Alegerile parlamentare din 2021 în Republica Moldova - alegeri.md
 PartideDeclaraţiiPLDM

Mesajul lui Iurie Leancă în şedinţa în plen a Parlamentului, 12 februarie 2015

|versiune pentru tipar||
PLDM / 12 februarie 2015
Partidul Liberal Democrat din Moldova

Stimate domnule Preşedinte al Parlamentului,
Onoraţi invitaţi,
Stimaţi deputaţi,

Înainte de toate, în numele meu şi al colegilor desemnaţi să facă parte din noul Cabinet de miniştri, ţin să le mulţumesc tuturor cetăţenilor Republicii Moldova care, la 30 noiembrie, au făcut o alegere pentru viitorul copiilor lor şi întru binele ţării.

Am venit în faţa dumneavoastră cu toată deschiderea — şi nu doar pentru a vă cere votul, ci şi pentru a ne asuma un angajament foarte important, într-o perioadă extrem de complicată.

După cum ştiţi, învestirea Guvernului are loc într-o perioadă dificilă atât politic, cât şi economic. Regiunea noastră este zguduită de recesiune economică şi de război. Zilnic, prietenii şi vecinii noştri ucraineni pierd zeci de vieţi omeneşti. Pe acest fundal, este greu să anticipăm felul în care vor evolua evenimentele în regiune. Ceea ce ştim la sigur însă este că avem datoria de a face tot ce ne stă în putinţă pentru ca cetăţenii Republicii Moldova să fie cât mai puţin afectaţi de criza din regiune.

Tocmai din acest motiv, înainte de a fi politic, votul care va fi dat astăzi trebuie să fie unul foarte raţional şi responsabil. Un vot pentru stabilitate, un vot care să le ofere cetăţenilor certitudinea că pot avea încredere în capacitatea clasei politice de a le proteja interesele. Oamenii au nevoie de un mesaj de solidaritate şi de o reclădire a încrederii în clasa politică, iar prin votul de astăzi putem să facem un pas semnificativ în această direcţie.

Dragi colegi,

Votul de astăzi vine şi într-un context politic intern destul de confuz, când — deşi avem trei partide pro-europene care deţin numărul necesar de mandate — nu s-a reuşit încă formarea unei alianţe pro-europene ce ar deţine majoritatea în Parlament.

Nu este cazul să căutăm vinovaţi acum — probabil că avem cu toţii partea noastră de vină şi de responsabilitate. Acum însă este vital să găsim soluţii pentru a crea un Guvern stabil.

Discuţiile pe care le-am purtat zilele acestea cu colegii din partidele pro-europene mi-au dat motive să cred că există premise pentru a avea o majoritate parlamentară pro-europeană — care sper să înceapă chiar azi, prin votul de învestire a Guvernului.

Zilele trecute am avut mai multe discuţii cu colegii din Partidul Liberal. Am dorit să înţeleg mai bine care sunt aşteptările lor în ceea ce priveşte viitorul Executiv şi am constatat că ele nu se deosebesc aproape deloc de aspiraţiile pe care le avem şi noi în Partidul Liberal Democrat sau de cele ale colegilor din Partidul Democrat‎. Mai mult — din punctul meu de vedere, Programul de guvernare, pe care îl prezint astăzi, acoperă, în mare parte, aşteptările şi angajamentele electorale ale celor trei partide pro-europene.

În ceea ce priveşte votul pe care îl vor da astăzi deputaţii Partidului Comuniştilor, eu nu am o aşteptare concretă, pentru că mesajele pe care le-au transmis până acum colegii din fracţiunea comuniştilor sunt destul de confuze.

Bineînţeles că un vot pozitiv dat de Opoziţie ar fi un semnal foarte bun pe care Moldova să-l transmită atât pe plan intern, cât şi extern, legat de modul în care se poate face opoziţie parlamentară constructivă. Este important însă să clarificăm un lucru, şi anume — membrii Guvernului sunt propuşi de partidele pro-europene, nu de Opoziţie. În caz contrar, ar însemna că, de facto, cei care se declară în Opoziţie sunt şi la putere, ceea ce ar produce o situaţie confuză şi netransparentă, ar putea chiar să ne arunce într-o criză politică profundă. Şi sper că discuţiile şi consultările de ieri cu deputaţii din fracţiunea Partidului Comuniştilor au adus clarificările necesare pentru ca fracţiunea să adopte o poziţie constructivă astăzi.

În ceea ce-i priveşte pe colegii noştri socialişti, vreau să le spun că, indiferent de modul în care vor vota astăzi şi de argumentele — mai mult sau mai puţin subiective — pe care le vor invoca, atâta timp cât relaţia noastră va fi dominată de respect şi de atitudine politică responsabilă ei vor găsi, în persoana mea, un Premier deschis la propuneri constructive. Şi salut anunţul făcut de grupul PSRM — că intenţionează să facă o opoziţie serioasă şi constructivă. Fiindcă avem nevoie de o astfel de opoziţie.

Doamnelor şi domnilor,‎

Am făcut această introducere pentru a evidenţia o dată în plus situaţia specială în care are loc votul de astăzi şi consecinţele acestuia, dar şi responsabilităţile ulterioare pe care ni le asumăm fiecare dintre noi, în funcţie de felul în care vom vota.

Totodată, e necesar ca semnalul pe care îl vom da prin votul de astăzi să fie în spiritul angajamentelor pe care ni le-am luat înainte de 30 noiembrie în faţa electoratului, dar şi în faţa partenerilor externi, fără de a căror susţinere Moldova nu poate avansa. Aşa cum nu vom putea avansa, dacă nu facem reformele solicitate şi nu ne consolidăm democratic — în special, în ceea ce ţine de modalitatea în care funcţionează instituţiile statului.

Noi le vorbim foarte des cetăţenilor despre asistenţa externă, despre reforme, despre integrarea europeană, dar eu cred ca este corect să spunem şi mai clar, şi mai tranşat că Moldova nu dispune de resurse financiare suficiente pentru a se dezvolta în ritm accelerat fără sprijinul financiar — şi nu doar financiar — venit din afară. Acest sprijin financiar este însă condiţionat în modul cel mai pozitiv de noi de reforme, de modernizarea instituţiilor statului.

Din 2009 încoace, am avut parte de suficiente exemple care să ne arate că, atunci când promovezi reforme, eşti susţinut atât de cetăţeni, cât şi de parteneri externi. Am făcut schimbări în educaţie — şi oamenii ne-au susţinut. Am modernizat drumuri, grădiniţe, centre medicale — şi am fost apreciaţi. Am demarat schimbări la mai multe instituţii publice — şi am obţinut anularea vizelor de călătorie cu majoritatea ţărilor europene.

Sunt multe lucruri pozitive care s-au întâmplat în aceşti ani, cu beneficii directe pentru oameni, însă acum prioritar e să ne concentrăm pe ceea ce avem de făcut mai departe.

Onorată audienţă,

În continuare, mă voi referi la principalele elemente ale Programului de guvernare.

Primul capitol al Programului de activitate al Guvernului ţine de lupta cu corupţia — şi nu întâmplător aceasta e pusă în prim plan.

Corupţia este principalul obstacol în calea dezvoltării ţării noastre. Lupta cu acest flagel va fi un obiectiv prioritar al guvernării. Combaterea corupţiei este şi principala aşteptare a oamenilor din Republica Moldova — aşteptare la care noi, toţi cei prezenţi în această sală, suntem obligaţi să răspundem de o manieră fermă şi pozitivă.

În demersul nostru de combatere a corupţiei, principiul central — a cărui importanţă mulţi poate că încă nu o realizează pe deplin — este transparenţa, care trebuie să se regăsească în toate: sectoarele economice, acţiunile organelor de control, politicile Guvernului, proprietăţile şi veniturile demnitarilor şi magistraţilor.

Ceea ce s-a făcut până acum în domeniul luptei cu corupţia ‎este mai degrabă un pas tehnic. Acum urmează etapa cea mai importantă şi care va proba în ce măsură există dorinţa de a începe o luptă reală cu acest flagel.

Iar atunci când vorbesc de efectele luptei cu corupţia nu mă refer doar la identificarea corupţilor, ci şi la crearea unor mecanisme cât mai eficiente de recuperare a prejudiciilor aduse de aceştia. Pentru cetăţeni este important să ştie că vinovaţii sunt traşi la răspundere, dar este la fel de important să vadă că banii furaţi sunt recuperaţi din averile imense ale celor care au furat, nu din buzunarele oamenilor simpli.

Şi puteţi fi siguri că, votând pentru acest Program şi această echipă, veţi vota şi pentru ca o misiune a Uniunii Europene să îşi înceapă cât mai curând activitatea în Moldova pentru a oferi sprijin instituţiilor de drept şi instanţelor specializate în examinarea cauzelor de corupţie — sprijin, dar şi presiune.

Un alt imperativ rămâne reformarea definitivă a justiţiei şi a instituţiilor de drept, care să garanteze supremaţia legii. Cetăţenii au dreptul să trăiască într-o ţară în care fie că eşti politician, judecător, funcţionar sau simplu muncitor — eşti egal în faţa legii. Este un precept care, la fel ca şi demersul de integrare europeană, nu se negociază.

Doar prin eradicarea corupţiei şi garantarea supremaţiei legii vom reuşi să creştem bunăstarea şi calitatea vieţii cetăţenilor; să dezvoltăm economia şi să facilităm crearea locurilor de muncă bine plătite; să asigurăm securitatea personală şi să fortificăm capacitatea de apărare a ţării; să prestăm servicii publice accesibile şi cost-eficiente; precum şi să garantăm protecţia socială pentru grupurile vulnerabile ale populaţiei.

Totodată, în mod prioritar, Guvernul va continua să pledeze pentru reîntregirea ţării şi pentru identificarea unei soluţii politice în cazul conflictului transnistrean, care să asigure caracterul viabil, democratic, independent şi suveran al statului reunificat.

Printre preocupările imediate sunt înlăturarea riscurilor la adresa securităţii interne şi externe a statului, stabilizarea sectorului bancar, sancţionarea şi combaterea fraudelor financiare, impulsionând dezvoltarea economică şi protejând veniturile cetăţenilor.

Lupta cu crima şi fraudele — în toate manifestările acestora — va deveni o dominantă a actului de guvernare. Raportându-ne la întreaga perioadă de independenţă trebuie să recunoaştem că nu prea avem cu ce ne mândri la acest capitol. Nu îmi prea amintesc, în acest răstimp, de condamnări reale pentru evaziune fiscală, fraudă bancară, preluare abuzivă a businessului sau delapidarea proprietăţii publice.

Stimaţi deputaţi,

Precum vedeţi, acordând vot de încredere acestui Program de activitate, veţi acorda viitoarei echipe guvernamentale suportul politic pentru mai multe acţiuni importante.

Între acestea, voi menţiona şi optimizarea politicilor fiscale, inclusiv în ceea ce ţine de introducerea unei cote unice de impozitare a venitului persoanelor fizice şi juridice, impozitarea proprietăţii imobiliare evaluate la preţurile de piaţă sau impozitarea mai puternică a bunurilor de lux. Impozitele trebuie să devină juste şi inevitabile, dacă vrem să avem bani mai mulţi la buget, să putem majora salariile şi pensiile!

De asemenea, printre priorităţile pe care ţin să le subliniez se numără cea care urmăreşte transparentizarea drepturilor de proprietate în sectorul financiar. Pentru a asigura reglementarea efectivă şi stabilitatea pe termen lung a sectorului, pentru a preveni formarea cartelurilor şi pentru a îndrepta resursele financiare în dezvoltarea economiei reale, trebuie să ştim cine sunt proprietarii reali ai băncilor şi ai instituţiilor financiare. În acest sens, este nevoie ca Parlamentul să instituie cadrul instituţional necesar pentru a evalua performanţa instituţională a agenţiilor de reglementare independente subordonate, precum şi prestanţa profesională şi integritatea membrilor Consiliilor de Administrare din aceste instituţii.

Sectorul bancar este vulnerabil. De aceea, domeniul în cauză necesită o atenţie imediată şi măsuri ferme. În ultimii ani am reuşit să facem câteva lucruri importante în materie de legislaţie, care să contribuie la stabilitatea sectorului, însa mai avem multe de făcut.

Un alt angajament este sporirea controlului public asupra cheltuielilor, investiţiilor şi proprietăţilor publice. În acest context, una dintre măsurile specifice propuse ar fi crearea unei instituţii pentru recuperarea şi gestionarea financiară a activelor statului.

În definitiv, vreau să ne luăm un angajament comun privind asanarea sectorului întreprinderilor publice, inclusiv prin continuarea proceselor de raţionalizare, restructurare şi de-etatizare transparentă, prin numirea unor manageri executivi profesionişti, iar în Consiliile de Administrare — a unor supraveghetori liberi de conflicte de interese şi imuni la influenţe politice. O altă măsură-cheie care se impune este instituirea regimului de achiziţii publice în sectorul întreprinderilor publice.

Pentru asigurarea unei creşteri economice optimale, durabile şi incluzive, politicile Guvernului în domeniu vor avea ca fundament următoarele principii-cheie: libertatea economică şi condiţiile egale pentru toţi agenţii economici, concurenţa loială, sprijinul antreprenoriatului, echilibrarea intereselor angajaţilor cu cele ale angajatorilor, consolidarea securităţii energetice.

De rând cu acestea, eforturile Guvernului vor fi orientate spre sporirea competitivităţii şi calităţii mărfurilor autohtone, spre creşterea exporturilor, inclusiv prin majorarea investiţiilor în infrastructura economică, spre dezvoltarea agriculturii moderne şi performante, şi spre crearea unui mediu atractiv şi motivant pentru investiţii.

Totodată, dragi colegi,

Guvernul îşi propune să construiască o societate bazată pe modelul social european. În această ordine de idei, sarcinile-cheie sunt dezvoltarea resursei umane, asigurarea şanselor egale pentru toţi, redistribuirea corectă şi justă a veniturilor către grupurile defavorizate şi garantarea protecţiei cetăţeanului faţă de orice gen de discriminare.

Educaţia este o prioritate esenţială, motiv din care va fi extrem de important sprijinul politic pentru continuarea reformelor începute în acest domeniu. Suntem datori să depăşim acel punct, după care revenirea la situaţia anterioară să nu mai fie posibilă.

În domeniul sănătăţii vom pune accent pe calitatea serviciilor oferite cetăţenilor. Mai mult, voi considera sectorul sănătăţii drept o prioritate, dacă doriţi, personală a mandatului meu de Prim-ministru.

În sectorul energetic, vom insista pe asigurarea independenţei energetice şi pe finalizarea proiectelor de interconexiune pe care le-am iniţiat, iar evoluţiile regionale mă fac să cred că va trebui să accelerăm puternic implementarea acestor proiecte.

În domeniul social ne aşteaptă reforme complexe şi complicate, dar absolut necesare pentru a ajusta piaţa muncii la cerinţele moderne ale economiei.

Vom începe cu adoptarea, elaborarea unui nou Cod al muncii, fapt pentru care se pronunţă atât Sindicatele, cât şi Patronatele. De asemenea, vom adapta la necesităţile economice ale ţării Nomenclatorul profesiilor pentru instruirea şi pregătirea cadrelor în învăţământul secundar profesional.

Majorarea graduală a salariului minim pe ţară, care să conducă la creşterea protecţiei sociale a salariaţilor cu retribuţie mică, să reducă motivaţiile pentru ocuparea informală şi să majoreze încasările la bugetul asigurărilor sociale de stat, este o altă prioritate a noastră.

Vom promova măsuri de stimulare a angajatorilor în vederea integrării pe piaţa muncii a grupurilor vulnerabile şi asigurării accesului la servicii sociale de calitate pentru persoanele în situaţie de dificultate.

Tot aici se înscriu noile reglementări privind modul de organizare şi funcţionare a serviciilor sociale, precum şi îmbunătăţirea metodologiei de acordare a ajutorului social, cu asigurarea orientării acestuia către cei mai defavorizaţi.

Dragi colegi, ştiu că pentru mulţi dintre dumneavoastră reforma sistemului de pensii este un tabu. Dar — vrem să recunoaştem sau nu — realităţile demografice şi economice ne vor obliga să începem reforme şi în acest domeniu. Actualul sistem eşuează în atingerea principalului său obiectiv — de a asigura un nivel decent de venituri pentru pensionari. În plus, durabilitatea financiară a sistemului este pusă la grea încercare.

Noi ne dorim ca reforma sistemului de pensii să asigure o pensie mai înaltă şi o legătură mai strânsă între contribuţiile plătite şi beneficiile primite. Să stimuleze o activitate economică mai îndelungată a populaţiei. Să elimine discriminările şi tratamentele sociale injuste şi să asigure o stabilitate financiară mai bună a sistemului.

Neavând încredere în actualul sistem, fiind ghidaţi şi de un gen de miopie financiară, mulţi angajaţi nu se gândesc la necesitatea achitării contribuţiilor de pensii. De aceea, reforma trebuie să înceapă de la măsuri de cultivare a încrederii populaţiei faţă de conceptul de pensionare şi de la educarea unui spirit mai înalt de solidaritate socială.

Pentru lucrătorii migranţi, vom pune accent pe asigurarea posibilităţii de transferare a beneficiilor sociale, în baza acordurilor bilaterale semnate de Republica Moldova. La fel, vom insista pe consolidarea capacităţilor naţionale în domeniul combaterii violenţei în familie.

Tocmai acestea, din perspectiva mea şi a echipei pe care o reprezint, sunt priorităţile esenţiale de dezvoltare ale ţării noastre. Mai mult, sunt convins că aceste priorităţi sunt împărtăşite absolut de toate forţele politice sănătoase, prezente în această sală. Iar cea mai sigură cale pentru atingerea obiectivelor noastre este integrarea europeană.

Pentru aceasta, Guvernul îşi propune să creeze toate premisele necesare care, odată valorificate, să facă posibilă lansarea negocierilor de aderare la UE. Prin urmare, carte de căpătâi în activitatea noastră va fi Acordul de Asociere.

Vom transforma în rezultate avantajele oferite de Acord şi de Zona de Liber Schimb, şi vom extrage din procesul de euro-integrare cât mai multe beneficii pentru cetăţenii noştri.

Onorată audienţă,

Acestea au fost câteva dintre principalele repere ale Programului de guvernare — un program ambiţios, dar realist, un program care depinde de voinţa noastră, dar mai ales de modul în care vom activa politic şi de stabilitatea pe care o vom avea în Parlament.

Obiectivele cuprinse în acest Program corespund intereselor cetăţenilor — şi spun asta în cunoştinţă de cauză, căci am avut sute de vizite în teritoriu şi am discutat cu mii de oameni — dar şi cerinţelor societăţii civile şi ale partenerilor sociali. În acelaşi timp, Programul acoperă angajamentele pe care le-au făcut în campania electorală PLDM şi PD, şi cred că — aşa cum am mai spus — acestea consună şi cu angajamentele PL. Totodată, Programul acoperă nevoile reale ale cetăţenilor care au votat pentru PCRM şi PSRM.

Cabinetul cu care vin în faţa dumneavoastră este compus din profesionişti capabili să ducă Republica Moldova pe calea europeană. Sunt convins că, graţie aptitudinilor lor manageriale şi calităţilor personale, vom reuşi să dăm un nou suflu reformelor şi vom conferi mai mult dinamism şi mai multă calitate actului de guvernare.

Totodată, ţin să le mulţumesc, în acest context, colegilor din fostul Cabinet, împreună cu care am lansat şi dezvoltat mai multe iniţiative întru binele Republicii Moldova. Sunt convins că vom coopera la fel de eficient şi cu cei care se regăsesc în componenţa noului Cabinet, şi cu cei care au ales să muncească în Legislativ sau în alte domenii.

În ceea ce mă priveşte — şi o spun foarte clar -, îmi pot asuma responsabilitatea pentru conducerea doar a unui Guvern pro-european, aşa cum m-am angajat, împreună cu partidul din care fac parte, în faţa electoratului.

Voi respecta acest angajament până la capăt, iar ca Prim-ministru voi face tot ce îmi stă în putinţă pentru ca, în termenul cel mai scurt, să putem crea o majoritate politică stabilă, fără de care nu avem cum să ne îndeplinim Programul de guvernare.

Stimaţi colegi,

În ultima perioada au existat mai multe speculaţii legate de ce ar sta în spatele formării actualului Guvern. Unii induceau ideea ca ar fi un guvern mascat cu colegii din PCRM sau că se doreşte ca prima propunere a cabinetului să cadă la vot. Alţii au mers cu speculaţii chiar mai departe.

Eu am trecut cu vederea aceste intrigi dintr-un motiv foarte simplu: ştiam că va veni ziua în care, prin votul nostru transparent, vom arata ce intenţii avem şi cum vede, fiecare dintre partidele prezente în Parlament, viitorul Republicii Moldova.

Eu nu vreau să cred în planuri oculte. În schimb, cred în responsabilitatea colegilor din partidele pro-europene. Cred în dorinţa noastră comună de a pune punct acestei perioade lungi de negocieri, de a oferi ţării un Guvern funcţional şi de a ne apuca de lucru chiar de astăzi, cu motoarele la turaţii maxime.

Cu aceste gânduri am venit, azi, în Parlament împreună cu colegii mei şi îmi doresc să plecăm de aici mobilizaţi pentru a începe realizarea Programului pe care vi l-am prezentat.

Scopul final al actului de guvernare, pe care ne angajăm să îl înfăptuim, este un Stat puternic şi care să servească poporul. Un Stat asigurat cu perspectiva de a deveni membru al Uniunii Europene. Un Stat cu instituţii corecte şi drepte, care acţionează în baza principiului transparenţei şi eficienţei. Un Stat unde funcţionează legea, unde justiţia se face în interesul cetăţeanului, iar banul public e cheltuit în interesul public. Un Stat în care corupţia şi crima sunt efectiv combătute, iar prioritare sunt drepturile şi libertăţile cetăţeanului, refacerea spiritului comunitar şi întărirea solidarităţii.

Acestea fiind spuse, voi da citire listei nominale a Cabinetului de miniştri, propus votului Dumneavoastră.

Vă mulţumesc!

Sursa: www.pldm.md

Discursul lui Valeriu Streleţ, vicepreşedintele fracţiunii parlamentare a PLDM, în cadrul şedinţei de inaugurare a sesiunii de primăvară-vară a Legislativului Vlad Filat: Nevotarea guvernului este o lipsă de responsabilitate