Alegerile parlamentare din 2021 în Republica Moldova - alegeri.md
 PartideDeclaraţiiPLDM

Discursul deputatului Mihai Godea, rostit în cadrul dezbaterii proiectului de lege cu privire la libertatea de exprimare

|versiune pentru tipar||
PLDM / 25 martie 2010
Partidul Liberal Democrat din Moldova

Onorată asistenţă, stimaţi colegi,

Libertarea de exprimare se înscrie, fără îndoială, în categoria drepturilor şi libertăţilor fundamentale, consacrată de dreptul internaţional şi de Constituţia Republicii Moldova. Articolul 32 din Legea Supremă prevede următoarele:

  1. Oricărui cetăţean îi este garantată libertatea gîndirii, a opiniei, precum şi libertatea exprimării în public prin cuvînt, imagine sau prin alt mijloc posibil.
  2. Libertatea exprimării nu poate prejudicia onoarea, demnitatea sau dreptul altei persoane la viziune proprie.
  3. Sînt interzise şi pedepsite prin lege contestarea şi defăimarea statului şi a poporului, îndemnul la război de agresiune, la ură naţională, rasială sau religioasă, incitarea la discriminare, la separatism teritorial, la violenţă publică, precum şi alte manifestări ce atentează la regimul constituţional.

Declaraţia Universală a Drepturilor Omului prevede în articolul 19 faptul ca “orice persoana are dreptul la libertatea opiniei şi a exprimării; acest drept include libertatea de a susţine propriile opinii, fără interferenţe, libertatea de a căuta, primi şi răspândi informaţii şi idei prin orice mijloace şi fără frontiere”.

Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, amendată prin Protocoalele nr. 3, 5 şi 8 şi completată prin Protocolul nr.2, încheiată la Roma la 4 noiembrie 1950, în articolul 10, prevede:

  1. Orice persoană are dreptul la libertatea de exprimare. Acest drept cuprinde libertatea de opinie şi libertatea de a primi sau de a comunica informaţii ori idei fără amestecul autorităţilor publice şi fără a ţine seama de frontiere. Prezentul articol nu impiedică statele să supună societăţile de radiodifuziune, de cinematografie sau de televiziune unui regim de autorizare.
  2. Exercitarea acestor libertăţi ce comportă îndatoriri şi responsabilităţi poate fi supusă unor formalităţi, condiţii, restrângeri sau sancţiuni prevăzute de lege, care constituie măsuri necesare, într-o societate democratică, pentru securitatea naţională, integritatea teritorială sau siguranţa publică, apărarea ordinii şi pevenirea infracţiunilor, protecţia sănătăţii sau a moralei, protecţia reputaţiei sau a drepturilor altora pentru a impiedica divulgarea de informaţii confidenţiale sau pentru a garanta autoritatea şi imparţialitatea puterii judecatoresti.

Stimaţi colegi,

Prezentul proiect de lege vine să asigure respectarea şi exercitarea deplină a drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului în domeniul exprimării. Dezvoltarea şi consolidarea democraţiei depind de existenţa libertăţii de exprimare, iar libertatea presei este esenţială pentru exercitarea deplină şi efectivă a libertăţii de exprimare. Toate acestea reprezintă instrumente indispensabile pentru funcţionarea unei societăţi democratice reprezentative, prin care individul işi exercită dreptul de a căuta, primi şi răspândi informaţii. Libertatea de exprimare protejează atât conţinutul, cât şi forma informaţiei exprimate. Garanţiile privind libertatea de exprimare nu se extind asupra discursurilor care incită la ură sau violenţă.

Prin acest proiect de lege este garantată libertatea de exprimare a mass-media. Prin lege se va stabili că nimeni nu poate interzice sau împiedica mass-media să răspândească informaţiile de interes public, decât în condiţiile legii.

Proiectul de lege prevede interzicerea cenzurii în mass-media. Independenţa editorială este recunoscută şi garantată, iar orice ingerinţă în activitatea editorială a mass-media este interzisă. Legea va preveni crearea unei autorităţi publice pentru controlul prealabil al informaţiei care urmează a fi răspândită în mass-media.

Prin adoptarea acestui act normativ va fi garantată libertatea publicului de a fi informat. Noi propunem prevenirea acţiunilor abuzive, ilegale împotriva mijloacelor de informare în masă, cum ar fi confiscarea tirajelor sau lichidarea mass-media scrise, aşa cum s-a întâmplat deseori în perioada guvernării comuniste.

Acest proiect garantează libertatea de a critica statul, autorităţile publice şi persoanele care exercită funcţii publice. Alineatul 3 al articolului 9 al proiectului prevede că statul şi autorităţile executive sau legislative să nu fie protejate prin legea penală sau administrativă împotriva declaraţiilor defăimătoare. Noi propunem protejarea prin lege a surselor de informare.

Proiectul introduce cerinţe suplimentare faţă de forma chemării în judecată, fapt ce va uşura examinarea cererilor în defăimare şi schimbarea modului de calculare a taxei de stat pentru examinarea cererii. În caz că va fi adoptată, legea va contribui la eliberarea instanţelor judecătoreşti de cauzele care nu au şanse de reuşită, dar care sunt utilizate drept mijloc de intimidare a mass-media.

Stimaţi colegi,

Societatea Republicii Moldova, în general, şi mass-media în special au aşteptat 19 ani această lege. De fiecare dată s-au găsit pseudoargumente pentru a evita garantarea acestui drept fundamental. Integrarea europeană, pe lângă reformarea multidimensională a societăţii, presupune în primul rînd aprofundarea procesului de democratizare a ţării. Iar garantarea libertăţii de exprimare şi, implicit, a creşteriii rolului mass-media în afacerile publice vor veni să confirme spiritul european al acţiunilor Alianţei pentru Integrare Europeană în realizarea actului guvernării.

Fracţiunea Partidului Liberal Democrat se pronunţă în favoarea acestui proiect de lege şi îndeamnă întregul corp legiuitor al ţării să sprijine proiectul.

Vă mulţumesc pentru atenţie.

Serviciul de presă al PLDM

Fonduri de carte reînnoite O delegaţie a PLDM — în vizită la Bruxelles şi Berlin