ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. IV, nr. 82, 1-15 octombrie 2006

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Problema transnistreană

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

Începînd cu 5 octombrie, Parlamentul Republicii Moldova și-a reluat activitatea în cadrul ședințelor plenare. În discursul rostit cu ocazia deschiderii sesiunii plenare de toamnă, spicherul Parlamentului a enunțat o serie de sarcini imediate, printre acestea menționînd:

  • examinarea documentelor primordiale: Legea bugetului, Legea fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală și Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2007; noua redacție a Legii cu privire la asigurări; Legea cu privire la medierea in cauzele civile etc.
  • stabilirea mecanismului relevant pentru implementarea expertizei anticorupție a proiectelor de acte legislative;
  • îndeplinirea recomandărilor Consiliului Europei la capitolele: consolidarea autoguvernării locale; reformarea și consolidarea sistemului judecătoresc; perfecționarea activității SIS; modificarea Regulamentului Parlamentului; Legea cu privire la partidele politice; Legea cu privire la libertatea exprimării;
  • implementarea prevederilor Planului de Acțiuni RM-UE;
  • formatarea procesului de armonizare a legislației cu Acquis-ul comunitar, prin punerea în aplicare reală de către Guvern a procesului corespunzător;
  • revizuirea conținutului Programului legislativ, în scopul prioritizării acestuia;
  • inventarierea cadrului juridic național, analiza impactului politic și socio-economic al legilor adoptate;
  • continuarea și aprofundarea cooperării cu sectorul neguvernamental (comunitatea de afaceri, mediul academic, sectorul asociativ) etc.

1.1. Remanieri

Vitalia Pavlicenco și Anatol Țăranu au fost excluși din fracțiunea "Alianța Moldova Noastră" și din funcțiile ce le ocupau în structurile parlamentare, delegațiile internaționale, conform repartizării proporționale a funcțiilor în cadrul Parlamentului.

1.2. Acte legislative

Legea privind anularea datoriilor la bugetul asigurărilor sociale de stat, calculate pentru anul 2005, ale producătorilor agricoli care prelucrează terenurile situate după traseul Rîbnița-Tiraspol. Se anulează datoriile acumulate la plata contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii, calculate pentru anul 2005, ale producătorilor agricoli din teritoriul controlat de Guvernul Moldovei, dar care prelucrează terenurile situate după traseul Rîbnița-Tiraspol. Veniturile ratate constituie peste 121 mii lei și urmează a fi compensate din bugetul de stat, prin transferuri către bugetul asigurărilor sociale.

Legea pentru completarea Legii ocrotirii sănătății. La 21 iulie 2006, după dezbateri controversate, majoritatea parlamentară a votat interzicerea activității instituțiilor medicale private pe teritoriul (spațiul) instituțiilor medico-sanitare publice. La acea etapă, reprezentanții opoziției au menționat că prevederile incluse trebuie reformulate, astfel ca să fie respectate drepturile instituțiilor aflate în relații contractuale de arendare a spațiilor vizate. Fracțiunea majoritară a respins însă aceste propuneri, argumentîndu-și formal poziția prin necesitatea eliminării abuzurilor și încălcărilor, însă s-a presupus că această poziție dură a fost determinată de faptul că Președintele Republicii se declarase nemulțumit de dezbaterile la temă din ședința plenară, solicitînd spicherului Parlamentului să ia măsuri pentru limitarea acestor tipuri de discuții "prin adoptarea unei legi organice" (e-jurnal nr. 78, 17-31 iulie 2006). Legea astfel adoptată a fost remisă însă de la promulgare de către șeful statului, anume cu propunerea de a permite continuarea contractelor de locațiune încheiate pînă la 21 iulie 2006 între instituțiile medico-sanitare și farmaceutice private și cele medico-sanitare publice, pînă la expirarea termenului pentru care au fost încheiate. La ședința de reexaminare din 13 octombrie 2006, majoritatea parlamentară nu a fost tot atît de categorică ca inițial și a votat amendamentul propus de șeful statului.

Proiectul legii pentru completarea unor acte legislative (expertiză anticorupție). Se propune instituirea obligatorie a expertizei anticorupție asupra proiectelor de acte legislative și normative, aceasta urmînd a fi efectuată de către Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției (propunerea a fost contestată de majoritatea deputaților din opoziție).

Proiectul Titlului IX al Codului fiscal. Se propune completarea Codului fiscal cu un titlu special privind taxele rutiere, instituite pentru subiecții care posedă mijloace de transport auto, care folosesc drumurile sau/și zonele de protecție a acestora.

Proiectul legii cu privire la medierea în cauzele civile. Se propune reglementarea instituției medierii - modalitate de soluționare a litigiilor pe cale amiabilă, cu ajutorul unei terțe persoane specializate.

Proiectul legii pentru modificarea și completarea Legii cu privire la tariful vamal. Se propune majorarea taxelor pentru un șir de produse din sectorul agricol și industrial, în special vizînd pozițiile produselor care se fabrică și în Republica Moldova. Politica tarifară este ajustată la necesitățile interne, Guvernul obținînd acest drept datorită expirării termenului de evaluare de 5 ani, de la momentul aderării Moldovei la Organizația Mondială a Comerțului. În același timp, la recomandarea OMC, unele taxe (la importul zahărului) urmează a fi reduse și acest lucru provoacă nemulțumirea producătorilor autohtoni.

Proiectul legii privind completarea Legii ocrotirii sănătății. Se propune ca absolvenții învățămîntului medical, care se vor angaja conform repartizării în localitățile rurale, în primii 3 ani de activitate să beneficieze de facilități: locuință gratuită; indemnizație bănească în mărime de 30 (24) mii lei pentru medici și pentru personalul medical mediu; compensarea lunară a costului unor resurse energetice (energie electrică, lemne, cărbuni). Pentru a beneficia de facilități, tinerii specialiști vor trebuie să încheie un contract individual de muncă iar în cazul concedierii pînă la expirarea acestui termen, angajatul va trebuie să restituie sumele primite. De notat, că anterior facilități similare au fost acordate angajaților din învățămînt, însă această politică a Guvernului nu s-a dovedit eficientă, deficitul de cadre în localitățile rurale rămînînd mare.

1.3. Control parlamentar. Declarații

Comisia parlamentară pentru securitate, apărare și ordine publică va monitoriza ancheta în cazul maiorului de poliție care a fost ținta unui atentat, după ce a anunțat că Ministerul Afacerilor Interne a comis în privința sa ilegalități. Conform afirmațiilor președintelui Comisiei parlamentare, grupul de anchetare a cazului este format din colaboratori ai procuraturii generale, asistați de colaboratori ai Serviciului de Informații și Securitate, iar familia victimei este luată sub protecție, conform legislației în domeniu.

Întrebări și interpelări

Deputatul PCRM Iurie Stoicov a cerut Procuraturii generale să investigheze justețea afirmațiilor făcute de ex-deputatul AMN Anatolie Țăranu, conform cărora, în campania electorală parlamentară din 2005, Blocul electoral "Moldova Democrată" a fost finanțat din exterior, acțiuni interzise de legislația electorală.

Deputatul PDM Vladimir Filat a cerut Guvernului să prezinte informații despre situația datoriilor Republicii Moldova pentru consumul de gaze naturale, anterior cesionate de Concernul rus Gazprom unei terțe companii.

Deputatul AMN Veaceslav Untilă a cerut Președintelui Companiei "Teleradio-Moldova" să prezinte informații despre reflectarea neadecvată a activității opoziției în cadrul emisiunii televizate "Rezonans".

Alt deputat AMN, Ion Guțu, a solicitat de la Guvern argumentarea economico-politică a deschiderii Ambasadei Moldovei la Tbilisi, Georgia.

Deputatul Vitalia Pavlicenco a cerut Guvernului să prezinte explicații referitor la neprezentarea în Parlament a proiectelor Concepției politicii externe a Moldovei și a Concepției securității naționale, acte care trebuiau finalizate pînă în vara anului 2006. Pavlicenco a mai cerut Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene să ia atitudine față de conflictul politic ruso-georgian, aflat în derulare.

Deputatul PPCD Vlad Cubreacov a cerut Guvernului, Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene, Serviciului de Informații și Securitate, Serviciului pentru probleme cultelor să ia atitudine față de felicitările și încurajările adresate liderului separatist Igor Smirnov (după desfășurarea referendumului din regiune) de ierarhii bisericii ortodoxe ruse cu patriarhie la Moscova, acțiuni care constituie acte de încurajare a separatismului și atitudine dușmănoasă față de Republica Moldova.

Angela Aramă, deputat PPCD, a adresat Consiliului Superior al Magistraturii o interpelare în care solicită elucidarea situației examinării unor litigii de judecată de către un judecător al cărui mandat a expirat în luna mai 2006, în condiții cînd Moldova a fost deja condamnată pentru situații similare de către CEDO.

Declarații

Parlamentul a luat atitudine față de Declarația Dumei de Stat a Federației Ruse cu privire la rezultatele așa-numitului referendum din regiunea transnistreană a Republicii Moldova . Parlamentarii moldoveni constată, că prin adoptarea respectivei declarații, deputații din Rusia pun la îndoială integritatea teritorială a Republicii Moldova, textul declarației fiind în contradicție cu Tratatul politic de bază dintre Republica Moldova și Federația Rusă, cu normele și principiile dreptului internațional. Parlamentul RM constată că declarația în cauză este "în total dezacord cu recentele declarații ale Președintelui Federației Ruse, Vladimir Putin, care, s-a pronunțat clar în ce privește inadmisibilitatea revizuirii principiilor integrității teritoriale în lumea contemporană". Parlamentul Republicii Moldova face apel către Duma de Stat a Federației Ruse să se abțină de la susținerea separatismului, care afectează nu numai statele respective, ci poate afecta însăși Rusia, cu urmări imprevizibile pentru întreg continentul european.

Toate fracțiunile parlamentare, cu excepția celei majoritare a PCRM, au difuzat declarații prin care condamnă introducerea în învățămîntul preuniversitar a cursului de istorie integrată și a manualelor elaborate în acest scop. Autoritățile sînt acuzate de politizarea istoriei, denaturarea faptelor și elogierea unor perioade controversate, însăși stabilitatea politică din țară fiind amenințată.

Fracțiunea PCRM a difuzat o contradeclarație, în cuprinsul căreia se afirmă că manualele de istorie au fost elaborate conform procedurilor în domeniu, conținutul lor corespunde cerințelor moderne ale tratării istoriei, iar lacunele existente pot fi eliminate. PCRM consideră că discuțiile asupra problemei studierii istoriei sînt politizate intenționat.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Hotărîri

Hotărîrea pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de gestionare a Registrului de reclamații. Se stabilește obligativitatea înregistrării de către unitățile de comerț și prestări servicii a pretențiilor și reclamațiilor consumatorilor în Registru, se aprobă Regulamentul de gestionare, în sarcina întreprinderii de stat "Statistica" fiind pusă tipărirea și eliberarea contra plată a respectivelor registre.

Hotărîrea privind reorganizarea Întreprinderii "Radiocomunicații". Întreprinderea respectivă va fi reorganizată în societate pe acțiuni de tip închis, în scopul privatizării ulterioare. Conform Strategiei de edificare a societății informaționale "Moldova electronica", deetatizarea întreprinderii urmează a fi făcută pînă în 2008.

Hotărîrea privind eliberarea celei de a treia licențe de telefonie mobilă. Executivul a decis să anunțe concurs pentru cea de a treia licență pentru telefonie mobilă în standardul GSM 900/1800, în condiții similare primelor două concursuri: achitarea a 8 milioane dolari SUA, în două tranșe, pe parcursul a 2 ani.

Hotărîrea privind aprobarea Strategiei de atragere a investițiilor și promovare a exporturilor. Documentul care va fi realizat în perioada 2006-2015 are drept scop atragerea investițiilor, prestarea serviciilor competitive pe piețele interne și externe, sporirea potențialului de export. Se intenționează modificarea politicilor de atragere a investițiilor prin îmbunătățirea climatului de afaceri, promovarea investițiilor în infrastructură, dezvoltarea zonelor economice libere și a parcurilor industriale.

2.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Pregătirea pentru iarnă

În ședința Comisei guvernamentale specializate a fost discutată chestiunea pregătirii economiei naționale pentru sezonul rece 2006-2007. Ministrul Industriei și Infrastructurii a informat că la întreprinderile de generare a energiei electrice și termice s-au efectuat lucrări de reparație și profilaxie a utilajului, acestea fiind pregătite la nivel de peste 92%. Pentru funcționarea normală a instituțiilor din sistemul bugetar în sezonul rece deja au fost organizate licitațiile și contractate volumele necesare de cărbune. Concomitent, continuă gazificarea localităților țării, pe parcursul anului 2006 fiind conectate la gazele naturale 63 de localități. În anul curent în bugetul de stat sînt prevăzute pentru sistemul termoenergetic peste 1,4 miliarde de lei, pînă în prezent fiind valorificate doar jumătate din sumele planificate. Lucrările de reparații și profilaxie a sistemelor inginerești interioare se realizează în cca 87% din blocurile locative. La ședință, Primul-ministru a cerut elaborarea unor programe locale de conservare a energiei și de utilizare rațională a spațiilor neutilizate.

Întrunire cu Alianța Anticorupție

La 7 octombrie Primul-ministru a convocat cea de-a treia întrunire cu membrii Alianței Anticorupție și CCCEC. Vasile Tarlev a apreciat pozitiv faptul aderării la Alianță a 16 membri noi și a discutat activitățile întreprinse. Membrii Alianței au remarcat ca fapt pozitiv deschiderea Guvernului către societatea civilă, dar au specificat că autoritățile administrative la nivel local deocamdată nu manifestă interes pentru o asemenea colaborare cu societatea civilă. Reprezentanții Alianței au solicitat Guvernului promovarea proiectului de lege cu privire la transparența în procesul decizional, elaborat în comun de Guvern și ONG. Premierul a solicitat asistența Alianței la definitivarea proiectului Legii cu privire la achizițiile publice și la monitorizarea procesului de implementare a acesteia, implicarea ONG-urilor în promovarea planurilor și strategiilor guvernamentale.

Contribuții științifice pentru business

Primul-ministru a întreprins o vizită de lucru la Institutul de Economie, Finanțe și Statistică, în cadrul căreia a trasat unele sarcini de perspectivă. Guvernul contează pe sprijinul comunității științifice în realizarea Programului de activitate "Modernizarea țării - bunăstarea poporului" și Premierul a îndemnat colaboratorii Institutului să se implice mai activ în studierea problemelor cu care se confruntă economia națională, în vederea elaborării și implementării unor soluții eficiente. În special, Vasile Tarlev a evidențiat oportunitatea elaborării unui set de recomandări pentru încurajarea încadrării populației în activități de antreprenoriat, crearea noilor locuri de muncă. Conducerii Institutului i s-a solicitat să elaboreze și să prezinte, în termen restrîns, un plan de acțiuni concrete ce vor fi realizate pentru ca rezultatele activității instituției "să poată fi simțite".

Reducerea taxelor de autorizație

Guvernul optează pentru reducerea taxele de autorizare a construcțiilor și eliberare a certificatelor de urbanism. La o ședință a executivului s-a decis micșorarea acestor plăți de 4-5 ori, prin stabilirea unor plăți fixe în loc de perceperea unui anumit procent din costul estimat al construcției. Inițiativa respectivă are drept scop promovarea unui climat investițional favorabil în domeniul construcțiilor și evitarea cazurilor de diminuare a valorii facturilor la darea în exploatare a construcțiilor.

Responsabilitatea pentru pierderile financiare ale "Moldtranselectro"

Într-o ședință a Guvernului a fost audiată situația creării datoriilor istorice ale Î.S. "Moldtranselectro" și determinarea gradului de responsabilitate a persoanelor cu funcții de răspundere care au contribuit la degradarea situației financiare a întreprinderii vizate. Directorul CCCEC a informat despre intentarea dosarului împotriva fostului conducător al întreprinderii și a reprezentantului unei firme juridice implicate în tranzacții ilicite cu datoriile "Moldtranselectro".

Evaluarea disciplinei executive

La 13 octombrie Primul-ministru a convocat o ședință a Guvernului în cadrul căreia a cerut membrilor executivului mai multe inițiative creative, îndeplinirea conformă și în termene a tuturor hotărîrilor adoptate, respectarea strictă a normelor de disciplină. Ședința a avut caracter extraordinar, Vasile Tarlev solicitînd de la miniștri responsabilitate, acțiuni concrete și eficiente, mobilizarea eforturilor în asigurarea bunei funcționări a Executivului.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

Monitorul Oficial din 6 octombrie 2006 publică 2 decrete ale șefului statului despre acordarea și redobîndirea cetățeniei Republicii Moldova de către 8 persoane, precum și 2 decrete privind aprobarea renunțării la cetățenia Moldovei de către 191 persoane.

Prin decret al Președintelui țării Corneliu Popovici este numit vicerector al Academiei de Administrare Publică de pe lîngă Președintele RM. Popovici este unul din autorii manualelor de "Istorie integrată", contestat de mediul academic și partidele politice de opoziție.

3.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Coordonarea volumului investițiilor capitale

Președintele Republicii Moldova a convocat o ședință în problema investițiilor capitale prevăzute în proiectul bugetului de stat pentru anul 2007, la care au participat Primul-ministru, membri ai executivului și consilieri prezidențiali. Printre priorități au fost numite construcția și reconstrucția drumurilor, gazificarea și asigurarea cu apă potabilă a localităților, investițiile capitale în știință și inovații. S-a menționat reducerea de două ori a volumului investițiilor capitale pentru serviciile de stat cu destinație generală (Aparatul Guvernului, organele financiare și de control, ale apărării naționale). Se intenționează majorarea investițiilor capitale în sfera justiției (cu 30%), investițiile capitale pentru necesitățile instituțiilor din sistemul penitenciar, în vederea aducerii acestora în conformitate cu standardele europene în domeniu. Cheltuielile de bază pentru construcția de drumuri se planifică a fi majorate de 4 ori - pînă la 198 milioane lei (conform unor estimări, costul unui kilometru magistral de drum constituie peste 10 milioane de lei, iar pentru înviorarea activității economice este necesară construcția a cel puțin 500 km de drumuri naționale). Vladimir Voronin a subliniat că pentru anul 2007 rămîne prioritatea gazificării și racordării la sistemul de alimentare cu apă potabilă a instituțiilor de învățămînt și medicale din localitățile conectate la conductele de gaze naturale și la apeducte.

Control în realizarea reformei regulatorii

Vladimir Voronin, a convocat o ședință la tema realizării reformei regulatorii, în cadrul căreia o atenție sporită a fost acordată problemelor legate de organizarea "ghișeelor unice", limitarea numărului diverselor autorizări tehnice și confirmări, stabilizarea ordinii de licențiere. Președintele țării a subliniat că așa-numita "Ghilotină" a găsit susținere în mediile de afaceri și a fost apreciată pozitiv, în pofida scepticismului inițial. În vederea depășirii problemelor și confirmarea politicii de dereglementare se impune implementarea operativă și temeinică a "Ghilotinei II".

Întrevederi cu delegații rusești

Șeful statului a avut o întrevedere cu delegația din Federația Rusă condusa de Andrei Fursenko, ministrul învățămîntului și științei, copreședinte al Comisiei interguvernamentale moldo-ruse pentru cooperare comercial-economică. În cadrul întîlnirii, Vladimir Voronin a fost informat despre discuțiile purtate în ședința comisiei interguvernamentale moldo-ruse, menționîndu-se faptul atingerii unor înțelegeri preliminare pe marginea celor mai importante chestiuni din domeniul activității economice, referitoare la complexul energetic și sectorul agroindustrial. Președintele Moldovei s-a declarat satisfăcut în legătură cu rezultatele pozitive ale activității comisiei interguvernamentale și consensul realizat, subliniind importanța dialogului, acțiunilor consecvente și coordonate pentru dezvoltarea și intensificarea raporturilor moldo-ruse pe multiple planuri.

Vladimir Vorinin s-a întîlnit cu viceministrul afacerilor externe al Federației Ruse, Grigori Karasin, aflat într-o vizită de lucru în Moldova. La întrevedere, Karasin a remarcat faptul intensificării contactelor moldo-ruse ca rezultat al întîlnirii Președintelui Vladimir Voronin cu Președintele Federației Ruse, Vladimir Putin, în luna august curent și a menționat că în ultimele luni s-au produs evenimente importante pentru dinamizarea și dezvoltarea colaborării moldo-ruse: desfășurarea ședinței Comisiei mixte interguvernamentale pentru cooperare comercial-economică, intensificarea contactelor la nivelul oficialilor din cadrul executivelor Republicii Moldova și Federației Ruse. Conform comunicatului serviciului de presă prezidențial, Președintele Moldovei a fost de acord cu opinia privitor la încălzirea relațiilor dintre Republica Moldova și Federația Rusă. Voronin a subliniat faptul că principala problemă nerezolvată în cooperarea moldo-rusă este cea transnistreană și a menționat oportunitatea examinării într-o manieră constructivă și reciproc acceptabilă a acestei problematici.

O nouă întîlnire cu reprezentații diasporei

În cadrul lucrărilor Congresului II al persoanelor originare din Republica Moldova, Președintele Republicii Moldova a avut o întrevedere cu Avigdor Liberman, liderul Partidului "Casa noastră - Israel", președintele Ligii parlamentare de prietenie Israel-Moldova. Vladimir Voronin a apreciat interesul față de Moldova manifestat de către Avigdor Liberman, originar din Chișinău, una dintre personalitățile politice influente din Israel, care are aduce contribuție la extinderea și aprofundarea dialogului moldo-israelian în diverse domenii. Ca și anterior, șeful statului și-a exprimat speranța că membrii diasporei moldovenești din Israel vor susține realizarea unor proiecte de colaborare moldo-israeliene reciproc avantajoase.

cuprins articolul precedent articolul următor


Alegeri regionale

Comisia Electorală Centrală din Găgăuzia a înregistrat deja patru concurenți pentru funcția de Guvernator (Bașkan) al Găgăuziei (Găgăuz-Yeri): 1. Gheorghi Tabunșcic, actualul Guvernator; 2. Nicolai Dudoglo, primarul orașului Comrat; 3. Alexandru Stoianoglo, adjunct al Procurorului general al RM; 4. Mihail Formuzal, primarul orașului Ceadîr-Lunga. Încă cîțiva candidați colectează semnături în susținerea sa, termenul-limită de înaintare a candidaturilor expirînd la 18 octombrie 2006.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Inflația și prețurile

    În septembrie nivelul inflației a crescut cu 1,1% față de august...

    În septembrie, comparativ cu august a.c., nivelul inflației a crescut cu 1,1%. Creșterea a afectat toate grupurile de mărfuri și servicii ce intră în marja de calcul a IPC (indicele prețurilor de consum), inclusiv la produsele alimentare, cele nealimentare și la serviciile prestate populației. Nivelul cumulativ al inflației pentru T1-T3'2006 este de 9,1%.

    În perioada de referință, creștertea prețurilor a fost influențată de scumpirea unor produse alimentare, în special la legume (ceea ce este mai degrabă un paradox în perioada de toamnă), la carnea de pasăre și la produsele lactate. La mărfurile nealimentare a fost înregistrată o creștere a prețurilor de consum la combustibil, inclusiv cărbune, la mobilă, medicamente și materiale de construcție. S-au majorat tarifele la transportarea pasagerilor cu taximetrele, la serviciiel hoteliere, de reparație a locuințelor, și cele turistice.

    Potrivit Comitetului de Statistică al CSI, în valori anuale nivelul inflației din Republica Moldova este cel mai înalt printre țările comunității CSI, cu o rată de 11,9%. Pe locul doi se situează Tadjikistan cu un nivel al inflației de 10,4%, urmat de Rusia - 9,9%, Azerbaidjan - 6,9%, Belarus - 7,2%, Georgia - 8,7%, Kazahstan - 8,7%, Kîrgîztan - 5,8%, Ucraina - 8,2%. În mediu pe CSI inflația în acest interval de timp s-a situat între 9,4%.

    Rata inflației în unele state CSI (ianuarie-septembrie 2006, %)

2. Piața muncii

    Numărul oficial a celor plecați la munci peste hotare este de cca 309 mii persoane...

    Potrivit statisticii oficiale cca 309 mii persoane apte de muncă erau declarate, în semestrul I al acestui an, plecate la muncă peste hotare sau în căutare unui loc de muncă. Această cifră constituie peste 20% din totalul populației active. Două treimi din cei declarați plecați sînt bărbați. Fiecare doi din trei plecați peste hotare provin din mediul rural. Alte surse atestă că numărul moldovenilor angajați la muncă peste hotare sau care se află în căutarea unui loc de lucru este mult mai mare. Potrivit unui studiu privind migrația și remitențele, realizat în octombrie-noiembrie 2004 de către Organizația Internațională pentru Migrație, cca 571 000 de persoane din Republica Moldova munceau peste hotare, ceea ce constituia aproape 40% din populația aptă de muncă.

    Exodul forței de muncă duce la îmbătrînirea populației, la o depopulare a țării...

    Condițiile economice precare din Moldova au dus la o deplasare masiva a forței de muncă în țările occidentale. Neasigurarea unor diferențe mai mici de salarii, care sa motiveze oamenii sa rămînă aici, a făcut ca exodul să fie foarte masiv. Se pleacă atît de mult către Europa Occidentală, tocmai pentru că salariile sînt foarte mari în raport cu cît se cîștigă aici. Deși se întreprind mai multe acțiuni pentru a opri exodul ilegal al forței de muncă, acesta nu a fost stopat, iar numărul celor care se întorc în țară este foarte mic. Dacă tendințele actuale de pe piața muncii se vor păstra, se pune întrebarea cum va arăta populația Moldovei în 2050? S-ar putea să ne pomenim în situația cînd un angajat "va duce în spinare" 9 pensionari, copii și elevi. Din salariul lui, le va plăti pensii, alocații, sănătatea și educația. Estimări ale FMI arată că transferurile nete în Republica Moldova a cetățenilor care muncesc peste hotare se vor cifra oficial în acest an la 1,1 miliarde USD, iar în 2008 - peste 1,3 miliarde USD, ceea ce constituie mai mult de 30% din PIB.

3. Comerț extern

    Deficitul comercial crește vertiginos...

    În cele opt luni ale anului deficitul comercial a înregistrat un nivel record de aproape 1 miliard de dolari (997,5 milioane USD!), fiind în creștere cu cca 36% comparativ cu perioada similară din 2005. Conform prognozelor noastre, deficitul balanței comerciale pentru T1-T3'2006 ar putea înregistra o valoare de cca 1,1 miliarde USD. Valoarea importurilor din luna iulie a fost de 3 ori mai mare ca cea a exporturilor, iar cea mai mare creștere, de paste 40%, a fost consemnată la importul de produsele minerale (petrol, gaze etc.). În ciuda faptului că în august a.c. volumul exporturilor a crescut cu cca 22%, această creștere nu a fost suficientă să îmbuneze situația ca atare din domeniu. Scăderea exporturilor per total din această perioadă a fost condiționată de diminuarea accentuată a acestora către țările CSI cu 20,7%, în special față de Federația Rusă cu o scădere de cca 15%.

    Pe fondul diminuării exporturilor s-a redus soldul balanței de plăți cu Rusia...

    Pe acest fundal soldul balanței de plăți a Republicii Moldova cu Federația Rusă s-a redus pînă la 88,5 milioane USD. Totuși, balanța de plăți continuă să fie favorabilă Republicii Moldova, însă după stoparea în martie 2006 a exporturilor de vinuri moldovenești pe piața rusă, aceasta s-a diminuat dramatic, în special în trimestrul doi, respectiv de la 105,5 milioane USD în 2005 la cca 50 milioane USD în acest an. Pe de altă parte, importurile din Rusia au fost de peste două ori mai mari, inclusiv ca urmare a dublării prețurilor la gazele rusești importate de Moldova, pînă la 160 USD/1000m3.

4. Finanțe publice

    Veniturile la Bugetul de stat au sporit cu peste 17%...

    În T1-T3'2006, la Bugetul de stat au fost acumulate venituri în valoare de cca 7,6 miliarde lei (451,7 milioane), sau cu 17,6% mai mult față de perioada similară a anului trecut. Tot în această perioadă din contul bugetului de stat au fost efectuate cheltuieli totale de 7,001 miliarde lei, sau cu 24,2% mai mult comparativ cu ianuaire-septembrie 2005. În vederea onorării obligațiilor pe împrumuturi externe contractate de Republica Moldova, pe parcursul perioadei de referință și în conformitate cu graficul stabilit, au fost efectuate plăți externe în sumă de 25,5 milioane USD, dintre care plata principală este de 16,7 milioane USD, iar plata dobînzii la împrumuturile externe - 13,5 milioane USD.

    Bugetul a fost suplimentat cu peste 57 milioane lei în urma unor controale...

    Bugetul de stat a fost suplimentat cu 57,77 milioane lei, ca urmare a impozitelor și sancțiunilor aplicate de inspectoratele fiscale teritoriale în urma controalelor efectuate în perioada ianuarie-august curent. Potrivit datelor oficiale în urma controalelor efectuate au fost depistate peste 22 mii încălcări fiscale în rezultatul cărora au fost calculate suplimentar impozite și aplicate sancțiuni. Totodată, serviciul fiscal a virat în buget cca 170 milioane lei, inclusiv peste 30 milioane lei din contul ridicării numerarului din casieriile agenților economici restanțieri, iar 84,5 milioane lei ca urmare a încasărilor din conturile bancare ale acestora și cca 22 milioane lei din comercializarea bunurilor sechestrate.

cuprins articolul precedent articolul următor


Problema transnistreană

La inițiativa mediatorilor din partea OSCE, Federației Ruse și Ucrainei, la 17-18 octombrie la Odesa vor avea loc consultări în vederea reluării procesului de negocieri în problema transnistreană. Inițial, la 17 octombrie vor avea loc consultări ale mediatorilor și observatorilor din partea SUA și UE, iar la 18 octombrie mediatorii și observatorii se vor întîlni în format "5+1" cu ministrul moldovean al Reintegrării, Vasile Șova, și cu șeful departamentului de externe de la Tiraspol, Valeri Litkai, în mod separat. Potrivit ofițerului de presă al Misiunii OSCE din Moldova, Claus Neukirch, consultările de la Odesa vor viza doar posibilitățile reluării negocierilor politice în problema transnistreană.

În ajunul întrevederilor de la Odesa, o delegație a Ministerului rus de Externe în frunte cu Grigori Karasin, vice-ministrul Afacerilor Externe al Federației Ruse, a întreprins o vizită oficială în Republica Moldova. Vizita delegației ruse a avut loc peste o zi după întrevederea de la Moscova a ministrului moldovean de Externe, Andrei Stratan, cu omologul său rus, Serghei Lavrov, întîlnire la care, potrivit unui comunicat la Ministerului rus de Externe, cei doi au discutat despre modalitățile de "inițiere a unui dialog ruso-moldovenesc constructiv, care a fost impulsionat de întrevederea președinților celor două țări din august 2006".

Vizita lui Karasin a avut loc pe fundalul acestei "activizări" a relațiilor modo-ruse și a vizat în mod principal problema transnistreană. La Chișinău acesta a avut întrevederi cu Președintele Vladimir Voronin și vice-premierul Zinaida Grecianîi. Potrivit mass-media ruse, părțile au rămas mulțumite de rezultatele întrevederilor, Karasin menționînd că actuala "activizare" a relațiilor dintre Moscova și Chișinău oferă posibilitatea soluționării problemelor dintre cele două state.

La Tiraspol, înaltul diplomat rus a avut o întrevedere după ușile închise cu liderul transnistrean Igor Smirnov și cu membri ai "cabinetului de miniștri" de la Tiraspol. După întrevedere, Karasin a răspuns la întrebările jurnaliștilor declarînd că negocierile în problema transnistreană își pierd orice sens dacă acestea nu vor avea loc între două părți egale. În plus, Karasin a mai declarat că a discutat cu conducerea transnistreană un "protocol de tranziție, fără de care procesul de negocieri nu poate fi reluat." Protocolul va asigura regiunii Transnistrene dreptul la activitatea economică externă și ar satisface în acest fel condiția pusă de liderii de la Tiraspol pentru reluarea negocierilor în format "5+2". Conducerea Moldovei a negat în repetate rînduri anularea actualului regim vamal pentru Transnistria, deoarece acest pas ar duce la revenirea business-ului transnistrean în "ilegalitate".

Referindu-se la referendumul desfășurat recent în regiune, Karasin a declarat că rezultatele acestuia "sînt un fapt care nu poate fi ignorat, oricare ar fi conjunctura politică legată de Transnistria în viitor." "Referendumul a dat mai multă încredere populației și liderilor Transnistriei în faptul că sînt pe calea cea dreaptă", a mai declarat emisarul rus.

Tot în Transnistria delegația Ministerului rus de Externe a avut o întrevedere cu comandamentul forțelor de pacificare ruse din regiunea transnistreană, în timpul căreia Karasin a declarat că discuțiile despre ineficiența pacificatorilor ruși sînt "nefundamentate" și că încercările de a-i "ponegri" nu au alt scop decît de a-i expulza din zonele de conflict din Moldova și Georgia.

Mai multe mass-media ruse au comentat pe un ton destul de optimist vizita lui Karasin în Republica Moldova, precum și întrevederea de odinioară a miniștrilor de externe rus și moldovean la Moscova, reluarea activității comisiei interguvernamentale ruso-moldovenești, evoluții care ar prevesti un "dezgheț" în relațiile ruso-moldovenești și ar deschide noi oportunități pentru soluționarea problemei transnistrene. În același timp, mass-media ruse remarcă că această "încălzire" a relațiilor ruso-moldovenești vine într-un moment de maximă confruntare dintre Rusia și Georgia și nu ar avea decît scopul de a rupe alianța Moldovei cu liderii revoluțiilor colorate din Georgia și Ucraina și de atragere a Moldovei înapoi în propria sferă de interese. Concesiile făcute Moldovei - o posibilă reluare a exporturilor de vinuri moldovenești în Rusia, stabilirea unor prețuri acceptabile pentru Moldova la electricitatea și gazul rusesc etc., au o importanță economică maximă pentru Moldova, însă nu prevestesc nimic bun atîta timp cît retorica Moscovei vizavi de problema transnistreană rămîne neschimbată și la fel de fățiș în sprijinul autoritățile separatiste de la Tiraspol. Or, declarațiile făcute de Karasin în regiunea transnistreană contravin în totalitate poziției adoptate de conducerea Moldovei în problema referendumului din 17 septembrie, participării Transnistriei în calitate de parte egală la procesul de negocieri, integrării Transnistriei în sferele economică și socială a Rusiei etc. cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Republica Moldova - Consiliul Europei

La întrevederea spicherului Parlamentului Moldovei, Marian Lupu, cu Președintele Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, Rene van der Linden, s-a discutat despre evaluarea progreselor Republicii Moldova în implementarea condițiilor de aderare la Consiliul Europei. Conform declarațiilor lui Marian Lupu, cazul Republicii Moldova va fi discutat în februarie 2007, în cadrul următoarei sesiuni a APCE. Președintele APCE a salutat progresele în activitatea Parlamentului Republicii Moldova, menționînd, în special, importanța adoptării și implementării legilor în domeniile societate civilă, mass-media, domeniul justiției și sistemul penitenciar.

Curtea Europeană pentru Drepturile Omului (CEDO) a început examinarea celei de a doua cereri expediate de către deținuții politici ai regimului de la Tiraspol, Andrei Ivanțoc și Tudor Petrov-Popa. Conform avocatului Vladislav Gribincea, dosarul a fost pus pe rol în baza cererilor expediate la 10 iunie 2005 de către Andrei Ivanțoc, soția sa, Eudochia Ivanțoc, Tudor Petrov-Popa și fiul său, Victor Petrov. Reclamanții au cerut condamnarea Guvernului Republicii Moldova și celui al Federației Ruse, pentru neexecutarea hotărîrii CEDO din 8 iulie 2004 în cazul "Ilașcu și alții vs Republica Moldova și Federația Rusă". Pînă în prezent, Comitetul de Miniștri al Consiliului Europei a emis 4 rezoluții prin care Rusia a fost atenționată asupra neîndeplinirii hotărîrii CEDO din 8 iulie 2004, însă autoritățile Federației Ruse au sfidat toate aceste somații, chiar și în perioada de deținere a președinției în Comitetul de miniștri al CE.

Republica Moldova - Uniunea Europeană

Uniunea Europeană a donat instituțiilor medicale din Republica Moldova un set de 350 de computere și echipament aferent, în valoare de 350 mii de Euro. Echipamentul urmează a fi utilizat pentru implementarea tehnologiilor informaționale moderne, reducerea termenelor de completare a documentației, crearea bazei de date a pacienților, acces la informații despre tratamentele medicale performante. Proiectul "Reforma în Sănătatea Publică" este finanțat de UE și implementat în Republica Moldova de companii internaționale specializate pentru asistență în medicină.

La începutul lunii octombrie, Consiliul Miniștrilor pentru Afaceri Interne și Justiție ai statelor membre ale UE a decis inițierea procedurilor de elaborare a proiectului de mandat pentru acordurile de facilitare a regimului de vize și readmisie cu Republica Moldova. Conform Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene de la Chișinău, pîna la începutul lunii decembrie, Comisia Europeană urmează să prezinte statelor membre ale UE proiectul mandatului de negociere. Decizia inițierii negocierilor pe marginea acordului de facilitare a regimului de vize și readmisie cu Republica Moldova este complementară inițiativei privind crearea la Chișinău a unui centru comun de eliberare a vizelor UE.

Consiliul Uniunii Europene a adoptat o serie de măsuri referitoare la micul trafic de la frontierele exterioare ale comunității. Regulamentul aprobat instituie un permis pentru micul trafic de frontieră, care se va acorda gratuit locuitorilor din apropierea granițelor UE (30 km de la frontieră) și le va permite să beneficieze de o serie de facilități: puncte de trecere a graniței destinate doar rezidenților din zona de frontieră; treceri speciale la punctele obișnuite de control de frontieră. Pentru implementarea regimului, statele membre vor trebuie să încheie acorduri bilaterale cu statele vecine. România va putea iniția încheierea unui acord pentru aplicarea acestui regim cu Moldova numai după finalizarea tuturor procedurilor de admitere în Uniunea Europeană.

La Bruxelles s-a întrunit subcomitetul de Cooperare Republica Moldova - Uniunea Europeană, domeniul "Comerț și Investiții". În cadrul ședinței a fost evaluat procesul de implementare a capitolelor respective din Planul de Acțiuni UE-RM. Un subiect prioritar abordat de partea moldovenească este acordarea Preferințelor Comerciale Autonome (PCA).

Republica Moldova - România

Primul-ministru al României, Călin Popescu-Tăriceanu, a declarat că începînd cu 1 ianuarie 2007 autoritățile române vor acorda cetățenilor Republicii Moldova vize gratuite, în regim de urgență, fără solicitare de acte suplimentare, iar deținătorii pașapoartelor de serviciu și diplomatice nu vor avea nevoie de vize pentru a intra în România. Acordul interguvernamental între cele două țări privind stabilirea regimului de vize urmează a fi semnat în curînd de către miniștrii de externe ai României și Moldovei. Premierul român a mai declarat că țara sa va acorda Republicii Moldova sprijin în procesul de aderare la UE, prin expertiza procesului de negocieri. Declarațiile au fost făcute de Tăriceanu după întrevederea cu Prim-ministrul Republicii Moldova, Vasile Tarlev, care a efectuat o vizită la București pentru a semna Carta relațiilor de bună vecinătate, stabilitate, securitate și cooperare în Europa de Sud-Est.

Conform declarațiilor reprezentanților autorităților consulare ale României, procesul de solicitare a redobîndirii cetățeniei române de către cetățenii Republicii Moldova ia amploare. Potrivit vice-consulului României la Chișinău, în lunile august-septembrie s-au primit din Republica Moldova 300 de mii de scrisori recomandate, prin care se solicită redobîndirea cetățeniei române, în multe scrisori se cere redobîndirea cetățeniei pentru cîteva persoane, numărul solicitanților fiind astfel încă mai mare.

Ministrul român de externe, Mihai Răzvan Ungureanu, consideră că după aderarea României la UE, relațiile comerciale cu Republica Moldova vor deveni mai active. Intr-un interviu acordat ziarului "Gardianul", Ungureanu a declarat că în 2006 relațiile comerciale cu Moldova au înregistrat un record, crescînd simțitor comparativ cu perioada similară a anului trecut, în primele 7 luni ale lui 2006 volumul total de schimburi comerciale constituind peste 260 milioane dolari SUA, din care circa 197 milioane USD fiind export românesc. În același timp, valoarea investițiilor românești în economia Moldovei nu ar depăși 45 milioane USD.

Republica Moldova - Federația Rusă

La 6 octombrie, Duma de Stat a Federației Ruse a adoptat o declarație "despre rezultatele referendumului din Transnistria din 17 septembrie 2006". Deputații ruși constată că "referendumul în republica moldovenească nistreană s-a desfășurat în deplină concordanță cu normele juridice internaționale și legislația rmn", iar rezultatele acestuia "trebuie luate în considerație de către comunitatea internațională, Rusia urmînd a-și construi politica cu luarea în considerație a opiniei poporului Transnistriei".

Viceministrul rus de externe Grigori Karasin a declarat, în cadrul întrevederii de la Tiraspol cu liderul separatist Igosr Smirnov, că rezultatele referendumului organizat în regiunea transnistreană "trebuie luate în calcul în procesul de reglementare a diferendului transnistrean". Karasin a reiterat poziția conform căreia, în cadrul referendumului din 17 septembrie "poporul Transnistriei și-a exprimat încrederea față de conducerea sa".

Ministrul moldovean al Afacerilor Externe și Integrării Europene Andrei Stratan a avut la Moscova o întrevedere cu ministrul rus de externe, Serghei Lavrov. În cadrul discuțiilor s-a apreciat că întrevederea președinților Republicii Moldova și Rusiei din luna august a impulsionat dialogul dintre cele două state, acesta evoluînd prin negocierile dintre copreședinții Comisiei interguvernamentale moldo-ruse pentru colaborare economică. Departamentul rus de externe informează că în timpul discuțiilor au fost abordate probleme cheie ale relațiilor bilaterale, s-a acordat o atenție sporită problematicii legate de rezolvarea politică a conflictului transnistrean.

Copreședintele Comisiei interguvernamentale moldo-ruse pentru colaborare economică Andrei Fursenko a declarat că Republica Moldova întreprinde pași concreți pentru îmbunătățirea calității producției vinicole, ceea ce sporește șansele de reluare a exportului acesteia în Federația Rusă. Comentînd totalurile întrevederilor avute la Chișinău, Fursenko a spus că Moscova și Chișinăul "au găsit variante coordonate pentru soluționarea problemelor referitoare la livrarea gazelor și a vinurilor".

Ministrul Apărării din Federația Rusă, Serghei Ivanov, a declarat că Moscova "nu are intenția de a anexa teritoriile așa-numitelor "conflicte înghețate", însă poartă răspundere pentru securitatea concetățenilor care locuiesc acolo". Ivanov consideră că multe din persoanele ce locuiesc în zonele respective "niciodată n-au fost cetățeni ai Moldovei sau Georgiei, dar au fost cetățeni ai Uniunii Sovietice și au avut posibilitatea alegerii cetățeniei personale".

Serviciul fitosanitar "Rospotrebnadzor" a început expertizarea sucurilor importate din Republica Moldova și Georgia, în vederea stabilirii "legalității aflării acestora pe piața rusă" și corespunderii standardelor de calitate rusești. Producătorii moldoveni au declarat că nu vor fi afectați grav de o eventuală interzicere a exportului, deoarece cota de export pe piața rusă nu este semnificativă, reorientarea spre piețele din vest producîndu-se cu mult înainte de "criza vinului". Concomitent, "Rospotrebnadzor" continuă activitatea de interdicție a comercializării pe piața rusă a producției alcoolice din Moldova, extinzîndu-și controalele asupra importului de producție din Belarusi și Ucraina, despre care se consideră că ar fi fabricată din materie primă moldovenească.

Conform datelor Băncii Naționale a Moldovei, în primele șase luni ale anului 2006, soldul balanței de plăți a Republicii Moldova cu Federația Rusă s-a redus pînă la 88,4 milioane dolari SUA, față de 172,4 milioane dolari SUA în perioada similară a anului precedent. În același timp, suma transferurilor bănești efectuate de persoanele fizice din Federația Rusă în Republica Moldova a constituit in trimestrul doi al anului curent peste 114 milioane dolari SUA.

Moldova în lume

Republica Moldova a semnat Carta relațiilor de bună vecinătate, stabilitate, securitate și cooperare în Europa de Sud-Est, document de referință pentru activitatea în cadrul Procesului de Cooperare în Europa de Sud-Est, la care Moldova a avut pînă în prezent statut de observator.

După interdicția importului de vinuri moldovenești în Federația Rusă, Republica Moldova a majorat substanțial livrările de vinuri în Occident. Potrivit specialiștilor Agenției agroindustriale "Moldova-Vin", în primele 7 luni ale anului 2006, volumul exportului în țările străine (România, Polonia, Germania ș.a.) a sporit în comparație cu perioada respectivă a anului trecut de 3,2 ori și a constituit 18 milioane dolari SUA. Concomitent, a crescut exportul de vinuri moldovenești și într-un șir de țări CSI (Ucraina, Belarusi).

Publicațiile britanice "Daily Star", "Daily Telegraph" și "Daily Mail" atenționează cititorii săi că sute de mii de moldoveni au făcut cerere pentru obținerea cetățeniei române, cu scopul de obține acces pe piața muncii din Uniunea Europeană. Ziarele interpretează informațiile autorităților de la București despre creșterea considerabilă a numărului de cereri depuse de cetățenii Moldovei, în sensul că acești solicitanți, provenind din cea mai săracă țară a Europei, vor intra în spațiul comunitar, afectînd piața muncii din Marea Britanie.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Monitorizarea guvernamentală a implementării Planul de Acțiuni RM-UE
Sergiu Bușcaneanu, 15 octombrie 2006

Articolul de față urmărește să pună în discuție cîteva aspecte legate de monitorizarea guvernamentală a procesului de implementare a Planului de Acțiuni RM-UE (PA RM-UE)»»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect