Alegerile parlamentare din 2021 în Republica Moldova - alegeri.md
 AlegeriChişinău2018DeclaraţiiValeriu Munteanu

Valeriu Munteanu: Aeroportul Chişinău trebuie să devină proprietatea primăriei Chişinău

|versiune pentru tipar| Valeriu Munteanu, 24 aprilie 2018

Astăzi, 24 aprilie, am susţinut o conferinţă de presă, la tema: “Transferarea Aeroportului Internaţional Chişinău din proprietatea statului în proprietatea mun. Chişinău”.

Mesajul-cheie al conferinţei a fost că aeroportul ne-a fost furat: el trebuia să fie principala poartă de intrare în Republica Moldova, dar a devenit o maşină de făcut bani şi de obţinut favoruri politice pentru sistemul oligarhic al Binomului Plahotniuc-Dodon. Astfel, sensul iniţial, normal al existenţei Aeroportului a fost deturnat. Această hoţie trebuie să înceteze. Aeroportul trebuie întors către cei care au nevoie de el. Eu îmi propun să obţin ca primăria Chişinău să devină acţionar majoritar al Aeroportului; apoi să anuleze contractul de concesiune ilegal făcut în favoarea grupului Shor.

  1. În ultima zi de mandat (29 mai 2013), guvernul interimar condus de Iurie Leancă a adoptat decizia “Cu privire la concesionarea Aeroportului Internaţional Chişinău”. A doua zi, Parlamentul vota un nou Executiv, condus tot de Iurie Leancă, dar cu o altă componentă. Două săptămâni mai târziu, Ministerul Economiei a format comisia responsabilă cu organizarea şi desfăşurarea procedurii de selectare a concesionarului, prin concurs închis. Pe 26 iunie 2013 comisia condusă de un vice-ministru al Economiei a selectat şapte operatori, cărora le-a transmis invitaţiile de participare la concursul închis de selectare a concesionarului, iar pe 7 august 2013, comisia de concurs a deschis ofertele; pe 15 august, a constatat că oferta depusă de Mejdunarodnîi Aeroport Vnukovo/Vnukovo-Invest nu a fost întocmită conform rigorilor stabilite în caietul de sarcini. Câştigătoare a fost declarată oferta depusă de Asociaţia Persoanelor Juridice Avia Invest. Oferta stabilea perioada de concesiune a aeroportului la 49 de ani, redevenţa — la 1% din venitul realizat de întreprinderea concesionară şi investiţii de 244,2 milioane de euro.

  2. Avia Invest SRL a fost fondată pe 2 august 2013, cotele părţi fiind împărţite în mod egal de Aeroportul Habarovsk SA şi Kolomensky Zavod SA. Compania avea un capital de 5.400 de lei, astfel încât nu corespundea cerinţelor impuse de concursul de concesiune a aeroportului, potrivit căruia firma concesionară trebuia să aibă un capital de 5 milioane de euro. Tocmai în 28 august 2013, acţionarii s-au hotărât să majoreze capitalul Avia Invest la 5 milioane de euro. Garanţia bancară a fost emisă de Unibank, implicată în frauda bancară din perioada 2011–2014. Serviciul “Prevenirea şi Combaterea Spălării de Bani” din cadrul Centrului National Anticorupţie (CNA) constata: “Una din versiuni este că aceste mijloace financiare provin din banii sustraşi din băncile problematice gestionate de către Ilan Şor”.

  3. Pe 30 august 2013, când s-a semnat contractul de concesiune, în acţionariatul Avia Invest intervine o nouă schimbare: Kolomensky Zavod, îşi vinde cota de 50% din acţiuni către TB Team Management LLP din Marea Britanie, care are doi acţionari firme off-shore: Valtara AVV, din Aruba, şi Dylox United Ltd, din Insulele Virgine Britanice (BVI).

  4. Pe 19 februarie 2014, a avut loc o nouă modificare în acţionariatul Avia Invest: Aeroportul Habarovsk a rămas cu o cotă de doar 5% din capitalul Avia Invest, iar restul de 95% a ajuns la Komaksavia din Moscova. În septembrie 2016, Komaksavia OOO din Moscova, care deţinea 95% din capitalul Avia Invest, şi-a vândut cota către Komaksavia Airport Invest Ltd din Cipru, iar Habarovski Aeroport (Aeroportul Habarovsk) a rămas cu 5% din capitalul social (2016). Tot în septembrie 2016 s-a modificat şi structura Consiliului de Administraţie (CA) al Avia Invest şi, în locul rusului Mihail Fedorov, în CA a fost inclusă Ilona Şor, mama vitregă a primarului din Orhei, Ilan Şor.

Toate aceste date indică modul în care Aeroportul a fost preluat de la stat de către o mână de “şmecheri” locali, care s-au folosit de contractul de concesionare pentru a lua o garanţie de la Unibank şi pentru a-şi creşte capitalul social, cu garanţia contractul de concesionare! În 2016, CNA constata că “nu sunt atrase investiţii din afară în modernizarea aeroportului”, că cele care se fac provin din profiturile obţinute de aeroport şi că o parte din banii aeroportului au fost direcţionaţi spre clubul de fotbal Milsami Orhei deţinut de către Ilan Shor.

Practic, hoţii care au primit concesionarea Aeroportului, au pus gaj contractul de concesiune şi astfel au obţinut credite pentru a avea un capital social cerut de lege la compania Avia Invest; apoi, cu încasările din exploatarea Aeroportului au făcut ceva investiţii de faţadă iar o mare parte din încasări au fost deturnate către o echipă de fotbal!

Primarul Valeriu Munteanu va include în master-planul de dezvoltare al oraşului dezvoltarea Aeroportului Internaţional pe baze noi, occidentale.

“Voi construi un terminal cargo, cu o capacitate de 3000 tone, voi moderniza toată lungimea pistei (nu doar un sfert cum a făcut aşa-zisul «concesionar»), voi lărgi întreaga pistă la 60 m, conform standardelor internaţionale şi voi asigura o capacitate de operare de 25 avioane/oră”.

De ce vrem Aeroportul pentru oraş? Simplu: pentru că asta este regula în Europa, pentru că 53% dintre pasageri sunt chişinăuieni şi pentru că avem nevoie de o poartă de intrare aeriană, nouă, modernă la standarde europene.

Şi pentru că aşa-zişii “concesionari” nu şi-au îndeplinit obligaţiile din contract la timp. Noi nu putem să stăm şi să aşteptăm capriciile familiei Shor pentru a avea un Aeroport demn de o Capitală Europeană!

Dreptate pentru Chişinău!

pl.md