
 1

  
 
 
COALIŢIA CIVICĂ PENTRU ALEGERI LIBERE ŞI CORECTE 

 Str. Bucureşti nr. 83, Chişinău, tel: 233947; 233948, e-mail: mgodea@contact.md 
 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
Monitorizarea 

mass-media în perioada postelectorală 
 

Raport nr. 5 
05 martie – 04 aprilie 2005 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Proiect realizat cu suportul financiar al Ambasadei SUA, al Ambasadei Britanice, 
al Fundaţiei Eurasia, din mijloacele acordate de Agenţia SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID) şi 

Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (SIDA/ASDI). 
 

Opiniile exprimate în această publicaţie aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat poziţia finanţatorilor. 
 

  
 

British Embassy 
Chisinau 

 

 
 

 



 2

Monitorizarea mass-media în perioada postelectorală  
Raportul nr 5, 05 martie - 05 aprilie 2005 
 
Proiectul are drept scop informarea opiniei publice referitor la comportamentul presei 
în perioada postelectorală şi sesizarea comunităţii internaţionale asupra cazurilor de 
abuz împotriva libertăţii presei.  

 
Proiectul este realizat, în cadrul “Coaliţiei 2005”, de către Centrul Independent de 
Jurnalism, Centrul de Analiză şi Investigaţii Sociologice, Politologice şi Psihologice 
CIVIS, Asociaţia Presei Independente şi organizaţia internaţională Campania Globală 
pentru Libertatea de Exprimare “Articolul 19”. 
 
Concluzii generale 
 
Presa electronică 
În perioada postelectorală nu se atestă schimbări majore în politica editorială a 
posturilor publice naţionale Moldova 1 şi Radio Moldova, ele continuînd să favorizeze 
PCRM, atît în buletinele de ştiri, cît şi în programele de opinii. În timp ce frecvenţa 
difuzării ştirilor cu conţinut pozitiv în favoarea PCRM s-a diminuat, frecvenţa 
difuzării ştirilor cu conţinut negativ vizând BMD se menţine la nivelul din campania 
electorală, această formaţiune devenind ţinta unei campanii de discreditare, 
atribuindu-i-se intenţii de destabilizare, cu ajutorul Rusiei, a situaţiei politice din RM.  
 
Ştirile şi emisiunile postului privat NIT cu acoperire naţională denotă aceeaşi tendinţă  
de reflectare a politicii PCRM doar în context pozitiv. Celelate posturi TV, care au 
sprijinit în campania electorală PCRM-ul, reflectă evenimentele într-un mod mai 
echilibrat. Majoritatea ştirilor critice la adresa PCRM sînt difuzate de Euro TV, 
posturile de radio Antena C şi Vocea Basarabiei, însă frecvenţa acestora s-a diminuat 
comparativ cu perioada de pînă la 6 martie.  
 
Programele de opinii de la  Moldova 1, NIT,  Pervîi kanal au defavorizat preponderent 
BMD-ul. Vocea Basarabiei a difuzat opinii critice la adresa mai multor partide, 
PCRM fiind ţinta predilectă a invitaţilor acestui post de radio. De remarcat, 
programele de dezbateri politice, organizate de PRO TV,  Euro TV şi Antena C, în 
cadrul cărora au fost exprimate diverse puncte de vedere.  
 
Posturile TV care au favorizat partidul de guvernămînt au preferat să se informeze de 
la preşedinţie, miniştri şi alte oficialităţi guvernamentale. Sursa cea mai frecventă a 
posturilor de radio a fost mass-media. 
 
Presa scrisă 
Ziarele publice, care au susţinut masiv în alegeri partidul de guvernământ, au 
prezentat victoria Partidului Comuniştilor pe un ton triumfător şi au persiflat, în 
principal, Blocul Electoral „Moldova Democrată”. Pe de altă parte, ziarele private 
care au criticat PCRM în timpul campaniei electorale, au pus accentul pe obţinerea de 
către Partidul Comuniştilor a unui rezultat mai prost în comparaţie cu alegerile 
parlamentare din anul 2001 şi au comentat pe larg probabilitatea desfăşurării unor 
alegeri anticipate. 



 3

Rezultatele monitorizării 
 
TV 
 
Ca şi până la 6 martie, ziua alegerilor parlamentare, cele mai multe ştiri cu caracter 
politic au fost difuzate de Moldova 1, NIT, Euro TV Chişinău. Ponderea unor posturi 
în difuzarea ştirilor cu caracter politic e în scădere, în special a NIT-ului. Pe de altă 
parte, Pro TV, care îşi declarase neparticiparea la campania electorală, se manifestă 
activ în reflectarea evenimentelor politice de după alegeri. 
 
 

Diagrama 1. Difuzarea ştirilor cu caracter politic - frecvenţa
 (% din numărul total de ştiri difuzate de către posturile supuse 

monitorizării)

Moldova 1
24%

Canal X
4%TV Balti

1%

Blue Star TV (TV6)
2%

TV Gagauzia
3%

Euro TV
17%

TV 21
7%

RIF
10%

Pro TV
8%

Pervii Canal
5%

NIT
19%

 
 
Ştiri favorabile partidelor politice  
 
Postul public Moldova 1 şi, într-o măsură mai mică, postul privat NIT continuă să 
favorizeze în mod evident partidul de guvernământ. Totuşi, frecvenţa şirilor pozitive 
vizând PCRM e în scădere: de la 3-4 ştiri, în medie, pe zi, în perioada 25.02-04.03, la 
media de 2-3 ştiri pe zi, în perioada de după 6 martie, în cazul Moldova 1; şi de la 6-7 
ştiri pe zi, în perioada 25.02-04.03, pînă la 2-3 ştiri pe zi, în cazul NIT. În cazul 
celorlalte posturi, se atestă o reflectare mai echilibrată a partidelor politice, cu o 
uşoară favorizare a BMD la Euro TV, şi a PCRM – la RIF şi postul public regional TV 
Găgăuzia. (diagrama 2) 
  
 
 
 
 
 



 4

Diagrama 2. Partide prezentate în context pozitiv la ştirile TV
05.03-04.04

PC
R

M
, 1

PC
R

M
, 3

PC
R

M
, 6

PC
R

M
, 5

PC
R

M
, 1

PP
C

D
, 2

PP
C

D
, 3

PP
C

D
, 1

PP
C

D
, 1

PP
C

D
, 4

B
M

D
, 2

B
M

D
, 1

B
M

D
, 1

3

PD
M

, 3
PS

D
M

, 1

PS
D

M
, 4

B
PR

, 2

B
PR

, 2

B
PR

, 2

U
C

, 1

PC
R

M
, 9

0

PC
R

M
, 8

8

PC
R

M
, 1

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

Moldova 1 NIT Pervii canal Pro TV Euro TV TV 21 RIF TV Gagauzia Canal X

fr
ec

ve
nţ

a

 
 
Ştiri defavorabile partidelor politice 
 
În timp ce frecvenţa ştirilor negative vizând BMD se menţine la acelaşi nivel la postul 
public Moldova 1 (în medie, 1-2 ştiri pe zi, în perioada prelectorală, 1-2 ştiri pe zi, în 
perioada postelectorală), la NIT se atestă o reducere a numărului acestora de la media 
de 2-3 ştiri pe zi, la media de 2 ştiri pe săptămînă. (diagrama 3) 
 
La Euro TV Chişinău numărul ştirilor zilnice cu conţinut sau context negativ vizînd 
PCRM s-a redus de la 4 ştiri pe zi, în perioada 25.02-04.03, până la media de o ştire 
pe zi, în perioada de după 6 martie 2005.  
 
 

Diagrama 3. Partide prezentate în context negativ la ştirile TV
05.03-04.04

PC
R

M
, 2

PC
R

M
, 8

PC
R

M
, 2

PC
R

M
, 3

PC
R

M
, 2

PP
C

D
, 2

PP
C

D
, 1

B
M

D
, 1

1

B
M

D
, 2

B
M

D
, 4

PD
M

, 2

PC
R

M
, 3

7

PC
R

M
, 2

B
M

D
, 4

1

B
M

D
, 1

0

5

10

15

20

25

30

35

40

45

Moldova 1 NIT Pervii canal Pro TV Euro TV TV 21 RIF Canal X

fr
ec

ve
nţ

a 

 



 5

Opinii  
 
PRO TV, NIT şi Euro TV Chişinău sunt posturile care rezervă cel mai mult timp 
pentru emisiunile de opinii pe teme politice. Ca şi în perioada preelectorală, 
dezbaterile politice nu prezintă o prioritate pentru televiziunea publică cu acoperire 
naţională Moldova 1. (diagrama 4) 
 

Diagrama 4. Difuzarea emisiunilor de opinie cu caracter politic- 
durata (% din durata totală a emisiunilor difuzate de posturile 

supuse monitorizării)

Moldova 1
12%

Euro TV
23%

Canal X
6%

Pro TV
29%

Pervii Canal
5%

NIT
25%

 
Emisiuni de opinii în favoarea partidelor politice 
 
Partidul de guvernămînt este favoritul nr. 1 în emisiunile postului public naţional 
Moldova 1 şi ale postului privat NIT. (diagrama 5) 
 

Diagrama 5. Partide favorizate în emisiuni de opinie

PC
R

M
, 4

55
7 PC

R
M

, 8
23

9

PD
M

, 2
22

0

0

1000

2000

3000

4000

5000

6000

7000

8000

Moldova 1 NIT Pervii canal

du
ra

ta
 (s

ec
.)

 
 



 6

Emisiuni de opinii în defavoarea partidelor politice 
 
În majoritatea emisiunilor de opinii de la postul public Moldova 1, NIT şi Pervîi 
kanal, a fost supus criticii Blocul Moldova Democrată, iar în cele de la Canal X - 
Partidul Democrat. (diagrama 6) În cadrul dezbaterilor de la PRO TV şi Euro TV 
Chişinău s-au exprimat diverse puncte de vedere.   
 

Diagrama 6. Partide defavorizate în emisiuni de opinie

B
M

D
, 2

22
0

PD
M

, 3
60

0

B
PR

, 7
76

PT
C

D
, 7

76

B
M

D
, 2

94
6

B
M

D
, 2

45
1

0

500

1000

1500

2000

2500

3000

3500

4000

Moldova 1 NIT Pervii canal Canal X

du
ra

ta
 (s

ec
.)

 
 
Sursele utilizate în ştirile cu caracter electoral 
 
Doar în buletinele difuzate de PRO TV şi, într-o măsură mai mică, Canal X, numărul 
ştirilor bazate pe 2 şi mai multe surse este preponderent. Posturile publice Moldova 1, 
TV Bălţi şi TV Găgăuzia se informează, de cele mai multe ori, dintr-o singură sursă. 
(Tabelul 1.)   
 
Tabelul 1.  Ponderea surselor în cadrul buletinelor de ştiri (frecvenţa - %) 
 

 1sursă 2 şi mai multe surse 
Moldova 1 65 35 
NIT 59 41 
Pervii canal 64 36 
Pro TV 38 62 
Euro TV 52 48 
TVC 21 61 39 
RIF 54 46 
TV Balti 100 0 
Blue Star – TV6 77 23 
TV Gagauzia 75 25 
Canal X 48 52 



 7

Cele mai mai frecvente referinţe la partidele politice ca surse de ştiri se atestă la PRO 
TV, TVC21 şi Pervîi kanal. Nu s-au informat nemijlocit de la partide în ştirile lor 
posturile publice TV Bălţi şi TV Găgăuzia, precum şi postul privat TV6. (tabelul 2) 
 
Cele mai utilizate surse în ştirile cu caracter electoral difuzate de postul public 
Moldova 1 au fost preşedintele, miniştrii şi oficialităţile guvernamentale. Aceeaşi 
situaţie e şi în cazul posturilor NIT şi RIF. Postul public local TV Bălţi şi postul public 
regional TV Găgăuzia se remarcă prin referinţe, în ştirile cu caracter politic, la 
administraţia publică locală.  
 
De cele mai multe ori au apelat la informaţia experţilor PRO TV şi TVC 21, iar la  
reprezentanţii societăţii civile şi la cetăţenii simpli – Euro TV Chişinău. O sursă destul 
de frecventă a fost şi mass-media. (tabelul 2) 
 
Tabelul 2. Ponderea diverselor tipuri de surse în ştirile cu caracter politic (%) 
 
 Partide Preşedinte, 

miniştri, 
oficialităţi 
din guvern 

Admin. 
publică 
locală 

Socie-
tatea 
civilă 
 

Experţi 
 

Cetă-
ţeni 

Mass- 
media 

Moldova 1 16,7 27,0 1,5 3,3 3,1 13,7 8,1 
NIT 17,2 27,5 1,8 2,0 0,2 11,9 9,0 
Pervii canal 20,6 17,4  3,2 3,9 12,3 3,9 
Pro TV 35,1 15,3 0,7 3,1 6,4 9,0 8,3 
Euro TV 17,7 6,6 10,1 12,2 3,7 15,8 8,9 
TVC 21 23,9 18,1 1,3 7,1 6,7 4,6  
RIF 14,0 28,9 1,5 6,5 3,9 9,8  
TV Balti  22,2 55,6     
Blue Star – TV6  26,1  6,5   19,6 
TV Gagauzia  11,3 50,0  2,5  26,3 
Canal X 12,2 14,1 0,6 7,1 0,6 9,0 37,2 

 
Radio 
 
În topul difuzorilor de şiti cu caracter politic se află postul de radio public cu 
acoperire naţională Radio Moldova, postul public municipal Antena C şi postul privat 
Vocea Basarabiei. (diagrama 1.)  



 8

Diagrama 1. Difuzarea ştirilor cu caracter politic - frecvenţa
 (% din numărul total de ştiri difuzate de către posturile 

supuse monitorizării)

Teleradio 
Gagauzia

3%

Vocea Basarabiei
16%

Radio Moldova
28%

Kiss FM
5%

103.5 FM
4%

Sanatatea
6%

Serebrenii dojd
7%

Radio Nova
1%

Europa Plus
5%

Hit FM
4% Russkoe Radio

5%

Antena C
16%

 
Partidele politice favorizate în ştirile radio 
 
Partidul de guvernămînt este favorizat în continuare la postul public naţional Radio 
Moldova, dar frecvenţa difuzării ştirilor pozitive despre PCRM e în scădere de la 3-4 
ştiri, în medie, pe zi, în perioada 25.02-4.03, la cifra medie de 2 ştiri zilnice în 
perioada de după 6 martie 2005. (diagrama 2) 
 
Postul public municipal Antena C şi postul privat Vocea Basarabiei adoptă o politică 
editorială mai echilibrată, comparativ cu celelate posturi monitorizate. Frecvenţa 
difuzării ştirilor pozitive vizând BMD s-a redus la Antena C de la 3-4 ştiri, în medie, 
pe zi la media de 2 ştiri pe săptămînă, comparativ cu ultima săptămână a campaniei 
electorale. Posturile Radio Nova şi Kiss FM nu au favorizat nici un partid politic. 

Diagrama 2. Partide politice favorizate în ştirile radio
05.03-04.04 

PC
R

M
, 5

PC
R

M
, 1

PC
R

M
, 1

PC
R

M
, 1

1

PP
C

D
, 1

PP
C

D
, 4

PP
C

D
, 8

B
M

D
, 1

B
M

D
, 1

0 B
M

D
, 1

9

PD
M

, 1

PD
M

, 1

PS
D

M
, 1

PS
D

M
, 1

R
A

V
N

, 2
C

I, 
3

PC
R

M
, 1

0

PC
R

M
, 5

PC
R

M
, 7

4

0

10

20

30

40

50

60

70

80

Radio Moldova Antena C Russkoe Radio Serebreanîi dojd Sanatatea Radio Gagauzia Vocea Basarabiei

fr
ec

ve
nţ

a

 
 



 9

 
Partidele politice defavorizate în ştirile radio 
 
Radio Moldova a continuat să defavorizeze BMD, frecvenţa dufuzării ştirilor negative 
vizînd această formaţiune politică reducându-se pînă la 1-2 ştiri, în medie, pe zi, 
comparativ cu media de 2-3 ştiri pe zi, în ultima săptămână a campaniei electorale.  
(diagrama 3) 
 
PCRM a fost vizat în majoritatea ştirilor cu conţinut şi/sau context negativ difuzate de 
Antena C  şi Vocea Basarabiei. Frecvenţa acestora s-a redus de la media de 6-7 ştiri 
pe zi pînă la cifra medie de 1 o ştire pe zi, în cazul Antenei C, şi de la 10 ştiri pe zi la 
2-3 ştiri pe zi, în cazul Vocii Basarabiei, care a difuzat, în perioada postelectorală şi 
câte 1 ştire  negativă pe zi vizând BMD, comparativ cu 2-3 ştiri negative pe zi, în 
ultima săptămînă a campaniei electorale.  
 
Celelate posturi au difuzat un număr nesemnificativ de ştiri cu conţinut negativ. 
(diagrama 3) 
 

Diagrama 3. Partide politice defavorizate în ştirile radio
05.03-04.04 

PC
R

M
, 4

PP
C

D
, 3

PP
C

D
, 3

B
M

D
, 4

8

B
M

D
, 1

B
M

D
, 1

B
M

D
, 3

0

PD
M

, 3

PD
M

, 1

PD
M

, 1
4

B
PR

, 1

PC
R

M
, 9

8

PC
R

M
, 2

9

PC
R

M
, 2

B
M

D
, 3

B
M

D
, 1

PD
M

, 1

PD
M

, 4

R
A

VN
, 1

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

100

Radio
Moldova

Antena C Hit FM Serebreanîi
dojd

Radio Nova 103.5 FM Sanatatea Vocea
Basarabiei

fr
ec

ve
nţ

a 

 
 
Opinii 
 
Dezbateri politice au difuzat doar trei posturi de radio, exclusiv postul public naţional 
Radio Moldova.  
 
 
 
 
 



 10

Diagrama 4. Difuzarea emisiunilor de opinie cu caracter 
politic- durata (% din durata totală a emisiunilor difuzate de 

posturile supuse monitorizării)

Antena C
11%

Vocea Basarabiei
79%

Radio Nova
10%

 
 
Partidele politice favorizate în emisiunile radio 
 
Dezbaterile politice organizate de Vocea Basarabiei au favorizat de cele mai multe ori 
BMD.  
 
 

Diagrama 5. Partide favorizate în emisiuni de opinie

PP
C

D
, 9

53
9

C
I, 

71
15

PC
R

M
, 5

00

B
M

D
, 1

93
73

B
M

D
, 1

50
0

PD
M

, 9
00

PS
D

M
, 4

14
0

U
C

M
, 2

91
0

PT
C

D
, 3

96
6

0

2000

4000

6000

8000

10000

12000

14000

16000

18000

20000

Radio Nova Vocea Basarabiei

du
ra

ta
 (s

ec
.)

 
 
Partidele politice defavorizate în ştirile radio 
 
În emisinule difuzate de Vocea Basarabiei a fost defavorizat în primul rînd PCRM, 
apoi Partidul Democrat, PPCD, BMD ş.a. (diagrama 6.1) 
 



 11

Diagrama 6. Partide defavorizate în emisiuni de opinie

PP
C

D
, 1

20
0

PD
SE

, 3
83

2

PC
R

M
, 6

56
38

PP
C

D
, 2

18
04

B
M

D
, 1

77
13

PD
M

, 2
43

13

PR
, 3

83
2

0

10000

20000

30000

40000

50000

60000

70000

Radio Nova Vocea Basarabiei

du
ra

ta
 (s

ec
.)

 
Sursele utilizate 
 
Postul de radio Sănătatea este postul care difuzează ştiri bazate preponderent pe două 
surse. Se remarcă Radio Moldova, cu 53 la sută din ştiri politice bazate pe o singură 
sursă. (Tabelul 1.) 
 
 
Tabelul 1. Ponderea surselor în cadrul buletinelor de ştiri (frecvenţa - %) 
 
 

 1 sursă 2 şi mai multe surse 
Radio Moldova 53 47 
Antena C 59 41 
Russkoe Radio 100  
Hit FM 100  
Serebrenii dojd 58 42 
Radio Nova 97 3 
Europa Plus 88 12 
Kiss FM 88 13 
Blue Star radio (103.5 FM) 63 37 
Sanatatea 37 63 
Teleradio Gagauzia 61 39 
Vocea Basarabiei 75 25 

 
 
Cele mai frecvente surse folosite de majoritatea posturilor de radio supuse 
monitorizării au fost mass-media, preşedintele, miniştrii şi oficialităţi din guvern, 
urmate de partidele politice. (tabelul 2) 



 12

 
Tabelul 2. Ponderea diverselor tipuri de surse în ştirile cu caracter politic (%) 
 
 Partide Preşedinte, 

miniştri, 
oficialităţi 
din guvern 

Administraţia 
publică locală 

Societatea 
civilă 
 

Experţi 
 

Mass- 
media 

Radio Moldova 10,2 26,7 1,3 0,8 5,4 27,6 
Antena C 19,8 0,8 0,5 4,0 6,5 40,5 
Russkoe Radio 15,6 6,6    48,4 
Hit FM      95,7 
Serebrenii dojd 15,7 30,2 1,3 2,5 1,9 23,9 
Radio Nova 33,3   11,1 22,2 33,3 
Europa Plus  68,4 6,8  1,5  
Kiss FM 30,9 27,2    4,9 
Blue Star radio 
(103.5 FM) 

17,6 18,2   0,6 52,8 

Sanatatea 27,9 23,6 1,4 3,1 3,1 38,0 
Teleradio 
Gagauzia 

 26,2 35,7 2,4 4,8 25,4 

Vocea 
Basarabiei 

24,6 7,7 1,2 2,1 3,5 40,5 

 
 
Presa scrisă 
 
Cel mai mediatizat partid în perioada 5 martie – 4 aprilie 2005 în presa scrisă 
monitorizată a fost partidul de guvernământ. Astfel, acesta a beneficiat de cel mai 
mare număr de ştiri cu caracter politic care au prezentat PCRM în context pozitiv 
(circa 65% din totalul spaţiului afectat publicării ştirilor politice sau 31 din totalul de 
48 de ştiri publicate în presa monitorizată, favorabile tuturor concurenţilor electorali). 
În „topul” partidelor politice prezentate în context pozitiv de presa monitorizată, pe 
locul doi, la o distanţă mare de PCRM, se află BMD cu 9 ştiri (cca 19% din numărul 
total). 
 
Ziarele publice „Moldova Suverană”, „Nezavisimaia Moldova”, „Vesti Gagauzii” 
(Comrat) şi „Farul Nistrean” (Rezina) au prezentat în context pozitiv doar partidul de 
guvernământ, iar ziarele private „Timpul” şi „Săptămîna” – alţi concurenţi electorali 
decât PCRM.  
 
 



 13

Diagrama 1. Partide favorizate în ştiri
05.03-04.04 

PC
R

M
, 1

PC
R

M
, 1

PC
R

M
, 2

PP
C

D
, 1

PP
C

D
, 1

B
M

D
, 5

B
M

D
, 1 B

M
D

, 3

PS
D

M
, 2

PS
D

M
, 1

PD
M

, 1
PT

C
D

, 1

PT
C

D
, 1

PC
R

M
, 2

3

PC
R

M
, 4

0

5

10

15

20

25

Moldova
Suverana

Nezavisimaia
Moldova

Timpul Saptamina Moldavskie
vedomosti

Farul Nistrean Vesti Gagauzii

fr
ec

ve
nţ

a

 
 

 
PCRM este partidul politic despre care s-au scris şi cele mai multe ştiri în context 
negativ – 16 din totalul de 33 de ştiri cu conţinut/în context negativ (sau 49%) în 
perioada 5 martie – 4 aprilie 2005. Urmează Blocul Electoral „Moldova Democrată” – 
12 ştiri (36%) şi Partidul Democrat – 4 ştiri în context negativ (12% din numărul 
total). 
 

Diagrama 2. Partide defavorizate în ştiri
05.03-04.04

PC
RM

, 1

PC
R

M
, 2

PC
RM

, 1

PC
R

M
, 2

B
M

D,
 3

PD
M

, 2

PD
M

, 1

PC
RM

, 8

PC
RM

, 2

P
PC

D,
 1

BM
D,

 5

BM
D,

 3

BM
D,

 1

PD
M

, 1

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Moldova
Suverana

Nezavisimaia
Moldova

Timpul Saptamina Moldavskie
vedomosti

SP Farul
Nistrean

Unghiul

fre
cv

en
ţa

 

 
 
 

Articolele de opinie, inclusiv editoriale, publicate de presa monitorizată în această 
perioadă, prezintă aproximativ aceeaşi situaţie ca şi ştirile, cel mai mediatizat partid 
poltic fiind PCRM (atât în context pozitiv, cât şi în context negativ). Ziarele publice 



 14

„Moldova Suverană” şi „Nezavisimaia Moldova” au favorizat în articolele de opinie 
exclusiv partidul de guvernământ şi au defavorizat, în principal, Blocul Electoral 
„Moldova Democrată”, celelalte ziare au publicat articole de opinie care au prezentat 
în context negativ majoritatea partidelor poltice (în afară de PCRM şi BMD, aceste 
articole au vizat Partidul Popular Creştin-Democrat şi Partidul Democrat din 
Moldova). 

Diagrama 3. Partide favorizate în articole de opinie
05.03-04.04

PC
R

M
, 1

PP
C

D
, 1

B
M

D
, 4

B
M

D
, 2

PC
R

M
, 3

PC
R

M
, 5

0

1

2

3

4

5

6

Moldova Suverana Nezavisimaia Moldova Timpul Saptamina Unghiul

fr
ec

ve
nţ

a

 
 

Diagrama 4. Partide defavorizate în articole de opinie
05.03-04.04

PC
RM

, 4

PC
RM

, 3

PP
CD

, 1

PP
CD

, 2

PP
CD

, 1

B
M

D,
 6

BM
D,

 1

BM
D,

 1

PD
M

, 3

PD
M

, 1

PC
RM

, 2

PC
RM

, 7

PP
CD

, 1

BM
D,

 3

B
M

D,
 2

0

1

2

3

4

5

6

7

8

Moldova Suverana Nezavisimaia
Moldova

Timpul Saptamina Moldavskie
vedomosti

Unghiul

fre
cv

en
ţa

 

 



 15

ANEXE: 
1. Metodologia 
2. Perioada de monitorizare 
3. Orarul monitorizării 
4. Criteriile de selectare a instituţiilor de presă 
5. Mass-media monitorizate 

 
1. Metodologia 
Ce monitorizăm? 

• Ştirile 
• Publicitatea (timpii de antenă) 
• Timpul de vorbire directă 
• Opiniile 
• Programele electorale speciale (dezbateri etc.) 
• Vox populi 
• Materiale de instruire a alegătorilor 

 
Fiecare dintre materialele cu caracter politic este supus unei evaluări de conţinut şi de 
context, pentru a determina dacă sunt favorabile sau defavorabile unui sau altui partid 
sau formaţiuni politice. Faptul că conţinutul şi/sau contextul ştirii este pozitiv sau 
negativ nu indică neapărat tendenţiozitatea sau partizanatul postului care difuzează 
ştirea. E posibil ca ştirea să favorizeze sau să defavorizeze unul dintre candidaţi şi, cu 
toate acestea, să fie echidistantă şi corectă din punct de vedere profesional. Numai 
dacă va exista  tendinţa, pe o anumită perioadă de timp, ca unul dintre concurenţi să 
fie favorizat sau defavorizat, atunci vom considera că e vorba despre un dezechilibru.  
 
Fiecare material monitorizat este codificat în funcţie de tematică şi sunt indentificate, 
codificate şi contabilizate sursele acestuia. Preferinţa pentru anumite surse, pe 
parcursul unei perioade de timp, de asemenea poate indica un dezechilibru de 
reflectare în favoarea unui sau altui candidat.  
  
2. Perioada de monitorizare -  6 ianuarie - 6 mai 2005 – cuprinde campania 
electorală parlamentară, perioada postelectorală, precum şi reflectarea campaniei de 
alegere a noului preşedinte de către parlament. 
 
3. Orarul monitorizării  
TV 
Luni-vineri 
06:30 – 09:00 şi 17:00 – 22:30 
 
Sîmbătă-duminică 
06:30 – 22:30 
 
Radio 
Luni-duminică 
06:00 – 24:00 
 
 
 
 



 16

4. Criteriile de selectare a instituţiilor de presă supuse monitorizării: 
• tirajul/ audienţa/ impactul 
• forma de proprietate (de stat şi private) 
• limba (română şi rusă) 
• aria de acoperire (naţională, locală) 

 
5. Mass-media monitorizate: 
Presa scrisă  
Moldova Suverană, Nezavisimaia Moldova, Timpul de dimineaţă, Săptămîna, 
Komsomolskaia Pravda v Moldove, Moldavskie Vedomosti, SP (Bălţi), Vesti 
Gagauzii (Comrat), Unghiul (Ungheni), Farul Nistrean (Rezina) 
 
TV  
Moldova 1, NIT, Pervîi canal v Moldove, PRO TV, Euro TV Chişinău, TVC 21, RIF 
TV, TV Bălţi, Blue Star (Bălţi), TV Găgăuzia, Canal X (Briceni), Cvant TV (Cahul) 
 
Radio  
Serebreanîi dojd, Radio Moldova, Antena C, Russkoe Radio, Hit FM, Sănătatea 
(Edineţ), Radio Nova, Europa Plus, Kiss FM, 103.5 (Bălţi), Vocea Basarabiei, Radio 
Găgăuzia 
 
 
 


