Alegerile parlamentare din 2021 în Republica Moldova - alegeri.md
 AlegeriChişinău2005Eduard Muşuc

Programul electoral al candidatului la funcţia de primar general al municipiului Chişinău Eduard Muşuc

|versiune pentru tipar|
Eduard Muşuc, candidat la funcţia de Primar General al mun. Chişinău, înaintat de către Partidului Social-Democrat din Moldova, va merge în campania pentru alegerea primarului capitalei cu platforma electorală: “Transparenţa puterii — ordine în oraş — bunăstare cetăţenilor”.

Primarul General, ales pe 27 noiembrie 2005, va avea la dispoziţie un an şi jumătate pentru îndeplinirea promisiunilor făcute locuitorilor municipiului. În acest termen toate eforturile trebuie concentrate pentru rezolvarea problemelor stringente cu care se confruntă cetăţenii zi de zi şi pentru asigurarea condiţiilor necesare privind dezvoltarea durabilă a municipiului în următorii 4 ani. Platforma electorală include principalele priorităţi în activitatea Primăriei pentru această perioadă.

Mesajul principal al platformei electorale a candidatului Eduard Muşuc este: “Locuinţe pentru toţi, locuri de muncă, protecţie socială”

Transparenţa puterii

Puterea în municipiul Chişinău va fi reorientată spre locuitorii lui, spre oameni. Va fi asigurată transparenţa totală a activităţii primăriei şi, în special, a gestionării banilor publici. Toate deciziile Primarului General şi ale Consiliului Municipal vor fi publicate în mod obligatoriu în ziarul municipal Capitala şi pe site-ul oficial al Primăriei. Vor fi lichidate corupţia, extorcarea şi fărădelegile în cadrul Primăriei.

Debirocratizarea Primăriei

Vor fi excluse toate barierele şi formalităţile în soluţionarea problemelor cetăţenilor, întreprinderilor şi organizaţiilor. Aparatul Primăriei va fi reformat, numărul angajaţilor redus semnificativ. Capacitatea şi dorinţa de a lucra în interesul chişinăuienilor vor fi condiţiile de angajare prin concurs a personalului administrativ.

Reorganizarea preturilor

Primăria va activa mai eficient şi va deveni mai aproape de oameni prin reformarea activităţii preturilor. În fiecare pretură va fi creat serviciul de reacţie urgentă, care va fi responsabil de recepţia informaţiilor de la locuitorii sectorului respectiv în privinţa problemelor apărute şi deplasarea la faţa locului, în caz de necesitate. Serviciul va activa 7 zile pe săptămână, 24 ore din 24. Toate apelurile, sesizările vor fi înregistrate în baza de date generală a Primăriei. Rezolvarea lor se va afla în responsabilitatea directă a pretorului respectiv şi sub monitorizarea permanentă a Primarului General.

Controlul din partea cetăţenilor

Primarul General şi fiecare pretor, în mod obligatoriu, vor avea săptămânal câte o zi dedicată exclusiv primirii cetăţenilor.

Lunar, pretorii şi trimestrial Primarul General vor avea câte o zi de comunicare în direct cu cetăţenii prin intermediul posturilor municipale TV şi Radio. În cadrul acestora ei vor prezenta dări de seamă.

Ordine în oraş

Servicii comunale

Tarifele la servicii se vor micşora până la preţul lor real — prin reducerea aparatului administrativ al regiilor şi diminuarea pierderilor nejustificate din reţelele de distribuţie, inclusiv prin descentralizarea acestor reţele. Renovarea şi modernizarea infrastructurii se va efectua prin atragerea de către Primărie a creditelor investiţionale.

Conducătorii regiilor vor purta responsabilitate personală pentru calitatea prestării serviciilor comunale.

Transport public şi drumuri

Problema transportului public se va aborda reieşind, în primul rând, din necesităţile orăşenilor şi ţinând cont de interesele transportatorilor.

Centrul oraşului va fi degajat maximal de transport, prioritate se va acorda troleibuzelor şi autobuzelor. Microbuzele vor circula doar între sectoarele oraşului şi în suburbii. Tarifele pentru transportul public vor fi stabilite de Primărie şi vor fi subvenţionate din bugetul municipal în aşa mod ca să nu afecteze populaţia şi concomitent să compenseze cheltuielile transportatorilor.

Primăria va controla şi va fi responsabilă pentru calitatea şi securitatea serviciilor de transport public.

Va fi stopată practica vicioasă de cârpire interminabilă a drumurilor.

Gestionarea transparentă a fondului rutier şi atragerea investiţiilor va permite construcţia de drumuri noi, a parcărilor şi pasajelor subterane.

Curăţenie şi agrement

Va fi asigurată funcţionarea eficientă a serviciului de salubrizare, care va lucra până la prima oră şi nu în timpul zilei de lucru. Construcţia uzinei de prelucrare a deşeurilor şi reconstrucţia staţiei de epurare a apei potabile vor fi o sarcină prioritară. În baza unui proiect investiţional va fi construit un complex sportiv universal municipal. Toate parcurile, grădinile publice, lacurile şi albia râului Bâc vor deveni zone ecologice de odihnă a chişinăuenilor.

Ordinea publică

Ordinea publică va fi asigurată pe toate străzile, în toate cartierele şi nu numai în centrul oraşului. Iluminarea străzilor, eficienţa poliţiei municipale şi implicarea cetăţenilor vor asigura securitatea personală şi confortul orăşenilor.

Bunăstarea cetăţenilor

Locuinţe pentru toţi

Vor fi atrase investiţii externe pentru modernizarea clădirilor vechi şi vor fi implementate proiectele deja elaborate. Va fi pusă în aplicare Legea condominiului în fondul locativ, ignorată până acum de Primărie. Toate subsolurile, acoperişurile, terenurile aferente vor trece în proprietatea locuitorilor şi se vor afla în gestionarea lor. Din contul investiţiilor vor fi efectuate lucrări de reparaţie, amenajare a teritoriului, vor fi instalate cazangerii autonome pentru fiecare bloc sau grup de case. În cadrul proiectului de modernizare va fi asigurată creşterea spaţiului locativ cu cca 100 mii mp anual la preţul redus cu 10–15%. Va fi impulsionată construcţia de locuinţe noi prin ipotecă, cu reducerea cotei iniţiale până la 20% şi extinderea perioadei de rambursare până la 20–25 ani.

Pentru familiile tinere, familiile social vulnerabile şi persoanele cu dezabilităţi vor fi construite locuinţe sociale.

Locuri de muncă

Vor fi atrase investiţii străine şi autohtone pentru realizarea proiectelor de dezvoltare a municipiului. Vor fi lichidate toate barierele administrative şi va fi asigurat un mediu de afaceri sănătos şi atractiv pentru deschiderea întreprinderilor noi şi crearea a noi locuri de muncă.

În cadrul Primăriei va fi creat Departamentul micului business şi Fondul de susţinere şi dezvoltare a micului business, care vor acorda sprijin logistic şi financiar micilor întreprinzători şi oamenilor care vor să lanseze o afacere. Controalele excesive şi abuzurile din partea funcţionarilor, poliţiei şi altor organe vor fi dezrădăcinate cu desăvârşire din activitatea structurilor municipale. Va fi stimulată crearea de noi locuri de muncă bine plătite pentru tineri în scopul prevenirii exodului lor peste hotare.

Protecţia socială

Pedagogii şi medicii vor beneficia de suplimente la salarii şi alte facilităţi sociale. Vor fi create centre de susţinere şi promovare a tineretului. Va fi acordată o atenţie deosebită cetăţenilor aflaţi sub pragul sărăciei. Cei care pot munci vor beneficia de programe de plasare în câmpul muncii, inclusiv prin lucrări publice. Bătrânii şi invalizii vor beneficia de asistenţă socială la domiciliu. În fiecare sector vor fi deschise cantine sociale. Copiii străzii vor fi reintegraţi în viaţa socială prin centre speciale de plasament. Pensionarii vor beneficia de compensaţii pentru medicamente.