Alegerile parlamentare din 2021 în Republica Moldova - alegeri.md
 ADEPTActivităţi

Eficienţa utilizării banilor din Fondul Rutier discutată cu jurnaliştii

|versiune pentru tipar||
februarie 2014
Eficienţa utilizării banilor din Fondul Rutier discutată cu jurnaliştii

La 5 februarie 2014 a avut loc o nouă şedinţă a Clubului jurnaliştilor de investigaţie. Discuţiile s-au referit la transparenţa şi eficienţa Fondului Rutier. La eveniment au participat Boris Gherasim, viceministru al Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor; Tudor Russu, Uniunea Transportatorilor şi Drumarilor; auditori de Curtea de Conturi şi Dumitru Budianschi, expert la Centrul Analitic independent “Expert-Grup”.

Boris Gherasim, viceministru al Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, a vorbit despre rezultatele înregistrate de guvern la capitolul drumuri şi despre faptul că în curînd Moldova va trebui să implementeze circa 120 directive europene privind calitatea drumurilor. Acesta a menţionat faptul că în ultimii 4 ani s-a redus considerabil numărul drumurilor rele şi foarte rele, de la 60% la 21% datorită suportului financiar extern dar şi datorită creşterii bugetului alocat Fondului Rutier în ultimii ani. Cu toate acestea, Tudor Russu, de la Uniunea Transportatorilor şi Drumarilor (UTD) s-a arătat nemulţumit de progresele înregistrate de autorităţi, menţionînd faptul că anual UTD înregistrează pierderi de circa 2 miliarde lei din cauza calităţii proaste a drumurilor. O altă problemă atinsă de acesta a fost lipsa concurenţei în cadrul licitaţiilor publice pentru îngrijirea drumurilor, fapt ce conduce la calitate redusă a lucrărilor de îngrijire a drumurilor.

Dumitru Budianschi, expert la Centrul Analitic independent “Expert-Grup” s-a referit la transparenţa redusă în gestionarea Fondului Rutier, care reprezintă circa 10% din bugetul naţional. Conform acestuia, deciziile de alocare a banilor din Fondul Rutier nu sunt supuse transparenţei decizionale şi sunt aprobate de guvern în lispa notelor informative şi justificărilor necesare. O altă problemă reliefată ţine de distribuţia fondurilor rutiere pe criterii politice, cele mai multe drumuri fiind reparate/ construite în localităţile cu primari membri ai partidelor de guvernămînt.

Un şir de alte probleme au fost prezentate şi de auditorii Curţii de Conturi (CC). Conform raportului CC din 2011 Fondul Rutier are o capacitate redusă de absorbţie a mijloacelor externe, fapt ce a dus la ratarea în 2010 a investiţiilor de circa 25 milioane euro. De asemenea, achiziţiile publice organizate de către Fondul Rutier sunt făcute cu deficienţe, iar executarea contractelor nu este monitorizată post factum. În aceste condiţii are loc modificarea condiţiilor contractelor de executare a lucrărilor, se efectuiază lucrări care nu corespund condiţiilor stabilite, şi în termeni de timp targiversaţi.

Acest club este al patrulea din şirul de cluburi de presă organizate de către ADEPT împreună cu CIJM în scopul sensibilizării opiniei publice şi intensificarea controlului asupra utilizării banilor publici. Evenimentul a avut loc în cadrul proiectului “Sporirea transparenţei şi a controlului public în gestionarea Fondului de Rezervă al Guvernului”, implementat de Asociaţia pentru Democraţie Participativă ADEPT cu suportul financiar al Fundaţiei Soros-Moldova/ Programul de Drept.