
 1

  
 
 
COALIŢIA CIVICĂ PENTRU ALEGERI LIBERE ŞI CORECTE 

 Str. Bucureşti nr. 83, Chişinău, tel: 233947; 233948, e-mail: mgodea@contact.md

 

 

 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
Monitorizarea  

mass-media în campania electorală 
 

Raport nr. 2 
16 ianuarie – 13 februarie 2005 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Proiect realizat cu suportul financiar al Ambasadei SUA, al Ambasadei Britanice,  
 al Fundaţiei Eurasia, din mijloacele acordate de Agenţia SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID) şi  

 Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (SIDA/ASDI). 
 

 Opiniile exprimate în această publicaţie aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat poziţia finanţatorilor. 
 

  
 

British Embassy 
Chisinau 

 

 
 

 



 2

Monitorizarea mass-media în campania electorală  
Raportul nr 2, 16 ianuarie -13 februarie 2005 
 
Proiectul de monitorizare a reflectării campaniei electorale parlamentare de către 
mass-media din Republica Moldova are drept scop informarea opiniei publice 
referitor la comportament presei şi sesizarea comunităţii internaţionale asupra 
cazurilor de abuz împotriva libertăţii presei în procesul electoral.  

 
Proiectul este realizat, în cadrul “Coaliţiei 2005”, de către Centrul Independent de 
Jurnalism, Centrul de Analiză şi Investigaţii Sociologice, Politologice şi Psihologice 
CIVIS, Asociaţia Presei Independente şi organizaţia internaţională Campania Globală 
pentru Libertatea de Exprimare “Articolul 19”. 
 
 
Concluzii generale 
 
Presa electronică 
Ca şi în primele două săptămâni de monitorizare, se menţine tendinţa de favorizare a 
partidului de guvernământ şi defavorizare a opoziţiei la majoritatea posturilor radio şi 
TV, publice şi private, suspuse monitorizării, excepţie făcând un post public radio şi 
unul TV – Antena C şi Euro TV,  al căror mod de reflectare a campaniei electorale 
indică asupra unui dezechilibru în defavoarea PCRM. Câteva posturi radio şi TV 
private, incluse în lista instituţiilor monitorizate, practic nu difuzează subiecte cu 
caracter electoral. Toate posturile radio şi TV cu acoperire naţională (cu excepţia Hit 
FM) favorizează partidul de guvernămînt şi defavorizează opoziţia.  
 
La posturile publice cu acoperire naţională, Moldova 1 şi Radio Moldova, se atestă o 
discriminare a partidelor de opoziţie ca surse de infomraţie cu caracter electoral. De 
menţionat că Radio Moldova reflectă campania electorală de o manieră mai 
echilibrată în comparaţie cu postul de televiziune Moldova 1. Compania publică 
regională Teleradio Găgăuzia ignoră partidele de opoziţie.   
 
Presa scrisă 
În a doua etapă a monitorizării, se observă delimitarea mai clară între articolele cu 
caracter electoral şi  publicitatea electorală de restul materialelor.  
 
Presa publică (de stat) a continuat să favorizeze în mod evident partidul de 
guvernământ, ignorând sau prezentând doar în context negativ principalele partide şi 
blocuri electorale de opoziţie. Ziarele publice abundă în articole de laudă despre 
„realizările economice şi sociale din ultimii patru ani” ale partidului de guvernămînt.  
 
Presa privată a dat preferinţă altor concurenţi electorali, decât partidul de 
guvernământ, sau nu şi-a manifestat simpatia pentru nici unul dintre concurenţi.  
 
 
 
 
 
 
 



 3

Rezultatele monitorizării 
 
TV 
 
Cele mai multe ştiri cu caracter electoral au fost difuzate de NIT (25%), Moldova 1 
(20%), Euro TV Chişinău (15%), RIF (12%)  (diagramele 1-2) 
 

Diagrama 1. Ponderea posturilor monitorizate în difuzarea 
ştirilor cu caracter electoral - frecvenţa 

Euro TV
15%

Moldova 1
20%

NIT
25%

RIF
12%

Pro TV
6%

Pervii Canal
7%

TV Gagauzia
5%TV Balti

1%TV 21
7%

Blue Star TV
2%

 
 

Diagrama 2. Ponderea posturilor monitorizate în difuzarea 
ştirilor cu caracter electoral - durata

Blue Star TV
2%

TV 21
6%

TV Balti
1%

TV Gagauzia
7%

Pervii Canal
5%

Pro TV
7%

RIF
9%

NIT
26%

Moldova 1
18%

Euro TV
19%

 
Ştiri favorabile concurenţilor electorali  
 
Concurentul electoral cel mai mult mediatizat în ştirile cu conţinut sau/şi context 
pozitiv a fost partidul de guvernămînt. Un singur post TV a favorizat preponderent 
BMD-ul şi PSDM-ul, în timp ce PRO TV, TV Bălţi şi Blue Star au manifestat, în 



 4

ultimele două săptămîni de monitorizare, o tendinţă spre o reflectare echilibrată a 
concurenţilor. (diagramele 3-4) 
 
Posturile publice Moldova 1 şi TV Găgăuzia au favorizat în mod evident partidul de 
guvernămînt – PCRM: 75,3 la sută din ştirile favorabile la Moldova 1, şi 100% (31 
din 31 de ştiri) la TV Găgăuzia. 
 
La Euro TV Chişinău se atestă tendinţa spre o reflectare mai echilibrată. BMD a 
beneficiat de cele mai multe ştiri pozitive (34,9%), dar au fost favorizaţi şi alţi 
concurenţi electorali: PSDM -20,9%, PPCD şi PCRM – câte 9,3%.  
 
TV Bălţi transmite puţine ştiri cu caracter electoral, şi nu favorizează nici un candidat.  
 
Ponderea ştirilor favorabile concurenţilor electorali: Moldova 1 - 27,2%, Euro TV – 
18,4%, TV Găgăuzia – 50%. 
 
Majoritatea posturilor private au favorizat partidul de guvernămînt. Se remarcă în 
acest sens NIT (100%), Pervîi kanal v Moldove (100%), RIF (83.3%), TV 21 (71,2%). 
O reflectare echilibrată se înregistrează la PRO TV şi Blue Star. (diagramele 3-4) 
 
 

Diagrama 3. Concurenţi electorali favorizaţi în ştirile tv - frecvenţa

PC
R

M
, 2

8

PC
R

M
, 8

PC
R

M
, 4

PC
R

M
, 2

8

PC
R

M
, 8

0

PC
R

M
, 2

PC
R

M
, 4

PC
R

M
, 3
1

PP
C

D
, 1

PP
C

D
, 4

PP
C

D
, 1

PP
C

D
, 1

B
M

D
, 3

B
M

D
, 1

5

B
M

D
, 4

B
M

D
, 5

B
M

D
, 2

B
M

D
, 2

PS
D

M
, 2

PS
D

M
, 9

B
PR

, 1

R
A

VN
, 2

R
A

VN
, 2

R
A

VN
, 5

U
M

PR
, 2

PT
C

D
, 1

PT
C

D
, 5

PT
C

D
, 2

PT
C

D
, 1

FG
, 1

PC
R

M
, 1

08

PC
R

M
, 6

4
PP

C
D

, 1
0

B
M

D
, 1

0

PS
D

M
, 2

R
A

VN
, 2

U
C

, 2
U

M
PR

, 4

U
M

PR
, 2

PT
C

D
, 3

0

20

40

60

80

100

120

Moldova 1 NIT Pervii
canal

Pro TV Euro TV TV 21 RIF TV Balti Blue Star TV
Gagauzia

fr
ec

ve
nţ

a

 
 
 



 5

Diagrama 4. Concurenţi electorali favorizaţi în ştirile tv - durata

PC
R

M
, 3

00
7

PC
R

M
, 1

03
4

PC
R

M
, 4

60

PC
R

M
, 3
10

8

PC
R

M
, 6

45
8

PC
R

M
, 1

05

PC
R

M
, 2

75

PC
R

M
, 8

70
5

PP
C

D
, 1

50

PP
C

D
, 5

25

PP
C

D
, 2
19

PP
C

D
, 9

0

B
M

D
, 5
10 B

M
D

, 2
12

0

B
M

D
, 4

06

B
M

D
, 4

85

B
M

D
, 4

0

B
M

D
, 1

95

PS
D

M
, 3

60

PS
D

M
, 9
15

B
PR

, 1
47

R
A

VN
, 1

60

R
A

VN
, 2

55

R
A

VN
, 7

75

U
M

PR
, 1

66
PT

C
D

, 1
00

PT
C

D
, 7

75

PT
C

D
, 4

0

PT
C

D
, 1

5

FG
, 1

64

PC
R

M
, 1

36
69

PC
R

M
, 7

50
8

PP
C

D
, 1
19

8
B

M
D

, 1
19

8

PS
D

M
, 4

0

R
A

VN
, 1
10U

C
, 1

95
U

M
PR

, 4
60

U
M

PR
, 1

80

PT
C

D
, 2

90

0

2000

4000

6000

8000

10000

12000

14000

16000

Moldova 1 NIT Pervii
canal

Pro TV Euro TV TV 21 RIF TV Balti Blue Star TV
Gagauzia

du
ra

ta
 (s

ec
.)

 
 
 
Ştiri defavorabile concurenţilor electorali 
 
La majoritatea posturilor monitorizate, subiectul celor mai multe ştiri cu caracter 
defavorabil rămâne a fi opoziţia, în special BMD, PPCD şi PSDM. Marea majoritate a 
ştirilor cu conţinut sau context negativ despre PCRM sunt difuzate de Euro TV.  
(diagramele 5-6) 
 
Moldova 1 este critică în mod deosebit faţă de BMD, punînd pe post doar o singură 
ştire critică la adresa PCRM. Raportul între ştirile defavorabile pentru opoziţie şi 
pentru putere e de 24 : 1. La Euro TV raportul este invers, de 6 : 47, în defavoarea 
puterii. TV Bălţi şi TV Găgăuzia nu au difuzat ştiri cu caracter critic, nici la adresa 
puterii, nici la adresa partidelor de opoziţie. 
 
NIT, Pervîi kanal, TV 21, RIF, Blue Star au defavorizat de cele mai multe ori opoziţia. 
În ultimile două săptămîni de monitorizare, PRO TV nu a difuzat ştiri defavorabile 
nici unui concurent electoral. 
 
De menţionat că toate posturile cu acoperire naţională au favorizat partidul de 
guvernămînt: Moldova 1, NIT, Pervîi kanal v Moldove.  
 
Euro TV Chişinău - singurul post TV care favorizează partidele de opoziţie, în special 
BMD, acoperă doar circa 1/3 din teritoriul RM. (diagramele 5-6) 
 
 



 6

Diagrama 5. Concurenţi electorali defavorizaţi în ştirile tv - frecvenţa

PC
R

M
, 2

PC
R

M
, 3PP

C
D

, 7

PP
C

D
, 1

PP
C

D
, 2

PP
C

D
, 1

PP
C

D
, 3

PP
C

D
, 3

B
M

D
, 1

7

B
M

D
, 1

4

B
M

D
, 4

B
M

D
, 4

B
M

D
, 1

3

B
M

D
, 1PS

D
M

, 4

PS
D

M
, 3

B
PR

, 2

PC
R

M
, 4

7

0

5

10

15

20

25

30

35

40

45

50

Moldova 1 NIT Pervii canal Pro TV Euro TV TV 21 RIF Blue Star

fr
ec

ve
nţ

a 

 
Diagrama 6. Concurenţi electorali defavorizaţi în ştirile tv - durata

PC
R

M
, 3

20

PC
R

M
, 3

44

PP
C

D
, 7

87

PP
C

D
, 1

45

PP
C

D
, 1
15

PP
C

D
, 1

64

PP
C

D
, 2

70

PP
C

D
, 2

70

B
M

D
, 1

32
7

B
M

D
, 5

80

B
M

D
, 4

60

B
M

D
, 1

64
8

B
M

D
, 1

20PS
D

M
, 7

44

PS
D

M
, 2

39
B

PR
, 1
10

PC
R

M
, 7

74
5

B
M

D
, 2

30
9

0

1000

2000

3000

4000

5000

6000

7000

Moldova 1 NIT Pervii canal Pro TV Euro TV TV 21 RIF Blue Star

du
ra

ta
 (s

ec
.)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 7

Programe electorale speciale 
 
În perioada supusă monitorizării, Moldova 1 şi Euro TV au organizat dezbateri, 
interviuri la tema alegerilor (diagramele 7-8) 
 

Diagrama 7. Programe electorale speciale (dezbateri, interviuri) - 
frecvenţa

Moldova 1
75%

Euro TV
25%

 
Diagrama 8. Programe electorale speciale (dezbateri, interviuri) - 

durata

Euro TV
39%

Moldova 1
61%

 
Materiale de instruire a alegătorului 
 
Din televiziunile supuse monitorizării, cele mai active în difuzarea materialelor de 
instruire a alegătorilor sunt Euro TV Chişinău (52%), NIT (32%) şi Moldova 1 (13%) 
(diagramele 9-10).  
 
 



 8

Diagrama 9. Materiale de instruire a alegătorilor - frecvenţa

Moldova 1
13%Blue Star TV (TV6)

1%

Euro TV
52% Pro TV

2%

NIT
32%

Diagrama 10. Materiale de instruire a alegătorilor - durata

Moldova 1
40,8%

Blue Star TV (TV6)
0,2%

Euro TV
51,3%

Pro TV
0,3%

NIT
7,4%

 
 
Tabelul 1.  Numărul de surse în cadrul ştirilor cu caracter electoral (%) 
 

 1 sursă 2 si mai multe surse 

Moldova 1 58 42 
NIT 55 45 
Pervîi canal 71 29 
Pro TV 60 41 
Euro TV 54 46 
TVC 21 67 33 
RIF 70 30 
TV Bălţi                100                  - 
Blue Star – TV6 85 15 
TV Găgăuzia 46 54 
 
 
 



 9

Sursele utilizate în ştirile cu caracter electoral 
 
Cele mai utilizate surse în ştirile cu caracter electoral difuzate de postul public 
Moldova 1 au fost preşedintele, miniştrii şi oficialităţile guvernamentale (28,5%), apoi 
CEC (16,7%), diplomaţii şi oficialităţile străine (12,2%). BMD şi PPCD au fost citate 
de 17 (3,8%) şi, respectiv, 6 (1,6%) ori, iar PSDM – nici o dată. (tabelul 2.) 
 
La Euro TV se atestă o selecţie cvasiuniformă a surselor. Cel mai des referinţe s-au 
făcut la cetăţeni (11,7%), CEC (9,8%), mass-media (9,8%), BMD (9,1%), experţi 
(8,6%), administraţia publică locală (8,1%). PCRM a fost citat în 4,4% de cazuri, 
preşedintele, miniştrii şi oficialităţile guvernamentale – 3,2%, PSDM – 3,7%, PPCD – 
1,7%. 
 
Posturile publice TV Bălţi şi TV Găgăuzia nu au citat deloc opoziţia. 
 
La posturile private NIT, Pervîi canal v Moldove şi RIF cele mai des citate surse au 
fost preşedintele, miniştrii şi oficialităţile guvernamentale – 36,4%, 37,4%, şi 
respectiv 44,3%. BMD a servit ca sursă de informaţie la NIT în 6 din 645 de cazuri, la 
Pervîi kanal v Moldove – în 2 din 123 de cazuri, iar la RIF în 8 din 210 cazuri. PPCD 
– în 5 din 645 la NIT, în 2 din 123 la Pervîi kanal v Moldove şi în 4 din 210 cazuri la 
RIF.  
 
PRO TV şi TV 21 au recurs la surse variate. Blue Star a evitat să citeze PCRM-ul şi 
autorităţile. 
   
 
 
 
 
 
 
 



 10 

Tabelul 2. Tipul surselor utilizate în cadrul buletinelor de ştiri - frecvenţa 

  PCRM BMD PPCD PSDM BPR RAVN PRES MIN GUV APL EXP CET CEC SO MED 

Moldova 1 15 17 6  1 1 52 47 27 20 32 29 74 1 30 
NIT 24 6 5    114 85 36 24 20 132 54  17 
Pervîi canal 7 2 2    16 14 16 1 11 8 16 1 5 
Pro TV 8 8 5 2  2 8 1 3 3 12 11 27  2 
Euro TV 18 37 7 15 4 3 2 2 9 33 35 48 40  40 
TVC 21 3 10  1 1 2 8 15 11 4 21 1 19 1 2 
RIF 4 8 4   5 6 51 36  27  20 5  
TV Bălţi 3 2        6   4   
Blue Star – TV6  8 6 3 3 3  1     5  9 
TV Găgăuzia 5      4 9 2 37 2 1 32  16 
 

  JUD SOC DIP SIN CCA POL BUS BIS PTCD PDSE FG TRAN UC UMPR 

Moldova 1 9 40 54 4 3 12  2  6  2   
NIT 2 29 78   6 4 9       
Pervîi canal  2 19 2 1          
Pro TV 5 16 10   2 2  2     2 
Euro TV 22 19 24  1 16 3  5 2 2  6 6 
TVC 21 6 12 8        1 1  3 
RIF 4 3 27 5     5      
TV Bălţi         2      
Blue Star – TV6  9       4      
TV Găgăuzia  10 8            

PRES – preşedinte                             EXP – experţi                    CET  - cetăţeni                                 SOC – societatea civilă, ONG-uri 
MIN – miniştri                                   BUS – oameni de afaceri  MED – mass-media                          SIN - sindicate 
GUV – oficialităţi din guvern            BIS -  Biserica                   JUD – judecători, avocaţi                 CCA- Cons.Coord. al Audioviz.  
APL – administraţia publică locală    POL – Poliţia/armata        CEC – Comisia Electorală Centrală TRANS - Transnistria 
DIP – diplomati,oficialităţi străine 



 11

Radio 
 
Antena C continuă să difuzeze cel mai mare număr de ştiri cu caracter electoral  – 
39% la sută din numărul total de ştiri difuzate de posturile supuse monitorizării, Radio 
Moldova – 18%, Europa plus – 13%, Serebreanîi dojd – 10%. Ponderea postului 
public regional – Radio Găgăuzia în numărul total de ştiri e de 3%. (diagramele 1-2) 
 
Posturile private HIT FM, Radio Nova, Kiss FM, Vocea Basarabiei (care şi-a reluat 
emisia, după o pauză legată de mutarea redacţiei la Chişinău) au difuzat un număr 
neînsemnat de ştiri cu caracter electoral. (diagramele 1-2) 
 

Diagrama 1. Ponderea posturilor monitorizate în difuzarea 
ştirilor cu caracter electoral - frecvenţa 

Teleradio 
Gagauzia

3%
Vocea Basarabiei

1%
Radio Moldova

18%
Kiss FM
1%

103.5 FM
3%

Sanatatea
4%

Serebreanîi dojd
10%

Radio Nova
1%

Europa Plus
13%

Hit FM
1% Russkoe Radio

6%

Antena C
39%

 

Diagrama 2. Ponderea posturilor monitorizate în difuzarea 
ştirilor cu caracter electoral - durata 

Teleradio Gagauzia
4%

Vocea Basarabiei
1%

Radio Moldova
27%

Kiss FM
0,3%

103.5 FM
1% Sanatatea

3%

Serebreanîi dojd
5% Radio Nova

0,3%

Europa Plus
6%

Hit FM
0,5%Russkoe Radio

3%

Antena C
50%

 
 
 



 12

Concurenţii electorali favorizaţi în ştirile radio 
 
Posturile publice, naţional – Radio Moldova, şi regional – Radio Găgăuzia, au 
favorizat în ştirile difuzate doar partidul de guvernămînt (cu o singură excepţie – 
PDSE, în cazul Radio Moldova.)  
 
Postul municipal Antena C – a difuzat ştiri favorabile mai multor concurenţi electorali 
– BMD - 33,6% din numărul total de ştiri favorabile vreunui concurent electoral, 
PCRM - 26,3%, PSDM - 13,4%, PPCD - 11,6%, UMPR – 4,7%, PŢCD -4,4%, BPR – 
2,6%, “Ravnopravie” şi UC – cîte 2,2% (diagramele 3-4). 
 
Ponderea ştirilor favorabile concurenţilor electorali a constituit 8,8 la sută din ştirile 
difuzate de Radio Moldova, 46,4 la sută din stirile difuzate de Radio Găgăuzia şi 29,4 
la sută din ştirile difuzate de Antena C. 
 
Majoritatea posturilor private au favorizat în ştiri partidul de guvernămînt. S-au 
evidenţiat în acest sens Russkoe radio – 31 din 33 ştiri favorabile concurenţilor 
electorali, Serebreannîi dojd, 21 din 23, Europa Plus, 56 din 78,  Sănătatea – 13 din 
14 ştiri. Ponderea ştirilor favorabile în numărul total de ştiri a fost la Russkoe Radio 
de 27%, HIT FM – 3%, Serebreanîi dojd – 12,6% Europa Plus 31,6%. (diagramele 3-
4) 
 

Diagrama 3. Concurenţi electorali favorizaţi în ştirile radio - frecvenţa

PC
R

M
, 3
1

PC
R

M
, 2
1

PC
R

M
, 5

6

PC
R

M
, 6 PC

R
M

, 1
3 PC

R
M

, 2
6

PC
R

M
, 1

PP
C

D
, 2

7

PP
C

D
, 1

B
M

D
, 7

7

B
M

D
, 2

B
M

D
, 1

PS
D

M
, 1

B
PR

, 2

U
C

, 5
U

M
PR

, 1
1

PT
C

D
, 1

PD
SE

, 1

PD
SE

, 2

PC
R

M
, 1

PC
R

M
, 6
1

PC
R

M
, 3

2

PP
C

D
, 1

PP
C

D
, 1

PP
C

D
, 6

B
M

D
, 3

B
M

D
, 6

PS
D

M
, 3
1

B
PR

, 6

B
PR

, 1

R
A

VN
, 5

PT
C

D
, 8

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

Rad
io M

oldova

Anten
a C

Russ
ko

e R
ad

io

Hit F
M

Sere
brea

nîi d
ojd

Rad
io N

ova

Euro
pa P

lus

10
3.5

 FM

San
ata

tea

Rad
io G

ag
au

zia

Voce
a B

as
ara

biei

fr
ec

ve
nţ

a

 



 13

Diagrama 4. Concurenţi electorali favorizaţi în ştirile radio - durata

PC
R

M
, 1
12
1

PC
R

M
, 4

5

PC
R

M
, 7

95 PC
R

M
, 1

97
5

PC
R

M
, 8

37

PC
R

M
, 3

26
7

PC
R

M
, 3

29

PP
C

D
, 3

34
0

PP
C

D
, 6

0

B
M

D
, 9

77
5

B
M

D
, 5

0

B
M

D
, 2

65

PS
D

M
, 4

5

B
PR

, 5
8

B
PR

, 1
5

PT
C

D
, 6

0

PD
SE

, 1
64

PD
SE

, 5
5

PC
R

M
, 2

20

PC
R

M
, 5

42
5

PC
R

M
, 3

61
8

PP
C

D
, 4

5

PP
C

D
, 2

40

PP
C

D
, 5

9

B
M

D
, 2

40

B
M

D
, 1

05

PS
D

M
, 3
18

0
B

PR
, 6

80
R

A
VN

, 5
00

U
C

, 4
05

U
M

PR
, 1

02
0

PT
C

D
, 7

45

0

2000

4000

6000

8000

10000

12000

Radio
Moldova

Antena C Russkoe
Radio

Hit FM Serebreanîi
dojd

Radio Nova Europa
Plus

103.5 FM Sanatatea Radio
Gagauzia

Vocea
Basarabiei

du
ra

ta
 (s

ec
.)

 
 
Concurenţii electorali defavorizaţi în ştirile radio 
 
Radio Moldova a defavorizat în ştiri doar partidele de opoziţie (44 din 374 de ştiri).  
Radio Găgăuzia nu a difuzat ştiri cu caracter negativ (diagramele 5-6).   
 
În schimb, PCRM a fost vizat în majoritatea ştirilor cu conţinut şi/sau context 
defavorabil difuzate de Antena C (158 din 788 de ştiri). Ponderea ştirilor care au 
defavorizat opoziţia – BMD, PPCD, PSDM – e de 6,3 la sută. 
 
Ponderea ştirilor defavorabile a fost mai mare decât a celor favorabile la Radio 
Moldova, 11,8 la sută, comparativ cu 8,8 la sută, iar la Antena C tendinţa a fost 
inversă,  20,1%, comparativ cu 29,4 %.  
 
Posturile private Russkoe Radio, Europa Plus, Hit FM n-au difuzat ştiri care să 
defavorize vreun concurent electoral. Serebreanîi dojd a fost critic la adresa BMD şi 
PPCD, iar Radio Nova, 103,5 FM, Sănătatea şi-au permis să difuzeze o dată la 3-4 
zile câte o ştire care a defavorizat PRCM-ul. (diagramele 5-6) 
 



 14

Diagrama 5. Concurenţi electorali defavorizaţi în ştirile radio - frecvenţa

PC
R

M
, 5

PC
R

M
, 5

PC
R

M
, 6

PC
R

M
, 3

PP
C

D
, 1

0

PP
C

D
, 2

PP
C

D
, 1

B
M

D
, 2

5

B
M

D
, 6

B
M

D
, 1

PC
R

M
, 1

48

PC
R

M
, 1

PP
C

D
, 3

B
M

D
, 5

PS
D

M
, 1

PS
D

M
, 2

B
PR

, 4
R

A
VN

, 4

0

20

40

60

80

100

120

140

160

Radio
Moldova

Antena C Serebreanîi
dojd

Radio Nova Kiss FM 103.5 FM Sanatatea Vocea
Basarabiei

fr
ec

ve
nţ

a 

 
Diagrama 6. Concurenţi electorali defavorizaţi în ştirile radio - durata

PC
R

M
, 1

05

PC
R

M
, 2

20

PC
R

M
, 4
15

PC
R

M
, 4

33

PP
C

D
, 9

75

PP
C

D
, 2

35

PP
C

D
, 5

5

PP
C

D
, 5

0

B
M

D
, 5

25

B
M

D
, 2

45

B
M

D
, 6

5

PS
D

M
, 8

8

PS
D

M
, 1

30

B
PR

, 1
07

6
R

A
VN

, 1
07

6

PC
R

M
, 1

71
15

PC
R

M
, 3

0

B
M

D
, 3

20
7

0

2000

4000

6000

8000

10000

12000

14000

16000

Radio
Moldova

Antena C Serebreanîi
dojd

Radio Nova Kiss FM 103.5 FM Sanatatea Vocea
Basarabiei

du
ra

ta
 (s

ec
.)

 
 
Programe electorale speciale 
 
Doar Antena C, Radio Nova şi Vocea Basarabiei au oferit audienţei dezbateri, 
interviuri cu participarea concurenţilor electorali (diagramele 7-8). Politica editorială 
a posturilor publice Radio Moldova şi Radio Găgăuzia pare să se înscrie într-o tactică 
nedeclarată a eschivării de la prezentarea concurenţilor electorali publicului. 
 



 15

Diagrama 7. Programe electorale speciale (dezbateri, interviuri) -
frecvenţa

Antena C
50%

Vocea Basarabiei
20%

Radio Nova
30%

 
 

Diagrama 8. Programe electorale speciale (dezbateri, interviuri) - 
durata

Antena C
42%

Vocea Basarabiei
24%

Radio Nova
34%

 
Materiale de instruire a alegătorului  
 
Radio Moldova a difuzat doar o singură emisiune de instruire a alegătorilor, cu o 
durată de 3300 sec., iar Radio Găgăuzia nici una. Antena C a difuzat 69, cu o durată 
totală de 1930 sec. (diagramele 9-10). 
 
Cu excepţia Vocii Basarabiei (7 materiale) şi a Sănătăţii (1 material), celelate posturi 
private nu participă la educaţia electorală.   
  
 
 
 



 16

 

Diagrama 9. Materiale de instruire a alegătorilor - frecvenţa

Radio Moldova
1%Vocea Basarabiei

9%

Sanatatea
1%

Antena C
89%

Diagrama 10. Materiale de instruire a alegătorilor - durata

Radio Moldova
60.4%

Vocea Basarabiei
4.0%

Sanatatea
0.3%

Antena C
35.3%

 Tabelul 1.  Numărul de surse în ştirile cu caracter electoral - % 

 1 sursă 2 şi mai multe surese 

Radio Moldova 50 50 
Antena C 40 60 
Russkoe Radio 97 3 
Hit FM 100   
Serebreanîi dojd 52 48 
Radio Nova 95 5 
Europa Plus 83 17 



 17

Kiss FM 100   
Blue Star radio (103.5 FM) 95 5 
Sanatatea 39 61 
Teleradio Gagauzia 52 48 
Vocea Basarabiei 33 67  
 
Sursele utilizate 
 
Cea mai des utilizată sursă în ştirile difuzate de Radio Moldova şi Antena C este 
mass-media (50,1% şi, respectiv, 29% din numărul total de cazuri de utilizare a 
surselor) şi Comisia Electorală Centrală (15,7% şi, respectiv, 12,4%). Radio Găgăuzia 
s-a referit cel mai des în ştirile sale la CEC (25,2%). (tabelul 2) 
 
În ştirile cu caracter electoral ale Antenei C sunt utilizate surse din cadrul partidelor 
concurente – BMD (8,9%), PCRM (7,8%), PPCD (4,1%), PSDM (3,4%), BPR şi 
“Ravnoparavie” (sub 1%). La Radio Moldova s-a făcut trimitere la BMD în 2,2 la sută 
de cazuri, la PCRM – 1,7,  PPCD – 0,7%, iar la PSDM într-un singur caz. 
 
De asemenea, Antena C a apelat mai des la informaţia difuzată de societatea civilă – 
122 de referinţe (8,1%), comparativ cu 46 (3,8%) în cazul Radio Moldova. (tabelul 2) 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 18 

Tabelul 2. Tipul surselor utilizate în cadrul ştirilor cu caracter electoral - frecvenţa 

  PCRM BMD PPCD PSDM BPR RAVN PRES MIN GUV APL EXP CET CEC SO MED 

Radio Moldova 20 27 8 1   21 23 34 40 59  189 8 613 
Antena C 120 134 62 52 10 5 26 21 17 49 24 26 187 6 437 
Russkoe Radio 4    2  7 3 3  8  20  53 
Hit FM       1        4 
Serebreanîi dojd 10 2     20 13 19  9 1 36 5 94 
Radio Nova 1 3           2   
Europa Plus 1      118 46 55 7 6  2 6  
Kiss FM        2 1       
Blue Star  
 (103.5 FM) 1        1 3   5  44 

Sanatatea  1 3    22 11 3 1 4 2 3  56 
Teleradio 
Găgăuzia 4      2 16 2 31 4  26  3 

Vocea Basarabiei  1     1    1 3   1 
 

  JUD SOC DIP SIN CCA POL BUS PTCD PDSE FG TRAN UC UMPR 

Radio Moldova 7 46 91 2  2   6  5   
Antena C 4 122 131  1 24 5 13 2 6 2 5 17 
Russkoe Radio 1 3 1           
Hit FM   1           
Serebreanîi dojd 1 6 48   2   1  3   
Radio Nova              
Europa Plus   32   6 4       
Kiss FM   7           
Blue Star  
 (103.5 FM)  1 2   1        

Sanatatea 1 4 3   1    1    
Teleradio 
Găgăuzia  7 6     2      

Vocea Basarabiei  1            
PRES – preşedinte                             EXP – experţi                    CET  - cetăţeni                                  SOC – societatea civilă, ONG-uri 
MIN – miniştri                                   BUS – oameni de afaceri   MED – mass-media                          SIN - sindicate 
GUV – oficialităţi din guvern            BIS -  Biserica                   JUD – judecători, avocaţi                  CCA- Cons.Coord. al Audioviz.  
APL – administraţia publică locală    POL – Poliţia/armata         CEC – Comisia Electorală Centrală  TRANS – Transnistria                   DIP – diplomati,oficialităţi străine



 19

PCRM – Partidul Comuniştilor 
PPCD – Partidul Popular Creştin Democrat 
BMD – Blocul „Moldova Democrată” 
PSDM – Partidul Social Democrat 
BPR – Blocul Electoral „Patria-Rodina” 
RAVN – Mişcarea „Ravnopravie” 
PŢCD – Partidul Ţărănesc Creştin Democrat 
PDSE – Partidul Dreptăţii Social Economice  
UMPR – Uniunea Muncii „Patria-Rodina” 
UC – Uniunea Centristă 
FG – candidatul independent Feodor Ghelici 
 
Presa scrisă 
 
Ziarele publice (de stat) au favorizat în ştiri partidul de guvernămînt, urmat, la o 
diferenţă foarte mare în ce priveşte frecvenţa ştirilor şi spaţiul acordat, de PDSE, 
UMPR şi BPR. În context negativ, aceste ziare au prezentat preponderent B.E. 
„Moldova Democratică” sau PPCD. 

 
Presa privată (ne-statală) a criticat mai mult partidul de guvernămînt şi, în egală 
măsură, ceilalţi concurenţi electorali. Deşi aceste ziare au prezentat în context pozitiv, 
preponderent, BMD şi PSDM, totuşi numărul şi frecvenţa ştirilor favorabile 
respectivilor concurenţi electorali au fost mai mici în comparaţie cu aceeaşi indicatori 
pro-PCRM din presa de stat.  
  
 

Diagrama 5.1. Concurenţi electorali prezentaţi la ştiri în context pozitiv

PC
R

M
, 6

PC
R

M
, 1

PC
R

M
, 1

PC
R

M
, 3

PC
R

M
, 5

PP
C

D
, 1

B
M

D
, 1

2

B
M

D
, 1
1

PS
D

M
, 1

B
PR

, 1

R
A

VN
, 2

R
A

VN
, 1

U
M

PR
, 1

PT
C

D
, 2

PT
C

D
, 1

PD
SE

, 1

PD
SE

, 1

PC
R

M
, 1

7

PC
R

M
, 4

9

PP
C

D
, 1PS

D
M

, 6PS
D

M
, 1
1

0

10

20

30

40

50

60

Moldova
 S

uve
ran

a

Nez
av

isi
maia

 M
oldova

Tim
pul

Sap
tam

ina

Moldav
sk

ie 
ve

domosti

Komso
molsk

aia
 P

ra
vd

a
SP

Faru
l N

ist
rea

n

Unghiul

Ves
ti G

ag
au

zii

fr
ec

ve
nţ

a

 
 

 
 



 20

Diagrama 7.1. Concurenţi electorali prezentaţi la ştiri în context negativ

PC
R

M
, 1
1

PC
R

M
, 1

PC
R

M
, 8

PP
C

D
, 2

PP
C

D
, 1

PP
C

D
, 1

PP
C

D
, 1

PP
C

D
, 1

B
M

D
, 1

0

B
M

D
, 1

B
M

D
, 1

B
M

D
, 2

B
M

D
, 1

PS
D

M
, 1

PS
D

M
, 1

B
PR

, 2

R
A

VN
, 1

R
A

VN
, 1

U
C

, 1

U
M

PR
, 1

PD
SE

, 1

PC
R

M
, 3

3

PC
R

M
, 2

3

PP
C

D
, 3 B
M

D
, 6

B
PR

, 1

0

5

10

15

20

25

30

35

Moldova
 Suve

ran
a

Nez
av

isi
maia

 M
oldova

Tim
pul

Sap
tam

ina

Moldav
sk

ie 
ve

domosti SP

Faru
l N

ist
rea

n

Unghiul

Ves
ti G

ag
au

zii

fr
ec

ve
nţ

a 

 
Cele mai multe articole de opinie privind procesul electoral au fost publicate în ziarul 
„Timpul de dimineaţă” (41% din totalul acestor articole), urmat de „Nezavisimaia 
Moldova” (17%), „Moldova Suverană” (11%), „Săptămîna” (10%) şi „Moldavskie 
Vedomosti” (8%). Articolele de opinie publicate în „Moldova Suverană”, 
„Nezavisimaia Moldova” şi „Vesti Gagauzii” prezintă în context pozitiv doar PCRM 
(rareori – PPCD sau BPR). Ziarele „Timpul de dimineaţă”, „Săptămîna” şi 
„Moldavskie Vedomosti” au publicat mai multe articole de opinie prezentând în 
context pozitiv BMD, PSDM şi PŢCD.    
 
Cel mai mult spaţiu de ziar pentru instruirea alegătorilor a fost acordat de ziarul 
„Timpul de dimineaţă” – 53% din totalul spaţiului pentru instruire în presa 
monitorizată. El este urmat de „Unghiul” (20%), „Nezavisimaia Moldova” (13%), 
„Moldavskie Vedomosti” (11%). 

Diagrama 18. Ponderea materialelor de instruire a alegătorilor 
(spaţiu)

Nezavisimaia 
Moldova
13%

Unghiul
20%

Farul Nistrean
3%

Moldavskie 
vedomosti
11% Timpul

53%

 



 21

ANEXE: 
1. Metodologia 
2. Perioada de monitorizare 
3. Orarul monitorizării 
4. Criteriile de selectare a instituţiilor de presă 
5. Mass-media monitorizate 

 
1. Metodologia 
Ce monitorizăm? 

•  Ştirile 
•  Publicitatea (timpii de antenă) 
•  Timpul de vorbire directă 
•  Opiniile 
•  Programele electorale speciale (dezbateri etc.) 
•  Vox populi 
•  Materiale de instruire a alegătorilor 

 
Fiecare dintre materialele cu caracter electoral este supus unei evaluări de conţinut şi 
de context, pentru a determina dacă sunt favorabile sau defavorabile unui sau altui 
candidat. Faptul că conţinutul şi/sau contextul ştirii este pozitiv sau negativ nu indică 
neapărat tendenţiozitatea sau partizanatul postului care difuzează ştirea. E posibil ca 
ştirea să favorizeze sau să defavorizeze unul dintre candidaţi şi, cu toate acestea, să fie 
echidistantă şi corectă din punct de vedere profesional. Numai dacă va exista o 
tendinţă, pe o anumită perioadă de timp, ca unul dintre concurenţi să fie favorizat sau 
defavorizat, atunci vom considera că e vorba despre un dezechilibru.  
 
Fiecare material monitorizat este codificat în funcţie de tematică şi sunt indentificate, 
codificate şi contabilizate sursele acestuia. Preferinţa pentru anumite surse, pe 
parcursul unei perioade de timp, de asemenea poate indica un dezechilibru de 
reflectare în favoarea unui sau altui candidat.  
  
2. Perioada de monitorizare -  6 ianuarie- 6 mai 2005 – cuprinde campania 
electorală parlamentară, perioada postelectorală, precum şi reflectarea campaniei de 
alegere a noului preşedinte de către parlament. 
 
3. Orarul monitorizării  
TV 
Luni-vineri 
06:30 – 09:00 şi 17:00 – 22:30 
 
Sîmbătă-duminică 
06:30 – 22:30 
 
Radio 
Luni-dumincă 
06:00 – 24:00 
 
4. Criteriile de selectare a instituţiilor de presă supuse monitorizării: 

•  tirajul/ audienţa/ impactul 
•  forma de proprietate (de stat şi private) 



 22

•  limba (română şi rusă) 
•  aria de acoperire (naţional, local) 

 
5. Mass-media monitorizate: 
Presa scrisă  
Moldova Suverană, Nezavisimaia Moldova, Timpul de dimineaţă, Săptămîna, 
Komsomolskaia Pravda v Moldove, Moldavskie Vedomosti, SP (Bălţi), Vesti 
Gagauzii (Comrat), Unghiul (Ungheni), Farul Nistrean (Rezina) 
 
TV  
Moldova 1, NIT, Pervîi canal v Moldove, PRO TV, Euro TV Chişinău, TVC 21, RIF 
TV, TV Bălţi, Blue Star (Bălţi), TV Găgăuzia, Canal X (Briceni), Cvant TV (Cahul) 
 
Radio  
Serebreanîi dojd, Radio Moldova, Antena C, Russkoe Radio, Hit FM, Sănătatea 
(Edineţ), Radio Nova, Europa Plus, Kiss FM, 103.5 (Bălţi), Vocea Basarabiei, Radio 
Găgăuzia 
 
 
 
 


