Alegerile parlamentare din 2021 în Republica Moldova - alegeri.md
 PartideDeclaraţiiPDM

Discursul candidatului la funcţia de Prim-ministru al Republicii Moldova, Pavel Filip

|versiune pentru tipar||
PDM / 20 ianuarie 2016
Partidul Democrat din Moldova

Stimate domnule Preşedinte al Parlamentului,
Onoraţi reprezentanţi ai corpului diplomatic,
Stimaţi colegi deputaţi,
Doamnelor şi domnilor,

Pentru că suntem la început de an, încep prin a vă spune un călduros la mulţi ani şi prin a vă ura un an plin de împliniri, un an în care cu toţii să ne unim eforturile şi să readucem Republica Moldova pe drumul cel bun.

Am venit astăzi în faţa dumneavoastră, împreună cu echipa mea, pentru a ne asuma o responsabilitate mult mai complexă decât pare la prima vedere, sa formăm guvernul ultimei şanse pentru Moldova. Poate sună vorbe mari, dar este ceea ce am simţit când mi s-a propus să preiau responsabilitatea formării cabinetului. Republica Moldova are nevoie mai mult ca oricând de o majoritate politică stabilă şi un guvern reformist, un guvern realist, care îşi începe activitatea pe un fundal tensionat, care nu are termen de graţie prea lung, de la care aşteptările sunt mari, atât în plan intern, cât şi extern.

Ştim de unde plecăm, formăm acest guvern pe fundalul unei lipse uriaşe de credibilitate a clasei politice şi a instituţiilor, credibilitate afectată de instabilitatea politică din ultimii ani, de nenumăratele războaie politice, de lipsa de eficienţă a unor instituţii, de abandonarea unor obiective importante asumate în faţa cetăţenilor. De aceea, noi nu vom veni astăzi cu promisiuni şi angajamente în faţa dumneavoastră, nu ar fi corect să mai cerem încredere în avans de la cetăţeni, nu mi se potriveşte nici mie ca om această abordare, deci vă propun să acceptaţi un guvern cu o abordare mai degrabă tehnică, decât una ideologică, cu asumări de obiective realiste şi realizabile. Suntem gata să lucrăm activ cu majoritatea parlamentară care ne susţine, dar şi cu partidele de opoziţie, să găsim împreună soluţiile cele mai bune, dar deciziile le vom lua la guvern, nu la partide.

Scopul meu este să formez un guvern eficient, nu unul popular sau populist, un guvern care va trebui să ducă lupte grele pentru a implementa reforme radicale, care ar putea să se confrunte cu o rezistenţă puternică de sistem atunci când va face schimbări profunde. Moldova însă nu are nevoie de un guvern care să spună vorbe frumoase, ci de unul care să-şi câştige încrederea pas cu pas, prin acţiuni finalizate, prin rezultate pozitive, pe care oamenii să le simtă la modul cel mai direct. Cred că este strategia cea mai eficientă şi sănătoasă de a câştiga încrederea oamenilor, este modul de lucru cu care eu sunt deprins şi în care cred.

Şi încă ceva important, trebuie să le readucem moldovenilor liniştea, ştiu că s-au săturat de războaie şi instabilitate, vor să nu mai deschidă televizorul în fiecare seară şi să urmărească lupte politice. Pentru asta este nevoie ca politicienii să lucreze împreună, Guvernul, Parlamentul şi Preşedinţia la fel, instituţiile să lucreze între ele, să uite de apartenenţa la partide sau la diferite grupuri de interese. Ca prim-ministru acesta este un obiectiv pe care îl voi urmări în fiecare zi a activităţii mele, să facilitez dialogul şi conlucrarea între instituţiile statului. Nu sunt un om conflictual, cred în mod obsesiv că dialogul constructiv previne apariţia neînţelegerilor şi voi încerca să impun această stare de spirit în echipa Guvernului.

Stimaţi deputaţi,
Doamnelor şi domnilor,

Astăzi vin în faţa dumneavoastră cu un program de guvernare în care nu am inventat nimic special, am sintetizat ideile venite din partea societăţii, ale colegilor din Parlament şi ale partenerilor de dezvoltare, am inclus viziunile mele şi ale echipei. De fapt, la baza programului de guvernare stă setul de recomandări făcute de partenerii de dezvoltare încă în primăvara acestui an, un document care este un veritabil program de guvernare, o diagnoză profesionistă a situaţiei în care se află ţara noastră şi cu soluţii foarte bine adaptate la posibilităţile noastre. La acest document am ataşat câteva recomandări foarte bune, primite în consultările pe care le-am avut în aceste zile cu partidele, sindicatele, mediul academic şi societatea civilă.

Moldova nu a suferit în ultimii ani de lipsa unor programe de guvernare bune, ci de lipsa capacităţii de implementare a lor sau de inconsecvenţă, iar acest lucru are o mare legătură cu instabilitatea politică din aceşti ani, cu multele guverne care s-au schimbat. De aceea, prioritatea noastră trebuie să fie acum organizarea şi implementarea, situaţia din ţară o cunoaştem, soluţii sunt, sprijinul extern va exista, dar pentru asta trebuie să dovedim că am învăţat ceva din greşelile trecutului şi formăm un guvern mai bine organizat, cu o echipa capabilă să implementeze programul de guvernare. De acest lucru am ţinut în primul rând cont la formarea echipei, iar un exemplu este ministerul economiei, unde nu întâmplător este propus ministrul care a participat foarte activ la negocierea Acordului de Asociere cu UE.

Primele 100 de zile ale noului guvern vor fi destinate stabilizării ţării din punct de vedere politic, economic şi financiar.

Am trecut printr-o perioadă de tulburări, de incertitudine, dar acum e timpul să readucem liniştea în ţară şi stabilitatea. Nu există obiectiv mai important decât asigurarea protecţiei cetăţenilor prin asigurarea ordinii publice şi prin asigurarea salariilor, pensiilor şi ajutoarelor sociale.

În plan general, obiectivul programului nostru de guvernare este creşterea bunăstării, siguranţei şi calităţii vieţii cetăţenilor, în special prin: dezvoltarea economiei şi facilitarea creării locurilor de muncă bine plătite, eradicarea corupţiei şi garantarea supremaţiei legii, asigurarea securităţii personale, fortificarea capacităţii de apărare a ţării, prestarea serviciilor publice accesibile şi cost-eficiente, asigurarea protecţiei sociale pentru grupurile vulnerabile ale populaţiei.

Vom acorda atenţie sporită modului de formare a tarifelor la diferite servicii, dar cu respectarea independenţei agenţiilor de reglementare a tarifelor şi principiilor sănătoase de concurenţă. Am cerut deja analize din parte unor experţi şi se prefigurează anumite soluţii pentru reducerea unor tarife, dar ele urmează să fie analizate împreună cu instituţiile responsabile. Preocuparea mea este ca aceste tarife să reflecte un mod corect de calcul, să nu fie încărcate nejustificat pentru cetăţeni, indiferent de domeniul în care sunt aplicate.

În acelaşi timp, vrem să redeschidem de urgenţă dialogul cu partenerii de dezvoltare, în primul rând cu Fondul Monetar Internaţional, dar înainte de acest lucru trebuie să finalizăm bugetul pe anul 2016, subiect pe care urmează să-l discutăm chiar astăzi la Guvern, în cazul în care vom primi votul de încredere.

Cunoaştem cu toţii că există restanţe în privinţa implementării Acordului de Asociere Republica Moldova cu Uniunea Europeană. Noi am semnat acest acord în 2014, trebuie deci să ne ţinem de el şi să ne îndeplinim angajamentele. Doar aşa vom putea dezvolta Moldova şi doar aşa vom reuşi să atragem mai multe fonduri europene în ţară. Analizăm inclusiv înfiinţarea unei instituţii responsabile de domeniul integrării europene, care să se ocupe permanent şi de punerea în practică a Acordului de Asociere, să monitorizeze implementarea lui de către toate instituţiile şi să eficientizeze această activitate unde este cazul. E un obiectiv prea important pentru dezvoltarea noastră, ca să nu îl punem sub o monitorizare permanentă.

Stimaţi colegi,
Stimaţi reprezentanţi ai corpului diplomatic,
Doamnelor şi domnilor,

Acest guvern va fi unul pro european, unul puternic pro european, dar in acţiuni, nu doar în discursuri. Asta e calea pe care am ales-o încă din 2009, însă nu sunt sigur că uneori această cale nu a fost mai mult un slogan electoral decât un obiectiv care ne ghida în mod concret acţiunile. Trebuie să devenim europeni la noi acasă, apoi să ne pornim să ne căutăm locul lângă cetăţenii ţărilor dezvoltate din Europa. Iar cu o Moldovă bolnavă de corupţie, finanţată din evaziune fiscală, din spălări de bani, nu avem ce căuta în Europa. De aceea, noul guvern trebuie sa demonstreze mai întâi că face reforme şi modernizează instituţiile, nu ne cere nimeni salturi uriaşe, ni se cere doar să începem reformele şi să nu ne mai oprim din drum. Trebuie să fim realişti, noi nu avem ce căuta în Europa în situaţia în care suntem acum şi e corect să le spunem oamenilor adevărul, să nu le mai inducem aşteptări nerealiste, să ne modernizăm întâi, să facem curat în instituţii, apoi să vorbim despre integrarea Moldovei in Uniunea Europeană, despre momentul în care vom fi pregătiţi să depunem cererea de aderare.

Suntem în situaţia de a constata astăzi că societatea noastră a ajuns la o răscruce a modernizării. Nu putem fi o ţară cu adevărat europeană dacă nu facem o curăţenie în justiţie, dacă nu depolitizăm instituţiile din întreg statul. Instituţii slabe înseamnă o ţară slabă. Iar dispariţia miliardului şi eşecurile din sistemul financiar-bancar ne-au arătat ce dezastre se pot produce atunci când instituţiile statului sunt slabe. Republica Moldova nu se poate resemna cu ideea că aceşti bani sunt pur şi simplu pierduţi; ei trebuie întorşi, iar guvernul se va ocupa în mod activ de această problemă, în măsura competenţelor care îi revin. Dar la fel de importantă ca recuperarea banilor este împiedicarea repetării acestui scenariu, prin întărirea sistemului bancar şi transparentizarea lui.

Pe de altă parte, avem abuzurile unor instituţii de control ale statului, care pur şi simplu sufocă mediul de afaceri si sperie investitorii străini. Vom revedea întregul sistem de control fiscal şi de altă natură, astfel încât să eliminăm abuzurile şi corupţia din acest domeniu. Iar pentru acest lucru nu e suficient să schimbăm doar conducătorii, este nevoie de o schimbare sistemică, inclusiv de mentalitate şi obiceiuri, iar asta se poate face printr-o întinerire a personalului şi o mai bună profesionalizare, dar şi prin implementarea unor proceduri care să reducă la maxim posibilităţile angajaţilor statului de a comite abuzuri. Moldova este o ţară de speriat în acest domeniu, doar cineva care caută senzaţii tari se mai încumetă să-şi deschidă azi o afacere la noi, ştiind ce urmează după.

Avem în acelaşi timp de construit un aparat de stat cu mai puţină birocraţie. Îmi propun ca în următoarele 3 luni să facem o analiză a instituţiilor aflate în subordinea guvernului, iar apoi să venim cu un prim set de propuneri de comasare a unora dintre ele şi posibil chiar de lichidare a unor instituţii. Este nevoie de o optimizare a costurilor, dar şi de eficientizare a instituţiilor.

Doamnelor şi domnilor,

Un domeniu prioritar al guvernării noastre va fi combaterea corupţiei, care vizează absolut toate domeniile statului, dar în primul rând instituţiile de drept, care trebuie curăţate prioritar, astfel încât să putem lupta eficient cu cea mai mare ameninţare la securitatea statului, corupţia. s

Ne propunem să facem o resetare a sistemului instituţional anticorupţie, prin excluderea conflictelor de competenţe, îmbunătăţirea conlucrării şi sincronizarea eficientă a reformelor în cadrul autorităţilor împuternicite cu competenţe de prevenire, combatere a corupţiei, investigare, urmărire penală supraveghere şi a aplicării cadrului normativ în acest sens. Eu vorbesc acum de instituţii ce ţin de guvern, dar vom propune o abordare mai largă, una comună cu Parlamentul, astfel încât să acoperim tot spectrul instituţiilor care se ocupă de acest domeniu.

O atenţie specială va fi acordată prevenirii actelor de corupţie în sistemul judecătoresc, prin instituirea obligatorie a înregistrării audio, video, coordonarea electronică a agendei şedinţelor de judecată de către participanţii la proces, formarea şi administrarea dosarului electronic cu accesul părţilor la dosar, prezentarea probelor/distribuirea materialelor de pe dosar în forma electronică, citarea electronică a părţilor, petrecerea şedinţelor de judecată prin intermediul video-conferinţelor, dar şi alte elemente care limitează comiterea unor acte de corupţie.

De asemenea, vom perfecţiona mecanismul de declarare a veniturilor şi proprietăţilor, a intereselor şi conflictelor de interese, excluderea fenomenului de deţinere a bunurilor prin intermediul persoanelor interpuse, introducerea mecanismului confiscării civile.

Un capitol aparte, care va intra şi în sfera preocupării mele directe, este legat de siguranţa cetăţenilor. Ministerul Afacerilor Interne are nevoie de o mână forte, care să-l cureţe de schemele corupţionale din interior, să reîntoarcă poliţia integral în slujba protejării cetăţenilor şi a statului, să o recredibilizeze. Poliţiştii trebuie să inspire frică infractorilor, nu cetăţenilor oneşti, aşa cum din păcate des vedem că se întâmplă la noi. Avem nevoie de o schimbare profundă în acest domeniu, au fost începute nişte reforme, dar ele s-au pierdut pe parcurs şi trebuie revenit la ele de urgenţă. Nu putem face însă reforme consistente în acest domeniu câtă vreme nu eliminăm schemele corupţionale înrădăcinate de atâţia ani în această instituţie.

Domeniul social este probabil cel mai complex şi cel mai sensibil. Misiunea noastră în acest guvern trebuie să raspundă necesităţilor imediate ale populaţiei de îmbunătăţire a calităţii vieţii, iar indexarea pensiilor să reflecte o legătură directă cu necesităţile de zi cu zi ale pensionarilor. Prioritar pe segmentul asigurări sociale vom institui pensia de bază, ca instrument de sporire a protecţiei sociale a tuturor pensionarilor, asigurând stabilitatea, durabilitatea şi transparenţa sistemului de pensii. În acelaşi timp, reforma sistemului de pensionare este una imperioasă, care poate oferi beneficii pe termen mediu şi lung, oferind opţiuni alternative pentru cetăţenii care ating vârsta standard de pensionare.

Rămân prioritare programele de ajutor social pentru creşterea nivelului de protecţie a familiilor şi crearea mecanismelor de activare socială, concomitent cu promovarea măsurilor de prevenire a şomajului. Perfecţionarea sistemelor de salarizare va avea câteva obiective de bază: motivarea pentru productivitate şi excelenţă profesională.

Reforma educaţională trebuie, de asemenea, să continue şi sa fie axată pe aprobarea şi implementarea unui program naţional pentru sporirea calităţii resurselor umane în educaţie, inclusiv prin reconceptualizarea învăţământului pedagogic. De asemenea se impune evaluarea calităţii programelor de studii şi îmbunătăţirea managementului instituţiilor la toate treptele de învăţământ. Totodată vom susţine reformarea sistemului naţional de cercetare şi inovare, precum şi elaborarea unui program naţional pentru atingerea performanţei în cercetare, dar şi corelarea acesteia cu necesităţile societăţii.

Doamnelor şi domnilor,

Nu întâmplător am lăsat la urmă subiectul legat de politica externă. Recâştigarea încrederii partenerilor noştri de dezvoltare este prioritate absolută. Fără asistenţa lor, tot ceea ce v-am spus mai devreme nu se poate realiza sau se poate realiza mult mai greu. Trebuie să privim situaţia din Moldova aşa cum este, banii pe care îi încasăm din intern ne ajung pentru cheltuielile curente, dezvoltarea o facem cu sprijinul asistentei financiare şi a expertizei externe. Fara aceşti bani nu ne putem dezvolta. Însă trebuie să facem schimbări profunde legate de modul în care gestionăm aceste fonduri, să existe o supraveghere mai strictă a acestui domeniu.

Mesajele pe care le-am primit din partea partenerilor externi sunt încurajatoare, ei sunt alături de noi, dar cer, în mod firesc, un parteneriat transparent şi onest: primim bani, livrăm rezultate. Sunt deplin de acord cu această abordare şi voi avea grijă ca ea să fie respectată.

Prioritatea politicii noastre externe rămâne promovarea interesului naţional printr-o politică externă consecventă şi echilibrată în scopul asigurării parcursului european şi al consolidării relaţiilor cu partenerii internaţionali.

Dorim să aprofundăm Parteneriatul Strategic cu România pe dimensiunea integrării europene a Republicii Moldova. Valorificarea potenţialului economic şi atragerea investiţiilor strategice în domenii prioritare. Implementarea proiectelor de interconectare a sistemelor naţionale de transport a energiei electrice şi gaz natural. Preluarea experienţei în materie de justiţie, funcţionării statului de drept şi a continuării luptei împotriva corupţiei.

Consolidarea relaţiilor strategice multidimensionale de bună vecinătate cu Ucraina, cu accent pe stabilitate, prosperitate, securitate şi predictibilitate, cooperare în domeniul integrării europene.

Consolidarea şi dezvoltarea Dialogului Strategic cu SUA, prin întărirea dimensiunii economice (atragere de investiţii strategice), tehnologice şi schimburi interumane.

Dinamizarea dialogului strategic cu Federaţia Rusă în vederea extinderii relaţiilor bilaterale, inclusiv în domeniile comercial-economic, energetic şi migraţional, valorificând pe deplin potenţialul Tratatului de prietenie şi cooperare.

Un subiect sensibil rămâne cel al reîntregirii ţării şi consolidării statului. Vom continua eforturile de elaborare a statutului juridic special al regiunii transnistrene în cadrul negocierilor în formatul “5+2”, promovarea la nivel naţional a unei viziuni consolidate cu privire la reglementarea conflictului transnistrean. Asistarea implementării în regiunea transnistreană a DCFTA, prevăzută de Acordul de Asociere cu Uniunea Europeană. Promovarea interacţiunii dintre comunităţile de afaceri de pe ambele maluri ale Nistrului.

Vom promova cu insistenţă obiectivul privind retragerea de pe teritoriul Republicii Moldova a forţelor armate şi retragerea sau distrugerea armamentului, muniţiilor şi echipamentului Federaţiei Ruse, conform prevederilor constituţionale şi angajamentelor internaţionale existente.

Stimaţi deputaţi,
Doamnelor şi domnilor,

Acestea sunt doar o parte din priorităţile conţinute în programul de guvernare. Întregul program, care cuprinde şi alte domenii importante, v-a fost distribuit şi este public pe site-ul Parlamentului, în aşa fel încât orice doritor să-l poată studia.

În continuare mă voi referi la echipa Guvernului pentru care vă cer astăzi votul de investitură. La alcătuirea ei am ţinut cont de profesionalism, de capacitatea celor propuşi de a moderniza instituţiile pe care le vor conduce, de experienţa lor, dar şi de integritate. Sigur că au fost multe dezbateri în această perioadă legate de subiectul integrităţii, de aceea am considerat bine venită solicitarea societăţii civile ca eu şi echipa mea să semnăm o declaraţie de integritate.

Cred însă că si mai important este să dăm dovadă de integritate în munca pe care o vom face de azi înainte, să ne uităm în primul rând la roadele pe care le face copacul, nu la rădăcina lui. Profesionalismul şi integritatea sunt importante, e imposibil să faci echipa perfectă, cu atât mai mult cu cât evaluarea poate fi pe alocuri subiectivă până ce nu-i vezi pe oameni la treabă. Am toată încrederea în echipa cu care vin în faţa dumneavoastră, este un guvern de criză, au fost aleşi oameni puternici pentru un Guvern puternic. Şi le mulţumesc din suflet că au acceptat să facă parte din această echipă.

Doresc acum să citesc lista cabinetului de miniştri.

  1. Prim-ministru, Pavel Filip
  2. Viceprim-ministru, ministrul Economiei, Octavian Calmîc
  3. Viceprim-ministru, ministrul Afacerilor Externe şi al Integrării Europene, Andrei Galbur
  4. Viceprim-ministru, ministrul Reintegrării, Gheorghe Balan
  5. Viceprim-ministru responsabil de probleme sociale, Gheorghe Brega
  6. Ministrul Finanţelor, Octavian Armaşu
  7. Ministrul Justiţiei, Vladimir Cebotari
  8. Ministrul Afacerilor Interne, Alexandru Jizdan
  9. Ministrul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Eduard Grama
  10. Ministrul Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor, Vasile Bîtcă
  11. Ministrul Apărării, Anatol Şalaru
  12. Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, Iurie Chirinciuc
  13. Ministrul Mediului, Valeriu Munteanu
  14. Ministrul Educaţiei, Corina Fusu
  15. Ministrul Culturii, Monica Babuc
  16. Ministrul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Stela Grigoraş
  17. Ministrul Sănătăţii, Ruxanda Glavan
  18. Ministrul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Vasile Botnari
  19. Ministrul Tineretului şi Sportului, Victor Zubcu

Aceasta este echipa pe care v-o propun. Mergem la Guvern să reuşim, ne bazăm pe o colaborare bună cu Parlamentul şi pe sprijinul consistent al majorităţii parlamentare create.

Vă cerem votul de încredere pentru un guvern care vrea să intre în istorie ca cel care a pus decisiv Moldova pe calea modernizării.

În încheiere, vreau să mulţumesc colegilor din Partidul Democrat pentru încrederea şi sprijinul pe care mi le acordă, mă bazez enorm pe sprijinul profesioniştilor din echipa noastră, vreau să mulţumesc colegilor din PL şi celor din grupurile care formează majoritatea parlamentară pentru încredere, să-i felicit pentru modul responsabil în care au contribuie la evitarea anticipatelor şi stabilizarea ţării. Voi face toate eforturile să menţin un dialog constructiv atât cu colegii din majoritatea parlamentară, cât şi cu colegii din partidele de opoziţie. Nu în ultimul rând, vreau să le mulţumesc membrilor corpului diplomatic şi partenerilor de dezvoltare pentru dialogul constructiv pe care l-am avut şi pentru încurajări.

Să fie într-un ceas bun!

Sursa: www.pdm.md

Comunicat de presă al Partidului Democrat din Moldova Conducerea PDM a fost extinsă