Alegerile parlamentare din 2019 în Republica Moldova - alegeri.md
 PartideDeclaraţiiAMN

Coaliţia de guvernământ extinde dominaţia politică asupra mass-media din Republica Moldova

|versiune pentru tipar||
AMN / 15 martie 2007
Alianţa “Moldova Noastră”Apropierea alegerilor locale generale, care sunt un test decisiv al democraţiei, ne face să batem alarma în legătură cu regresul unui domeniu important, pe care actuala coaliţie parlamentară pretinde că l-a reformat. În realitate, însă, mass-media din Moldova, în ultimul timp, a intrat şi mai mult sub dominaţia Puterii politice.

Holdingul mediatic NIT a devenit un instrument de creare a imagini comuniştilor, iar bănuiala de corupţie politică este justificată de asigurarea lui cu reţele de acoperire naţională, dotate de stat şi tranzacţionate către această companie.

Fostele ziare ale Guvernului, “Moldova Suverană” şi “Nezavisimaia Moldova” au fost, într-un mod controversat, privatizate şi, de fapt, transformate în porta-voce a coaliţiei de guvernare. În schimb, presa independentă de Putere, suportă un presing fără precedent al autorităţilor.

Noul Cod al Audiovizualului a fost făcut în aşa mod, ca PCRM şi PPCD să poată împărţi fostele posturi publice din Chişinău, “Euro TV” şi “Antena C”, care acum nu mai servesc interesul cetăţenilor, ci al celor două partide.

Acest regres în domeniul libertăţii presei este constatat cu îngrijorare de reprezentanţii OSCE, ai Departamentului de Stat al SUA şi ai altor misiuni diplomatice occidentale, ai monitorilor din partea Consiliului Europei şi a Uniunii Europene. Organizaţiile civile, locale şi internaţionale semnalează tot mai frecvent încălcarea libertăţii presei în Moldova.

În situaţia în care coaliţia de guvernământ pune mâna, practic, pe toată presa cu impact major, singura salvare ar putea fi serviciul public naţional de radio-televiziune. Dar tocmai această instituţie este transformată într-un sistem de propagandă mai diabolic decât pe timpurile sovietice, consolidat sub acoperirea lozincilor de reformă în audiovizual. Radio-televiziunea publică naţională este astăzi chiar mai aservită politic decât se menţiona în raportul misiunii de observare a alegerilor parlamentare din 2005.

Aceste constatări sunt confirmate şi de monitorizarea, efectuată de un grup de specialişti la solicitarea AMN, care vizează ediţia “MESAGER” de la ora 21:00.

De la 29 ianuarie până la 18 februarie, 2007 în cadrul lui s-au difuzat 350 de subiecte, dintre care 283 de ştiri interne. Dintre ele 224 de materiale au fost pozitive (laudative şi triumfaliste) — adică peste 79 %! Doar 55 de reportaje au avut caracter neutru. Şi, ceva cu totul anormal — în trei săptămâni au fost numai 4 subiecte critice — 1,4 % din numărul total! Dar şi în cadrul lor autorităţile centrale apar exclusiv pozitiv: în Chişinău se taie copacii, dar comisia parlamentară face ordine în domeniu; în satul Vatici, Orhei grădiniţa e în stare dezastruoasă, dar Guvernul planifică sute de mii de lei pentru ameliorare, etc.

În Moldova de astăzi, ţara cea mai săracă, cu nivelul de trai cel mai jos din Europa (cu indicatorii de dezvoltare social-economică pentru 2001–2006 cei mai proşti şi din Europa de Sud-Est, şi din CSI) ştirile “MESAGER-ului” sunt numai de bine. Restul lumii pare o catastrofă pe acest fundal “ideal”, căci ştirile externe prezintă scandaluri, crize, atentate, războaie, intemperii naturale, etc.!

Practica “TV Moldova 1” sfidează cu obrăznicie recomandările Consiliului Europei de “garantare a independenţei serviciului public de radiodifuziune”. Conform acestor standarde, posturile publice nu pot fi transformate în purtători de cuvânt ai puterii oficiale, iar difuzarea mesajelor, declaraţiilor, comentariilor oficiale, trebuie să se limiteze strict la împrejurări excepţionale.

Din 283 subiecte despre viaţa internă a ţării, 88 sunt cu participarea domnilor Voronin, Tarlev, Lupu. Ca număr ele reprezintă 30 %, iar ca durată se apropie de o jumătate din timpul alocat ştirilor interne. Se induce forţat impresia că în ţară numai această “troică” lucrează, eficient şi în toate domeniile…

Servilismul politic atinge cote inimaginabile — se atestă mai multe procedee de manieră nord-coreeană, de tip totalitar. De exemplu de la o singură filmare, cu aceleaşi imagini şi sincrone, se fac mai multe reportaje în scopul amplificării prezenţei pe post. Alt fenomen constă în personificarea evenimentelor — “MESAGER-ul” reflectă participarea şefilor de vârf şi opiniile lor în loc să reflecte evenimentul ca atare! De exemplu, în reportajul despre participarea Preşedintelui ţării la Adunarea Judecătorilor din 9 februarie: alte televiziuni au prezentat conţinutul adunării, iar “TV Moldova 1” a pus accentul pe prezenţa şi opiniile lui Voronin.

La ştirile cu participarea conducerii de vârf se mai adaogă un şir lung de subiecte bazate pe dări de seamă, declaraţii, mesaje ale oficialilor mai mici, fără alte comentarii, fără opinii ale societăţii civile, ale experţilor şi ale Opoziţiei politice, atunci când este cazul şi aşa cum stipulează standardele europene.

În ce priveşte “egalitatea de acces a partidelor politice la emisiunile radiodifuzorilor publici”, în trei săptămâni alte partide, decât cel de guvernământ, au fost prezente numai într-o singură zi, în trei subiecte, care au durat împreună circa un minut!.. În perioada monitorizată nu au găsit nici o oglindire în “MESAGER” toate acţiunile de protest din societate: greva foamei desfăşurată de transportatori în corturi pe piaţa centrală din Cahul, acţiunile din scuarul Operei din Chişinău — ale deţinătorilor de patente, ale asociaţiei “Casa noastră Chişinău”, a câtorva ONG-uri ecologice. Ca să nu mai vorbim despre acţiunile organizaţiilor politice, cum ar fi şi participarea la acţiunea europeană “NO VISA” a Organizaţiei de Tineret a AMN, şi altele.

Alianţa “Moldova Noastră” consideră evidentă utilizarea instituţiei publice într-o campanie bine organizată de manipulare şi dezinformare a cetăţenilor. Este clar că responsabilii pentru politica de ştiri de la aşa-numita televiziune publică selectează tematica şi cenzurează ştirile conform comenzii politice!

Numai comanda Puterii poate explica “tirajarea” pe post, până la absurd, a inaugurării fiecărei Staţii de Maşini şi Tractoare şi a fiecărei fântâni amenajate de înalţii demnitari pe bani obţinuţi prin “raket de stat”. Sute de subiecte sunt trase ca la indigo, despre reparaţii făcute din sursele FISM şi ale cetăţenilor, la care autorităţile centrale nu au nici o atribuţie. O adevărată mizerie morală şi intelectuală leagă autorităţile de stat şi “MESAGER-ul” prin nişte reportaje pe care orice televiziune cu adevărat publică ar refuza să le pună pe post.

Numai la ordinul Puterii pot fi plasate, în timpi de maximă audienţă, diversiuni de tipul “comunitatea moldovenilor din România”, sau subiecte cu evidentă tentă electorală, cum ar fi şedinţa despre programul “Satul Moldovenesc”, vizitele “de imagine” în subsoluri ale primarului interimar comunist din Chişinău, şi altele.

Fracţiunea AMN, în baza acestei monitorizări, a iniţiat un dialog cu reprezentanţii Consiliului de Observatori al Instituţiei Publice Naţionale şi administraţia televiziunii. Dar au trecut săptămâni bune, iar semnele de ajustare a politicii editoriale la normele europene lipsesc! Şi nici nu pot fi, deoarece la pretinsa Companie publică “Teleradio-Moldova” s-a înrădăcinat un adevărat sistem de manipulare politică a opiniei publice.

Coaliţia PCRM-PPCD se dovedeşte incapabilă să garanteze drepturile omului, inclusiv — cele civile şi politice. În aceste circumstanţe, Fracţiunea AMN face apel la vigilenţă către întreaga societate civilă şi forurile democratice internaţionale. Şi atragem atenţia asupra derapajelor de la normele europene care deja provoacă vicierea apropiatelor alegeri locale din Republica Moldova!

Declaraţie prezentată în plenul Parlamentului
de către deputatul AMN, Anatol ONCEANU

Serviciul de presă al AMN
Comunicat de presă al Alianţei “Moldova Noastră” În pragul alegerilor locale şi de teama lor Puterea amplifică hărţuirea Opoziţiei