Alegerile parlamentare din 2021 în Republica Moldova - alegeri.md
 PartideDeclaraţiiPSD

Acţiune de protest împotriva solicitării de majorare a tarifului pentru energie electrică

|versiune pentru tipar||
PSD / 2 aprilie 2013
Partidul Social Democrat

Astăzi, 02 aprilie 2013, Partidul Social Democrat a organizat o acţiune de protest în faţa Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică, împotriva solicitării de majorare a tarifului pentru energie electrică depusă de Î.C.S. “RED UNION FENOSA” S.A. şi au cerut de la ANRE stoparea analizării solicitării din partea Î.C.S. “RED UNION FENOSA” S.A. de a majora tariful la energia electrică cu 14%, precum şi a solicitărilor ce urmează să fie înaintate din partea RED Nord şi RED Nord-Vest.

Partidul Social Democrat consideră că Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică trebuie să suspende analiza solicitărilor de majorare a tarifului la energia electrică din următoarele considerente:

  1. Procurarea energiei electrice de la producători se face în condiţii netransparente şi fără anunţarea unei licitaţii internaţionale cu scopul de a obţine cele mai bune preţuri. Atît Î.C.S. “RED UNION FENOSA” S.A., cît şi Î.S. “ENERGOCOM” S.A., care asigură consumul în regiunile deservite de RED Nord şi RED Nord-Vest procură energia electrică la preţurile convenite de interesul financiar al acestora şi împotriva intereselor cetăţenilor Republicii Moldova.

  2. Deşi întreprinderile procură energia electrică de la două companii diferite: Î.C.S. “RED UNION FENOSA” S.A. procură energia electrică de la Centrala Electrică de la Cuciurgani (S.A. CERS Moldovenească), iar Î.S. “ENERGOCOM” S.A. procură energia electrică de la grupul de companii ucraineşti DTEK (pînă la 31 martie 2013 de la DTEK Power Trade, iar pentru perioada 01.04.2013 — 31.03.2014 cel mai probabil de la DTEK Vostokenergo), ambele achită acelaşi preţ de 6,9 cenţi pentru 1 kWh. Acest lucru ne face să credem că între aceste întreprinderi există o înţelegere de cartel.

  3. Ambele întreprinderi, de la care companiile moldoveneşti procură energia electrică, vînd în alte state energia electrică la preţuri mult mai mici în comparaţie cu cele la care vînd pentru Republica Moldova.

    Drept exemplu: pe parcursul anului trecut Centrala Electrică de la Cuciurgani a vîndut României energie electrică la un preţ cu 10% mai mic decît cel pentru Moldova, iar DTEK Power Trade a vîndut în mai multe ţări europene, inclusiv Polonia, la un preţ cu 15–20% mai ieftin decît cel pentru Moldova. Această situaţie demonstrează că distribuitorii moldoveni nu au întreprins nici o măsură în vederea obţinerii de preţuri mici, ci dimpotrivă au acceptat cele mai mari preţuri la procurarea energiei electrice, fapt ce repetat demonstrează că între aceste companii există o înţelegere de cartel.

  4. Contractele de procurare a energiei electrice sunt încheiate doar pentru un an de zile, ceia ce oferă întreprinderilor un motiv în plus să ceară majorarea tarifului în baza negocierilor de noi contracte.

  5. Companiile “DTEK Power Trade” şi “DTEK Vostokenergo” fac parte din acelaşi grup de companii DTEK, iar schimbarea acestora în calitate de furnizori nu reprezintă negocieri şi căutarea celui mai bun preţ de achiziţie, ci dimpotrivă reprezintă doar un argument pentru Î.S. “ENERGOCOM” S.A. de a mări preţul de cumpărare şi de a impune RED Nord şi RED Nord-Vest să solicite majorarea tarifului.

  6. Ministerul Economiei al Republicii Moldova menţionează că Î.S. “ENERGOCOM” S.A. a fost creată în scopul asigurării funcţionării eficiente a pieţei energiei electrice din Republica Moldova prin asigurarea furnizărilor de energie electrică şi nu în scopul obţinerii profiturilor. Prin urmare reiese că, funcţia de bază a Î.S. “ENERGOCOM” S.A. constă în identificarea producătorilor de energie electrică, purtarea de negocieri şi petrecerea de licitaţii internaţionale, pentru obţinerea celor mai bune preţuri. În realitate însă, Î.S. “ENERGOCOM” S.A. a devenit un simplu intermediar, care cu statut de întreprindere de stat din subordinea Ministerului Economiei contribuie la majorarea tarifului şi acoperirea schemelor frauduloase la care ia parte.

Acţiunea social-democraţilor a fost susţinută de reprezentanţii Congresului Civic, dar şi de reprezentanţii Partidului “Patrioţii Moldovei” şi Partidului Popular Socialist din Moldova.

La sfîrşitul acţiunii de protest, participanţii conducîndu-se de legislaţia cu privire la protecţia drepturilor consumatorilor de energie electrică, asigurarea şi promovarea concurenţei pe piaţa energiei electrice, asigurarea drepturilor egale pentru toţi participanţii la această piaţă, au adresat o solicitare Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică prin care au cerut:

  1. Stoparea analizării solicitării din partea Î.C.S. “RED UNION FENOSA” S.A. de a majora tariful la energia electrică cu 14%, precum şi a solicitărilor ce urmează să fie înaintate din partea RED Nord şi RED Nord-Vest;
  2. Verificarea procedurilor şi condiţiilor în care Î.C.S. “RED UNION FENOSA” S.A. şi Î.S. “ENERGOCOM” S.A. au semnat contractele de procurare a energiei electrice, preţurile şi condiţiile la care producătorii livrau energie electrică în alte ţări, precum şi preţurile de piaţă existente în acel moment;
  3. Verificarea respectării de către Î.C.S. “RED UNION FENOSA” S.A., RED Nord şi RED Nord-Vest a drepturilor consumatorilor;
  4. Obligarea Î.C.S. “RED UNION FENOSA” S.A. şi Î.S. “ENERGOCOM” S.A. să procure energie electrică doar în baza licitaţiilor internaţionale deschise, organizate prin Agenţia Achiziţii Publice;
  5. Adresarea către Agenţia Naţională pentru Protecţia Concurenţei, Centrul Naţional Anticorupţie, alte organe abilitate în drepturi, pentru a verifica existenţa unei înţelegeri de cartel între întreprinderile: Î.C.S. “RED UNION FENOSA” S.A., Centrala Electrică de la Cuciurgani (S.A. CERS Moldovenească), Î.S. “ENERGOCOM” S.A., DTEK Power Trade, DTEK Vostokenergo, RED Nord, RED Nord-Vest. De asemenea verificarea implicării în această înţelegere de cartel, în caz de depistare, a reprezentanţilor Guvernului Republicii Moldova şi/sau a Ministerului Economiei cu atragerea acestora la răspundere.
  6. Analizarea de către ANRE a solicitărilor privind majorarea tarifelor doar după prezentarea informaţiei privind existenţa sau neexistenţa înţelegerii de cartel şi procurarea energiei electrice de la producători în baza licitaţiei internaţionale deschise organizate prin Agenţia Achiziţii Publice.

Demersul PSD către ANRE

Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică
Dlui Victor Parlicov, Director general

Stimate domnule Parlicov,

În adresa Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică a parvenit solicitarea din partea Î.C.S. “RED UNION FENOSA” S.A. de a majora tariful la energia electrică cu 14%. Compania şi-a justificat cererea prin majorarea preţului de procurare a energiei electrice de la producători, majorarea tarifului pentru transport a energiei electrice, diferenţa în creştere a cursului de schimb valutar, precum şi investiţiile efectuate. Ţinem să menţionăm, că Î.C.S. “RED UNION FENOSA” S.A. solicită aprobarea majorării tarifului luînd în consideraţie menţinerea neschimbată a preţului de procurare a energiei de la Centrala Electrică de la Cuciurgani.

Prin informaţia amplasată pe pagina oficială a ANRE la data de 01 aprilie 2013, Agenţia informează, că a început examinarea solicitării, doar că hotărîrea privind ajustarea tarifelor va fi aprobată de către Consiliul de administraţie al ANRE doar după ce solicitările Gas Natural Fenosa (Î.C.S. “RED UNION FENOSA” S.A.), RED Nord şi RED Nord-Vest (care urmează a fi depuse la ANRE în timpul apropiat) vor trece prin procedura examinării în şedinţe publice.

Prin urmare, ANRE confirmă faptul, că după solicitarea de majorarea a tarifului la energia electrică depusă de Î.C.S. “RED UNION FENOSA” S.A. va fi si solicitarea de majorare din partea RED Nord şi RED Nord-Vest.

Partidul Social Democrat consideră că Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică trebuie să suspende analiza solicitărilor de majorare a tarifului la energia electrică din următoarele considerente:

  1. Procurarea energiei electrice de la producători se face în condiţii netransparente şi fără anunţarea unei licitaţii internaţionale cu scopul de a obţine cele mai bune preţuri. Atît Î.C.S. “RED UNION FENOSA” S.A., cît şi Î.S. “ENERGOCOM” S.A., care asigură consumul în regiunile deservite de RED Nord şi RED Nord-Vest procură energia electrică la preţurile convenite de interesul financiar al acestora şi împotriva intereselor cetăţenilor Republicii Moldova.
  2. Deşi întreprinderile procură energia electrică de la două companii diferite: Î.C.S. “RED UNION FENOSA” S.A. procură energia electrică de la Centrala Electrică de la Cuciurgani (S.A. CERS Moldovenească), iar Î.S. “ENERGOCOM” S.A. procură energia electrică de la grupul de companii ucraineşti DTEK (pînă la 31 martie 2013 de la DTEK Power Trade, iar pentru perioada 01.04.2013 — 31.03.2014 cel mai probabil de la DTEK Vostokenergo), ambele achită acelaşi preţ de 6,9 cenţi pentru 1 kWh. Acest lucru ne face să credem că între aceste întreprinderi există o înţelegere de cartel.
  3. Ambele întreprinderi, de la care companiile moldoveneşti procură energia electrică, vînd în alte state energia electrică la preţuri mult mai mici în comparaţie cu cele la care vînd pentru RepublicaMoldova. Drept exemplu: pe parcursul anului trecut Centrala Electrică de la Cuciurgani a vîndut României energie electrică la un preţ cu 10% mai mic decît cel pentru Moldova, iar DTEK Power Trade a vîndut în mai multe ţări europene, inclusiv Polonia, la un preţ cu 15–20% mai ieftin decît cel pentru Moldova. Această situaţie demonstrează că distribuitorii moldoveni nu au întreprins nici o măsură în vederea obţinerii de preţuri mici, ci dimpotrivă au acceptat cele mai mari preţuri la procurarea energiei electrice, fapt ce repetat demonstrează că între aceste companii există o înţelegere de cartel.
  4. Contractele de procurare a energiei electrice sunt încheiate doar pentru un an de zile, ceia ce oferă întreprinderilor un motiv în plus să ceară majorarea tarifului în baza negocierilor de noi contracte.
  5. Companiile “DTEK Power Trade” şi “DTEK Vostokenergo” fac parte din acelaşi grup de companii DTEK, iar schimbarea acestora în calitate de furnizori nu reprezintă negocieri şi căutarea celui mai bun preţ de achiziţie, ci dimpotrivă reprezintă doar un argument pentru Î.S. “ENERGOCOM” S.A. de a mări preţul de cumpărare şi de a impune RED Nord şi RED Nord-Vest să solicite majorarea tarifului.
  6. Ministerul Economiei al Republicii Moldova menţionează că Î.S. “ENERGOCOM” S.A. a fost creată în scopul asigurării funcţionării eficiente a pieţei energiei electrice din Republica Moldova prin asigurarea furnizărilor de energie electrică şi nu în scopul obţinerii profiturilor. Prin urmare reiese că, funcţia de bază a Î.S. “ENERGOCOM” S.A. constă în identificarea producătorilor de energie electrică, purtarea de negocieri şi petrecerea de licitaţii internaţionale, pentru obţinerea celor mai bune preţuri. În realitate însă, Î.S. “ENERGOCOM” S.A. a devenit un simplu intermediar, care cu statut de întreprindere de stat din subordinea Ministerului Economiei contribuie la majorarea tarifului şi acoperirea schemelor frauduloase la care ia parte.

Ţinînd cont de cele menţionate şi avînd drept bază atribuţiile Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică privind protecţia drepturilor consumatorilor de energie electrică, asigurarea şi promovarea concurenţei pe piaţa energiei electrice, asigurarea drepturilor egale pentru toţi participanţii la această piaţă, Partidul Social Democrat SOLICITĂ:

  1. Stoparea analizării solicitării din partea Î.C.S. “RED UNION FENOSA” S.A. de a majora tariful la energia electrică cu 14%, precum şi a solicitărilor ce urmează să fie înaintate din partea RED Nord şi RED Nord-Vest;
  2. Verificarea procedurilor şi condiţiilor în care Î.C.S. “RED UNION FENOSA” S.A. şi Î.S. “ENERGOCOM” S.A. au semnat contractele de procurare a energiei electrice, preţurile şi condiţiile la care producătorii livrau energie electrică în alte ţări, precum şi preţurile de piaţă existente în acel moment;
  3. Verificarea respectării de către Î.C.S. “RED UNION FENOSA” S.A., RED Nord şi RED Nord-Vest a drepturilor consumatorilor;
  4. Obligarea Î.C.S. “RED UNION FENOSA” S.A. şi Î.S. “ENERGOCOM” S.A. să procure energie electrică doar în baza licitaţiilor internaţionale deschise, organizate prin Agenţia Achiziţii Publice;
  5. Adresarea către Agenţia Naţională pentru Protecţia Concurenţei, Centrul Naţional Anticorupţie, alte organe abilitate în drepturi, pentru a verifica existenţa unei înţelegeri de cartel între întreprinderile: Î.C.S. “RED UNION FENOSA” S.A., Centrala Electrică de la Cuciurgani (S.A. CERS Moldovenească), Î.S. “ENERGOCOM” S.A., DTEK Power Trade, DTEK Vostokenergo, RED Nord, RED Nord-Vest. De asemenea verificarea implicării în această înţelegere de cartel, în caz de depistare, a reprezentanţilor Guvernului Republicii Moldova şi/sau a Ministerului Economiei cu atragerea acestora la răspundere.
  6. Analizarea de către ANRE a solicitărilor privind majorarea tarifelor doar după prezentarea informaţiei privind existenţa sau neexistenţa înţelegerii de cartel şi procurarea energiei electrice de la producători în baza licitaţiei internaţionale deschise organizate prin Agenţia Achiziţii Publice.

Despre acţiunile întreprinse de ANRE solicităm să fim informaţi în scris.

Cu respect,

Victor Şelin,
Preşedinte al Partidului Social Democrat

Sursa: www.psdm.md

Cetăţenii trebuie să înţeleagă furmula de calcul al tarifului pentru energia electrică! Instanţa de judecată a dat cîştig de cauză lui Victor Şelin