
 1

  
 
 
COALIŢIA CIVICĂ PENTRU ALEGERI LIBERE ŞI CORECTE 

 Str. Bucureşti nr. 83, Chişinău, tel: 233947; 233948, e-mail: mgodea@contact.md 
 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
Monitorizarea 

mass-media în perioada electorală şi postelectorală 
 

Raport nr. 6 
05 aprilie 2005 – 06 mai 2005 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Proiect realizat cu suportul financiar al Ambasadei SUA, al Ambasadei Britanice, 
al Fundaţiei Eurasia, din mijloacele acordate de Agenţia SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID) şi 

Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (SIDA/ASDI). 
 

Opiniile exprimate în această publicaţie aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat poziţia finanţatorilor. 
 

  
 

British Embassy 
Chisinau 

 

 
 

 



 2

Monitorizarea mass-media în perioada electorală şi postelectorală  
 
Proiectul are drept scop informarea opiniei publice referitor la comportamentul presei 
în perioada electorală şi postelectorală şi sesizarea comunităţii internaţionale asupra 
cazurilor de abuz împotriva libertăţii presei.  

 
Proiectul este realizat, în cadrul “Coaliţiei 2005”, de către Centrul Independent de 
Jurnalism, Centrul de Analiză şi Investigaţii Sociologice, Politologice şi Psihologice 
CIVIS, Asociaţia Presei Independente şi organizaţia internaţională Campania Globală 
pentru Libertatea de Exprimare “Articolul 19”. 
 
Concluziile generale (05 aprilie 2005 – 06 mai 2005) 
 
Presa electronică 
 
După alegerile prezidenţiale din 4 aprilie, posturile publice naţionale Moldova 1 şi 
Radio Moldova fac un prim pas în direcţia unei reflectări mai echilibrate a 
evenimentelor politice, reducând drastic atât numărul ştirilor ce favorizează partidul 
de guvernământ, cât şi al ştirilor ce defavorizează partidele de opoziţie. În această 
perioadă, Radio Moldova nu a difuzat în general ştiri şi emisiuni de opinie cu caracter 
negativ vizând opoziţia. 
 
În acelaşi timp, demersurile critice în emisiunile postului Moldova 1 au fost în 
continuare îndreptate, deşi cu o durată mai redusă, doar spre opoziţie, evitându-se 
aprecierile critice la adresa puterii. Pentru a atinge cotele unei reflectări echilibrate a 
politicului, instituţiile publice ale audiovizualului vor trebui să facă următorul pas: să 
nu filtreze ştirile în avantajul puterii şi să accepte punctele de vedere ce diferă de cele 
ale partidului de guvernământ.  
 
O politică editorială similară se atestă la posturile private cu acoperire naţională NIT, 
Pervîi kanal, precum şi la RIF şi TV 21. De menţionat că frecvenţa ştirilor favorabile 
PCRM-ului în cazul NIT s-a redus nesemnificativ.  
 
Pe de altă parte, după 4 aprilie, la posturile municipale Euro TV Chişinău, Antena C şi 
postul privat Vocea Basarabiei s-a diminuat considerabil intensitatea difuzării ştirilor 
în favoarea opoziţiei, precum şi a ştirilor cu conţinut sau în context negativ privind 
partidul de guvernământ. De remarcat că ştirile şi emisiunile de opinie defavorizante 
ale acestor posturi vizează nu numai PCRM-ul, ci, într-o măsură mai mică, şi partidele 
de opoziţie.  
 
Majoritatea posturilor TV au preferat să se informeze de la preşedinţie, miniştri şi alte 
oficialităţi guvernamentale. Sursa cea mai frecventă a posturilor de radio au fost 
mass-media. 
 
În general, monitorizarea de după 4 aprilie a audiovizualului relevă încheierea 
campaniei electorale şi a trecerii majorităţii posturilor radio şi tv din RM la reflectarea 
evenimentelor în regim obişnuit.   
 
 
 



 3

Presa scrisă 
 
În linii generale, ziarele monitorizate au prezentat ştiri echilibrate despre procedura de 
alegere a preşedintelui Republicii Moldova şi despre desemnarea şi instalarea noului 
guvern. Comentariile şi articolele de opinie privind procesul politic de după 4 aprilie 
au fost diferite. Astfel, ziarele publice au continuat să susţină fără rezerve partidul de 
guvernământ şi i-au prezentat doar în context negativ pe oponenţii realegerii 
preşedintelui Voronin. Ziarele private au criticat dur comportamentul postelectoral al 
partidelor politice care au asigurat realegerea lui Vladimir Voronin în funcţia de 
preşedinte al Republicii Moldova. 
 
De menţionat că, după 4 aprilie, majoritatea publicaţiilor monitorizate (Săptămâna, 
Komsomolskaia Pravda v Moldove, SP, Unghiul, Farul nistrean, Vesti Gagauzii, 
parţial Moldavskie vedomosti) au micşorat ponderea ştirilor cu caracter politic în 
conţinutul editorial, comparativ cu perioadele precedente de monitorizare. 
 
Rezultatele monitorizării (05 aprilie 2005 – 06 mai 2005) 
 
TV 
 
NIT, Moldova 1, Euro TV Chişinău, RIF difuzează în continuare cele mai multe ştiri 
cu caracter politic. Diferenţa dintre ponderea ca frecvenţă (tabelul 1) şi ponderea ca 
durată (tabelul 2) reflectă dinamismul prezentării ştirilor politice la postul respectiv.  
 

Diagrama 1. Difuzarea ştirilor cu caracter politic - frecvenţa
(% din numărul total de ştiri difuzate de către posturile supuse 

monitorizării)

Moldova 1
24%

Canal X
3%

TV Balti
2%

Blue Star TV (TV6)
3%

TV Gagauzia
1%

Euro TV
16%

TV 21
5%

RIF
11%

Pro TV
2% Pervii Canal

3%

NIT
30%

 



 4

Diagrama 1.1. Difuzarea ştirilor cu caracter politic - durata
(% din durata totală a ştirilor difuzate de posturile supuse 

monitorizării)

Moldova 1
22%

Pro TV
5%

Pervii Canal
4%

NIT
24%

Euro TV
22%

TV 21
5%

RIF
11%

Blue Star TV (TV6)
2%

Canal X
1%

TV Gagauzia
2%

TV Balti
2%

 
 
Ştiri favorabile partidelor politice  
 
În perioada de după alegerea preşedintelui RM, la postul public naţional Moldova 1 se 
atestă o reducere bruscă a numărului de ştiri ce favorizează partidul de guvernământ, 
astfel încât se poate constata o apropiere de parametrii unei reflectări echilibrate a 
acţiunilor puterii. În acelaşi timp, Moldova 1 şi postul public regional TV Găgăuzia 
evită în continuare să prezinte ştiri cu conţinut sau în context pozitiv vizând partidele 
de opoziţie.  
 
Se menţine tendinţa reducerii ştirilor laudative la adresa puterii în cazul NIT. De 
asemenea, NIT, RIF, TV 21 nu difuzează ştiri în favoarea altor partide decât PCRM-
ul.  
 
Postul municipal Euro TV Chişinău rămâne pe poziţia unei reflectări favorabile a 
spectrului politic, dar numărul ştirilor de acest fel este nesemnificativ. (diagramele 2-
2.1) 
 
 



 5

Diagrama 2. Partide prezentate în context pozitiv la ştirile TV
05.03-04.04

PC
R

M
, 1

PC
R

M
, 3

PC
R

M
, 6

PC
R

M
, 5

PC
R

M
, 1

PP
C

D
, 2

PP
C

D
, 3

PP
C

D
, 1

PP
C

D
, 1

PP
C

D
, 4

B
M

D
, 2

B
M

D
, 1

B
M

D
, 1

3

PD
M

, 3
PS

D
M

, 1

PS
D

M
, 4

B
PR

, 2

B
PR

, 2

B
PR

, 2

U
C

, 1

PC
R

M
, 9

0

PC
R

M
, 8

8

PC
R

M
, 1

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

Moldova 1 NIT Pervii canal Pro TV Euro TV TV 21 RIF TV Gagauzia Canal X

fr
ec

ve
nţ

a

 
 

Diagrama 2.1 Partide prezentate în context pozitiv la ştirile TV
05.04-06.05

PC
R

M
, 2

PP
C

D
, 1

A
M

N
, 3

PS
L

, 1

PC
R

M
, 1

1

PC
R

M
, 5

0

PC
R

M
, 2

PC
R

M
, 1

2

0

5

10

15

20

25

30

35

40

45

50

Moldova 1 NIT Euro TV TV 21 RIF TV Gagauzia

fr
ec

ve
nţ

a

 
Ştiri defavorabile partidelor politice 
 
După 4 aprilie, postul public naţional TV Moldova 1 a redus de la 41 la 4 numărul de 
ştiri lunare defavorabile BMD-ului. În acelaşi timp, se menţine politica editorială de 
evitare a difuzării unor ştiri critice la adresa puterii. (diagramele 3-3.1) 
 
Aceeaşi politică editorială în raport cu partidul de guvernământ şi partidele de 
opoziţie se observă şi la postul privat NIT.  
 
Postul municipal Euro TV Chişinău este singurul post de televiziune care a difuzat în 
perioada de după 4 aprilie ştiri critice vizând PCRM-ul; totuşi, frecvenţa acestora s-a 
redus radical de la media de o ştire pe zi, în perioada 05.03-04.04, la 1-2 ştiri pe 



 6

săptămână. În schimb, a crescut numărul ştirilor ce defavorizează partidele de opoziţie 
care au coalizat cu PCRM-ul. 
 

Diagrama 3. Partide prezentate în context negativ la ştirile TV
05.03-04.04

PC
R

M
, 2

PC
R

M
, 8

PC
R

M
, 2

PC
R

M
, 3

PC
R

M
, 2

PP
C

D
, 2

PP
C

D
, 1

B
M

D
, 1

1

B
M

D
, 2

B
M

D
, 4

PD
M

, 2

PC
R

M
, 3

7

PC
R

M
, 2

B
M

D
, 4

1

B
M

D
, 1

0

5

10

15

20

25

30

35

40

45

Moldova 1 NIT Pervii canal Pro TV Euro TV TV 21 RIF Canal X

fr
ec

ve
nţ

a 

 
 

Diagrama 3.1 Partide prezentate în context negativ la ştirile TV
05.04-06.05

PC
R

M
, 5

B
M

D
, 1 B

M
D

, 2

A
M

N
, 4

A
M

N
, 2

A
M

N
, 1

A
M

N
, 2

PD
M

, 3

PS
L,

 5

PP
C

D
, 9

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Moldova 1 Pervii canal Pro TV Euro TV TV 21

fr
ec

ve
nţ

a 

 
Opinii  
 
După 4 aprilie, se atestă o creştere a duratei emisiunilor de opinie pe teme politice la 
postul public naţional Moldova 1 (diagramele 4-4.1) 
 
 
 
 
 



 7

05.03-04.04 

Diagrama 4. Difuzarea emisiunilor de opinie cu caracter politic- 
durata (% din durata totală a emisiunilor difuzate de posturile 

supuse monitorizării)

Moldova 1
12%

Euro TV
23%

Canal X
6%

Pro TV
29%

Pervii Canal
5%

NIT
25%

 
05.04-06.05 
 

Diagrama 4.1 Difuzarea emisiunilor de opinie cu caracter politic - 
durata (% din durata totală a emisiunilor difuzate de posturile 

supuse monitorizării)

Moldova 1
20%

Euro TV
18%

RIF
2%

Pro TV
34% Pervii Canal

2%

NIT
24%

 
 
 
 
 
Emisiuni de opinie în favoarea partidelor politice 
 
După 4 aprilie, postul public naţional Moldova 1 măreşte durata emisiunilor laudative 
la adresa partidului de guvernământ şi, într-o măsură mai mică, a PPCD-ului. NIT dă 
dovadă de moderaţie în acest sens. (diagramele 5-5.1) 
 



 8

05.03-04.04 
Diagrama 5. Partide favorizate în emisiuni de opinie

PC
R

M
, 4

55
7 PC

R
M

, 8
23

9

PD
M

, 2
22

0

0

1000

2000

3000

4000

5000

6000

7000

8000

Moldova 1 NIT Pervii canal

du
ra

ta
 (s

ec
.)

 
 

Diagrama 5.1 Partide favorizate în emisiuni de opinie
05.04-06.05

PPCD, 308 PSL, 268

PCRM, 6950

PCRM, 2344

0

1000

2000

3000

4000

5000

6000

7000

Moldova 1 NIT

du
ra

ta
 (s

ec
.)

 
 
Emisiuni de opinie în defavoarea partidelor politice 
 
Ca şi până la 4 aprilie, postul public Moldova 1 şi postul privat NIT critică în 
emisiunile sale numai opoziţia. Emisiunile critice ale postului public municipal Euro 
TV Chişinău au vizat partidul de guvernământ şi PPCD-ul. (diagramele 6-6.1) În 
cadrul dezbaterilor de la PRO TV şi RIF s-au exprimat diverse puncte de vedere.  



 9

Diagrama 6. Partide defavorizate în emisiuni de opinie

B
M

D
, 2

22
0

PD
M

, 3
60

0

B
PR

, 7
76

PT
C

D
, 7

76

B
M

D
, 2

94
6

B
M

D
, 2

45
1

0

500

1000

1500

2000

2500

3000

3500

4000

Moldova 1 NIT Pervii canal Canal X

du
ra

ta
 (s

ec
.)

 
 

Diagrama 6.1 Partide defavorizate în emisiuni de opinie
05.04-06.05

PP
C

D
, 2

42
0

PP
C

D
, 6

09
5

B
M

D
, 2

69
4

A
M

N
, 1

59
6

A
M

N
, 2

05
0

PD
M

, 2
42

0

PS
L,

 2
42

0
PC

R
M

, 1
21

05

0

2000

4000

6000

8000

10000

12000

14000

Moldova 1 NIT Pervii canal Euro TV

du
ra

ta
 (s

ec
.)

 
 
Sursele utilizate în ştirile cu caracter politic 
 
PRO TV rămâne în continuare primul în topul posturilor care utilizează preponderent 
2 şi mai multe surse. Pe locul doi e Euro TV Chişinău. O evoluţie pozitivă 
înregistrează Moldova 1, Pervîi kanal ş.a. (Tabelele 1-2)  
 
Tabelul 1. Ponderea surselor în cadrul buletinelor de ştiri (frecvenţa - %) 
                                            05.03-04.04 
 

 1sursă 2 şi mai multe surse 
Moldova 1 65 35 



 10

NIT 59 41 
Pervii canal 64 36 
Pro TV 38 62 
Euro TV 52 48 
TVC 21 61 39 
RIF 54 46 
TV Balti 100 0 
Blue Star – TV6 77 23 
TV Gagauzia 75 25 
Canal X 48 52 

 
 
Tabelul 2. Ponderea surselor în cadrul buletinelor de ştiri (frecvenţa - %) 
                                                   05.04-06.05 
 

 1 sursă 
2 şi mai multe surse 

 
Moldova 1 62 38 
NIT 59 41 
Pervii canal 56 44 
Pro TV 28 72 
Euro TV 43 57 
TVC 21 71 29 
RIF 58 42 
TV Balti 100 0 
Blue Star – TV6 70 30 
TV Gagauzia 59 41 
Canal X 61 39 

 
 
Cele mai frecvente referinţe la partidele politice ca surse de ştiri cu caracter politic se 
atestă la PRO TV, Euro TV, TV 21 şi Pervîi kanal. Nu s-au informat nemijlocit de la 
partide în ştirile lor posturile publice TV Bălţi şi TV Găgăuzia, precum şi postul privat 
TV 6. (tabelul 3) 
 
În ştirile cu caracter politic, majoritatea posturilor TV au utilizat astfel de surse ca 
preşedintele, miniştrii şi oficialităţile guvernamentale. Postul public municipal Euro 
TV Chişinău s-a informat în aceeaşi măsură şi de la administraţia publică locală, iar 
TV Găgăuzia şi TV Bălţi au recurs de cele mai dese ori de la autorităţile publice 
locale.  
 
Tabelul 3. Ponderea diverselor tipuri de surse în ştirile cu caracter politic (%) 
 
 Partide Preşedinte, 

miniştri, 
oficialităţi 
din guvern 

Admin. 
publică 
locală 

Socie-
tatea 
civilă 
 

Experţi 
 

Mass- 
Media 

Moldova 1 6,5 37,4 5,2 2,2 2,8 2,5 
NIT 5,7 33,7 2,7 2,2 3,6 3,2 
Pervii canal 11,8 30,0 1,8 5,5 11,8 2,7 



 11

Pro TV 37,9 34,5 11,0   1,4 
Euro TV 17,1 10,8 11,1 8,5 6,3 4,6 
TVC 21 14,9 40,0 1,3 1,3 7,8  
RIF 6,1 36,9 0,3 8,9 1,8 1,0 
TV Balti  25,0 62,5 12,5   
Blue Star – TV6  54,3 2,2 2,2  26,1 
TV Gagauzia  5,8 44,3  13,5 25,0 
Canal X 6,8 26,0  2,7 1,4 60,3 

 
Radio 
 
După 4 aprilie, postul privat Vocea Basarabiei se situează în topul difuzorilor de ştiri 
cu caracter politic (29%, comparativ cu 16%, în perioada 05.03-04.04). În acelaşi 
timp, ponderea acestor ştiri la postul municipal Antena C s-a diminuat de la 16 % la 
7%. (diagrama 1.)  
 

Diagrama 1. Difuzarea ştirilor cu caracter politic - frecvenţa
(% din numărul total de ştiri difuzate de posturile supuse 

monitorizării)

Teleradio 
Gagauzia

2%

Vocea Basarabiei
29%

Radio Moldova
28%

Kiss FM
3%

103.5 FM
6%

Sanatatea
9%

Serebraenii dojd
5%

Radio Nova
0,4%

Europa Plus
5%

Hit FM
4%

Russkoe Radio
2%

Antena C
7%

 
 
 
 
Partidele politice favorizate în ştirile radio 
 
Postul public naţional Radio Moldova îşi reduce până la un număr nesemnificativ (de 
la 74 la 4) ştirile în favoarea partidului de guvernământ. În acelaşi timp, Radio 
Moldova nu difuzează ştiri cu conţinut sau în context pozitiv vizând partidele de 
opoziţie. În mod similar procedează posturile private Sereabreanîi dojd şi 103.5 FM. 
 
Postul public municipal Antena C şi un şir de posturi private nu au favorizat în ştiri 
nici un partid. Un număr nesemnificativ de ştiri cu caracter pozitiv au vizat PPCD-ul, 
în cazul Kiss FM, şi – AMN-ul, în cazul Vocii Basarabiei.  
 



 12

Diagrama 2. Partide politice favorizate în ştirile radio
05.03-04.04 

PC
R

M
, 5

PC
R

M
, 1

PC
R

M
, 1

PC
R

M
, 1

1

PP
C

D
, 1

PP
C

D
, 4

PP
C

D
, 8

B
M

D
, 1

B
M

D
, 1

0 B
M

D
, 1

9

PD
M

, 1

PD
M

, 1

PS
D

M
, 1

PS
D

M
, 1

R
A

V
N

, 2
C

I, 
3

PC
R

M
, 1

0

PC
R

M
, 5

PC
R

M
, 7

4

0

10

20

30

40

50

60

70

80

Radio Moldova Antena C Russkoe Radio Serebreanîi dojd Sanatatea Radio Gagauzia Vocea Basarabiei

fr
ec

ve
nţ

a

 
 

Diagrama 2.1. Partide favorizate în ştirile radio - frecvenţa
05.04-06.05

AMN, 3

PCRM, 1

PCRM, 3

PCRM, 4 PPCD, 4

0

1

2

3

4

Radio Moldova Serebreanîi dojd Kiss FM 103.5 FM Vocea Basarabiei

fr
ec

ve
nţ

a

 
 
Partidele politice defavorizate în ştirile radio 
 
După 4 aprilie, postul public naţional Radio Moldova nu a difuzat ştiri în defavoarea 
vreunui partid de opoziţie şi a continuat să evite ştirile cu caracter negativ vizând 
partidul de guvernământ. (diagramele 3-3.1) 
 
Frecvenţa ştirilor critice la adresa PCRM-ului s-a redus simţitor în cazul postului 
public municipal Antena C (de la 29 la 8) şi a postului privat Vocea Basarabiei (de la 
98 la 13). Ultimul îşi menţine atitudinea critică faţă de majoritatea formaţiunilor 
parlamentare, în special faţă de PPCD.  



 13

Diagrama 3. Partide politice defavorizate în ştirile radio
05.03-04.04 

PC
R

M
, 4

PP
C

D
, 3

PP
C

D
, 3

B
M

D
, 4

8

B
M

D
, 1

B
M

D
, 1

B
M

D
, 3

0

PD
M

, 3

PD
M

, 1

PD
M

, 1
4

B
PR

, 1

PC
R

M
, 9

8

PC
R

M
, 2

9

PC
R

M
, 2

B
M

D
, 3

B
M

D
, 1

PD
M

, 1

PD
M

, 4

R
A

VN
, 1

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

100

Radio
Moldova

Antena C Hit FM Serebreanîi
dojd

Radio Nova 103.5 FM Sanatatea Vocea
Basarabiei

fr
ec

ve
nţ

a 

 
 
 

Diagrama 3.1. Partide defavorizate în ştirile radio 

PPCD, 14

AMN, 6

PDM, 4 PSL, 4

PCRM, 13

PCRM, 8

PPCD, 2

BMD, 1

PDM, 6

0

3

6

9

12

15

Antena C Serebreanîi dojd Vocea Basarabiei

fr
ec

ve
nţ

a 

 
 
Opinii 
 
Ca şi în campania electorală, postul public naţional nu a difuzat emisiuni de opinie. 
După 4 aprilie, a renunţat la dezbaterile politice şi postul municipal Antena C,  
ponderea acestora în perioada 05.03-04.04 fiind de 11%.  
 



 14

Diagrama 4. Difuzarea emisiunilor de opinie cu caracter 
politic - durata (% din durata totală a emisiunilor de opinie 

difuzate de posturile supuse monitorizării)

Radio Moldova
1%

Vocea Basarabiei
85%

Radio Nova
14%

 
 
Partidele politice favorizate în emisiunile radio 
 
În timp ce la Vocea Basarabiei se reduce drastic durata emisiunilor favorabile 
partidelor de opoziţie, la Radio Nova creşte durata emisiunilor cu conţinut pozitiv ce 
vizează PCRM-ul.  
 

Diagrama 5. Partide favorizate în emisiuni de opinie

PP
C

D
, 9

53
9

C
I, 

71
15

PC
R

M
, 5

00

B
M

D
, 1

93
73

B
M

D
, 1

50
0

PD
M

, 9
00

PS
D

M
, 4

14
0

U
C

M
, 2

91
0

PT
C

D
, 3

96
6

0

2000

4000

6000

8000

10000

12000

14000

16000

18000

20000

Radio Nova Vocea Basarabiei

du
ra

ta
 (s

ec
.)

 



 15

Diagrama 5.1 Partide favorizate în emisiuni de opinie

PPCD, 278
AMN, 108

PDM, 218 PSL, 218

PCRM, 3300

0

500

1000

1500

2000

2500

3000

3500

4000

Radio Nova Vocea Basarabiei

du
ra

ta
 (s

ec
.)

 
 
 
Partidele politice defavorizate în ştirile radio 
 
Ţinta emisiunilor critice difuzate de Vocea Basarabiei sunt în primul rând PCRM-ul 
şi PPCD-ul. În singura emisiune de opinie la Radio Moldova au fost exprimate  
atitudini diverse. (diagramele 6-6.1) 
 

Diagrama 6. Partide defavorizate în emisiuni de opinie

PP
C

D
, 1

20
0

PD
SE

, 3
83

2

PC
R

M
, 6

56
38

PP
C

D
, 2

18
04

B
M

D
, 1

77
13

PD
M

, 2
43

13

PR
, 3

83
2

0

10000

20000

30000

40000

50000

60000

70000

Radio Nova Vocea Basarabiei

du
ra

ta
 (s

ec
.)

 
 
 
 
 
 



 16

 
Diagrama 6.1. Partide defavorizate în emisiuni de opinie

AMN, 4500
AMN, 1558

PDM, 5066
PSL, 1643

PCRM, 86388

PPCD, 19421

0

10000

20000

30000

40000

50000

60000

70000

80000

90000

Radio Nova Vocea Basarabiei

du
ra

ta
 (s

ec
.)

 
 
Sursele utilizate 
 
După 4 aprilie, majoritatea ştirilor cu caracter politic ale postului public naţional 
Radio Moldova şi ale postul privat Sănătatea sunt bazate pe două şi mai multe surse. 
(Tabelele 1-2) 
 
Tabelul 1. Ponderea surselor în cadrul buletinelor de ştiri (frecvenţa - %) 
                                                            05.03-04.04 

 1 sursă 2 şi mai multe surse 
Radio Moldova 53 47 
Antena C 59 41 
Russkoe Radio 100  
Hit FM 100  
Serebrenii dojd 58 42 
Radio Nova 97 3 
Europa Plus 88 12 
Kiss FM 88 13 
Blue Star radio (103.5 FM) 63 37 
Sanatatea 37 63 
Teleradio Gagauzia 61 39 
Vocea Basarabiei 75 25 

 
Tabelul 2. Ponderea surselor în cadrul buletinelor de ştiri (frecvenţa - %) 
                                                                   05.04-06.05 

 1 sursă 2 şi mai multe surse 
Radio Moldova 48 52 
Antena C 64 36 
Russkoe Radio 100  
Hit FM 76 24 



 17

Serebrenii dojd 70 30 
Radio Nova 64 36 
Europa Plus 78 22 
Kiss FM 98 2 
Blue Star radio (103.5 FM) 74 26 
Sanatatea 45 55 
Teleradio Gagauzia 78 22 
Vocea Basarabiei 75 25 

 
Şi după 4 aprilie, cele mai frecvente surse pentru ştirile cu caracter politic difuzate de 
majoritatea posturilor de radio sunt mass-media, preşedintele, miniştrii şi oficialităţile 
din guvern, urmate de partidele politice. (tabelul 3) 
 
Tabelul 3. Ponderea diverselor tipuri de surse în ştirile cu caracter politic (%) 
 
 Partide Preşedinte, 

miniştri, 
oficialităţi 
din guvern 

Administraţia 
publică locală 

Societatea 
civilă 
 

Experţi 
 

Mass- 
media 

Radio Moldova 6,2 40,2 0,8 0,8 2,4 21,1 
Antena C 11,7 11,0 1,1 0,4 0,4 64,2 
Russkoe Radio 6,7    3,4 89,6 
Hit FM 1,5 11,5    78,6 
Serebrenii dojd 11,8 58,4 1,1 1,7 3,9 1,7 
Radio Nova 5,5      
Europa Plus 1,8 25,9   1,2 57,8 
Kiss FM 31,4 22,6  8,6  5,7 
103.5 FM 2,0 12,9  1,5 2,0 64,9 
Sanatatea 5,5 31,7 0,2 1,1 1,6 54,1 
Teleradio 
Gagauzia 

 23,7 34,4 1,1 7,5 21,5 

Vocea 
Basarabiei 

9,3 13,3 2,8 2,4 4,8 44,6 

 
Presa scrisă 

 
Cel mai mediatizat concurent electoral în presa scrisă monitorizată în perioada 5 
aprilie – 6 mai 2005 a rămas partidul de guvernământ. Astfel, PCRM-ul a beneficiat 
de cea mai mare pondere a ştirilor în context pozitiv (circa 84% din totalul ştirilor 
favorabile tuturor concurenţilor electorali). Acest rezultat a fost asigurat, 
preponderent, de ziarele publice „Nezavisimaia Moldova”, „Moldova Suverană” şi 
„Vesti Gagauzii”. (tabelul 1) 
 
Partidul de guvernământ deţine întâietatea şi în „topul” formaţiunilor politice 
prezentate în ştiri în context negativ (47% din totalul ştirilor respective), urmat de 
Partidul Popular Creştin-Democrat cu 35%. Astfel de ştiri au fost publicate în ziarele 
private care nu au susţinut Partidului Comuniştilor în alegerile parlamentare (în 
special, în ziarul „Timpul de dimineaţă”). (tabelul 2) 
 



 18

Diagrama 1. Partide prezentate la ştiri în context pozitiv (total 
pentru ziare - frecvenţa)

PCRM
84%

PPCD
4%

PSDM
4%

PL
4%

PTCD
4%

 

Diagrama 2. Partide prezentate la ştiri în context negativ (total 
pentru ziare - frecvenţa)

PPCD
35%

BMD
5%

PDM
8%

PSL
5%

PCRM
47%

 
Articolele de opinie, inclusiv editorialele, interviurile şi scrisorile cititorilor, prezintă 
o situaţie oarecum diferită de cea a ştirilor. Astfel, în articolele de opinie, cea mai 
mediatizată formaţiune politică a fost tot PCRM-ul, care deţine întâietatea între 
partidele prezentate în context pozitiv (60%). În ce priveşte articolele de opinie în 
context negativ, situaţia s-a schimbat, partidul de guvernământ „cedând” locul 
Partidului Popular Creştin-Democrat. În această perioadă, PPCD-ul a fost criticat în 
39% din totalul articolelor de opinie, publicate în presa monitorizată, urmat de PCRM 
cu 33%, PDM cu 12% şi PSL cu 11%.   
 
De remarcat că poziţia de lider a PCRM-ului între partidele despre care s-au scris în 
articole de opinie în context pozitiv se datorează exclusiv ziarelor publice 



 19

„Nezavisimaia Moldova” şi „Moldova Suverană”, pe când în articolele de opinie 
inserate de celelalte publicaţii monitorizate, de regulă PCRM-ul a fost criticat sau 
prezentat într-un context neutru. PPCD-ul a fost prezentat într-un context negativ în 
majoritatea ziarelor monitorizate, inclusiv în cele publice. (tabelele 3-4) 

Diagrama 3. Partide favorizate în articole de opinie

AMN, 2

PSDM, 1

PSDM, 2

PCRM, 14

PCRM, 1

PPCD, 3

PDM, 1 PTCD, 1

0

2

4

6

8

10

12

14

16

Moldova Suverana Nezavisimaia
Moldova

Timpul Saptamina Moldavskie
vedomosti

fre
cv

en
ţa

 
 

Diagrama 4. Partide defavorizate în articole de opinie

PC
R

M
, 7

PC
R

M
, 1

PC
R

M
, 1

PP
C

D
, 2

PP
C

D
, 7

PP
C

D
, 2

B
M

D
, 1

PD
M

, 1
1

PD
M

, 1

PS
D

M
, 1

PS
L,

 8

PS
L,

 3
PC

R
M

, 2

PC
R

M
, 2

1 PP
C

D
, 2

6

B
M

D
, 2

A
M

N
, 1

0

5

10

15

20

25

30

Moldova
Suverana

Timpul Moldavskie
vedomosti

Unghiul

fre
cv

en
ţa

 

 
 
Sursele de informaţie, citate de ziarele publice au reprezentat, de cele mai multe ori, 
preşedinţia, structurile guvernamentale, diplomaţii străini şi partidul de guvernământ. 
Ziarele private au avut un spectru mai larg de surse de informaţii, care au inclus, în 
afară de cele oficiale, şi surse de alternativă – societatea civilă, partidele de opoziţie, 
alte medii de informare din ţară şi de peste hotare etc. 
 

 



 20

Unele concluzii generale ale monitorizării mass-media din Republica Moldova 
16 ianuarie 2005 – 6 mai 2005 

 
• Majoritatea posturilor radio şi TV, a publicaţiilor periodice supuse 

monitorizării au reflectat campania electorală de pe poziţia unui angajament 
clar de partea puterii sau a opoziţiei. Puterea a avut de partea sa nu numai 
majoritatea mass-media publice, cu excepţia celor municipale, dar şi 
majoritatea mijloacelor audiovizuale private supuse monitorizării. Toate 
posturile cu acoperire naţională, publice şi private, au reflectat campania 
electorală de pe poziţia PCRM şi în interesul PCRM, difuzînd ştiri 
preponderent favorabile partidului de guvernămînt şi defavorabile partidelor 
de opoziţie, urmărind scopul discreditării concurenţilor electorali ai PCRM. 
Din acest punct de vedere, politica editorială de la Radio Moldova relevă o 
atitudine mai temperată, decît cea de la Moldova 1.  

• De partea opoziţiei, s-au situat în mod evident doar posturile municipale 
Antena C, Euro TV Chişinău, Vocea Basarabiei (în ultima etapă a campaniei 
electorale) şi cîteva publicaţii periodice. De remarcat însă că, favorizând 
BMD-ul, posturile respective au încercat în acelaşi timp să se menţină pe 
poziţia unei reflectări pluraliste, care să acopere un spectru de interese 
electorale cît mai larg, fără a exclude partidul de guvernămînt. Reprezentanţii 
PCRM refuzau invitaţiile de colaborare venite din partea Antenei C şi Euro TV 
Chişinău.  

• Atît în mediile audiovizuale cît şi în presa scrisă, reflectarea echidistantă, 
imparţială a prezentat o excepţie, nu o regulă (Pro TV, Spros i predlojenie 
ş.a.). Chiar şi unele posturi care şi-au declarat neimplicarea în campania 
electorală au difuzat ştiri cu conţinut electoral camuflat (Pervîi kanal). 
Neimplicarea unor posturi poate fi interpretată drept o nedorinţă de a se ralia 
în campanie de partea puterii sau de a nu fi considerat sprijinitor al opoziţiei. 

• Comisia Electorală Centrală a permis organizarea dezbaterilor la posturile de 
radio şi TV “numai după expirarea termenului prevăzut de Codul electoral 
pentru înregistrarea concurenţilor electorali” şi, în afară de aceasta, a limitat 
durata dezbaterilor, descurajînd astfel interesul pentru acest tip de emisuni. 
Suplimentarea timpului pentru dezbateri s-a făcut, la insistenţa observatorilor 
străini, cu multă întîrziere. 

• Insuficienţa dezbaterilor trebuie considerată drept deficienţă majoră a mass-
media în calea informării corecte şi depline a auditoriului privitor la ofertele 
electorale ale partidelor de opoziţie. În acelaşi timp, limitările operate de CEC 
se înscriu în tendinţele de a feri partidul de guvernămînt de demersurile critice 
ale concurenţilor electorali, manifestate de mass-media loiale puterii. 

• În perioada apropiată zilei alegerilor, în mass-media din ambele tabere se 
înregistrează radicalizarea discursului electoral, folosirea unui limbaj violent, a 
unor procedee mediatice agresive, murdare, sfidîndu-se astfel limitele bunului 
simţ (de ex. filmul „Opriţi extremismul” difuzat de Moldova 1,  ş.a.).   

• Procesul monitorizării şi publicării rezultatelor intermediare a avut în unele 
cazuri un efect benefic asupra modului de reflectare a campaniei electorale, 
dar, din păcate, insuficient pentru a schimba în mod radical starea de lucruri. 
Administraţia companiei publice Teleradio Moldova a adoptat o poziţie de 
nerecunoaştere a rezultatelor, de discreditare şi de intimidare a ONG-urilor 
care au efectuat monitorizarea. Unele schimbări încep să se producă abia după 
4 aprilie, cînd a fost ales preşedintele RM. 



 21

ANEXE: 
1. Metodologia 
2. Perioada de monitorizare 
3. Orarul monitorizării 
4. Criteriile de selectare a instituţiilor de presă 
5. Mass-media monitorizate 

 
1. Metodologia 
Ce monitorizăm? 

• Ştirile 
• Publicitatea (timpii de antenă) 
• Timpul de vorbire directă 
• Opiniile 
• Programele electorale speciale (dezbateri etc.) 
• Vox populi 
• Materiale de instruire a alegătorilor 

 
Fiecare dintre materialele cu caracter politic este supus unei evaluări de conţinut şi de 
context, pentru a determina dacă sunt favorabile sau defavorabile unui sau altui partid 
sau formaţiuni politice. Faptul că conţinutul şi/sau contextul ştirii este pozitiv sau 
negativ nu indică neapărat tendenţiozitatea sau partizanatul postului care difuzează 
ştirea. E posibil ca ştirea să favorizeze sau să defavorizeze unul dintre candidaţi şi, cu 
toate acestea, să fie echidistantă şi corectă din punct de vedere profesional. Numai 
dacă va exista tendinţa, pe o anumită perioadă de timp, ca unul dintre concurenţi să fie 
favorizat sau defavorizat, atunci vom considera că e vorba despre un dezechilibru.  
 
Fiecare material monitorizat este codificat în funcţie de tematică şi sunt identificate, 
codificate şi contabilizate sursele acestuia. Preferinţa pentru anumite surse, pe 
parcursul unei perioade de timp, de asemenea poate indica un dezechilibru de 
reflectare în favoarea unui sau altui candidat.  
  
2. Perioada de monitorizare -  6 ianuarie - 6 mai 2005 – cuprinde campania 
electorală parlamentară, perioada postelectorală, precum şi reflectarea campaniei de 
alegere a noului preşedinte de către parlament. 
 
3. Orarul monitorizării  
TV 
Luni-vineri 
06:30 – 09:00 şi 17:00 – 22:30 
 
Sâmbătă-duminică 
06:30 – 22:30 
 
Radio 
Luni-duminică 
06:00 – 24:00 
 
 
 
 



 22

4. Criteriile de selectare a instituţiilor de presă supuse monitorizării: 
• tirajul/ audienţa/ impactul 
• forma de proprietate (de stat şi private) 
• limba (română şi rusă) 
• aria de acoperire (naţională, locală) 

 
5. Mass-media monitorizate: 
Presa scrisă  
Moldova Suverană, Nezavisimaia Moldova, Timpul de dimineaţă, Săptămâna, 
Komsomolskaia Pravda v Moldove, Moldavskie vedomosti, SP (Bălţi), Vesti 
Gagauzii (Comrat), Unghiul (Ungheni), Farul nistrean (Rezina) 
 
TV  
Moldova 1, NIT, Pervîi canal v Moldove, PRO TV, Euro TV Chişinău, TVC 21, RIF 
TV, TV Bălţi, Blue Star (Bălţi), TV Găgăuzia, Canal X (Briceni), Cvant TV (Cahul) 
 
Radio  
Serebreanîi dojd, Radio Moldova, Antena C, Russkoe Radio, Hit FM, Sănătatea 
(Edineţ), Radio Nova, Europa Plus, Kiss FM, 103.5 (Bălţi), Vocea Basarabiei, Radio 
Găgăuzia 
 
 
 


