
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
Monitoring Mass Media during the Campaign for Parliamentary 
Elections Anticipated on 29 July 2009 
 
Report No.1  
22–28 June 2009 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 2 

1. General data  
 
1.1 Project goal: To monitor the performance of broadcast media during the 
electoral campaign and to inform the public about the results including the access 
of electoral candidates to media outlets and whether they guarantee pluralism of 
opinions. The aim is to analyze reporting trends that can affect media performance 
and compromise their ability to provide truthful, balanced and comprehensive 
information to the public.  
 
1.2 Monitoring period: 22 June–29 July 2009  
 
1.3 Criteria for selection of media outlets to be monitored: 
 
Audience-impact (national, quasi-national) 
Justification: It is well-known that there is a direct connection between the size of 
the audience and the impact of media on public opinion: the more people who are 
exposed to a message, the stronger its impact on certain segments of society. 
 
Ownership (public or private) 
Justification: Public media are managed with public funds and are obliged to 
provide complete, accurate, impartial and fair information to the public about all 
political, social and economic developments in Moldova. Private media also have 
an ethical obligation to present multiple viewpoints and to cover major events on 
the public agenda.  
 
Broadcast language (Romanian and Russian)  
Justification: In addition to media broadcasts in Romanian, stations providing news 
in Russian were included in the study as this language is accessible not only to 
Russian minorities but also to other ethnic minorities like Bulgarians, Gagauz and 
Ukrainians. 
 
1.4. Stations/newscasts analyzed 
 
Moldova 1 (―Mesager‖ at 21:00): public TV station, national coverage, broadcasts in 
Russian and Romanian  
Prime TV (―Evenimentul‖ at 20:35): private station, national coverage, broadcasts 
in Romanian  
NIT (―Curier‖ at 21:30): private station, quasi-national coverage, broadcasts in 
Russian and Romanian (Chişinău, Cahul, Edineţ, Comrat, Varniţa, Ungheni, 
Cetireni, Nisporeni, Soroca, Cimişlia, Căuşeni, Trifeşti, Străşeni, Mândreştii Noi, 
Leova, Criuleni)  
EU TV (―Monitor‖ at 21:00): private station, quasi-national coverage, broadcasts in 
Romanian (Străşeni, Ocniţa, Floreşti, Trifeşti, Cimişlia, Briceni, Cantemir, Drochia, 
Făleşti, Glodeni, Sângerei, Ştefan Vodă, Taraclia);  



 3 

Radio Moldova (―Panorama zilei‖ at 19:00): public station, national coverage, 
broadcasts in Romanian and Russian.  
 
2. Methodological framework  
 
One daily newscast on each station was monitored for news with a direct or an 
indirect electoral character. Each news item was subject to an assessment of content 
and context to establish whether it was favorable or unfavorable to one party or 
another or to one political entity or another. The news was also analyzed according 
to the following objective criteria.  
 
Impartiality/objectivity: According to the journalist code of ethics, the news must be 
impartial and objective; it should not favor certain parties/groups/individuals to 
the detriment of others. Journalistic objectivity implies a clear distinction between 
opinion and facts both through the selection of the angle of approach and through 
the details provided. Discriminatory elements in reports and news items are a 
prime indication that the story is presented from a journalist‘s point of view. 
Screening the news and a minimal analysis of background and context also imply 
that the interests of certain persons and not those of the general public are being 
protected.1 
 
Fairness and balance of sources/diversity of opinions: To be correct and balanced, the 
news should cover all the parties involved in a dispute, particularly when the 
subject matter is controversial, and should treat all opponents equally.2 Also, the 
media should ensure the access of the public to a variety of views to help people 
reach their own opinions about events. If certain views are given more attention 
than others, they become prominent and implicitly affect the public‘s perception 
about what is happening in society.  
 
Language and videos: Responsible journalism means not only a truthful presentation 
of facts but also includes the use of correct, decent language. Deliberate 
exaggerations and licentious language such as pejorative labels for individuals or 
organizations and images manipulated to show certain parties in a negative light 
can raise serious questions about respect for ethical and professional standards. 
The ethical conduct of journalists is especially in question when videos show things 
that are not true and have been faked as well as when news items are illustrated 
with images that have no connection with the explanatory text.  
 
 
 
 

                                                 
1
 Simona Ştefănescu, Riscurile comunicării mediatice în timpul conflictelor 

2
  Fico, Sofin, and Dragger, 2007. Fairness and defamation in the reporting of local issues.  



 4 

3. Monitoring data 

 
            Moldova 1 

Involvement in the electoral campaign: From 22 to 28 June 2009, this public station 
with national coverage broadly covered electoral subjects broadcasting a total of 53 
news items related directly or indirectly to the activities of the candidates. Of those, 
28 were included under the rubric ―Elections 2009‖ that was launched on 23 June. 
 
It is worth mentioning that the public TV station paid special attention to the 
situation in the municipality of Chişinău and to the problems faced by the city‘s 
residents, which it covered in a number of news articles that directly or indirectly 
attributed the responsibility for those problems to Mayor Chirtoacă who is a  leader 
of the Liberal Party (LP). Excessively focusing on only the problems of the capital‘s 
residents ignores the problems in other towns in the country.  
 
Impartiality and objectivity: Most of the electoral news aired by Moldova 1 was 
not impartial as it covered events more from the viewpoint of the government and 
of the Communist Party of Moldova (PCRM). Based on the news the station 
selected to broadcast and on the angle of those broadcasts, Moldova 1 presented 
information that perpetuated a positive image of the central public administration 
(CPA), of PCRM and of the People‘s Christian Democratic Party (PCDP) on the one 
hand, and a rather negative image of the opposition on the other hand. Thus, the 
activities of the current government and of PCRM were the subject of 21 news 
items portrayed in mostly a positive (17) or a neutral context (4). Opposition parties 
and the local public administration of Chişinău were mentioned in 22 broadcasts of 
which 16 were negative and 6 were neutral. LP was particularly covered in a 
negative light, especially in news items launching allegations against Chişinău 
Mayor, Dorin Chirtoacă.  
  
The value judgments of reporters were obvious in some news articles. Thus, when 
presenting the press conference of opposition parties announcing the creation of a 
joint council (23 June at 21:15) the reporter said, ―The participation of other parties 
is not regarded well by the Liberal Democratic Party of Moldova (LDPM) leader 
whereas the Our Moldova Alliance (OMA) chairman is more benevolent.‖ The 
reporter also was ambiguous in quoting sources in the news about cases lost at the 
European Court of Human Rights (ECHR) due to failure of the Chişinău Mayor‘s 
Office to provide housing to state offials (23 June at 21:05). Thus, it is not clear who 
the author of the following statement is: ―(...) but the local authorities seem to 
dodge solving this sensitive problem. The city mayor failed again to come to 
today‘s meeting although Iurie Roşca says that he was invited.‖  
 



 5 

Fairness and balance of sources/diversity of opinions:  Moldova 1 reporters limited 
themselves to one source in most election news without including information and 
contextual explanations that would have helped the public to get an independent 
impression about the events described. The journalists usually did not specify 
whether attempts had been made to contact the parties mentioned in controversial 
issues. Of the 13 items that contained direct or indirect allegations about certain 
candidates, all the parties indicated were mentioned only in 6, and the reporter said 
in one case that the opponent rejected the allegations.  
 
Another problem relates to the credibility of sources. Several sources were quoted 
in the news about the problem with the water supply for two blocks in Chişinău 
(24 June at 21:04), although some of them were not exactly the ones to address the 
problems mentioned (an ordinary employee of the city‘s water supplier cannot be a 
source to talk about the water situation in those sectors). It is worth mentioning the 
provocative tone of the reporter which was reflected in the answers given by the 
interviewees. One got the impression that some answers had been faked during 
editing.  
 
The news broadcast under the Elections 2009 rubric was presented in different 
ways: neutrally for all news of an informative character (e.g., news from the Central 
Electoral Commission [CEC] about  election procedures) and unfairly for all news 
about the controversial actions/statements of candidates. When opposition party 
representatives made statements about the ruling party, in every case the position 
of the party mentioned (ministry, PCRM, etc) was also included. This did not 
always happen when  statements or attacks were made by PCRM or CPA against 
the opposition. An example is the news item about the press conference of PCRM 
leader Vladimir Voronin (24 June at 21.16) in which he harshly attacked  opposition 
leaders four times and the opposition viewpoint was not included. Another 
example is the news about the joint press conference of the deputy chairpersons of 
the liberal parties which did not inform the public about the results of their visit to 
Strasbourg but instead quoted one of them who said that the parliamentary 
opposition had misled the Parliamentary Assembly in the past four years. Also, it 
was stressed that three members of parliament (MPs) had traveled to Strasbourg 
using Romanian passports. This news also included the opinion of the PCRM 
representatives who specified that the three MPs went to the Parliamentary 
Assembly of the Council of Europe (PACE) not as an official delegation 
representing the Moldovan Parliament but as MPs who had accepted the invitation 
of some of their Council of Europe colleagues (Mesager on 26 June).  
 
The tendency was to include exhaustive and comprehensive information in the 
news about PCRM, while news about the opposition parties contained distorted 
information and sometimes misplaced emphasis. An example is the newscast on 23 
June in which the PCRM representative said the elections of 5 April were the most 
correct and credible in the history of Moldova. The same program made allegations 



 6 

that the opposition parties had started their electoral campaigns before the official 
beginning date without giving those parties the right to respond to this allegation.  
 
In contrast, news about the events of opposition parties was not well focused, and 
the ideas of the events were distorted or even hijacked by confusing coverage such 
as, for instance, the news about the press conferences of LDPM, LP and OMA. 
Another news item that could serve as in example in this regard is the one about 
the launching of the campaign ―Adevărul‖ (The Truth) by the youth organization 
of LDPM. Although the organizers mentioned at the event that they would visit 
towns to tell people what really happened on 6 and 7 April, the message of the 
news broadcast by Moldova 1 was confusing and focused on the UN day to 
support victims of torture; thus, an uninformed viewer would find it hard to 
understand what the news referred to.  
     
Moldova 1 registered only one violation of the CEC regulation that stipulates: 
―Except for programs on the subject ‗Elections 2009,‘,individuals holding 
responsible positions in the public administration and involved in the electoral 
campaign shall not appear in videos, shall not grant interviews and shall not make 
statements communicating information about their areas of activity, in order not to 
use such opportunities for electoral propaganda purposes‖ (paragraph 16). This 
was the news item about the decision to denationalize Investprivatbank in which 
Prime Minister Zinaida Greceanii appeared and addressed the public (Mesager on 
23 June). Since 24 June when President Voronin announced that state dignitaries 
would not any longer be covered on public stations outside the Elections 2009 
rubric, Moldova 1 has broadcast only one other such news item; it referred to a 
meeting chaired by Deputy Prime Minister Roşca (Mesager on 25 June).  

 

 
 
Radio Moldova 
Involvement in the electoral campaign: In general during this period, Radio 
Moldova covered all the electoral activities of the parties registered with CEC 
except on Saturday when it ignored the meeting of local public authority 
representatives who were OMA members. Radio Moldova did not air electoral 
news at all on that day. In total, the public station broadcast 37 electoral news 
items, 18 of which were under the Elections 2009 rubric.  
  
Impartiality and objectivity: Monitoring showed that except for the news about 
the electoral process using the CEC, electoral councils or a local public 
administration as sources, Radio Moldova did not strictly observe the principle of 
objectivity, fairness and impartiality in its news about the candidates. The examples 
provided below support this statement.  
 



 7 

PCRM representatives were always allotted more air time. Thus, on 23 June when 
the press conferences of PCRM, LDPM and the Democratic Party (DP) took place, 
PCRM enjoyed nearly twice as much time as LDPM. In the same way, the news 
about the press conferences of PCRM representatives on 24, 25 and 26 June were 
the longest at 155 seconds, 210 seconds and 175 seconds compared with news 
lasting 55–100 seconds about the press conferences of all other electoral opponents.  
 
The newscasts were organized in such a way that the news from PCRM 
conferences was the last to be presented. For instance, on 25 June the press 
conference of LDPM followed the PCRM conference and LDPM leader Vladimir 
Filat made references to the Communists‘ conference in his statements. 
Nonetheless, Radio Moldova presented the news about the LDPM conference prior 
to that of PCRM, and the reporter ignored Filat‘s references.  
 
The press events of the opposition were covered in a biased way, either by 
stressing secondary or negative aspects, or by misrepresenting ironic and negative 
commentaries or by presenting them in such way that the listeners did not 
understand what they were about. Thus, the news about the DP press conference 
on 23 June was summarized as follows: ―The DP welcomes the understanding 
between Moldova and Russia about contracting a loan of 500 million US dollars.‖ 
In reality, the essence of what Marian Lupu said was not praising the PCRM but, 
on the contrary, that both the loan conditions and its use were unknown. When 
covering the LP press conference on 24 June, the reporter made several negative 
remarks saying that LP was ―…one of the three parties that had provoked the 
anticipated elections,‖ and that the LP leader ―…was dissatisfied that his party was 
not supported financially by rich people,‖ although Mihai Ghimpu had said only 
that those making donations to LP were not rich people. The newscast of 22 June 
2009 reported that, ―Although it provoked the anticipated elections through its 
actions, the LP stated that it did not have money for the electoral campaign.‖ The 
LDPM youth press conference on 26 June that launched the campaign ―Adevărul‖ 
(The Truth) to inform the population about the events of 7 April was presented in 
such way that the listener did not find out what kind of truth it was about. The 
newscast of 26 June informed the listeners that, ―The parliamentary opposition 
misinforms European institutions. The representatives of LP, LDPM and OMA say 
that this was the conclusion reached by PACE after meeting with them.‖ In reality, 
this conclusion was reached about the representatives of the former opposition in 
the former Parliament. Reporting on the same press conference of LP, LDPM and 
OMA, the reporter said that they, ―…recognized that they used Romanian 
passports, although they had formerly stated that they had given up dual 
citizenship.‖ In reality, Corina Fusu, Deputy Chairperson of LP, informed 
journalists that they had had to travel to Strasbourg with Romanian passports 
because they had not been issued diplomatic passports. The reporter‘s attempt to 
insinuate that the opposition had lied was obvious. In addition to this, renouncing 
citizenship is a long-term process.   



 8 

 
Radio Moldova tended to present the government in a positive context and the 
opposition in a negative context. Most of the news about the government was 
laudatory while criticism of the ruling party by the opposition was censored or 
―sterilized.‖ For instance, the news on 23 June about the LDPM press conference 
said the party had requested only broader information about the loan granted by 
Russia; it was not mentioned that the LDPM leader had accused Vladimir Voronin 
of violating the legislation in force which provides that external loans must be 
approved by Parliament and also of using his visit to Moscow for electoral 
purposes.  
 
The tendency to favor PCRM was obvious also by the repetition of favorable news. 
Thus, the news on 26 June about the decision of the British Department for 
International Development to withdraw from Moldova in 2011 which emphasized 
that the bilateral program of technical assistance would be closed as a result of the, 
―…progress made by Moldova, which has gained the status of an average income 
country,‖ was repeated in the newscast of 28 June.  
 
The attitude toward the opposition was the opposite. Even when an action was 
positive, some Radio Moldova reporters tried to ―extract‖ a negative aspect from it. 
For instance, when the OMA leadership (―several OMA members‖) laid flowers on 
the day when Moldova‘s sovereignty was declared, this tribute was reduced to, 
―Urechean blamed Russia, Ukraine and Belarus for the break-up of the USSR.‖ At 
the same time, when reporting on a similar action by PCDP, the reporter 
abandoned his  ironic tone and concentrated on the significance of this day for Iurie 
Roşca. 
 
Fairness and balance of sources: Of the 13 news items with an electoral character 
that contained allegations against government opponents, the opponents‘ opinions 
were included in only two of them, and the inclusion was obviously unbalanced in 
one of them.  
 
As a rule, Radio Moldova journalists did not ask the opinion of the party 
mentioned in the news containing allegations against liberal parties. Thus on 23 
June, a news article was presented in which the representatives of a transport 
company made serious allegations against the Chişinău Mayor‘s Office and 
personally against Mayor Dorin Chirtoacă without offering any evidence. 
Although Chirtoacă was accused of exceeding his official powers and of aiming to 
maintain a ―corrupt system,‖ he was not offered the floor. On 24 June, Radio 
Moldova informed the public that representatives from the Chişinău Mayor‘s 
Office did not participate in the meeting of the government commission for the 
enforcement of ECHR decisions against Moldova. During the meeting, which was 
chaired by Iurie Roşca (PCDP), allegations were made that the Mayor‘s Office did 
not cooperate in executing decisions on providing housing to certain categories of 



 9 

public officers. The opinions of the accused parties were not quoted. The 
allegations about destabilizing the country made against the opposition parties by 
PCRM representatives Vladimir Voronin and Igor Dodon were aired without the 
response of the liberal parties (Mesager on 24 and 26 June). 
 
 
 

 
 
Prime TV  
Involvement in the electoral campaign: This second TV station with national 
coverage which relays many programs from the Russian channel ―Pervii Kanal‖ 
aired 13 electoral news items during the reporting period, but none of them was 
under the Elections 2009 rubric. Some news broadcasts referred to procedures 
related to the electoral process in which viewers were informed about electoral 
campaign ceilings, the registration of the first electoral candidates, the decision 
about the voting procedures for students as well as about the process for verifying 
electoral lists by the citizens included in those lists. Others covered Vladimir 
Voronin‘s visit to Moscow and the government‘s promises to solve the problems of 
Investiprivatbank and to protect depositors‘ interests. Subsequently, CEC informed 
the public on 30 June that Prime TV had announced its decision not to get involved 
in covering the electoral campaign.  
 
Impartiality and objectivity: Six of the 13 news items with an electoral character 
broadcast by Prime TV were impartial; however, in the vast majority of cases, the 
news was not based on multiple sources that would have presented varied 
opinions. It is worth mentioning that facts were separated from opinions in all 13 
relevant items.  
 
Although a number of candidates organized press events during the reference 
period, Prime TV ignored them. The station did not interview politicians even 
when their positions would have been necessary, for instance, regarding President 
Voronin‘s visit to Moscow on the first day of the electoral campaign. The journalists 
did not use alternative sources for other electoral news either, so it was more 
descriptive in nature.  
 
Of the 13 articles, 6 featured CPA and PCRM representatives. Vladimir Voronin‘s 
press conference served as information source for the following broadcasts: 
allegations he made against the opposition which allegedly was led by ―criminal 
elements‖ (Evenimentul on 24 June), Russia providing a grant for the renovation of 
Parliament and the President‘s Office buildings (Evenimentul on 25 June) and 
allegations against Romania regarding its involvement in the organization of the 
violent protests of 7 April 2009 (Evenimentul on 26 June). 



 10 

 
Fairness and balance of news/diversity of opinions: The vast majority of relevant 
news items did not offer diverse opinions to the public; they presented only one 
position, usually that of the CPA and PCRM. The station had only two 
controversial news items; neither of them presented the opinions of all the parties 
mentioned. The other candidates were altogether absent from Prime TV newscasts.   
 

   
 
NIT 
Involvement in the electoral campaign: From 22 to 28 June 2009, this station with 
quasi-national coverage broadcast a total of 43 news items with an electoral 
character, 10 of which were under the Elections 2009 rubric. The news broadcast 
during this period mainly referred to the visits of President Voronin to Russia and 
Israel, the press conferences organized by PCRM and the working meetings chaired 
by Iurie Roşca. At the same time, NIT broadly covered all conflicts in which Mayor 
Chirtoacă was accused of corruption and protectionism as well as other subjects 
accusing the municipality of inadequately managing problems, including the 
subject of people attacked by stray dogs.   
 
Impartiality and objectivity: The absolute majority of news items broadcast by 
NIT during the reference period (34 out of 43) was not impartial. As in previous 
campaigns, NIT distinguished itself through a tendency to keep silent about certain 
events and to emphasize others by repeating broadcasts and by selecting only 
information that put the government in a positive light and the opposition in a 
negative one. PCRM and CPA representatives appeared in positive contexts in 39 
articles, while the other parties were mentioned 12 times in negative contexts and 2 
times in neutral contexts.  
 

Vladimir Voronin‘s visit to Moscow, for instance, was covered for several days. The 
messages conveyed to the viewers were that the government, implicitly PCRM, had 
acted correctly during the protests of 7 April, that Russia supported Moldova‘s 
efforts to maintain constitutional order and that ―a friend in need is a friend 
indeed‖ (newscasts on 22, 23 and 24 June).  
 
The news about an award to Vladimir Voronin by the Patriarch of Jerusalem and  
Palestine ―for the attachment and devotion showed to the Sacred Tomb‖ bore an 
obvious electoral element, especially when taking into account the interview the 
President granted: ―I have received today the highest decoration from the hands of 
the Jerusalem Patriarch which they gave me for the contribution we make in our 
country to the modernization, reconstruction and renovation of monasteries and 
churches and to the construction of new churches that is creating favorable 
conditions for Moldovan citizens who are Christian-Orthodox by religion.‖ Note 
that the PCRM leader made reference to this distinction during his subsequent 



 11 

meetings with the electorate, stating that no other party had done so much for the 
church as PCRM had which was recognized by that award (Curier on 27 June).  
 
NIT covered events under the Elections 2009 rubric in a biased way. Thus, all news 
about the press conferences or meetings of PCRM representatives with voters 
focused on subjects that aimed to improve the party‘s image and to denigrate the 
opposition (Curier on 23, 25, 26 and 27 June). In contrast, the news about the 
activities of other electoral candidates, even though it was broadcast under the 
Elections 2009 rubric, failed to inform the public about the purpose and main issues 
discussed by displacing the emphasis so that either PCRM was not mentioned in a 
negative context, or attacks on candidates other than PCRM were brought into the 
foreground. PCRM was also favored under the rubric ―News of the Day‖ which 
appears as a running subtext every 3 minutes (for instance the newscast of 22 June: 
Vladimir Voronin, Acting President: ―The Communists‘ victory in the elections of 
29 July will not allow Moldova to sink into a swamp of crisis and vexation‖). 
 
An example of news disfavoring electoral candidates is the first item on the 25 June 
newscast during which for 5 minutes the reporter read out extracts from the 
interview granted by Vladimir Voronin to Voice of America radio. The extracts 
referred to the president‘s statements that liberal parties wanted to defeat state 
independence and that the opposition parties were corrupt, extremist, right-wing 
entities.  
 
Facts were not separated from opinions in some cases. Thus, during the newscast of 
23 June, the reporter ended the fifth item with the statement, ―During the electoral 
campaign this spring, almost the entire city administration led by the chief city 
official and several councilors made propaganda in favor of the mayor‘s uncle, 
Mihai Ghimpu for two months instead of solving the city‘s problems. However, 
their result was not what they had expected.‖ On 24 June the reporter stated during 
the news item about the acquisition of Investprivatbank by the state that the 
government proved that it did not let its citizens down.  
 
NIT failed many times to observe paragraph 16 of CEC regulations as it broadcast a 
number of news items in which state dignitaries involved in the electoral campaign 
were interviewed and referred to their activities in the government (for example, 
the Prime Minister‘s address to Investprivatbank depositors etc).  
 
Fairness and balance of sources/diversity of opinions: The monitoring showed that 
NIT did not offer a diversity of opinions and, through the sources it selected, did 
not offer enough perspectives to the viewers so that they could form their own 
opinions about the candidates. Most electoral news was drawn either from one 
source or from several sources expressing the same point of view. For instance, in 
broadcasting news about the results of PCRM leader Voronin‘s visit to Moscow on 
the first day of electoral campaign, NIT initially limited itself to descriptive reports 



 12 

without including the opinions of political analysts and politicians. On 22 and 23 
June, NIT failed to quote economic or financial experts or the opposition regarding 
the loan negotiations, although LDPM and DPM leaders held press conferences 
during which they referred to this subject. In the following days, NIT came back to 
this subject with commentaries of economists that justified the need to contract that 
loan.  
 
While 17 of the electoral news articles broadcast by NIT contained certain 
allegations against various candidates, those candidates were given the floor to 
present their opinions only in 3 cases. The allegations against opposition leaders 
made by President Voronin and the PCDP leader and all allegations of corruption, 
and mismanagement in the Chişinău Mayor‘s Office were broadcast without 
presenting the opinions of the parties accused.  
 
On 23 June, NIT dedicated a block of four consecutive news broadcasts to LP which 
contained various allegations against it and Mayor Chirtoacă, including allegations 
of corruption. On 24 June, NIT resumed the subject of corruption in the Chişinău 
Mayor‘s Office, but the so-called investigation of the NIT reporter did nothing but 
repeat the allegations without bringing evidence to support the alleged corrupt 
actions (see the case study in the Annex). Although referring to controversial 
subjects, the news did not include the opinions of the individuals accused and thus 
disfavored LP and deprived the public of alternative opinions. This is in violation 
of the provisions in the Concept of Covering the Electoral Campaign for 
Anticipated Parliamentary Elections on 29 July 2009 by Moldovan Broadcast Media 
which provides that broadcasters are obliged to cover the electoral campaign in a 
balanced and impartial way and that electoral news must ensure, ―…impartiality, 
balance and favoring the free formation of opinions through the presentation of 
opponents‘ viewpoints.‖ 
 
Language and videos: From 22 to 28 June, a few cases were registered when videos 
were used that had no direct connection with the subject covered. For instance, the 
news on 26 June that repeated extracts of the interview Vladimir Voronin granted 
to Voice of America radio used background images from a joint press conference of 
the three liberal party leaders and then a few shots later offered images from the 
destruction of Parliament and the President‘s Office buildings on 7 April 2009. The 
newscasts on 25 and 28 June contained news from the press conference of PCRM 
representative Grigore Petrenco who alleged that Dorin Chirtoacă supported 
Romanian neo-fascist organizations. The news contained videos showing the 
devastation of the President‘s Office and Parliament on 7 April; at the same time, 
an association was made between fascism and Dorin Chirtoacă by showing images 
of a swastika followed by Chirtoacă‘s picture.  
 

 



 13 

 
 EU TV 
Involvement in the electoral campaign: This station with quasi-national coverage 
broadcast a total of 42 news items with a direct or an indirect electoral character, 4 
of which were presented under the Elections 2009 rubric. The station distinguished 
itself by broadcasting many articles in support of the image of PCDP leader Iurie 
Roşca, who also holds the office of Deputy Prime Minister. Roşca does not appear 
as a candidate on PCDP election lists and did not resign from office.  
 
The subjects tackled focused on the electoral process, on CEC decisions, on the 
situation of Investprivatbank and on press conferences of electoral candidates. At 
the same time, EU TV aired extracts from two interviews granted by Vladimir 
Voronin to two foreign media outlets—ITAR TASS and Voice of America—but 
included only those parts that condemned and discredited the opposition parties. 
―The radical opposition compromised itself,‖ (22 June) and ―Opposition‘s Joint 
Council aims to defeat Moldova and its independence,‖ (26 June). 
 
Impartiality and objectivity: A great deal of the news broadcast by EU TV was 
impartial without showing the attitude of the journalist to the subject; however, 
judging by the number of articles that favored certain candidates and disfavored 
others, a certain tendency toward bias in favor of the actions of the government, 
PCRM and PCDP was noticed. In total, the activities of PCRM and CPA, including 
those of Iurie Roşca, were covered in 21 news items in positive contexts while the 
opposition was covered in 21 items, 8 of which were in negative contexts. The 
PCDP was covered in 4 broadcasts.  
 

As example of favoritism of PCRM is the newscast on 22 June that refers to the 
interview Vladimir Voronin gave to the Russian Agency ITAR-TASS during his 
visit to Moscow. The item had a pronounced electoral character which was obvious 
even from its title: ―The acting President is sure that the radical opposition will 
suffer a crushing failure in the anticipated elections of 29 July.‖ The quotes from the 
interview presented by EU TV made electoral propaganda in favor of PCRM, ―We 
are obliged to do everything possible for the victory of the Communist Party,‖and 
put the opposition in bad light, ―The opposition compromised itself by trumpeting 
about the rigged elections without presenting arguments in support of their 
statements.‖ 
 
Another example of news disfavoring the opposition was aired during the 
newscast on 23 June entitled, ―Mayor‘s Office favors corruption in urban 
transportation‖ the title being an affirmative one. 
 
EU TV had a very large number of news broadcasts on the meetings chaired by 
Iurie Roşca who does not appears as a candidate on the PCDP lists and has not 
resigned from his office but who nonetheless gets involved in the campaign for 



 14 

instance by participating in the launching of the campaign ―The 7 Magnificent‖ 
members of PCDP. He participated in the presentation of the PCDP‘s list for the 
anticipated elections and was quoted in the news (Monitor on 24 June). On the 
same day, Roşca was quoted as ―Deputy Prime Minister, leader of PCDP‖ in a 
news item in which he referred to the need to improve relations with Romania; the 
statement was repeated on the following day in news about the meeting in 
Bucharest of a Romanian official with Kalman Mizsei, the European Union (EU) 
representative to Moldova. This news was accompanied in both cases with videos 
from the launching of PCDP‘s campaign.  
 
During the reference period, EU TV broadcast eight items containing interviews 
with Iurie Roşca who was also the daily subject of many articles about his activities 
as Deputy Prime Minister.  
 
Fairness and balance of sources/diversity of opinions:  Most news items (30 out of 
42) presented one-sided information based on one or several sources all of which 
expressed the same points of view. Five out of nine controversial news items did 
not present the opinions of all opponents. Thus, the news aired on 23 June about 
the work of a government commission in which the Chişinău Mayor‘s Office and 
Dorin Chirtoacă were directly accused of failing to execute ECHR decisions about 
providing housing to certain categories of citizens presents only the accusatory 
statements of Deputy Prime Minister Iurie Roşca and Minister of Justice Vitalie 
Pârlog. The opinion of the Mayor‘s Office was missing. Also, the news about 
Vladimir Voronin‘s press conference on 24 June that made direct propaganda in 
favor of PCRM and denigrated the opposition lacked the response of the 
opposition. Another item referred to an article signed by the analyst V. Socor in an 
American publication in which he made disadvantageous comments about the 
opposition;  the opposition was not asked to comment on those allegations 
(Monitor on 24 June).  
 
Language and videos: The newscast on 24 June included an item based on an article 
published in an American publication. The quotation that made disadvantageous 
comments on the opposition‘s actions was presented with a video background of 
the violent protests and devastation on 7 April 2009. On 25 June, the station used a 
video background of PCDP election candidates for the news about the meeting in 
Bucharest of a Romanian official with Kalman Mizsei, the EU representative to 
Moldova.  
 
 
 
 



 15 

CONCLUSIONS 
 
Based on the monitoring results, the conclusion that can be drawn is that from 22 to 
28 June, the stations monitored frequently deviated from ethical and professional 
principles and thus failed to cover the electoral campaign in a fair and balanced 
manner.  
 

 The public stations Moldova 1 and Radio Moldova selectively observed the 
principles of fair, balanced and impartial coverage of the parliamentary 
elections. Most of the electoral news was not impartial and covered events 
more from the viewpoint of the government and of PCRM. They usually 
limited themselves to presenting only once source without adding 
contextual information and explanations that would have helped the public 
to independently form an impression about the events described. Some of 
the news broadcast under the Elections 2009 rubric was biased and 
presented PCRM events in detail and in context while information about 
events of other electoral candidates was distorted.  

 

 Prime TV with national coverage did not provide enough electoral 
information to the public. Election-related news mainly referred to the 
activities of CEC. By deciding to not get involved in covering the candidates, 
this station deprived the public of information and thus limited its access to 
comprehensive information.  

 

 As in previous campaigns, NIT, a station with quasi-national coverage, 
distinguished itself through a tendency to keep silent about certain events 
and to emphasize others by repeatedly broadcasting certain subjects and by 
selecting only information that put the government in positive light and the 
opposition in a negative one. NIT did not take into account the principles of 
diversity of opinions and, by selecting sources, did not offer enough 
viewpoints to its audience so that they could form their own opinions about 
the candidates. The absolute majority of news items broadcast by NIT in the 
reference period was biased. 

 

 EU TV, also with quasi-national coverage, offered relatively impartial 
coverage of events directly or indirectly related to the electoral campaign 
and the candidates. The large number of news items favoring certain 
candidates and disfavoring others, however, indicates a certain tendency 
toward bias in favor of the actions of the government, PCRM and PCDP. As 
to diversity of opinions, this station maintained its tendency to present more 
one-sided information based on one or several sources that all expressed the 
same points of view. Nevertheless, this station was more balanced than the 
other stations monitored.  



 16 

 
 
RECOMMENDATIONS 
 

 The media should use these monitoring reports as self-regulatory tools and 
should eliminate all weaknesses so that subsequently they will:   

 inform the voters fairly, impartially and in a balanced way;  
 take into account the political beliefs of various categories of the 

population thus ensuring political-social balance and pluralism as 
well as the freedom of expression;  

 cover truthfully the events without distorting reality by faking videos 
and making biased comments and by observing the principle of 
information from multiple sources.  

 

 The Observers‘ Board of the public broadcaster Teleradio-Moldova should 
monitor the broadcaster‘s journalistic products and should take measures to 
ensure that Moldova 1 and Radio Moldova work in the public interest.  

 

 The Broadcasting Coordinating Council should take action and request 
broadcasters to not violate the right of the Moldovan people to complete, 
objective and truthful information, the right to the free expression of 
opinions and the right to free communication of information through radio 
and television.  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
This study is published with financial support from the National Endowment for 
Democracy. The opinions expressed herein are those of the authors and do not necessarily 
reflect those of the donor. 



 17 

ANNEX 
Case study (http://www.azi.md/ro/story/3995) 

“Curier” on NIT on 24 June 2009. Material by Victoria Filip 

 

On 24 June, NIT, a TV station with quasi-national coverage, resumed reporting on 

allegations of corruption launched by a group of representatives of passenger transportation 

companies against the Chişinău Mayor‟s Office and Mayor Chirtoacă who is participating 

in the campaign on the Liberal Party‟s lists.  

 

In the material that the presenter of the program “Curier” in Romanian at 21.30 calls 

investigation, the NIT journalist does not try to elaborate on the subject or to launch an 

assumption which she would set out to investigate; instead, she resumes the allegations 

launched by the transporters on 23 June during a press conference.   

 

The material, which lasts around two minutes, does not meet even the lowest standard 

requirements of a journalistic investigation or of news or of a street survey. The information 

presented is one-sided, biased and unbalanced as the author failed to provide 

documentation, to quote credible sources or to present evidence that would support the 

allegations of corruption. The author does not quote the opinions of officials from the 

mayor‟s office or of Dorin Chirtoacă, nor does she mention whether she tried to find those 

individuals to answer to the allegations brought against them.   

  

The lack of impartiality and not separating facts from opinions appear in the first sentence 

of the lead (“Curier” in Russian at 20.00) read by the studio presenter: “The insatiable 

appetite of city‟s officials has become unbearable for transporters.” This statement is not 

attributed to any source, and so we deduce that this is the author‟s personal opinion. 

 

Although the introductory sentence that precedes the inserts says that, “When filmed during 

our own investigation, the drivers recognized that the fees are collected depending on the 

route and they vary between 5 and 8 thousand euro” (“Curier” in Romanian at 21.30), those 

statements are not contained in the answers of the sources quoted. The confusing answers 

provided by the first and third sources show that the questions had been formulated in such 

a way as to receive ambiguous answers. The reporter‟s text continues: “When asked how to 

obtain a route docket, which is a document that allows microbus owners to transport people, 

some drivers had “slipped” fees of tens of thousands of euros unofficially to officials of the 

mayor‟s office.” The following inserts do not support these statements of the reporter.  

 

Insert 1.  

Driver: “It depends on the car and the year of its production. I don’t know …” 

Reporter: „… a more adequate fee” 

Driver: “It reaches 27– 27 thousand.”  

Reporter: “Euro, you mean?”  

 

As the reporter did not include the question she addressed to the drivers, it can be deduced 

from their answers that some interviewees‟ answers to questions about the cost of starting a 

route in general (the cost of a car which depends on the year of production as well as other 



 18 

costs related to the administration of a route) do not refer to a bribe of tens of thousands of 

euro paid to officials as stated by the reporter.   

 

Insert 2.  

Driver: “Unofficially? Well, do you know what this is? This is called swindle, you know. To 

see, to… No. Here, you go to the mayor’s office and ask – Mr. Mayor, how much does a 

route cost?”  

Reporter: “It is not right; I for example want people to know…” 

 

It is not clear why the author chose to include the second source in the material which does 

not present a new perspective or confirm or deny the initial allegations. Moreover, judging 

by the tone with which he answers, the person is irritated and sees in the reporter‟s question 

an attempt to attract him into dishonest games (the „swindle‟ to which he refers).  

 

The reporter‟s text continues: “Other drivers refused to tell the names of those who collect 

fees for the distribution of minibus routes and for route dockets, but they made it clear that 

such practices exist at the mayor‟s office.”  

 

Insert 3. 

Driver: “You must give as much as they tell you. It depends how you agree with the 

person.”  

Reporter: “I know that it costs around 27 thousand this year. Is this true?”  

Driver: “No, it’s not true. 27 thousand? What costs this much?” 

Reporter: “A route.” 

Driver: “Including the car? It depends on the route. Not all routes bring the same income, 

for instance. One has a better route, for instance 103, 160, but other routes – not. Nobody 

gives 27 thousand on a car together with the route.” 

Reporter: “But how much? 20 thousand?” 

Driver: “Something like that, around that. It also depends on the year of production of the 

car”.  

 

This ambiguous information leaves room for interpretations. The interviewee is confused by 

how the question was formulated and tries to specify what exactly the reporter wants to find 

out. Even if the reporter‟s first question was excluded from the dialogue, it is obvious from 

the discussion that the journalist wants to know “how much a route costs” and not how 

much the so-called route docket unofficially costs, to which reference is made prior to that. 

The fact that the first and the third person make reference to the year of production of the 

car clearly indicates that they refer to the initiation of a route as a business, which is 

confirmed by the statement “Nobody gives now 27 thousand on a car together with the 

route.”  

 

The key words “unofficial fees” and “bribe” do not appear in the sources‟ answers, even 

though the author tries to accredit the idea in the accompanying text that the drivers allege 

that the mayor‟s office is corrupt and that they allegedly pay unofficial fees of 5 to 8 

thousand euro. 

 



 19 

The videos used in the material also raise serious questions. At the beginning of the 

discussion, the image of the third interviewee appears in the picture in which he can be 

easily recognized, after which the camera is focused on the branches of a nearby tree. Using 

such a method can have several explanations: either the person did not agree to be filmed, 

but the reporter included his image in the picture anyway, or this was done in order to more 

easily manipulate the audio text.  

 

In conclusion, by using this material NIT flagrantly violates both ethical and professional 

standards as well as the Regulation on Coverage of Electoral Campaign in the Anticipated 

Parliamentary Elections of 29 July 2009 by Moldovan Media.   


