Alegerile parlamentare din 2021 în Republica Moldova - alegeri.md
 AlegeriLocale2007DeclaraţiiAMN

AMN sesizează încălcări şi abuzuri în lanţ, ce pornesc de la Comisia Electorală Centrală

|versiune pentru tipar| AMN, 27 aprilie 2007
La 23 aprilie 2007 Comisia Electorală Centrală a expediat consiliilor electorale de circumscripţie şi concurenţilor electorali Lista persoanelor care cad sub incidenţa alineatului (3) al articolului 13 din Codul electoral şi sunt obligate să-şi suspende activitatea în funcţiile ocupate pe durata campaniei. Voi remarca, mai întâi, că documentul e utilizat fără a fi adoptat în şedinţă oficială. Şi, în rândul doi, Comisia le cere astfel să se degreveze membrilor guvernului, conducătorilor autorităţilor publice centrale, preşedinţilor şi vicepreşedinţilor de raioane, primarilor şi viceprimarilor.

Fracţiunea parlamentară AMN consideră că nominalizarea acestor categorii era necesar de prevăzut expres în legislaţie, că ea depăşeşte competenţa Comisiei Electorale Centrale şi că este lipsită de orice suport juridic. Principiul degrevării este susţinut de Alianţa “Moldova Noastră” însă noi constatăm că are loc impunerea ilegală a degrevării doar pentru unele categorii de funcţionari, ceea ce este incorect.

Primarii, viceprimarii, preşedinţii şi vicepreşedinţii raioanelor cad sub incidenţa Legii privind statutul alesului local, care prevede că mandatul lor durează până la data expirării. Legea administraţiei publice locală, în articolul 38 (alineat 2) limitează clar suspendarea din funcţie a primarului şi a viceprimarului, care poate fi dispusă doar de către instanţa de judecată. Şi nici o altă lege nu specifică suspendarea din funcţie a primarilor, viceprimarilor şi vicepreşedinţilor în contextul articolului 13 din Codul electoral. Mai mult decât atât, funcţiile de viceprimari şi cele de vicepreşedinţi de raion sunt fără atribuţii administrative. Articolul 56, alineat 2, al Legii privind administraţia publică locală se prevede că vicepreşedinţii sunt ajutori ai preşedintelui de raion, deci nu pot fi ei însuşi administratori (cu excepţia cazurilor de îndeplinire a interimatului temporar). Cât priveşte viceprimarii, în majoritatea localităţilor ei, în genere, ocupă această poziţie pe baze obşteşti.

Constatăm că, prin impunerea abuzivă a degrevării primarilor, viceprimarilor, preşedinţilor şi vicepreşedinţilor raioanelor, se încalcă drepturile candidaţilor actuali din cadrul acestor categorii şi ei sunt discriminaţi faţă de alte categorii de funcţionari publici de diferite niveluri. Reieşind din cele expuse, sesizăm Comisia Electorală Centrală, considerând că ea urmează să anuleze şi să retragă aşa-numitele explicaţii… Dacă e necesară explicarea unor prevederi legale, CEC ar trebui să solicite acest lucru urgent Parlamentului, care să adopte o Hotărâre, având în vedere şi drepturile celor suspendaţi la muncă, salarizare şi la garanţiile sociale pe întreaga perioadă a mandatului.

Alianţa “MOLDOVA NOASTRĂ” consideră, că prin tălmăcirea voluntară şi superficială a Codului electoral şi adoptarea unor Regulamente necalitative Comisia Electorală Centrală, voluntar sau involuntar, a creat condiţii favorabile Partidului de guvernământ al comuniştilor. Calitatea proastă a documentelor emise de CEC a permis consiliilor electorale să aplice voluntar legislaţia electorală chiar de la constituirea lor. Exemplul cel mai grav este aplicarea Regulamentului ce stabileşte ordinea de primire a documentelor şi de înregistrare a candidaţilor prin tragere la sorţi. O serie întreagă de conflicte, apărute în urma înregistrării semi-secrete şi înainte de termen a reprezentanţilor comunişti, au arătat un adevăr grav — Comisia electorală Centrală este ineficientă în ce priveşte reglementarea şi monitorizarea activităţii consiliilor electorale de circumscripţie. Iar deciziile pe marginea sesizărilor la tema respectivă, denotă lipsa de uniformitate în soluţionarea cazurilor, precum şi tendinţa CEC-ului de a se eschiva de la intervenţiile, la care este obligată.

Reamintim: la Soroca, Briceni, Floreşti, Făleşti, Hînceşti, Călăraşi, Cahul, Ocniţa, Căuşeni, Ungheni, Edineţ, Glodeni, Teleneşti, Sîngerei, Orhei, mun. Bălţi şi mun. Chişinău, s-au înregistrat următoarele tipuri de încălcări: data, ora şi locul de începere a primirii documentelor au fost, practic, secretizate, reprezentanţilor Opoziţiei li s-a ascuns informaţia cu privire la prima şedinţă, aceiaşi informaţie s-a oferit publicului cu 3–4 zile întârziere, s-a încălcat principiul tragerii la sorţi pentru a determina ordinea de înregistrare a candidaţilor. Codul şi normele electorale sunt sfidate cu fiecare zi de campanie.

Iar această practică e preluată şi de consiliile electorale de nivelul I, care au început primirea documentelor de înregistrare a candidaţilor la funcţia de primar şi consilier local. La Cahul, unde Consiliul electoral de circumscripţie orăşenesc în prezenţa reprezentanţilor a 5 partide, fiind surprins în flagrant delict de comiterea unor acţiuni ilegale în procesul de tragere la sorţi, a repetat procedura în condiţiile legii, ca peste cîteva ore să dezaprobe rezultatele procedurii legale de tragere la sorţi şi să aprobe acţiunile ilegale prin care partidul comuniştilor era plasat pe primul loc în buletinul de vot. Aşa s-a procedat în mai multe localităţi.

Desigur, depunem sesizări. Dar suntem interesaţi nu de procese în judecată, ci de ALEGERI CORECTE! Alianţa “MOLDOVA NOASTRĂ” cere eliberarea campaniei electorale de abuzurile administrative şi cele ale autorităţilor electorale. Şi atenţionează în acest sens Consiliul Europei, Uniunea Europeană, OSCE, Coaliţia 2007, toţi observatorii interni şi internaţionali.

Prezentată plenului Parlamentului de dl deputat Vasile Bălan

Serviciul de presă al AMN