Alegerile parlamentare din 2021 în Republica Moldova - alegeri.md
 PartideDeclaraţiiPAD

Proiectul Moţiunii de Cenzură a ajuns la Parlament

|versiune pentru tipar||
PAD / 26 februarie 2013
Partidul Acţiunea Democratică

Proiectul legislativ al Moţiunii de Cenzură “RETRAGEREA ÎNCREDERII GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA” a fos depus astăzi, 26 februarie, la secretariatul Parlamentului şi urmează să fie distribuit fracţiunilor parlamentare şi deputaţilor neafiliaţi pentru a fi cosemnat.

Iniţiativa aparţine deputatului Mihai Godea, preşedintele Partidului Acţiunea Democratică.

Potrivit scrisorii de însoţire, autorul iniţiativei invită deputaţii interesaţi să se alăture acestei moţiuni şi să propună eventual modificări sau completări proiectului iniţial iar în cursul săptămânii curente ar putea avea loc primele întâlniri şi dezbatei pe marginea iniţiativei.

Proiectul cuprinde şi o motivare care descrie situaţia dezastruoasă creată de actuala guvernare şi expune, pe fie care sector de activitate, acţiunile care constituie motive rezonabile pentru demisia Guvernului.

Vă reamintim că luni, 25 februarie, Mihai Godea, Preşedintele Partidului Acţiunea Democratică a a anunţat iniţierea votului de neîncredere faţă de actualul guvern.

Liderul PAD a explicat că această iniţiativă este un test al clasei politice care va arăta cetăţenilor cât de serioşi sunt liderii politici de la putere dar şi din opoziţie în declaraţiile lor curajoase.

“PAD vrea să facă lumină. Aş vrea să-i văd pe liderii Partidului Liberal, a Partidului Democrat, care au cerut mai devreme demisia Guvernului, să văd cum vor reacţiona. Vreau să văd cum vor reacţiona şi cei din opoziţia comunistă, care iarăşi se întrec în declaraţii şi mai puţin în fapte. Ca astfel cetăţenii să ştie foarte clar: cine guvernează ţara şi cine se află în opoziţie”, a subliniat Mihai Godea.

Proiect: MOŢIUNE DE CENZURĂ “RETRAGEREA ÎNCREDERII GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA”

În temeiul art.106 din Constituţia Republicii Moldova şi în conformitate cu prevederile art.116, coroborat cu art.113 din Regulamentul Parlamentului, subsemnaţii, deputaţi în Parlamentul Republicii Moldova, iniţiem examinarea şi adoptarea Moţiunii de Cenzură, după cum urmează.

Deputaţii în Parlamentul Republicii Moldova:

MOŢIUNE DE CENZURĂ
“RETRAGEREA ÎNCREDERII GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA”
MOTIVARE

Prin Hotărîrea Nr.6 din 14.01.2011 Parlamentul Republicii Moldova a acordat vot de încredere listei membrilor Guvernului şi Programului de activitate al Guvernului “Integrarea Europeană: Libertate, Democraţie, Bunăstare” 2011–2014. În cei doi ani de activitate, Guvernul nu a reuşit să implementeze acţiunile stabilite, a eşuat în implementarea mai multor reforme, a admis cazuri de administrare nejudicioasă a patrimoniului public, a fost implicat în grave scandaluri de corupţie, care au afectat imaginea Republicii Moldova pe plan extern şi au erodat enorm încrederea cetăţenilor în instituţiile statului. Politicile de guvernare defectuoasă s-au manifestat în majoritatea domeniilor, acestea fiind vizibile chiar şi la o analiză generală.

Restanţe majore în implementarea Programului de Guvernare

Principala sarcină a unui Guvern este implementarea Programului de Guvernare pentru care a primit vot de încredere şi la care s-a obligat. Evaluările guvernamentale şi analizele independente indică asupra faptului că majoritatea obiectivelor stabilite în Programul de guvernare nu au fost atinse, iar multiple acţiuni programate nu au fost realizate deloc, iar acţiunile raportate ca realizate sînt implementate cu grave deficienţe şi nu au impactul scontat. Însăşi Primul-ministru a declarat public, că Programul de activitate al Guvernului pe anul 2012 a fost implementat la un nivel precar, nici jumătate din acţiunile trasate nu au fost duse la bun sfîrşit.

Cu toate că au fost întreprinse o serie de măsuri formale şi de ordin legislativ-normativ, în continuare, cetăţenii Republicii Moldova şi instituţiile statului sînt afectate de grave deficienţe, rămînînd valabile problemele privind:

Toate aceste obiective sînt parte integrantă a Programului de guvernare şi implementarea lor este prerogativa Guvernului, iar în cei doi ani de activitate executivul nu a depus toate eforturile şi măsurile necesare pentru a apropia considerabil atingerea acestor obiective.

Nefuncţionalitatea statului de drept

Pentru edificarea statului de drept sînt prioritare protecţia, promovarea şi realizarea drepturilor omului; funcţionarea justiţiei independente, profesioniste şi transparente; asigurarea ordinii publice şi a securităţii; combaterea corupţiei şi consolidarea sistemului naţional de integritate. Guvernul s-a obligat să asigure Supremaţia legii, aplicarea uniformă şi corectă a legilor şi egalitatea tuturor în faţa legii.

Pe parcursul celor doi ani de activitate a Guvernului au existat multiple cazuri ce au pus la îndoială funcţionarea statului de drept Republica Moldova, inclusiv acţiuni întreprinse prin intermediul organelor de drept şi justiţie, care au afectat securitatea economică şi financiară a ţării. Recentul Raport al Comisiei de anchetă pentru elucidarea modului de administrare de către organele abilitate a incidentului care a avut loc în Rezervaţia naturală “Pădurea Domnească” a scos în evidenţă faptul că instituţiile de drept nu acţionează în strictă conformitate cu legea şi nu se conduc de standardele statutului democratic, de drept. Acelaşi Raport constată direct, că există o disfuncţionalitate a instituţiilor democratice în Moldova, ceea ce poate fi calificat drept o ameninţare la adresa drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului.

Recentele cazuri de divulgare a unor interceptări ale convorbirilor telefonice au afectat dreptul fundamental la secretul corespondenţei, dar au scos la iveală şi grave fapte de politizare a structurilor statului şi de trafic politic de influenţă la nivel suprem.

Lipsa de securitate şi ordine publică

Programul de Activitate al Guvernului stipulează drept obiective în domeniul securităţii şi ordinii publice: asigurarea funcţionării instituţiilor de menţinere a ordinii publice şi securităţii în conformitate cu rigorile şi standardele europene, consolidarea mecanismelor de asigurare şi protecţie a proprietăţii publice şi private, reformarea Ministerului Afacerilor Interne, excluderea conflictului de interese, dublărilor de competenţă şi funcţionalitate între instituţiile de securitate şi ordine publică, reformarea instituţiilor abilitate pentru extinderea mediului de securitate şi democraţie etc. Asigurarea securităţii şi ordinii publice, împreună cu prevenirea şi combaterea încălcărilor legislaţiei sînt sarcini principale ale instituţiilor statului.

Nimic nu poate justifica lipsa de reacţie ori reacţia inadecvată în privinţa fenomenelor criminogene de amploare, a manifestărilor care constituie atentate la securitatea şi ordinea publică, indiferent cine ar fi autorii acestor acţiuni. Situaţia în domeniul enunţat este deplorabilă şi îmbunătăţiri evidente nu se atestă. Prin Hotărîrea Parlamentului nr.153/15.07.2011 pentru aprobarea Strategiei securităţii naţionale a Republicii Moldova s-a constatat că în Republica Moldova se atestă o înrăutăţire a situaţiei criminogene pe fundalul diminuării capacităţii de combatere a lor de către structurile abilitate. Datele statistice atestă creşterea numărului de infracţiuni cu caracter grav, de mai mult timp rămîn neelucidate crime odioase şi de rezonanţă sporită şi se comit noi crime de amploare, iar sancţiunile aplicate unor persoane care au sfidat anterior legea sînt neadecvate pericolului faptelor comise şi menţin în societate percepţia iresponsabilităţii faţă de lege. Este elocvent, că în opinia celei mai mari părţi a societăţii, instituţiile de menţinere a ordinii de drept au un nivel foarte mic de încredere, iar majoritatea cetăţenilor sînt îngrijoraţi tot mai mult de starea criminogenă şi consideră insuficiente măsurile de asigurare a securităţii şi ordinii publice.

Tratamentul neprietenos al mediului de afaceri

Guvernul are restanţe majore în implementarea reformelor economice prevăzute în Programul de guvernare, iar în anul 2012, majoritatea indicatorilor de impact stabiliţi în Planul de activitate al guvernului nu au fost atinşi. Guvernul funcţionează lamentabil şi iresponsabil, fiind transformat într-o arenă a disputelor politice continui, în spatele căreia se realizează interesele economice private obscure ale unor înalţi demnitari şi ale acoliţilor acestora. Lipsa de cooperare între instituţiile statului şubrezeşte orice iniţiativă reformatoare, dă semnale negative pentru întreaga societate şi constituie un precedent periculos pentru soarta de mai departe a businessului autohton şi a investitorilor străini, care nu vor să fie “de vreo culoare”. Nu sînt eliminate barierele birocratice, constrîngerile administrative şi intimidarea agenţilor economici se manifestă sub diferite forme, chiar mai aprofundat ca pînă în anul 2009. Scandalurile bancare, încercările de preluare frauduloasă a acţiunilor băncilor private şi ale unicei bănci cu capital de stat contribuie la scăderea credibilităţii sectorului public, afectînd şi protecţia proprietăţii private. Practic nimic nu s-a întreprins pentru a limita şi controla monopolurile, practicile anticoncurenţiale şi presiunea fiscală.

Incoerenţa Politicii externe

În pofida eforturilor diplomatice de anvergură, nici în domeniul politicii externe nu s-a reuşit realizarea vreunui obiectiv major. Chiar dacă are loc iniţierea proceselor, acestea derulează extrem de anevoios — in primul rînd în virtutea lipsei de voinţă politică la nivelul conducerii Guvernului şi din cauza capacităţilor administrative reduse ale altor instituţii guvernamentale, care trebuie să susţină eforturile Ministerului de Externe prin implementarea politicilor la nivel naţional. Guvernul nu a fost capabil să mobilizeze suficient eforturile pentru a-şi onora angajamentele faţă de partenerii europeni în armonizarea legislaţiei naţionale cu acquis-ul comunitar, în contextul negocierii Acordului de Asociere. Guvernul a eşuat în promovarea unor relaţii reciproc avantajoase şi edificarea unor parteneriate strategice cu UE, România, Ucraina, Statele Unite ale Americii şi Federaţia Rusă. Nu au fost valorificate nici pe departe avantajele oferite de vizitele în Republica Moldova a înalţilor demnitari europeni şi americani. Relaţiile cu statele vecine sînt departe de ideea parteneriatului strategic pentru integrare europeană, iar relaţiile cu Federaţia Rusă lunecă tot mai mult spre incertitudine şi aplicarea politicii dublelor standarde.

Lipsa politicilor de dezvoltare şi neasigurarea bunăstării cetăţenilor

Politicile sociale sunt compromise în totalitate: Republica Moldova rămîne cea mai săracă ţară din Europa şi un stat cu o protecţie socială efemeră. Emigrarea masivă nu a fost stopată şi nici măcar redusă considerabil. Salariile şi pensiile rămîn derizorii, pe fundalul creşterii preţurilor şi costului general al vieţii. Nu a fost redusă sărăcia, nu a fost combătută inegalitatea şi inechitatea socială. În sistemul de sănătate, în loc de asigurarea accesului tuturor cetăţenilor Republicii Moldova la servicii de sănătate publică, medicale şi farmaceutice de calitate, s-a ajuns la închiderea de spitale, gajarea sau vinderea spaţiilor acestora, la scumpirea, scăderea calităţii sau chiar la lipsa medicamentelor necesare pentru supravieţuirea unor categorii de bolnavi.

În sistemul educaţional, în loc de asigurarea accesibilităţii educaţiei pentru toţi cetăţenii Republicii Moldova şi eficientizarea utilizării alocaţiilor financiare, s-a obţinut închiderea şcolilor şi a grădiniţelor, deturnarea fondurilor prevăzute pentru îmbunătăţirea condiţiilor de transportare şi asigurare a elevilor. După doi ani de zile de discuţii, aşa şi nu a apărut un proiect de Cod al educaţiei, finanţarea Academiei de Ştiinţe s-a redus, iar instituţiile de învăţămînt superior au fost lăsate să se descurce singure.

Moldova rămîne stat dezbinat teritorial

Eforturile îndreptate spre reintegrarea ţării nu au avut ca rezultat decît întîlnirea conjuncturală cu reprezentanţi ai regiunii transnistrene şi exprimarea nemulţumirilor sau zeflemelelor acestora faţă de politicele promovate de Chişinău. Pe malurile Nistrului s-a tras şi au fost victime omeneşti, iar făptaşii au rămas nepedepsiţi. Cetăţeni ai Republicii Moldova au fost răpiţi şi ţinuţi în închisorile de la Tiraspol, eforturile autorităţilor legale s-au limitat doar la reacţii şi răspunsuri la provocările intenţionate ale liderilor de la Tiraspol. Nu este elaborată nici o soluţie viabilă şi durabilă pentru reglementarea conflictului transnistrean, suveranitatea şi integritatea Republicii Moldova rămîn în pericol.

Scandaluri de corupţie la nivel înalt

Parlamentul şi cetăţenii Republicii Moldova nu pot avea încredere într-un Guvern ai cărui membri sînt implicaţi în grave scandaluri de corupţie, în care mai mulţi demnitari de prim rang figurează în dosare penale şi scheme frauduloase. Nu poate exista încredere într-un Guvern care implementează măsuri anticorupţie ce sînt percepute de cetăţeni ca fiind cele mai nesatisfăcătoare şi ineficiente din ultimii 10 ani.

DISPOZITIV
  1. Se acordă vot de neîncredere Guvernului Republicii Moldova.
  2. Se propune Preşedintelui Republicii Moldova să iniţieze consultări parlamentare pentru desemnarea unui nou candidat pentru funcţia de Prim-ministru şi formarea unei noi componenţe a Guvernului.

Sursa: www.padm.md

Mihai Godea a iniţiat procedura de demitere a Guvernului Mihai Godea a avut discuţii cu Preşedintele Timofti şi ambasadorul UE Dirk Shuebel