Alegerile parlamentare din 2021 în Republica Moldova - alegeri.md
 AlegeriParlamentare2005DeclaraţiiPCRM

Comunicat de presă al Partidului Comuniştilor din Republica Moldova

|versiune pentru tipar| PCRM, 18 februarie 2005
PCRM atrage atenţia opiniei publice şi observatorilor internaţionali despre utilizarea resursei administrative de către concurentul electoral BeMD

Partidul Comuniştilor sesizează repetat opinia publică, Comisia electorală centrală şi misiunile de observatori internaţionali asupra încălcărilor grave ale legislaţiei electorale de către Blocul electoral “Moldova Democrată”.

PCRM a intrat în posesia copiei contractului de plasare a publicităţii electorale semnat pe de o parte de reprezentantul BeMD şi pe de altă parte de agenţia de publicitate “VARO-inform”. Conform contractului, semnat la 24 ianuarie 2005, perioada amplasării publicităţii electorale pe străzile mun.Chişinău este cuprinsă între data de 24.01.2005 pînă la 05.03.2005.

Atragem atenţia că Dispoziţia Primăriei nr. 71-d “Cu privire la stabilirea cotei maxime pentru afişaj electoral contra plată” a fost semnată de către S.Urechean, primarul mun.Chişinău, abia la 31 ianuarie curent. Potrivit pct. 1 din dispoziţie “se permite afişajul electoral exterior în municipiul Chişinău contra plată pe panourile publicitare private, autorizate în modul stabilit”.

Remarcăm faptul, că contractul de prestare a serviciilor publicitare este semnat, iar afişajul este plasat înainte de emiterea dispoziţiei privind autorizarea afişajului electoral, încălcînd flagrant prevederile legislaţiei electorale. Mai mult ca atît, această dispoziţie n-a fost adusă la cunoştinţă atît concurenţilor electorali, cît şi opiniei publice.

Astfel, au fost încălcate prevederile Codului electoral, art. 47 alin. (13), potrivit căruia “autorităţile administraţiei publice locale sînt obligate să ofere concurenţilor electorali spaţiu de afişaj egal pentru toţi”. Iar, art. 47 (4) din Codul electoral prevede expres că nici un concurent electoral nu va avea priorităţi în virtutea funcţiei pe care o deţine.

Ţinem să menţionăm, că prin adoptarea acestei dispoziţii în mod secret, BeMD a folosit resursele administrative, creîndu-şi avantaje net superioare faţă de alţi concurenţi electorali. BeMD şi-a instalat publicitatea electorală pe panouri în locurile de maximă vizibilitate (bl. Dacia-6 panouri, bl. Ştefan cel Mare-7 panouri, bl. Renaşterii-un panou, bl. Gagarin-un panou, str. Puşkin-2 panouri) şi numai după aceasta a fost emisă dispoziţia primarului Urechean privind autorizarea afişajului electoral, fără ca alţi concurenţii electorali să ştie de existenţa acesteia.

Am citat doar una din numeroasele încălcări din partea BeMD. Este un exemplu concret de utilizare a resursei administrative de către concurentul electoral BeMD, care s-a folosit de avantajele funcţiei liderului Blocului — de primar general al mun. Chişinău — în scopul agitaţiei electorale în favoarea sa, încălcînd drepturile legale ale altor concurenţi electorali.

Societatea moldovenească în general, şi mediul de afaceri, în special, ar putea singuri să facă concluzii despre felul în care BeMD a încheiat contractul. Valoarea contractului constituie mai puţin de 25 mii lei pentru producerea, afişarea şi deservirea a 185 m.p. de producţie publicitară, adică considerabil mai puţin decât preţul mediu pe piaţa serviciilor publicitare.

Centrul de presă PCRM