Alegerile parlamentare din 2021 în Republica Moldova - alegeri.md
 PartideDeclaraţiiPPCD

Teze ale PPCD în legătură cu vizita în Republica Moldova a dlui Wilfried Martens, preşedinte PPE, şi susţinerea exprimată de domnia sa lui Vladimir Filat şi PLDM

|versiune pentru tipar||
PPCD / 23 noiembrie 2010
Partidul Popular Creştin Democrat

Salutăm atenţia sporită a prietenilor noştri europeni, din PPE şi din instituţiile UE, faţă de RM, manifestată în ultimul an printr-un suport politic şi financiar fără precedent. În acelaşi timp credem că entuziasmul europenilor se bazează pe un exerciţiu de comparaţie, şi nu pe realizările concrete ale actualei guvernări.

Altfel zis, în accepţia occidentalilor actuala putere este mai bună prin contrast decât fosta guvernare comunistă, nu în sine, prin realizările concrete ale acesteia;

Cel care a creat acest avantaj de imagine uriaş este însuşi Vladimir Voronin, care, refuzând să-şi reformeze partidul, a rămas o sperietoare pentru Europa, constituind un termen de comparaţie extrem de avantajos pentru liberalii de la putere.

Întreaga poveste a dialogului şi a deschiderii europene faţă de autorităţile Moldovei în ultimul an se explică prin teama acestora de “năluca comunismului”. De aici şi tentaţia factorilor de decizie europeni să fie mai concesivi decât poate ar fi fost cazul faţă de guvernarea AIE. Obiectiv vorbind, ceea ce actuala guvernare poate contabiliza drept realizări concrete în acest an, sunt două realităţi distincte, nici una nefiind rezultatul meritelor în sine ale AIE. Este vorba de apariţia a două posturi de televiziune private, precum şi de intensificarea dialogului între RM şi UE.

În acest răstimp nu a fost realizată nici o reformă politică sau economică semnificativă, care să apropie Moldova de standardele UE. Singurul domeniu în care a excelat actuala putere a fost retorica proocidentală şi, simetric, anticomunistă.

Vizita dlui Wilfried Martens a fost o manifestare a intenţiei conducerii PPE de a susţine PLDM şi personal pe şeful acestui partid în aceste alegeri. Intenţia declarată a preşedintelui Martens de a susţine în viitorul apropiat aderarea PLDM la PPE este perfect statutară, iar PPCD nu i se poate opune. Domnul preşedinte Martens chiar a numit o dată la care PLDM ar putea căpăta statutul de membru observator al PPE, fiind vorba de 16 decembrie 2010.

În calitatea sa de membru observator al PPE PPCD rămâne un partener loial şi onest al colegilor europeni. Însă consider de datoria mea să lansez un avertisment public colegilor din familia noastră politică să se abţină de la comiterea unei greşeli, care poate aduce grave prejudicii de imagine PPE şi instituţiilor europene în ansamblu în ţara noastră.

Generozitatea, nobleţea şi deschiderea preşedintelui Martens pentru ţara noastră este admirabilă. Şi totuşi, mă simt obligat să trec în revistă câteva elemente fundamentale care mă determină să iau atitudine publică faţă de situaţia creată.

Republica Moldova rămâne a fi o ţară monitorizată de Consiliul Europei, prin urmare, cu deficienţe la capitolul funcţionarea instituţiilor democratice şi respectarea drepturilor omului.

PLDM este principala piesă a actualei guvernări, iar Guvernul este cel care trebuie să asigure caracterul democratic, corect şi legal al acestor alegeri. În condiţiile în care încă nu se cunoaşte care va fi opinia observatorilor internaţionali asupra actualului proces electoral, în particular a celor reprezentând OSCE şi CE, a credita în alb Guvernul este cel puţin un pas riscant.

Aş dori să amintesc câteva momente relevante în relaţia noastră cu PPE:

La 8–10 decembrie 2009, în cadrul Congresului PPE de la Bonn, am avut ocazia să salut prezenţa premierului Filat la acel for. Am sperat că apropierea de PPE va determina o schimbare de comportament a acestui politician şi îl va determina să adere efectiv la valorile şi principiile familiei noastre politice. Însă după ce am observat că guvernarea Filat bate pasul pe loc la capitolul reforme democratice şi se împotmoleşte în intrigi, recroiri ale legislaţiei şi grave cazuri de corupţie, am sugerat colegilor europeni să nu se grăbească cu admiterea PLDM în PPE, ci să aştepte rezultatele alegerilor, după care se va putea trage linia şi judeca atât calitatea actului guvernării, cât şi prestaţia PLDM.

La 18 martie a.c., în cadrul şedinţei Grupului de lucru nr. 3 al PPE, care se ocupă de admiterea de noi membri, condus de dna Corien Wormann-Kool, în prezenţa dlui Preşedinte Martens, am pledat pentru amânarea invitaţiei de aderare pentru PLDM. Am adus toate argumentele de rigoare şi în definitiv sugestia mea a fos luată în consideraţie.

La 27 mai dl Martens vizitează Moldova la invitaţia PM Vlad Filat. Şi cu acea ocazie mi-am exprimat discret rezervele. Menţionez că în ambele cazuri nu am făcut publică nici o informaţie despre obiecţiile critice exprimate colegial într-un cadru închis faţă de Filat personal şi faţă de PLDM în general. Acum am găsit de cuviinţă să dau un semnal de alarmă public în speranţa că voi fi auzit.

Principalele greşeli şi restanţe ale Guvernării AIE, a cărei piesă de bază a fost PLDM, sunt următoarele:

Evenimentele violente din 7 aprilie nu au fost elucidate. Principalul organizator al acelor demonstraţii soldate cu sute de răniţi, câteva victime omeneşti şi distrugeri de peste un miliard de lei, este Vladimir Filat personal;

Anume Vladimir Filat a semnat demersul adresat primăriei, prin care s-a angajat să asigure caracterul paşnic, democratic şi legal al acelor acţiuni;

Anume Vladimir Filat, alături de alţi conducători ai partidelor din actualul arc guvernamental, a incitat public şi cu insistenţă mulţimile la violenţă, în ajunul acelei fatidice zile;

Drept pretext pentru acele proteste a servit pretinsa falsificare a alegerilor din 5 aprilie 2009;

Imediat după consumarea dezastrului din 7–8 aprilie Filat personal a adus învinuiri fostei guvernări comuniste, dar şi PPCD, inclusiv organizaţiei noastre de tineret “Noua Generaţie”, că ar fi organizat acele provocări, molestarea a sute de poliţişti şi devastarea clădirilor Preşedinţiei şi a Parlamentului;

Timp de un an de guvernare a AIE nici Comisia parlamentară, condusă de fostul membru al PLDM Vitalie Nagacevschi, nici Procuratura Generală, nici MAI, nici SIS, aflate sub controlul actualei puteri, nu au demonstrat nici faptul că alegerile au fost falsificate, nici nu au depistat organizatorii acelor crime;

Ancheta a fost una unilaterală, fiind urmăriţi doar poliţiştii care au depăşit mandatul şi au comis abuzuri, maltratări şi chiar cazuri de tortură;

Indiscutabil, poliţiştii care şi-au depăşit mandatul trebuie să poarte răspundere;

Dar, evident, şi cei circa 300 de poliţişti care au fost agresaţi fără nici un motiv, bătuţi de elemente criminale şi lăsaţi invalizi, trebuie să se bucure de protecţia statului de drept;

Vinovaţii pentru agresarea forţelor de ordine, pentru devastarea şi incendierea clădirilor Preşedinţiei şi a Parlamentului, pentru distrugerea şi furtul bunurilor statului nu au fost urmăriţi şi au rămas nepedepsiţi;

Motivul acestei situaţii este clar: dacă ar fi fost anchetaţi agresorii filmaţi şi documentaţi de forţele de ordine, aceştia a fi mărturisit cine i-a pus la cale, iar urmele duc în cabinetele actualei puteri;

De remarcat că pe parcursul acestui an nici una dintre instituţiile sau autorităţile europene nu au cerut guvernării liberale de la Chişinău efectuarea unei anchete corecte, complete şi transparente asupra evenimentelor din 7 aprilie;

Actuala guvernare a atentat la bazele democraţiei constituţionale prin tentativele repetate de a schimba şi adapta nomele Legii Fundamentale şi procedurile de alegere a preşedintelui republicii la interesele de moment ale puterii;

Referendumul eşuat din 5 septembrie, care a fost precedat de ciopârţirea procedurii de organizare a referendumului constituţional, căruia i s-a modificat statutul din consultativ în deliberativ şi i s-a micşorat pragul de validare de la 50% la 33%, a fost expresia cea mai elocventă a caracterului antidemocratic şi autoritar al actualei puteri;

După eşecul experimentului din 5 septembrie nu s-a auzit nici o voce critică din Occident, care să dezaprobe practicile antidemocratice ale Guvernului Filat;

La capitolul reforme politice şi instituţionale Guvernul Filat nu a luat nici o decizie semnificativă;

Statutul şi rolul Procuraturii Generale nu a fost schimbat, aşa cum cere un amendament al Consiliului Europei din 1995;

Procuratura Generală a rămas o unealtă a guvernării, care joacă rolul de avocat al puterii şi de prigonitor al opoziţiei;

Procurorii nu au devenit magistraţi şi nu au fost încadraţi în sistemul judecătoresc al ţării;

Ministerul de Interne, controlat de PLDM, nu a fost reformat, demilitarizat şi modernizat. MAI funcţionează în continuare după modelul sovietic, fiind condus de un general pensionat;

Centrul de Combatere a Crimelor Economice şi a Corupţei nu a fost reformat. Instituţia respectivă, improprie sistemului organelor de anchetă într-un stat de drept, a rămas un instrument de constrângere a oamenilor de afaceri şi de estorcare a mitei;

Serviciul de Informaţii şi Securitate este condus de un pensionar KGB cu vechime de zeci de ani în sistemul totalitar comunist, întreaga conducere a acestei instituţii fiind formată de foştii ofiţeri superiori ai KGB;

Serviciul Vamal este controlat de Vladimir Filat, care şi-a instalat în fruntea lui un fost asociat de afaceri. În ultimul an ţara a fost zguduită în permanenţă de cazuri grave de contrabandă cu ţigări, identificate de vameşii români. Însă protejatul lui Filat din fruntea Serviciului Vamal nu a avut de suferit de pe urma acestor scandaluri. După ce Vladimir Filat nu va mai fi Prim-ministru vor ieşi la suprafaţă toate schemele şi întreaga reţea de contrabandă cu ţigări, ceea ce poate aduce prejudicii de imagine celor care azi îl sprijină pe acesta;

Compania publică “Teleradio Moldova” a fost subordonată politic actualei guvernări, servind drept unealtă de promovare a imaginii acesteia în detrimentul opoziţiei şi a societăţii civile;

Guvernarea Filat nu a restabilit autonomia publică locală, distrusă de fosta guvernare comunistă în 2003. Astfel, “verticala puterii” s-a menţinut, primarii din zonele rurale fiind constrânşi în masă să se afilieze PLDM pentru a obţine suportul financiar al guvernării centrale;

Organizaţia Internaţională “Transparency Interanional” a publicat la 26 octombrie 2010 un raport în care a degradat substanţial Republica Moldova la capitolul percepţia corupţiei. Cauza acestei degradări este lipsa unui mediu concurenţial, dominaţia grupurilor oligarhice pe piaţă, lipsa de eficienţă instituţională în vederea combaterii monopolurilor şi a înţelegerilor de cartel, contrabanda, darea şi luarea de mită şi alte forme de crimă economică.

Raporutul “Expert Grup”, finanţat de Fundaţia “Soros”, publicat la 4 noiembrie 2010, arată lipsa de progrese la capitolul libertăţi economice. Cauza acestor blocaje este concreşterea instituţiilor statului şi a partidelor aflate la putere cu grupurile de interes financiar ( contrabandiştii, marii importatori, o serie de bancheri, intermediarii, monopoliştii). În aceste condiţii Moldova nu are nici o şansă să iasă din sărăcie. Prin urmare, sprijinul necondiţionat al UE nu contribuie la schimbările pozitive din economia naţională.

Apelul electoral al demnitarilor europeni în favoarea PLDM şi a componentelor AIE poate crea dificultăţi de comunicare şi cooperare inutile între viitoarea conducere a Moldovei şi instituţiile europene. Exemplul cel mai elocvent în acest sens este relaţia UE cu Ucraina, unde alegerile prezidenţiale, regionale şi locale au fost câştigate de Partidul Regiunilor, oponentul declarat al partidelor membru ale PPE.

De remarcat că în ziua când dl preşedinte PPE W. Martens se afla la Chşinău, preşedintele Ucrainei Victor Ianucovici se afla la Bruxelles, unde se discuta acordarea în perspectiva anului viitor calitatea de membru asociat acestei ţări, ca şi liberalizarea regimului de vize. Prin urmare, prudenţa este cel mai bun sfetnic în această situaţie.

Personal nu aş dori ca o decizie pripită a partenerilor noştri din PPE să îi pună în situaţia foarte dificilă, când un coleg de familie politică să ajungă pe banca acuzaţilor pentru crime deosebit de grave, cum ar fi dezordini în masă cu atacarea forţelor de ordine şi cauzarea unui prejudiciu material imens şi crime cu caracter economic, cum ar fi contrabandă în proporţii deosebit de mari şi altele de acest fel;

La ora actuală nimeni nu poate garanta cu siguranţă cel puţin trei lucruri: dacă alegerile vor fi recunoscute libere şi democratice, dacă PLDM va rămâne la guvernare şi dacă după ce se va produce succesiunea la guvernare, dezvăluirile care vor deveni publice şi vor viza calitatea actualei puteri nu vor scoate la lumină aspecte care l-ar putea dezonora pe Vladimir Filat şi, implicit, ar putea afecta imaginea susţinătorilor săi europeni.

În încheiere doresc să reiterez apelul meu public către Preşedintele PPE Wilfried Martens, către toţi membrii Adunarii Generale a PPE să se abţină de la orice decizii pripite şi să amâne aderarea PLDM la familia noastră politică până la clarificarea câtorva circumstanţe substanţiale privind acest subiect controversat.

Iurie Roşca
preşedinte PPCD

Sursa: www.flux.md

Acord de colaborare între PPCD şi “Solidaritatea Cetăţenească” din Ucraina Pe 20 februarie, PPCD îşi va alege o nouă conducere