ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. V, nr. 106, 1–16 noiembrie 2007

Activitatea instituțiilor publice

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Numiri

Doamna PAKNEHAD Ecaterina a fost numită în funcția de membru al Curții de Conturi, pentru un termen de 5 ani.

1.2. Acte legislative

Legea comunicațiilor electronice. Sînt stabilite principalele reguli și condiții de activitate în domeniul comunicațiilor electronice, cadrul general de politică și strategie, cadrul general de reglementare a activităților privind rețelele și serviciile de comunicații electronice, drepturile și obligațiile statului, ale persoanelor fizice și juridice în procesul creării, administrării, utilizării, întreținerii rețelelor de comunicații electronice. Legea reglementează activitatea în domeniul comunicațiilor electronice civile a tuturor furnizorilor de rețele și prestatorilor de servicii de comunicații electronice, indiferent de tipul lor de proprietate. Acțiunea legii nu se va extinde asupra rețelelor speciale de comunicații pentru asigurarea necesităților autorității publice, apărării, securității naționale și ocrotirii ordinii publice.

Legea cu privire la mediere (reexaminare). Intrarea integrală în vigoare și punerea în aplicare a reglementărilor vizînd medierea în cauzele civile, familiale și penale a fost amînată, pînă la 1 iulie 2008, la insistența Președintelui RM, pe motiv că Guvernul nu va reuși mai multe acțiuni necesare pentru implementare. Adoptarea și aplicarea eficientă a legislației în domeniu constituie un angajament asumat în cadrul Planului de acțiuni RM-UE (compartimentul 2.1, punctul (2) – dezvoltarea căilor alternative de soluționare a litigiilor, inclusiv medierea) și inițial, adoptarea legii a fost planificată pentru începutul anului 2006. Amînarea implementării Legii determină implicit și constatarea neîndeplinirii respectivului angajament din Planul de Acțiuni, tărăgănarea implementării legale și instituționale a mecanismului medierii.

Legea regnului vegetal. Legea este în concordanță cu actele UE în domeniu și stabilește cadrul legal specific în domeniul conservării, protecției și folosinței obiectelor regnului vegetal, precum și competențele autorităților publice de toate nivelurile și ale instituțiilor științifice din domeniu. Sfera de reglementare a legii se extinde asupra obiectelor regnului vegetal care cresc în condiții naturale, precum și asupra obiectelor regnului vegetal întreținute în condiții de cultură în scopul regenerării și conservării fondului genetic.

Legea pentru modificarea Legii cu privire la Sistemul informațional integral automatizat de evidență a infracțiunilor, a cauzelor penale și a persoanelor care au săvârșit infracțiuni. Se urmărește înlăturarea incertitudinilor referitoare la definirea și aplicarea criteriilor de apreciere a activității organelor de urmărire penale. Printre temeiurile elaborării au fost și rezultatele unor controale efectuate de organele Procuraturii privind starea de fapt la îndeplinirea legii menționate de către comisariatele de poliție din sectoarele mun.Chișinău, în rezultatul cărora au fost stabilite un șir de încălcări admise la compartimentul evidența infracțiunilor, cauzelor penale și persoanelor care au săvârșit infracțiuni, precum și majorarea nejustificată a indicilor de activitate. Modificările au ca obiect: – atribuirea dreptului Procurorului General de aprobare a instrucțiunilor, formularelor-tip, actelor de evidență primară, formelor rapoartelor statistice generalizate privind starea infracționalității; – aprecierea activității organelor de urmărire penală în baza unui cumul de criterii care pot să asigure o actualitate și veridicitate a informației prezentate ș.a.

Legi pentru ratificarea unor acte internaționale:

  • Convenția Consiliului Europei cu privire la prevenirea cazurilor de apatridie in legătură cu succesiunea statelor;
  • Acordul între Guvernul Republicii Moldova și Guvernul Republicii Cipru privind promovarea și protejarea reciprocă a investițiilor;
  • Acordul între Republica Moldova și Comunitatea Europeana privind facilitarea eliberării vizelor;
  • Acordul dintre Republica Moldova și Comunitatea Europeană privind readmisia persoanelor aflate in situație de ședere ilegala;
  • Amendamentul la Convenția privind accesul la informație, justiție și participarea publicului la adoptarea deciziilor în domeniul mediului.

Proiectul legii fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală pe anul 2008. Documentul adoptat în prima lectură prevede majorarea costului poliției de asigurare medicală pînă la 1893,6 lei. Plătitorii care vor procura polița de asigurare în primele trei luni, vor plăti doar jumătate de preț. Proiectul mai prevede și majorarea primei de asigurare obligatorie de asistență medicală, calculată în procente la salariu, de la 5% la 6%, cîte 3% achitate de angajator și respectiv, de salariat. Deputații din opoziție au criticat proiectul de lege, atenționînd asupra prețului mare al polițelor de asigurare, existenței unui volum mare de cheltuieli inutile, lipsa de transparență la utilizarea anumitor fonduri.

1.3. Control parlamentar. Declarații

Audieri

Ministerul Justiției a prezentat Parlamentului informații despre implementarea Legii cu privire la victimele represiunilor politice. Conform viceministrului justiției, problemele din domeniu țin de funcționarea comisiilor speciale create în teritoriu de către autoritățile APL și aplicarea regulamentului aprobat de Guvern. Activitățile APL sînt sprijinite de autoritățile centrale, au fost organizate consfătuiri și prezentate explicații detaliate la temă. Aplicarea regulamentului aprobat de Guvern (mecanismul de restituire a valorii bunurilor sau achitarea compensațiilor și modul de repartizare a cheltuielilor din buget) a generat multiple probleme, se discută modificări și amendamente, menite să excludă piedicile existente. În același timp, există probleme conceptuale, generate de prevederile inițiale ale legilor în domeniu și care nu pot fi soluționate: prezentarea certificatului de moștenitor; eliberarea certificatelor privind componența bunurilor pe care le-au avut persoanele ș.a.

Directorul general al Serviciului Grăniceri a prezentat informații cu privire la motivul neadmiterii delegației române ce venea la Hramul Chișinăului. Conform lui Colenov, nepermiterea în Republica Moldova a cetățenilor români a fost efectuată din considerentele că au fost încălcate regulile de regim ale punctului de trecere, prin intenția de a trece fără rînd prin pista de control destinată corpului diplomatic și lipsa asupra conducătorului unității de transport a asigurării auto pentru Republica Moldova. Pentru neprezentarea la timp a raportului privind situația menționată persoanele responsabile au fost sancționate disciplinar. Deputații de opoziție au calificat informația ca fiind puțin plauzibilă, deviind de la declarații inițiale, motive pentru care conducătorul Serviciului de Grăniceri ar urma să fie demis din funcție.

Întrebări. Interpelări

Deputatul AMN Ion Pleșca a cerut Procurorului General, Ministerului Justiției și Agentului guvernamental informații despre lista tuturor dosarelor pierdute de Moldova la Curtea Europeană pentru Drepturile Omului, lista tuturor ofițerilor de urmărire penală, a procurorilor și judecătorilor care au avut contribuții la aceste cazuri.

Deputatul PPCD Ion Varta a solicitat informații despre politicile pe care le aplică executivul pentru a diminua exodul de cadre tinere și de înaltă calificare. Într-o altă interpelare, deputatul Varta cere informații despre politicile stimulatorii pe care le aplică Guvernul pentru a amplifica afluxul de investiții străine, informații despre creditările prin intermediul Programului "Provocările mileniului", creditul de peste 1 miliard de dolari promis de UE, stadiul de implementare a proiectelor respective.

Deputatul Zoia Jalbă cere Guvernului, Procuraturii și CCCEC informații despre situația patrimoniului Republicii Moldova de pe teritoriul Ucrainei și în privința căruia nu s-au realizat măsuri de confirmare a proprietății, aceste proprietăți fiind actualmente înstrăinate abuziv de către gestionarii lor și autoritățile ucrainene.

Declarații

Spicherul Parlamentului Marian Lupu a declarat, în cadrul lucrărilor Mesei rotunde "Mediul de activitate al ONG din Republica Moldova și măsuri legislative necesare pentru perfecționarea lui", că, în opinia sa, implicarea societății civile a devenit indispensabilă în procesul de luare a deciziilor. În același timp, este recunoscut faptul că procesul de cooperare al Parlamentului cu societatea civilă rămîne insuficient și implică un număr limitat de ONG-uri, iar nivelul interesului și participației din partea sectorului neguvernamental, deși este unul competent, rămîne insuficient de activ.

Fracțiunea AMN a prezentat în Parlament declarații privind:

  • "lipsa politicii de tineret în Republica Moldova";
  • proiectul Legii fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală pe anul 2008;

Fracțiunea PDM a prezentat o declarație privind campania de denigrare a medicilor și pedagogilor de către autoritățile comuniste.

Ex-deputatul PPCD Ion Neagu și liderul PPCD Iurie Roșca au făcut un schimb de declarații vizînd evoluția curentă în cazul dispariției și reapariției deputatului Vlad Cubreacov, acuzîndu-se reciproc de dezinformare.

Deputatul Vladimir Filat a abordat tema funcționării justiției în Republica Moldova, inclusiv prin prisma recentelor condamnări ale țării de către CEDO și a propus să se consulte posibilitatea constituirii unei comisii parlamentare speciale care să analizeze legislația și starea de lucruri în domeniu.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Numiri. Remanieri

  • În funcția de viceministru al Protecției Sociale, Familiei și Copilului a fost numit Iurie Bucinschi, fost șef al Direcției Sănătate din cadrul Primăriei mun.Chișinău;
  • În funcția de viceministru al Administrației Publice Locale este numit Sergiu Tatarov, ex-consilier al Primului ministru, fost coordonator al Grupului de experți pentru implementarea Reformei Administrației Publice Centrale;
  • În functia de viceministru al Sănătății este numit Sergiu Rața;
  • Ion Pochin a fost numit director adjunct al Agenției Naționale pentru Reglementare în Telecomunicații și Informatică;
  • Gheorghe Rusnac, rectorul USM, a fost propus pentru numire în funcția de Ambasador al Republicii Moldova în Italia;
  • Valentin Dragan, ex viceministru al transporturilor, este numit Reprezentant al Moldovei în Comisia Economică pe lîngă CSI;
  • Ștefan Calancea a fost eliberat din funcția de viceministru al Agriculturii și Industriei Alimentare, iar Valentina Haheu – din funcția de consilier pe probleme sociale al Primului ministru.

În ședința din 14.11.2007, Primul-ministru a anunțat sancțiuni disciplinare față de unii membri ai cabinetului, pentru tergiversarea sau birocratizarea executării unor decizii ale executivului. Au fost vizați: Ministrul Apărării, Ministrul Administrației Publice Locale, Ministrul Finanțelor, Ministrul Afacerilor Interne și Directorul Agenției de Construcții.

2.2. Hotărîri

Hotărîrea cu privire la aprobarea Regulamentului temporar privind introducerea în circulația liberă în Republica Moldova a vehiculelor cu documente și numere de înmatriculare neregulamentare. Documentul prevede că începînd de la 1 ianuarie 2008 va fi interzisă traversarea frontierei de stat a Republicii Moldova de către autoturisme cu numere și documente înregistrate în partea de est a țării (Transnistria), iar începînd cu 1 ianuarie 2009 aceste vehicule nu vor avea dreptul să circule nici pe teritoriul țării. Pe parcursul a jumătate de an, proprietarii acestor vehicule vor avea posibilitatea să perfecteze actele ce țin de procedura de devamare a automobilelor, cu achitarea taxelor suplimentare corespunzătoare. Modificările impuse de Guvern au fost apreciate contradictoriu, reprezentanții regimului transnistrean calificîndu-le drept noi restricții și amenințînd cu măsuri similare.

Hotărîri pentru aprobarea unor proiecte de legi:

  • pentru modificarea articolului 32 din Constituția Republicii Moldova. Se propune excluderea din art.32 alin.(3), a sintagmei "contestarea și defăimarea statului și a poporului", astfel ca opiniile și discursurile la tema respectivă să nu fie sancționate, atît timp cît nu conduc la încălcări și prejudicii majore. Conform normelor europene, pot fi pedepsite doar acțiunile violente, deoarece, în caz contrar este afectat dreptul la critică și la libertatea opiniei, a discuțiilor în probleme politice și de interes general.
  • privind protecția mărcilor;
  • cu privire la comerțul interior;
  • privind protecția soiurilor de plante;
  • cu privire la documentarea unor categorii de vehicule.

Hotărîri privind aprobarea unor concepții, strategii, planuri:

  • Strategia de dezvoltare a sistemului de sănătate în perioada 2008–2017;
  • Programul unic al asigurării obligatorii de asistență medicală;
  • Concepția sistemului de subvenționare a producătorilor agricoli pentru anii 2008–2015.

Hotărîri privind alocarea mijloacelor financiare:

  • din Fondul de rezervă al Guvernului se acordă Agenției Agroindustriale "Moldova-Vin" – 2 milioane de lei pentru participarea statului cu cotă-parte în capitalul social al Companiei de investiții ipotecare "Moldvinipoteca" S.A.;
  • din "contul veniturilor generale ale bugetului de stat" se alocă 69,5 milioane de lei "în vederea onorării angajamentelor pentru deservirea datoriei de stat interne".

2.3. Ședințe. Decizii. Declarații

Programul de activitate a Guvernului în 9 luni ale anului 2007

Membrii Guvernului au audiat raportul Ministerului Economiei și Comerțului privind realizarea Programului de activitate, concluzia principală fiind: "ameliorarea situației social-economice din țară". Executivul contată rezultate pozitive la principalii indicatori macroeconomici: creșterea acumulărilor la bugetul public național; creșterea PIB (în I semestru cu 8%); relansarea construcțiilor, creșterea volumului serviciilor prestate populației. Salariul mediu lunar în ansamblu pe economie a constituit 2130 de lei, crescînd de 1,93 ori față de anul 2004, mărimea medie a pensiei lunare pentru limita de vîrstă a constituit 558, 5 lei, majorîndu-se în comparație cu anul 2001 de 6,4 ori. La capitolul sarcini sînt indicate: dezvoltarea sectorului real al economiei; revizuirea numărului și structurii organelor de control ș.a.

Structură guvernamentală pentru traducerea documentelor

Guvernul va crea o structură specializată pentru efectuarea traducerilor oficiale ale documentelor internaționale din alte limbi în limba moldovenească și viceversa. Chestiunea în cauză a fost examinată în cadrul unei ședințe de lucru cu factori de decizie, prezidată de Prim-ministrul Vasile Tarlev. Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene a argumentat necesitatea creării structurii date prin faptul că odată cu realizarea măsurilor de aderare a Moldovei la Uniunea Europeană, a crescut numărul de documente, tratate internaționale care urmează să fie traduse și certificate. Premierul a dispus crearea unui grup de lucru care va identifica structura și sursele de finanțare a noii instituții. Decizia Guvernului este criticată serios de mediul de experți, care consideră inutilă crearea unei structuri speciale, în condițiile cînd toată legislația europeană poate fi preluată de la Guvernul României (a se vedea și articolul "8 mln. lei … aruncați în vînt", disponibil pe www.expert-grup.org), care s-a oferit s-o prezinte gratis, fiind necesare doar demersuri oficiale ale autorităților Moldovei.

Grijă pentru renovarea Muzeului de Artă

Deși anterior s-a raportat în prezența șefului statului despre finalizarea reușită a primei etape de renovare a "Casei Kligman și Herța", într-o recentă ședință convocată de Prim-ministru s-a accentuat că lucrările respective trebuie realizate cu respectarea normelor de calitate, precum și cu menținerea aspectului arhitectural original. S-a decis selectarea unui antreprenor cu experiență în domeniul restaurării și a unui arhitect responsabil de dirijarea lucrărilor, iar în scopul asigurării unei mai mari transparențe în procesul de restaurare, urmează să fie creat un Consiliu de observatori, care va monitoriza calitatea lucrărilor efectuate, precum și valorificarea eficientă a mijloacelor financiare. Notăm că mass-media a abordat critic activitatea desfășurată de autorități în problema dată, argumentînd prin constatări făcute de experți în cultură, artă și arhitectură.

Noi declarații despre cooperarea cu organizațiile neguvernamentale

La ședința Comisiei naționale pentru integrare europeană s-a constatat din nou, că majoritatea acțiunilor planificate pentru perioada respectivă au fost realizate de către instituțiile responsabile. Șeful Executivului a atenționat că "obligațiile minime, asumate de Moldova în raport cu Uniunea Europeană", trebuie realizate integral, în termenele stabilite. În acest context, grație apariției și reacțiilor asupra recentului număr (8) al publicației "Euromonitor", ministerelor și altor autorități administrative centrale li s-a cerut să intensifice dialogul cu societatea civilă în problematica europeană, inclusiv prin crearea pe lîngă aceste structuri a "unor Consilii de coordonare a asociațiilor neguvernamentale".

Preocupări pentru sfera turismului și farmaceutică

Primul-ministru a convocat o ședință de lucru cu factorii de decizie responsabili în problema perfecționării bazei legislativ-normative cu privire la activitatea turistică din Moldova, în cadrul căreia au fost examinate probleme ce țin de punerea în aplicare a Legii cu privire la organizarea și desfășurarea activității turistice. Șeful Executivului s-a pronunțat pentru crearea Zonelor turistice naționale, în baza experienței acumulate de țările cu infrastructură turistică bine dezvoltată și a a cerut Ministerului Culturii și Turismului să înainteze propuneri argumentate și eficiente în vederea creării unei veritabile infrastructuri turistice în Moldova.

La ședința privind dezvoltarea sistemului farmaceutic, ministrul economiei și comerțului a informat despre elaborarea unui plan de acțiuni pentru dezvoltarea sistemului farmaceutic. Primul-ministru a cerut ca în fiecare localitate a Moldovei să existe o farmacie sau punct farmaceutic, unde oamenii vor avea acces la medicamente calitative și la un preț rezonabil. De la MEC s-a cerut ca începînd cu anul 2008 sistemul farmaciilor să funcționeze eficient, iar "Agenția Medicamentului" a primit indicația să elaboreze un business-plan cu termene concrete și responsabili pentru dezvoltarea producerii medicamentelor autohtone.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

Președintele RM a efectuat modificări structurale și nominale în cadrul propriului Aparat:

  • Igor Vremea va exercita funcția de consilier în probleme juridice, șef al Direcției drept și relații publice a Aparatului Președintelui Moldovei.
  • Viorelia Moldovan-Batrînac a fost numită consilier în problemele culturii, învățămîntului și științei;
  • a fost instituită funcția de consilier în problemele dezvoltării informaționale, pe care o va exercita Valerii Diozu, șeful Direcției informativ-analitice a Aparatului Preșdintelui;
  • denumirea funcției "consilier în probleme de politică internă" a fost modificată în "consilier în probleme politice" și va fi deținută tot de Marc Tcaciuk;
  • funcția de consilier cu misiuni speciale a fost suprimată.

3.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Interviuri pentru mass-media

În interviul acordat Postului de Radio "Europa Liberă", Președintele Moldovei s-a referit la diverse probleme de politică internă și externă, declarînd, între altele, că:

  • în rezultatul consultărilor care au loc între SUA, Federația Rusă, Ucraina și UE "este determinat deja proiectul statutului autonomiei transnistrene, mecanismul de garanție pentru executarea acestui statut și pentru a hotărî problemele reunificării";
  • Kosovo nu poate fi un model pentru conflictul transnistrean;
  • Moldova are rolul de o punte dintre Est și Vest, care se accentuează;
  • relațiile cu Federația Rusă nu contrazic și nu se contrapun intereselor Moldovei în linia de integrare europeană;
  • în activitatea CSI s-a modificat ceva asemănător cu ceea ce este caracteristic în activitatea Uniunii Europene, dar referitor la GUAM, situația este mai complicată, pentru că nu s-au clarificat contururile și direcțiile referitor la dezvoltarea organizației;
  • experiența României, a Bulgariei și a țărilor care în ultimii ani au devenit membri ai UE este importanta și are un interes deosebit, activitățile acestor țări fiind "proaspete în tehnologia de integrare";
  • "Inițiativa româneasca referitoare la dubla cetățenie" a cauzat statului moldovean probleme foarte serioase;
  • pe data de 17 noiembrie va fi dat publicității proiectul noului program al partidului Comuniștilor, care va fi discutat pînă la 15 martie, iar la Congresul ordinar al partidului va fi propus spre adoptare;
  • guvernarea conștientizează că nu toți cetățenii Moldovei trăiesc astăzi bine dar în ultimul timp situația cu migrațiunea s-a stabilizat, fluxul de persoane nu mai ca și cîțiva ani in urma;
  • exportul forței de muncă nu este o categorie economică oficială statistică, remitențele nu intră în analiza și în calculele PIB-ului.

În Interviul pentru publicația "Evenimentul Zilei" (România), Vladimir Voronin a făcut mai multe declarații, majoritatea conținînd acuze la adresa autorităților și politicii promovate de statul vecin în privința Republicii Moldova. Autoritățile române au preferat să nu comenteze declarațiile Președintelui RM.

Discurs de comemorare a revoluției socialiste din 1917

Simpatizanți și membri ai Partidului Comuniștilor din Republica Moldova au participat la un miting consacrat aniversării a 90-a a Revoluției Socialiste din Octombrie. La eveniment a fost prezentă și conducerea statului, membri ai Comitetului Central al PCRM, deputați și miniștri. Președintele Moldovei a rostit un discurs, în care a calificat evenimentul drept semnificativ, iar Revoluția din Octombrie, drept una din cele mai marcante pagini ale istoriei. Voronin a declarat că este regretabil faptul că se confundă scopul nobil al Revoluției Socialiste din Octombrie cu unele consecințe ale acesteia, dar ideea lui Octombrie va exista și în continuare, ea fiind necesară "pentru noi și pentru viitoarele generații".

Restabilirea capacităților și extinderea Centrului Republican pentru Copii și Tineret

Președintele Republicii Moldova a efectuat o vizită de documentare la Centrul Republican pentru Copii și Tineret din capitală, în cursul căreia s-a familiarizat cu activitatea obiectivului în cauză. Majoritatea edificiilor Centrului se află în stare avariată, condițiile din cadrul acestora fiind inadecvate pentru desfășurarea normală a procesului de educație extrașcolară a copiilor și tinerilor. Gestionarea ineficientă și contrar destinației a edificiilor din cadrul Centrului a condus la degradarea avansată a acestuia, precum și la reducerea activităților practicate. Pe parcursul ultimilor 15 ani o mare parte din spațiile instituției au fost date în arendă agenților economici, iar exploatarea abuzivă de către aceștia a patrimoniului destinat copiilor și tinerilor a condus la degradarea totală a obiectivului nominalizat: în prezent, doar 500 de metri pătrați din cele 15 mii de metri pătrați corespund cerințelor de funcționare a unor asemenea instituții. Voronin a cerut definitivarea, în termene restrînse, a structurii organizatorice și a conceptului Centrului Național pentru Copii și Tineret, care să asigure nu doar restabilirea capacităților instituției în cauză, ci și extinderea și dezvoltarea continuă a acesteia.

cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Integrare europeană

Acordurile privind facilitarea eliberării vizelor și readmisia

Acordurile UE-Moldova privind facilitarea eliberării vizelor și readmisia au fost ratificate pe 8 noiembrie a.c. de Parlamentul moldovean și promulgate de Președintele Vladimir Voronin. Pe de altă parte, și Parlamentul European (PE) a adoptat pe 13 noiembrie avizul de aprobare a acestora. Mai rămîne ca și Consiliul UE să adopte aceste acorduri. Potrivit procedurilor în vigoare, acordurile se aprobă cu o majoritate calificată de către Consiliu, ceea ce însemnă cel puțin 255 din 345 voturi ale statelor membre, care să reprezinte minimum 62% din totalul populației UE.

CNIE

În perioada vizată au avut loc două ședințe ale Comisiei Naționale pentru Integrare Europeană (CNIE). În cadrul ședințelor CNIE, în mod devenit tradițional din 13 septembrie a.c. de cînd CNIE s-a reunit în fiecare săptămînă, mai multe autorități publice centrale au prezentat rapoarte privind realizarea Planului de Acțiuni UE-Moldova (PAUEM) pe domeniile lor de responsabilitate. Printre instituțiile guvernamentale care au raportat măsura în care acestea au îndeplinit prevederile PAUEM se numără: Ministerul Educației și Tineretului (MET), Academia de Științe a Moldovei (AȘM), Biroului Relații Interetnice (BRI), Ministerul Finanțelor (MF), Serviciul Vamal (SV), Agenția Națională pentru Protecția Concurenței (ANPC) și Administrația de Stat a Aviației Civile (ASAC).

Potrivit portalului www.europa.md, Mihai Pop, ministru al Finanțelor, a declarat la ședința CNIE, din 9 noiembrie 2007, că în conformitate cu PAUEM MF i-au revenit 41 de măsuri. Dintre acestea, a arătat ministrul, 22 au fost realizate, 17 sînt în proces de realizare, una a fost trecută sub responsabilitatea Comisiei privind Piața Financiară, iar una nu a fost îndeplinită. Ultima se referă la proiectul de lege privind sistemul bugetar și procesul bugetar, care urmează să fie elaborat o dată cu proiectul de lege privind managementul finanțelor publice.

Reprezentanții celorlalte autorități au raportat că majoritatea acțiunilor planificate pentru realizarea PAUEM au fost executate. BRI și ASAC au comunicat că toate sarcinile lor în contextul implementării PAUEM au fost îndeplinite.

În urma lansării pe 6 noiembrie curent a raportului "Euromonitor" nr. 8 pentru trimestrul al III-lea al anului 2007 privind implementarea PAUEM, la ședința CNIE din 9 noiembrie prim-ministrul Vasile Tarlev a cerut organelor publice centrale să analizeze acest document și să acționeze în consecință pentru înlăturarea deficiențelor semnalate în raport. În context, Tarlev a subliniat necesitatea creării unui consiliu de coordonare cu experții independenți, cu ONG-urile de profil pentru a asigura implementarea integrală a PAUEM. Prim-ministrul a explicat că prezența în raport a deficiențelor pe dimensiunea politică a PAUEM se datorează faptului că în acest caz nu există criterii clare de evaluare, "ceea ce lasă loc pentru interpretări eronate, populiste, declarative". Continuînd, Tarlev a declarat că "toate aceste așa-numite rapoarte sînt trimise la adresa Comisiei Europene și Moldova este acuzată și pedepsită. Autorii rapoartelor trebuie să poarte responsabilitatea pentru declarațiile din așa-numitele rapoarte, chiar și organizațiile neguvernamentale, este lege și sînt reguli de joc". Declarațiile Primului-ministru denotă felul în care acesta înțelege cooperarea autorităților cu societatea civilă în procesul integrării europene, întăresc convingerea că există o doză importantă de formalism în acest proces de cooperare, dovedesc că la cel mai înalt nivel se conștientizează încă puțin beneficiile parteneriatului stat-societate civilă și, nu în ultimul rînd, pornesc de la premisa falsă că "autorii rapoartelor" ar fi interesați ca Moldova să fie "pedepsită" și să îngreuneze cursul european al acesteia.

Interviu al Președintelui Voronin

Pe 15 noiembrie curent, cu două zile înainte de expirarea termenului-limită stabilit de prim-ministrul Vasile Tarlev pentru realizarea plenară a PAUEM, Președintele Voronin a oferit un interviu Agenției Moldpres pe marginea principalei priorități de politică externă – integrarea europeană.

În contrast cu rapoartele autorităților publice centrale care menționează că majoritatea prevederilor PAUEM au fost îndeplinite, Președintele Voronin a spus că "ne așteaptă înainte o muncă enormă în cadrul actualului plan de acțiuni. Avem încă de îndeplinit numeroase sarcini." Opinia Președintelui coincide întrucîtva cu cea a organizațiilor nonguvernamentale care monitorizează implementarea PAUEM și indică, cu două zile înainte de 17 noiembrie, asupra faptului că obiectivul formulat de prim-ministru nu a fost atins.

Voronin a readus în atenție aceleași domenii problematice legate de implementarea PAUEM, la care a făcut referire Comisia Europeană în "Raportul de progres al Moldovei" lansat în decembrie 2006. Domeniile menționate sînt: respectarea drepturilor omului, libertatea mass-media, climatul investițional și combaterea corupției.

În vederea unei protejări mai bune a drepturilor omului, Președintele Voronin a spus că se intenționează extinderea atribuțiilor Curții Constituționale, astfel încît aceasta să devină ultima instanță națională în domeniu. Demnitarul a recunoscut, de asemenea, și faptul că există probleme și în ceea ce privește politica editorială a Companiei "Teleradio-Moldova" (TRM), lucru negat cu insistență și în rînduri repetate de administrația TRM.

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

Relațiile dintre Moldova și România continuă să se afle într-o zonă de mare turbulență. Principalul motiv de dispută îl constituie problema identității. Acest lucru a fost confirmat și de ministrul moldovean al Afacerilor Externe și Integrării Europene, Andrei Stratan, într-un interviu acordat postului Radio Europa Liberă.

După ce, la sfîrșitul lunii octombrie 2007, s-a creat impresia că există o oarecare dorință pentru destinderea relațiilor bilaterale, evenimentele din prima jumătate a lunii noiembrie au dovedit că această dorință nu a fost decît aparentă.

Declarațiile făcute de Președintele Vladimir Voronin ziarului românesc "Evenimentul Zilei", prin care România a fost învinuită de mai multe relele existente în relațiile bilaterale, au trasat încă o linie de demarcație în dialogul oficial dintre Părți. Voronin a reluat în interviul său invective mai vechi la adresa României, precum că aceasta ar fi "ultimul imperiu în Europa", și a lansat acuze noi. Declarațiile lui Voronin au consternat o parte a opiniei publice din România și Moldova.

Clasa politică românească a dovedit, de această dată, mai multă prudență în comentariile făcute pe marginea acuzelor aduse de Președintele moldovean. Mai mulți oficiali români s-au abținut să dea o apreciere afirmațiilor lui Voronin, iar alții au preferat să dea aprecieri moderate punînd acuzele aduse de Voronin pe seama ideologiei și mentalității din care se trage formațiunea pe care acesta o conduce.

Republica Moldova – Rusia

La 7 noiembrie curent, Duma de Stat a Federației Ruse a decis introducerea moratoriului asupra Tratatului FACE. Experții în domeniu apreciază decizia Dumei ca fiind nefavoabilă intereselor Moldovei și introducînd mai multă discreție de care Rusia va putea face uz pentru justificarea comportamentului său pe plan european și internațional.

Potrivit ministrului Afacerilor Externe și Integrării Europene, Andrei Stratan, Moldova va folosi prilejul summit-ului OSCE de la sfîrșitul acestui an pentru a-și exprima îngrijorarea în legătură cu decizia Dumei de Stat a Federației Ruse și pentru a solicita în continuare retragerea prezenței militare ruse de pe teritoriul Republicii Moldova.

Cooperare multilaterală

Republica Moldova – Consiliul Europei

Vizita lui Terry Davis în Chișinău

Pe 9 noiembrie, în Chișinău s-a aflat Terry Davis, Secretarul General al Consiliului Europei (CoE). Acesta a venit la Chișinău pentru a participa la festivitatea de inaugurare a Institutului Național al Justiției (INJ).

Cu acest prilej, Terry Davis s-a întîlnit cu mai mulți oficiali moldoveni, între care: Președintele Vladimir Voronin, prim-ministrul Vasile Tarlev, ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene Andrei Stratan. Discuțiile din cadrul acestor întîlniri au vizat o gamă variată de subiecte, precum: cooperarea dintre Moldova și CoE, reformele din domeniul instituțiilor democratice, ajustarea legislației naționale la standardele europene, problema transnistreană, evoluțiile în procesul de integrare europeană și cooperării regionale.

Potrivit Moldpres, Președintele Voronin l-a informat pe Terry Davis că Moldova "respectă întocmai" Programul calendaristic al acțiunilor legislative pentru respectarea obligațiilor și angajamentelor asumate față de CoE. În opinia observatorilor independenți, Moldova are cîteva restanțe în ceea ce privește îndeplinirea programului nominalizat. În special, este vorba despre tergiversrea adoptării noilor legi cu privire la: statutul mun. Chișinău, consolidarea imunității parlamentare, a Codului de legi ale educației. De asemenea, nu au fost investigate motivele cazurilor de urmărire penală a liderilor opoziției la nivel național și local, și nu a fost "condamnat" principiul destituirii primarului de Comrat de către Adunarea Populară a Găgăuziei[1].

Decizii ale CEDO

În perioada de referință, Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a pronunțat 7 hotărîri împotriva Moldovei, în cauzele: Mușuc c. Moldovei; Stepuleac c. Moldovei; Banca VIAS c. Moldovei; Cebotari c. Moldovei; Dolneanu c. Moldovei; Becciu c. Moldovei și Gusovschi c. Moldovei. În aceste cauze Moldova a fost condamnată pentru încălcarea drepturilor la un proces echitabil, la protecția proprietății, la judecarea cauzei reclamantului într-un termen rezonabil, de a depune o cerere la CEDO, pentru deținerea ilegală a reclamanților, pentru condiții improprii de detenție și pentru lipsa de garanții în cazul lipsirii de libertate. Suma despăgubirilor pe care Moldova va trebui să le plătească în aceste 7 cazuri este de 350 433 euro (aprox. 5,78 mln lei).

Pînă în prezent, CEDO a condamnat Moldova în 98 de cauze[2]. 53 de decizii (54%) de condamnare a Moldovei au fost pronunțate doar în 2007.


1 HP nr. 284-XVI din 11.11.2005, Monitorul oficial, nr. 157–160/788 din 25.11.2005.

2 Pînă în prezent Moldova a fost obligată de CEDO să plătească reclamanților despăgubiri în jur de 1,88 mln euro (aprox. 31 mln lei).

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Alegerile noi de la Rezina
Igor Boțan, 16 noiembrie 2007

Partidul Comuniștilor din Republica Moldova (PCRM) a cîștigat la 11 noiembrie 2007 alegerile noi pentru consiliul raional Rezina, obținînd cu trei mandate mai mult decît opoziția, deși în cadrul alegerilor ordinare din 3 iunie 2007 opoziția cîștigase cu diferența de un mandat »»»


Inflația se îngroașă
Iurie Gotișan, 16 noiembrie 2007

Prognozele noastre din numărul trecut al e-jurnalului Guvernare și Democrație în Moldova cu privire la inflația pentru luna octombrie curent au fost confirmate de datele oficiale ale BNS. Astfel, potrivit acestuia, inflația pentru octombrie a fost de 1,6%, respectiv cifra anualizată pentru cele zece luni a atins o valoare de 10,7% »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect