Alegerile locale generale din 2019 în Republica Moldova - alegeri.md
 PartideDeclaraţiiPL

Televiziunea şi radioul public — instrumente de propagandă comunistă, xenofobă si antidemocratică, de manipulare şi intoxicare a opiniei publice

|versiune pentru tipar||
PL / 17 iulie 2009 | 
Partidul Liberal

Partidul Liberal este profund îngrijorat de situaţia Audiovizualului public în contextul crizei politice fără precedent pe care o traversează Republica Moldova, inclusiv în actuala campanie electorală pentru alegerile parlamentare anticipate de la 29 iulie.

PL acuză guvernarea comunistă de faptul că, în pofida recomandărilor făcute în repetate rânduri de Consiliul Europei şi Parlamentul European, de diplomaţiile principalelor state europene şi de Departamentul de Stat al SUA, nu a procedat la transformarea televiziunii şi radioului public în instituţii aflate cu adevărat în serviciul cetăţenilor, cu o politică editorială independentă, debarasată de controlul politic al partidului comuniştilor. Audiovizualul public, deşi este finanţat din banii tuturor cetăţenilor Republicii Moldova, rămâne în continuare exclusiv în serviciul partidului comuniştilor, fiind transformat în maşină de propagandă comunistă, xenofobă si antidemocratică, în instrument de manipulare şi intoxicare a opiniei publice.

La Instituţia Publică Naţională a Audiovizualului (IPNA) Compania “Teleradio-Moldova” continuă practica veche de a reflecta viaţa publică, social-economică şi politică exclusiv prin optica partidului de guvernământ, ocolind cele mai grave probleme cu care se confruntă societatea. Subiecte precum sărăcia, şomajul, criza politică şi economică, evenimentele postelectorale, alte probleme de interes general nu-şi găsesc loc în grila de emisie a posturilor tv şi radio publice. În schimb, subiecte inventate, cum sunt aşa-zisul “pericol al românizării minorităţilor etnice”, “uneltirile duşmanului intern şi extern” ş.a. sunt abundent mediatizate la aceste posturi publice. Insistent se vehiculează teza despre un presupus pericol ce planează asupra statalităţii moldoveneşti şi despre opoziţia antistatală, comuniştii autoprezentându-se drept cei mai preocupaţi agenţi de destinele Republicii Moldova.

Posturile publice de radio şi tv nu asigură informarea corectă, imparţială şi echidistantă a cetăţenilor, nu ţin cont de opţiunile politice ale diferitelor categorii de populaţie, nu asigură echilibrul şi pluralismul politico-social. Pe de altă parte, posturile de radio şi tv, ziarele şi revistele care exprimă un alt punct de vedere decât cel al puterii sunt persecutate, ostracizate, închise sau lichidate.

La posturile radio şi tv publice, partidele de opoziţie, inclusiv PL, sunt ţinta unor permanente campanii de discreditare şi calomniere.

Astfel, raportul de monitorizare efectuat de Centrul Independent de Jurnalism in cadrul “Coaliţiei 2009”, în perioada actualei campanii electorale, arată că la “posturile publice Moldova 1 şi Radio Moldova continuă să aplice selectiv principiile reflectării echitabile, echilibrate şi imparţiale a alegerilor parlamentare. Principiul pluralismului de surse este respectat doar în ştirile ce vizează PCRM şi ignorat în majoritatea cazurilor când e vorba de partidele de opoziţie”.

Intimidarea şi ameninţarea jurnaliştilor ce exprimă un punct de vedere diferit de cel al partidului comuniştilor constituie metode frecvent utilizate de guvernarea comunistă, în scopul menţinerii sale la putere.

În timpul guvernării comuniste, cenzura s-a manifestat prin excluderea din dezbaterea publică a subiectelor de interes general, marginalizarea personalităţilor neloiale puterii, neadmiterea lor la dezbateri publice, autocenzura jurnaliştilor etc.

Recent, despre starea de lucruri din Audiovizualul public din Republica Moldova s-au convins şi organismele europene. Terry Davis, secretarul general al Consiliului Europei, s-a arătat foarte îngrijorat de afirmaţiile făcute de Moldova 1, potrivit cărora unele persoane angajate ale Consiliului Europei ar fi participat la tulburările postelectorale din Chişinău. Reacţia lui Terry Devis la acest material denigrator a fost prezentată selectiv, cu grave carenţe de ordin profesional şi etic. “Televiziunea moldoveneasca de stat mai are multe de invăţat despre ce înseamnă jurnalismul responsabil”, — a concluzionat înaltul demnitar european.

Senatorul american Ben Cardin, intr-o scrisoare adresată lui Vladimir Voronin solicită autorităţilor moldovene “să asigure accesul tuturor concurenţilor electorali şi experţilor din societatea civilă la mediile publice”.

Partidul Liberal acuză partidul comunist de utilizarea Audiovizualului public în scopuri politice electorale. PL califică controlul exercitat de partidul de guvernământ asupra mass-media drept formă de utilizare a resurselor administrative în scopuri electorale şi cere autorităţilor statului să asigure reflectarea echidistantă şi imparţială a campaniei electorale la posturile publice radio şi tv, desfăşurarea dezbaterilor electorale la ore de audienţă maximă în perioada de vară, adică după ora 21.00, încetarea propagandei electorale în favoarea partidului comuniştilor şi stoparea campaniilor de denigrare a partidelor de opoziţie şi de incitare la vrajbă interetnică.

Vicepreşedintele PL Corina Fusu: Manipularea opiniei publice este o crimă împotriva cetăţenilor

Problema “Teleradio-Moldova” este una extrem de importantă în contextul alegerilor parlamentare. Cenzura la această instituţie, care din bani publici ar trebui să servească interesul intregii societăţi, s-a amplificat în mod vădit odată cu venirea la putere a partidului comuniştilor, în 2001. În pofida faptului că au avut loc proteste masive ale jurnaliştilor de la această instituţie, soldate cu disponibilizarea acestora, în 2004, în pofida faptului că au fost adoptate, pe parcursul ultimilor ani, două legi ce reglementează Instituţia Publică Naţională a Audiovizualului (IPNA) şi Compania “Teleradio-Moldova”, în pofida faptului că “Teleradio-Moldova” este monitorizată de experţi naţionali şi internaţionali, ani la rândul, rapoartele acestor monitorizări demonstrează că instituţia continuă practica de a reflecta viaţa publică exclusiv prin optica guvernării, evitând cele mai grave probleme cu care se confruntă întreaga societate.

Dimpotriva, partidele de opoziţie nu numai că nu au acces la emisiunile “Teleradio-Moldova”, dar sunt ţinta unor intense campanii de discreditare şi calomniere. Toate acestea demonstrează faptul că “Teleradio-Moldova” nu este o instituţie publică, ci un instrument de propagandă comunistă, care otrăveşte minţile oamenilor ani la rândul.

Consider manipularea, cu bună ştiinţă, a opiniei publice de catre jurnaliştii de la această instituţie drept crimă împotriva cetăţenilor şi a democraţiei firave din Republica Moldova.

Situaţia devine şi mai gravă în situaţia în care se observă concentrarea mass-media audiovizuale şi scrise, care promoveaza vădit şi coordonat o singură ideologie — cea a partidului de la guvernare.

Consiliul Coordontator al Audiovizualului repartizează frecvenţe radiodifuzorilor loaiali puterii (NIT, EuTV, AntenaC) şi respinge solicitările altor radiodifuzori (Vocea Basarabiei, Pro-TV).

Consiliul de Observatori al IPNA Compania “Teleradio-Moldova” nu reprezintă interesele societăţii, ci a devenit avocatul fidel al Companiei.

Până şi Secretarul General al Consiliului Europei, Terry Davis, a rămas şocat de neprofesionalismul jurnaliştilor de la această insituţie, concluzionând, că mai au cale lungă de parcurs pană a putea prezenta un jurnalism responsabil.

În concluzie, putem spune că doar venirea la putere a unor forţe cu adevărat democratice poate schimba situaţia la “Teleradio-Moldova”, poate transforma, în sfarşit, această instituţie în una cu adevărat fidelă interesului intregii societati, în una cu adevărat ataşată principiilor democratice şi europene.

Protest al Tineretului Liberal împotriva dezinformării la “Teleradio-Moldova” Utilizarea banilor publici pentru odihna angajaţilor Teleradio Moldova