Alegerile parlamentare din 2021 în Republica Moldova - alegeri.md
 PartideDeclaraţiiPLDM

Discursul deputatului Vlad Filat, Preşedintele PLDM, rostit la şedinţa în plen a Legislativului

|versiune pentru tipar||
PLDM / 11 decembrie 2008
Partidul Liberal Democrat din Moldova

Stimaţi colegi, onorată asistenţă,

Proiectul de lege privind verificarea titularilor si candidaţilor la funcţii publice, aprobat prin Hotărîrea de Guvern nr. 288 din 11 martie 2008 şi supus acum dezbaterilor în prima lectură, reprezintă, din punctul nostru de vedere, o emanaţie a unor reflexe totalitariste şi expresia dorinţei aprige a autorilor acestei iniţiative legislative de a încadra şi juridic, nu doar operaţional, Republica Moldova în rîndul statelor poliţieneşti.

Proiectul de lege menţionat are ca obiect “verificarea informaţiilor referitoare la cetăţenii Republicii Moldova care deţin sau candidează la funcţii publice”. Conform art. 2, verificarea ar urma să se facă cu respectarea următoarelor principii: a) legalităţii; b) respectării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului şi c) tratamentului nepărtinitor, echitabil şi nediscriminatoriu al titularilor şi candidaţilor la funcţii publice. Or, din conţinutul documentului se vede clar că o eventuală aplicare a acestei legi ar avea ca efect încălcarea flagrantă a principiilor menţionate mai sus.

În dispreţ total faţă de principiul legalităţii, o asemenea lege ar oferi reprezentanţilor unui serviciu secret, nereformat, nepocăit pentru trecutul său odios şi obiedient primei persoane în stat dreptul de a fabrica deschis dosare titularilor si candidaţilor la funcţii publice, de a decide în mod arbitrar cine dintre ei merită să ocupe o funcţie publică şi cine nu, de a emite sentinţe morale unor persoane suspectate, în baza unor denunţuri anonime, că ar prezenta “ameninţare pentru interesele securităţii naţionale”. Astfel de sentinţe vor avea efecte imediate asupra persoanelor vizate, prin urmare vor fi de natură să le aducă atingere gravă onoarei şi demnităţii, dacă în privinţa lor nu există sentinţe judecătoreşti irevocabile.

Prezumţia de nevinovăţie este un principiu fundamental şi universal valabil, potrivit căruia orice persoană este considerată nevinovată pînă la stabilirea vinovăţiei sale printr-o hotărâre penală definitivă. În cazul în care probele referitoare la vinovăţie nu sunt certe, sigure, complete, ci există îndoială cu privire la vinovăţia bănuitului, se aplică regula in dubio pro reo, potrivit căreia orice îndoială operează în favoarea bănuitului, iar pe baza acesteia, soluţia ce se impune este achitarea inculpatului de către instanţa de judecată. În disonanţă totală faţă de acest principiu, proiectul de lege în cauză proclamă ca unul din scopurile verificării “prevenirea ocupării funcţiilor publice de către persoanele care prezintă ameninţare pentru interesele securităţii naţionale”. E logic să ne întrebăm: dacă în societatea noastră există persoane care prezintă ameninţare pentru interesele securităţii naţionale, de ce persoanele respective se află în libertate şi de ce Serviciul de Informaţii şi Securitate aşteaptă să le repereze abia după ce ele vor fi numite sau îşi vor anunţa intenţia de a candida la o funcţie publică? Întreb retoric, bineînţeles, pentru că ştiu că nimeni nu-mi va răspunde.

În flagrantă contradicţie cu principiul respectării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, această iniţiativă legislativă, odată devenită lege, va îngrădi dreptul constituţional al cetăţeanului de a fi ales sau de a i se asigura accesul la o funcţie publică. Sub falsul pretext al prevenirii, identificării şi excluderii factorilor de risc, SIS va împărţi societatea în două categorii: în cetăţeni loiali puterii şi, deci, potriviţi pentru funcţii publice, şi în purtători ai unor factori de risc, adică trădători de patrie, spioni, terorişti, diversionişti. Acestora din urmă, după ce vor fi scoşi din funcţii publice sau opriţi să acceadă în vreo funcţie, nu le va mai rămâne altceva de făcut decît să ia de bună voie calea exililui ori să fie expulzaţi din ţară. Şi asta, în accepţia autorilor respectivului proiect de lege, se numeşte “tratament nepărtinitor, echitabil şi nediscriminatoriu al titularilor şi candidaţilor la funcţii publice”!

Doamnelor şi domnilor deputaţi,

Noi înţelegem şi vedem că pe măsură ce se apropie campania electorală, regimul Voronin încearcă în disperare să se blindeze cu legi strîmbe şi să ridice baricade între “statalişti” şi “antistatalişti”, între “ai noştri” şi “ai voştri”. E un procedeu vechi, folosit de toate regimurile autoritare. Dar noi trăim în Europa şi vrem să consolidăm un stat de drept, bazat pe valorile democraţiei europene. Orice regim care se opune acestui proces va fi nevoit, mai devreme sau mai tîrziu, să plece de la putere şi de pe scena politică. Într-o democraţie autentică, loialitatea faţă de autorităţile statului nu se confundă niciodată cu loialitatea cetăţenilor faţă de stat. Or, anume această confuzie este strecurată şi trece ca un fir roşu prin tot conţinutul proiectului de lege aflat în discuţie.

Acastă iniţiativă s-a prăfuit vreo şase ani prin sertarele Serviciului de Informaţii şi Securitate. Punerea ei pe rol tocmai acum, înainte de fixarea datei alegerilor, urmăreşte un singur lucru: efectuarea unei selecţii riguroase de personal administrativ pe principiul loialităţii faţă de Partidul Comuniştilor şi sub lozinca leninistă “kadrî reşaiut vsio”.

Proiectul de lege privind verificarea titularilor si candidaţilor la funcţii publice nu este altceva decît o continuare a fărădelegilor comise odată cu modificările la Legea cetăţeniei, modificări contestate recent de Curtea Europeană pentru Drepturile Omului. Sunt convins că şi acestă iniţiativă legislativă, în cazul în care va fi adoptată, va ajunge să facă obiectul unui nou dosar la CEDO şi va avea aceeaşi soartă ca şi încercarea de a bloca, prin tertipuri juridice, accesul la funcţii publice al persoanelor cu cetăţenie multiplă.

În temeiul celor expuse mai sus, cer retragerea de pe ordinea de zi a acestui proiect de lege, ca fiind anticonstituţional prin tratamentul părtinitor, inechitabil şi discriminatoriu pe care ar putea să-l aplice titularilor şi candidaţilor la funcţii publice.

Vă mulţumesc pentru atenţie.

Vlad Filat, deputat neafiliat
Declaraţia PLDM în legătură cu refuzul CCA de a prelungi licenţa de emisie pentru PRO TV Chişinău Comunicat de presă al PLDM privind acţiunile PLDM în sprijinul Postului de televiziune PRO TV Chişinău