ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. V, nr. 105, 16–31 octombrie 2007

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Numiri

Parlamentul a acceptat propunerea șefului statului de a-l desemna pe Artur Reșetnicov în funcția de director al Serviciului de Informații și Securitate, pe un termen de 5 ani. Pînă la momentul numirii, Reșetnicov a exercitat funcția de consilier prezindențial în probleme juridice.

1.2. Acte legislative

Legea cu privire la înregistrarea de stat a persoanelor juridice și a întreprinzătorilor individuali. Este reglementată procedura înregistrării de stat a persoanelor juridice a întreprinzătorilor individuali, ținerii registrelor de stat ale persoanelor juridice și întreprinzătorilor individuali, precum și stabilit statutul juridic al organului înregistrării de stat și al registratorului.

Proiectul legii bugetului de stat pentru anul 2008. Documentul susținut integral doar de fracțiunea parlamentară majoritară stabilește o serie de indicatori macroeconomici pentru anul viitor: nivelul inflației de circa 9,3%; cursul leului față de dolar la circa 12,2/per unitate; veniturile estimate vor constitui 14 miliarde 658 milioane de lei, ir cheltuielile – 4 mlrd 881 mln de lei, cu un deficit de 0,5 procente din PIB. Pentru 2008, a fost prognozat un Produs Intern Brut în valoare de 56,8 miliarde de lei, în creștere cu 6%. Creșterea salariului mediu pe economie va constitui circa 23%. Au fost prevăzuți aproape 1,2 miliarde de lei pentru realizarea Legii privind sistemul de salarizare în sectorul bugetar, se vor majora salariile pentru pedagogi și medici, vor crește alocațiile pentru programele sociale. Fracțiunile parlamentare de opoziție au solicitat majorarea veniturilor, a alocațiilor pentru administrația publică locală și pentru Fondul de rezervă în agricultură[1].

Proiectul legii regnului vegetal. Documentul aprobat în prima lectură are menirea a de contribui la ocrotirea sănătății, protecția și bunăstarea animalelor, obligînd persoanele fizice și juridice proprietare sau deținătoare de animale să respecte dispozițiile legale în domeniu și să normele sanitare veterinare. Documentul mai propune crearea unei autorități centrale de supraveghere în domeniu – Agenția Sanitară Veterinară și Siguranța Alimentară, înființată în baza Inspectoratului Veterinar de Stat și a serviciilor sanitare veterinare raionale/municipale.

Proiectul legii pentru modificarea și completarea unor acte legisaltive (statutul străinilor).

Documentul adoptat în prima lectură prevede procesul de documentare a beneficiarilor e protecție umanitară în Republica Moldova (cu buletine de identitate și documente de călătorie).

1.3. Control parlamentar. Declarații

Audieri

Ministerul Afacerilor externe și Integrării Europene a informat despre majorarea considerabilă a numărului tinerilor din Moldova (circa 44 ii de vize pentru anul 2007) care participă la programul internațional "Work and Travel" și se deplasează în SUA. MAEIE, împreună cu Ambasada RM la Washington și Departamentul de Stat al SUA, a stabilit un mecanism de examinare operativa a plîngerilor studenților moldoveni încadrați în program privind încălcarea drepturilor acestora de către angajatori sau companiile intermediare.

Răspunzînd unei întrebări despre legalitatea clauzei dintr-un Acord semnat între reprezentanții din Soroca a două partide politice, prin care reprezentanții PCRM s-au obligat să contribuie la eliberarea licenței pentru Cariera de granit și pietriș din Soroca, Ministerul justiției a comunicat că nu poate fi făcută vreo concluzie despre o eventuală răspundere juridică a persoanelor care au semnat respectivul Acord. În același timp, viceministrul justiției nu a infirmat presupunerea că problema respectivă poate fi tratată drept element de "corupție politică".

Întrebări. Interpelări

Deputatul Valentina Cușnir a cerut Guvernului informații privind completarea fondului special de la schimbarea destinației terenurilor agricole în anii 2006–2007, utilizat pentru valorificarea terenurilor noi (sumele cu care a fost completat, pentru care terenuri, în baza căror acte juridice, în ce volum au fost utilizate sursele fondului).

Deputatul PDM Valentina Buliga a cerut Guvernului informație despre cazurile de condamnare a Moldovei la CEDO, cauzele respectivelor condamnări și despre măsurile pe care intenționează să le întreprindă Guvernul pentru a stopa astfel de pierderi.

Deputații Valentina Stratan și Igor Klipii au solicitat explicații în legătură cu motivele tergiversării anchetei în cazul accidentului rutier produs de un automobil al Președinției și intentarea unui dosar penal persoanelor responsabile care au înlăturat urmele acestuia cu încălcarea prevederilor legislației.

Deputatul Vladimir Filat a cerut Aparatului Guvernului prezentarea listei complete a numerelor speciale eliberate pînă în prezent și a utilizatorilor respectivelor mijloace de transport.

Deputatul PPCD Vlad Cubreacov a solicitat Prim-ministrului informații și măsuri pentru îndeplinirea angajamentelor asumate de Moldova față de Consiliul Europei și în special, referitor la asigurarea libertății religioase (Cubreacov a invocat blocarea procesului de înregistrare a cultelor și părților lor componente).

Deputatul AMN Alexandru Lipcan a solicitat Guvernului informații despre statutul juridic al terenurilor situate între sîrma ghimpată și granița de stat de pe rîul Prut și despre perspectivele modificării hotarelor unităților administrativ-teritoriale, în sensul transmiterii către acestea a terenurilor respective.

Deputatul Gheorghe Susarenco, membru al fracțiunii AMN, a solicitat Guvernului informații despre neexecutarea de către Ministerul Educației și Tineretului a titlurilor executorii de peste 1 milion de lei. Susarenco mai invocă vina ministrului Victor Tvircun în demiterea ilegală a peste zece directori de școli profesionale și licee, repuși în funcție de instanțele de judecată, dar care, pînă în prezent, nu sînt restabiliți, hotărîrile judecătorești rămînînd neexecutate.

Deputatul PCRM Vladimir Panfilov a cerut Procuraturii generale să asigure protecția deputatului Ion Neagu și a ex-deputatului Sergiu Burcă, pe motiv că ar exista temeri vizînd securitatea vieții lor, în legătură cu declarații făcute despre dispariția în anul 2002 a deputatului PPCD Vlad Cubreacov.

Declarații

Deputatul AMN Gheorghe Susarenco a exprimat protest în legătură cu încălcările admise de conducerea Parlamentului în timpul ședințelor plenare, manifestate prin obstrucționarea opoziției și oferirea prioritară de cuvînt reprezentanților fracțiunii majoritare a PCRM.

Deputatul Vitalia Pavlicenco a dat citire unei declarații întitulate "Cu privire la declanșarea isteriei românofobe din partea regimului comunist", prin care exprimă îngrijorarea profundă a PNL față de acțiunile autorităților moldovenești.

Fracțiunea AMN a declarat că dezbaterea proiectului legii bugetului de stat pentru anul 2008 trebuia precedată de cîteva condiții: – studierea și discutarea profundă prealabilă; – asigurarea transmisiunii în direct la posturile publice de radio și TV; – asistarea tuturor președinților de raioane și conducătorilor municipiilor în Parlament, cu posibilitatea luării de atitudine.

Trei deputați neafiliați, membri ai Partidului Social-Liberal (PSL) au aderat la fracțiunea parlamentară a Partidului Democrat din Moldova. Concomitent, a fost reiterată și ideea unificării viitoare a centrului politic, prin contopirea celor formațiuni și aderarea altora cu doctrine similare.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Hotărîri

Hotărîrea cu privire la acordarea facilităților tinerilor specialiști cu studii medicale și farmaceutice. Tinerii specialiști cu studii medicale și farmaceutice care vor activa în localități rurale din Moldova vor beneficia de facilități în primii 3 ani după absolvire: compensație lunară pentru închirierea locuinței (pînă la 0,5 din mărimea salariului minim stabilit oficial pe țară) sau locuință gratuită acordată de administrația publică locală; medicilor și farmaciștilor cu studii superioare le va fi oferită o indemnizație unică de 30 de mii lei (personalului medical de asistență – 24 mii lei), repartizată proporțional la încheierea fiecărui an de activitate; compensare lunară a costului a 30 kw de energie electrică, al unui metru cub de lemne și a unei tone de cărbune.

Hotărîrea pentru aprobarea Planului de acțiuni cu privire la executarea Hotărîrii Parlamentului pentru aprobarea Raportului privind executarea bugetului de stat pe anul 2006 și Hotărîrii Parlamentului privind Raportul Curții de Conturi asupra modului de gestionare a resurselor financiare publice din exercițiul bugetar 2006. Hotărîrile respective ale Parlamentului obligau executivul să întreprindă măsuri organizatorice, legislative, metodologice și disciplinare pentru îmbunătățirea calității managementului financiar și orientarea politicii bugetar-fiscale spre realizarea integrală a politicilor social-economice ale statului; – să consolideze eforturile tuturor executorilor de buget în vederea asigurării unei bune gestionări a mijloacelor bugetare; – să asigure instituționalizarea controlului asupra volumelor și calității lucrărilor efectuate din contul mijloacelor investiționale ale bugetului; – să reglementeze raporturile dintre bugetele unităților administrativ-teritoriale de nivelul al doilea și nivelul întîi și să extindă participarea autorităților administrației publice la realizarea politicilor bugetare. De asemenea, Guvernul trebuie să asigure: – executarea recomandărilor Curții de Conturi; – optimizarea cheltuielilor și asigurarea integrității patrimoniului public; – gestionarea eficientă a datoriei publice și orientarea politicii bugetar-fiscale spre obiectivul de dezvoltare economică.

Hotărîri pentru aprobarea unor proiecte de legi:

  • pentru ratificarea Acordului între Republica Moldova și Comunitatea Europeană privind facilitarea eliberării vizelor și a Acordului între Republica Moldova și Comunitatea Europeană privind readmisia persoanelor aflate în situație de ședere ilegală. Concomitent, a fost aprobată inițierea negocierilor asupra proiectului acordurilor interguvernamentale privind readmisia persoanelor cu ședere ilegală cu 28 de state, inclusiv, cu Federația Rusă și 9 state din spațiul CSI, Turcia, Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord etc. Pînă în prezent Moldova a încheiat acorduri bilaterale privind readmisia persoanelor cu ședere ilegală cu Consiliul Federal Elvețian, Cehia, Italia, Lituania și România;
  • pentru modificarea și completarea unor acte legislative (implementarea sistemului POS-terminalelor electronice petru efectuarea plăților prin carduri bancare);
  • privind Fondul național de garanție în asigurări;
  • cu privire la măsurile de protecție socială a populației în legătură cu majorarea tarifelor la energia electrică;
  • privind protecția invențiilor.

Hotărîri privind alocarea mijloacelor financiare. Din Fondul de rezervă al Guvernului se acordă:

  • 2 milioane de lei Ministerului Afacerilor Interne, "pentru demolarea imobilelor din bd.Decebal, nr.17, mun.Chișinău";
  • Aparatului Guvernului – 350 mii lei pentru reparația capitală a clădirii din bd.Ștefan cel Mare și Sfînt, nr.200, municipiul Chișinău, precum și 311,3 mii lei pentru elaborarea documentației de proiect și deviz pentru amenajarea teritoriului aferent clădirii din bd.Ștefan cel Mare și Sfînt, nr.154, municipiul Chișinău;
  • Agenției Construcții și Dezvoltare a Teritoriului – 83,3 mii lei, pentru organizarea și desfășurarea ședinței Consiliului interstatal pentru colaborare în domeniul construcțiilor al țărilor-membre ale C.S.I.;
  • 639 mii lei pentru acoperirea cheltuielilor aferente organizării concursului "Madame Batterfly";
  • 720 mii lei pentru "încheierea proceduri de reorganizare a Î.S. "Cicrul din Chișinău";
  • Curții Constituționale – 101,1 mii lei "pentru procurarea mobilierului".

2.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Susținere pentru construcții ipotecare

Guvernul preconizează să susțină și în viitor Serviciul Național Locuințe în vederea impulsionării construcției de locuințe sociale prin metoda ipotecară. La o ședință lărgită cu participarea reprezentanților întreprinderilor și responsabililor de pe piața de construcții ipotecare, primul-ministru a apreciat pozitiv activitatea serviciului nominalizat și a Agenției Construcții și Dezvoltarea Teritoriului, dar a specificat că cele două instituții mai au de valorificat rezerve pentru dezvoltarea ramurii. Executivul va întreprinde măsuri pentru acordarea de locuințe sociale păturilor socialmente vulnerabile, care nu au capacitate de cumpărare și Serviciului Național Locuințe i s-a cerut prezentare, în timp de o lună, a unui plan de soluții eficiente pentru impulsionarea construcțiiei locuințelor sociale prin metoda ipotecară. Concomitent, Ministerului Economiei și Comerțului i s-a cerut să elaboreze un mecanism de formare a prețurilor la materialele de construcție, deoarece la acest capitol "mai există probleme mari, iar la multe articole și materiale de construcție prețurile sînt majorate artificial".

O nouă Strategie de protecție socială

Proiectul Strategiei naționale cu privire la crearea sistemului integrat de servicii sociale a fost aprobat în ședința Consiliului Colegial al Ministerul Protecției Sociale, Familiei și Copilului (MPSFC), urmînd ulterior să fie examinat de Guvern. Documentul presupune un concept complex al politicii de stat în sfera protecției sociale a persoanelor în dificultate, care va include cele mai vulnerabile segmente ale populației în programe de asistență socială. Sistemul propus se bazează pe direcționarea prioritară a serviciilor sociale spre cele mai sărace persoane, care vor fi identificate în baza necesităților individuale.

Elaborarea Planului Național de Dezvoltare

Primul-ministru a prezidat o ședință, în cadrul căreia a fost audiat raportul privind acțiunile întreprinse în vederea elaborării proiectului Strategiei Planului Național de Dezvoltare (PND), precum și acțiunile necesare pentru asigurarea definitivării Planului de Acțiuni a PND. Responsabilii de elaborare au informat că în scopul elaborării proiectului Strategiei PND au fost organizate 25 discuții publice la care au participat circa 1500 reprezentanți ai ONG, societății civile, mediului academic, experți naționali și internaționali etc. Actualmente proiectul Strategiei este definitivat și plasat pe site-ul www.pnd.md pentru consultarea opiniei publice, iar în proces de definitivare se află planul de acțiuni pentru realizarea PND.

Întrevedere cu deputații găgăuzi

Vasile Tarlev a avut o întrevedere cu un grup de deputați ai Adunării Populare din UTA Găgăuzia, cu care a discutat aspecte ce vizează realizarea unor acțiuni comune în impulsionarea dezvoltării social-economice a regiunii. Reprezentanții UTA Găgăuzia au solicitat ajutor în suplimentarea fondurilor necesare pentru realizarea unor noi proiecte de infrastrură, pentru studierea de către copii a limbii moldovenești, în susținerea unor activități culturale. Prim-ministrul a menționat că Guvernul va susține apelul deputaților și va acorda ajutor metodic și financiar, inclusiv în studierea limbilor moldovenești, găgăuze ș.a. Observatorii remarcă că informarea Primului-ministru asupra problemelor din regiune se poate realiza mai lesne și mai operativ prin intermediul Guvernatorului autonomiei, care este și membru al Guvernului, însă în situația cînd respectivul funcționar reprezintă opoziția, autoritățile centrale preferă să-l marginalizeze, discutînd în principal cu exponenți din regiune care susțin partidul de guvernămînt.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

În scopul realizării obiectivelor stabilite de Programul Național de implementare a Planului Individual de Acțiuni al Parteneriatului (IPAP) Republica Moldova-NATO, Președintele țării a semnat un Decret privind constituirea Comisiei de Stat pentru desfășurarea Analizei Strategice a Apărării în Republica Moldova.

Prin decret prezidențial a fost constituit Consiliului național pentru decernarea Premiului de Stat, iar fostul consilier prezidențial Mihail Platon a fost numit consilier principal de stat, Secretar al Consiliului pentru decernarea Premiului de Stat.

Președintele a conferit cîteva înalte distincții de stat:

  • "Ordinul Republicii" i-a fost conferit Eugeniei Ostapciuc, deputat în Parlament, preșdintele fracțiunii PCRM, ex-spicher al Parlamentului;
  • Ordinul "Ștefan cel Mare" a fost conferi lui Ion Ursu, director al Serviciului de Informații și Securitate al Republicii Moldova, în legătură cu încheierea serviciului cestuia (transferar eîn funcție diplomatică);
  • "Ordinul de Onoare" a fost conferit lui Petru Griciuc, consilier prezidențial în problemele complexului agroindustrial și ale administrației publice;
  • Lidia Russu, consultant superior Ministerul Justiției a primit Medalia "Meritul civic", iar
    vicepreședintele Curții Supreme de Justiție Mihai Poalelungi – a primit titlul onorific "Om Emerit".

3.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Interes pentru dezvoltarea teritoriilor

Vladimir Voronin a întreprins cîteva deplasări în teritoriu, vizitînd raionale Ungheni și Rezina (la rezina în noibemrie urmează a se desfășura alegeri noi, pentru alegere consiliului raional dizolvat anterior pe motivul imposibilității constituirii).

La o ședință specială convoctă de șeful statului a fost dispusă eaborarea unui plan de acțiuni privind dezvoltarea social-economică a raionului Basarabeasca: asigurarea centrului raional cu apă potabilă; reparația capitală a stației de epurare a apelor reziduale; renovarea unor instituții de menire social-culturală și medico-sanitară, modernizarea infrastructurii localităților, intensificarea activităților economice.

Președintele țării a convocat o ședință pentru examinarea situației privind reglementarea transnistreană, în cadrul căreia s-a referit și la necesitatea creării unor mecanisme de protecție a drepturilor de proprietate ale țăranilor din regiunea transnistreană asupra terenurilor agricole, conform legislației naționale și normelor internaționale.

Deficiențele activității de control

Vladimir Voronin a convocat o ședință în problema efectuării abuzive, nejustificate și ineficiente a controalelor agenților economici de către organele abilitate cu funcții de control. Urmare a indicațiilor date de Președinte, guvernul a adoptat imediat, în seara aceleiași zile, o decizie privind reducerea cu 10 la sută a numărului de personal din Procuratura Generală, Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției, Ministerul Afacerilor Interne, Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, Agenția Construcții și Dezvoltare a Teritoriului, Serviciul Standardizare și Metrologie, Inspectoratul Ecologic de Stat.

La o nouă ședință în tema activității organelor de control, Voronin a menționat că mai multe cazuri de abuzuri și ilegalități comise de colaboratorii organelor de control demonstrează ineficiența sistemului existent al structurilor din domeniu, compus din 61 de structuri, exagerat din punct de vedere al numărului de subdiviziuni și angajați, ceea ce generează dublări de funcții și corupție. Guvernului i s-a cerut elaborarea și realizarea unui plan de acțiuni de ordin legislativ și instituțional în vederea reorganizării în regim de urgență a sistemului organelor de control. Suplimentar, s-a propus instituirea unei monitorizări permanente asupra activității organelor cu funcții de control și supraveghere.

Grijă pentru patrimoniu

Președintele Republicii Moldova a convocat o ședință în problema protecției patrimoniului statului din cadrul întreprinderilor de importanță strategică, în cadrul căreia a fost discutată situația creată la SA "Combinatul de Produse Cerealiere din Chișinău" SA, activitatea căruia, practic, a fost stopată pînă în anul 2006. În prezent, mai mulți agenți economici revendică restituirea unor datorii enorme de la societatea respectivă, încercînd, prin intermediul instanțelor judecătorești, să acapareze patrimoniul întreprinderii în cauză. S-a decis că pentru soluționarea definitivă a problemei în cauză, datoriile invocate urmează să fie supuse unei expertizări foarte serioase, iar în cazul în care instanța de judecată va confirma aceste datorii, statul urmează să achite sumele respective, pentru a asigura protecția și integritatea patrimoniului statului din cadrul Combinatului.

Ședința Consiliului Colegial al Ministerului Protecției Sociale

Luînd cuvîntul, șeful statului a apreciat că decizia cu privire la creareaMinisterului a fost una corectă și se înscrie în contextul eforturilor conducerii țării de a edifica un stat social. Voronin a subliniat că, deși din momentul creării sale ministerul a reușit să obțină anumite succese în procesul de perfecționare a serviciilor sociale pentru diverse categorii de populație, totuși aria preocupărilor sale nu s-a redus, iar realizarea obiectivelor din activitatea ministerului vor fi și în continuare de o însemnătate majoră pentru societate. În context, șeful statului a subliniat semnificația definitivării proiectului Strategiei naționale cu privire la crearea sistemului integrat de servicii sociale, precum și la necesitatea unei implicări mai active a beneficiarilor în procesul de protecție socială, inclusiv în procesul de luare a deciziilor.


1 ADEPT preconizează să prezinte în timpul apropiat o analiză detaliată a proiectului Legii bugetului de stat pentru anul 2008, expunînd comentariile de rigoare asupra acestui document. cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Prețurile și inflația

    Ținta de inflație practic este ratată…

    Deocamdată Indicele Prețurilor de Consum (IPC) pentru octombrie încă nu a fost făcut public, însă credem că acesta va fi în limitele lunii septembrie (1,6%) sau chiar mai mare astfel încît inflația s-ar putea apropia de nivelul de 11%. Creșterea prețurilor din octombrie ar putea spulbera definitiv ținta unei inflații sub 10% a Guvernului. Factorii care au determinat expansiunea inflaționistă din august-septembrie au fost influxurile valutare mari, creșterea cererii de consum, în particular din contul creditelor bancare de consum, precum și consecințele secetei din această vară care s-a transpus prin creșterea puternică a prețurilor la alimente. De fapt dinamica din ultimii ani a arătat că inflația, ca și PIB-ul, sînt extrem de sensibile la evoluția agriculturii.

    În același timp, creșterea inflației a fost influențată și de înrăutățirea poziției externe a țării (creșterea deficitului comercial și celui de cont curent). Asemenea conjunctură ar putea crea ceva mai tîziu presiuni mari asupra monedei naționale, care nu vor mai putea fi compensate de influxurile de valută. În aceste condiții pe termen lung este mai probabilă deprecierea leului decît aprecierea acestuia față de principalele monede de referință, după cum declara recent guvernatorul BNM. Dacă, în lunile precedente, aprecierea monedei nationale a fost principala armă a procesului dezinflationist, apoi pînă la finele anului aceasta s-ar putea să nu mai reprezinte un factor de susținere pentru atingerea țintei de inflație.

2. Piața muncii

    Salariul mediu pe economie stagnează…

    Salariul mediu pe economie în lunile august și septembrie curent a fost de 2 130 de lei (185 USD), sau cu peste 10% mai mare față de salariul mediu pentru anul 2006. În sfera bugetară remunerarea medie a muncii în septembrie a fost de 1 695 lei (147 USD), cu 149 lei mai mult față de luna precedentă, pe cînd în sectorul real salariul a scăzut cu 55 de lei pînă la 2 352 lei (205 USD). Pînă la urmă tot angajații din sectorul agricol au avut cele mai mici salarii cu o medie de 1278 lei (111 USD). Bineînțeles că aprecierea leului față de dolar a constituit un factor forte pentru ca salariile convertite în dolari să fie mai ridicate.

    Moldovenii sînt cei mai prost plătiți din Europa…

    De fapt salariile din Moldova sînt printre cele mai scăzute din regiune, iar acestea sînt ca rezultat principalul motiv pentru migrație. În țările din Europa centrală salariile sunt de 5 ori mai mari decît în Moldova, iar moldovenii ce muncesc în Occident pot cîștiga salarii de pînă la 10 ori mai mari decît în țară. Spre exemplu, în Spania, moldovenii primesc cele mai mari salarii pentru muncă în transporturi, construcții sau industrie, iar veniturile ajung să fie de cinci pînă la zece ori mai mari decît cele din Moldova. Salariul mediu în transporturi variază între 1 200 și 1 900 de euro, în timp ce în Moldova, cîștigul mediu în același domeniu este de 190 de euro. Bineînțeles că multe din acestea sunt plătite la negru și fără ca cei ce muncesc să profite de asigurări medicale sau sociale, totuși acestea scot în evidență handicapul economic al Moldovei.

    În construcții, de pildă, angajatorii spanioli oferă salarii cuprinse între 1 000 și 1 600 de euro, iar în industrie acestea variază între 900 și 1 300 de euro. În Moldova, salariile medii în aceleași domenii sînt de aproximativ 209 euro, respectiv 156 de euro. În agricultură moldovenii pot obține un salariu cuprins între 800 și 1100 de euro lunar, adică de minimum zece ori mai mic față de salariul pe care-l primește un angajat din acest sector aici în țară. Totodată, atunci cînd vorbim despre salarii, trebuie să ne referim și la costul forței de muncă. Astfel, în 2006 costul mediu orar al forței de muncă în UE (25) a fost de cca 22 euro (în Euroland de peste 25 euro) în timp ce în Moldova acesta a fost de 0,8 euro – față de 1,5 Euro în Bulgaria, de 2,3 Euro în România, 4,8 Euro în Slovacia, de 6,2 Euro în Ungaria sau de 6,7 Euro în Cehia.

3. Sistemul bancar

    Activele bancare au trecut de 30 miliarde lei…

    În cele nouă luni ale lui 2007 activele bancare au înregistrat o creștere de peste 32%, iar comparativ cu perioada similară a anului precedent au crescut de cca 1,44 ori. Astfel activele totale ale sistemului bancar la sfîrșit de septembrie au atins o valoare de peste 30 miliarde lei (peste 2,6 miliarde USD) sau echivalentul a 63% din PIB-ul pentru 2007. Un factor important la majorarea activelor l-a avut în special creșterea depozitelor populației la băncile comerciale influențate de volumul masiv de remitențe (numai în opt luni ale anului curent acestea au atins o valoare de cca 730 milioane USD), cît și de ascensiunea generală a salariilor.

    Creșterea activelor bancare stimulate și de investițiile străine în portofoliul băncilor…

    Totodată creșterea activelor bancare au mai stimulate și de majorarea în continuare a cotei investițiilor străine în capitalul băncilor. Mai mulți experți prognozează o nouă creștere a cotei investițiilor străine pînă la finele anului curent. Pe parcursul anului 2006 cota investițiilor străine în băncile locale s-a majorat cu peste 12% și a depășit 62% din total, aceasta fiind ce mai mare creștere înregistrată în ultimii ani. Totuși, trendul pozitiv a fost precedat de o reducere pînă la 50,7% a cotei investițiilor străine în capitalul băncilor autohtone în anul 2005.

    În cele din urmă, pentru perioada ianuarie-septembrie 2007 soldul depozitelor atrase de băncile comerciale a înregistrat o creștere de cca 30%. O creștere comparabilă a fost caracteristică și pentru portofoliul de credite al băncilor comerciale. Pentru aceiaș perioadă acesta a sporit cu peste 1/3. Totodată, comparativ cu perioada similară a anului precedent depozitele și creditele s-au majorat cu 41% și 51%, respectiv.

4. Comerțul extern

    "Dezghețul" în relațiile cu Rusia…

    Zilele trecute la Chișinău a avut loc reuniunea reuniunea comisiei interguvernamentale moldo-ruse. Printre aspectele discutate, dominante au fost subiectele din domeniul comercial și energetic.Oficialiiruși și cei moldoveni au declarat că relațiile moldo-ruse în ultima perioada au cunoscut o ascensiune fulminantă. În opnia noastră însă este încă prematur de a vorbi despre o relansare a relațiilor economico-comerciale modo-ruse, chiar și în urma reluării recente a livrărilor pe piața rusă a produselor vinicole, legumelor și cărnii. Din păcate, Moldova a pierdut mult, chiar foarte mult pe parcursul unui an și jumătate de blocaj comercial, care a afectat sistemul economic al țării, în particular pe producătorii și exportatorii autohtoni.

    Totuși, chiar dacă a fost o perioadă îndelungată de stagnare în relațiile comercial-economice, Federația Rusă oricum continuă să dețină o cotă importantă în structura exporturilor moldovenești (peste 20%, locul I) și 20% din importuri (loc. II după Ucraina). Vom putea vorbi cu adevărat despre o relansarea a relațiilor moldo-ruse (ne referim doar la partea comercial-economică) abia la sf. acestui an sau începutul anului viitor, atunci cînd vom avea niște date statistice. În baza lor vom putea recurge la o analiză comparativă ca să vedem dacă această relansare s-a produs din punct de vedere cantititativ. Pînă la urmă, actualul "dezghet" în relatiile moldo-ruse scoate și mai mult în evidenta seriozitatea problemelor existente între cele doua țări.

    Prețul gazelor din nou va crește, pînă la 190 de USD pentru 1000 m3…

    De fapt, acestea întotdeauna au stat în capul agendei de lucru a relațiilor bilaterale. Cît privește majorarea prețului la gaze, acest lucru era știut de mai înainte. Nu mai puțin s-a vorbit și despre faptul că aceasta nu va fi ultima scumpire. Or, pînă în 2011 vom avea prețuri la nivelul celora pe care le achită actualmente consumatorii occidentali.

    Mai mult decît atît, noi vom plăti un preț și mai mare, avînd în vedere mai multe circumstanțe, printre care și pierderile normative din sistem, pierderi ce la noi le depășesc cu mult pe cele europene. În cele din urmă, aceasta va însemna o scumpire în lanț, deoarece ponderea resurselor energetice în prețul de cost al unui șir de produse autohtone este destul de mare.

    Cu certitudine că povara scumpirii gazelor o vor resimți-o și consumatorii casnici, mai ales cei care dispun de sisteme de încălzire pe gaze. Iar dacă ar fi să luăm în calcul că se va scumpi nu numai gazul, dar și multe alte utilități în costul cărora partea gazului este dominantă, apoi situația, cel puțin aparent, nu este deloc îmbucurătoare.

    Insistența Gazpromului de a participa în rețeaua locală de distribuție a gazelor…

    La sfîrșitul anului 2006 Chișinăul și Gazpromul au semnat un contract pe un termen de 1 an de livrare a gazelor naturale contra 170$ pentru 1000 m3 (nemajorînd de prețul pînă la 230, ca pentru alte state) numai ca concernul rus să aibă o libertate mai mare de a implementa tot felul de proiecte investiționale, inclusiv de construcție a gazoductelor magistrale. Spre exemplu, pe durata acestui an s-a lucrat foarte mult asupra construcției gazoductului Drochia-Florești în care partea rusă este implicată eminamente.

    În plus, tot atunci s-a semnat un acord de colaborare între părți în domeniul gazelor pînă în anul 2011, însă din păcate condițiile acordului nu au fost făcute publice nici pînă în prezent, ca de altfel în majoritatea cazurilor, rezultatele negocierilor dintre Chișinău și Moscova în problema gazelor decurg după o cortină impenetrabilă pentru publicul larg.

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

Inițiativele Președintelui Voronin în problema transnistreană

La 24 octombrie Președintele Voronin a acordat un nou interviu ziarului "Komsomolskaia Pravda", în care a înaintat o serie de propuneri noi în contextul inițiativelor prezidențiale cu privire la reglementarea transnistreană. În acest interviu, Președintele s-a referit în mod special la problema drepturilor de proprietate din Transnistria, unul din subiectele cele mai sensibile ce țin de reglementarea conflictului. Potrivit Președintelui, Moldova va garanta drepturile de proprietate în Transnistria în baza unei simple declarații de proprietate, fără a investiga prea mult modul în care a fost achiziționată o proprietate sau alta. Moldova a elaborat deja un proiect de lege în acest sens. Proiectul a fost prezentat mediatorilor și observatorilor în reglementarea transnistreană și, potrivit Președintelui, aceștia au apreciat abordarea Chișinăului față de problema în cauză. În același timp, Președintele a insistat că acest proiect de lege va putea fi adoptat doar odată cu reglementarea statutului regiunii transnistrene deoarece adoptarea unei astfel de legi înaintea reglementării finale a conflictului ar putea duce la acțiuni arbitrate ale unor structuri criminale.

Pachetul de inițiative ale Președintelui Voronin au fost susținute de OSCE, SUA, UE și Ucraina. Rusia, care potrivit spuselor Președintelui "are un rol decisiv" în această problemă[1], nu și-a formulat încă o poziție explicită vizavi de propunerile înaintate, deși anterior a semnat de rînd cu ceilalți mediatori și observatori o declarație în care saluta inițiativele Moldovei. Se pare că aceste inițiative au constituit subiectul principal al discuțiilor purtate de Președintele Voronin cu vice-ministrul rus de Externe, Grigori Karasin, aflat într-o vizită la Chișinău.

Pe de altă parte, liderii de la Tiraspol continuă să nege că ar fi primit niște propuneri oficiale din partea Chișinăului cu privire la reglementarea transnistreană. Potrivit acestora, inițiativele noi ale Chișinăului au parvenit deocamdată doar în formă de interviu pentru mass-media și în prezent nu se observă nici o schimbare pozitivă în relațiile cu acesta[2].

Între timp, Guvernul de la Chișinău a adoptat o hotărîre cu privire la realizarea inițiativelor Președintelui Voronin privind consolidarea încrederii și securității în contextul soluționării problemei transnistrene. Potrivit Hotărîrii adoptate, vor fi create șapte grupuri de lucru sectoriale, care vor elabora în termen de o lună planuri de acțiuni pentru realizarea inițiativelor, pentru elaborarea si implementarea, inclusiv cu participarea reprezentanților regiunii transnistrene, a unor proiecte comune. Grupurile de lucru vor activa în următoarele domenii: elaborarea și implementarea proiectelor în domeniul infrastructurii; restabilirea activității normale a căii ferate; extinderea serviciilor de ocrotire a sănătății și de asistență socială; îmbunătățirea funcționării instituțiilor de învățămînt; crearea condițiilor pentru activitatea economică și comercială; consolidarea stabilității și asigurarea liberei circulații în zona de securitate, dezarmarea și demilitarizarea; acordarea ajutoarelor umanitare.

Potrivit Europa.md, ministrul Reintegrării Vasile Șova a declarat în cadrul ședinței respective a Guvernului că reacțiile Tiraspolului la propunerile Chișinăului au fost unele pozitive, iar în două săptămîni vor fi gata primele propuneri de proiecte.

Un rol mai activ pentru Uniunea Europeană

Vice-președintele Parlamentului European, Miguel Angel Martinez, a pledat pentru consolidarea rolului UE în procesul de reglementare a conflictului transnistrean în timpul unei vizite la Chișinău. Potrivit Moldpress, parlamentarul european a declarat că actualul statut de observator al UE în procesul de reglementare nu este unul efectiv și nu corespunde rolului pe care UE trebuie să și-l asume pe continentul european. Acesta și-a exprimat speranța că viitorul cadru legal și politic al relațiilor dintre UE și Moldova va prevedea un rol mai activ pentru UE în procesul de reglementare transnistreană, idee care a fost sprijinită de autoritățile de la Chișinău.

De remarcat că propunerile vociferate de Miguel Angel Martinez la Chișinău cu privire la asumarea de către UE a unui rol mai activ în problema transnistreană au fost expuse și în recenta Rezoluție a Parlamentului European cu privire la încălcarea drepturilor omului în regiunea transnistreană.

Propunerile parlamentarului european rezonează oarecum cu disponibilitatea exprimată de UE de a acorda ajutor umanitar direct regiunii transnistrene pentru eliminarea consecințelor secetei din vara anului 2007. Această disponibilitate a fost anunțată de către Reprezentantul Special al UE pentru Moldova, Kalman Mizsei, în timpul unei întrevederi cu președintele legislativului de la Tiraspol. Mizsei le-a propus autorităților transnistrene să elaboreze propuneri concrete de asistență și rapoarte cu privire la consecințele secetei, în baza cărora UE va examina posibilitatea acordării ajutorului.

Kalman Mizsei a discutat cu parlamentari transnistreni și despre măsurile care ar putea fi luate pentru ca oamenii de pe cele două maluri ale Nistrului să poată desfășura activități comerciale, intra și ieși din regiune fără dificultăți și care ar crea un climat prielnic pentru procesul de negocieri[3].


1 Moldpress, 29 octombrie 2007.

2 Novîi Region, 17 octombrie 2007

3 Novîi Region, 15 octombrie 2007
cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Integrare europeană

Reuniunea a VIII-a a Comitetului de Cooperare UE-Moldova

La 25 octombrie a.c., la Chișinău a avut loc reuniunea a VIII-a a Comitetului de Cooperare UE-Moldova. Reuniunea a fost prezidată de Hilde Hardeman, șef de Unitate în cadrul DG RELEX al Comisiei Europene, din partea UE, și de Valeriu Ostalep, viceministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene, din partea Moldovei.

Principala temă abordată la reuniune a fost realizarea obiectivelor Planului de Acțiuni UE-Moldova (PAUEM). Potrivit unui comunicat al Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene (MAEIE), oficialii europeni au remarcat că Moldova a făcut progrese considerabile pe plan legislativ și au reiterat importanța asigurării implementării actelor legislative și normative adoptate. În acest fel, reprezentanții UE au reluat una din concluziile "Raportului de progres pentru Moldova", lansat de Comisia Europeană pe 4 decembrie 2006, și a reuniunii a IX-a Consiliului de Cooperare UE-Moldova, din 19 iunie, de la Luxemburg. Aceasta poate însemna faptul că UE nu și-a schimbat mult de atunci percepția în mai bine față de capacitatea Moldovei a asigura aplicarea efectivă a realizărilor legislative în practică.

Printre alte realizări au fost remarcate dialogul politic activ dintre UE și Moldova; aderarea Moldovei la Procesul de la Bologna; participarea la programele ERASMUS-MUNDUS "External Cooperation Window" și TEMPUS III; etc.

La conferința de presă de după reuniunea oficială, Hilde Hardeman a informat că al doilea raport al Comisiei Europene de evaluare a procesului de realizare a PAUEM va fi dat publicității în aprilie 2008 și că pe baza acestuia UE va decide asupra naturii relației sale cu Moldova. Valeriu Ostalep, la rîndul său, s-a arătat încrezător în ceea ce privește avansarea relațiilor dintre Părți și a specificat că pentru Moldova este mai puțin esențială denumirea noului acord cu UE și mai important faptul ca acesta să permită ancorarea Moldovei în spațiul celor patru libertăți de circulație a UE. Aceasta este o găselniță și o opțiune mai potrivită decît doleanța obsesivă de pînă nu demult a Chișinăului de a semna un Acord de Asociere cu UE. Solicitarea din urmă devenise în ultima perioadă iritantă pentru Bruxelles.

CNIE

La 25 octombrie, a avut loc ședința săptămînală ordinară a Comisiei Naționale pentru Integrare Europeană (CNIE). În cadrul acesteia, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA), Ministerul Ecologiei și Resurselor Naturale (MERN), și Ministerul Industriei și Infrastructurii (MII) au prezentat rapoarte privind îndeplinirea caietelor de sarcini convenite pentru realizarea PAUEM. Printre puținele restanțe remarcate în cadrul ședinței CNIE se numără deficiențe legate de implementarea reglementărilor tehnice și de funcționarea laboratoarelor de testare a calității produselor alimentare.

Ca și la ședințele anterioare, prim-ministrul Vasile Tarlev a atras atenția asupra necesității informării ample a instituțiilor europene despre acțiunile întreprinse în procesul de realizare a PAUEM.

Vizita vicepreședintelui PE în Moldova

La sfîrșitul lunii octombrie, în vizită oficială în Moldova s-a aflat Miguel Angel Martínez Martínez, vicepreședinte al Parlamentului European (PE). Acesta s-a întîlnit la Chișinău cu mai mulți demnitari moldoveni, printre care: Președintele Vladimir Voronin și speaker-ul Marian Lupu. Discuțiile din cadrul acestor întîlniri au vizat o gama variată de subiecte, de la circulația cetățenilor moldoveni pe teritoriul UE pînă la reglementarea transnistreană.

Vicepreședintele PE s-a arătat dispus să contribuie la extinderea dialogului interparlamentar, văzut în măsură să sporească vizibilitatea Moldovei pe plan european și să faciliteze includerea priorităților Chișinăului pe agenda europeană de discuții. În acest sens, partea moldoveană s-a arătat interesată în organizarea unor vizite de lucru a parlamentarilor moldoveni la PE.

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

Relațiile bilaterale moldo-române au dat semne firave de destindere în perioada vizată. În cadrul unei întrevederi a lui Marian Lupu, președinte al Parlamentului Republicii Moldova, cu Filip Teodorescu, ambasador al României la Chișinău, s-a căzut de acord asupra faptului că valorile și standardele europene comune trebuie să constituie liantul celor două țări. Iar pornind de la această punte de legătură, s-ar putea merge mai departe pe calea dezvoltării raporturilor moldo-române într-un șir larg de domenii: economic, comercial, cooperării transfrontaliere, contactelor interumane etc.

Dacă în acest caz, valorile europene comune sînt puse la baza unei construcții viguroase a relațiilor dintre Părți, atunci Președintele Voronin vede lucrurile de o altă manieră. Voronin a lăsat să se înțeleagă, în cadrul unei emisiuni la postul tv NIT, că Moldova este gata să facă concesii și să se așeze la masa de tratative cu România doar pentru fructificarea aspirațiilor sale europene.

Cooperare regională

Republica Moldova – OCEMN

La 25 octombrie curent, în capitala Turciei, Ancara, a avut loc cea de-a a XVII-a reuniune a miniștrilor Afacerilor Externe ai statelor membre ale Organizației Cooperării Economice la Marea Neagră (OCEMN). Moldova a fost reprezentată la reuniune de Eugenia Kistruga, viceministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene. Potrivit serviciului de presă al MAEIE, reprezentanții statelor participante la reuniune au examinat mecanismele necesare pentru realizarea prevederilor Declarației adoptate la summit-ul organizației din iunie 2007, la Istanbul, și au aprobat o declarație a OCEMN. La finalul reuniunii, președinția OCEMN exercitată pentru o jumătate de an a fost transmisă de la Turcia către Ucraina.

Cooperare multilaterală

Republica Moldova – Consiliul Europei

Decizii ale CEDO

În perioada de referință, Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a pronunțat un număr record de hotărîri – 15 – împotriva Moldovei, în cauzele: Țara și Poiată c. Moldovei; Țiberneac Vasile c. Moldovei; Nadulișneac Ion c. Moldovei; Buianovschi c. Moldovei; Deordiev și Deordiev c. Moldovei; Vitan c. Moldovei; Țiberneac c. Moldovei; Marcu c. Moldovei; Cazacu c. Moldovei; Colibaba c. Moldovei; Flux și Samson c. Moldovei; Stici c. Moldovei; Țurcan și Țurcan c. Moldovei; Deliuchin c. Moldovei și Lipatnikova și Rudic c. Moldovei. În aceste cauze Moldova a fost condamnată pentru încălcarea drepturilor la libertatea de exprimare, la protecția proprietății, la un recurs efectiv, pentru aplicarea torturii, pentru detenție ilegală în arest și pentru neexecutarea sau executarea întîrziată a hotărîrilor judecătorești[1].

Pînă în prezent, CEDO a condamnat Moldova în 91 de cauze. 46 de decizii (50,5%) de condamnare a Moldovei au fost pronunțate doar în 2007(!), an declarat de autorități drept "ultima sută de metri" în procesul de implementare a PAUEM[2].


1 Suma despăgubirilor pe care va trebui să le plătească Moldova în aceste 15 cazuri este de 78 710 euro (aprox. 1,3 mln lei).

2 Pînă în prezent Moldova a fost obligată de CEDO să plătească reclamanților despăgubiri în jur de 1,53 mln euro (aprox. 25,3 mln lei).
cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Ce sugerează profilul sociologic al noii puteri locale?
Igor Boțan, 31 octombrie 2007

Imaginea destul de proastă a partidelor poate fi compensată prin imaginea destul de bună a organelor administrației publice locale, evident dacă partidele au o reprezentare pe potrivă în acestea din urmă și dacă activitatea lor este apreciată pozitiv de către alegători »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect