Alegerile parlamentare din 2021 în Republica Moldova - alegeri.md
 PartideDeclaraţiiPL

Discursul deputatului Vlad Lupan, Vicepreşedinte PL, Membru al Comisiei Securitate Naţională, Apărare şi Ordine Publică, rostit în şedinţa Parlamentului Republicii Moldova din 15 iulie 2011

|versiune pentru tipar||
PL / 15 iulie 2011
Partidul Liberal

Doamnelor şi Domnilor Deputaţi,
Stimaţi colegi,

Nu am venit aici să Vă conving despre necesitatea votării Strategiei Securităţii Naţionale a Republicii Moldova, pe care, sunt sigur, o veţi vota din convingerea proprie. Am venit în faţa Dvs astăzi ca şi co-autor al acestei Strategii, încă din timpul când eram expert în societatea civilă, pentru a Vă aduce în atenţie faptul că după 20 de ani de independenţă, în sfârşit adoptăm, pentru prima dată, o Strategie a Securităţii Naţionale, care de această dată să corespundă acestor interese naţionale şi nu unor electorale.

Astfel, cunoaşteţi că prima Concepţie a Securităţii Naţionale a fost adoptată de către Republica Moldova în 1995, iar ulterior, doar din cauza semnării unor angajamente internaţionale, Parlamentul majoritar comunist sau pro-comunist a adoptat o nouă Concepţie a Securităţii Naţionale în 2008. Ştim cu toţii — ea răspundea unor doleanţe electorale de moment şi nu intereselor ţării, nu a cetăţenilor Republicii Moldova.

În ţările civilizate nu se obişnuieşte să fie elaborate Concepţii şi ulterior Strategii pe acelaşi subiect, dar în fostele ţări comuniste această proliferare de hârtie era un lucru care era considerat normal. Astăzi, nu mai avem nevoie de hârtii de dragul hârtiilor sau pentru că vrem să punem bifă în faţa partenerilor noştri externi. Astăzi, pentru prima dată, putem şi trebuie să privim adevărul în faţă, putem da o direcţie mersului reformelor în sectorul de securitate a Republicii Moldova — în justiţie, în mass-media (nivelul de libertate a căreia a crescut datorită guvernării AIE cu peste 70 de locuri în clasamentele internaţional — vezi Freedom House, etc), în poliţie, pentru grăniceri, carabinieri, SIS, armată, dar şi pentru o nouă mentalitate.

Apropos, aţi observat că am pus pe primul loc în acest sistem justiţia şi mass media, dar am pomenit aici şi de o nouă mentalitate — timp de ani de zile am avut ocazia să prezint lecţii atât pentru angajaţii structurilor de stat, cât şi pentru tineri (de altfel din cadrul organizaţiilor de tineret al tuturor componentelor AIE — celor care reprezintă viitorul nostru) — despre faptul că judecătorii de fapt sunt parte a sistemului de securitate, despre faptul că mass media este o parte importantă a acestui sistem şi asta pentru că într-un stat civilizat securitatea porneşte de la siguranţa individului că nu va fi călcat în picioare de sistem. Iar noi avem responsabilitate pentru fiecare individ, pentru fiecare cetăţean să se simtă sigur în statul său, în casa sa. Acesta este interesul nostru naţional numărul unu.

(Deci) Pentru prima dată Strategia Securităţii Naţionale porneşte de la interesele naţionale şi pentru prima dată ea răspunde unor riscuri şi ameninţări reale la adresa securităţii statului nostru, lista acestora fiind elaborată conform unei metodologii internaţionale. Adevărul, de fapt, ne este cunoscut — dar pentru prima dată spunem deschis că pe primul loc în această listă (a Riscurilor & Ameninţărilor) se află problematica economică — sărăcia, subdezvoltarea economică şi dependenţa energetică, care au generat, din interiorul şi din afara Republicii Moldova, cazuri de coerciţie asupra statului nostru, au cauzat exodul masiv al populaţiei, au generat probleme în economie (doar un exemplu — mai puţini tineri contribuie la alocările bugetare pentru pensii), probleme în educaţia copiilor noştri (viitorului ţării, care rămâne singur acasă, fără părinţi, fără valorile familiei), în sănătate şi în alte domenii.

Stimaţi colegi,

Majoritatea acestor probleme au fost generate, sau au fost neglijate în perioada guvernării comuniste. Probabil ştiţi şi statistica nu va minte, că cel mai mare număr de cetăţeni ai Republicii Moldova au emigrat în străinătate în perioadă guvernării dlui Voronin.

Probabil vă amintiţi că în anii 2008–2009 societatea civilă bătea clopotele despre pericolul torturii şi utilizării ilegale şi anti-naţionale a structurilor de securitate. Şi evenimentele din 7 aprilie 2009 şi de după această dată tristă, când tinerii erau arestaţi de persoane neidentificate, duşi în maşina neagră (luaţi ca şi cu Чёрный Ворон) fără să se ştie unde, ca pe timpul NKVD-ului comunist. Nu uitaţi de aceasta!

Stimaţi deputaţi — am repetat şi nu voi osteni să repet: nu poate exista europenizarea Republicii Moldova atâta timp cât sistemul de securitate va rămâne nereformat, nu poţi să doreşti să reformezi doar o parte a Republicii Moldova şi să te ascunzi ruşinos şi ruşinat de cealaltă — noi nu vom putea avansa în această ţară, dacă nu vom elimina practica protecţiei (крышеванья) în structurile de stat, practica judecătorilor corupţi şi astfel şantajabili, aşa cum era în timpul fostei guvernări comuniste, dacă nu vom reforma acest sistem. Republica Moldova nu va avansa realmente nici o iotă spre Europa, atâta timp cât ne vom ascunde ca struţul de adevăr, de exemplu şi de adevărul despre evenimentele din 7 aprilie şi după (sau atâta timp cât vom ascunde/mătura acest adevăr sub preş; tactica struţului nu îl scapă de vânător).

Stimaţi deputaţi, de altfel comuniştii nu s-au izolat — ei au creat acest sistem, această lipsă de lege, lipsă a Statului de Drept (acest Беспредел) despre care V-am vorbit mai devreme — şi ei l-au creat pentru ei, l-au creat ca să revină în sistemul lor şi pentru aceasta încearcă să dezbine Alianţa, componentă cu componentă. Noi nu vom putea repara aceste fărădelegi cu cei care le-au creat. De aceea, apelez la toţi, să alegem cu toţii calea promovării intereselor naţionale ale Republicii Moldova astfel încât să răspundem la riscurile şi ameninţările reale la adresa Republicii Moldova — iar aprobarea acestei Strategii să fie doar primul pas comun pe această cale (cât de paradoxal nu ar suna ideea că o Strategie poate mişca lucrurile înainte — însă nu strategia o va face, dar noi, ca prim pas adoptând această strategie şi demonstrând că putem vota împreună pentru interesele naţionale) .

Fracţiunea Partidului Liberal va susţine acest proiect, chiar dacă există loc pentru mai bine, pentru modificări redacţionale, etc — pentru că acest document este important acum.

Vă mulţumesc.

NOTĂ

Lista riscurilor şi ameninţărilor la adresa securităţii Republicii Moldova include — sărăcia, subdezvoltarea economică şi dependenţa energetică; conflictul transnistrean, tensiunile din zonă şi prezenţa militară străină, coerciţia externă, factorul criminogen, corupţia, problema demografică şi acutizarea fenomenului migraţiei, sănătatea populaţiei, calamităţile naturale, poluarea mediului, accidentele tehnogene, insecuritatea informaţională, instabilitatea sistemului financiar-bancar.

De asemenea, securitatea Republicii Moldova este afectată de o serie de riscuri şi vulnerabilităţi care pot degenera în ameninţări în cazul ignorării şi/sau gestionării inadecvate a lor. La acest capitol se înscriu: insecuritatea societală (polarizarea societăţii, alcoolismul, narcomania, tabagismul, etc.), instabilitatea politică, capacităţi reduse de securizare a frontierei de stat (în particular lipsa controlului asupra segmentului transnistrean al acesteia), terorismul, insecuritatea alimentară, influenţa crizelor economice şi financiare, inclusiv externe.

Sursa: www.pl.md

Proiectul PL privind statutul municipiului Chişinău nu a fost susţinut de Parlament PL la Străşeni — în opoziţie faţă de “harbuzărie”