Alegerile parlamentare din 2021 în Republica Moldova - alegeri.md
 AlegeriParlamentare2005DeclaraţiiPPCD

Sesizare privind controlul constitutionalitatii unor prevederi ale hotarârii Parlamentului Republicii Moldova nr. 444-XV din 24 decembrie 2004 privind stabilirea datei pentru alegerea Parlamentului

|versiune pentru tipar| PPCD, 9 ianuarie 2005
Obiectul sesizarii

Prin prezenta solicitam verificarea constitutionalitatii prevederilor articolului 2 din Hotarârea Parlamentului nr. 444-XV din 24 decembrie 2004 privind stabilirea datei pentru alegerea Parlamentului, deoarece consideram ca acesta nu corespunde prevederilor articolelor 76 si 23 alineatul (2) din Constitutia Republicii Moldova.

Împrejurarile pe care ne întemeiem cerintele (motivarea)

În conformitate cu articolul 1 din hotarârea enuntata, data desfasurarii alegerilor Parlamentului a fost stabilita pentru 06 martie 2005. În conformitate cu articolul 2 din hotarârea în speta, aceasta intra în vigoare la data adoptarii.

Consideram articolul 2 al hotarârii respective neconstitutional din urmatoarele considerente:

Constitutia Republicii Moldova abiliteaza Parlamentul cu dreptul de a adopta hotarâri. Hotarârile adoptate de Parlament se divizeaza în hotarâri adoptate în conformitate cu dispozitiile articolul 74 alineatul (2) din Constitutie si hotarâri privind organizarea activitatii sale interne. Procedura ordinara de adoptare a hotarârilor Parlamentului este prevazuta de Constitutia Republicii Moldova si Regulamentul Parlamentului, adoptat prin Legea nr. 797-XIII din 2 aprilie 1996 “Cu privire la adoptarea Regulamentului Parlamentului” (cu modificarile si completarile ulterioare).

Hotarârea Parlamentului nr. 444-XV a fost adoptata în conformitate cu procedura ordinara prevazuta de articolul 74 alineatul (2) din Constitutia Republicii Moldova. Hotarârea contine dispozitii obligatorii privind stabilirea datei pentru alegerea Parlamentului, atributie pusa în competenta Parlamentului prin articolele 61 si 66 din Constitutie, precum si în baza Codului electoral.

În conformitate cu Hotarârea Curtii Constitutionale nr. 32 din 29 octombrie 1998 privind interpretarea articolului 76 din Constitutia Republicii Moldova “Intrarea în vigoare a legii”, data intrarii în vigoare a unei legi nu poate preceda data publicarii acesteia în Monitorul Oficial. Este indiscutabil faptul ca în Hotarârea enuntata, precum si în articolul 76 din Constitutie, se vorbeste numai despre legi, nefacându-se referire la hotarârile Parlamentului.

În acelasi timp, în Hotarârea nr. 20 din 29 aprilie 1999 pentru controlul constitutionalitatii articolului 6 din Hotarârea Parlamentului nr. 217-XIV din 12 decembrie 1998 “Privind masurile de executare a Legii bugetului pe anul 1999”, Curtea Constitutionala a statuat, implicit, ca prevederile articolului 76 din Constitutia Republicii Moldova privind conditiile intrarii în vigoare a legilor se aplica prin analogie si hotarârilor Parlamentului. Altfel spus, jurisprudenta Curtii Constitutionale a Republicii Moldova indica în mod incontestabil faptul ca data intrarii în vigoare a hotarârilor Parlamentului nu poate preceda data publicarii acestora în Monitorul Oficial.

În speta, Hotarârea Parlamentului Republicii Moldova nr. 444-XV din 24 decembrie 2004 privind stabilirea datei pentru alegerea Parlamentului, fiind un act normativ din categoria jus singulare , în articolul 2 prevede ca aceasta intra în vigoare la data adoptarii, prevedere ce contravine conditiilor cuprinse în articolului 76 din Constitutie, asa cum acesta a fost interpretat de Curtea Constitutionala a Republicii Moldova si care se aplica prin analogie hotarârilor Parlamentului.

De asemenea si articolul 23 alineatul (2) din Constitutie obliga statul sa faca accesibile fiecarui om toate legile si alte acte normative. Întru onorarea acestei obligatii, Parlamentul Republicii Moldova , în Legea nr. 173-XIII din 6 iulie 1994 “Privind modul de publicare si intrare în vigoare a actelor oficiale” (cu modificarile si completarile ulterioare), a stabilit regulile generale pentru intrarea în vigoare a actelor.

În conformitate cu articolul 1 alineatul (4) din Legea enuntata, hotarârile Parlamentului intra în vigoare:

Actele oficiale ce intra în vigoare la data prevazuta în textul actului respectiv se publica în “Monitorul Oficial al Republicii Moldova” în termen de 10 zile de la data adoptarii.

Aplicând norma enuntata prin jurisprudenta constitutionala conchidem ca data intrarii în vigoare a unei hotarâri a Parlamentului nu poate precede data publicarii acesteia în Monitorul Oficial.

Astfel consideram ca articolul 2 din hotarârea Parlamentului nr. 444-XV din 24 decembrie 2004 privind stabilirea datei pentru alegerea Parlamentului nu este conforma articolelor 76 si 23 alineatul (2) din Constitutia Republicii Moldova.

Cerintele sesizarii

Astfel, având în vedere normele constitutionale si cele expuse mai sus, în baza articolului 135, alineatul (1), litera a) din Constitutia Republicii Moldova, a articolul 4, alineatul (1), litera a) al Legii cu privire la Curtea Constitutionala si a articolului 4, alineatul (1), litera a) al Codului jurisdictiei constitutionale, rugam Curtea Constitutionala a Republicii Moldova sa exercite controlul constitutionalitatii si sa recunoasca neconstitutional articolul 2 din Hotarârea Parlamentului Republicii Moldova nr. 444-XV din 24 decembrie 2004 privind stabilirea datei pentru alegerea Parlamentului, deoarece el contravine prevederilor continute în articolele 76 si 23 alineatul (2) din Constitutia Republicii Moldova.

Având în vedere faptul ca în speta este vorba de stabilirea datei alegerilor Parlamentului Republicii Moldova, precum si termenul redus pâna la organizarea acestor alegeri, solicitam examinarea prezentei sesizari în ordine de urgenta.

Anexa: copia de pe Hotarârea Parlamentului nr. 444-XV din 24 decembrie 2004.

Cu respect,