Alegerile parlamentare din 2021 în Republica Moldova - alegeri.md
 PartideDeclaraţiiMAE

Conferinţă de presă privind criza vinurilor susţinută de Veaceslav Afanasiev, Doctor în ştiinţe agricole, Şeful Departamentului de planificare şi strategie al MAE

|versiune pentru tipar||
MAE / 9 iulie 2010
Mişcarea “Acţiunea Europeană”

Recent Agenţia rusă pentru sănătatea şi protecţia consumatorilor (Rospotrebnadzor) a blocat mai multe transporturi de vin moldovenesc şi a anunţat că înăspreşte controlul asupra producţiei vinicole din Republica Moldova.

Această declaraţie a coincis în timp cu emiterea Decretului Ghimpu privind declararea zilei de 28 iunie drept zi a ocupaţiei sovietice. Pentru fiecare om suficient de bine informat e clar că această coincidenţă nu este întâmplătoare. Atitudinea “Rospotrebnadzorului” reflectă cu fidelitate poziţia oficială a clasei politice ruse exprimată în deczia respectivă a Dumei de stat şi apelul primarului Moscovei de a boicota produsele moldoveneşti. Prin aceste luări de atitudine la nivelul de stat al Federaţiei Ruse, dar şi a capitalei acestui stat, contrar proaspetelor asigurări din partea unor funcţionari ruşi de a separa businessul moldovenesc de politica moldovenească, s-a procedat exact invers imediat după 24 iunie (data emiterii decretului menţionat).

Mişcarea Acţiunea Europeană (MAE) îşi exprimă regretul şi profunda nedumerire în legătură cu această reacţie neadecvată şi disproporţionată a unuia dintre principalii noştri parteneri comerciali externi. Nu putem califica acest gest altfel, decât unul neprietenos şi eminamente politic, deoarece şi de data aceasta s-a produs în condiţii politice similare celora, care au avut loc în cazul embargoului asupra produselor alcoolice şi a altor produse agroindustriale impus de Rusia în 2006.

Nu idealizăm calitatea produselor vinicole moldoveneşti, dar atragem atenţia asupra faptului, că o bună parte din aceste produse sunt mai ieftine, iar, în unele cazuri, cu mult mai ieftine decât aceleaşi produse de aceeaşi calitate importate din alte ţări şi vândute pe piaţa rusească. Adiţional, menţionăm, că, în primul trimestru al anului 2010, în Rusia din ţara noastră au fost exportate cu 84% mai multe băuturi alcoolice decât în aceeaşi perioadă a anului 2009. Ceea ce înseamnă că vinurile moldoveneşti sunt căutate de către consumatorii ruşi. În context e relevant faptul, că Republica Moldova exportă vinuri în peste 20 de ţări din Uniunea Europeană şi alte ţări ale lumii, inclusiv în CSI, dar care nu contestă calitatea acestor vinuri.

Noi insistăm ca relaţiile economice dintre ţările noastre să fie menţinute şi consolidate pe bază de interes şi respect reciproc şi pe principii pragmatice, fără ca aceste relaţii să fie influenţate de deciziile politice interne.

Făcând acest apel la normalitate către Federaţia Rusă, Mişcarea Acţiunea Europeană consideră, că sunt necesare şi acţiuni ferme pe plan intern, care atât pe termen scurt dar şi pe termen lung ar diminua gradul de vulnerabilitate al Republicii Moldova în relaţiile comerciale externe.

Încă din 2006, când Rusia a pus embargou prima dată asupra vinurilor moldoveneşti, conducerea de atunci a R. Moldova ar fi trebuit să ia măsuri ca pe viitor astfel de lucruri să nu se mai repete. Comuniştii care conduceau atunci nu făcut nimic. A fost un semnal de alarmă pe care nu l-au luat în seamă.

Situaţia de acum poate fi rezolvată. Principalele soluţii pe care în context le propune Mişcarea Acţiunea Europeană sunt următoarele:

  1. Sub aspect macroeconomic:

    1.1 Reducerea ratei de refinanţare (ratei de bază) la creditele acordate băncilor comerciale de către Banca Naţională a Moldovei pînă la 2–4 %. Aceasta va aduce inevitabil la reducerea ratei dobînzii la creditele acordate agenţilor economici, inclusiv celor din sectorul viti-vinicol, ultimii având actualmente datorii enorme neachitate. Aceasta va înviora sectorul viti-vinicol, va permite o retehnologizare substanţială a domeniului având ca consecinţă creşterea calităţii produselor vinicole şi sporirea competitivităţii acestora, contribuind la o diversificare a pieţelor de desfacere şi la diminuarea dependenţei de piaţa rusească.

    1.2 Deprecierea leului moldovenesc faţă de dolarul SUA până la o echilibrare a acestua cu deprecierile din ultimii ani a valutelor principalilor parteneri comerciali. cum ar fi Rusia, România, Ucraina etc. Această depreciere va spori competitivitatea mărfurilor moldoveneşti, inclusiv a vinurilor pe pieţele externe şi va contribui la reducerea soldului negativ al balanţei comerciale, care actualmente a atins proporţii îngrijorătoare.

  2. Sub aspect financiar-bancar:

    2.1 Lansarea activităţii Băncii de Investiţii şi Dezvoltare, creată prin lege încă în anul 1998 cu proprietate exclusiv de stat, care va stimula procesele investiţionale şi inovaţionale în domeniile prioritare de dezvoltare economică, inclusiv în sectorul viti-vinicol cu rate preferenţiale ale dobânzii şi cu monitorizarea şi evaluarea strictă a proiectelor respective.

    2.2 În aceleaşi scopuri şi cu aplicarea aceloraşi mecanisme de creat băncile de stat: Banca de Export pentru susţinerea şi promovarea exporturilor, inclusiv a produselor vinicole şi Banca Agricolă pentru susţinerea sectorului agroalimentar inclusiv a sectorului viti-vinicol.

    2.3 Restabilirea Agenţiei Naţionale pentru Atragerea Investiţiilor şi şi crearea a cel puţin 2 filiale a acesteia întru asigurarea creşterii substanţiale a investiţiilor străine, inclusiv în sectorul viti-vinicol.

    2.4 Menţinerea şi fortificarea sistemului de subvenţionare a viticulturii.

  3. Sub aspect ştiinţifico-inovaţional:

    3.1 Restabilirea Institutului Naţional pentru Viticultură şi Vinificaţie ca structură de cercetare ştiinţifică independentă cu finanţare prioritară a programelor şi proiectelor de cercetare ştiinţifică şi de transfer tehnologic în sectorul viti-vinicol. Intensificarea relaţiilor ştiinţifico-inovaţionale internaţionale, în special a activităţilor de integrare în spaţiul de învăţământ superior şi de cercetare-dezvoltare europen în domeniul viti-vinicol.

    3.2 Valorificarea avantajelor inovaţionale şi înlesnirilor fiscale şi vamale oferite în cadrul parcurilor ştiinţifico-tehnologice “Academica” şi “Inagro” pentru a atrage investiţii şi tehnologii avansate din exteriorul ţării în întreprinderile viti-vinicole orientate spre implementarea inovaţiilor şi a managementului performant.

  4. Sub aspect productiv şi de marketing:

    4.1 Promovarea exporturilor viti-vinicole moldoveneşti pe pieţe stabile, previzibile şi solvabile, inclusiv pe cele din Uniunea Europeană.

    4.2 Creşterea volumelor de producere a produselor viti-vinicole pure din punct de vedere ecologic şi penetrarea pe pieţele acestor produse.

Serviciul de Presă al MAE

Alianţa pentru Integrare Europeană nu doreşte creşterea pensiilor şi salariilor minime Deputatul MAE, Iurie Colesnic: “Am obţinut o mare victorie în soluţionarea conflictului transnistrean”