce drastic durata emisiunilor favorabile partidelor de 
opoziţie, la Radio Nova creşte durata emisiunilor cu conţinut pozitiv ce vizează PCRM.



40

Partidele politice defavorizate în emisiunile radio

După 4 aprilie creşte durata emisiunilor critice la adresa PCRM, PPCD, PDM şi PSL, în cazul 
postului Vocea Basarabiei. La Radio Nova este supus mai des criticii AMN.

4.3. Presa scrisă

Partide favorizate în ştirile din  presa scrisă



41



42



43

Partide defavorizate în ştirile din presa scrisă



44



45

Sursele ştirilor

Sursele de informaţie, citate de ziarele publice, au reprezentat, de cele mai multe ori, 
Preşedinţia, structurile guvernamentale, diplomaţii străini şi partidul de guvernămînt. Ziarele pri-
vate au avut un spectru mai larg de surse de informaţii, care au inclus, în afară de cele oficiale,
şi surse de alternativă – societatea civilă, partidele de opoziţie, alte medii de informare din ţară 
şi de peste hotare etc.

Partidele favorizate în articolele de opinii

Despre PCRM s-a scris exclusiv pozitiv în articolele de opinie din ziarele guvernamentale, atît 
în perioada preelectorală, cît şi după scrutin. După 4 aprilie, ţinta articolelor critice din ziarele 
private devine PPCD, PDM şi PSL.



46



47

5. Instruirea alegătorilor

5.1. TV

În ceea ce priveşte instruirea alegătorilor, Euro TV se evidenţiază în mod categoric faţă de cele-
lalte posturi monitorizate, inclusiv postul public naţional Moldova-1. Chiar dacă nu s-a implicat 
în campania electorală, PRO TV nu s-a eschivat şi de la prezentarea materialelor de instruire a 
alegătorilor.



48

5.2. Radio 

Posturile de radio care au sprijinit opoziţia - Antena C şi Vocea Basarabiei – sînt, indiscutabil, 
cele mai active în difuzarea materialelor de instruire a alegătorilor, şi ca număr de materiale, şi 
ca durată generală a acestora.



49

5.2. Presa scrisă

Unghiul şi SP au publicat cele mai multe materiale de instruire a alegătorilor, iar Săptămîna, 
Komsomolskaia Pravda şi Vesti Gagauzii le-au ignorat.



50

6. Timpi de antenă contra plată

6.1. TV

NIT şi Canal X au profitat cel mai mult de campania electorală în plan financiar. TVC 21, Moldo-
va-1 şi Euro TV au oferit un volum aproximativ egal de timpi de antenă contra plată. Dintre 
concurenţii electorali, au recurs cel mai des la publicitate plătită BMD şi PSDM (faptul fiind con-
firmat şi de datele CEC privind cheltuielile în campania electorală). În luna ianuarie, partidelor
li s-a oferit un volum neînsemnat de timp de antenă contra plată. La Moldova-1 nu s-a răspuns 
imediat solicitărilor, sub pretextul că încă nu fusese elaborat regulamentul intern, conform 
cerinţelor stipulate de Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale de către mass-me-
dia din RM, aprobat de CEC.



51



52

6.2. Radio

Antena C a fost postul care a oferit concurenţilor electorali cel mai mare volum de timp de 
antenă contra plată, începînd cu luna ianurie. Durata timpului de antenă contra plată oferit de 
Antena C în această lună e de peste două ori mai mare decît la Radio Moldova. S-au implicat 
activ în campania electorală, oferind timpi de antenă contra plată, 103,5 FM, Russkoe Radio, 
Kiss FM, Radio Nova. Au stat la o parte Hit FM şi Teleradio Găgăuzia.



53



54

6.3. Presa scrisă

Cu cîteva excepţii, printre care figurează şi unul dintre cele mai populare ziare de limbă rusă
– Komsomolskaia Pravda – majoritatea publicaţiilor periodice supuse monitorizării au oferit 
spaţiu publicitar concurenţilor electorali. În mod paradoxal, în top nu se află publicaţiile cu cel
mai mare tiraj.



55

Publicitate contra plată oferită concurenţilor electorali, în diverse perioade - cm2

8811 ;
M

R
CP

29 5 ;
D

CP P

7401 ;
D

M
B

65 04  ;
D

M
B

5241 ;
D

M
B

3094 ;
D

M
B

0552 ;
M

DS P

340 2 ;
M

DSP

0 715  ;
M

DSP

341 3 ;
RP

B

501  ;
R P

B

072  ;
RP

B

4 101 ;
M

C
U

1 03 3 ;
RP

M
U

574  ;I
C

3317 ;
M

DSP
26 51 ;

NV
A

R

0703 ;ES
DP

0

1000

2000

3000

4000

5000

6000

7000

16.01 - 31.01 1.02 - 4.03 16.01 - 31.01 1.02 - 4.03 16.01 - 31.01 1.02 - 4.03

SP Unghiul Vesti Gagauzii

2 
mc



56

Publicitate contra plată oferită concurenţilor electorali, în diverse perioade - cm2

8811 ;
M

R
CP

29 5 ;
D

CP P

7401 ;
D

M
B

65 04  ;
D

M
B

5241 ;
D

M
B

3094 ;
D

M
B

0552 ;
M

DS P

340 2 ;
M

DSP

0 715  ;
M

DSP

341 3 ;
RP

B

501  ;
R P

B

072  ;
RP

B

4 101 ;
M

C
U

1 03 3 ;
RP

M
U

574  ;I
C

3317 ;
M

DSP
26 51 ;

NV
A

R

0703 ;ES
DP

0

1000

2000

3000

4000

5000

6000

7000

16.01 - 31.01 1.02 - 4.03 16.01 - 31.01 1.02 - 4.03 16.01 - 31.01 1.02 - 4.03

SP Unghiul Vesti Gagauzii

2 
mc



57

7. Tematica ştirilor

Tematica politică a dominat agenda buletinelor de ştiri atît în audiovizual, cît şi în presa scrisă. 
Au fost şi excepţii, ca în cazul PRO TV, unde s-a acordat prioritate procesului electoral. În 
presa scrisă, la ziarul Timpul tematica procesului electoral a prevalat asupra politicului, iar la 
Săptămîna ponderea politicului e puţin mai mare decît a procesului electoral. În topul tematic, 
urmează relaţii externe, problema transnistreană, economia, subiectele respective avînd o pon-
dere relativ mică. De menţionat că după 6 martie se atestă o diminuare a ponderii politicului în 
ştiri la toate posturile şi în toate publicaţiile supuse monitorizării. 

7.1. TV



58



59



60

7.2. Radio



61



62

7.3. Presa scrisă



63

Tematica ştirilor prezentate de ziarele Timpul, Săptămâna 
şi Moldavskie Vedomosti - frecvenţa (16.01 - 6.05.2005)

0,3%
0,3%
0,3%
0,3%
0,3%
0,7%

0,7%
1,0%
1,0%
1,0%
1,7%
2,0%
3,0%
3,0%

12,6%

0,5%
0,5%

1,0%
1,0%
2,0%

46,4%
48,0%

0,2%
0,2%
0,4%
0,4%
0,4%
0,8%
2,2%
2,4%

45,1%
47,9%

71,2%

0,7%

0,5%

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70%

���� �
����������������� ���

������� �����
��������
����� ���

���������� ���������� ��������
������ � ���������������
������������������� �

���� �������������������� �
���������������������� �

����������������
�����������������

����� ���
�����

���� �����������
����������������

�������
����� ���

����������������� ���
�����

���������� ���������� ��������
����������������

�����������������
����������������

�������
���������� ���������� ��������

��������
������ � ���������������
������������������� �
����������������� ���

����� ���
����������������

��������
�������

����������������

�
����

��������
��� ��� �

�
�
��
�

� ��
��

�
� ��

�

Tematica ştirilor prezentate de ziarele KP, SP, Farul Nistrean, 
Unghiul şi Vesti Gagauzii  - frecvenţa (16.01 - 6.05.2005)

1,8%
1,8%

7,0%
36,8%

52,6%
0,7%
0,7%
0,7%
0,7%
1,3%
1,3%
1,3%

3,3%
22,7%

67,3%
3,7%

33,3%
63,0%

1,3%
1,3%
1,9%
2,0%
2,0%

24,0%
66,2%

1,6%
1,6%

9,8% 86,9%

0,7%
0,7%

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90%

��������
����� ���

����������������
�������

����������������
����� ���

������ � ���������������
����� ���

���������������������� �
���������� ���������� ��������

�����������������
��������

�����
����������������

�������
����������������
����������������

�������
�����

���� �����������
��������

���� �������������������� �
����� ���

����������������� ���
����������������
����������������

�������
���������� ���������� ��������

�����
����������������

�������

����
�

�
��
�

�
��

�� �
�

� ��
�

� � � �
�

��
� �� �� ��

�
�

�



64

8. Genul surselor de ştiri

Toate posturile şi ziarele monitorizate au acordat preferinţă bărbaţilor în calitate de surse de 
informaţie. Radio şi presa scrisă au recurs de cele mai multe ori la surse neidentificate ca gen.

8.1.  TV

8.2. Radio

8.3. Presa scrisă 



65

9. Geografia surselor de ştiri

Capitala domină în mod categoric ca sursă de informaţie pentru buletinele de ştiri, deopotrivă în 
audiovizual şi în presa scrisă. 

9.1. TV

9.2. Radio



66

9.3. Presa scrisă


