Alegerile parlamentare din 2021 în Republica Moldova - alegeri.md
 PartideDeclaraţiiPLDM

Deputatul PLDM, Grigore Cobzac a vorbit despre proiectul de lege care prevede liberalizarea capitatului şi stimularea fiscală

|versiune pentru tipar||
PLDM / 16 decembrie 2016
Partidul Liberal Democrat din Moldova

Domnule Preşedinte!
Domnilor deputaţi!

Acest proiect în esenţa sa şi modalitatea promovării lui indică clar — puterea absolută pe care o deţineţi v-a îmbătat şi în consecinţă aţi pierdut legătura cu realitatea. Din start aş mai putea să menţionez cinismul şi lipsa de orice bariere morale care trece cu fir roşu prin tot conţinutul legii.

Să le spunem lucrurilor pe nume, deşi autorii proiectului operează cu termenii “liberalizarea capitalului şi stimularea fiscală” aceasta nu este nimic altceva decât amnistia capitalului şi o mare amnistie fiscală.

Dar despre toate pe rând.

Promovarea legii se face cu viteza cosmică. Pe 01 decembrie 2016 a fost înregistrată la Secretariatul Parlamentului, iar astăzi deja o examinăm în plen. Nu sunt suficiente consultările cu experţii, societatea civilă, mediul de afaceri, partenerii de dezvoltare, cu opoziţia, dacă doriţi. Nu este bine ca un proiect atât de important să fie promovat atât de rapid. Acesta, dar şi altele denotă faptul, că aceasta este o procedură inventată pentru un cerc foarte îngust de oameni şi nu are cum să atingă categorii largi.

Vorbeam mai sus de cinism. Este culmea să le zici oamenilor că trebuie să le măreşti vârsta de pensionare, să creşti preţurile la energie şi alte servicii vitale, iar pe de altă parte să legalizezi marele hoţii. Iniţiativa de a micşora partea subterană a economiei şi de a include în circuitul economic legal resurse suplimentare, este binevenită. Subscriem sub aceste eforturi, dar nu cu preţul favorizării celor care au acumulat active în mod ilegal, ce de fapt nouă ni se propune prin acest proiect de lege. Autorii pornesc de la faptul că în timp, la negru, prin diferite metode care nu au nimic comun cu legea s-au acumulat resurse mari, care ar fi bine să le legalizăm argumentând aceasta cu beneficiile ulterioare pentru societate. Păzea. Am mai făcut-o aceasta în 2007. Acum nouă ni se propune, niţel sub altă formă acelaşi lucru. Noi ce, o facem periodic?

Apropo, spre deosebire de autori, partenerii de dezvoltare sunt foarte rezervaţi faţă de acea iniţiativă, iar FMI a scris pe şleau în Raportul de ţară din 2007: “Amnistia fiscală ar putea submina disciplina fiscală din anii viitori”, sau “amnistia fiscală prezintă riscuri pentru regimul de luptă împotriva spălării banilor” citat închis. Repet, aceasta a scris FMI în 2007. Astăzi, constatăm cu regret că aprecierile şi prognozele lor de atunci s-au adeverit. Or, în consecinţă atestăm în prezent sume mari de bani murdari în toate domeniile — economic, social şi politic, cu părere de rău.

În opinia mea, nu mi se par sincere eforturile declarate ale guvernării de astăzi de a înălbi economia. Dacă ar fi aşa, procesul ar trebui să fie însoţit simultan şi de altul — cel de combatere a surselor de bani murdari în economie. Şi aici nu mă refer la trecut, vorbesc de prezent. Or, astăzi funcţionează perfect schemele de la “Poşta Moldovei”, “Moldtelecom”, cea cu intermedierea furnizării energiei electrice cu Energocapital şi altele. Am dori să ştim care este soarta dosarelor de evaziuni fiscale de 700,000,000 lei de la “Metalferos” despre care a făcut declaraţii fostul şef al Inspectoratului Fiscal de Stat, Vicol.

Astfel, se prefigurează o situaţie când de o parte noi avem aceste scheme, care generează aceste venituri ilegale, iarăşi care nu pot funcţiona fără protecţia sau controlul celor de la guvernare. Pe de altă parte avem legea în cauză, care de fapt legalizează aceşti bani murdari. Anticipez reacţia autorilor şi vin cu argumentarea acestei afirmaţii.

Deşi în Nota Informativă a proiectului se face referinţă la faptul că sub incidenţa prezentei legi nu vor cădea banii proveniţi din surse ilicite, această prevedere nu se regăseşte în textul legii, or, menţiunea în formularul cererii, care se completează de către solicitantul legalizării este pe răspunderea proprie a acestuia şi nu generează obligaţii de a demonstra în sens juridic legalitatea proprietăţii declarate, iar pentru autorităţile statului provenienţa acesteia. De ce s-a evitat includerea acestei normei în corpul legii la art. 1 — Sfera de reglementare a legii şi la Noţiunea Liberalizării capitalului de la art. 2? Doar asta ar fi soluţia şi nu o menţiune minoră în nota informativă.

Mai sunt şi alte argumente în defavoarea acestei legi, expuse inclusiv şi de societatea civilă. Astfel, se discriminează în sens constituţional cetăţenii care cu bună-ştiinţă plătesc impozite şi taxe, apropos, care reprezintă majoritatea cetăţenilor, şi instituie norme de scutire fiscală pentru câteva procente de cetăţeni care nu au dorit să-şi onoreze datoria faţă de stat şi societate. În sprijinul acestei valori constituţionale vom menţiona că la Articolul 16 al Legii Fundamentale -alineatul doi stabileşte că:

“Toţi cetăţenii Republicii Moldova sînt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără deosebire de rasă, naţionalitate, origine etnică, limbă, religie, sex, opinie, apartenenţă politică, avere sau de origine socială.”, iar Articolul 58 al Legii Supreme — consfinţeşte că: “ (1) Cetăţenii au obligaţia sa contribuie, prin impozite şi prin taxe, la cheltuielile publice. (2) Sistemul legal de impuneri trebuie să asigure aşezarea justă a sarcinilor fiscale.”.

În final, doresc să menţionez că proiectul propus are şi o normă bună. Mă refer la stimularea fiscală, sub care subscriu, şi care din lipsă de timp nu o voi desfăşura. Dar aceasta cu părere de rău este ambalajul cel frumos şi strălucitor sub care ni se serveşte un produs otrăvit.

Acestea fiind spuse, propunem ca proiectul de lege sa fie eliminat de pe ordinea de zi a Parlamentului şi să fie alocat suficient timp pentru consultări şi discuţii constructive. Important: discuţiile trebuie să fie focusate nu pe amnistia fiscală sau a capitalului (care sunt doar un instrument, destul de controversat, şi nu trebuie să fie scop în sine!), ci pe rezultatul dorit — sporirea nivelului de formalizare a economiei. Rezultatul acestor discuţii ar trebui sa fie adoptarea unui pachet de masuri care vizează înălbirea economiei, şi mai cu seama lupta cu fenomenul ocupării informale şi a evaziunii fiscale.

Vă mulţumesc!

Sursa: www.pldm.md

Tudor Deliu, luare de cuvânt în Parlament Deputaţii PLDM au depus o sesizare la Curtea Constituţională