
 1 

  
 
 
COALIŢIA CIVICĂ PENTRU ALEGERI LIBERE ŞI CORECTE  

 Str. Bucureşti nr. 83, Chişinău, tel: 233947; 233948, e-mail: mgodea@contact.md 
 

 

 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
Monitorizarea  

mass-media în campania electorală 
 

Raport nr. 1 
16-29 ianuarie 2005 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Proiect realizat cu suportul financiar al Ambasadei SUA, al Ambasadei Britanice,  
 al Fundaţiei Eurasia, din mijloacele acordate de Agenţia SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID) şi  

 Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (SIDA/ASDI). 
 

 Opiniile exprimate în această publicaţie aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat poziţia finanţatorilor. 
 

  
 

British Embassy 
Chisinau 

 

 
 

 

PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com

http://www.pdffactory.com


 2 

 
 
 
Monitorizarea mass-media în campania electorală  
Raportul nr 1, 16-29 ianuarie 2005 
 
Proiectul de monitorizare a reflectării campaniei electorale parlamentare de către mass-media din 
Republica Moldova are drept scop informarea opiniei publice asupra comportamentului presei şi 
sesizarea comunităţii internaţionale asupra cazurilor de abuz împotriva libertăţii presei în procesul 
electoral.  
 
Proiectul este realizat, în cadrul “Coaliţiei 2005”, de către Centrul Independent de Jurnalism, Centrul 
de Analiză şi investigaţii Sociologice, Politologice şi Psihologice CIVIS, Asociaţia Presei 
Independente şi organizaţia internaţională Campania Globală pentru Libertatea de Exprimare 
“Articolul 19”. 
 
Perioada de monitorizare -  6 ianuarie-6 mai 2005 – cuprinde campania electorală parlamentară, 
perioada postelectorală, precum şi reflectarea campaniei de alegere a noului preşedinte de către 
parlament. 
 
Orarul monitorizării  
TV 
Luni-vineri 
06:30 – 09:00 şi 17:00 – 22:30 
 
Sîmbătă-duminică 
06:30 – 22:30 
 
Radio 
Luni-dumincă 
06:00 – 24:00 
 
Criteriile de selectare a instituţiilor de presă supuse monitorizării: 
• tirajul/ audienţa/ impactul 
• forma de proprietate (de stat şi private) 
• limba (română şi rusă) 
• aria de acoperire (naţional, local) 
 
Mass-media monitorizate: 
 
Presa scrisă  
Moldova Suverană, Nezavisimaia Moldova, Timpul de dimineaţă, Săptămîna, Komsomolskaia 
Pravda v Moldove, Moldavskie Vedomosti, SP (Bălţi), Vesti Gagauzii (Comrat), Unghiul (Ungheni), 
Farul Nistrean (Rezina) 
 
TV  
Moldova 1, NIT, Pervîi canal v Moldove, PRO TV, Euro TV Chişinău, TVC 21, RIF TV, TV Bălţi, 
Blue Star (Bălţi), TV Găgăuzia, Canal X (Briceni), Cvant TV (Cahul) 
 
Radio  
Serebreanîi dojd, Radio Moldova, Antena C, Russkoe Radio, Hit FM, Sănătatea (Edineţ), Radio 
Nova, Europa Plus, Kiss FM, 103.5 (Bălţi), Vocea Basarabiei, Radio Găgăuzia 
Ce monitorizăm? 
• Ştirile 
• Timpii de antenă şi publicitatea electorală 

PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com

http://www.pdffactory.com


 3 

• Opiniile 
• Timpul de vorbire directă 
• Programele electorale speciale (dezbateri etc.) 
• Materiale de instruire a alegătorilor 
• Vox populi 
 
Concluzii privind monitorizarea mass-media în perioada 16-29 ianuarie 2004 
 
Presa scrisă 
 
În primă etapă a monitorizării, atât presa de stat, cât şi cea ne-statală a fost  părtinitoare în reflectarea 
campaniei electorale, în prezentarea concurenţilor electorali şi a evenimentelor care au o legătură 
directă sau indirectă cu alegerile parlamentare. 
 
Excepţie – ziarul SP şi, parţial, Unghiul, care prezintă informaţie echilibrată, iar opiniile exprimate 
în favoarea sau defavoarea unui sau altui concurent electoral sunt delimitate clar de restul 
conţinutului editorial.  
 
Pe de o parte, presa de stat (Moldova Suverană, Nezavisimaia Moldova, parţial Vesti Gagauzii şi 
Farul Nistrean) „abundă” în articole de laudă la adresa guvernării. Pe de altă parte, ea publică 
articole care discreditează principalii oponenţi ai paridului de guvernământ, deseori aceste articole 
fiind „mascate” ca scrisori ale cititorilor.  
 
De asemenea, în presa de stat sunt publicate numai ştirile care favorizează partidul de guvernămînt 
sau cele care defavorizează, direct sau indirect, oponenţii acestuia. Ştirile care defavorizează partidul 
de guvernământ nu sunt prezentate în general sau sunt prezentate telegrafic (exemplu: anularea de 
către Curtea de Apel Chişinău a deciziei CEC privind crearea Consiliului electoral municipal 
Chişinău). De regulă, articolele au o singură sursă de informare, cea oficială (Preşedinţie, Parlament, 
Guvern, ministere). 
  
Unele publicaţii private (Timpul de dimineaţă, Săptămîna, Moldavskie Vedomosti) critică partidul 
de guvernământ şi promovează Blocul Electoral „Moldova Democrată” sau alţi concurenţi electorali. 
Ziarele SP şi Unghiul nu promovează nici un concurent electoral, deşi în unele articole critică 
partidul de guvernămînt. În prima perioadă de monitorizare, ziarul Komsomolskaia pravda v 
Moldove a publicat puţine articole care vizează procesul electoral. 
 
Atât în presa de stat, cât şi în cea privată există multă publicitate electorală mascată, nemarcată 
conform cerinţelor Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale în mass-media, aprobat 
de CEC. Majoritatea ziarelor nu au rezervat spaţii speciale pentru publicitatea electorală, ceea ce 
poate crea anumite confuzii în rândurile cititorilor neavizaţi. 
 
Cu unele excepţii (SP, Unghiul, Moldavskie Vedomosti), în presa scrisă monitorizată nu au fost 
publicate articole de educaţie electorală. 
 
Radio 
 
Monitorizarea din perioada 16-29 ianuarie atestă o angajare neuniformă a posturilor de radio în 
procesul electoral. După frecvenţa difuzării ştirilor legate de campania electorală, pe primul loc se 
situează postul municipal Antena C, cu 48,9% din ştirile difuzate de posturile monitorizate, apoi 
Europa plus (16,1%), Radio Moldova (13,9%), Sereabreannîi dojd (7,9%) şi Russkoe Radio (7,2%).  
 
Din numărul total de ştiri cu caracter electoral, 28,7 la sută au conţinut mesaje pozitive în favoarea 
unui sau altui candidat. Favoritul clar al majorităţii posturilor de radio supuse monitorizării a fost 
partidul de guvernămînt cu 50,4 la sută din ştirile cu caracter pozitiv. În 26,5% din cazuri a fost 
prezentat în context pozitiv BMD. PPCD a beneficiat de 9,2 la sută din ştirile pozitive, iar PSDM – 

PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com

http://www.pdffactory.com


 4 

de 7,7 %. Celelalte partide concurente, care au intrat în campania electorală mai târziu, se situează 
sub 1%.    
 

Diagrama 2. Concurenţi electorali prezentaţi la ştiri în context pozitiv (total pentru radio - 
frecvenţa)

PCRM; 137

BMD; 72

PPCD; 25

PSDM; 21
PDSE; 3BPR; 9 UMPR; 5

 
 
De remarcat că circa 57 la sută din ştirile cu mesaj pozitiv difuzate în această perioadă în favoarea 
concurenţilor electorali aparţin Antenei C. Aici au fost prezentate în context pozitiv toate partidele 
concurente fără excepţie, BMD fiind pe primul loc – cu 40,6 la sută din ştirile cu mesaj pozitiv, iar 
PCRM - pe al doilea loc, cu 27,7%.  
 
La postul public naţional Radio Moldova şi la postul public regional Radio Găgăuzia a beneficiat de 
mesaje pozitive numai partidul de guvernămînt. PCRM a fost favorizat şi la posturile private, cu 
excepţia Hit FM şi Radio Nova. Totuşi, cel mai mare număr de ştiri pozitive despre PCRM l-a 
difuzat Antena C. 
 

Diagrama 2.1. Concurenţi electorali prezentaţi la ştiri în context pozitiv

PC
R

M
; 4

3

PC
R

M
; 2

2

PC
R

M
; 1

PC
R

M
; 1

4

PC
R

M
; 3

0

PC
R

M
; 4

PC
R

M
; 1

1

B
M

D
; 6

3

B
M

D
; 1 B

M
D

; 6

B
M

D
; 2

PP
C

D
; 1

8

PP
C

D
; 1 PP

C
D

; 6

PS
D

M
; 2

0

PS
D

M
; 1B

PR
; 6

B
PR

; 2

B
PR

; 1

PD
SE

; 1

PD
SE

; 2

U
M

PR
; 5

PC
R

M
; 1

2

0

10

20

30

40

50

60

70

Radio M
oldova

Antena C

Ruskoe R
adio

Hit F
M

Serebreanii D
ojd

Radio N
ova

Euro
pa Plus

Blue S
tar

Radio G
agauzia

fr
ec

ve
nţ

a

 
 
 

PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com

http://www.pdffactory.com


 5 

Tot Antena C a transmis şi cel mai mare număr de ştiri negative vizînd PCRM-ul. Cu excepţia Radio 
Nova şi Blue Star, celelate posturi de radio, şi publice, şi private, nu au prezentat PCRM-ul în ştiri cu 
caracter negativ. Radio Moldova a prezentat în context negativ doar partidele de opoziţie – BMD, de 
cele mai multe ori, apoi Blocul Patria-Rodina, Mişcarea “Ravnopravie” şi PSDM.  
 
 

Diagrama 3. Concurenţi electorali prezentaţi la ştiri în context negativ 
(total pentru radio - frecvenţa)

PCRM; 89

PPCD; 3

PSDM; 1

BMD; 19

RAVN; 4BPR; 4

 

Diagrama 3.1. Concurenţi electorali prezentaţi la ştiri în context negativ
PC

R
M

; 2

PC
R

M
; 2B
M

D
; 1

1

B
M

D
; 3

B
M

D
; 5

P
PC

D
; 1

PP
C

D
; 2

P
SD

M
; 1

B
PR

; 4

R
A

VN
; 4

P
C

R
M

; 8
5

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

Radio Moldova Antena C Serebreanii Dojd Radio Nova Blue Star

fr
ec

ve
nţ

a

 
Marea majoritate a concurenţilor electorali nu au recurs la timpul de antenă gratuit, pe care sunt 
obligate să-l ofere posturile publice.  
 
Cu excepţia Antenei C, posturile de radio monitorizate nu au difuzat materiale de instruire a 
alegătorilor.  
 
TV 
 
Angajarea posturilor TV în alegeri este relativ uniformă:  

PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com

http://www.pdffactory.com


 6 

 

Diagrama 1. Numărul de ştiri cu caracter electoral

Moldova 1; 132
TV Balti; 2

Blue Star; 6
TV Gagauzia; 27

Euro TV; 105

TV 21; 43

RIF; 84

Pro TV; 43
Pervii canal; 61

NIT; 195

 
 
 
 
Concurentul electoral cel mai mult mediatizat în context pozitiv la ştirile difuzate de marea 
majoritate a televiziunilor supuse monitorizării a fost partidul de guvernămînt – 71,1% din totalul de 
ştiri pozitive. BMD a fost prezentat în ştiri cu caracter pozitiv în 13,3 % din cazuri de acest fel,  
PPCD –  5,2%, PSDM – 3,6%.  
 

Diagrama 2. Concurenţi electorali prezentaţi la ştiri în context pozitiv (total pentru 
televiziune - frecvenţa)

PCRM; 187

BPR; 1 RAVN; 2

UMPR; 4
PSDM; 9

PPCD; 13

BMD; 33

 
De remarcat tendinţele (slabe în unele cazuri) spre o prezentare echilibrată a concurenţilor electorali 
la Moldova 1, PRO TV, Euro TV, Blue Star. NIT, Pervîi kanal şi postul public TV Găgăuzia au 
favorizat doar un singur concurent – PCRM.   
 

PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com

http://www.pdffactory.com


 7 

Diagrama 2.1. Concurenţi electorali prezentaţi la ştiri în context pozitiv

PC
R

M
; 4

5

PC
R

M
; 2

0

PC
R

M
; 8

PC
R

M
; 2

PC
R

M
; 1

0

PC
R

M
; 5

1

PC
R

M
; 2

PC
R

M
; 1

PC
R

M
; 1

5

B
M

D
; 1

0

B
M

D
; 3

B
M

D
; 1

0

B
M

D
; 4

PP
C

D
; 1

PS
D

M
; 2 PS

D
M

; 7

B
PR

; 1

R
A

VN
; 2

U
M

PR
; 2

U
M

PR
; 2

PC
R

M
; 3

2

B
M

D
; 5

B
M

D
; 1

PP
C

D
; 1

0

PP
C

D
; 1

PP
C

D
; 1

0

10

20

30

40

50

60

Moldova 1 NIT

Pervii c
anal

Pro
 TV

Euro
 TV

TV 21
RIF

TV B
alti

Blue S
tar

TV G
agauzia

fr
ec

ve
nţ

a

 
 
 
Subiectul celor mai multe ştiri negative a fost opoziţia (BMD – 45,6% din totalul ştirilor negative, 
PPCD – 19,1%, PSDM- 7,4%.) şi PCRM (27,9%). Cu excepţia PRO TV, majoritatea canalelor care 
au favorizat PCRM-ul, au defavorizat opoziţia.   
 

Diagrama 3. Concurenţi electorali prezentaţi la ştiri în context negativ (total pentru 
televiziune - frecvenţa)

PCRM; 19

PSDM; 5

PPCD; 13

BMD; 31

 
Din cele 19 ştiri negative vizînd PCRM-ul, 17 aparţin Euro TV. De remarcat însă că spre deosebire 
de Moldova 1, NIT, Pervîi kanal, TV Găgăuzia care, cu excepţia ultimului, difuzează pe întreg 
teritoriul RM, aria de acoperire a Euro TV este mult mai mică.  
 

PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com

http://www.pdffactory.com


 8 

Diagrama 3.1. Concurenţi electorali prezentaţi la ştiri în context negativ

P
C

RM
; 2

B
M

D;
 6

B
M

D;
 1

0

B
M

D;
 4

B
M

D;
 2

B
M

D;
 8

B
M

D
; 1

PP
C

D;
 7

P
PC

D;
 1

P
P

CD
; 2

PP
C

D;
 3

P
S

DM
; 4

P
SD

M
; 1

PC
R

M
; 1

7

0

2

4

6

8

10

12

14

16

18

Moldova 1 NIT Pervii canal Pro TV Euro TV TV 21 RIF

fr
ec

ve
nţ

a 

                                                                                                                                                                                                                                                               

 
 
Cu excepţia NIT-ului, televiziunile supuse monitoritării au difuzat un număr nesemnificativ de 
materiale de instruire a alegătorilor.  
 
   

PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com

http://www.pdffactory.com

