Alegerile parlamentare din 2021 în Republica Moldova - alegeri.md
 PartideDeclaraţiiPCRM

Luarea de cuvînt a Preşedintelui PCRM, dlui Vladimir Voronin în cadrul conferinţei de presă din 11 mai 2010

|versiune pentru tipar||
PCRM / 11 mai 2010
Partidul Comuniştilor din Republica Moldova

Vă salut pe toţi cei care sînteţi prezenţi la această conferinţă de presă,

În primul rînd doresc să Vă felicit pe toţi cu ocazia sărbătorilor care au tercut recent. La această conferinţă de presă nu voi aborda subiecte ce ţin de evenimentele care au trecut. Toate răspunsurile la aceste întrebări au fost deja date de societatea moldovenească. Nu voi aborda nici subiectele ce ţin de situaţia social-economică din ţară. Toţi şi aşa ştiu că lucrurile la acest capitol stau foarte prost.

În cadrul conferinţei de presă de astăzi voi aborda 3 subiecte. Primul se referă la posibilitatea găsirii soluţiei de compromis în ceea ce ţine de modificarea art. 78 din Constituţie.

Subiectul nr. 2 este — atitudinea PCRM faţă de modificările Codului Electoral iniţiate de către guvernare.

Subiectul nr. 3 îl constituie soarta comisiei create de Ghimpu cu privire la condamnarea aşa numitui regim totalitar comunist.

Toate aceste trei subiecte sînt interlegate. Astăzi acestea formează de facto nodul crizei, un nod pe care este extrem de dificil de desfăcut. Uneori se creează impresia că actuala guvernare singură nu ştie cum să iasă din situaţia în care au adus ţara, dar şi Alianţa lor. Haideţi să încercăm să răspundem la aceste întrebări.

Deci, subiectul nr. 1. Noi sîntem foarte bucuroşi că poziţia celor patru din Alianţă devine tot mai pragmatică în ceea ce ţine de modificarea art. 78. Cel puţin din mesajele lor aşa reiese. Aceştia nu mai apără cu multă insistenţă idea alegerilor directe, la fel nu mai împărtăşesc atît de activ vechile lor fantezii cu privire la eventualul referendum constituţional. Mai mult decît atît, Dvs. toţi aţi văzut declaraţiile şi aluziile lor la posibilile contacte cu PCRM pentru găsirea compromisului la subiectul dat. Acest lucru este cu certitudine un merit mare al Consiliului Europei, a tuturor partenerilor noştri europeni. Le sîntem reconuscători pentru răbdarea şi înţelegerea de care au dat dovadă în acest sens. Cu toate că la această etapă nu am avut careva contacte cu guvernarea, totuşi remarcăm un oarecare progres general în această privinţă.

Poziţia noastră este simplă: noi sîntem gata pentru dialog cu privire la aceste trei subiecte pe care noi le-am numit. În primul rînd, noi vrem să primim un răspuns foarte clar şi exhaustiv asupra datei de dizolvare a Parlamentului, în al doilea rînd a datei alegerilor anticipate şi în cel de al treilea — conţinutul modificărilor articolului 78. Anume aşa şi nici decum altfel — toate trei subiecte în pachet.

Cei patru trebuie să înţeleagă foarte bine, că în lipsa unei poziţii coordonate dar şi foarte clare asupra datei alegerilor anticipate, este inutil să discutăm toate aceste reforme. Dacă cineva presupune că perioada pentru dialog o constituie cele şase luni, în care aceste iniţiative legislative se vor afla în Parlament, acela greşeşte foarte amarnic. Dacă cineva speră, că va utiliza acest prilej pentru a mai sta la călduţ în Parlament un an de zile, să ştie clar că aceste speranţe sînt fără nici o perspectivă. În primul rînd pentru că în ceea ce ţine de data dizolvării parlamentului există un concept cunoscut de toţi şi care este un concept european — “termen rezonabil”. Acest concept nu este inventat de PCRM, dar există de mult timp în practica europeană şi a fost vociferat de Comisia de la Veneţia foarte clar. De aceea dacă această Alianţă are de gînd să meargă la compromis, atunci trebuie să se grabească şi să înceapă acţiuni concrete în acest sens deja acum.

Repet acum!!! Dacă nu va exista compromis în timpul cel mai apropiat, atunci după 16 iunie toată această Alianţă se va transforma într-o grupare care uzurpează puterea în stat, cu toate consecinţele respective.

Dar eu vreau să repet o dată în plus: PCRM este deschis pentru dialog, noi sîntem gata să discutăm în acest Parlament subiectele privind modificarea art. 78 din Constituţie. Totodată ceea de ce trebuie să ţină cont actuala guvernare este că vom discuta numai asupra modelului în care Preşedintele este ales de către Parlament, dar şi că toate aceste modificări vor fi valabile doar numai pentru noul Parlament.

Subiectul nr. 2 Cu toţii sîntem martori cum această Alianţă încearcă grăbit să modifice Codul Electoral. Cum deja ne-am obişnuit cu toate iniţiativele celor patru, acest lucru se întîmplă situativ, fără o viziune strategică de viitor. Nu vreau să dau o apreciere tuturor modificărilor care sînt pregătite şi votate în prima lectură. Întrebări sînt la acest capitol într-adevăr foarte multe. Spre exemplu în subiectul votării peste hotarele Republicii Moldova, această Alianţă vrea să întreacă toate limitile. Nici nu vreau să vorbesc de votarea în decursul a două zile, aşa cum propun ei — acest lucru este pur şi simplu absurd. De ce nu trei zile? Sau în general o săptămînă? De ce acestă normă nu se extinde la nivelul întregii ţări? Este absolut neclar cum se vor forma listele electorale ale alegătorilor peste hotarele Republicii Moldova, ţinînd cont de faptul că majoritatea cetăţinilor nici nu sînt la o evidenţă consulară. Sau acest lucru este unul neimportant?

Cu toţii am văzut că în noul proiect al codului sînt modificări esenţiale în ceea ce ţine de desfăşurarea referendumurilor. Pragul necesar pentru prezenţa cetăţenilor la referendum, dar şi pentru adoptarea deciziilor cu caracter constituţional au fost substanţial diminuate. Dacă anterior referendumul era desfăşurat pozitiv dacă votau 50% plus unu de cetăţeni incluşi în listele electorale, atunci acum ei au propus ca să fie 50% din cei care au participat la referendum. Pentru ce fac ei toate aceste schimbări este foarte clar. Dar pentru ce în acest caz să mai fie păstrată denumirea de referendum? Nu înţeleg de ce mai au nevoie ei de norma juridică, de legi, de Constituţie? Dacă toate acestea pot fi modificate în scopuri personale şi de grup în orice moment. De ce nu poate odată şi pentru totdeauna a fi scris — Constituţia poate fi modificată de cîte ori se doreşte, bazîndu-se pe părerile cetăţenilor — Ghimpu, Lupu, Filat, Urechean. Şi gata, şi suficient! Pentru ce să se mai desfăşoare referendumuri, să mai irosească banii publici?

Despre blocurile electorale şi restul propunerilor nu voi comenta. Voi spune cel mai important lucru: acest proiect nu a primit nici un aviz din partea Consiliului Europei. Şi acest lucru s-a întîmplat doar dintr-un singur considerent şi anume — nimeni acest proiect nu l-a expediat Consiliului Europei, comparativ cu toate modificările anterioare. Dar Republica Moldova este obligată să facă acest lucru. Şi acest angajament este fixat nu doar prin faptul că Republica Moldova este sub monitorizarea Consiliului Europei, dar pentru că acesta a fost adoptat de Parlament printr-o hotărîre specială şi separată. Şi acest lucru s-a întămplat în 2004. Dar de această dată acest angajament a fost încălcat în mod flagrant şi primitiv.

Eu sincer nu înţeleg, cum aceşti indivizi au de gînd să ajungă la consens cu noi cu asemenea abordări?

Şi al treilea subiect. Cu privire la trista comisie Ghimpu. Toţi vedeţi că în ultimul timp tot mai des apar tot felul de articole referitor la ceea că PCRM va fi lipsit de denumirea pe care o are şi simbolurile de partid. Şi toate aceste lucruri vor fi consecinţe ale activităţii comisiei lui Ghimpu. Există persoane care consideră că prin aceasta PCRM va avea posibilitatea să se izbăvească de denumirea sa. Alţii cred ca astfel PCRM va fi scoasă din cursa electorală la viitoarele alegeri, de fapt acesta fiind scopul.

Doresc să-i descurajez în acest sens şi pe unii şi pe alţii. Nici-unul dintre aceste scenarii nu se va realiza. Orice tentative de astfel de presiuni asupra partidului nostru vor fi calificate de noi ca o ieşire a Alianţei din cîmpul juridic al subiectului, mai mult decît atît acest lucru ar însemna o lovitură de stat antidemocratică. Rebrandingul şi alte întrebări ce ţin de partid — sînt subiecte strict interne ale partidului şi îi invităm în acest sens pe oponenţii noştri politici să finalizeze procesul de filosofare bazat pe metodele inchiziţiei medievale, antidemocratice şi anticonstituţionale.

La final — concluziile.

Comuniştii sînt deschişi pentru dialog în toate subiectele care sînt legate de criza politică devenită deja cronică. Comuniştii sînt gata să caute şi să găsească de comun cu reprezentanţii guvernării consens asupra modificării art. 78 din Constituţie. În acelaşi timp acest posibil consens va rămîne o utopie, dacă această Alianţă nu va dizolva comisia lui Ghimpu, nu va renunţa la planurile sale de interzicere a PCRM, nu va determina data dizolvării Parlamentului, la fel ca şi data alegerilor parlamentare anticipate. Şi desigur că, Alianţa trebuie să transmită în regim de urgenţă modificările propuse de ei a Codului Electoral la expertizare Consiliului Europei.

Noi nu elaborăm sau extindem o listă nouă de pretenţii faţă de actuala guvernare. Noi doar încercăm să-i întoarcem pe calea de cooperare constructivă, democratică, pe calea respectării cel puţin parţial a supremaţiei legii şi integrării europene. Dacă ultimile declaraţii ale liderilor Alianţei (despre faptul că ei ar fi gata să poarte negocieri) — nu este un bluf, deci, ei, cel puţin ar trebui să audă această poziţie a noastră şi să nu-şi extindă lista de păcate.

Dacă este să vorbim la modul cel mai concret, atunci declar ferm că Partidul Comuniştilor este gata pentru negocieri asupra tuturor subiectelor expuse azi.

Vă mulţumesc pentru atenţie.

Sursa: www.pcrm.md

PCRM este deschisă pentru negocieri în vederea identificării soluţiilor de depăşire a crizei politice Declaraţia PCRM privind încălcările grave ale libertăţii de exprimare şi principiilor democratice de către guvernarea liberal democrată