ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. VI, nr. 122, 16 iulie – 1 august 2008

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Guvern

1.1. Numiri. Demisii

  • Veaceslav Dobîndă, șef de departament la MAEIE, este propus pentru funcția de Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova în Republica Estonia.
  • Constantin Mosleancov este numit administrator al Zonei economice libere din Tvardița.
  • Anatol Țurcanu este numit viceministru al Construcțiilor și Dezvoltării Teritoriului.
  • Valeriu Hîncu, angajat al Serviciului de Informații și Securitate, este numit director al Centrului pentru Combaterea Traficului de Persoane din cadrul MAI (numirea este coordonată cu Ambasada SUA).

Prin hotărîri de Guvern, cu formula "la cerere", sînt eliberați din funcții:

  • Vladimir Verdeș, directorul general al Agenției Medicamentului;
  • Ion Sturzu, viceministru al Finanțelor;
  • Sergiu Rață, viceministru al Sănătății;
  • Petru Plop, directorul Centrului pentru Combaterea Traficului de Persoane din cadrul MAI.

2.2. Hotărîri

Hotărîrea privind aprobarea Metodologiei de evaluare a riscurilor de corupție în instituțiile publice. Documentul stabilește mecanismul de estimare a riscurilor existente și pasibile de apariție, determinînd modalități de raportare și diminuare a acestora, de către înșiși angajații instituției publice respective, independent sau în colaborare cu alte organe abilitate.

Hotărîrea pentru majorarea compensațiilor nominative acordate unor categorii de populație. Începînd cu luna august vor fi majorate compensațiile nominative pentru gazele naturale cu circa 30% și pentru energia electrică cu aproximativ 13%. Majorarea compensațiilor este generată de creșterea de la 1 august curent a tarifelor la gazele naturale și la energia electrică livrate consumatorilor finali. De compensațiile pentru gazele naturale vor beneficia circa 155 mii de persoane, iar de compensații pentru energia electrică vor beneficia circa 230 mii de persoane. Pentru acoperirea majorărilor, doar pentru următoarele 4 luni din bugetul de stat vor fi alocate peste 7 mln de lei.

Hotărîrea privind crearea Parcului industrial Căinari. Parcul va fi amplasat pe o suprafață de circa 24 ha, capitalul social depus de Guvern constituind 10 mii lei. Termnul estimat este de 15 ani, cu posibilități de extindere.

Hotărîrea privind mărimea premiilor bănești acordate performerilor moldoveni de la Oimpiada din Beijing. Conform deciziei guvernamentale, deținătorii medaliei de aur ar benefica de premiu în mărime de 70 mii de euro, ai medaliei de argint – 50 mii de euro, iar a celei de bronz – 30 mii de euro. Sportivii care vor ocupa locurile IV – VIII vor primi respectiv, între 1–15 mii de euro, iar premii similare vor primi și antrenorii sportivilor care vor înregistra performanțe, medicii acestora (20% din valoarea premiului stabilit pentru sportivul asistat).

Hotărîrea privind extinderea termenului documentării gratuite a locuitorilor transnistriei. Guvernul a extins cu șase luni, pînă la 31 decembrie 2008, termenul de asigurare a confirmării cetățeniei și documentării populației din localitățile din stînga Nistrului. În prezent, circa 60% din locuitorii regiunii transnistrene sînt documentați cu acte de identitate al RM.

Hotărîrea pentru aprobarea Regulamentului privind salarizarea angajaților unor întreprinderi, organizații și instituții de stat. În prezent funcționează 18 unități cu statut de întreprindere de stat ce desfășoară activități publice și aplică la salarizarea angajaților diferite sporuri, suplimente și premii în mărimi excesiv de diferențiate, cu încălcări și abateri de la legislația în vigoare. Sume considerabile de bani se cheltuie pentru acordarea unor plăți nelegate de activitatea de muncă (premii, sporuri, ajutoare, recompense). Astfel, salariul mediu la unele unități de stat depășește de 3–4 ori salariul mediu pe țară (Salariul mediu al unui angajat al AGEPI constituie 8199 de lei, iar la ÎS "Registrul Cinematografic" – 1967 de lei. Scopul documentului adoptat este unificarea pentru toate instituțiile cu funcții de stat a mărimilor și condițiilor de acordare a sporurilor, suplimentelor și premiilor la salarii.

Hotărîrea pentru aprobarea proiectului de lege privind introducerea unei taxe de salvgardare. Se propune introducerea unor taxe suplimentare de 20% la importul produselor zaharoase, la ciocolată și alte preparate alimentare care conțin cacao. Măsurile au fost solicitate de Asociația Națională a Producătorilor, cu scopul susținerii industriei autohtone a produselor zaharoase și de brutărie, care pierd cota pe piață din cauza produselor de import.

Hotărîrea privind lichidarea S.A. "Stadionul Republican". Inițiativa promovată de Agenția sportului este motivată de faptul că respectiva instituție nu mai funcționează, stadionul fiind demolat. Ministerul justiției a obiectat referitor la lipsa în proiectul documentului a prevederilor despre procedurile de lichidare și concedierea angajaților.

1.3. Ședințe. Decizii. Declarații

Creștere majoră a prețului resurselor energetice

Conform unei decizii aprobate de Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE), tariful mediu de livrare a gazelor naturale pentru consumatorii finali se va majora începînd cu 1 august de la 2775 la 3523 de lei pentru 1 mie de metri cubi, creșterea medie constituie circa 27%. Tarifele la energia electrică livrată consumatorilor finali vor crește cu aproximativ 20%. În același timp, tarifele la gazele naturale pentru consumatorii casnici care utilizează lunar pînă la 30 de metri cubi vor constitui 3414 de lei (anterior-2666 lei), iar pentru cei care consumă peste 30 de metri cubi de gaze tariful a crescut de la 3161 la 3813 de lei pentru mia de metri cubi.

Notă ADEPT: În acest fel, în condițiile cînd prețul de livrare a gazelor a crescut cu doar 37 dolari SUA, majorarea pentru unele categorii de consumatori finali va constitui circa 45 de euro, iar prețul achitat de aceștia pentru 1 mie de metri cubi de gaze va atinge peste 254 de Euro (gazul este achiziționat cu doar 253 de dolari SUA). Majorarea operată are un anumit caracter politic, autoritățile asgurîndu-se că astfel nu vor trebui să procedeze la majorări în iarnă, cînd consumul este mai mare, iar consumatorii nu ar trebui "deranjați suplimentar" în preajma alegerilor parlamentare. Este evident că noile tarife vor determina și creșterea preșului energiei termice livrate consumatorilor, precum și o serie de alte majorări, în lanț.

Măsuri suplimentare pentru securizarea traficului rutier

Situația accidentară pe anul 2007 și semestrul I 2008 a fost foarte tensionată și MAI nu este în măsură să asigure schimbare esențială: în 2007, s-au înregistrat 2437 de accidente rutiere, soldate cu 464 de decedați și 2984 de traumatizați, iar în prima jumătate a anului 2008 au fost comise 1068 de accidente, soldate cu 161 morți și 1290 de persoane traumatizate. Pentru a redresa situația, Guvernul a decis că de la 1 septembrie, în instituțiile de învățâmînt preuniversitar va fi reluată studierea obligatorie a cursului "Siguranța traficului rutier" pentru elevii claselor I-IX-a. De asemenea, a mai fost dispusă: amplasarea pe străzile mun.Chișinău a sistemelor automatizate de supraveghere a circulației rutiere; dotarea subdiviziunilor de testare a autovehiculelor cu mijloace adecvate noi pentru verificarea stării tehnice și cu mijloace de control pentru testarea concentrației vaporilor de alcool în aerul expirat de conducătorii auto; Administrația de Stat a Transporturilor va elabora standardul național privind starea tehnică a vehiculelor și a utilajului acestora, mecanismul de implementare a standardului Euro-2 pentru autovehiculele importate de mîna a doua; o atenție specială va fi acordată instituțiilor care oferă cursuri pentru obținerea permisului de conducere; vor fi revăzute normele de examinare psihofiziologică și medicală a conducătorilor auto și a candidaților. MAI a promovat și un proiect de lege, trimis Parlamentului, care prevede triplarea amenzilor aplicate șoferilor pentru consumul de alcool.

Progresul în elaborarea Programului Compact

Comitetul de monitorizare a procesului de elaborare a Programului Compact, prezidat de Primul-ministru, a examinat stadiul de evaluare de către Corporația Provocările Mileniului (CPM) din SUA a propunerii de țară pentru asistența Compact. Proiectele care vor fi analizate mai profund de CPM în cadrul Programului Compact prevăd reconstrucția a cinci segmente de drum și tranziția la o agricultură performantă. Aprobarea asistenței în cadrul Programului Compact depinde de mai mulți factori, inclusiv de succesul în implementarea Programului Preliminar de Țară și responsabilii de acest Plan afirmă că peste trei sferturi din acțiunile prevăzute au fost realizate în termen, fiind valorificate circa 200 mln lei.

Îngrijorări privind criminalitatea juvenilă

În cadrul unei ședințe comune a consiliilor colegiale ale ministerelor Afacerilor Interne, Administrației Publice Locale, Protecției Sociale, Familiei și Copilului, Justiției, Educației și Tineretului, Sănătății și a Procuraturii Generale, Prim-ministrul a apreciat drept insuficientă activitatea întreprinsă în vederea diminuării infracționalității juvenile. Potrivit datelor prezentate, anual sînt supuși educației profilactice infracționale 30 mii de minori, circa 99 mii de copii minori sînt fără supraveghere din partea părinților plecați peste hotare, în vizorul poliției se află peste 4300 de minori delincvenți. Premierul s-a indignat de atitudinea administrației publice centrale față de soluționarea problemelor juvenile și de lipsa de conlucrare în cadrul acestor autorități. Greceanîi a propus ca în termen de o saptamînă să fie perfectat Planul de acțiuni privind combaterea infracționalității juvenile cu remiterea lui spre executare consiliilor raionale, președinții de raioane urmînd să organizeze reuniuni cu toți responsabilii de educația și integrarea copiilor în societate.

Îngrijorări privind combaterea traficului de ființe umane

Raportul privind prevenirea combaterii traficului de ființe umane în Republica Moldova pentru anii 2007–2008 a fost prezentat în cadrul ședinței Comitetului Național pentru combaterea traficului de ființe umane, prezidat de viceprim-ministrul Victor Stepaniuc. Vicepremierul a menționat că plasarea Moldovei de către Departamentul de Stat al SUA pe treapta a treia printre țările cu probleme grave la capitolul respectiv este un semnal că procesul de combatere a traficului de persoane este lacunar. Stepaniuc a condamnat public complicitatea oficialilor în traficul de persoane și a menționat faptul că vor fi întreprinse acțiuni hotărîte împotriva tuturor oficialilor implicați. Pentru redresarea situației, Guvernul și instituțiile abilitate implementează planuri și măsuri speciale, mai multe acțiuni urmînd să se desfășoare pînă la finele anului curent.

Și Prim-ministrul Zinaida Greceanîi a abordat tema combaterii traficului de persoane, în cadrul întrevederii cu coordonatorii pentru Moldova ai Departamentului de Stat al SUA. Greceanîi a declarat că Guvernul Moldovei este îngrijorat de problema traficului de ființe umane și depune toate eforturile pentru a diminua acest flagel. Reprezentanții Departamentului de Stat au apreciat efortul depus de Guvernul Moldovei în cele 60 de zile, acordate de la lansarea raportului respectiv pentru eliminarea lacunelor în lupta cu traficul de ființe umane și au declarat că susțin ideea de a consolida segmentul de comunicare între structurile responsabile de acest domeniu.

Elaborarea Strategiei securității naționale

Comisia prezidată de Prim-ministrul Zinaida Greceanîi într-o primă ședință, la care a discutat conceptul viitorului document. Strategia securității naționale va servi drept bază pentru elaborarea Strategiei militare naționale, a Strategiei de informare publică pe probleme de securitate națională și alte strategii sectoriale în domeniul securității naționale. Prim-ministrul a solicitat implicare în procesul de elaborare a societății civile și crearea grupului tehnic, care să elaboreze proiectul pînă la 20 august 2008. Documentul urmează să fie însoțit de un plan de acțiuni pentru implementarea lui.

Probleme la selectarea membrilor Consiliului Național pentru Participare

Guvernul a extins termenul selectării membrilor Consiliului Național pentru Participare, care urmează a fi format din reprezentanți ai societății civile, mediului de afaceri, partenerilor de dezvoltare, în scopul concultării acesrora în procesul de elaborare, implementare, monitorizare, evaluare și actualizare a documentelor de planificare strategică.

Gestionarea crizei inundațiilor

  • Pe 26.07.2008, Primul-ministru a convocat Comisia națională pentru situații excepționale și s-a decis ca responsabil de organizarea, protecția și securitatea populației să fie numit prim vice-prim-ministrul Igor Dodon. Populația este avertizată în legătură cu posibilele inundații, totodată, fiind decisă evacuarea zonei de odihnă din orașul Vadul-lui-Vodă. Premierul a menționat că autoritățile moldovene au întreprins deja acțiunile ce se impun, iar situația este sub control, grație cooperării eficiente stabilite cu Guvernul Ucrainei, autoritățile moldovene au posibilitatea de a înreprinde măsuri de pregătire pentru eventuale situații excepționale în luncile rîurilor Nistru și Prut, precum și de a preveni populația din zonele respective;
  • La conferința de presă din 27.07.2008, vicepremierul Igor Dodon a anunțat că autoritățile publice centrale și locale au luat toate măsurile necesare pentru a proteja populația aflată în zona de risc, afectată sau care ar putea fi afectată de inundații (au fost evacuați toți copiii, personalul de serviciu și persoanele care se odihneau în taberele de odihnă și în stațiunile din zona de odihnă din orașul Vadul lui Vodă; au fost evacuate zonele de pe rîul Nistru și Prut care au fost afectate sau ar putea fi afectate de inundații;
  • Pe 28.07.2008 a avut loc ședința Comisiei pentru situații excepționale, prezidată de Prim-ministru, în cadrul căreia a fost analizată starea de lucruri si expuse informații despre evacuarea persoanelor. La ședință a participat președintele Consiliului municipal Chișinău, Eduard Mușuc, deși responsabil de activitatea în situații excepționale este primarul general al capitalei, tot el și președinte al Comisiei pentru situații excepționale la nivel de municipiu. Prim-ministrul Zinaida Greceanîi a dispus crearea unei comisii speciale care să evalueze costul caselor de locuit și a terenurilor agricole afectate de inundații;
  • Pe 29.07.2008 a fost luată decizia, de comun cu partea română, de a mări deversările din lacul de acumulare Costești, în 27 de localități a început evacuarea cetățenilor. O comisie specială, condusă de ministrul adjunct al Construcțiilor și Dezvoltării Teritoriului va evalua necesitățile și costurile construcției de case noi pentru sinistrați, ulterior această comisie urmează a fi înglobată în Comisia națională care va evalua consecințele inundațiilor;
  • Pe 30.07.2008, Ministerul Finanțelor a deschis un cont special pentru acumularea mijloacelor financiare ce urmează a fi acumulate din donații pentru ajutorarea persoanelor sinistrate.
  • Tot la 30.07.2008, în debutul ședinței ordinare a executivului, Primul-ministrul a lansat un apel către membrii Guvernului, autoritățile publice de toate nivelurile, cetățeni și agenți economici, solicitînd responsabilitate și abnegați în cadrul activităților legate de protejarea cetățenilor afectați de inundațiile masive din ultima perioadă. Partenerii externi sînt rugați să examineze posibilitățile de acordare a asistenței urgente pentru atenuarea consecințelor inundațiilor și ajutorarea sinistraților.

    Notă ADEPT: Mass-media a remarcat că în ziua lansării apelului, pe ordinea de zi a ședinței Guvernului figurau cîteva proiecte de hotărîri care stabilesc alocarea a peste 5,7 mln lei pentru reparația unui nou sediu al Consiliului Coordonator al Audiovizualului, precum și o hotărîre privind scoaterea din patrimoniul SA "Circul din Chișinău" a unui imobil evaluat la circa 11 mln lei și transmiterea acestuia Ministerului Culturii și Turismului, iar Agenția Proprietății Publice trebuie să transmită societății respective acțiuni de stat în suma corespunzătoare valorii respectivului imobil.

  • La 31.07.2008 și-a început activitatea Comisia de evaluare a consecințelor inundațiilor, în cadrul ședinței fiind trasate sarcinile pentru fiecare din autoritățile publice centrale participante: Ministerul Administrației Publice Locale a primit sarcina de a amplasa persoanele evacuate din localitățile calamitate sau supuse riscului de inundații; Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare va face o evaluare a terenurilor agricole afectate de inundații; Ministerul Finanțelor și Agenția Rezerve Materiale, Achiziții Publice și Ajutoare Materiale vor face publice zilnic mărimea ajutoarelor financiare și umanitare donate sinistraților; MAI urmează să asigure ajutorul populației în evacuarea apei din beciuri și case; Ministerul Construcțiilor și Dezvoltării Teritoriului este responsabil de asigurarea persoanelor sinistrate cu spațiu locativ și a a început evaluarea caselor ce trebuie reconstruite sau reparate. La data de 31 iulie 2008, autoritățile au anunțat evacuarea a 4939 de persoane, inundarea a 466 de case și 374 de vile;
  • La 01.08.2008, în cadrul ședinței Comisiei pentru lichidarea consecințelor inundațiilor, s-a anunțat despre:demararea vaccinării persoanelor din localitățile care au avut de suferit; – evacuarea a cadvrelor a 600 de vite și 2500 de păsări (în mare parte aduse de apă de pe teritoriul țărilor vecine – Ucraina și România); – procurarea și distribuirea dezinfectanților destinați clorinării fîntînilor și dezinfectării focarelor de boli infecțioase în localitățile afectate de inundații.
cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

2.1. Decrete

Prin decret prezidențial, Angela Colațchi este numită vicerector al Academiei de Administrare Publică de pe lîngă Președintele Republicii Moldova.

Ordinul "Gloria Muncii" este conferit lui Vasile Vrancean, prorector al Universității Agrare de Stat din Moldova, iar medalia "Meritul Civic" – viceministrului Sănătății, Boris Golovin și președintelui raionului Soroca, Mircea Martîniuc.

Lui Vasile Ursu, ministru în exercițiu al Transporturilor și Gospodăriei Drumurilor, i-a fost conferit titlul onorific "Om Emerit".

Urmare a recentelor modificări în legislație, Președintele țării a căpătat dreptul să confere titluri onorifice oamenilor de cultură și artă, la 19 iulie Vladimir Voronin conferind mai multe titluri de "Artist al poporului" și de "Artist Emerit".

Președintele Republicii Moldova a semnat și un decret prin care au fost acordate distincții de stat unui grup de persoane ce au participat la construcția tronsonului de cale ferată Cahul-Giurgiulești. Au fost conferite distincții ca: "Ordinul de Onoare", ordinul "Gloria Muncii", medalia "Meritul Civic".

2.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Ședința Comisiei Naționale pentru Integrare Europeană (CNIE)

La 17 iulie, Președintele Republicii Moldova a prezidat ședința CNIE, în cursul căreia a fost audiată informația ministrului Afacerilor Externe și Integrării Europene pe marginea consultărilor informale cu Comisia Europeană, desfășurate la 7–8 iulie 2008. Prim-ministrul Zinaida Greceanîi a prezentat o informare privind implementarea Planului de priorități, iar Președintele țării s-a referit la graficul autorităților moldovenești în cadrul dialogului de mai departe cu Uniunea Europeană în problema noului acord, accentuînd că scopul Moldovei este de a urgenta acest proces, pentru ca mandatul pentru negocieri să fie aprobat pînă la alegerile parlamentare. Președintele RM a apreciat drept absolut insuficient și a criticat dialogul autorităților moldovenești cu Republica Franceză, care actualmente, deține președinția în cadrul UE. Voronin a estimat că la etapa actuală nu se prevăd nici un fel de evenimente deosebite și ea urmează a fi utilizată la maximum pentru îndeplinirea tuturor "temelor pentru acasă", conform Planului de priorități. Concomitent, șeful statului a declarat că există probleme în dialogul cu partenerii europeni, în cazul anumitor chestiuni mai speciale: – libertatea mass-media, politizarea distribuirii finanțelor publice. În context, s-a cerut prezentarea contraargumentelor în scris, sub forma unor răspunsuri clare și concrete, bazate pe cifre. Pentru că "mulți evaluează situația pe baza unor zvonuri, cred în vechile stereotipuri, se informează exclusiv din presa de opoziție" Vladimir Voronin a cerut întocmirea unor "note informative" în privința tuturor așa-ziselor probleme sensibile (mass-media, în problemele teleradiodifuziunii publice, sistemului electoral, cu privire la: noua lege a dublei cetățenii; inițiativele economice și financiare liberale; măsurile de combatere a corupției; climatul investițional; planurile de privatizare). Informațiile urmează a fi plasate pe site-ul Comisiei Naționale pentru Integrare Europeană. Pentru ședința viitoare, programată la finele lunii septembrie, MAEIE trebuie să facă un plan detaliat al tuturor activităților, vizitelor, conferințelor și altor acțiuni, care urmează să aibă loc pînă la sfîrșitul anului 2008 pe dimensiunea RM-UE.

Notă ADEPT: Conform informației din ultimul Euromonitor, care a analizat evoluția reformelor în perioada martie-iunie 2008, în majoritatea domeniilor prioritare sînt atestate o serie de progrese, însă persistă și multe probleme serioase, fiind atestate chiar și anumite regrese în domenii-cheie: – funcționarea instituțiilor democratice; – libertatea opiniei și exprimării; – combaterea corupției; – redresarea climatului de afaceri ș.a.

Consiliul Suprem de Securitate a discutat securitatea demografică

La ședința Consiliului Suprem de Securitate au fost audiate rapoartele guvernamentale privind natalitatea, mortalitatea, alte fenomene demografice, precum și factorii care determină evoluția acestora. S-a menționat că Republica Moldova se confruntă cu un șir de probleme legate de securitatea demografică: scăderea nivelului de natalitate și de fertilitate; îmbătrînirea populației; degradarea institutului familiei; migrația etc. Acțiunile întreprinse de autorități în vederea îmbunătățirii situației demografice s-a materializat în creșterea indemnizației unice la nașterea copiilor (1200–1500 lei); indemnizații lunare pentru îngrijirea copilului; susținerea medicală pentru sporirea nivelului natalității. Președintele Republicii Moldova a cerut ca toate aspectele legate de securitatea demografică și căile de depășire a problemelor existente în acest domeniu să fie contopite într-un singur document național, pînă la 1 noiembrie 2008. CSS a mai decis ca Guvernul: – să mărească numărul și să sporească eficiența activității centrelor de sănătate și de planificare a familiei; – să întreprindă măsuri adecvate de prevenire a cazurilor de naștere a copiilor la domiciliu sau în alte locuri nestabilite; – să transmită către maternități funcțiile de înregistrare gratuită a copiilor nou-născuți; – să studieze experiența performantă a altor state în prognozarea și fortificarea securității demografice; – să modernizeze sistemul statistic demografice și să consolideze cadrul juridic bilateral în domeniul migrațiunii. Vladimir Voronin a reiterat și imperativul modernizării infrastructurii regionale în vederea menținerii tinerilor la sate și s-a pronunțat ferm pentru curmarea oricăror tentative de sistare a activității instituțiilor preuniversitare de învățămînt și a celor preșcolare sub pretextul neutilizării pe deplin a capacităților acestora sau din alte motive.

Conferința de presă din 23 iulie 2008

În cuvîntul introductiv și răspunsurile la conferința de presă din 23 iulie, Președintele Republicii Moldova a abordat un șir de probleme ale politicii interne și externe:

  • se adeveresc prognozele despre boom-ul investițional, creșterea investițiilor străine (în 2008, creșterea investițiilor depășește de 2 ori indicatorii din 2005) și a atenționat că anterior UE formula pretenții față de climatul de afaceri din Moldova doar din cauza "unor neînțelegeri" existente în dialogul cu Compania "UNION FENOSA" și "nimic altceva";
  • actuala privatizare se face după ce întreprinderile au fost scutite de datorii (prin amnistia fiscală), procesul de privatizare se desfășoară în mod transparent, la vînzarea întreprinderilor statul se orientează spre ofertele investiționale cele mai avantajoase din punct de vedere financiar (în perioada 2007.2008 în buget au fost încasate de pe urma privatizării 241 milioane lei pentru 73 de întreprinderi);
  • indicatorii executării bugetului și politicii bugetare sînt pozitivi, bugetul național a fost executat în proporție de 118%, iar bugetele locale în proporție de 115%;
  • salariul mediu, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, a crescut cu 27% (10% în termeni reali); pensia a crescut cu 21% (4,7% în termeni reali);
  • în ultimii 10 ani, alegerile în Moldova s-au desfășurat întotdeauna în condițiile unui prag electoral de 6% și acesta este benefic pentru consolidarea partidelor, mai ales a celor de opoziție;
  • situația din Găgăuzia se va soluționa, conform legislației;
  • în reglementarea transnistreană s-a creat cea mai bună conjunctură, nemaintîlnită niciodată pînă acum;
  • Relațiile politice dintre Moldova și România se află într-o etapă pozitivă, datorită recentelor negocieri constructive în privința Tratatului de bază și a celui de frontieră;
  • Colaborarea cu anumite partide de opoziție și în special, cu liderul PPCD, este posibilă și după alegerile parlamentare din 2009 ș. a.

Ședință privind combaterea traficului de persoane

În ședința convocată la președinție a fost prezentat un raport privind situația existentă în sfera combaterii traficului de ființe umane, conform căruia, în domeniul respectiv se atestă mai multe probleme:

  • lipsa unei statistici concludente și a unor activități analitice profesioniste;
  • necesitatea perfecționării mecanismului de stocare și evaluare a datelor cu privire la persoanele imigrate în mod ilicit;
  • caracterul incomplet și neconcludent al datelor oferite de agențiile de turism, ceea ce denotă implicarea eventuală a unor firme turistice în traficarea persoanelor;
  • protecția insuficientă a victimelor traficului de ființe umane, ineficiența acțiunilor de repatriere a acestei categorii de persoane;
  • lipsa unei conlucrări eficiente și constructive dintre organele statale responsabile și organizațiile neguvernamentale, din țară și cele internaționale;
  • ineficiența activității Centrului pentru Combaterea Traficului de Persoane (CCTP) din cadrul MAI, a Serviciului de Grăniceri.

În final, șeful statului a cerut: – crearea unui sistem informațional automatizat unic de evidență a circulației cetățenilor în străinătate și a reîntoarcerii lor în țară; elaborarea mecanismelor de monitorizare strictă a situației atît în problema migrației ilegale; – crearea unui grup de lucru pentru examinarea oportunității perfecționării legislației naționale; – urgentarea procesului de reorganizare a CCTP al MAI; – acordarea de către Curtea Supremă de Justiție și Consiliul Superior al Magistraturii a atenției cuvenite calificării corecte a infracțiunilor ce se referă la cazurile de trafic de persoane, stabilirii pedepselor și legalității activității judecătorilor; – monitorizarea strictă a activității agențiilor de turism și prezentarea lunară la Consiliul Suprem de Securitate a informațiilor privind situația prevenirii și combaterii traficului de ființe umane.

Crearea parcurilor industriale

Vladimir Voronin a prezidat o ședință de lucru în scopul examinării procesului de creare a parcurilor industriale în regiunile țării. Conform informației prezentate, din cele nouă proiecte ale parcurilor industriale, determinate de Guvern, deja se desfășoară activitățile necesare pentru lansarea funcționării a trei parcuri industriale – în orașele Căinari, Florești și Ungheni, iar studiul de fezabilitate pentru celelalte șase obiective se va încheia în 2 luni. La baza tuturor proiectelor de creare a parcurilor industriale s-au aflat patru criterii principale: – existența terenurilor libere și a infrastructurii necesare sau vecinătatea imediată a acesteia; – disponibilitatea administrației publice locale de a susține realizarea proiectelor respective; – interesul investitorului și disponibilitatea forței de muncă în regiune. Președintele țării a atras atenția conducerii Guvernului asupra faptului că în bugetul anului 2009 trebuie să fie prevăzută finanțarea măsurilor de asigurare a infrastructurii pentru cel puțin un parc industrial, iar celelalte două să fie înființate în baza parteneriatului public-privat. Totodată, Voronin a opinat că înființarea parcurilor industriale reprezintă punctul final al procesului de creare în Republica Moldova a condițiilor-cadru pentru atragerea investițiilor.

Securitatea agroalimentară

La 28 iulie, Președintele țării a convocat o ședință la tema crizei alimentare mondiale și acțiunilor care se impun a fi întreprinse în vederea reducerii impactului acesteia asupra Moldovei. Potrivit studiilor de care dispune Președinția, problemele principale pentru statele din spațiul CSI și din regiune rezidă nu atît în deficitul de produse alimentare, cît în majorarea prețurilor la acestea în raport cu nivelul de trai al populației, a prețurilor la produsele petroliere, gazele naturale și la alte mărfuri de larg consum. Avînd în vedere riscurile pentru Republica Moldova, Guvernului i s-a cerut elaborarea unui program în domeniul asigurării securității agroalimentare a țării, care să prevadă politicile de bază sub diferite aspecte: – suprafețele de culturi agricole de care are nevoie statul; – asigurarea terenurilor agricole cu sisteme antigrindină și de irigare prin picurare; valorificarea pămîntului arabil; – sporirea fertilității și eficienței solurilor; utilizarea terenurilor agricole strict conform destinației etc.

Ședință privind asigurarea cu apă și extinderea suprafețelor irigate

Pe data de 17 iulie 2008, Vladimir Voronin a convocat o ședință de lucru în problemele asigurării cu apă și canalizării localităților, extinderii suprafețelor irigate, mersul implementării Strategiei de aprovizionare cu apă și canalizare a localităților din republică. La ședință, șeful statului a insistat asupra abordării în complex a celor obiectivelor extinderii suprafețelor irigabile și de aprovizionare a cetățenilor cu apă potabilă de calitate.

Notă ADEPT: La ședința convocată nu au fost abordate aspectele referitoare la asigurarea securității rezervoarelor mari de apă, protecția împotriva inundațiilor și examinarea problemelor existente în domeniu.

Implicarea șefului statului în gestionarea crizei inundațiilor

Șeful statului a convocat o ședință în problema lichidării consecințelor inundațiilor ce au afectat teritoriul Republicii Moldova, în cadrul căreia a mulțumit tuturor persoanelor implicate în acțiunile de luptă cu stihia, remarcînd responsabilitatea și profesionalismul de care dau dovadă în această perioadă complicată. Președintele a propus lansarea unui program de măsuri – atît operative, cît și de perspectivă – de depășire a situației dificile create în mai multe localități afectate de inundații. Guvernul urmează să aprobe o hotărîre ce ar stipula acțiunile care urmează a fi întreprinse, termenele și persoanele responsabile de executarea acestora iar un grup de lucru trebuie să fie responsabil de cazarea temporară a sinistraților, de aprovizionarea neîntreruptă a acestora cu apă potabilă, alimentație, alte produse de primă necesitate. A fost abordat și subiectul asigurării cu spațiu locativ a persoanelor casele cărora au fost distruse sau se află într-o stare inacceptabilă pentru trai. Instituțiile de învățămînt care au avut de suferit de pe urma calamităților trebuie să fie aduse într-o stare adecvată pentru desfășurarea procesului educațional pînă la începutul anului de studii. Agenția "Apele Moldovei", în comun cu instituțiile de proiectare din țara noastră vor efectua o inventariere a construcțiilor de protecție de pe bazinele acvatice și vor revizui normele și parametrii de reglare a evacuării apei.

Pe 1 august, în cadrul unei ședințe cu participarea membrilor Guvernului și a reprezentanților comunității de afaceri din republică, Președintele țării a apreciat eforturile depuse de autoritățile implicate în prevenirea și lichidarea consecințelor inundațiilor, chemînd comunitatea oamenilor de afaceri să contribuie la soluționarea problemei asigurării cu locuințe a persoanelor sinistrate, pînă la începerea perioadei reci a anului.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Inflația și prețurile

    Legumele și fructele agricultorilor ar putea potoli creșterea inflației…

    În iunie, față de mai 2008, prețurile medii de consum au scăzut cu 1,1% (deflație), inclusiv la: produsele alimentare – cu 3,5%, totodată la produsele nealimentare prețurile au crescut – cu 0,2% și tarifele pentru prestarea serviciilor populației au crescut – cu 0,4%. În particular reducerea vizibilă a prețurilor a fost înregistrată la legume proaspete cu – 26,4%, cartofi timpurii cu – 30%, fructe proaspete – cu peste 7%, ouă cu – 8,5% și produse lactate – cu 1,2%. În structura produselor nealimentare s-au micșorat prețurile la produsele electrocasnice și încălțăminte. Totuși, în perioada de analiză creșteri mai considerabile a prețurilor la produsele alimentare au fost înregistrate la crupe de orez cu peste 30%, zahăr – cu peste 2% și ulei vegetal – cu 1,1%. De la începutul anului (iulie 2008 față de decembrie 2007) nivelul inflației a constituit 6,1%, iar în valoare anuală aceasta a depășit nivelul de 15%.

    Totuși, Guvernul, BNM, cît și mai mulți analiști independenți anticipează scăderea ritmului de creștere a prețurilor ca urmare a ieftinirii sezoniere a alimentelor. În perioada de vară multe produse alimentare se ieftinesc stimulînd astfel reducerea ritmului de creștere a inflației. Produsele alimentare reprezintă cca 40% din consumul populației și orice modificare a prețurilor influențează restul economiei. BNS și BNM se bazează pe statistică atunci cînd calculează, pentru lunile de vară, o creștere a prețurilor alimentelor apropiata de zero. Oferta gospodăriilor țărănești, care inundă vara piețele din orașe cu legume, fructe și alte alimente, prăbușește rata inflației pentru cîteva luni. Și în acest an, autoritățile se așteaptă la același fenomen, care să mai diminueze puseurile inflaționiste provocate de scumpirea carburanților, alimentelor etc. Din punct de vedere statistic, lunile iulie și august înregistrează scăderi semnificative ale prețurilor alimentelor. Nu excludem nici fenomenul deflației pentru această perioadă. Însă consecințele intemperiilor de apă cu certitudine vor fi reflectate în inflație pentru perioada imediat următoare.

    Pe de altă parte, presiunile de reducere a prețurilor vin și din alte părți. Importurile devin mai ieftine pe măsură ce leul se întărește. S-ar putea ca carnea și zahărul să se comercializeze la prețuri tot mai mici. Și în cazul laptelui și produselor lactate, care reprezintă mai mult de 10% din consumul populației, ne putem aștepta la reduceri conjuncturale în această vară. Ieftinirea conjuncturală a produselor alimentare din această vară ar putea diminua inflația. Rămîne de văzut dacă problemele din agricultură vor permite o stabilitate pe termen lung a prețurilor sau vom reveni la situația obișnuită, de creștere mai puternica a prețurilor alimentelor decît în alte domenii. Vom trăi și vom vedea…

    Totodată, Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a aprobat recent noile tarife pentru gazele naturale, energia electrică și cea termică, ca urmare a creșterii prețurilor de achiziție a gazelor naturale și energiei electrice de import, fapt care cu certitudine va escalada inflația. Potrivit deciziei ANRE, tarifele pentru gazele naturale au fost majorate în medie cu 27%, pînă la nivelul de 3523 lei/ 1000 metri cubi, cu 748 lei mai mare fata de tariful în vigoare.

    Astfel, populația care consumă lunar pînă la 30 metri cubi de gaze naturale, va achita un tarif de 3414 lei, în timp ce populația care are un consum de peste 30 m.c., va achita 3813 lei pentru mia de metri cubi. În același timp, tarifele pentru energia electrică au fost majorate în medie cu 17%. Astfel, tariful pentru consumatorii RED Union Fenosa a fost majorat de la 0,71 lei pînă la 0,79 lei/kWh, în timp ce celelalte categorii de consumatori vor achita un tarif de 1,1 lei, pentru 1 kWh. RED Nord si RED Nord-Vest vor aplica un tarif unic, de 1,2 lei/kWh, pentru toate categoriile de consumatori. Tarifele la energia termică au fost stabilite la un nivel de 454,7 lei, pentru 1Gcal, cu 36,4% mai mare, decît tariful actual. Astfel, pentru consumatorii deserviți de către CET 1 tariful a fost stabilit în mărime de 512,05 lei/Gcal, CET 2 – 410,4 lei/Gcal, iar pentru consumatorii finali ai CET Nord tariful a fost majorat pînă la 786 lei/Gcal.

2. Sectorul real

    Producția industrială a crescut cu 4,6% în primul semestru…

    În ianuarie-iunie 2008 întreprinderile industriale de toate formele de proprietate au fabricat producție în valoare de peste 14,1 miliarde lei în prețuri curente, în creștere cu 4,6% față de ianuarie-iunie 2007. Creșterea producției în ansamblu a fost motivată, în special, de avansul producției la întreprinderile din industria alimentară și a băuturilor cu cca 12%) și din sectorul energetic cu 8%, care, deținînd ponderi de 36,4% și 13,1% au contribuit la creșterea producției totale cu, respectiv, 4% și peste 1%. Creșteri substanțiale s-au înregistrat la întreprinderile cu următoarele activități principale: fabricarea vinului – de circa 1,6 ori (deținînd ponderea de 8,3% a stimulat creșterea cu 3,2%); fabricarea băuturilor alcoolice distilate – de 1,4 ori (deținînd ponderea de 3,1% a stimulat creșterea cu 1%) etc.

3. Sectorul extern

    Moldovenii au trimis acasă în primele 5 luni peste 606 milioane USD…

    Potrivit datelor BNM, în ianaurie-mai 2008 volumul remitențelor în Moldova s-a majorat de 1,6 ori față de aceeași perioadă a anului trecut si a constituit peste 606 milioane USD, sumă practic comparabilă cu intrările totale pentru anul 2005. Din volumul total al remitențelor efectuate în primele cinci luni ale anului curent 75,3% (456,5 milioane USD) din transferuri au fost efectuate prin intermediul sistemelor de transferuri bănești rapide. În particular, în ianuarie 2008 valoarea remitențelor transferate prin băncile comerciale a constituit 89,72 milioane USD, în februarie – 104,55 milioane USD, în martie – 126,4 milioane USD, în aprilie – 154,29 milioane USD, în mai – 129,75 milioane USD. Volumul remitențelor transferate în Moldova prin intermediul băncilor comerciale în anul 2007 a constituit cca 1,22 miliarde USD, în creștere cu aproape 43% față de 2006. Volumele cele mai consistente de remitențe au fost trimise în Moldova din Rusia și Italia.

    Figura 1. Evoluția remitențelor valutare

    Dinamica remitențelor

    Sursa: BNM

4. Piața muncii

    În ianuarie-iunie 2008 salariul mediu lunar al unui lucrător din economia națională a constituit 2429 lei (cca 250 USD) și s-a mărit față de perioada similară a anului precedent cu 26%. Indicele salariul real pentru aceiași perioadă de timp a crescut cu 9%. În sfera bugetară salariul mediu a constituit 1978 lei, în sectorul real al economiei – 2665 lei. În luna iunie remunerarea medie a unui salariat a fost de 2751 lei, cu 8,4% mai mare față de luna mai. Comparativ cu luna iunie a anului trecut salariul mediu lunar a crescut cu cca 24%. În sfera bugetară salariul mediu a constituit 2642 lei, și s-a mărit cu 21% față de perioada similară a anului precedent. În sectorul real salariul mediu lunar a înregistrat cifra de 2805 lei și s-a majorat cu 25% față de aceiași perioadă a anului trecut.

    Reflecții: Este adevărat că salariile reale sînt în creștere după cum s-a exprimat președintele la conferința de totalizare a rezultatelor pentru prima jumătate a anului, însă acestea au crescut mai repede decît productivitatea. Competitivitatea noastră, ca urmare, a scăzut. Datele oficiale arată că salariile au crescut în ultimii trei ani cu o rată anuală de 10%, rată care s-a menținut și anul acesta. Însă în realitate, creșterea a fost mai mare, mai ales în domeniile care se dezvoltă puternic, precum sistemul bancar, construcțiile, serviciile etc. Pe de altă parte, tocmai o astfel de creștere a salariilor (și veniturilor) stă la baza consumului și implicit a creșterii economice, dar o creștere bazată pe consum nu poate asigura o convergență durabilă în termeni de indicatori reali. Pentru ca productivitatea să se îmbunătățească este însă nevoie de investiții generatoare de valoare adăugată mare – un factor crucial al unei creșteri economice cu adevărat sănătoase. O creștere bazată pe construcții, așa cum se întîmplă în Moldova, implică însă tranzacții pe credit, investiții speculative și de multe ori bani care provin din economia tenebră și nu pot fi investiți în mod profitabil în domenii productive. Ceea ce în final contribuie la explozia irațională a prețurilor la locuințe.

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

Eforturi în vederea reluării procesului de negocieri

La 22 iulie 2008 Președintele Vladimir Voronin a avut o întîlnire cu mediatorii și observatorii în procesul de negocieri privind reglementarea transnistreană în formatul "5+2". Întîlnirea urma să deschidă perspective pentru reluarea procesului de negocieri. Acest lucru nu s-a întîmplat însă fiindcă liderul transnistrean, Igor Smirnov, anunțase că nu se va întîlni la rîndul său separat cu mediatorii și observatorii internaționali, acestora revenindu-le onoare de a se întreține cu adjunctului lui Smirnov. Întîlnirea finală în format "5+2", în cadrul cărei la reprezentanții formatul "3+2" al mediatorilor și observatorilor s-au alipit negociatorii șefi a părților implicate în conflict a fost una de rutină protocolară.

În pofida comportamentului vădit dezinteresat al părții transnistrene pentru reluarea negocierilor, Președintele Vladimir Voronin s-a arătat optimist în privința posibilității găsirii unei soluții pentru conflictul transnistrean pînă la afîrșitul anului curent. Potrivit lui:

  • propunerile autorităților moldave privind soluționarea diferendului transnistrean, presupun o abordare complexă sub aspect politic, economic, social, umanitar;
  • toate documentele referitoare la soluționarea conflictului urmează a fi aprobate în cadrul negocierilor în format"5+2";
  • soluțiile propuse nu trebuie să afecteze principiile stipulate in Legea cu privire la prevederile de baza ale statutului juridic special al localităților din stînga Nistrului, adoptata prin consens de Parlamentul Republicii Moldova la 22 iulie 2005;
  • procesul de soluționare a conflictului trebuie să meargă pas în pas cu procesul de consolidarea a măsurilor de încredere dintre părțile implicate în conflict;
  • alegerile parlamentare din anul 2009 urmează să se desfășoare pe întreg teritoriul țării.

Reprezentantul Special al Președintelui în exercițiu al OSCE, Ambasadorul Heikki Talvitie, Reprezentant special al UE în Republica Moldova, Kalman Mizsei, Asistentul adjunct al Secretarului de Stat al SUA, David Merkel, au împărtășit, în principiu, punctele de vedere exprimate de către Președintele Vladimir Voronin. Reprezentanții Ucrainei și Rusiei, Aleksandr Gorin și, respectiv Valeri Nesterușkin, au pus accentul pe necesitatea efortului comun al părților în soluționarea conflictului (după Moldpres).

Pretexte pentru tergiversarea reluării negocierilor

În perioada de referință liderul transnistrean, Igor Smirnov, a continuat să insiste asupra unui răspuns din partea Președintelui Vladimir Voronin vis-a-vis de proiectul acordului interstatal dintre Republica Moldova și Transnsitria. Menținîndu-și interesul pentru soluționarea problemelor social-economice Smirnov s-a referit la activitatea grupurilor de lucru constituite la propunerea lui Voronin, dar a insistat ca acestora să le fie schimbată denumirea în "grupuri constituționale" dat fiind faptul că activitatea lor ar putea avea efecte politice importante. Explicația respectivă este puțin relevantă și denotă, mai degrabă, dorința de a tergiversa reluarea procesului de negocieri.

Fenomenul din armata transnsitreană

Timp de un an de zile, în condiții suspecte, în armata transnistreană au decedat trei soldați. Ultimul caz a avut loc la 18 iulie 2008. Autoritățile transnistrene au încercat să camufleze informația, dar sub presiunile opiniei publice s-au văzut nevoite să dea publicității informația în cauză abia cu a săptămînă mai tîrziu. Ca de obicei, autoritățile transnistrene au promis să investigheze cazul, dar lasă să se înțeleagă că și ultimul deces ar fi fost provocat de o întîmplare nefastă. Ele nu se sfiiesc de loc de explicația frecvenței foarte înalte a întîmplărilor nefaste, refuzînd să recunoască existența fenomenului relațiilor "nestatutare" în armată.

cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Integrare Europeană

Declarația comună a 11 reprezentanți diplomatici ai statelor și instituțiilor UE în Moldova

Pe 17 iulie, 9 ambasadori ai statelor membre UE (Austria, Cehia, Franța, Germania, Lituania, Polonia, România, Marea Britanie) împreună cu Delegația Comisiei Europene și Reprezentatul special al UE în Republica Moldova au făcut publică o declarație comună privind starea democrației și a libertății de exprimare în Republica Moldova. Declarația exprimă îngrijorarea ambasadorilor față de ultimele evoluții politice și în domeniul mass-media care ar putea periclita buna organizare a unor alegeri legislative libere, corecte și democratice în 2009: acțiunile organelor de drept împotriva mass-mediei, independența editorială a Teleradio Moldova, pluralismul în sectorul audiovizual, intensificarea acțiunilor de hărțuire de către organele de drept a partidelor politice de opoziție și a susținătorilor acestora, majorarea pragului electoral, interzicerea alianțelor preelectorale și interdicția pentru persoanele cu cetățenie multiplă de a deține funcții elective.

Ambasadorii statelor europene îndeamnă autoritățile moldovenești să transmită cît mai curînd posibil Codul Electoral spre expertiza Consiliului Europei și OSCE și să respecte pe deplin recomandările acestora privind pragul electoral, blocurile electorale și exercitarea efectivă a dreptului de a fi ales de către toți cetățenii. În același timp, misiunile diplomatice își exprimă disponibilitatea de a conlucra cu autoritățile moldovenești în asigurarea exercitării dreptului la liberă exprimare și a unei bune organizări a alegerilor legislative din 2009.

La scurt timp după publicarea acestei declarații, președintele Vladimir Voronin a replicat că imaginea Moldovei în capitalele europene se bazează pe zvonuri, vechi stereotipuri și informații preluate exclusiv din presa de opoziție. Cu toate aceste, potrivit președintelui, autoritățile moldovenești vor depune eforturi în soluționarea problemelor depistate de reprezentanții UE și cu adevărat existente, pe cînd în celelalte cazuri – neconfirmate, – oficialitățile vor veni cu "contraargumente" și vor informa UE despre situația reală în domeniile vizate.

Nota ADEPT. Această declarație vine la puțin timp după ce Președintele APCE, LLuis Maria de Puig, în cadrul unei vizite oficiale la Chișinău, a adus critici autorităților moldovenești la adresa reformelor democratice lente și puțin efective în cazul exercitări independenței mass-media și a bunei funcționări a sistemului judecătoresc și procuraturii generale și și-a exprimat îngrijorarea față de noile modificări la Codul Electoral.

Comisia Națională de Integrare Europeană are o pagină web provizorie

Pagina provizorie a Comisiei Naționale pentru Integrare Europeană este găzduită de pagina Guvernului, pagina proprie a Comisiei urmînd a fi lansată pe 1 septembrie 2008.

Bulgaria simplifică regimul de tranzit

La puțin timp după introducerea de către România a regimului simplificat de tranzit, începând cu 18 iulie 2008, Bulgaria introduce un regim similar, simplificat de tranzit al teritoriului Bulgariei. Astfel, cetățenii terțelor țări pot tranzita teritoriul Republicii Bulgaria fără a avea viză de tranzit, la prezentarea următoarelor documente, eliberate de:

  • Țările din spațiul Schengen: – viză unică; viză de ședere de lungă durată; – permis de ședere.
  • România: Vizele naționale de ședere de scurtă durată, vize de ședere de lungă durată și permis de ședere.
  • Cipru: Vizele naționale de ședere de scurtă durată, vize de ședere de lungă durată și permis de ședere.
  • Elveția și Lichtenshtein: permise de ședere.

Termenul tranzitării teritoriului Republicii Bulgaria este de 36 de ore. Dreptul de tranzitare fără vize se va aplica numai și în exclusivitate pentru scopurile trecerii de tranzit. Nu se admite intrarea și ieșirea prin punctele de trecere a frontierei cu una și aceeași țară, precum și trecerea de tranzit, dacă ruta deplasării declarată nu are legătură cu permisele de ședere și vizele deținute.

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

În cadrul unei conferințe de presă desfășurate pe 23 iulie 2008 cu ocazia încheierii primului semestru al anului 2008, președintele Vladimir Voronin a declarat că relațiile politice dintre Republica Moldova și România se află în prezent într-o etapă pozitivă, inclusiv datorită recentei vizite a Ministrul Afacerilor Externe român, Lazăr Comănescu la Chișinău și a ultimelor negocieri constructive dintre cele două țări privind Tratatul de baza și a celui de frontieră. În plus, președintele a accentuat că problema denumirii limbii a fost depășită, tratatul de bază urmînd a fi semnat în limbile oficiale ale părților. Cu toate acestea, pentru avansarea negocierilor este nevoie de decizia României la nivel înalt.

Nota ADEPT. Optimismul președintelui Voronin nu este împărtășit și de partea română, care cu excepția unui comunicat de presă oficial nu a venit cu nici-un comentariu sau declarație vizînd progresul negocierilor privind semnarea tratatului de bază și a acelui de frontieră dintre cele două țări.

Republica Moldova – SUA

Statele Unite ale Americii l-au desemnat pe Asif Chaudhry, cetățean SUA de origine pakistaneză în calitate de nou Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al SUA în Republica Moldova. Noul Ambasador SUA în R.Moldova va intra în exercițiul funcțiunii în luna august.

Cooperarea multilaterală

Republica Moldova – Consiliul Europei

Decizii ale CtEDO

La 29 iulie 2008, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a pronunțat hotărîrea Flux (nr. 6) c. Moldovei. În fața Curții, Flux pretindea violarea art. 10 CEDO (libertatea de exprimare), însă Curtea a constatat în cazul vizat violarea libertății de exprimare nu a avut loc.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Termenele pentru fixarea datei alegerilor
Igor Boțan, 31 iulie 2008

Luările de poziții și retorica liderilor partidelor politice denotă că pregătirile pentru alegerile parlamentare din anul 2009 sînt în toi. În această ordine de idei, merită a se vedea, care pot fi termenele exacte de efectuare a alegerilor »»»


România a devenit principala destinație pentru exporturile moldovenești. Are aceasta vreo legătură cu creșterea livrărilor in lohn?
Adrian Lupușor, 31 iulie 2008

Luna mai a marcat o schimbare principială și semnificativă pentru comerțul exterior al Republicii Moldova. Și anume, principala țară ce servește drept destinație pentru exporturile moldovenești a devenit România, plasând Federația Rusă pe locul secund »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect