Alegerile parlamentare din 2021 în Republica Moldova - alegeri.md
 MonitoringPoliticaComentarii

Decizia Curţii Constituţionale: şanse — da, soluţii — ba

|versiune pentru tipar||
Igor Boţan / 14 februarie 2011
ADEPT logo

PCRM prins în propria capcană

La 8 februarie 2011 Curtea Constituţională (CC) a decis să sisteze examinarea sesizării Partidului Comuniştilor din Republica Moldova (PCRM) privind interpretarea articolului 90 din Constituţie privind termenele de fixare a datei alegerilor prezidenţiale. Interesul declarat al PCRM era ca prevederile articolului 90 alin.(4) conform cărora: “În termen de 2 luni de la data la care a intervenit vacanţa funcţiei de Preşedinte al Republicii Moldova, se vor organiza, în conformitate cu legea, alegeri pentru un nou Preşedinte”, — să fie interpretate de CC în sensul că în termen de 2 luni de la preluarea interimatului funcţiei de şef al statului de către nou-alesul Preşedinte al Parlamentului Marian Lupu, adică pînă la sfîrşitul lunii februarie 2011, să fie organizate alegeri prezidenţiale. Scopul PCRM era să beneficieze de deficitului temporal, pentru a submina înţelegerile din cadrul Alianţei pentru Integrare Europeană (AIE) vis-a-vis de alegerea şefului statului, prin ameninţări de recurgere la boicot în caz de neacceptare a condiţiilor PCRM şi în consecinţă, — să provoace alegeri parlamentare anticipate.

Pentru justificarea eventualei recurgeri la boicot şi declinarea responsabilităţii pentru declanşarea unor alegeri parlamentare anticipate propaganda PCRM a substituit problema recurgerii la boicot cu declaraţii de imposibilitate pentru PCRM de a vota candidatura AIE — pe Marian Lupu. Reacţia de răspuns, referitoare la dreptul PCRM de a-şi înainta propria candidatură, care să-i facă concurenţă candidaturii AIE, a fost respinsă prin invocarea necesităţii identificării unei candidaturi de compromis la funcţia de şef al statului, neafiliate politic, care să fie votată în comun de PCRM şi AIE. Cum nu există nici un fel de criterii privind identificarea de comun acord a unei candidaturi de acest gen, urmau să aibă loc consultări în acest sens între parteneri care nu au încredere reciprocă. Era, de fapt, o misiune imposibilă pentru termenul de aproximativ trei săptămîni ce ar fi rămas, conform planurilor PCRM, de la data deciziei CC (8 februarie 2011), pînă la efectuarea alegerilor propriu-zise — sfîrşitul lui februarie.

În consecinţă, după decizia CC din 8 februarie, PCRM s-a ales cu două înfrîngeri temporale:

Întrebări pentru PCRM

În linii mari, decizia CC din 8 februarie 2011 oferă AIE şanse să dispună în mod legitim de timp suficient pentru identificarea unei soluţii certe de alegere a şefului statului şi pentru depăşirea crizei instituţionale. În acest sens, CC a menţionat că rămîne la latitudinea Parlamentului să găsească soluţia potrivită, prin modificarea legislaţiei, a Constituţiei Republicii Moldova, prin negocieri etc. Totuşi, rămîne neclar pînă cînd poate fi amînată alegerea şefului statului. Singurul punct de reper în acest sens este articolul 85 alin.(3) din Constituţie, care prevede că “În cursul unui an, Parlamentul poate fi dizolvat o singură dată”. Întrucît alegerile parlamentare anticipate sînt în mod constant şi premeditat provocate de boicotarea alegerii şefului statului, este logic să se presupună că în condiţiile ameninţării cu boicotul termenul limită pentru alegerea şefului statului poate fi de cel puţin un an de zile de la dizolvarea precedentă, adică, 28 septembrie 2011. Acest raţionament este speculativ, întrucît nu există nici un fel de norme obligatorii, acestea urmînd a fi elaborate de Parlament.

Decizia CC a fost criticată foarte dur de PCRM, invocîndu-se tot felul de argumente şi chiar insinuări. În acest context, liderilor PCRM li se poate recomanda să facă un exerciţiu foarte simplu ca să se convingă că decizia CC a fost una corectă. Ei trebuie să răspundă la întrebarea — cînd ar fi trebuit să aibă loc alegerile prezidenţiale dacă liderul PCRM, Vladimir Voronin, nu şi-ar fi prezentat demisia la 11 septembrie 2009? Întrebarea nu este trivială, întrucît ex-preşedintele Vladimir Voronin putea rămîne în funcţia prezidenţială pînă în ziua de azi. În plus, pentru a face ordine în propriile raţionamente, PCRM ar trebui să răspundă la un şir de întrebări:

Decizia Curţii Constituţionale este singura corectă

Acum să revenim la decizia propriu-zisă a CC privind numirea datei alegerii şefului statului. În primul rînd, ţinînd cont de faptul că este vorba despre alegerea şefului statului în situaţia vacanţei acestei funcţii, articolul 90 alin.(4) din Constituţie prevede că: “În termen de 2 luni de la data la care a intervenit vacanţa funcţiei de Preşedinte al Republicii Moldova, se vor organiza, în conformitate cu legea, alegeri pentru un nou Preşedinte”. De fapt, potrivit articolului 90 alin.(1) al Constituţiei, vacanţa funcţiei a intervenit la 7 aprilie 2009. În al doilea rînd, Vladimir Voronin, a exercitat funcţia pînă şi după alegerile prezidenţiale boicotate de liberali şi democraţi din mai-iunie 2009, pînă cînd risca să intre în incompatibilitatea funcţiilor deţinute, după 14 septembrie 2009, lucru care l-a determinat de fapt să-şi prezinte demisia din funcţia de şef al statului, întrucîut nu era sigur că putea reuşi boicotul alegerilor prezidenţiale. Dacă Vladimir Voronin ar fi renunţat la funcţia de deputat în favoarea deţinerii funcţiei de şef al statului, atunci risca să fie acuzat de uzurpare a puterii, să fie suspendat din funcţia de preşedinte şi interimatul să treacă la speackerul Parlamentului. Anume această manevră a făcut că Parlamentul să ia act de demisia şefului statului, iar CC să constate la 17 septembrie 2009 circumstanţele care justifică interimatul funcţiei de Preşedinte al Republicii Moldova cu asigurarea acestuia, potrivit articolului 91 al Constituţiei, în ordine, de Preşedintele Parlamentului sau de Primul-ministru.

După toate cele menţionate mai sus, lucruri ce au pus în evidenţă comportamentul PCRM pornind de la propriile interese, formaţiunea respectivă se adresează CC şi cere să interpreteze normele Constituţiei, referitoare la numirea datei alegerilor prezidenţiale, iarăşi pornind de la propriile interese. De fapt, este dreptul PCRM s-o facă, dar interpretarea normei constituţionale nu poate avea la bază interesele unui partid, cum nu poate avea drept punct de referinţă evenimentele pe care le creează pentru atingerea propriilor interese. Interpretarea Constituţiei trebuie să pornească de la puncte de referinţă, stabilite în mod expres de textul legii supreme, fără a cădea în dependenţă de consecinţele manevrelor politicienilor ce-şi urmăresc propriile interese. De exemplu, dacă Vladimir Voronin, pentru evitarea incompatibilităţilor descrise mai sus, ar fi renunţat în septembrie 2009 la funcţia de deputat, alegînd să exercite funcţia de şef al statului pînă la depunerea jurămîntului de către Preşedintele nou ales, atunci de la ce dată ar fi calculat PCRM cele două luni faimoase pentru organizarea alegerilor prezidenţiale? Doar după boicotul alegerilor prezidenţiale din noiembrie-decembrie 2009 interimatul funcţiei de şef al statului nu ar fi fost exercitat de Mihai Ghimpu, apoi de Vlad Filat, iar apoi de Marian Lupu. Acest exemplu arată fără putinţă de tăgadă relativismul raţionamentelor PCRM şi acuzaţiile nefondate şi insinuase la adresa CC, pentru faptul că nu a adoptat o decizie care să convină PCRM.

Rezultatele alegerilor din Găgăuzia şi situaţia post-electorală Alianţă debusolată